Vrtulníky pro Armádu ČR: Tři kandidáti

Foto: Jeden z hlavních kandidátů - UH-1Y Venom; větší foto / Public Domain
Jeden z hlavních kandidátů - UH-1Y Venom; větší foto / Public Domain

Ministerstvo obrany předminulý týden rozeslalo žádosti o nabídky do „vybraných zemí“, ve kterých poptává nové víceúčelové vrtulníky pro Armádu ČR. Seznam zemí i poptávaných výrobců je prozatím neveřejný. V médiích se skloňují nejčastěji tři typy Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě korejský Korean Airspace KUH-1 Surion.

Synpose

Armáda České republiky již během pár let vyřadí bitevní/transportní vrtulníky ruské výroby Mi-24V/Mi-35. Ruské vrtulníky (17 kusů) ve výzbroji Armády ČR, resp. Vzdušných sil České republiky, zastoupí 12 až 18 víceúčelových vrtulníků západní výroby.

Přesná konfigurace vrtulníků není známa, ale počítá se minimálně s „bitevní" a transportní. Podle původních plánů měly nové vrtulníky nahradit také W-3A Sokol a převzít úlohu armádních záchranných, pátracích a transportních vrtulníků. Při náhradě (oficiální stanovisko není známo) W-3A Sokol, poptávaný počet vrtulníků dosáhne 12 (náhrada Mi-24V/Mi-35) + 6 (náhrada W-3A Sokol) kusů.

Diskutuje se také o možnosti pořídit více než jeden typ nového vrtulníku. Taková možnost je reálná v případě nahrazení W-3A Sokol, kdy se vyžaduje lehčí víceúčelový typ.

Přesné podmínky, dokonce ani hmotnostní kategorii, poptávaných vrtulníků nebyla oznámená. Ministerstvo obrany nyní řeší, jaké schopnosti si Česká republika musí a chce zachovat (transport, bitevní úkoly, CSAR, SAR atd.) a jaké jsou finanční možnosti.

Klíčové pro výběr nových vrtulníků je požadavek na možnost nést zbraně. V tomto případě se nám počet vhodných kandidátů rapidně snižuje. V potaz se nebere jen „schopnost", ale také bojová ověřenost. Tedy je dána přednost vrtulníku, který své bojové kvality prokázal v ostrém nasazení.

Nové helikoptéry chce ministerstvo získat během let 2016 až 2021. Cena jednoho vrtulníků se pohybuje od 10 do 20 milionů dolarů. Jednotkovou cenu však zásadně ovlivňují náklady za výzbroj a výstroj, munici, logistickou podporu, údržbu a servis a také zabezpečení přeškolení a výcviku pilotů a pozemního personálu.

V případě „náhrady" Mi-24V/Mi-35 se v médiích nejčastější skloňují polooficiálně tři typy - Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě Korean Airspace KUH-1 Surion.

Venom v akci.

Bell UH-1Y Venom

Z technického i politického hlediska je horkým kandidátem americký víceúčelový typ UH-1Y Venom – nejnovější verze legendárních víceúčelových vrtulníků Bell UH-1 Iroquois. Vrtulníky UH-1Y v současné době provozuje pouze americká námořní pěchota.

Ač to na první pohled nevpadá, UH-1Y Venom je dvojčetem bitevního vrtulníků AH-1Z Viper. S čistě bitevním strojem UH-1Y sdílí 84 % stejných dílů. Například avionika a elektronická výzbroj je u obou strojů prakticky na stejné (špičkové) úrovni.

Výhodou rodiny vrtulníků UH-1 jsou lety prověřený provoz v nejnáročnějších podmínkách. Vrtulníky se zúčastnily prakticky všech konfliktů, ve kterých se Spojené státy angažovaly. Své transportní a bojové kvality prokazovaly a prokazují v Iráku a Afghánistánu.

