Vrtulníky pro Armádu ČR: Tři kandidáti

-
17. 7. 2015
-
401 komentářů
-
Jan Grohmann
Ministerstvo obrany předminulý týden rozeslalo žádosti o nabídky do „vybraných zemí“, ve kterých poptává nové víceúčelové vrtulníky pro Armádu ČR. Seznam zemí i poptávaných výrobců je prozatím neveřejný. V médiích se skloňují nejčastěji tři typy Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě korejský Korean Airspace KUH-1 Surion.
Synpose
Armáda České republiky již během pár let vyřadí bitevní/transportní vrtulníky ruské výroby Mi-24V/Mi-35. Ruské vrtulníky (17 kusů) ve výzbroji Armády ČR, resp. Vzdušných sil České republiky, zastoupí 12 až 18 víceúčelových vrtulníků západní výroby.
Přesná konfigurace vrtulníků není známa, ale počítá se minimálně s „bitevní" a transportní. Podle původních plánů měly nové vrtulníky nahradit také W-3A Sokol a převzít úlohu armádních záchranných, pátracích a transportních vrtulníků. Při náhradě (oficiální stanovisko není známo) W-3A Sokol, poptávaný počet vrtulníků dosáhne 12 (náhrada Mi-24V/Mi-35) + 6 (náhrada W-3A Sokol) kusů.
Diskutuje se také o možnosti pořídit více než jeden typ nového vrtulníku. Taková možnost je reálná v případě nahrazení W-3A Sokol, kdy se vyžaduje lehčí víceúčelový typ.
Přesné podmínky, dokonce ani hmotnostní kategorii, poptávaných vrtulníků nebyla oznámená. Ministerstvo obrany nyní řeší, jaké schopnosti si Česká republika musí a chce zachovat (transport, bitevní úkoly, CSAR, SAR atd.) a jaké jsou finanční možnosti.
Klíčové pro výběr nových vrtulníků je požadavek na možnost nést zbraně. V tomto případě se nám počet vhodných kandidátů rapidně snižuje. V potaz se nebere jen „schopnost", ale také bojová ověřenost. Tedy je dána přednost vrtulníku, který své bojové kvality prokázal v ostrém nasazení.
Nové helikoptéry chce ministerstvo získat během let 2016 až 2021. Cena jednoho vrtulníků se pohybuje od 10 do 20 milionů dolarů. Jednotkovou cenu však zásadně ovlivňují náklady za výzbroj a výstroj, munici, logistickou podporu, údržbu a servis a také zabezpečení přeškolení a výcviku pilotů a pozemního personálu.
V případě „náhrady" Mi-24V/Mi-35 se v médiích nejčastější skloňují polooficiálně tři typy - Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě Korean Airspace KUH-1 Surion.
Venom v akci.
Bell UH-1Y Venom
Z technického i politického hlediska je horkým kandidátem americký víceúčelový typ UH-1Y Venom – nejnovější verze legendárních víceúčelových vrtulníků Bell UH-1 Iroquois. Vrtulníky UH-1Y v současné době provozuje pouze americká námořní pěchota.
Ač to na první pohled nevpadá, UH-1Y Venom je dvojčetem bitevního vrtulníků AH-1Z Viper. S čistě bitevním strojem UH-1Y sdílí 84 % stejných dílů. Například avionika a elektronická výzbroj je u obou strojů prakticky na stejné (špičkové) úrovni.
Výhodou rodiny vrtulníků UH-1 jsou lety prověřený provoz v nejnáročnějších podmínkách. Vrtulníky se zúčastnily prakticky všech konfliktů, ve kterých se Spojené státy angažovaly. Své transportní a bojové kvality prokazovaly a prokazují v Iráku a Afghánistánu.
UH-1Y Venom lze v případě potřeby osadit nejrůznější výzbrojí. Americká námořní pěchota využívá UH-1Y Venom jako nosič neřízených raket Hydra 70 nebo laserem naváděných APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) stejné ráže. Na závěsné body lze připevnit také velkorážní kulomety, či jinou výzbroj.
Pokud si bude chtít Armáda ČR zachovat schopnost ničit obrněnou techniku pomocí vrtulníků, bude muset UH-1Y Venom být vybaven také příslušnými zbraňovými systémy – např. protitankovými střelami AGM-114 Hellfire.
