Vrtulníky pro Armádu ČR: Tři kandidáti

-
17. 7. 2015
-
401 komentářů
-
Jan Grohmann
Ministerstvo obrany předminulý týden rozeslalo žádosti o nabídky do „vybraných zemí“, ve kterých poptává nové víceúčelové vrtulníky pro Armádu ČR. Seznam zemí i poptávaných výrobců je prozatím neveřejný. V médiích se skloňují nejčastěji tři typy Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě korejský Korean Airspace KUH-1 Surion.
Synpose
Armáda České republiky již během pár let vyřadí bitevní/transportní vrtulníky ruské výroby Mi-24V/Mi-35. Ruské vrtulníky (17 kusů) ve výzbroji Armády ČR, resp. Vzdušných sil České republiky, zastoupí 12 až 18 víceúčelových vrtulníků západní výroby.
Přesná konfigurace vrtulníků není známa, ale počítá se minimálně s „bitevní" a transportní. Podle původních plánů měly nové vrtulníky nahradit také W-3A Sokol a převzít úlohu armádních záchranných, pátracích a transportních vrtulníků. Při náhradě (oficiální stanovisko není známo) W-3A Sokol, poptávaný počet vrtulníků dosáhne 12 (náhrada Mi-24V/Mi-35) + 6 (náhrada W-3A Sokol) kusů.
Diskutuje se také o možnosti pořídit více než jeden typ nového vrtulníku. Taková možnost je reálná v případě nahrazení W-3A Sokol, kdy se vyžaduje lehčí víceúčelový typ.
Přesné podmínky, dokonce ani hmotnostní kategorii, poptávaných vrtulníků nebyla oznámená. Ministerstvo obrany nyní řeší, jaké schopnosti si Česká republika musí a chce zachovat (transport, bitevní úkoly, CSAR, SAR atd.) a jaké jsou finanční možnosti.
Klíčové pro výběr nových vrtulníků je požadavek na možnost nést zbraně. V tomto případě se nám počet vhodných kandidátů rapidně snižuje. V potaz se nebere jen „schopnost", ale také bojová ověřenost. Tedy je dána přednost vrtulníku, který své bojové kvality prokázal v ostrém nasazení.
Nové helikoptéry chce ministerstvo získat během let 2016 až 2021. Cena jednoho vrtulníků se pohybuje od 10 do 20 milionů dolarů. Jednotkovou cenu však zásadně ovlivňují náklady za výzbroj a výstroj, munici, logistickou podporu, údržbu a servis a také zabezpečení přeškolení a výcviku pilotů a pozemního personálu.
V případě „náhrady" Mi-24V/Mi-35 se v médiích nejčastější skloňují polooficiálně tři typy - Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě Korean Airspace KUH-1 Surion.
Venom v akci.
Bell UH-1Y Venom
Z technického i politického hlediska je horkým kandidátem americký víceúčelový typ UH-1Y Venom – nejnovější verze legendárních víceúčelových vrtulníků Bell UH-1 Iroquois. Vrtulníky UH-1Y v současné době provozuje pouze americká námořní pěchota.
Ač to na první pohled nevpadá, UH-1Y Venom je dvojčetem bitevního vrtulníků AH-1Z Viper. S čistě bitevním strojem UH-1Y sdílí 84 % stejných dílů. Například avionika a elektronická výzbroj je u obou strojů prakticky na stejné (špičkové) úrovni.
Výhodou rodiny vrtulníků UH-1 jsou lety prověřený provoz v nejnáročnějších podmínkách. Vrtulníky se zúčastnily prakticky všech konfliktů, ve kterých se Spojené státy angažovaly. Své transportní a bojové kvality prokazovaly a prokazují v Iráku a Afghánistánu.
UH-1Y Venom lze v případě potřeby osadit nejrůznější výzbrojí. Americká námořní pěchota využívá UH-1Y Venom jako nosič neřízených raket Hydra 70 nebo laserem naváděných APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) stejné ráže. Na závěsné body lze připevnit také velkorážní kulomety, či jinou výzbroj.
