Vrtulníky pro Armádu ČR: Tři kandidáti

Foto: Jeden z hlavních kandidátů - UH-1Y Venom; větší foto / Public Domain
Jeden z hlavních kandidátů - UH-1Y Venom; větší foto / Public Domain

Ministerstvo obrany předminulý týden rozeslalo žádosti o nabídky do „vybraných zemí“, ve kterých poptává nové víceúčelové vrtulníky pro Armádu ČR. Seznam zemí i poptávaných výrobců je prozatím neveřejný. V médiích se skloňují nejčastěji tři typy Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě korejský Korean Airspace KUH-1 Surion.

Synpose

Armáda České republiky již během pár let vyřadí bitevní/transportní vrtulníky ruské výroby Mi-24V/Mi-35. Ruské vrtulníky (17 kusů) ve výzbroji Armády ČR, resp. Vzdušných sil České republiky, zastoupí 12 až 18 víceúčelových vrtulníků západní výroby.

Přesná konfigurace vrtulníků není známa, ale počítá se minimálně s „bitevní" a transportní. Podle původních plánů měly nové vrtulníky nahradit také W-3A Sokol a převzít úlohu armádních záchranných, pátracích a transportních vrtulníků. Při náhradě (oficiální stanovisko není známo) W-3A Sokol, poptávaný počet vrtulníků dosáhne 12 (náhrada Mi-24V/Mi-35) + 6 (náhrada W-3A Sokol) kusů.

Diskutuje se také o možnosti pořídit více než jeden typ nového vrtulníku. Taková možnost je reálná v případě nahrazení W-3A Sokol, kdy se vyžaduje lehčí víceúčelový typ.

Přesné podmínky, dokonce ani hmotnostní kategorii, poptávaných vrtulníků nebyla oznámená. Ministerstvo obrany nyní řeší, jaké schopnosti si Česká republika musí a chce zachovat (transport, bitevní úkoly, CSAR, SAR atd.) a jaké jsou finanční možnosti.

Klíčové pro výběr nových vrtulníků je požadavek na možnost nést zbraně. V tomto případě se nám počet vhodných kandidátů rapidně snižuje. V potaz se nebere jen „schopnost", ale také bojová ověřenost. Tedy je dána přednost vrtulníku, který své bojové kvality prokázal v ostrém nasazení.

Nové helikoptéry chce ministerstvo získat během let 2016 až 2021. Cena jednoho vrtulníků se pohybuje od 10 do 20 milionů dolarů. Jednotkovou cenu však zásadně ovlivňují náklady za výzbroj a výstroj, munici, logistickou podporu, údržbu a servis a také zabezpečení přeškolení a výcviku pilotů a pozemního personálu.

V případě „náhrady" Mi-24V/Mi-35 se v médiích nejčastější skloňují polooficiálně tři typy - Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě Korean Airspace KUH-1 Surion.

Venom v akci.

Bell UH-1Y Venom

Z technického i politického hlediska je horkým kandidátem americký víceúčelový typ UH-1Y Venom – nejnovější verze legendárních víceúčelových vrtulníků Bell UH-1 Iroquois. Vrtulníky UH-1Y v současné době provozuje pouze americká námořní pěchota.

Ač to na první pohled nevpadá, UH-1Y Venom je dvojčetem bitevního vrtulníků AH-1Z Viper. S čistě bitevním strojem UH-1Y sdílí 84 % stejných dílů. Například avionika a elektronická výzbroj je u obou strojů prakticky na stejné (špičkové) úrovni.

Výhodou rodiny vrtulníků UH-1 jsou lety prověřený provoz v nejnáročnějších podmínkách. Vrtulníky se zúčastnily prakticky všech konfliktů, ve kterých se Spojené státy angažovaly. Své transportní a bojové kvality prokazovaly a prokazují v Iráku a Afghánistánu.

UH-1Y Venom lze v případě potřeby osadit nejrůznější výzbrojí. Americká námořní pěchota využívá UH-1Y Venom jako nosič neřízených raket Hydra 70 nebo laserem naváděných APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) stejné ráže. Na závěsné body lze připevnit také velkorážní kulomety, či jinou výzbroj.

Pokud si bude chtít Armáda ČR zachovat schopnost ničit obrněnou techniku pomocí vrtulníků, bude muset UH-1Y Venom být vybaven také příslušnými zbraňovými systémy – např. protitankovými střelami AGM-114 Hellfire.

