Vrtulníky pro Armádu ČR: Tři kandidáti

Foto: Jeden z hlavních kandidátů - UH-1Y Venom; větší foto / Public Domain
Jeden z hlavních kandidátů - UH-1Y Venom; větší foto / Public Domain

Ministerstvo obrany předminulý týden rozeslalo žádosti o nabídky do „vybraných zemí“, ve kterých poptává nové víceúčelové vrtulníky pro Armádu ČR. Seznam zemí i poptávaných výrobců je prozatím neveřejný. V médiích se skloňují nejčastěji tři typy Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě korejský Korean Airspace KUH-1 Surion.

Synpose

Armáda České republiky již během pár let vyřadí bitevní/transportní vrtulníky ruské výroby Mi-24V/Mi-35. Ruské vrtulníky (17 kusů) ve výzbroji Armády ČR, resp. Vzdušných sil České republiky, zastoupí 12 až 18 víceúčelových vrtulníků západní výroby.

Přesná konfigurace vrtulníků není známa, ale počítá se minimálně s „bitevní" a transportní. Podle původních plánů měly nové vrtulníky nahradit také W-3A Sokol a převzít úlohu armádních záchranných, pátracích a transportních vrtulníků. Při náhradě (oficiální stanovisko není známo) W-3A Sokol, poptávaný počet vrtulníků dosáhne 12 (náhrada Mi-24V/Mi-35) + 6 (náhrada W-3A Sokol) kusů.

Diskutuje se také o možnosti pořídit více než jeden typ nového vrtulníku. Taková možnost je reálná v případě nahrazení W-3A Sokol, kdy se vyžaduje lehčí víceúčelový typ.

Přesné podmínky, dokonce ani hmotnostní kategorii, poptávaných vrtulníků nebyla oznámená. Ministerstvo obrany nyní řeší, jaké schopnosti si Česká republika musí a chce zachovat (transport, bitevní úkoly, CSAR, SAR atd.) a jaké jsou finanční možnosti.

Klíčové pro výběr nových vrtulníků je požadavek na možnost nést zbraně. V tomto případě se nám počet vhodných kandidátů rapidně snižuje. V potaz se nebere jen „schopnost", ale také bojová ověřenost. Tedy je dána přednost vrtulníku, který své bojové kvality prokázal v ostrém nasazení.

Nové helikoptéry chce ministerstvo získat během let 2016 až 2021. Cena jednoho vrtulníků se pohybuje od 10 do 20 milionů dolarů. Jednotkovou cenu však zásadně ovlivňují náklady za výzbroj a výstroj, munici, logistickou podporu, údržbu a servis a také zabezpečení přeškolení a výcviku pilotů a pozemního personálu.

V případě „náhrady" Mi-24V/Mi-35 se v médiích nejčastější skloňují polooficiálně tři typy - Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě Korean Airspace KUH-1 Surion.

Venom v akci.

Bell UH-1Y Venom

Z technického i politického hlediska je horkým kandidátem americký víceúčelový typ UH-1Y Venom – nejnovější verze legendárních víceúčelových vrtulníků Bell UH-1 Iroquois. Vrtulníky UH-1Y v současné době provozuje pouze americká námořní pěchota.

Ač to na první pohled nevpadá, UH-1Y Venom je dvojčetem bitevního vrtulníků AH-1Z Viper. S čistě bitevním strojem UH-1Y sdílí 84 % stejných dílů. Například avionika a elektronická výzbroj je u obou strojů prakticky na stejné (špičkové) úrovni.

Výhodou rodiny vrtulníků UH-1 jsou lety prověřený provoz v nejnáročnějších podmínkách. Vrtulníky se zúčastnily prakticky všech konfliktů, ve kterých se Spojené státy angažovaly. Své transportní a bojové kvality prokazovaly a prokazují v Iráku a Afghánistánu.

UH-1Y Venom lze v případě potřeby osadit nejrůznější výzbrojí. Americká námořní pěchota využívá UH-1Y Venom jako nosič neřízených raket Hydra 70 nebo laserem naváděných APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) stejné ráže. Na závěsné body lze připevnit také velkorážní kulomety, či jinou výzbroj.

Pokud si bude chtít Armáda ČR zachovat schopnost ničit obrněnou techniku pomocí vrtulníků, bude muset UH-1Y Venom být vybaven také příslušnými zbraňovými systémy – např. protitankovými střelami AGM-114 Hellfire.

Pro UH-1Y Venom mluví především jeho ověřenost v bojí a perfektní servisní a logistické zázemí (např. dostupnost náhradních dílů). UH-1Y Venom je připravený certifikovaný vrtulník, které lze okamžitě využívat pro daný účel.

