Vrtulníky pro Armádu ČR: Tři kandidáti

Foto: Jeden z hlavních kandidátů - UH-1Y Venom; větší foto / Public Domain
Jeden z hlavních kandidátů - UH-1Y Venom; větší foto / Public Domain

Ministerstvo obrany předminulý týden rozeslalo žádosti o nabídky do „vybraných zemí“, ve kterých poptává nové víceúčelové vrtulníky pro Armádu ČR. Seznam zemí i poptávaných výrobců je prozatím neveřejný. V médiích se skloňují nejčastěji tři typy Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě korejský Korean Airspace KUH-1 Surion.

Synpose

Armáda České republiky již během pár let vyřadí bitevní/transportní vrtulníky ruské výroby Mi-24V/Mi-35. Ruské vrtulníky (17 kusů) ve výzbroji Armády ČR, resp. Vzdušných sil České republiky, zastoupí 12 až 18 víceúčelových vrtulníků západní výroby.

Přesná konfigurace vrtulníků není známa, ale počítá se minimálně s „bitevní" a transportní. Podle původních plánů měly nové vrtulníky nahradit také W-3A Sokol a převzít úlohu armádních záchranných, pátracích a transportních vrtulníků. Při náhradě (oficiální stanovisko není známo) W-3A Sokol, poptávaný počet vrtulníků dosáhne 12 (náhrada Mi-24V/Mi-35) + 6 (náhrada W-3A Sokol) kusů.

Diskutuje se také o možnosti pořídit více než jeden typ nového vrtulníku. Taková možnost je reálná v případě nahrazení W-3A Sokol, kdy se vyžaduje lehčí víceúčelový typ.

Přesné podmínky, dokonce ani hmotnostní kategorii, poptávaných vrtulníků nebyla oznámená. Ministerstvo obrany nyní řeší, jaké schopnosti si Česká republika musí a chce zachovat (transport, bitevní úkoly, CSAR, SAR atd.) a jaké jsou finanční možnosti.

Klíčové pro výběr nových vrtulníků je požadavek na možnost nést zbraně. V tomto případě se nám počet vhodných kandidátů rapidně snižuje. V potaz se nebere jen „schopnost", ale také bojová ověřenost. Tedy je dána přednost vrtulníku, který své bojové kvality prokázal v ostrém nasazení.

Nové helikoptéry chce ministerstvo získat během let 2016 až 2021. Cena jednoho vrtulníků se pohybuje od 10 do 20 milionů dolarů. Jednotkovou cenu však zásadně ovlivňují náklady za výzbroj a výstroj, munici, logistickou podporu, údržbu a servis a také zabezpečení přeškolení a výcviku pilotů a pozemního personálu.

V případě „náhrady" Mi-24V/Mi-35 se v médiích nejčastější skloňují polooficiálně tři typy - Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě Korean Airspace KUH-1 Surion.

Venom v akci.

Bell UH-1Y Venom

Z technického i politického hlediska je horkým kandidátem americký víceúčelový typ UH-1Y Venom – nejnovější verze legendárních víceúčelových vrtulníků Bell UH-1 Iroquois. Vrtulníky UH-1Y v současné době provozuje pouze americká námořní pěchota.

Ač to na první pohled nevpadá, UH-1Y Venom je dvojčetem bitevního vrtulníků AH-1Z Viper. S čistě bitevním strojem UH-1Y sdílí 84 % stejných dílů. Například avionika a elektronická výzbroj je u obou strojů prakticky na stejné (špičkové) úrovni.

Výhodou rodiny vrtulníků UH-1 jsou lety prověřený provoz v nejnáročnějších podmínkách. Vrtulníky se zúčastnily prakticky všech konfliktů, ve kterých se Spojené státy angažovaly. Své transportní a bojové kvality prokazovaly a prokazují v Iráku a Afghánistánu.

UH-1Y Venom lze v případě potřeby osadit nejrůznější výzbrojí. Americká námořní pěchota využívá UH-1Y Venom jako nosič neřízených raket Hydra 70 nebo laserem naváděných APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) stejné ráže. Na závěsné body lze připevnit také velkorážní kulomety, či jinou výzbroj.

Pokud si bude chtít Armáda ČR zachovat schopnost ničit obrněnou techniku pomocí vrtulníků, bude muset UH-1Y Venom být vybaven také příslušnými zbraňovými systémy – např. protitankovými střelami AGM-114 Hellfire.