Pro UH-1Y Venom mluví především jeho ověřenost v bojí a perfektní servisní a logistické zázemí (např. dostupnost náhradních dílů). UH-1Y Venom je připravený certifikovaný vrtulník, které lze okamžitě využívat pro daný účel.

Výhodou UH-1Y Venom v připravovaném tendru jsou rovněž vazby americké společnosti Bell na Českou republiku. V Praze má Bell již několik let své hlavní regionální sídlo a chce zde společně s českou firmou LOM Praha vybudovat servisní a výcvikové centrum.

Montáž, zákaznické úpravy a údržbu vrtulníků by měla tuzemská společnost zajišťovat nejen pro Českou republiku, ale i pro oblast střední a východní Evropy.

"Naše aktivity nejsou vázané na to, jak dopadne toto výběrové řízení a zda se vláda nakonec rozhodne pro náš program rozhodne," uvedl však John L. Garrison, ředitel Bell Helicopter.

Maximální startovací hmotnost UH-1Y Venom je 8390 kg a užitečná hmotnost 3020 kg. Cestovní rychlost UH-1Y Venom je 293 km/h. Bojový dolet s 990 kg užitečného nákladu je 241 km. Výdrž ve vzduchu je 3,3 h. V nákladovém prostoru najde místo 10 vojáků.

Foto: AW 139M italského letectva; větší foto / AgustaWestland
AW 139M italského letectva; větší foto / AgustaWestland

AgustaWestland AW139

Druhým žhavým kandidátem je anglicko-italský vrtulník AgustaWestland AW139. Vrtulník je znám především jako transportní a záchranný. Společnost AgustaWestland připravila (vyvíjí) i militarizovanou verzi označovanou jako AW139M schopnou nést zbraňové systémy.

Oproti UH-1Y Venom však AW139M není zaveden ve výzbroji žádné armády a nemohl tak prokázat své kvality v boji. Přesněji řečeno, AW139M léta již od roku 2012 v italské armádě, ale Italové vrtulník nevyužívají pro bitevní účely.

Zbraňové systémy nejsou specifikovány a bude záležet na zákazníkovi, o jakou výzbroj projeví zájem. V případě zavedení AW139M se Armáda ČR stane prvním uživatelem ozbrojené verze.

Firma AgustaWestland však projevuje o zakázku Armády ČR značný zájem a intenzivně v České republice za úspěch svých vrtulníků lobuje. Viceprezident Gianfranco Sottotetti se předminulý čtvrtek setkal s vedením státní společnosti LOM Praha.

"Jednali jsme o možnostech a rozsahu spolupráce mezi naší a italskou firmou v případě, že ministerstvo obrany vybere tohoto výrobce jako dodavatele nových vrtulníků," uvedl Roman Planička, ředitel LOM Praha.

Cestovní rychlost AW139 je 304 km/h a přeletová vzdálenost 1250 km. Vrtulníky vydrží ve vzduchu téměř 6 hodin. Vrtulník přepraví až 15 pasažérů. Kromě stoupavosti (10,9 m/s oproti 12,9 m/s u UH-1Y) tak AW139 amerického konkurenta v hrubých výkonech poměrně výrazně převyšuje.

Korean Airspace KUH-1 Surion Korean Airspace KUH-1 Surion; větší foto / Korean Airspace

Korean Airspace KUH-1 Surion

Třetím mediálně označeným účastníkem je poněkud překvapivě vrtulník Korean Airspace KUH-1 Surion z Jižní Koreje. O možném zapojení korejské firmy informoval v červnu náměstek ministra obrany Tomáš Kuchta po setkání se zástupci Jižní Koreje.

"Korejci teď vyvinuli nový vrtulník Surion. Existuje možnost, že by se zúčastnili výběrového řízení na multifunkční vrtulníky, které bude armáda nakupovat teď v dohledné době," řekl Kuchta.

KAI KUH-1 Surion je vrtulník klasické koncepce zavedený do výzbroje Jižní Koreje v roce 2013. Jihokorejská armáda objednala 245 vrtulníků jako náhradu za dosluhující vrtulníky UH-1H a 500MD. Hlavním posláním KUH-1 Surion jsou transportní úkoly.