Pokud si bude chtít Armáda ČR zachovat schopnost ničit obrněnou techniku pomocí vrtulníků, bude muset UH-1Y Venom být vybaven také příslušnými zbraňovými systémy – např. protitankovými střelami AGM-114 Hellfire.
Pro UH-1Y Venom mluví především jeho ověřenost v bojí a perfektní servisní a logistické zázemí (např. dostupnost náhradních dílů). UH-1Y Venom je připravený certifikovaný vrtulník, které lze okamžitě využívat pro daný účel.
Výhodou UH-1Y Venom v připravovaném tendru jsou rovněž vazby americké společnosti Bell na Českou republiku. V Praze má Bell již několik let své hlavní regionální sídlo a chce zde společně s českou firmou LOM Praha vybudovat servisní a výcvikové centrum.
Montáž, zákaznické úpravy a údržbu vrtulníků by měla tuzemská společnost zajišťovat nejen pro Českou republiku, ale i pro oblast střední a východní Evropy.
"Naše aktivity nejsou vázané na to, jak dopadne toto výběrové řízení a zda se vláda nakonec rozhodne pro náš program rozhodne," uvedl však John L. Garrison, ředitel Bell Helicopter.
Maximální startovací hmotnost UH-1Y Venom je 8390 kg a užitečná hmotnost 3020 kg. Cestovní rychlost UH-1Y Venom je 293 km/h. Bojový dolet s 990 kg užitečného nákladu je 241 km. Výdrž ve vzduchu je 3,3 h. V nákladovém prostoru najde místo 10 vojáků.
AW 139M italského letectva; větší foto / AgustaWestland
AgustaWestland AW139
Druhým žhavým kandidátem je anglicko-italský vrtulník AgustaWestland AW139. Vrtulník je znám především jako transportní a záchranný. Společnost AgustaWestland připravila (vyvíjí) i militarizovanou verzi označovanou jako AW139M schopnou nést zbraňové systémy.
Oproti UH-1Y Venom však AW139M není zaveden ve výzbroji žádné armády a nemohl tak prokázat své kvality v boji. Přesněji řečeno, AW139M léta již od roku 2012 v italské armádě, ale Italové vrtulník nevyužívají pro bitevní účely.
Zbraňové systémy nejsou specifikovány a bude záležet na zákazníkovi, o jakou výzbroj projeví zájem. V případě zavedení AW139M se Armáda ČR stane prvním uživatelem ozbrojené verze.
Firma AgustaWestland však projevuje o zakázku Armády ČR značný zájem a intenzivně v České republice za úspěch svých vrtulníků lobuje. Viceprezident Gianfranco Sottotetti se předminulý čtvrtek setkal s vedením státní společnosti LOM Praha.
"Jednali jsme o možnostech a rozsahu spolupráce mezi naší a italskou firmou v případě, že ministerstvo obrany vybere tohoto výrobce jako dodavatele nových vrtulníků," uvedl Roman Planička, ředitel LOM Praha.
Cestovní rychlost AW139 je 304 km/h a přeletová vzdálenost 1250 km. Vrtulníky vydrží ve vzduchu téměř 6 hodin. Vrtulník přepraví až 15 pasažérů. Kromě stoupavosti (10,9 m/s oproti 12,9 m/s u UH-1Y) tak AW139 amerického konkurenta v hrubých výkonech poměrně výrazně převyšuje.
Korean Airspace KUH-1 Surion; větší foto / Korean Airspace
Korean Airspace KUH-1 Surion
Třetím mediálně označeným účastníkem je poněkud překvapivě vrtulník Korean Airspace KUH-1 Surion z Jižní Koreje. O možném zapojení korejské firmy informoval v červnu náměstek ministra obrany Tomáš Kuchta po setkání se zástupci Jižní Koreje.
"Korejci teď vyvinuli nový vrtulník Surion. Existuje možnost, že by se zúčastnili výběrového řízení na multifunkční vrtulníky, které bude armáda nakupovat teď v dohledné době," řekl Kuchta.
