Vrtulníky pro Armádu ČR: Tři kandidáti

Foto: Jeden z hlavních kandidátů - UH-1Y Venom; větší foto / Public Domain
Jeden z hlavních kandidátů - UH-1Y Venom; větší foto / Public Domain

Ministerstvo obrany předminulý týden rozeslalo žádosti o nabídky do „vybraných zemí“, ve kterých poptává nové víceúčelové vrtulníky pro Armádu ČR. Seznam zemí i poptávaných výrobců je prozatím neveřejný. V médiích se skloňují nejčastěji tři typy Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě korejský Korean Airspace KUH-1 Surion.

Synpose

Armáda České republiky již během pár let vyřadí bitevní/transportní vrtulníky ruské výroby Mi-24V/Mi-35. Ruské vrtulníky (17 kusů) ve výzbroji Armády ČR, resp. Vzdušných sil České republiky, zastoupí 12 až 18 víceúčelových vrtulníků západní výroby.

Přesná konfigurace vrtulníků není známa, ale počítá se minimálně s „bitevní" a transportní. Podle původních plánů měly nové vrtulníky nahradit také W-3A Sokol a převzít úlohu armádních záchranných, pátracích a transportních vrtulníků. Při náhradě (oficiální stanovisko není známo) W-3A Sokol, poptávaný počet vrtulníků dosáhne 12 (náhrada Mi-24V/Mi-35) + 6 (náhrada W-3A Sokol) kusů.

Diskutuje se také o možnosti pořídit více než jeden typ nového vrtulníku. Taková možnost je reálná v případě nahrazení W-3A Sokol, kdy se vyžaduje lehčí víceúčelový typ.

Přesné podmínky, dokonce ani hmotnostní kategorii, poptávaných vrtulníků nebyla oznámená. Ministerstvo obrany nyní řeší, jaké schopnosti si Česká republika musí a chce zachovat (transport, bitevní úkoly, CSAR, SAR atd.) a jaké jsou finanční možnosti.

Klíčové pro výběr nových vrtulníků je požadavek na možnost nést zbraně. V tomto případě se nám počet vhodných kandidátů rapidně snižuje. V potaz se nebere jen „schopnost", ale také bojová ověřenost. Tedy je dána přednost vrtulníku, který své bojové kvality prokázal v ostrém nasazení.

Nové helikoptéry chce ministerstvo získat během let 2016 až 2021. Cena jednoho vrtulníků se pohybuje od 10 do 20 milionů dolarů. Jednotkovou cenu však zásadně ovlivňují náklady za výzbroj a výstroj, munici, logistickou podporu, údržbu a servis a také zabezpečení přeškolení a výcviku pilotů a pozemního personálu.

V případě „náhrady" Mi-24V/Mi-35 se v médiích nejčastější skloňují polooficiálně tři typy - Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě Korean Airspace KUH-1 Surion.

Venom v akci.

Bell UH-1Y Venom

Z technického i politického hlediska je horkým kandidátem americký víceúčelový typ UH-1Y Venom – nejnovější verze legendárních víceúčelových vrtulníků Bell UH-1 Iroquois. Vrtulníky UH-1Y v současné době provozuje pouze americká námořní pěchota.

Ač to na první pohled nevpadá, UH-1Y Venom je dvojčetem bitevního vrtulníků AH-1Z Viper. S čistě bitevním strojem UH-1Y sdílí 84 % stejných dílů. Například avionika a elektronická výzbroj je u obou strojů prakticky na stejné (špičkové) úrovni.

Výhodou rodiny vrtulníků UH-1 jsou lety prověřený provoz v nejnáročnějších podmínkách. Vrtulníky se zúčastnily prakticky všech konfliktů, ve kterých se Spojené státy angažovaly. Své transportní a bojové kvality prokazovaly a prokazují v Iráku a Afghánistánu.

UH-1Y Venom lze v případě potřeby osadit nejrůznější výzbrojí. Americká námořní pěchota využívá UH-1Y Venom jako nosič neřízených raket Hydra 70 nebo laserem naváděných APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) stejné ráže. Na závěsné body lze připevnit také velkorážní kulomety, či jinou výzbroj.

Pokud si bude chtít Armáda ČR zachovat schopnost ničit obrněnou techniku pomocí vrtulníků, bude muset UH-1Y Venom být vybaven také příslušnými zbraňovými systémy – např. protitankovými střelami AGM-114 Hellfire.