Pro UH-1Y Venom mluví především jeho ověřenost v bojí a perfektní servisní a logistické zázemí (např. dostupnost náhradních dílů). UH-1Y Venom je připravený certifikovaný vrtulník, které lze okamžitě využívat pro daný účel.

Výhodou UH-1Y Venom v připravovaném tendru jsou rovněž vazby americké společnosti Bell na Českou republiku. V Praze má Bell již několik let své hlavní regionální sídlo a chce zde společně s českou firmou LOM Praha vybudovat servisní a výcvikové centrum.

Montáž, zákaznické úpravy a údržbu vrtulníků by měla tuzemská společnost zajišťovat nejen pro Českou republiku, ale i pro oblast střední a východní Evropy.

"Naše aktivity nejsou vázané na to, jak dopadne toto výběrové řízení a zda se vláda nakonec rozhodne pro náš program rozhodne," uvedl však John L. Garrison, ředitel Bell Helicopter.

Maximální startovací hmotnost UH-1Y Venom je 8390 kg a užitečná hmotnost 3020 kg. Cestovní rychlost UH-1Y Venom je 293 km/h. Bojový dolet s 990 kg užitečného nákladu je 241 km. Výdrž ve vzduchu je 3,3 h. V nákladovém prostoru najde místo 10 vojáků.

Foto: AW 139M italského letectva; větší foto / AgustaWestland
AW 139M italského letectva; větší foto / AgustaWestland

AgustaWestland AW139

Druhým žhavým kandidátem je anglicko-italský vrtulník AgustaWestland AW139. Vrtulník je znám především jako transportní a záchranný. Společnost AgustaWestland připravila (vyvíjí) i militarizovanou verzi označovanou jako AW139M schopnou nést zbraňové systémy.

Oproti UH-1Y Venom však AW139M není zaveden ve výzbroji žádné armády a nemohl tak prokázat své kvality v boji. Přesněji řečeno, AW139M léta již od roku 2012 v italské armádě, ale Italové vrtulník nevyužívají pro bitevní účely.

Zbraňové systémy nejsou specifikovány a bude záležet na zákazníkovi, o jakou výzbroj projeví zájem. V případě zavedení AW139M se Armáda ČR stane prvním uživatelem ozbrojené verze.

Firma AgustaWestland však projevuje o zakázku Armády ČR značný zájem a intenzivně v České republice za úspěch svých vrtulníků lobuje. Viceprezident Gianfranco Sottotetti se předminulý čtvrtek setkal s vedením státní společnosti LOM Praha.

"Jednali jsme o možnostech a rozsahu spolupráce mezi naší a italskou firmou v případě, že ministerstvo obrany vybere tohoto výrobce jako dodavatele nových vrtulníků," uvedl Roman Planička, ředitel LOM Praha.

Cestovní rychlost AW139 je 304 km/h a přeletová vzdálenost 1250 km. Vrtulníky vydrží ve vzduchu téměř 6 hodin. Vrtulník přepraví až 15 pasažérů. Kromě stoupavosti (10,9 m/s oproti 12,9 m/s u UH-1Y) tak AW139 amerického konkurenta v hrubých výkonech poměrně výrazně převyšuje.

Korean Airspace KUH-1 Surion Korean Airspace KUH-1 Surion; větší foto / Korean Airspace

Korean Airspace KUH-1 Surion

Třetím mediálně označeným účastníkem je poněkud překvapivě vrtulník Korean Airspace KUH-1 Surion z Jižní Koreje. O možném zapojení korejské firmy informoval v červnu náměstek ministra obrany Tomáš Kuchta po setkání se zástupci Jižní Koreje.

"Korejci teď vyvinuli nový vrtulník Surion. Existuje možnost, že by se zúčastnili výběrového řízení na multifunkční vrtulníky, které bude armáda nakupovat teď v dohledné době," řekl Kuchta.

KAI KUH-1 Surion je vrtulník klasické koncepce zavedený do výzbroje Jižní Koreje v roce 2013. Jihokorejská armáda objednala 245 vrtulníků jako náhradu za dosluhující vrtulníky UH-1H a 500MD. Hlavním posláním KUH-1 Surion jsou transportní úkoly.

KUH-1 Surion

Korean Airspace ale vyvíjí také ozbrojenou verzi schopnou nést nejrůznější výzbroj, například až 6 střel vzduch-země BGM-71 TOW. Dlužno dodat, že vývoj ozbrojené verze je prozatím ve stádiu úvah.