UH-1Y Venom lze v případě potřeby osadit nejrůznější výzbrojí. Americká námořní pěchota využívá UH-1Y Venom jako nosič neřízených raket Hydra 70 nebo laserem naváděných APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) stejné ráže. Na závěsné body lze připevnit také velkorážní kulomety, či jinou výzbroj.

Pokud si bude chtít Armáda ČR zachovat schopnost ničit obrněnou techniku pomocí vrtulníků, bude muset UH-1Y Venom být vybaven také příslušnými zbraňovými systémy – např. protitankovými střelami AGM-114 Hellfire.

Pro UH-1Y Venom mluví především jeho ověřenost v bojí a perfektní servisní a logistické zázemí (např. dostupnost náhradních dílů). UH-1Y Venom je připravený certifikovaný vrtulník, které lze okamžitě využívat pro daný účel.

Výhodou UH-1Y Venom v připravovaném tendru jsou rovněž vazby americké společnosti Bell na Českou republiku. V Praze má Bell již několik let své hlavní regionální sídlo a chce zde společně s českou firmou LOM Praha vybudovat servisní a výcvikové centrum.

Montáž, zákaznické úpravy a údržbu vrtulníků by měla tuzemská společnost zajišťovat nejen pro Českou republiku, ale i pro oblast střední a východní Evropy.

"Naše aktivity nejsou vázané na to, jak dopadne toto výběrové řízení a zda se vláda nakonec rozhodne pro náš program rozhodne," uvedl však John L. Garrison, ředitel Bell Helicopter.

Maximální startovací hmotnost UH-1Y Venom je 8390 kg a užitečná hmotnost 3020 kg. Cestovní rychlost UH-1Y Venom je 293 km/h. Bojový dolet s 990 kg užitečného nákladu je 241 km. Výdrž ve vzduchu je 3,3 h. V nákladovém prostoru najde místo 10 vojáků.

Foto: AW 139M italského letectva; větší foto / AgustaWestland
AW 139M italského letectva; větší foto / AgustaWestland

AgustaWestland AW139

Druhým žhavým kandidátem je anglicko-italský vrtulník AgustaWestland AW139. Vrtulník je znám především jako transportní a záchranný. Společnost AgustaWestland připravila (vyvíjí) i militarizovanou verzi označovanou jako AW139M schopnou nést zbraňové systémy.

Oproti UH-1Y Venom však AW139M není zaveden ve výzbroji žádné armády a nemohl tak prokázat své kvality v boji. Přesněji řečeno, AW139M léta již od roku 2012 v italské armádě, ale Italové vrtulník nevyužívají pro bitevní účely.

Zbraňové systémy nejsou specifikovány a bude záležet na zákazníkovi, o jakou výzbroj projeví zájem. V případě zavedení AW139M se Armáda ČR stane prvním uživatelem ozbrojené verze.

Firma AgustaWestland však projevuje o zakázku Armády ČR značný zájem a intenzivně v České republice za úspěch svých vrtulníků lobuje. Viceprezident Gianfranco Sottotetti se předminulý čtvrtek setkal s vedením státní společnosti LOM Praha.

"Jednali jsme o možnostech a rozsahu spolupráce mezi naší a italskou firmou v případě, že ministerstvo obrany vybere tohoto výrobce jako dodavatele nových vrtulníků," uvedl Roman Planička, ředitel LOM Praha.

Cestovní rychlost AW139 je 304 km/h a přeletová vzdálenost 1250 km. Vrtulníky vydrží ve vzduchu téměř 6 hodin. Vrtulník přepraví až 15 pasažérů. Kromě stoupavosti (10,9 m/s oproti 12,9 m/s u UH-1Y) tak AW139 amerického konkurenta v hrubých výkonech poměrně výrazně převyšuje.

Korean Airspace KUH-1 Surion Korean Airspace KUH-1 Surion; větší foto / Korean Airspace

Korean Airspace KUH-1 Surion

Třetím mediálně označeným účastníkem je poněkud překvapivě vrtulník Korean Airspace KUH-1 Surion z Jižní Koreje. O možném zapojení korejské firmy informoval v červnu náměstek ministra obrany Tomáš Kuchta po setkání se zástupci Jižní Koreje.

