Vrtulníky pro Armádu ČR: Tři kandidáti

Foto: Jeden z hlavních kandidátů - UH-1Y Venom; větší foto / Public Domain
Jeden z hlavních kandidátů - UH-1Y Venom; větší foto / Public Domain

Ministerstvo obrany předminulý týden rozeslalo žádosti o nabídky do „vybraných zemí“, ve kterých poptává nové víceúčelové vrtulníky pro Armádu ČR. Seznam zemí i poptávaných výrobců je prozatím neveřejný. V médiích se skloňují nejčastěji tři typy Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě korejský Korean Airspace KUH-1 Surion.

Synpose

Armáda České republiky již během pár let vyřadí bitevní/transportní vrtulníky ruské výroby Mi-24V/Mi-35. Ruské vrtulníky (17 kusů) ve výzbroji Armády ČR, resp. Vzdušných sil České republiky, zastoupí 12 až 18 víceúčelových vrtulníků západní výroby.

Přesná konfigurace vrtulníků není známa, ale počítá se minimálně s „bitevní" a transportní. Podle původních plánů měly nové vrtulníky nahradit také W-3A Sokol a převzít úlohu armádních záchranných, pátracích a transportních vrtulníků. Při náhradě (oficiální stanovisko není známo) W-3A Sokol, poptávaný počet vrtulníků dosáhne 12 (náhrada Mi-24V/Mi-35) + 6 (náhrada W-3A Sokol) kusů.

Diskutuje se také o možnosti pořídit více než jeden typ nového vrtulníku. Taková možnost je reálná v případě nahrazení W-3A Sokol, kdy se vyžaduje lehčí víceúčelový typ.

Přesné podmínky, dokonce ani hmotnostní kategorii, poptávaných vrtulníků nebyla oznámená. Ministerstvo obrany nyní řeší, jaké schopnosti si Česká republika musí a chce zachovat (transport, bitevní úkoly, CSAR, SAR atd.) a jaké jsou finanční možnosti.

Klíčové pro výběr nových vrtulníků je požadavek na možnost nést zbraně. V tomto případě se nám počet vhodných kandidátů rapidně snižuje. V potaz se nebere jen „schopnost", ale také bojová ověřenost. Tedy je dána přednost vrtulníku, který své bojové kvality prokázal v ostrém nasazení.

Nové helikoptéry chce ministerstvo získat během let 2016 až 2021. Cena jednoho vrtulníků se pohybuje od 10 do 20 milionů dolarů. Jednotkovou cenu však zásadně ovlivňují náklady za výzbroj a výstroj, munici, logistickou podporu, údržbu a servis a také zabezpečení přeškolení a výcviku pilotů a pozemního personálu.

V případě „náhrady" Mi-24V/Mi-35 se v médiích nejčastější skloňují polooficiálně tři typy - Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě Korean Airspace KUH-1 Surion.

Venom v akci.

Bell UH-1Y Venom

Z technického i politického hlediska je horkým kandidátem americký víceúčelový typ UH-1Y Venom – nejnovější verze legendárních víceúčelových vrtulníků Bell UH-1 Iroquois. Vrtulníky UH-1Y v současné době provozuje pouze americká námořní pěchota.

Ač to na první pohled nevpadá, UH-1Y Venom je dvojčetem bitevního vrtulníků AH-1Z Viper. S čistě bitevním strojem UH-1Y sdílí 84 % stejných dílů. Například avionika a elektronická výzbroj je u obou strojů prakticky na stejné (špičkové) úrovni.

Výhodou rodiny vrtulníků UH-1 jsou lety prověřený provoz v nejnáročnějších podmínkách. Vrtulníky se zúčastnily prakticky všech konfliktů, ve kterých se Spojené státy angažovaly. Své transportní a bojové kvality prokazovaly a prokazují v Iráku a Afghánistánu.