Maximální startovací hmotnost KUH-1 Surion je 8700 kg a užitečný náklad 3700 kg. Cestovní rychlost je 259 km/h a dolet 500 km. Vrtulník dosahuje stoupavosti 8,5 m/s. Nevýhodou je malý dostup – 3000 metrů, což je dvakrát méně než u evropského a amerického konkurenta. Výkon vrtulníku tak klesá nejen se stoupající nadmořskou výškou, ale také při vysoké teplotě vzduchu (nízkém tlaku).

Zdroj: Bell, AgustaWestland, Korean Airspace, IHned

Nahlásit chybu v článku


Související články

Bojový tandem: Vrtulník Apache a dron RQ-7Bv2 Shadow

Americká armáda v rámci programu ARI (Aviation Restructuring Initiative) vybavila první leteckou ...

REPORTÁŽ: Modernizace Mi-171š a budoucnost vrtulníků v Armádě ČR

Na letecké základně Kbely se uskutečnil slavnostní ceremoniál k ukončení modernizačního programu SOF ...

AHL: Nový čínsko-ruský těžký vrtulník

Firmy Ruské vrtulníky a čínská AVIC podepsaly rámcovou dohodu o společném vývoji těžkého dopravního ...

Vrtulník S-97 Raider poprvé ve vzduchu

Vrtulníková stíhačka S-97 Raider tento pátek podnikla svůj první testovací let. Firma Sikorsky během ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • belkin
    19:45 17.07.2015

    Jecchus na to Vám nedokážu odpovědět. Prostě jsou nějaké konstrukční limity,
    které bez významných zásahů nelze změnit. Toto je všeobecné.

    Jecchus na to Vám nedokážu odpovědět. Prostě jsou nějaké konstrukční limity,
    které bez významných zásahů nelze změnit. Toto je všeobecné.

  • Nesher
    19:44 17.07.2015

    Semtam Tu schopnost nám udrží i UH-1, díky shodnosti s viperem to nebude problém. Do 171 se už investovalo dost peněz (zda to bylo dobře či ne je dnes už jedno). Tak je logické, ...Zobrazit celý příspěvek

    Semtam
    Tu schopnost nám udrží i UH-1, díky shodnosti s viperem to nebude problém.
    Do 171 se už investovalo dost peněz (zda to bylo dobře či ne je dnes už jedno). Tak je logické, že se dolétají, ale kupovat zbraně od země, která se sama definuje jako protivník prostě není dobré. Navíc si myslím, že pro uh-1 se najde lepší využití než pro prakticky nenasaditelný hind.Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    19:40 17.07.2015

    nesher: momentálně na těch strojích není nic špatně, ale pro malou armádu nedávají šanci upgrade (sami amíci po dodání pro usmc nepočítaji z další výrobou.Co se týká samotné ...Zobrazit celý příspěvek

    nesher: momentálně na těch strojích není nic špatně, ale pro malou armádu nedávají šanci upgrade (sami amíci po dodání pro usmc nepočítaji z další výrobou.Co se týká samotné koncepce, v konstrukci nejsou rezervy. (relativně malý dolet,nízká strukturální pevnost, atd.... ( proč us army koupila blackhawka?)
    Prostě jejich koncept je jen dočasné řešení,ale pro nás konečné řešení.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    19:40 17.07.2015

    semtam: Tady podle mě hraje roli fakt, že naše mi-24 budou muset projít drahým servisem plus to, že jejich zbraňová a hw výbava je dost zastaralá. Nikdo navíc nedisponuje aktuálním ...Zobrazit celý příspěvek

    semtam: Tady podle mě hraje roli fakt, že naše mi-24 budou muset projít drahým servisem plus to, že jejich zbraňová a hw výbava je dost zastaralá. Nikdo navíc nedisponuje aktuálním balíčkem na vylepšení strojů.Skrýt celý příspěvek

  • Jecchus
    19:39 17.07.2015

    belkin: Tak uveďte nějaký konkrétní příklad té zastaralosti (anebo dokonce "koncepční zastaralosti" o které se tu někdo zmiňoval), která způsobuje nějaký zásadní problém oproti ...Zobrazit celý příspěvek

    belkin:
    Tak uveďte nějaký konkrétní příklad té zastaralosti (anebo dokonce "koncepční zastaralosti" o které se tu někdo zmiňoval), která způsobuje nějaký zásadní problém oproti těm jiným zmíněným typům. Můžeme pak diskutovat, jestli to vyváží výhody tohoto typu. Jinak je to jen štěk bez významu. Copak je v tom vrtulníku stejný motor, avionika, detekční, zbraňové a obranné/ochranné systémy jako tam rvali před padesáti lety? Ani náhodou...Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    19:34 17.07.2015