Pro UH-1Y Venom mluví především jeho ověřenost v bojí a perfektní servisní a logistické zázemí (např. dostupnost náhradních dílů). UH-1Y Venom je připravený certifikovaný vrtulník, které lze okamžitě využívat pro daný účel.
Výhodou UH-1Y Venom v připravovaném tendru jsou rovněž vazby americké společnosti Bell na Českou republiku. V Praze má Bell již několik let své hlavní regionální sídlo a chce zde společně s českou firmou LOM Praha vybudovat servisní a výcvikové centrum.
Montáž, zákaznické úpravy a údržbu vrtulníků by měla tuzemská společnost zajišťovat nejen pro Českou republiku, ale i pro oblast střední a východní Evropy.
"Naše aktivity nejsou vázané na to, jak dopadne toto výběrové řízení a zda se vláda nakonec rozhodne pro náš program rozhodne," uvedl však John L. Garrison, ředitel Bell Helicopter.
Maximální startovací hmotnost UH-1Y Venom je 8390 kg a užitečná hmotnost 3020 kg. Cestovní rychlost UH-1Y Venom je 293 km/h. Bojový dolet s 990 kg užitečného nákladu je 241 km. Výdrž ve vzduchu je 3,3 h. V nákladovém prostoru najde místo 10 vojáků.
AW 139M italského letectva; větší foto / AgustaWestland
AgustaWestland AW139
Druhým žhavým kandidátem je anglicko-italský vrtulník AgustaWestland AW139. Vrtulník je znám především jako transportní a záchranný. Společnost AgustaWestland připravila (vyvíjí) i militarizovanou verzi označovanou jako AW139M schopnou nést zbraňové systémy.
Oproti UH-1Y Venom však AW139M není zaveden ve výzbroji žádné armády a nemohl tak prokázat své kvality v boji. Přesněji řečeno, AW139M léta již od roku 2012 v italské armádě, ale Italové vrtulník nevyužívají pro bitevní účely.
Zbraňové systémy nejsou specifikovány a bude záležet na zákazníkovi, o jakou výzbroj projeví zájem. V případě zavedení AW139M se Armáda ČR stane prvním uživatelem ozbrojené verze.
Firma AgustaWestland však projevuje o zakázku Armády ČR značný zájem a intenzivně v České republice za úspěch svých vrtulníků lobuje. Viceprezident Gianfranco Sottotetti se předminulý čtvrtek setkal s vedením státní společnosti LOM Praha.
"Jednali jsme o možnostech a rozsahu spolupráce mezi naší a italskou firmou v případě, že ministerstvo obrany vybere tohoto výrobce jako dodavatele nových vrtulníků," uvedl Roman Planička, ředitel LOM Praha.
Cestovní rychlost AW139 je 304 km/h a přeletová vzdálenost 1250 km. Vrtulníky vydrží ve vzduchu téměř 6 hodin. Vrtulník přepraví až 15 pasažérů. Kromě stoupavosti (10,9 m/s oproti 12,9 m/s u UH-1Y) tak AW139 amerického konkurenta v hrubých výkonech poměrně výrazně převyšuje.
Korean Airspace KUH-1 Surion; větší foto / Korean Airspace
Korean Airspace KUH-1 Surion
Třetím mediálně označeným účastníkem je poněkud překvapivě vrtulník Korean Airspace KUH-1 Surion z Jižní Koreje. O možném zapojení korejské firmy informoval v červnu náměstek ministra obrany Tomáš Kuchta po setkání se zástupci Jižní Koreje.
"Korejci teď vyvinuli nový vrtulník Surion. Existuje možnost, že by se zúčastnili výběrového řízení na multifunkční vrtulníky, které bude armáda nakupovat teď v dohledné době," řekl Kuchta.
KAI KUH-1 Surion je vrtulník klasické koncepce zavedený do výzbroje Jižní Koreje v roce 2013. Jihokorejská armáda objednala 245 vrtulníků jako náhradu za dosluhující vrtulníky UH-1H a 500MD. Hlavním posláním KUH-1 Surion jsou transportní úkoly.
KUH-1 Surion
Korean Airspace ale vyvíjí také ozbrojenou verzi schopnou nést nejrůznější výzbroj, například až 6 střel vzduch-země BGM-71 TOW. Dlužno dodat, že vývoj ozbrojené verze je prozatím ve stádiu úvah.