Pro UH-1Y Venom mluví především jeho ověřenost v bojí a perfektní servisní a logistické zázemí (např. dostupnost náhradních dílů). UH-1Y Venom je připravený certifikovaný vrtulník, které lze okamžitě využívat pro daný účel.

Výhodou UH-1Y Venom v připravovaném tendru jsou rovněž vazby americké společnosti Bell na Českou republiku. V Praze má Bell již několik let své hlavní regionální sídlo a chce zde společně s českou firmou LOM Praha vybudovat servisní a výcvikové centrum.

Montáž, zákaznické úpravy a údržbu vrtulníků by měla tuzemská společnost zajišťovat nejen pro Českou republiku, ale i pro oblast střední a východní Evropy.

"Naše aktivity nejsou vázané na to, jak dopadne toto výběrové řízení a zda se vláda nakonec rozhodne pro náš program rozhodne," uvedl však John L. Garrison, ředitel Bell Helicopter.

Maximální startovací hmotnost UH-1Y Venom je 8390 kg a užitečná hmotnost 3020 kg. Cestovní rychlost UH-1Y Venom je 293 km/h. Bojový dolet s 990 kg užitečného nákladu je 241 km. Výdrž ve vzduchu je 3,3 h. V nákladovém prostoru najde místo 10 vojáků.

Foto: AW 139M italského letectva; větší foto / AgustaWestland
AW 139M italského letectva; větší foto / AgustaWestland

AgustaWestland AW139

Druhým žhavým kandidátem je anglicko-italský vrtulník AgustaWestland AW139. Vrtulník je znám především jako transportní a záchranný. Společnost AgustaWestland připravila (vyvíjí) i militarizovanou verzi označovanou jako AW139M schopnou nést zbraňové systémy.

Oproti UH-1Y Venom však AW139M není zaveden ve výzbroji žádné armády a nemohl tak prokázat své kvality v boji. Přesněji řečeno, AW139M léta již od roku 2012 v italské armádě, ale Italové vrtulník nevyužívají pro bitevní účely.

Zbraňové systémy nejsou specifikovány a bude záležet na zákazníkovi, o jakou výzbroj projeví zájem. V případě zavedení AW139M se Armáda ČR stane prvním uživatelem ozbrojené verze.

Firma AgustaWestland však projevuje o zakázku Armády ČR značný zájem a intenzivně v České republice za úspěch svých vrtulníků lobuje. Viceprezident Gianfranco Sottotetti se předminulý čtvrtek setkal s vedením státní společnosti LOM Praha.

"Jednali jsme o možnostech a rozsahu spolupráce mezi naší a italskou firmou v případě, že ministerstvo obrany vybere tohoto výrobce jako dodavatele nových vrtulníků," uvedl Roman Planička, ředitel LOM Praha.

Cestovní rychlost AW139 je 304 km/h a přeletová vzdálenost 1250 km. Vrtulníky vydrží ve vzduchu téměř 6 hodin. Vrtulník přepraví až 15 pasažérů. Kromě stoupavosti (10,9 m/s oproti 12,9 m/s u UH-1Y) tak AW139 amerického konkurenta v hrubých výkonech poměrně výrazně převyšuje.

Korean Airspace KUH-1 Surion Korean Airspace KUH-1 Surion; větší foto / Korean Airspace

Korean Airspace KUH-1 Surion

Třetím mediálně označeným účastníkem je poněkud překvapivě vrtulník Korean Airspace KUH-1 Surion z Jižní Koreje. O možném zapojení korejské firmy informoval v červnu náměstek ministra obrany Tomáš Kuchta po setkání se zástupci Jižní Koreje.

"Korejci teď vyvinuli nový vrtulník Surion. Existuje možnost, že by se zúčastnili výběrového řízení na multifunkční vrtulníky, které bude armáda nakupovat teď v dohledné době," řekl Kuchta.

KAI KUH-1 Surion je vrtulník klasické koncepce zavedený do výzbroje Jižní Koreje v roce 2013. Jihokorejská armáda objednala 245 vrtulníků jako náhradu za dosluhující vrtulníky UH-1H a 500MD. Hlavním posláním KUH-1 Surion jsou transportní úkoly.

KUH-1 Surion

Korean Airspace ale vyvíjí také ozbrojenou verzi schopnou nést nejrůznější výzbroj, například až 6 střel vzduch-země BGM-71 TOW. Dlužno dodat, že vývoj ozbrojené verze je prozatím ve stádiu úvah.