"Korejci teď vyvinuli nový vrtulník Surion. Existuje možnost, že by se zúčastnili výběrového řízení na multifunkční vrtulníky, které bude armáda nakupovat teď v dohledné době," řekl Kuchta.

KAI KUH-1 Surion je vrtulník klasické koncepce zavedený do výzbroje Jižní Koreje v roce 2013. Jihokorejská armáda objednala 245 vrtulníků jako náhradu za dosluhující vrtulníky UH-1H a 500MD. Hlavním posláním KUH-1 Surion jsou transportní úkoly.

KUH-1 Surion

Korean Airspace ale vyvíjí také ozbrojenou verzi schopnou nést nejrůznější výzbroj, například až 6 střel vzduch-země BGM-71 TOW. Dlužno dodat, že vývoj ozbrojené verze je prozatím ve stádiu úvah.

Maximální startovací hmotnost KUH-1 Surion je 8700 kg a užitečný náklad 3700 kg. Cestovní rychlost je 259 km/h a dolet 500 km. Vrtulník dosahuje stoupavosti 8,5 m/s. Nevýhodou je malý dostup – 3000 metrů, což je dvakrát méně než u evropského a amerického konkurenta. Výkon vrtulníku tak klesá nejen se stoupající nadmořskou výškou, ale také při vysoké teplotě vzduchu (nízkém tlaku).

Zdroj: Bell, AgustaWestland, Korean Airspace, IHned

Nahlásit chybu v článku


Související články

Bojový tandem: Vrtulník Apache a dron RQ-7Bv2 Shadow

Americká armáda v rámci programu ARI (Aviation Restructuring Initiative) vybavila první leteckou ...

REPORTÁŽ: Modernizace Mi-171š a budoucnost vrtulníků v Armádě ČR

Na letecké základně Kbely se uskutečnil slavnostní ceremoniál k ukončení modernizačního programu SOF ...

AHL: Nový čínsko-ruský těžký vrtulník

Firmy Ruské vrtulníky a čínská AVIC podepsaly rámcovou dohodu o společném vývoji těžkého dopravního ...

Vrtulník S-97 Raider poprvé ve vzduchu

Vrtulníková stíhačka S-97 Raider tento pátek podnikla svůj první testovací let. Firma Sikorsky během ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • belkin
    21:42 17.07.2015

    Mi 24 je schopný operačního nasazení, otázka je co si pod tím pojmem představujete.

    Mi 24 je schopný operačního nasazení, otázka je co si pod tím pojmem představujete.

  • CerVus
    21:36 17.07.2015

    Ale UH prošlo kompletní modernizací, Mi24 by se modernizovaly někam na úroveň mi8. Což je ale zoufale málo na bojový vrtulník 21 století. Vrtulník je třeba vybavit moderní ...Zobrazit celý příspěvek

    Ale UH prošlo kompletní modernizací, Mi24 by se modernizovaly někam na úroveň mi8. Což je ale zoufale málo na bojový vrtulník 21 století. Vrtulník je třeba vybavit moderní elektrooptickou výbavou a západními zbraňovými systémy. Motory může naštěstí dodávat Ukrajina.
    Stejně než se vypracuje koncepce a armáda obdrží případnou náhradu uplyne ještě hodně času. Vždyť ten vrtulník není v současné podobě schopný operačního nasazení jak předvádějí Ukrajinci, kteří je už vůbec neposílají do boje se separatisty. A oni je na rozdíl od nás už mají modernizované.Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    21:28 17.07.2015

    Tam spíš jde o zachování schopností bitevníků, šlo o to že se nemuseli vyřazovat tak rychle.Nějak významně je modernizovat asi ne,ale do doby ujasnění koncepce a rozhodnutí tady ...Zobrazit celý příspěvek