Výhodou UH-1Y Venom v připravovaném tendru jsou rovněž vazby americké společnosti Bell na Českou republiku. V Praze má Bell již několik let své hlavní regionální sídlo a chce zde společně s českou firmou LOM Praha vybudovat servisní a výcvikové centrum.

Montáž, zákaznické úpravy a údržbu vrtulníků by měla tuzemská společnost zajišťovat nejen pro Českou republiku, ale i pro oblast střední a východní Evropy.

"Naše aktivity nejsou vázané na to, jak dopadne toto výběrové řízení a zda se vláda nakonec rozhodne pro náš program rozhodne," uvedl však John L. Garrison, ředitel Bell Helicopter.

Maximální startovací hmotnost UH-1Y Venom je 8390 kg a užitečná hmotnost 3020 kg. Cestovní rychlost UH-1Y Venom je 293 km/h. Bojový dolet s 990 kg užitečného nákladu je 241 km. Výdrž ve vzduchu je 3,3 h. V nákladovém prostoru najde místo 10 vojáků.

Foto: AW 139M italského letectva; větší foto / AgustaWestland
AW 139M italského letectva; větší foto / AgustaWestland

AgustaWestland AW139

Druhým žhavým kandidátem je anglicko-italský vrtulník AgustaWestland AW139. Vrtulník je znám především jako transportní a záchranný. Společnost AgustaWestland připravila (vyvíjí) i militarizovanou verzi označovanou jako AW139M schopnou nést zbraňové systémy.

Oproti UH-1Y Venom však AW139M není zaveden ve výzbroji žádné armády a nemohl tak prokázat své kvality v boji. Přesněji řečeno, AW139M léta již od roku 2012 v italské armádě, ale Italové vrtulník nevyužívají pro bitevní účely.

Zbraňové systémy nejsou specifikovány a bude záležet na zákazníkovi, o jakou výzbroj projeví zájem. V případě zavedení AW139M se Armáda ČR stane prvním uživatelem ozbrojené verze.

Firma AgustaWestland však projevuje o zakázku Armády ČR značný zájem a intenzivně v České republice za úspěch svých vrtulníků lobuje. Viceprezident Gianfranco Sottotetti se předminulý čtvrtek setkal s vedením státní společnosti LOM Praha.

"Jednali jsme o možnostech a rozsahu spolupráce mezi naší a italskou firmou v případě, že ministerstvo obrany vybere tohoto výrobce jako dodavatele nových vrtulníků," uvedl Roman Planička, ředitel LOM Praha.

Cestovní rychlost AW139 je 304 km/h a přeletová vzdálenost 1250 km. Vrtulníky vydrží ve vzduchu téměř 6 hodin. Vrtulník přepraví až 15 pasažérů. Kromě stoupavosti (10,9 m/s oproti 12,9 m/s u UH-1Y) tak AW139 amerického konkurenta v hrubých výkonech poměrně výrazně převyšuje.

Korean Airspace KUH-1 Surion Korean Airspace KUH-1 Surion; větší foto / Korean Airspace

Korean Airspace KUH-1 Surion

Třetím mediálně označeným účastníkem je poněkud překvapivě vrtulník Korean Airspace KUH-1 Surion z Jižní Koreje. O možném zapojení korejské firmy informoval v červnu náměstek ministra obrany Tomáš Kuchta po setkání se zástupci Jižní Koreje.

"Korejci teď vyvinuli nový vrtulník Surion. Existuje možnost, že by se zúčastnili výběrového řízení na multifunkční vrtulníky, které bude armáda nakupovat teď v dohledné době," řekl Kuchta.

KAI KUH-1 Surion je vrtulník klasické koncepce zavedený do výzbroje Jižní Koreje v roce 2013. Jihokorejská armáda objednala 245 vrtulníků jako náhradu za dosluhující vrtulníky UH-1H a 500MD. Hlavním posláním KUH-1 Surion jsou transportní úkoly.

KUH-1 Surion

Korean Airspace ale vyvíjí také ozbrojenou verzi schopnou nést nejrůznější výzbroj, například až 6 střel vzduch-země BGM-71 TOW. Dlužno dodat, že vývoj ozbrojené verze je prozatím ve stádiu úvah.