UH-1Y Venom lze v případě potřeby osadit nejrůznější výzbrojí. Americká námořní pěchota využívá UH-1Y Venom jako nosič neřízených raket Hydra 70 nebo laserem naváděných APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) stejné ráže. Na závěsné body lze připevnit také velkorážní kulomety, či jinou výzbroj.

Pokud si bude chtít Armáda ČR zachovat schopnost ničit obrněnou techniku pomocí vrtulníků, bude muset UH-1Y Venom být vybaven také příslušnými zbraňovými systémy – např. protitankovými střelami AGM-114 Hellfire.

Pro UH-1Y Venom mluví především jeho ověřenost v bojí a perfektní servisní a logistické zázemí (např. dostupnost náhradních dílů). UH-1Y Venom je připravený certifikovaný vrtulník, které lze okamžitě využívat pro daný účel.

Výhodou UH-1Y Venom v připravovaném tendru jsou rovněž vazby americké společnosti Bell na Českou republiku. V Praze má Bell již několik let své hlavní regionální sídlo a chce zde společně s českou firmou LOM Praha vybudovat servisní a výcvikové centrum.

Montáž, zákaznické úpravy a údržbu vrtulníků by měla tuzemská společnost zajišťovat nejen pro Českou republiku, ale i pro oblast střední a východní Evropy.

"Naše aktivity nejsou vázané na to, jak dopadne toto výběrové řízení a zda se vláda nakonec rozhodne pro náš program rozhodne," uvedl však John L. Garrison, ředitel Bell Helicopter.

Maximální startovací hmotnost UH-1Y Venom je 8390 kg a užitečná hmotnost 3020 kg. Cestovní rychlost UH-1Y Venom je 293 km/h. Bojový dolet s 990 kg užitečného nákladu je 241 km. Výdrž ve vzduchu je 3,3 h. V nákladovém prostoru najde místo 10 vojáků.

Foto: AW 139M italského letectva; větší foto / AgustaWestland
AW 139M italského letectva; větší foto / AgustaWestland

AgustaWestland AW139

Druhým žhavým kandidátem je anglicko-italský vrtulník AgustaWestland AW139. Vrtulník je znám především jako transportní a záchranný. Společnost AgustaWestland připravila (vyvíjí) i militarizovanou verzi označovanou jako AW139M schopnou nést zbraňové systémy.

Oproti UH-1Y Venom však AW139M není zaveden ve výzbroji žádné armády a nemohl tak prokázat své kvality v boji. Přesněji řečeno, AW139M léta již od roku 2012 v italské armádě, ale Italové vrtulník nevyužívají pro bitevní účely.

Zbraňové systémy nejsou specifikovány a bude záležet na zákazníkovi, o jakou výzbroj projeví zájem. V případě zavedení AW139M se Armáda ČR stane prvním uživatelem ozbrojené verze.

Firma AgustaWestland však projevuje o zakázku Armády ČR značný zájem a intenzivně v České republice za úspěch svých vrtulníků lobuje. Viceprezident Gianfranco Sottotetti se předminulý čtvrtek setkal s vedením státní společnosti LOM Praha.

"Jednali jsme o možnostech a rozsahu spolupráce mezi naší a italskou firmou v případě, že ministerstvo obrany vybere tohoto výrobce jako dodavatele nových vrtulníků," uvedl Roman Planička, ředitel LOM Praha.

Cestovní rychlost AW139 je 304 km/h a přeletová vzdálenost 1250 km. Vrtulníky vydrží ve vzduchu téměř 6 hodin. Vrtulník přepraví až 15 pasažérů. Kromě stoupavosti (10,9 m/s oproti 12,9 m/s u UH-1Y) tak AW139 amerického konkurenta v hrubých výkonech poměrně výrazně převyšuje.