    Nesher Pro zachování schopností, je to stále dobrá volba. Mi-24 má sice jinou koncepci než klasický bitevník, ale aby byla úplně tragická to určitě není. Poptávka je po těchto ...Zobrazit celý příspěvek

    Nesher

    Pro zachování schopností, je to stále dobrá volba. Mi-24 má sice jinou koncepci než klasický bitevník, ale aby byla úplně tragická to určitě není. Poptávka je po těchto strojích stále.
    Pokud je problém, že je made in RF, tak máme větší problém MI-171. Proto opět nákup uni vrtulníků je chybný, když máme kupovat vrtulníky střední kategorie. Ovšem si myslím, že ta hysterie ohledně ruské techniky není úměrná skutečnosti.

    Proč tedy plánujeme službu MI-171 a nechcem MI-24, když oba dva jsou z RF??
    Uni vrtulník nedosahuje kvalit MI-24. Tak výtky, že MI-24 není koncepčně úplně košér je v tomto případě liché.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    19:26 17.07.2015

    belkin: Ale AČR si nemůže dovolit pořídit Osprey. Ten je navíc stroj kategorie mi-8. semtam: Už to tu někdo psal. Při případném pořízení Venomů dojde k rezignování na bojové ...Zobrazit celý příspěvek

    belkin: Ale AČR si nemůže dovolit pořídit Osprey. Ten je navíc stroj kategorie mi-8.
    semtam: Už to tu někdo psal. Při případném pořízení Venomů dojde k rezignování na bojové vrtulníky, ale pokud by byla do budoucna potřeba je znovu zavést budeme mít zázemí pro Vipery. Přeškolení posádeka pozemní obsluhy už bude vyžadovat minimum času vzhledem k téměř shodnému vybavení. Navíc spousta jiných bohatších států bitevními vrtulníky nedisponuje.Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    19:22 17.07.2015

    belkin Co je na Y tak strašně zastaralé? Vždyť je na ní s verzí například D všechno nové. Navíc to nejsou žádné přestavby, ale kompletně nově vyrobené mašiny. Sem ...Zobrazit celý příspěvek

    belkin
    Co je na Y tak strašně zastaralé? Vždyť je na ní s verzí například D všechno nové. Navíc to nejsou žádné přestavby, ale kompletně nově vyrobené mašiny.

    Sem tam
    Modernizovat Mi 24 nemá smysl, pominu-li důležitý fakt, že by se měla AČR ruské výzbroje zbavovat jak to jen finance dovolí, tak ta koncepce byl omyl. Což potvrdili samotní Rusové tím, že v ní nepokračovali.Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    19:20 17.07.2015

    Nerozumím řeči vašeho kmene, Saturn s Vámi až navěky ptakopysk.

    Nerozumím řeči vašeho kmene, Saturn s Vámi až navěky ptakopysk.

  • semtam
    19:16 17.07.2015

    hurvo

    Co to meleš :D

    hurvo

    Co to meleš :D

  • semtam
    19:14 17.07.2015

    No já bych navázal na to, co sem dal thorp. Nyní se v článku píše, že nové uni vrtulníky jsou náhrada za MI-24. Což je úplná pitomost. Uni vrtulník není bitevní vrtulník. Náhrada ...Zobrazit celý příspěvek

    No já bych navázal na to, co sem dal thorp.
    Nyní se v článku píše, že nové uni vrtulníky jsou náhrada za MI-24. Což je úplná pitomost. Uni vrtulník není bitevní vrtulník. Náhrada je to jen, co se do počtu týče. Článek od thorpa trochu vyvrací "strategii" zbavovat se všeho ruského. Pokud modernizujeme MI-171 s výhledem na jejich používání. V čem je teda problém u MI-24/35? Stáří strojů je totožná s MI-171.Skrýt celý příspěvek

  • hurvo
    19:07 17.07.2015

    Ked uz zjednocujeme vyzbroj acr-ossr ;) tak je jasne ze acr musi nakupit blackhawky. Alebo to funguje len jednosmerne? :)

    Ked uz zjednocujeme vyzbroj acr-ossr ;) tak je jasne ze acr musi nakupit blackhawky. Alebo to funguje len jednosmerne? :)

  • belkin
    19:04 17.07.2015

    No,záleží jaké verze jste porovnal.(ale i podle vašich údajů je nosnost cca stejná). A stím že do nového auta namontujete všechno nové je velmi diskutabilní. Jsou prostě určité ...Zobrazit celý příspěvek