Maximální startovací hmotnost KUH-1 Surion je 8700 kg a užitečný náklad 3700 kg. Cestovní rychlost je 259 km/h a dolet 500 km. Vrtulník dosahuje stoupavosti 8,5 m/s. Nevýhodou je malý dostup – 3000 metrů, což je dvakrát méně než u evropského a amerického konkurenta. Výkon vrtulníku tak klesá nejen se stoupající nadmořskou výškou, ale také při vysoké teplotě vzduchu (nízkém tlaku).

Zdroj: Bell, AgustaWestland, Korean Airspace, IHned

Nahlásit chybu v článku


Související články

Bojový tandem: Vrtulník Apache a dron RQ-7Bv2 Shadow

Americká armáda v rámci programu ARI (Aviation Restructuring Initiative) vybavila první leteckou ...

REPORTÁŽ: Modernizace Mi-171š a budoucnost vrtulníků v Armádě ČR

Na letecké základně Kbely se uskutečnil slavnostní ceremoniál k ukončení modernizačního programu SOF ...

AHL: Nový čínsko-ruský těžký vrtulník

Firmy Ruské vrtulníky a čínská AVIC podepsaly rámcovou dohodu o společném vývoji těžkého dopravního ...

Vrtulník S-97 Raider poprvé ve vzduchu

Vrtulníková stíhačka S-97 Raider tento pátek podnikla svůj první testovací let. Firma Sikorsky během ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • kazd
    22:17 28.07.2015

    Ty sokoly stojí dolítané v hangáru x let. Nešáhlo se ně právě proto, že kalkulace výrobce na prodloužení životnosti nedávala smysl. Teď najednou dává smysl ? Že vrtulníky ...Zobrazit celý příspěvek

    Ty sokoly stojí dolítané v hangáru x let. Nešáhlo se ně právě proto, že kalkulace výrobce na prodloužení životnosti nedávala smysl.
    Teď najednou dává smysl ?

    Že vrtulníky nejsou na skladě je jasné, ale o obnově vrt. se mluví od r. 2012.
    Zmiňovaní Filipínci rozhodli 10/13 první dostali 1/15.Skrýt celý příspěvek

  • OndrejK
    21:56 28.07.2015

    Osobně samozřejmě nevidím do rozhodnutí generálkovat W-3A, nechci ani hodnotit za kolik se tak stalo, ale na druhou stranu pokud by se objednali nové vrtulníky, k čemuž asi dojde, ...Zobrazit celý příspěvek

    Osobně samozřejmě nevidím do rozhodnutí generálkovat W-3A, nechci ani hodnotit za kolik se tak stalo, ale na druhou stranu pokud by se objednali nové vrtulníky, k čemuž asi dojde, nevyrobí se hned a i jejich uvedení do operačního provozu bude nějakou dobu trvat. A do té doby je třeba létat a plnit běžné úkoly na letectvo kladené. Nevím kolik sokol udělá ročně hodin, ale jejich nálet pokud vím není nebo nebyl zrovna nejmenší. Takže než se vybere novej typ a zavede se do operačního použití možná to tak akorát vyjde. Navíc ty dodávky nových strojů mohou být rozložené do několika let a prvotně bude asi spíš snaha nahradit Mi-24 a tak kusy určené pro sanitní a pátrací letku mohou dorazit třeba i za pět let. Do té doby to sokol výborně zvládne. O tom snad není pochybnost tady. Já vím, že je vůči těm strojům trochu averze, ale ten vrtulník vykonal ohromný kus práce.
    Ono je jednoduché říci, že ten a ten vrtulník se dá koupit za tu a tu cenu ale taky je potřeba se na něm rozlétat a zacvičit posádky a techniky a to taky něco stojí spoustu dalších peněz a především času. A sokol je tady zaběhnutej, vyzkoušenej, osvědčil se a posádky ho mají v ruce. Podívejte jak se zaváděla třeba Casa, jak se natahoval provoz An-26. Zavedení nového typu nemusí být bez problémů.Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    12:10 28.07.2015

    Ještě si dovoluji doplnit, že dle provozu LZS je těch 1500 hodin (110 mln CZK) asi 2,3 roku jednoho stanoviště LZS v Líních, které armáda zajišťuje. Až tu zase bude někdo psát jak ...Zobrazit celý příspěvek

    Ještě si dovoluji doplnit, že dle provozu LZS je těch 1500 hodin (110 mln CZK) asi 2,3 roku jednoho stanoviště LZS v Líních, které armáda zajišťuje.
    Až tu zase bude někdo psát jak armáda levně provozuje LZS oproti civilnímu sektoru.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    12:04 28.07.2015

    Já jsem to tak zhruba přepočítal a ze zkušenosti i pochopil co k tomu vedlo. Za tu miliardu se opraví 8 ks sokolu. Za tu cenu by se dalo koupit 6-7 odpovídajících vrtulníků což je ...Zobrazit celý příspěvek