Korean Airspace KUH-1 Surion Korean Airspace KUH-1 Surion; větší foto / Korean Airspace

Korean Airspace KUH-1 Surion

Třetím mediálně označeným účastníkem je poněkud překvapivě vrtulník Korean Airspace KUH-1 Surion z Jižní Koreje. O možném zapojení korejské firmy informoval v červnu náměstek ministra obrany Tomáš Kuchta po setkání se zástupci Jižní Koreje.

"Korejci teď vyvinuli nový vrtulník Surion. Existuje možnost, že by se zúčastnili výběrového řízení na multifunkční vrtulníky, které bude armáda nakupovat teď v dohledné době," řekl Kuchta.

KAI KUH-1 Surion je vrtulník klasické koncepce zavedený do výzbroje Jižní Koreje v roce 2013. Jihokorejská armáda objednala 245 vrtulníků jako náhradu za dosluhující vrtulníky UH-1H a 500MD. Hlavním posláním KUH-1 Surion jsou transportní úkoly.

KUH-1 Surion

Korean Airspace ale vyvíjí také ozbrojenou verzi schopnou nést nejrůznější výzbroj, například až 6 střel vzduch-země BGM-71 TOW. Dlužno dodat, že vývoj ozbrojené verze je prozatím ve stádiu úvah.

Maximální startovací hmotnost KUH-1 Surion je 8700 kg a užitečný náklad 3700 kg. Cestovní rychlost je 259 km/h a dolet 500 km. Vrtulník dosahuje stoupavosti 8,5 m/s. Nevýhodou je malý dostup – 3000 metrů, což je dvakrát méně než u evropského a amerického konkurenta. Výkon vrtulníku tak klesá nejen se stoupající nadmořskou výškou, ale také při vysoké teplotě vzduchu (nízkém tlaku).

Zdroj: Bell, AgustaWestland, Korean Airspace, IHned

Nahlásit chybu v článku


Související články

Bojový tandem: Vrtulník Apache a dron RQ-7Bv2 Shadow

Americká armáda v rámci programu ARI (Aviation Restructuring Initiative) vybavila první leteckou ...

REPORTÁŽ: Modernizace Mi-171š a budoucnost vrtulníků v Armádě ČR

Na letecké základně Kbely se uskutečnil slavnostní ceremoniál k ukončení modernizačního programu SOF ...

AHL: Nový čínsko-ruský těžký vrtulník

Firmy Ruské vrtulníky a čínská AVIC podepsaly rámcovou dohodu o společném vývoji těžkého dopravního ...

Vrtulník S-97 Raider poprvé ve vzduchu

Vrtulníková stíhačka S-97 Raider tento pátek podnikla svůj první testovací let. Firma Sikorsky během ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • belkin
    16:40 17.07.2015

    Aw 149 je vyjíken jako čistě vojenský typ na základě aw 139m. Poláci ho nevzali jen proto, že ještě neproběhli všechny certifikace. Civilní verze aw189) jinak je to asi jeden z ...Zobrazit celý příspěvek

    Aw 149 je vyjíken jako čistě vojenský typ na základě aw 139m.
    Poláci ho nevzali jen proto, že ještě neproběhli všechny certifikace.
    Civilní verze aw189) jinak je to asi jeden z nejprogresivnějších typů v evropě.Skrýt celý příspěvek

  • petres
    16:34 17.07.2015

    belkin, Ok rozumím

    belkin, Ok rozumím

  • Nesher
    16:33 17.07.2015

    Petres
    Přesně, možná je to tím, že Airbus nemá vojenský vrtulník v dané kategorie, Lakota je přeci jen trochu malý a Cougar zase moc velký.

    Petres
    Přesně, možná je to tím, že Airbus nemá vojenský vrtulník v dané kategorie, Lakota je přeci jen trochu malý a Cougar zase moc velký.