Maximální startovací hmotnost KUH-1 Surion je 8700 kg a užitečný náklad 3700 kg. Cestovní rychlost je 259 km/h a dolet 500 km. Vrtulník dosahuje stoupavosti 8,5 m/s. Nevýhodou je malý dostup – 3000 metrů, což je dvakrát méně než u evropského a amerického konkurenta. Výkon vrtulníku tak klesá nejen se stoupající nadmořskou výškou, ale také při vysoké teplotě vzduchu (nízkém tlaku).
Zdroj: Bell, AgustaWestland, Korean Airspace, IHned
Související články
Bojový tandem: Vrtulník Apache a dron RQ-7Bv2 Shadow
Americká armáda v rámci programu ARI (Aviation Restructuring Initiative) vybavila první leteckou ...
-
16.04.2015
-
23 komentářů
-
Jan Grohmann
REPORTÁŽ: Modernizace Mi-171š a budoucnost vrtulníků v Armádě ČR
Na letecké základně Kbely se uskutečnil slavnostní ceremoniál k ukončení modernizačního programu SOF ...
-
21.04.2015
-
66 komentářů
-
Jan Grohmann
AHL: Nový čínsko-ruský těžký vrtulník
Firmy Ruské vrtulníky a čínská AVIC podepsaly rámcovou dohodu o společném vývoji těžkého dopravního ...
-
18.05.2015
-
9 komentářů
-
Jan Grohmann
Vrtulník S-97 Raider poprvé ve vzduchu
Vrtulníková stíhačka S-97 Raider tento pátek podnikla svůj první testovací let. Firma Sikorsky během ...
-
24.05.2015
-
22 komentářů
-
Jan Grohmann
Vyhledávání platí pro hlavní příspěvky, ale zobrazeny jsou vždy celá vlákna. Hodnoty vyhledání jsou: Klíčové slovo, autor a časové období. Hodnoty lze kombinovat.
trocha faktů : Koncepce dopr a vrt. let. byla schválena vládou 11/13. Asi se nečekalo, že se to na vládě komplet zamítne, takže MO i AČR měli vědět co zhruba budou dělat ...Zobrazit celý příspěvek
trocha faktů :
Koncepce dopr a vrt. let. byla schválena vládou 11/13.
Asi se nečekalo, že se to na vládě komplet zamítne, takže MO i AČR měli vědět co zhruba budou dělat 12/13.
Nyní po téměř 2 letech je výsledk 0. resp. v panice z vrácení peněz se rozhodo o prodloužení sokolů, které armáda nepotřebuje (dosud většina stála v hangáru).
Činnosti sokolů jsme schopni zajistit jinak
- viz. zásah LZS naposled ve studénce = soukromá LZS
- státem mnohem levněji - viz. např. vnitro (policie) - dotace EU - výzva č. 27 - pořízením letecké techniky – vrtulníků střední váhové kategorie se speciálním technologickým zařízením určeným pro provádění leteckých záchranných prací v systému IZS a pořízení speciálních technologických zařízení vrtulníků a vybavení letových posádek těchto vrtulníků určené pro provádění leteckých záchranných prací v systému IZS + cisterny - vše kromě Prahy (asi půjde do Ostravy?), objem skoro půl miliardy, státní rozpočet 70 mln CZK, zbytek EU
- zásah vrt. u požárů - standardně již současné dva policejní, sokoly pouze pokud je více požárů - viz. minulé dny
Takže celá "náhrada Mi24" musí být postavena na bojové hodnotě vrtulníků, případný další malý vrtulník místo sokolů už je jen "favor" ve smyslu nakupujem za hodně kupme celý balík.
Kdyby se k tomu navíc přidal i rámcový kontrakt na náhradu Mi171 do r.2027 tak tu náhradu sokolů v počtu cca 4 ks co armáda pro své SAR a MEDEVAC reálně potebuje dostanem tak za půl miliardy jako bonus.Skrýt celý příspěvekTorong: ono by rozdíl pokud by to bylo H145M nebo AH-1 Viper. Nicméně tady se stále jedná pouze o nepancéřované, ozbrojené střední vrtulníky. A ty moc rozdílů v odolnosti na ...Zobrazit celý příspěvek
Torong: ono by rozdíl pokud by to bylo H145M nebo AH-1 Viper. Nicméně tady se stále jedná pouze o nepancéřované, ozbrojené střední vrtulníky. A ty moc rozdílů v odolnosti na bojišti mít nebudou.