    Tam spíš jde o zachování schopností bitevníků, šlo o to že se nemuseli vyřazovat tak rychle.Nějak významně je modernizovat asi ne,ale do doby ujasnění koncepce a rozhodnutí tady mohli lítat.Je asi nejpravděpodobnější že se koupí uh bo bude nejlevnější. Svou práci určitě odvede, ale nevěřím že se nakoupí bitevní kit.Že je uh výběhová koncepce přece musí být jasné, to že je v praxi odskoušený, to je luk taky.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    21:16 17.07.2015

    Matesaax: Jedna věc je ale modernizovat přepravní vrtulníky a druhá bojové. Buď ať je ta modernizace někam posune nebo se jich můžeme rovnou vzdát. Stejně můžeme řešit problém ...Zobrazit celý příspěvek

    Matesaax: Jedna věc je ale modernizovat přepravní vrtulníky a druhá bojové. Buď ať je ta modernizace někam posune nebo se jich můžeme rovnou vzdát. Stejně můžeme řešit problém obrněných transportérů - k čemu kupovat ascod/cv-90 když stačí dát do bvp-2 novou vysílačku a přehledový displej s mapou.Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    21:09 17.07.2015

    Lukas,nečil se já sem napsal to co si řekl.blbě si to pochopil. Vybrali jste caracas který byl shledán jako nejvhodnější stroj s ukončenýma certifikacema a požadavkama pro polsko. ...Zobrazit celý příspěvek

    Lukas,nečil se já sem napsal to co si řekl.blbě si to pochopil. Vybrali jste caracas který byl shledán jako nejvhodnější stroj s ukončenýma certifikacema a požadavkama pro polsko. Mimochodem caracas nebyl nejlevnějšíSkrýt celý příspěvek

  • Matesaax
    21:07 17.07.2015

    Co se tyka modernizace Mi-24,tak tady by bohate stacilo modernizovat je stejnym zpusobem jako nase 171 a mame na radu let vystarano,hysterie o tom,ze ruska technika dnes nevhodna ...Zobrazit celý příspěvek

    Co se tyka modernizace Mi-24,tak tady by bohate stacilo modernizovat je stejnym zpusobem jako nase 171 a mame na radu let vystarano,hysterie o tom,ze ruska technika dnes nevhodna neni na miste,staci podivat na Polaky,kde Mig-29 bude letat jeste kolem roku 2030.Na druhou stranu pres jistou zastaralost je UH-1 konecne stroj bez kompromisu,proste osvedceny bojovnik a zadna lacina nahrazka..Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    21:04 17.07.2015

    semtam: Teď koukám, že vrtulníky byly dodány v roce 2001. Už v té době byly zastaralé. (Od 1996 probíhaly nějaké přípravy pro naše stroje, ale nic se nezměnilo. A ty nově dodané ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam: Teď koukám, že vrtulníky byly dodány v roce 2001. Už v té době byly zastaralé. (Od 1996 probíhaly nějaké přípravy pro naše stroje, ale nic se nezměnilo. A ty nově dodané byly stejně vybavené) Je rok 2015 a dosud se žádné modernizace nedočkaly. Životnost draku je 4000 letových hodin potažmo 30 let. Takže než by se nějaká modernizace rozběhla jsme na 17-19 letech. Není lepší se jich zbavit dokud je šance, že je ještě někdo (Afghánistán/Iráq) koupí?Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    21:02 17.07.2015

    PRO Belkin - to nie prawda Nie kupujemy H225M bo są najtańsze (choć faktycznie ich oferta ponoć byla) Ale dlatego że inne oferty NIE SPEŁNIAŁY WYMAGAŃ AW nie chciała przekazać ...Zobrazit celý příspěvek

    PRO Belkin - to nie prawda
    Nie kupujemy H225M bo są najtańsze (choć faktycznie ich oferta ponoć byla)
    Ale dlatego że inne oferty NIE SPEŁNIAŁY WYMAGAŃ
    AW nie chciała przekazać serwisu maszyn do WZL-1 ( Wojskowe Zaklady Lotnicze w Łódzi), nie mieściła się w charmonogrami dostaw (cieli w 2017 przekazać wersje "tymczasową" a dopiero w 2019 docelową )

    SAC natomiast nie oferował uzbrojenia (S-70i formalnie jest śmigłowcem nieuzbrojonym który można kupoić jak maszyne cywilną)
    A MON chciał kupić smigłowiec + systemy uzbrojenia...