    Já jsem to tak zhruba přepočítal a ze zkušenosti i pochopil co k tomu vedlo. Za tu miliardu se opraví 8 ks sokolu. Za tu cenu by se dalo koupit 6-7 odpovídajících vrtulníků což je snížení počtu. To ale neni ten problém, tim jsou peníze. Oprava jde z jiných fondů než nákup nového. A u armády co je schopná opravit 15 let starou škodu 1203 za 700k misto koupi vw transporteru za 800k mě to nijak nepřekvapuje. U vrtulniku se jen částka adekvátně vynasobi. Takže se postupuje stejně jako u jakékoli jiné armádní techniky i když je to z dlouhodobého hlediska do očí bijící hloupost.Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    11:44 28.07.2015

    Jen pro dokreslení,ty sokoly jsou skoro na trestní oznámení. Filipínci o ledna přebírají 8 x AW 109 pro námořnictvo za 78,7 mln USD. (The eight AW 109 Power helicopters will ...Zobrazit celý příspěvek

    Jen pro dokreslení,ty sokoly jsou skoro na trestní oznámení.

    Filipínci o ledna přebírají 8 x AW 109 pro námořnictvo za 78,7 mln USD.
    (The eight AW 109 Power helicopters will be used mainly to support troops in battling insurgents but can also be used for maritime patrols and territorial defense. The contract also includes initial logistics support and training for aircrew and maintenance personnel.”)

    Pochvalují si, že koupili kus o cca 1 mln USD levněji oproti Bulharům a Bangladéšanům :-)

    Když už nejsme schopni udělat deal ani jako Bangladéš, tak se opravdu dostáváme do dobré společnosti.

    1 ks AW 109 + initial logistics support and training for aircrew and maintenance personnel = 9,84 mln USD = 9,83*24,45 = 240 mln CZK

    1 ks Sokol - prodloužení životnosti o 1500 hodin + modernizace letové příručky - 110 mln CZKSkrýt celý příspěvek

  • KOLT
    22:32 27.07.2015

    CerVus: Už dlouho jsme na Sokolech neprodělali, je třeba si to zopáknout ;-)

    CerVus: Už dlouho jsme na Sokolech neprodělali, je třeba si to zopáknout ;-)

  • KOLT
    22:31 27.07.2015

    TF_HU: Omlouvám se za špatně použitý termín, výběrové řízení samozřejmě neběží. Ale ona debata je i na české poměry už skutečně hodně dlouhá. Nechci být pesimista, ale aby to ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU: Omlouvám se za špatně použitý termín, výběrové řízení samozřejmě neběží. Ale ona debata je i na české poměry už skutečně hodně dlouhá. Nechci být pesimista, ale aby to nedopadlo tak, že než se "rozhoupete", pomine krize na Ukrajině, přijde recese... a vláda vám nakonec koupí v lepším případě nejlevnější holé mašiny bez raket a jiných "nepotřebných" serepetiček :-/Skrýt celý příspěvek

  • meec
    21:47 27.07.2015

    to TF_HU: zmínil jste prezentaci AW-139m...mohl bych se zeptat, jaké byly ty nevýhody, na které se ptal už KOLT a kromě toho, je to jediný typ, který AW AČR prezentovala nebo v ...Zobrazit celý příspěvek

    to TF_HU: zmínil jste prezentaci AW-139m...mohl bych se zeptat, jaké byly ty nevýhody, na které se ptal už KOLT a kromě toho, je to jediný typ, který AW AČR prezentovala nebo v rámci tohoto výběrového řízení nabízí/nabídne i 109 či 149? Přeci jen by se ho mohlo účastnit ledacos...případně, mohl byste přiblížit, co ještě bylo prezentováno od jiných výrobců? Díky za Vaše příspěvky!Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    21:28 27.07.2015

    http://www.ceskenoviny.cz/zpra... Jako tady mají snad špatná čísla nebo to celé vůbec nechápu. Za 800 milionů by se ...Zobrazit celý příspěvek

    http://www.ceskenoviny.cz/zpra...
    Jako tady mají snad špatná čísla nebo to celé vůbec nechápu. Za 800 milionů by se dala pořídit celá letka záchranářských vrtulníků.Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    20:41 27.07.2015

    kdybych chtěl být zlý, tak začnu hledat kolik přesně dostaly "armádní výzkumné ústavy" za průzkumy trhu a přípravu toho výběru. Rozhodně to byly řády milionů. Už by se to mohlo ...Zobrazit celý příspěvek

    kdybych chtěl být zlý, tak začnu hledat kolik přesně dostaly "armádní výzkumné ústavy" za průzkumy trhu a přípravu toho výběru. Rozhodně to byly řády milionů. Už by se to mohlo někde projevit.