  • belkin
    16:32 17.07.2015

    petres: to sme si nerozuměli,právě ze skušeností s atakem (vyvinutý aw dobastlený turkama) vznikl koncept mangusty s motory z aw 149 viz.bell. Aw 149 je sice novinka,ale ...Zobrazit celý příspěvek

    petres: to sme si nerozuměli,právě ze skušeností s atakem (vyvinutý aw dobastlený turkama) vznikl koncept mangusty s motory z aw 149 viz.bell.
    Aw 149 je sice novinka,ale intenzivně se na ní pracuje ( levnější mezityp eh 90 av109.Skrýt celý příspěvek

  • petres
    16:30 17.07.2015

    Jak psal Nesher původně byly osloveny vlády USA (Bell), Itálie (Augusta), Francie (Airbus). Zajímala by mne reakce Francouzů, nějak o nich v tomto není slyšet, zato Bell a AW se ...Zobrazit celý příspěvek

    Jak psal Nesher původně byly osloveny vlády USA (Bell), Itálie (Augusta), Francie (Airbus). Zajímala by mne reakce Francouzů, nějak o nich v tomto není slyšet, zato Bell a AW se činí.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    16:29 17.07.2015

    Vždyť ten korejský vrtulník se vůbec nedělá v ozbrojené verzi. Aby z toho nebyl další pokusný králík jak z pandurů, brenů a spol.

    Vždyť ten korejský vrtulník se vůbec nedělá v ozbrojené verzi. Aby z toho nebyl další pokusný králík jak z pandurů, brenů a spol.

  • Nesher
    16:26 17.07.2015

    Kratas Ano je, AČR požaduje ozbrojenou verzi, zda se tím myslí i možnost PTŘS to netuším. K zastaralosti UH 1Y. U vrtulníku to prakticky nevadí, koukněte na Rusy, ty používají a ...Zobrazit celý příspěvek

    Kratas
    Ano je, AČR požaduje ozbrojenou verzi, zda se tím myslí i možnost PTŘS to netuším.
    K zastaralosti UH 1Y. U vrtulníku to prakticky nevadí, koukněte na Rusy, ty používají a vyrábějí deriváty Mi 8 stále. A to v modstatně méně modernizovaných verzích oproti UH-1, Y je orpto původní UH-1 prakticky totálně nový stroj.Skrýt celý příspěvek

  • petres
    16:22 17.07.2015

    belkin A129 je odvozená z typu AW109 ne AW149 (ten se ještě sériově nevyrábí a je to zvětšený AW139, byl nabízený Polsku, kde prohrál s EC 725 Caracal). Verze T129 ATAK pro ...Zobrazit celý příspěvek

    belkin
    A129 je odvozená z typu AW109 ne AW149 (ten se ještě sériově nevyrábí a je to zvětšený AW139, byl nabízený Polsku, kde prohrál s EC 725 Caracal).
    Verze T129 ATAK pro Turky si jde samostatnou vývojovou cestou (mimochodem má některé problémy např. s vyvážením - těžká na předek). Italové svoje A129 letos modernizují viz např. zde:
    http://airheadsfly.com/2015/01...
    Docela zajímavá diskuze se tu odehrávala kolem tohoto tématu (např. kolem možnosti AH/UH-1, která již padla), hruba před půl rokem, doufám, že se někteří insideři účastní i této, s novými informacemi :-)Skrýt celý příspěvek

  • Kratas
    16:18 17.07.2015

    belkin: uUrčitě se s tebou dá souhlasit, co se zastaralosti koncepce UH-1Y týče, ale co máš na výběr jiného, něco co ještě se zbraněma nikdy nelétalo? Na druhou stranu, ...Zobrazit celý příspěvek

    belkin:

    uUrčitě se s tebou dá souhlasit, co se zastaralosti koncepce UH-1Y týče, ale co máš na výběr jiného, něco co ještě se zbraněma nikdy nelétalo?