    Wszystko jasne?!

    Dla mnie sytacja to kuriozum
    ACR nie stać na myśliwce wielozadaniowe - a stać na AH-1Z?
    Gdzie logika?!

    Rozumiem - zmiana modelu "floty" śmigłowców - tak ale
    czemu za Mi 17 i Mi 24 kupowąc male śmigłowce?
    Oszczedność? (to pozory)

    Jeśli ACR chcr uzbrojone maszyny to pewnie chodzi o CSAR - i tutaj wielkość ma zanczenie - zawsze...

    Oczywiście jest problem bo wybór jest mały... (ale nie można odrazu mówić "nie")

    Nie można nastawiać się na zakup UH-1 Y
    Trzeba po prostu zrobić dobra rywzlizacje...

    Czemu nie rozważany jest UH-60? - też sprawdzony, ma wielu użytkownikow itd. - a i ma lepsza wersje uzbrojoną AH-60L?

    Generalnie nie wiem jaka jest koncepcja.na ACR
    Małe masyzny nie zastąpią Mi 17?
    Czy to ma być mix - kilka zmodernziowanych Mi 17 - jako maszyny transportowe + kilka nowych maszyny jako specjalistyczne (za Sokoły, Mi 24)

    Naprawe nie rozumiem...Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    20:48 17.07.2015

    No dobrá, tak Superhind už je ve verzi mk V. teď je ale otázkou kolik by ta přestavba stála potažmo kolik by si za ní hoši z JA řekli + by se k tomu musel započíst generální oprava ...Zobrazit celý příspěvek

    No dobrá, tak Superhind už je ve verzi mk V. teď je ale otázkou kolik by ta přestavba stála potažmo kolik by si za ní hoši z JA řekli + by se k tomu musel započíst generální oprava strojů.
    Obávám se, že v konečném výsledku by jsme za velké náklady získali stroje, které už jsou v polovině životnosti.Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    20:42 17.07.2015

    Hind se dal lehce tunit aby vydržel cca 10 let a doprovázel mi 17 nic víc nic míň,
    tedy stejná koncepce jako zde zmiňované ,, vrtuníky v bitevní konfiguraci"

    Hind se dal lehce tunit aby vydržel cca 10 let a doprovázel mi 17 nic víc nic míň,
    tedy stejná koncepce jako zde zmiňované ,, vrtuníky v bitevní konfiguraci"

  • belkin
    20:38 17.07.2015

    Blackhawk je obrovskej polotank na výsadek 11 bigošů na frontu.

    Blackhawk je obrovskej polotank na výsadek 11 bigošů na frontu.

  • hurvo
    20:37 17.07.2015

    Superhind je modernizacia kravy na dostihoveho kona. Cele zle.
    Keby mala acr kupit nieco lacne tak by sa oplatilo skor kupit rooivalk ako modernizovat hind.

    Superhind je modernizacia kravy na dostihoveho kona. Cele zle.
    Keby mala acr kupit nieco lacne tak by sa oplatilo skor kupit rooivalk ako modernizovat hind.

  • hurvo
    20:33 17.07.2015

    semtam: no naposledy som mlel kavu, vdaka za opytanie. Ked bol nakup brenov, gripenov a cohokolvek ceskeho u nas obhajovany tym ze ide o zjednotenie vyzbroje s ceskou ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam: no naposledy som mlel kavu, vdaka za opytanie.