    U sokolů jde o utracení peněz, které MO přebývají. Ta cena 110 mln CZK za 1500 hodin u vrtulníku z devadesátých let je děsivá, což už jsem zde několikrát psal.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    20:32 27.07.2015

    Kolt...hrozné dlouho je tu debata, výběr má SVA pravidla a o výběru mluvíme az když je vyhlášen, nebo vypsán.

    Kolt...hrozné dlouho je tu debata, výběr má SVA pravidla a o výběru mluvíme az když je vyhlášen, nebo vypsán.

  • KOLT
    19:46 27.07.2015

    TF_HU: Rozhodně si nemyslím, že to nutně musí proběhnout špatně. Sice předchozí nákupy MO povětšinou dobře nedopadly, ale časy se mění, nemusí se kupovat přes prostředníka atd. ...Zobrazit celý příspěvek

    TF_HU: Rozhodně si nemyslím, že to nutně musí proběhnout špatně. Sice předchozí nákupy MO povětšinou dobře nedopadly, ale časy se mění, nemusí se kupovat přes prostředníka atd. Takže prostor pro optimismus tu je :-)

    Problém vidím v tom, že to výběrové řízení je na počátku už skutečně hodně dlouho. Což asi není až tak překvapivé s ohledem na problémy v personální oblasti na MO, ale je to dosti znepokojující. My už se všichni strašně těšíme, až se MO/AČR rozhodnou, co po tom vrtulníku vlastně požadují, abychom se tady pak mohli navzájem sežrat, který je k tomu vhodnější ;-)Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    17:02 27.07.2015

    Jinak se mi líbí, jak lide nevidí do procesu výběru...který je teprve na počátku, ale všichni vědí, ze je to a nebo to špatné...

    Jinak se mi líbí, jak lide nevidí do procesu výběru...který je teprve na počátku, ale všichni vědí, ze je to a nebo to špatné...

  • TF_HU
    16:59 27.07.2015

    Kazd...nejen kategorie vrtulníku, ale i druhy letectev, vojsk atd. Dál to nemá cenu rozvádět, o hvězdných válkách umím též psát.

    Kazd...nejen kategorie vrtulníku, ale i druhy letectev, vojsk atd. Dál to nemá cenu rozvádět, o hvězdných válkách umím též psát.

  • CerVus
    16:57 27.07.2015

    12,7mega za kus a plný servis. To je pěkné. Dokonce má i nějakou tu balistickou ochranu. http://www.airforce-technology...

    12,7mega za kus a plný servis. To je pěkné. Dokonce má i nějakou tu balistickou ochranu. http://www.airforce-technology...

  • CerVus
    16:52 27.07.2015

    No byla by to nejlepší možná volba a cena 8mil EUR za základní verzi také není k zahození. Ozbrojená by se mohla vejít do 12-13.

    No byla by to nejlepší možná volba a cena 8mil EUR za základní verzi také není k zahození. Ozbrojená by se mohla vejít do 12-13.

  • belkin
    16:45 27.07.2015

    To jo,ale dal by se označit za takového brouka pytlíka všeuměla:-)

    To jo,ale dal by se označit za takového brouka pytlíka všeuměla:-)

  • CerVus
    16:42 27.07.2015

    No neboj, vybrat ten vrtulník AČR tak ji to bude stát 2x tolik. MO totiž má samé odborníky :D

    No neboj, vybrat ten vrtulník AČR tak ji to bude stát 2x tolik. MO totiž má samé odborníky :D

  • belkin
    16:30 27.07.2015

    Němci zaplatili za 15 ks H145M pro spec.ops. 194 mio.éček.

    Němci zaplatili za 15 ks H145M pro spec.ops. 194 mio.éček.

  • Nesher
    16:21 27.07.2015

    CerVus To je samozřejmě možné. Sám si nejsem jistý zda AČR ví co chce a pokud ano, tak zda je takový stroj na trhu. A pokud ano, zda se nejedná jen o militarizovaný civilní ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus
    To je samozřejmě možné.
    Sám si nejsem jistý zda AČR ví co chce a pokud ano, tak zda je takový stroj na trhu. A pokud ano, zda se nejedná jen o militarizovaný civilní vrtulník se všemi negativy z toho vyplívajícími,Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 6 z 21