KUH-1 Surion

Korean Airspace ale vyvíjí také ozbrojenou verzi schopnou nést nejrůznější výzbroj, například až 6 střel vzduch-země BGM-71 TOW. Dlužno dodat, že vývoj ozbrojené verze je prozatím ve stádiu úvah.

Maximální startovací hmotnost KUH-1 Surion je 8700 kg a užitečný náklad 3700 kg. Cestovní rychlost je 259 km/h a dolet 500 km. Vrtulník dosahuje stoupavosti 8,5 m/s. Nevýhodou je malý dostup – 3000 metrů, což je dvakrát méně než u evropského a amerického konkurenta. Výkon vrtulníku tak klesá nejen se stoupající nadmořskou výškou, ale také při vysoké teplotě vzduchu (nízkém tlaku).

Zdroj: Bell, AgustaWestland, Korean Airspace, IHned

Nahlásit chybu v článku


Související články

Bojový tandem: Vrtulník Apache a dron RQ-7Bv2 Shadow

Americká armáda v rámci programu ARI (Aviation Restructuring Initiative) vybavila první leteckou ...

REPORTÁŽ: Modernizace Mi-171š a budoucnost vrtulníků v Armádě ČR

Na letecké základně Kbely se uskutečnil slavnostní ceremoniál k ukončení modernizačního programu SOF ...

AHL: Nový čínsko-ruský těžký vrtulník

Firmy Ruské vrtulníky a čínská AVIC podepsaly rámcovou dohodu o společném vývoji těžkého dopravního ...

Vrtulník S-97 Raider poprvé ve vzduchu

Vrtulníková stíhačka S-97 Raider tento pátek podnikla svůj první testovací let. Firma Sikorsky během ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • RiMr71
    18:19 17.07.2015

    Tak to se omlouvám, ten vrťas (AW149) moc primárně vojensky nevypadá...
    Já prostě k těm Italům nemám důvěru. Až moc věcí s nimi souvisejících končí jedním velkým Ciao...

    Tak to se omlouvám, ten vrťas (AW149) moc primárně vojensky nevypadá...
    Já prostě k těm Italům nemám důvěru. Až moc věcí s nimi souvisejících končí jedním velkým Ciao...

  • belkin
    18:00 17.07.2015

    Pozor aw 149 byl byvinut jako primárně vojenský stroj, až z něj vzešel aw 189 což je civil

    Pozor aw 149 byl byvinut jako primárně vojenský stroj, až z něj vzešel aw 189 což je civil

  • belkin
    17:53 17.07.2015

    Ale tak jasně, je to diskuze,nabídka bellu není vůbec špatná, ale já bych raději viděl v armádě modernější a progresivnější a ve vzdálelenějším horizontu lépe upgradovatelnější ...Zobrazit celý příspěvek

    Ale tak jasně, je to diskuze,nabídka bellu není vůbec špatná, ale já bych raději viděl v armádě modernější a progresivnější a ve vzdálelenějším horizontu lépe
    upgradovatelnější mašinu. Co se týče mangusty, je mladší než kobra a líp lítá.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    17:44 17.07.2015

    Hlavně poláci mají militarizovanou verzi Sokola a určitě do budoucna počítají s AH-64.

    Hlavně poláci mají militarizovanou verzi Sokola a určitě do budoucna počítají s AH-64.

  • RiMr71
    17:43 17.07.2015

    ...tak nemýlím-li se tak Mangusta taky není žádná mladice... Vzlétla v osumdesátých letech? Takže je to taky "stará" mašina, ale nemá ty bojové zkušenosti co AH-1... A k tomu ...Zobrazit celý příspěvek

    ...tak nemýlím-li se tak Mangusta taky není žádná mladice... Vzlétla v osumdesátých letech? Takže je to taky "stará" mašina, ale nemá ty bojové zkušenosti co AH-1...

    A k tomu "stáří" - hele, není to úplná vykopávka:
    https://commons.wikimedia.org/...

    Takže máme tu vrtulník s moderním motorem, avionikou, výzbrojí a drakem vychytaným během padesáti let válčení...