    Ked bol nakup brenov, gripenov a cohokolvek ceskeho u nas obhajovany tym ze ide o zjednotenie vyzbroje s ceskou republikou, tak samozrejme by mala teraz ACR nakupit blackhawky, tak ako OSSR. :DSkrýt celý příspěvek

  • CerVus
    20:29 17.07.2015

    semtam: Ale vylepšení mi dopadne v lepším případě asi jako vylepšení bvp na šakala. Jó před 15ti lety by to byla paráda, ale dnes to je zastaralé vybavení. Aby se to dalo považovat ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam: Ale vylepšení mi dopadne v lepším případě asi jako vylepšení bvp na šakala. Jó před 15ti lety by to byla paráda, ale dnes to je zastaralé vybavení. Aby se to dalo považovat za moderní stroj, který má být na rozumné technické úrovni dalších 20let, tak by bylo třeba neuvěřitelné spousty peněz protože pro ten vrtulník není k dispozici žádný pořádný modernizační balíček. Co vím tak jeden mají Ukrajinci a druhý Jižní Afrika. Ani jeden není na současné technické úrovni.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    20:22 17.07.2015

    CerVus Opakuju, MI-24 bylo v plánu modernizovat. Proto se také rozhodlo pro jejich pořízení v rámci deblokace dluhu. jinak by se ani nepořizovali. A bitevní vrtulníky nejsou ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus

    Opakuju, MI-24 bylo v plánu modernizovat. Proto se také rozhodlo pro jejich pořízení v rámci deblokace dluhu. jinak by se ani nepořizovali.
    A bitevní vrtulníky nejsou primárně určeny na boj proti vrtulníkůmSkrýt celý příspěvek

  • belkin
    20:12 17.07.2015

    Matesaax:přesně, je to opravdu vhodný stroj pro ačr? Zvážila se jeho přidaná hodnota na dalších 30 let? Garantuje výrobce po cca 20 letech servis?

    Matesaax:přesně, je to opravdu vhodný stroj pro ačr? Zvážila se jeho přidaná hodnota na dalších 30 let? Garantuje výrobce po cca 20 letech servis?

  • Matesaax
    20:05 17.07.2015

    UH-1 neni spatny stroj.ale souhlasim s tim.ze uz je to dnes zastarala prezita konstrukce..Amici je modernizuji.neb jsou levnejsi.nez kupovat nove masiny.ale kupovat je pro provoz ...Zobrazit celý příspěvek

    UH-1 neni spatny stroj.ale souhlasim s tim.ze uz je to dnes zastarala prezita konstrukce..Amici je modernizuji.neb jsou levnejsi.nez kupovat nove masiny.ale kupovat je pro provoz na dalsich 30 let k nam stoji za zvazeni.Navic jako nahrada Sokola k LZS je to dost velky stroj.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    20:00 17.07.2015

    No nevím jestli by zastaralá mi-24 přežila střet s moderním víceúčelovým vrtulníkem.

    No nevím jestli by zastaralá mi-24 přežila střet s moderním víceúčelovým vrtulníkem.

  • belkin
    19:58 17.07.2015

    semtam:mám stejný názor MI 17 + Mi 24 vytvářely ucelený bojový koncept.

    semtam:mám stejný názor MI 17 + Mi 24 vytvářely ucelený bojový koncept.

  • semtam
    19:50 17.07.2015

    CerVus Drahý servis je kolik? Kolik bude stát "náhrada" MI-24. Mi-24 potřebují modernizaci (bylo v plánu). Ale i přes svoji zastaralost opět předčí jejich plánovanou "náhradu". ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus

    Drahý servis je kolik? Kolik bude stát "náhrada" MI-24. Mi-24 potřebují modernizaci (bylo v plánu). Ale i přes svoji zastaralost opět předčí jejich plánovanou "náhradu".
    Modernizace se řeší na základě požadavků armády, proto balíčky nejsou moc známé.

    Aktuální cenu nových uni vrtulníků neznám. Ale mám pocit, že koncová cena/výkon hraje v prospěch MI-24.
    Pokud si ponecháváme MI-171, tak se znatelně vytrácí smysl vyřazení MI-24, který by navíc byl "nahrazen" nedostatečným typem pro bojové nasazení. A finanční náročnost může být ve finále vyšší než u zachování MI-24.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 17 z 21