    Na druhou stranu, klidně mě poučte. Je vůbec v požadavcích MO možnost útočit na pozemní cíle?Skrýt celý příspěvek

  • rainerum
    16:18 17.07.2015

    nejlepší by bylo koupit nějakých 12 UH-1Y venom a 6 AH-1Z viper kvůli totožnosti dílů by byl rozdíl vůči provozování 1 druhu stoje minimální ale měli bychom opravdový bojový ...Zobrazit celý příspěvek

    nejlepší by bylo koupit nějakých 12 UH-1Y venom a 6 AH-1Z viper kvůli totožnosti dílů by byl rozdíl vůči provozování 1 druhu stoje minimální ale měli bychom opravdový bojový vrtulník a na rozdíl od AWéček byli se záměrem schodných dílů vyvíjeni takže AW nikdy nebudou mít tak vysoký počet stejných dílů a navíc už jsou plně vyvinutý ale pokud budeme kupovat jeden typ a to jako že budeme tak jsem na vážkách plně otestovaný vrtulník který prošel válkou je už vyvinuta a používá se ozbrojená verze oproti vrtulníku o generaci lepší jak je vidět i z parametrů ale u kterého se teprve testuje ozbrojená verze a neprošel bojem. Kdybychom chtěli čistě přepravní stroj s možností v budoucnu lehce dozbrojit (nástupce jenom sokolu) tak určitě AW-139 ale jako nástupce i Mi-24 tak asi UH-1YSkrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    16:16 17.07.2015

    UH-1Y se mi zdá jako nejrozumnější volba. Většinu času je stejně potřeba jen doprava a maximálně palebná podpora výsadků. Pravděpodobnost použití čistokrevných bitevních vrtulníků ...Zobrazit celý příspěvek

    UH-1Y se mi zdá jako nejrozumnější volba. Většinu času je stejně potřeba jen doprava a maximálně palebná podpora výsadků. Pravděpodobnost použití čistokrevných bitevních vrtulníků je malá, navíc v dnešních podmínkách riskantní (snad kromě AH-64E a průzkumných mini-dronů :-)Skrýt celý příspěvek

  • Nesher
    16:13 17.07.2015

    belkin Ano, mangusta není zlá, ale celkem drahá. VzS AČR s bitevními stroji končí. Navíc mě zaráží, že se nemluví o Airbus Helicopters. Pokud vím, tak MO oslovilo vlády USA ...Zobrazit celý příspěvek

    belkin
    Ano, mangusta není zlá, ale celkem drahá.
    VzS AČR s bitevními stroji končí.
    Navíc mě zaráží, že se nemluví o Airbus Helicopters. Pokud vím, tak MO oslovilo vlády USA (Bell), Itálie (Augusta), Francie (Airbus). Korejci jsou pro mě celkem překvapení.Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    16:12 17.07.2015

    Uh je už beznadějně koncepčně zastaralý vrtulník a pokud chce ačr něco používat 30 let, tak nevím. Ony letové charekteristiky nejsou bůhví co a zástavbou silnějších motorů se ...Zobrazit celý příspěvek

    Uh je už beznadějně koncepčně zastaralý vrtulník a pokud chce ačr něco používat 30 let, tak nevím. Ony letové charekteristiky nejsou bůhví co a zástavbou silnějších motorů se nevyřeší všechno. Záleží na úhlu pohledu,
    budu vrtulník intezivně používat cca 10 let (usmc) nebo to bude páteřní vrtulník 30 let v malé armádě. To nemohu posoudit.Skrýt celý příspěvek

  • Kratas
    16:12 17.07.2015

    UH-1Y je podle mě jasný favorit a ze tří jmenovaných, asi nejlepší varianta pokud chceme i vyzbrojený stroj pro útoky na pozemní cíle. Navíc proběhla celkem zajímavá zpráva o ...Zobrazit celý příspěvek

    UH-1Y je podle mě jasný favorit a ze tří jmenovaných, asi nejlepší varianta pokud chceme i vyzbrojený stroj pro útoky na pozemní cíle. Navíc proběhla celkem zajímavá zpráva o podpisu smlouvy mezi BELLem a LOM Praha. takže kdyby se to dalo pořádně vytěžit a LOM mohl dělat alespoň některé opravy, tak by to bylo velkým přínosem.Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    16:04 17.07.2015

    Sory: motorů (stejných jako u aw 149) a vytvořit něco jako uh- ah bellu.
    jinak mangusta je velmi hbitá mrška.