Američani je vždy mají čím ochránit. Nedá se čekat, že by neměli absolutní leteckou převahu a k tomu s nimi do akce vždy poletí i bitevní vrtulník. A ten z Venomu neuděláme i kdyby jsme se na hlavu stavěli.Skrýt celý příspěvekNo Venom je určený pro námořní pěchotu. Námořnictvo používá vlastní vrtulníky. Navíc těžko můžeme získat zdarma stroj, který se vyrábí jeden rok a ještě jím není přezbrojená ...Zobrazit celý příspěvek
No Venom je určený pro námořní pěchotu. Námořnictvo používá vlastní vrtulníky.
Navíc těžko můžeme získat zdarma stroj, který se vyrábí jeden rok a ještě jím není přezbrojená námořní pěchota.
Pokud by součástí kontraktu na UH byla i dádávka OH-58D, které Spojené státy budou nahrazovat Lakotami, tak by to byl už zajímavý obchod. Chorvati jich letos pár zadarmo dostali.Skrýt celý příspěvekCerVus: Ano levnější. To je výborný argument. Obzvlášť ti co se dostanou do ostré akce ho velmi uvítají. Že se ušetřilo... Navíc nenahrazují se Sokoly, ale Mi 24 a ozbrojené být ...Zobrazit celý příspěvek
CerVus: Ano levnější. To je výborný argument. Obzvlášť ti co se dostanou do ostré akce ho velmi uvítají. Že se ušetřilo... Navíc nenahrazují se Sokoly, ale Mi 24 a ozbrojené být mají.
Rase: Ano, argument proti UH1 je, že nemáme moře. Tak to jo. Omlouvám se za sarkasmus, ale tohle si o to vyloženě říká...Skrýt celý příspěvekCerVus: Ony právě i spojené státy přecházejí od roku 2007 na UH-72 Lakota (což je EC145) - 345 ks. UH1 zůstanou tak akorát u národní gardy. I ten UH1Y Venom je určený jen pro ...Zobrazit celý příspěvek
CerVus:
Ony právě i spojené státy přecházejí od roku 2007 na UH-72 Lakota (což je EC145) - 345 ks. UH1 zůstanou tak akorát u národní gardy. I ten UH1Y Venom je určený jen pro námořnictvo (a my moře nemáme :D ). Pokud bychom je získali zdarma, v rámci nějaké spojenecké pomoci, neřeknu nic, ale platit za stroj kterého se ostatní státy zbavují nebo zbavily je snad ještě horší než si držet Sokoly.
Pokud je EC145 dost dobrý pro američany, tak nevím v čem je problém s jeho nasazením v AČR.Skrýt celý příspěvekNo díky tomu, že se prodlužuje životnost Sokolů tak by měly počty narůst na 18, nebo ne? S tím souvisí i výhoda H145M. Za pár let až Sokoly definitivně dolétají, tak je bude ...Zobrazit celý příspěvek
No díky tomu, že se prodlužuje životnost Sokolů tak by měly počty narůst na 18, nebo ne? S tím souvisí i výhoda H145M.
Za pár let až Sokoly definitivně dolétají, tak je bude mnohem snadnější nahradit civilní verzí tj H145, která je mnohem vhodnější než menší 125 a 135, které tu běžně létají.
Oba typy budou sdílet servisní i školící zázemí což značně sníží náklady. A když jsme u nákladů EC bude určitě levnější než těžší UH. Jak už tu bylo několikrát zmíňěno bitevní vrtulníky už nejspíše mít nebudeme, takže se tím maže výhoda provázanosti UH/AH.
Navíc je pro ČR výhodnější se ve výzbroji provázat se s Německem a Francií než se Spojenými státy.Skrýt celý příspěvekRase: "Lehký multifunkční vrtulník (který má plnit úkoly spíš civilní) je lepší stroj jako Augusta nebo Eurocopter (vycházející z civilních vrtulníků). Čistě vojenský vrtulník jako ...Zobrazit celý příspěvek
Rase: "Lehký multifunkční vrtulník (který má plnit úkoly spíš civilní) je lepší stroj jako Augusta nebo Eurocopter (vycházející z civilních vrtulníků). Čistě vojenský vrtulník jako Surion nebo Venom, by byl pro současné úkoly zbytečně neohrabaný."