KAI KUH-1 Surion je vrtulník klasické koncepce zavedený do výzbroje Jižní Koreje v roce 2013. Jihokorejská armáda objednala 245 vrtulníků jako náhradu za dosluhující vrtulníky UH-1H a 500MD. Hlavním posláním KUH-1 Surion jsou transportní úkoly.
KUH-1 Surion
Korean Airspace ale vyvíjí také ozbrojenou verzi schopnou nést nejrůznější výzbroj, například až 6 střel vzduch-země BGM-71 TOW. Dlužno dodat, že vývoj ozbrojené verze je prozatím ve stádiu úvah.
Maximální startovací hmotnost KUH-1 Surion je 8700 kg a užitečný náklad 3700 kg. Cestovní rychlost je 259 km/h a dolet 500 km. Vrtulník dosahuje stoupavosti 8,5 m/s. Nevýhodou je malý dostup – 3000 metrů, což je dvakrát méně než u evropského a amerického konkurenta. Výkon vrtulníku tak klesá nejen se stoupající nadmořskou výškou, ale také při vysoké teplotě vzduchu (nízkém tlaku).
Zdroj: Bell, AgustaWestland, Korean Airspace, IHned
Související články
Bojový tandem: Vrtulník Apache a dron RQ-7Bv2 Shadow
Americká armáda v rámci programu ARI (Aviation Restructuring Initiative) vybavila první leteckou ...
-
16.04.2015
-
23 komentářů
-
Jan Grohmann
REPORTÁŽ: Modernizace Mi-171š a budoucnost vrtulníků v Armádě ČR
Na letecké základně Kbely se uskutečnil slavnostní ceremoniál k ukončení modernizačního programu SOF ...
-
21.04.2015
-
66 komentářů
-
Jan Grohmann
AHL: Nový čínsko-ruský těžký vrtulník
Firmy Ruské vrtulníky a čínská AVIC podepsaly rámcovou dohodu o společném vývoji těžkého dopravního ...
-
18.05.2015
-
9 komentářů
-
Jan Grohmann
Vrtulník S-97 Raider poprvé ve vzduchu
Vrtulníková stíhačka S-97 Raider tento pátek podnikla svůj první testovací let. Firma Sikorsky během ...
-
24.05.2015
-
22 komentářů
-
Jan Grohmann
cervus a rase
Vzhledem k tomu, že Airbus, respektive francouzská vláda patří mezi oslovené, tak bych považoval vaše výkřiky za přinejmenším předčasnécervus a rase
Vzhledem k tomu, že Airbus, respektive francouzská vláda patří mezi oslovené, tak bych považoval vaše výkřiky za přinejmenším předčasnéTrochu nechápu proč se mezi kandidáty nemluví víc i o Eurocopteru EC 145 (zavádí je i americká armáda a menší typ EC135 používá naše policie). I ten EC 635 P2 se zdá být šikovným ...Zobrazit celý příspěvek
Trochu nechápu proč se mezi kandidáty nemluví víc i o Eurocopteru EC 145 (zavádí je i americká armáda a menší typ EC135 používá naše policie). I ten EC 635 P2 se zdá být šikovným strojem (militarizovaný). Celkově mi přijdou jako vhodná náhrada za SokolySkrýt celý příspěvek
OndrejK...v pohodě, já to pochopil tak, ze mirite na systém údržby a ošetřováni. Tak jasné, ze vojensky vrtulník musí vypadat trochu jinak. Přesné v tom duchu co poseté, proto se ...Zobrazit celý příspěvek
OndrejK...v pohodě, já to pochopil tak, ze mirite na systém údržby a ošetřováni. Tak jasné, ze vojensky vrtulník musí vypadat trochu jinak. Přesné v tom duchu co poseté, proto se ne každý civilní, předělány na armádní hodí, ze...