    Sory: motorů (stejných jako u aw 149) a vytvořit něco jako uh- ah bellu.
    jinak mangusta je velmi hbitá mrška.

  • belkin
    16:00 17.07.2015

    No mangusta byla upravená pro turky (atak) vycházel z mangusty international. On je to spíš lehčí vrtulník kategorie cobry,ale z podstatně lepšíma let.charakteristikama. ...Zobrazit celý příspěvek

    No mangusta byla upravená pro turky (atak) vycházel z mangusty international.
    On je to spíš lehčí vrtulník kategorie cobry,ale z podstatně lepšíma let.charakteristikama. Nejnovější prohlášení zástupců aw je použití výkonějšíchSkrýt celý příspěvek

  • Nesher
    15:55 17.07.2015

    black hole Mangusta se vyrábí, ale zapomeňte na bitevní vrtulníky. Pokud má AČR rozum, tak to bude UH-1Y. Je provozně ověřený, má integrovanou výzbroj, takže nehrozí to, že VzS ...Zobrazit celý příspěvek

    black hole
    Mangusta se vyrábí, ale zapomeňte na bitevní vrtulníky.
    Pokud má AČR rozum, tak to bude UH-1Y. Je provozně ověřený, má integrovanou výzbroj, takže nehrozí to, že VzS AČE budou sloužit někomu jako pokusný králík při dovyvíjení ozbrojené verze.
    Stejně tak servisní podpora od Bellu bude velmi kvalitní.Skrýt celý příspěvek

  • black hole
    15:45 17.07.2015

    Vyrába sa ešte aw 129 ? Mne sa ten vrtulník ako bitevník dosť pozdáva, ale je dosť v tieni Eu. Tigera, zrejme nedosahuje také kvality, vraj majú niektoré konštrukčné prvky ...Zobrazit celý příspěvek

    Vyrába sa ešte aw 129 ? Mne sa ten vrtulník ako bitevník dosť pozdáva, ale je dosť v tieni Eu. Tigera, zrejme nedosahuje také kvality, vraj majú niektoré konštrukčné prvky spoločné.Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    15:31 17.07.2015

    Jinak AW plánuje s aw 149 a mangustou něco podobného jako uh1 a cobra. Stejné motory,avionola atd... ovšem na jiné urovni.Co se týká letových charakteristik aw 139 a aw149 ...Zobrazit celý příspěvek

    Jinak AW plánuje s aw 149 a mangustou něco podobného jako uh1 a cobra.
    Stejné motory,avionola atd... ovšem na jiné urovni.Co se týká letových charakteristik aw 139 a aw149 bomba,záleží na ceně.Skrýt celý příspěvek

  • oranžová opice
    15:30 17.07.2015

    Já osobně bych v naší výzbroji nejradši viděl kombinaci UH-1Y a AH-1Z v nějakých rozumných počtech (např. 12 + 6). Vzhledem k množství shodných dílů, by se minimalizoval problém s ...Zobrazit celý příspěvek

    Já osobně bych v naší výzbroji nejradši viděl kombinaci UH-1Y a AH-1Z v nějakých rozumných počtech (např. 12 + 6). Vzhledem k množství shodných dílů, by se minimalizoval problém s údržbou a logistikou oproti provozu dvou odlišných strojů a byl by k dispozici opravdový bitevní vrtulník. Nicméně mám pocit, že tohle se nestane...Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 20 z 21