    Vedle toho vrtulník který je hightech civil, dopancéřovaný, ještě si obrazně řečeno nevystřelil... tak to si pak musíme říct, jestli to chceme na případné bojové použití, nebo na předvádění na leteckých dnech.Skrýt celý příspěvek

  • apache
    17:42 17.07.2015

    Já osobně již pár let tajně sním o podobě českého vrtulníkového letectva jako mají američtí mariňáci - duo UH-1Y Venom a AH-1Z Viper. Bitevník a univerzální transporťák, oba na ...Zobrazit celý příspěvek

    Já osobně již pár let tajně sním o podobě českého vrtulníkového letectva jako mají američtí mariňáci - duo UH-1Y Venom a AH-1Z Viper. Bitevník a univerzální transporťák, oba na stejné technické bázi. Pro menší armádu, která si chce zachovat vševojskový charakter, je tahle dvojice naprosto ideální.Skrýt celý příspěvek

  • petres
    17:40 17.07.2015

    raději tu námořní verzi upřesním - boj proti ponorkám

    raději tu námořní verzi upřesním - boj proti ponorkám

  • petres
    17:39 17.07.2015

    přesně tak, jsou těžší kategorie, oni poláci nemají v podstatě Mi8/Mi17. A ve prospěch Caracalu hrála kvalitní námořní verze. Tu mi neřešíme, i když člověk v případě našich nákupů ...Zobrazit celý příspěvek

    přesně tak, jsou těžší kategorie, oni poláci nemají v podstatě Mi8/Mi17. A ve prospěch Caracalu hrála kvalitní námořní verze. Tu mi neřešíme, i když člověk v případě našich nákupů nikdy neví :-)Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    17:34 17.07.2015

    Sami poláci přiznaly že nevybraly nejlepší, ale momentálně nejdostupnější stroj, který má již všechny,dle jejich požadavků, splněné certifikace. (CARACAL je trochu těžší kategorie) Zobrazit celý příspěvek

    Sami poláci přiznaly že nevybraly nejlepší, ale momentálně nejdostupnější stroj, který má již všechny,dle jejich požadavků, splněné certifikace. (CARACAL je trochu těžší kategorie)Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    17:32 17.07.2015

    To je moc velké už.

    To je moc velké už.

  • Petr M
    17:27 17.07.2015

    A co Eurocopter EC725 které vybrali Poláci?

    A co Eurocopter EC725 které vybrali Poláci?

  • belkin
    17:25 17.07.2015

    To je všechno pěkné,ale já bych 50 let staré zařízení byť vytuněné nechtěl. To že je to vyzkoušené, za to smajlík. A že by provozní náklady,četnost prohlídek atd.... byly levnější ...Zobrazit celý příspěvek

    To je všechno pěkné,ale já bych 50 let staré zařízení byť vytuněné nechtěl.
    To že je to vyzkoušené, za to smajlík. A že by provozní náklady,četnost prohlídek atd.... byly levnější a méně časté než u nového stroje?Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    17:19 17.07.2015

    Co jsem se zajíma, tak aw tvrdě maká a chce středoevropským států nabídnut podobnou konfigurci jako bell.( tj. nabídnou aw 149 + případný doplěk mangustu) Jak je to s cenou nevím, ...Zobrazit celý příspěvek

    Co jsem se zajíma, tak aw tvrdě maká a chce středoevropským států nabídnut podobnou konfigurci jako bell.( tj. nabídnou aw 149 + případný doplěk mangustu) Jak je to s cenou nevím, ale v jejich prohlášeních zmiňují minimálně stejnou nabídku jako u konkurence s podstatně novější technologií. (Chtějí vytvořit tzv. Levnou alternativu k EH 90 a tigrovi.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    17:19 17.07.2015

    Díky l.sharku, na T-72M4CZ jsem zapomněl... panečku - připomeňte mi někdo projekt podobný T-72, Pendolinu, dálnicím, Mochovcím - s Italy, který dopadl dobře? Na UH-1Y se mi ...Zobrazit celý příspěvek

    Díky l.sharku, na T-72M4CZ jsem zapomněl... panečku - připomeňte mi někdo projekt podobný T-72, Pendolinu, dálnicím, Mochovcím - s Italy, který dopadl dobře?