Takže vlastně říkáte, že armáda by měla koupit vrtulníky, které se hodí úplně na všechno, ovšem kromě vojenských akcí. Nejsou od toho náhodou civilní složky?
V podstatě tady odpůrci Venomu zatím tvrdí povětšinou to, že vojáci by neměli kupovat vojenský vrtulník (pokud to tedy trochu přeženu).Skrýt celý příspěvekCervus A ještě jedna věc, neberte to prosím zle, ale váš argument vůči křižákovi ohledně počtu není v tomto případě zcela relevantní. Ano, za jednoho UH jsou tři EC, tedy bychom ...Zobrazit celý příspěvek
Cervus
A ještě jedna věc, neberte to prosím zle, ale váš argument vůči křižákovi ohledně počtu není v tomto případě zcela relevantní. Ano, za jednoho UH jsou tři EC, tedy bychom mohli mít za stejné peníze mnohem více strojů, ale k tomu nedojde. AČR nemá v plánu kupovat více než 12-18 strojů této kategorie. A proto doufám, že vybere to nejlepší co na trhu momentálně je.Skrýt celý příspěvekCervus A toho "počítá se" se právě bojím. Kvůli našim 12 strojům se jistě nikdo nepřetrhne, navíc nepochybuji, že by se tento dodatečný vývoj nechal jakýkoli výrobce ...Zobrazit celý příspěvek
Cervus
A toho "počítá se" se právě bojím. Kvůli našim 12 strojům se jistě nikdo nepřetrhne, navíc nepochybuji, že by se tento dodatečný vývoj nechal jakýkoli výrobce zaplatit.
Další věc jsou rakety, pro nás je nejlepší řešení Spike, které už AČR má zavedené.
Co když Airbus počítá s jiným typem?
Prostě v naší situaci si nemůžeme dovolit kupovat něco co není vyvinuté a odzkoušené. Ale jak říkám, ve chvíli kdy nikdo z nás neví co vlastně VS chtějí, vedeme velmi akademickou diskuzi
BTW to co navrhujete, kupovat systém u nějž se s něčím do budoucna "počítá" zavání tím, čeho se tak obáváte, tj. korupcí.:-)Skrýt celý příspěvekCerVus- já to mínil tak , že zavedení UH-1 , případně AH-1 Z sníží výdaje na provoz. Rase- nemohu nesouhlasit , ale nyní se jaksi řeší náhrada za již postarší vrtulníky ruské ...Zobrazit celý příspěvek
CerVus- já to mínil tak , že zavedení UH-1 , případně AH-1 Z sníží výdaje na provoz.
Rase- nemohu nesouhlasit , ale nyní se jaksi řeší náhrada za již postarší vrtulníky
ruské výroby. Spolupráce vrtulníku a dronů plánují USA, nebo Francie .Skrýt celý příspěvekkřižák: nj když nějvětší problém uh-1 je že za cenu jednoho se dají pořídit 3 EC. A v konečném důsledku mít 15 nebo 45 strojů je znatelný rozdíl.
křižák: nj když nějvětší problém uh-1 je že za cenu jednoho se dají pořídit 3 EC. A v konečném důsledku mít 15 nebo 45 strojů je znatelný rozdíl.
křižák: Lepší by bylo jít Izraelskou cestou a přímý kontakt s nepřítelem nechat na ozbrojených dronech (a to říkám jako fanda Mangust). Lehký multifunkční vrtulník (který má ...Zobrazit celý příspěvek
křižák:
Lepší by bylo jít Izraelskou cestou a přímý kontakt s nepřítelem nechat na ozbrojených dronech (a to říkám jako fanda Mangust).
Lehký multifunkční vrtulník (který má plnit úkoly spíš civilní) je lepší stroj jako Augusta nebo Eurocopter (vycházející z civilních vrtulníků). Čistě vojenský vrtulník jako Surion nebo Venom, by byl pro současné úkoly zbytečně neohrabaný. Navíc by lezl do zelí i Mi-171š - což je dost zbytečné (tam bude potřeba těžší stroj jako je EC-725 nebo NH-90).