Kazd...michate hrušky s jablky. Btw, na požárech se podílel i sokol s bambivakem. Já nepsal o výhodnosti prodloužení sokolu, já psal o tom, ze popisujete postup jak armáda hledá novy stroj, a přitom je to trochu jinak. Evidentně asi rozumite problému, přestože mám pocit, ze jste jako Kalousek a chcete do armádního prostředí tahat civilní prostředky a služby, ale do procesu rozhodování moc nevidite, jinak byste nepsal to co pisete.Skrýt celý příspěvekTF_HU . Popravdě se za ignoranta nepovažuji. U Sokolů jsem se pracovně pohyboval. Pokud u armády opravdu sloužíte udivuje mě, že jste to nepochopil s tím humpoláckým přístupem. ...Zobrazit celý příspěvek
TF_HU . Popravdě se za ignoranta nepovažuji. U Sokolů jsem se pracovně pohyboval. Pokud u armády opravdu sloužíte udivuje mě, že jste to nepochopil s tím humpoláckým přístupem. Neměl jsem rozhodně na mysli údržbu, ale podmínky provozu. Myslím, že je výhoda pokud je vrtulník od počátku stavěn pro vojenské nasazení. Určitě je rozdíl vozit manažery v kravatách s paničkama na koně, létat třeba jen záchranku proti vojenskému nasazení kdy se musíte počítat, že bude nasazen třeba do podmínek Afghanistánu kde rozhodně nebude vozit nagelované blbečky, navoněné fifinky, o tom, že může chytit nějaký ten zásah ani nemluvě. Armáda potřebuje vrtulník, který se popere nejen z přepravou VIP osob ale hlavně, může hasit požáry, tahat lidi při povodních, podporovat pozemní jednotky a to žádná navoněná slečinka dělat nemůže. Proto se mi líbí UH-1. To je skutečný dělník.Skrýt celý příspěvek
no tak zatím jste zde prokázal pouze vy, že nevíte o co jde. Rád se nechám poučit v čem je výhoda prodloužení životnosti sokolů o 5 let za celkem 1.8 mld CZK. Stejně tak oprava ...Zobrazit celý příspěvek
no tak zatím jste zde prokázal pouze vy, že nevíte o co jde.
Rád se nechám poučit v čem je výhoda prodloužení životnosti sokolů o 5 let za celkem 1.8 mld CZK.
Stejně tak oprava 30 let starého prezidentského vrtulníku za desítky milionů..
BTW aktuální požáry, u kterých policejní vrtulníky bez problému provedli obrovský kus špičkové práce jasně ukázaly jaký omyl je přístup armády.Skrýt celý příspěvekKazd...s tím postupem jste mě pobavil. Máte armádu za hlupáky a přitom vůbec nevíte jak to probíhá. Pěkný den. zazněl tu LYNX...bylo by dobrý podívat se na cenovku a víte, proč ...Zobrazit celý příspěvek
Kazd...s tím postupem jste mě pobavil. Máte armádu za hlupáky a přitom vůbec nevíte jak to probíhá. Pěkný den.
zazněl tu LYNX...bylo by dobrý podívat se na cenovku a víte, proč nebude ve výběru. To je můj odhad samozřejmě.
Pobavila mě poznámka o humpoláckém zacházení v armádě...tohle může napsat jen ignorant. To se mě dotýká osobně.Skrýt celý příspěvekCervus Cobry šly prostřednictvím USA do Jordánska, nikoli do Jemenu. Jednalo se o verzi AH-1S, tedy jednomotorové stroje někdy z přelomu 70-80 let. S Viperem se to nedá vůbec ...Zobrazit celý příspěvek
Cervus
Cobry šly prostřednictvím USA do Jordánska, nikoli do Jemenu.
Jednalo se o verzi AH-1S, tedy jednomotorové stroje někdy z přelomu 70-80 let.
S Viperem se to nedá vůbec srovnávat.Skrýt celý příspěvek...stůjme nohama na zemi... to co Izrael vyřazuje jako neperspektivní a nahrazuje další generací technologií a zbraní, je pro naši armádu vlhkým snem...