    Na UH-1Y se mi nejvíc líbí ta věc hladkosti případného rozšíření - ano, na bitevní vrtulníky hážeme bobek, OK, pořiďme transportní militarizovanou verzi vyzbrojitelnou moderní výzbrojí. A pokud se někde zase něco ze*ere a my zase budeme muset přehodnocovat své plány "v reakci na nečekaný vývoj" (věřil by někdo před pár lety že UK bude válčit s Ruskem?) a řekneme si "OK, potřebujeme zase čisté bitevníky protože situace se změnila, tak tu budeme už mít stroj s 84% shodných dílů s AH-1Z! Stroj se stejným kokpitem! Od stejné firmy a se servisním střediskem u nás doma, se spolehlivým partnerem (nic proti Italovi nebo Korejci, ale...).
    Proboha, o čem je řeč?Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    17:12 17.07.2015

    Tak stroje od AW nebudou nejspíše vůbec špatné. Jednak těch militarizovaných léta neuvěřitelná spousta a jednak AW169 nahradí v americké armádě kompletní flotilu OH-58.

    Tak stroje od AW nebudou nejspíše vůbec špatné. Jednak těch militarizovaných léta neuvěřitelná spousta a jednak AW169 nahradí v americké armádě kompletní flotilu OH-58.

  • belkin
    17:03 17.07.2015

    Iveco LMV není špatné vozidlo,ale chápu Vás, pořádný ital v létě tančí a v zimě nepracuje :-)

    Iveco LMV není špatné vozidlo,ale chápu Vás, pořádný ital v létě tančí a v zimě nepracuje :-)

  • petres
    17:03 17.07.2015

    Myslím, že militarizovaná verze AW139M je v provozu minimálně v italské armádě. Spíš problém vidím v malém počtu certifikované vyzbroje. UH-1Y těží s duality a AH-1Z a ty možnosti ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím, že militarizovaná verze AW139M je v provozu minimálně v italské armádě. Spíš problém vidím v malém počtu certifikované vyzbroje. UH-1Y těží s duality a AH-1Z a ty možnosti u výzbroje jsou větší. Jako čistě transportní bych viděl jako vhodnější AW139 (i vzhledem k pořizovacím i provozním nákladům), ale s ohledem na multifunkčnost je to slabší, zde prostě AW139 ztrácí na Bell. Bohužel ztráta čistě bitevních vrtulníků (třeba v budoucnu AH-1Z) je asi definitivní a nemá moc smysl o ní diskutovat.Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    17:00 17.07.2015

    Aw 149 je v současnosti plně certifikovaný stroj. Údaje v člálnku jsou dost zastaralé.

    Aw 149 je v současnosti plně certifikovaný stroj. Údaje v člálnku jsou dost zastaralé.

  • liberal shark
    17:00 17.07.2015

    To RiMr71 : Souhlasím, jakýkoli technický vývoj s italskou firmou není ničím jiným, než formou pomalé sebevraždy. Viz T-72M4CZ nebo dostavba JE Mochovce. Katastrofa !

    To RiMr71 : Souhlasím, jakýkoli technický vývoj s italskou firmou není ničím jiným, než formou pomalé sebevraždy. Viz T-72M4CZ nebo dostavba JE Mochovce. Katastrofa !

  • RiMr71
    16:48 17.07.2015

    Hm... z článku tedy vyplývá, že si máme vybrat mezi hotovým moderním koncepčím řešením, od firmy která u nás už ve stávající době kooperuje a investuje, dále mezi vertulníkem, ...Zobrazit celý příspěvek

    Hm... z článku tedy vyplývá, že si máme vybrat mezi hotovým moderním koncepčím řešením, od firmy která u nás už ve stávající době kooperuje a investuje, dále mezi vertulníkem, který má některé parametry lepší, ale ještě nelétá militarizovaná verze a nebude když tak problém ji dovyvinout (jako CASA třeba?) a s partnerem ze státu který sonduje možnosti spolupráce a rozpráví o ní, s příslibem kvalitní spolupráce dané pověstí firem z tohoto státu (Pendolino, pražské HN, opravy dálnice), a konečně mezi strojem původem exotickým, nikde jinde nenasazeným, který nepřeletí Alpy jinde než v nížinách, jehož militarizovaná verze je ve stadu "úvah"...

    Já nevím jak vám, ale mě to nepřijde jako něco k přemítání...

    Samozřejmě, otázka je, jestli se hledí na to, jaké potřeby mají vojáci a jaké parametry nabízejí výrobci, nebo jestli se hledí na to, jaké potřeby mají politické strany a jejich pokladny před blížícíme se volbami a jaké "parametry" nabízejí lobbisti.

    Moc bych si přál, aby platila první varianta....!!!Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 19 z 21