Pokud je možné onen lehký vrtulník dodatečně osadit lehkým kanónem nebo střelou Spike, je to jedině dobře.Skrýt celý příspěvekVelmi zajímavá diskuze, ohledně budoucnosti vrtulníkového letectva. Přidal bych svůj názor, že nejlépe by bylo nakoupit typ UH-Y Venom , a případně později koupit bitevníky ...Zobrazit celý příspěvek
Velmi zajímavá diskuze, ohledně budoucnosti vrtulníkového letectva. Přidal bych
svůj názor, že nejlépe by bylo nakoupit typ UH-Y Venom , a případně později
koupit bitevníky AH-1Z Viper.Skrýt celý příspěvekHelios Nechci Vám kazit iluze, ale TF_HU se zatim moc neblejsknul. Má sice přístup ke konvenci vrtulníkového letectva, což má v Náměšti každý. Jeho znalosti spíš vycházejí, co ...Zobrazit celý příspěvek
Helios
Nechci Vám kazit iluze, ale TF_HU se zatim moc neblejsknul. Má sice přístup ke konvenci vrtulníkového letectva, což má v Náměšti každý. Jeho znalosti spíš vycházejí, co kde pochytí, než aby byl schopen hodnotit přesné požadavky armády.
Můžete jeho názor brát jako jeho osobní, ale za odborníka bych ho určitě nepovažoval.Skrýt celý příspěvekNesher: H145M sice zatím ve výzbroji nemá laserem naváděné střely, ale do budoucna se s nimi počítá. On to je ideální stroj pro AČR. Relativně levný, nový model, jeho deriváty ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher: H145M sice zatím ve výzbroji nemá laserem naváděné střely, ale do budoucna se s nimi počítá.
On to je ideální stroj pro AČR. Relativně levný, nový model, jeho deriváty jsou tu velice rozšířené, dostatečná přepravní kapacita.
UH-1 je moc drahý, AV109 je menší a dražší a AV 139 je moc velká. A ten Korejec vůbec nemá výzbroj, takže by AŘ skončila opět jako testovací králík alá CASA.Skrýt celý příspěvekNesher: pardó, ale ruku na srdce. Každá zakázka za posledních 20 let doslova volá, že buď ji dojednávali absolutně nekompetentní osoby nebo byla podmáznutá.
Nesher: pardó, ale ruku na srdce. Každá zakázka za posledních 20 let doslova volá, že buď ji dojednávali absolutně nekompetentní osoby nebo byla podmáznutá.
Cervus No vzhledem tomu, že jsme odkázáni na pár článků v médiích a armáda mlčí jak hrob, tak opravdu považuji naše diskuze za zajímavé intelektuální cvičení. A vaše hlášky ...Zobrazit celý příspěvek
Cervus
No vzhledem tomu, že jsme odkázáni na pár článků v médiích a armáda mlčí jak hrob, tak opravdu považuji naše diskuze za zajímavé intelektuální cvičení. A vaše hlášky naznačující korupci za min. předčasné.Skrýt celý příspěvekHelios Podle mě jde hlavně o to, co armáda požaduje. Pokud chce vrtulník, který je schopen nést ptřs, tak v této kategorii moc možností není. Většina military verzí lehké nebo ...Zobrazit celý příspěvek
Helios
Podle mě jde hlavně o to, co armáda požaduje. Pokud chce vrtulník, který je schopen nést ptřs, tak v této kategorii moc možností není. Většina military verzí lehké nebo nižší střední třídy tuto možnost nemá a musela by se dodělat. Což kromě vyšších nákladů znamená, že bychom se stali pokusným králíkem s nejistým výsledkem. Stačí si vzpomenout na c295 a problémy s obranným systémem.Skrýt celý příspěvekBylo by hodně zajímavé vidět v armádě EC 635 P2. Jaký má názor TF_HU na tyhle helikoptéry? Byli by pro armádu pro použití na danou věc dostačující? Nebo by raději zvolil jinou ...Zobrazit celý příspěvek
Bylo by hodně zajímavé vidět v armádě EC 635 P2.
Jaký má názor TF_HU na tyhle helikoptéry?
Byli by pro armádu pro použití na danou věc dostačující?
Nebo by raději zvolil jinou variantu?Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...