...stůjme nohama na zemi... to co Izrael vyřazuje jako neperspektivní a nahrazuje další generací technologií a zbraní, je pro naši armádu vlhkým snem...
03.06.2014 : Izrael ke konci minulého roku vyřadil poslední americký bitevní vrtulník AH-1 Cobra. Úkoly vrtulníků podle agentury Reuters nyní přebraly izraleská bezpilotní ...Zobrazit celý příspěvek
03.06.2014 :
Izrael ke konci minulého roku vyřadil poslední americký bitevní vrtulník AH-1 Cobra.
Úkoly vrtulníků podle agentury Reuters nyní přebraly izraleská bezpilotní letadla.
Takže je vyřadili už v roce 2013
http://www.armadninoviny.cz/iz... Skrýt celý příspěvek...tak jde o to, že UH-1 už bude jen u expedičních sborů (s krátkodobou perspektivou). Může to souviset s dojezdem naskladněných dílů, stávající infrastrukturou lodí atd. Pro ...Zobrazit celý příspěvek
...tak jde o to, že UH-1 už bude jen u expedičních sborů (s krátkodobou perspektivou). Může to souviset s dojezdem naskladněných dílů, stávající infrastrukturou lodí atd. Pro mariňáky je toto motivací k ještě dalšímu upgradu. Nás přeci nic takového nemusí svazovat a můžeme se chovat jako US Army....a Izrael Cobry nahrazuje UAV.
Armáda si řekla, že potřebuje lehkou helikoptéru, protože ji prostě nemá. Nechápu, co je na tom špatného. Špatné by bylo, kdyby na přání shora nakoupili něco neperspektivního - co nechtějí (a ještě ve směšných počtech). Nebo se nechali ovlivnit náctiletými pařany Battlefieldu, protože pro ně je to cool a nic jinýho neznají.Skrýt celý příspěvekPrimárně bysme se měli bavit o nahrazení všech schopností současných vrt. ve výzbroji, protože nemáme ani jeden vrulník s elementární perspektivou. Je to stejné jako když ...Zobrazit celý příspěvek
Primárně bysme se měli bavit o nahrazení všech schopností současných vrt. ve výzbroji, protože nemáme ani jeden vrulník s elementární perspektivou.
Je to stejné jako když výrobní firma kupuje obráběcí stroj.
Ti co žijí v minulém století kupují stroj co má tolik os, takový řídící systém atd..
Ti ostatní pošlou výrobcům obráběcích strojů parametry výrobků co chtějí vyrábět a ať výrobce navrhne technologi, stroj atd..
Protože primárně nejde o to, jestli je ten stroj čtyřosý atd.. ale za jak dlouho ten výrobek vyrobí, kolik spotřebuje energie, chlazení atd..
Takže AČR chce plnit tyhle a tyhle úkoly, počítá na to s tolika a tolika posádkama a výrobci nabídněte něco.
To je jediný správný postup.
Říct dopředu, že potřebujeme 12 ks LUH je kravina.Skrýt celý příspěvekTak my se tu bavíme primárně o lehkém víceúčelovém typu...a to US army zavádí Eurocopter, jakožto výherce dlouhého výběrka na LUH, který nyní nahrazuje u US Army a National Guard ...Zobrazit celý příspěvek
Tak my se tu bavíme primárně o lehkém víceúčelovém typu...a to US army zavádí Eurocopter, jakožto výherce dlouhého výběrka na LUH, který nyní nahrazuje u US Army a National Guard Bell UH-1 Iroquois a Bell OH-58 Kiowa.