Maximální startovací hmotnost KUH-1 Surion je 8700 kg a užitečný náklad 3700 kg. Cestovní rychlost je 259 km/h a dolet 500 km. Vrtulník dosahuje stoupavosti 8,5 m/s. Nevýhodou je malý dostup – 3000 metrů, což je dvakrát méně než u evropského a amerického konkurenta. Výkon vrtulníku tak klesá nejen se stoupající nadmořskou výškou, ale také při vysoké teplotě vzduchu (nízkém tlaku).

Zdroj: Bell, AgustaWestland, Korean Airspace, IHned

Nahlásit chybu v článku


Související články

Bojový tandem: Vrtulník Apache a dron RQ-7Bv2 Shadow

Americká armáda v rámci programu ARI (Aviation Restructuring Initiative) vybavila první leteckou ...

REPORTÁŽ: Modernizace Mi-171š a budoucnost vrtulníků v Armádě ČR

Na letecké základně Kbely se uskutečnil slavnostní ceremoniál k ukončení modernizačního programu SOF ...

AHL: Nový čínsko-ruský těžký vrtulník

Firmy Ruské vrtulníky a čínská AVIC podepsaly rámcovou dohodu o společném vývoji těžkého dopravního ...

Vrtulník S-97 Raider poprvé ve vzduchu

Vrtulníková stíhačka S-97 Raider tento pátek podnikla svůj první testovací let. Firma Sikorsky během ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Luky
    13:33 20.08.2015

    oni ale už budou dohodnutí, když to posílají po výstavách (našel jsem i obrázky s TOW, Hellfire a dalšími) dobrý jsou i stránky ...Zobrazit celý příspěvek

    oni ale už budou dohodnutí, když to posílají po výstavách (našel jsem i obrázky s TOW, Hellfire a dalšími)
    dobrý jsou i stránky výrobce:
    http://www.airbushelicopters.c...

    dole jsou pak PDF se schematy navěšení...jsou tam 2x PTŘS pod křídlem (4ks)
    ..Jinak jsem viděl článek, kde se psalo, že počty vrtulníků by mohli jít do desítek kusů...hmm
    už se opakuju, ale vzal bych co nejvíc H145M a k tomu dozbrojil Mi171 a dělal Ukrajincům kšeft na motory do budoucna (budou to potřebovat)Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    13:29 20.08.2015

    je naivní si myslet, že ČR někdo dá něco zadarmo nebo se slevou pro USA jsme nic neudělali Vrtulníky mohou mít benefit v tom, že - dáme velkou objednávku zajímavou pro ...Zobrazit celý příspěvek

    je naivní si myslet, že ČR někdo dá něco zadarmo nebo se slevou
    pro USA jsme nic neudělali

    Vrtulníky mohou mít benefit v tom, že
    - dáme velkou objednávku zajímavou pro výrobce, což se promítne v ceně
    - pomůžem nějaké armádě zbavit se přebytků
    - se zbavíme Mi, které nemají budoucnost
    - redislokujeme jednotky/ letiště - výrazná úspora
    - zbavíme se drahých a neperspektivních sokolů
    - získáme moderní techniku a možná servisní program pro LOM, který jinak zkrachuje nebo ho budem dotovat z rozpočtu

    Rozhodně bych nečekal, že se bude Airbus předhánět s AW a amíkama - podívejte se na polské výběrové řízení.
    A to Polsko v USA něco znamená.Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    13:15 20.08.2015

    jenže izraelci jsou schopni dát dohromady cokoli (nemyslím zle)
    za ty peníze by to chtělo komplet od výrobce
    Pokud se Airbus dohodne s Izraelem já s tím osobně nemám problém

    jenže izraelci jsou schopni dát dohromady cokoli (nemyslím zle)
    za ty peníze by to chtělo komplet od výrobce
    Pokud se Airbus dohodne s Izraelem já s tím osobně nemám problém

  • Rase
    13:10 20.08.2015

    RiMr71:
    proč tedy američané zavedli do své výzbroje jednu z těch "navoněných fifinek" - EC145 (byť si ho přejmenovali). Asi jim taky "voní"

    RiMr71:
    proč tedy američané zavedli do své výzbroje jednu z těch "navoněných fifinek" - EC145 (byť si ho přejmenovali). Asi jim taky "voní"

  • RiMr71
    13:02 20.08.2015

    Mimochodem, i ten OH-58 se mi zdá víc "military", než ty evropské (použiju níže uvedený povedený výraz) "navoněné fifinky" :)

    Mimochodem, i ten OH-58 se mi zdá víc "military", než ty evropské (použiju níže uvedený povedený výraz) "navoněné fifinky" :)

  • RiMr71
    13:00 20.08.2015

    ...to jo... ale aby těch typů pak nebylo na tu naši kapesní armádu moc... Mi-17/171, Sokol, UH-1Y, OH-58...