    No,záleží jaké verze jste porovnal.(ale i podle vašich údajů je nosnost cca stejná). A stím že do nového auta namontujete všechno nové je velmi diskutabilní. Jsou prostě určité technogické celky poplatné době vzniku které neovlivníte.Můžete upgradovat až do určitého bodu.Vzhledem k tomu kolik upgrejdů kobra prošla, je to zřejmě limit (pd.F 16).Pro armádu která plánuje pořídit NOVOU techniku s plánovanou životností cca 30 let to podle mně není správná volba a to platí i pro uh.Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    18:50 17.07.2015

    Amíci modernizovali belly jen za jedním účelem,prodloužit životnost stávající techniky do zavedení nové. Jasný příklad nutnosti změny je osprey. Jak ho prosím může kobra ...Zobrazit celý příspěvek

    Amíci modernizovali belly jen za jedním účelem,prodloužit životnost stávající techniky do zavedení nové. Jasný příklad nutnosti změny je osprey. Jak ho prosím může kobra doprovázet?Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    18:50 17.07.2015

    Maximální vzletová váha: Viper 8,4t A129 4,6t Užitečné zatížení: Viper 5 764 lb A129 4565 lb Stoupavost má Viper lepší o 4m/s. belkin: Z toho vrtulníku zůstala tak ...Zobrazit celý příspěvek

    Maximální vzletová váha:
    Viper 8,4t
    A129 4,6t
    Užitečné zatížení:
    Viper 5 764 lb
    A129 4565 lb

    Stoupavost má Viper lepší o 4m/s.

    belkin: Z toho vrtulníku zůstala tak maximálně základní kostra. Vše ostatní je kompletně přepracované, takže když do staré karosérie namontujete moderní technologie budete mít moderní auto. Jen bude vypadat podobně jako to staré.Skrýt celý příspěvek

  • thorp
    18:41 17.07.2015

    vyhozený peníze, AČR jich má asi moc...
    http://www.pajonk.cz/630/cesko...

    vyhozený peníze, AČR jich má asi moc...
    http://www.pajonk.cz/630/cesko...

  • belkin
    18:37 17.07.2015

    Nosnost: mangusta - 4600 kg
    Cobra - 4550 kg

    Nosnost: mangusta - 4600 kg
    Cobra - 4550 kg

  • belkin
    18:30 17.07.2015

    Jacchus:Kdy byl choper a kobra zavedeny do výzbroje? Nechcete mi snad říct že 50 let staré vytuňené auto bude stejně dobré jako nové, že ne. (USMC čeká na jiný rychlejší ...Zobrazit celý příspěvek

    Jacchus:Kdy byl choper a kobra zavedeny do výzbroje?
    Nechcete mi snad říct že 50 let staré vytuňené auto bude stejně dobré jako nové, že ne. (USMC čeká na jiný rychlejší prostředek který má doplnit ospray)Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    18:30 17.07.2015

    Ta Magusta je proti Viperu hodně lehká. Takže odolností a nosností bude úplně jinde. Spíše to je takový těžký průzkumný vrtulník. Turecká varianta je na tom lépe, ale pořád bude ...Zobrazit celý příspěvek

    Ta Magusta je proti Viperu hodně lehká. Takže odolností a nosností bude úplně jinde. Spíše to je takový těžký průzkumný vrtulník. Turecká varianta je na tom lépe, ale pořád bude Viper mnohem modernější a výkonnější konstrukcí.Skrýt celý příspěvek

  • Jecchus
    18:20 17.07.2015

    Souhlasím s tím, co píše RiMr71. 1. Armáda naší velikosti a rozpočtu si nemůže ani náhodou dovolit šlápnout vedle, což jednoznačně nahrává volbě UH-1. Osvedčenost, dostupnost, ...Zobrazit celý příspěvek

    Souhlasím s tím, co píše RiMr71.

    1. Armáda naší velikosti a rozpočtu si nemůže ani náhodou dovolit šlápnout vedle, což jednoznačně nahrává volbě UH-1. Osvedčenost, dostupnost, servis, zbraňové systémy, geopolitický rozměr atd.

    2. Po nákupu UH-1 není problém dodatečně dokoupit AH-1 bude-li potřeba. K tomuto nákupu pak viz bod 1.

    3. Moc nechápu, co je to ta koncepční zastaralost u UH/AH-1. Jako, že má rotor nahoře, dvoučlennou posádku vedle sebe vpředu a na ocase stabilizační rotor?Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 18 z 21