--------------
Když jsem tu dřed půl rokem mluvil o Lynxu, hrozně lidem přišel divný, že je prý "námořní".....Skrýt celý příspěvekJá osobně bych byl pro UH-1. Dlouhodobě slouží a sloužit bude a vlastně se i zavádí. Agusta je sice možná modernější po stránce draku jinak je nevyzkoušená a podívejte jaké ...Zobrazit celý příspěvek
Já osobně bych byl pro UH-1. Dlouhodobě slouží a sloužit bude a vlastně se i zavádí. Agusta je sice možná modernější po stránce draku jinak je nevyzkoušená a podívejte jaké problémy jsou se zaváděním NH-90. Pro vojenské humpolácké zacházení je UH-1 ve své kategorii, podle mě, do dnes nepřekonanej vrtulník. Navíc jsem přesvědčen, že vývoj ve světě donutí armádu chtě nechtě koupit čistě bitevní vrtulník a pak AH-1 Viper má z UH-1 84% shodných dílů.
Nicméně souhlasím, že logika ve výběru hlavní roli hrát nebude.Skrýt celý příspěvekTo všechno se všemi těmi nákupy a neexistencí koncepce co AČR bude nebo nebude potřebovat je jen divadýlko pro veřejnost, ani vojáci tomu nevěří. Zase a opět se koupí věci, za ...Zobrazit celý příspěvek
To všechno se všemi těmi nákupy a neexistencí koncepce co AČR bude nebo nebude potřebovat je jen divadýlko pro veřejnost, ani vojáci tomu nevěří. Zase a opět se koupí věci, za které bude největší "pozorné" pro ty, co jsou "u lizu". Ve státě, kde je právo vymahatelné tak slabě jako v ČR, to nebude ještě dlouho jinak.
Vrtulníky jsou ideálním prostředkem pro vedení celé řady různých konfliktů, a´t už konvenčních nebo asymetrických atd. Proč vymýšlet něco, co už bojujícím armádám (Izrael, USA) dlouhodobě funguje a slouží?Skrýt celý příspěvek"Na konci června byly odeslány žádosti o nabídky vládám Spojených států, Francie a Itálie, kde sídlí společnosti Bell Helicopter, Sikorsky Aircraft, Airbus Helicopters a ...Zobrazit celý příspěvek
"Na konci června byly odeslány žádosti o nabídky vládám Spojených států, Francie a Itálie, kde sídlí společnosti Bell Helicopter, Sikorsky Aircraft, Airbus Helicopters a AgustaWestland."
Může někdo doplnit které helikoptéry tím pádem by připadaly v úvahu?
Korean Airspace v nabídce nejspíše nebude.
U Bella je to nejspíše UH-1Y a u Augusty AW139 ?
Nebo nějaká změna vzhledem k článku viz odkazna E15 od kazda.Skrýt celý příspěvekZa penězmi do Sokolů bych nehledal žádnou senzaci. U Sokolů nejde o modernizaci, ale pouze generální opravu aby vůbec bylo s čím létat než přijde něco nového. Když do nich nedáš ...Zobrazit celý příspěvek
Za penězmi do Sokolů bych nehledal žádnou senzaci. U Sokolů nejde o modernizaci, ale pouze generální opravu aby vůbec bylo s čím létat než přijde něco nového. Když do nich nedáš už ani korunu, může se letectvo dostat do situace že než přijdou nové mašiny nebude na čem létat. A 10 Sokolů tu fyzicky je a jsou na ně posádky a personál. Než přijde náhrada za Sokola bude to ještě pár let trvat.Skrýt celý příspěvek
Suhlas. U těch Mi 171 to vypadá. že konečně to někoho napadlo. Do ted se tvářili, že 2027 je asi za miliardu let a nikoho se to netýká. Kdyby za tou modernizací sokolů byl nějaký ...Zobrazit celý příspěvek
Suhlas.
U těch Mi 171 to vypadá. že konečně to někoho napadlo. Do ted se tvářili, že 2027 je asi za miliardu let a nikoho se to netýká.
Kdyby za tou modernizací sokolů byl nějaký rafinovaný plán jak vyzískat z AW lepší podmínky na komplet přezbrojení, tak bych nad skoro dvouma miliardama za sokoly mávl rukou.
Pochybuju ale, že toho je na MO někdo schopen = jednat efektivně a ještě v prospěch státu.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...