    ...to jo... ale aby těch typů pak nebylo na tu naši kapesní armádu moc... Mi-17/171, Sokol, UH-1Y, OH-58...

  • CerVus
    12:31 20.08.2015

    RiMr71: No právě proto se měli trochu pochlapit a do nabídky grátis zahrnout i pár vyřazovaných kiowa warriorů.

    RiMr71: No právě proto se měli trochu pochlapit a do nabídky grátis zahrnout i pár vyřazovaných kiowa warriorů.

  • Luky
    12:30 20.08.2015

    Jinak nechápu, proč tu někteří pořád dělají vědu z integrace PTŘS na EC... tady už to se SPIKE rovnou vystavují, navíc tento moderní stroj má otevřenou ...Zobrazit celý příspěvek

    Jinak nechápu, proč tu někteří pořád dělají vědu z integrace PTŘS na EC...
    tady už to se SPIKE rovnou vystavují, navíc tento moderní stroj má otevřenou architekturu...
    http://www.asds-media.com/phot... Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    11:41 20.08.2015

    ...po pravdě řečeno, po těch aférách s armádními nákupy, mi přijde jako plátci daní osobně stravitelnější zaplatit víc za relativně čistý obchod, než zaplatit "méně" a krmit u toho ...Zobrazit celý příspěvek

    ...po pravdě řečeno, po těch aférách s armádními nákupy, mi přijde jako plátci daní osobně stravitelnější zaplatit víc za relativně čistý obchod, než zaplatit "méně" a krmit u toho rozpočty politických stran a místních gosudarů...Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    11:38 20.08.2015

    ...a ještě jsem zapomněl na clo... to taky půjde američanům?

    ...a ještě jsem zapomněl na clo... to taky půjde američanům?

  • Luky
    11:38 20.08.2015

    Natáhnou každýho, takže klid a nohy v teple...

    Natáhnou každýho, takže klid a nohy v teple...

  • RiMr71
    11:30 20.08.2015

    ...aha... takže takže je to kompletní cena včetně všech nabalených vícenákladů a DPH (které si taky vezmou američani?)... Dokud nebude porovnání s nabídkou evropských výrobců, ...Zobrazit celý příspěvek

    ...aha... takže takže je to kompletní cena včetně všech nabalených vícenákladů a DPH (které si taky vezmou američani?)...

    Dokud nebude porovnání s nabídkou evropských výrobců, je to mlácení prázdné slámy. A dejme si pozor, aby evropské nabídky byly taky "se vším", aby se výsledná cena po různých doplatcích za vývoj a aplikaci "skorohotových" subsystémů nepřehoupla přes ty šíleně drahé američany.
    Jestli si někdo myslí, že při výsledném porovnávání cen budou EU mixéry za polovic, tak se obávám hluboce mýlí...
    A myslím, že je na čase taky trochu vytěžit z našeho spojenectví a toho co pro amíky děláme. Poláci to umí, balkánci to umí, jen nás každý natáhne... nebo se mýlím?Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    11:14 20.08.2015

    Tak to de salo čekat, že za ně budou chtít 27 milionu za kus. I tak se jedná o slevu když jeden nový kus příjde na 28. Pro nás jsou stejně UH moc drahá sranda. Takže to nasvědčuje ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak to de salo čekat, že za ně budou chtít 27 milionu za kus. I tak se jedná o slevu když jeden nový kus příjde na 28.
    Pro nás jsou stejně UH moc drahá sranda. Takže to nasvědčuje tomu, že vyhrají :)Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    09:12 20.08.2015

    BTW: ten článek neříká nic neočekávatelného. Už jsme zde psal, že s USA je možno jenat jen ve stylu - opravíme a dáme vám naše Mi pro vaše muslimácké spojence a vy nám dáte za ...Zobrazit celý příspěvek

    BTW:

    ten článek neříká nic neočekávatelného.
    Už jsme zde psal, že s USA je možno jenat jen ve stylu - opravíme a dáme vám naše Mi pro vaše muslimácké spojence a vy nám dáte za doplatek náhradu celého vrt. letectva= obchod opravdu na úrovni vlády.

    Jednat s námořnictvem o nějakých 12 ks je pod jejich rozlišovací schopnost a řeší to tam nějaký podržtaška jako prioritu 2158.Skrýt celý příspěvek

  • petres
    09:12 20.08.2015

    kazd díky za informaci, že fond již jednou existoval a jaký měl konec.

    kazd díky za informaci, že fond již jednou existoval a jaký měl konec.

  • petres
    09:10 20.08.2015

    Co zde uvádí o fondu pro armádu kalamar by byla velmi dobrá zpráva, rozhodně by to armádě a jejímu dlouhodobému rozvoji prospělo (je mi jasné, že ptát se proč se o tom uvažuje a ...Zobrazit celý příspěvek

    Co zde uvádí o fondu pro armádu kalamar by byla velmi dobrá zpráva, rozhodně by to armádě a jejímu dlouhodobému rozvoji prospělo (je mi jasné, že ptát se proč se o tom uvažuje a jedná až nyní a ne třeba před 10 roky je zbytečné).

    Zde je odkaz na níže zmiňovaný článek v E15:
    http://zpravy.e15.cz/domaci/po...

    Nevím, asi je velmi pravděpodobné, že kvůli této vyši ceny budou Američané ze hry.
    Pak by zbyl duel AW vs EC.Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    09:09 20.08.2015

    to je ten clanek http://zpravy.e15.cz/domaci/po... Armádní fond již tu byl, a jako první byl ...Zobrazit celý příspěvek

    to je ten clanek

    http://zpravy.e15.cz/domaci/po...

    Armádní fond již tu byl, a jako první byl rozpuštěn v okamžiku, kdy šlo do tuhého.
    Na MO to moc dobře vědí a převedou tam jen opravdu to co se nepodaří utratit přes veškerou snahu.Skrýt celý příspěvek

  • Argonaut.CZ
    07:37 20.08.2015

    Dnesni E15 uvadi, ze celkova vena za venom by vyrazne prekrocila 1 miliardu za 1 vrtulnik. To je cena nesmyslna a doufam, ze si to uvedomuji i ti, co spi v perine z hvezd a pruhu.

    Dnesni E15 uvadi, ze celkova vena za venom by vyrazne prekrocila 1 miliardu za 1 vrtulnik. To je cena nesmyslna a doufam, ze si to uvedomuji i ti, co spi v perine z hvezd a pruhu.

  • kalamar
    17:39 19.08.2015

    lemkin: Armáda už nepotřebuje vyčerpat rozpočet na daný rok! Na vládě už leží novela zákona kde se rozhoduje o fondu pro armádu kam se převedou zůstatkové finance.Nad daným ...Zobrazit celý příspěvek

    lemkin:

    Armáda už nepotřebuje vyčerpat rozpočet na daný rok!
    Na vládě už leží novela zákona kde se rozhoduje o fondu pro armádu kam se převedou zůstatkové finance.Nad daným fondem pro armádu má mít současně dohled ministerstvo financí,je to jedna s podmínek.
    Tento fond právě bude řešit aby naše pod financovaná armáda nepřicházela o další finance a současně šetřila peníze na tendry které mohou být vyšší než co jí dovolí strop rozpočtu na daný rok.
    Myslím že naše armáda ví co chce ale čekala jak dopadne finanční plán navýšení rozpočtu na další roky a to je klíčové.Žádná armáda by si nepřála ztratit jednu ze svých schopností a ta naše si to rozhodně nezaslouží.
    Jináč se též přikláním k 1 či 2 variantě ale ještě raději bych viděl aby si o tom mohla armáda rozhodnou sama bez nějakých politických kliček.Ty vrtulníky budou chránit především zadky našich vojáků a na tom, by se rozhodně šetřit nemělo.Skrýt celý příspěvek

  • lemkin
    16:43 19.08.2015

    Uvedené typy neřeší náhradu původních, tedy jak bylo zmíněno - není koncepce, armáda neví co chce jen potřebuje utratit peníze, aby o ně nepřišla......., nejlepší by bylo spojit do ...Zobrazit celý příspěvek

    Uvedené typy neřeší náhradu původních, tedy jak bylo zmíněno - není koncepce, armáda neví co chce jen potřebuje utratit peníze, aby o ně nepřišla......., nejlepší by bylo spojit do jedné zakázky s obměnou zbylých ruských vrtulníků těžší kategorie. Pak by u nás vzhledem k velikosti zakázky bylo možné dosáhnout i na:

    1) A139 + NH90 (nebo Merlin) + T129
    2) H145 + NH90 (nebo PUMA) + Tiger
    3) UH-1Y + AH-1Z

    Osobně bych ale nejraději viděl první dvě koncepce. :)Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 2 z 21