Vrtulníky pro Armádu ČR: Tři kandidáti

Foto: Jeden z hlavních kandidátů - UH-1Y Venom; větší foto / Public Domain
Jeden z hlavních kandidátů - UH-1Y Venom; větší foto / Public Domain

Ministerstvo obrany předminulý týden rozeslalo žádosti o nabídky do „vybraných zemí“, ve kterých poptává nové víceúčelové vrtulníky pro Armádu ČR. Seznam zemí i poptávaných výrobců je prozatím neveřejný. V médiích se skloňují nejčastěji tři typy Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě korejský Korean Airspace KUH-1 Surion.

Synpose

Armáda České republiky již během pár let vyřadí bitevní/transportní vrtulníky ruské výroby Mi-24V/Mi-35. Ruské vrtulníky (17 kusů) ve výzbroji Armády ČR, resp. Vzdušných sil České republiky, zastoupí 12 až 18 víceúčelových vrtulníků západní výroby.

Přesná konfigurace vrtulníků není známa, ale počítá se minimálně s „bitevní" a transportní. Podle původních plánů měly nové vrtulníky nahradit také W-3A Sokol a převzít úlohu armádních záchranných, pátracích a transportních vrtulníků. Při náhradě (oficiální stanovisko není známo) W-3A Sokol, poptávaný počet vrtulníků dosáhne 12 (náhrada Mi-24V/Mi-35) + 6 (náhrada W-3A Sokol) kusů.

Diskutuje se také o možnosti pořídit více než jeden typ nového vrtulníku. Taková možnost je reálná v případě nahrazení W-3A Sokol, kdy se vyžaduje lehčí víceúčelový typ.

Přesné podmínky, dokonce ani hmotnostní kategorii, poptávaných vrtulníků nebyla oznámená. Ministerstvo obrany nyní řeší, jaké schopnosti si Česká republika musí a chce zachovat (transport, bitevní úkoly, CSAR, SAR atd.) a jaké jsou finanční možnosti.

Klíčové pro výběr nových vrtulníků je požadavek na možnost nést zbraně. V tomto případě se nám počet vhodných kandidátů rapidně snižuje. V potaz se nebere jen „schopnost", ale také bojová ověřenost. Tedy je dána přednost vrtulníku, který své bojové kvality prokázal v ostrém nasazení.

Nové helikoptéry chce ministerstvo získat během let 2016 až 2021. Cena jednoho vrtulníků se pohybuje od 10 do 20 milionů dolarů. Jednotkovou cenu však zásadně ovlivňují náklady za výzbroj a výstroj, munici, logistickou podporu, údržbu a servis a také zabezpečení přeškolení a výcviku pilotů a pozemního personálu.

V případě „náhrady" Mi-24V/Mi-35 se v médiích nejčastější skloňují polooficiálně tři typy - Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě Korean Airspace KUH-1 Surion.

Venom v akci.

Bell UH-1Y Venom

Z technického i politického hlediska je horkým kandidátem americký víceúčelový typ UH-1Y Venom – nejnovější verze legendárních víceúčelových vrtulníků Bell UH-1 Iroquois. Vrtulníky UH-1Y v současné době provozuje pouze americká námořní pěchota.

Ač to na první pohled nevpadá, UH-1Y Venom je dvojčetem bitevního vrtulníků AH-1Z Viper. S čistě bitevním strojem UH-1Y sdílí 84 % stejných dílů. Například avionika a elektronická výzbroj je u obou strojů prakticky na stejné (špičkové) úrovni.

Výhodou rodiny vrtulníků UH-1 jsou lety prověřený provoz v nejnáročnějších podmínkách. Vrtulníky se zúčastnily prakticky všech konfliktů, ve kterých se Spojené státy angažovaly. Své transportní a bojové kvality prokazovaly a prokazují v Iráku a Afghánistánu.

UH-1Y Venom lze v případě potřeby osadit nejrůznější výzbrojí. Americká námořní pěchota využívá UH-1Y Venom jako nosič neřízených raket Hydra 70 nebo laserem naváděných APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) stejné ráže. Na závěsné body lze připevnit také velkorážní kulomety, či jinou výzbroj.

Pokud si bude chtít Armáda ČR zachovat schopnost ničit obrněnou techniku pomocí vrtulníků, bude muset UH-1Y Venom být vybaven také příslušnými zbraňovými systémy – např. protitankovými střelami AGM-114 Hellfire.

Pro UH-1Y Venom mluví především jeho ověřenost v bojí a perfektní servisní a logistické zázemí (např. dostupnost náhradních dílů). UH-1Y Venom je připravený certifikovaný vrtulník, které lze okamžitě využívat pro daný účel.

Výhodou UH-1Y Venom v připravovaném tendru jsou rovněž vazby americké společnosti Bell na Českou republiku. V Praze má Bell již několik let své hlavní regionální sídlo a chce zde společně s českou firmou LOM Praha vybudovat servisní a výcvikové centrum.

Montáž, zákaznické úpravy a údržbu vrtulníků by měla tuzemská společnost zajišťovat nejen pro Českou republiku, ale i pro oblast střední a východní Evropy.

"Naše aktivity nejsou vázané na to, jak dopadne toto výběrové řízení a zda se vláda nakonec rozhodne pro náš program rozhodne," uvedl však John L. Garrison, ředitel Bell Helicopter.

Maximální startovací hmotnost UH-1Y Venom je 8390 kg a užitečná hmotnost 3020 kg. Cestovní rychlost UH-1Y Venom je 293 km/h. Bojový dolet s 990 kg užitečného nákladu je 241 km. Výdrž ve vzduchu je 3,3 h. V nákladovém prostoru najde místo 10 vojáků.

Foto: AW 139M italského letectva; větší foto / AgustaWestland
AW 139M italského letectva; větší foto / AgustaWestland

AgustaWestland AW139

Druhým žhavým kandidátem je anglicko-italský vrtulník AgustaWestland AW139. Vrtulník je znám především jako transportní a záchranný. Společnost AgustaWestland připravila (vyvíjí) i militarizovanou verzi označovanou jako AW139M schopnou nést zbraňové systémy.

Oproti UH-1Y Venom však AW139M není zaveden ve výzbroji žádné armády a nemohl tak prokázat své kvality v boji. Přesněji řečeno, AW139M léta již od roku 2012 v italské armádě, ale Italové vrtulník nevyužívají pro bitevní účely.

Zbraňové systémy nejsou specifikovány a bude záležet na zákazníkovi, o jakou výzbroj projeví zájem. V případě zavedení AW139M se Armáda ČR stane prvním uživatelem ozbrojené verze.

Firma AgustaWestland však projevuje o zakázku Armády ČR značný zájem a intenzivně v České republice za úspěch svých vrtulníků lobuje. Viceprezident Gianfranco Sottotetti se předminulý čtvrtek setkal s vedením státní společnosti LOM Praha.

"Jednali jsme o možnostech a rozsahu spolupráce mezi naší a italskou firmou v případě, že ministerstvo obrany vybere tohoto výrobce jako dodavatele nových vrtulníků," uvedl Roman Planička, ředitel LOM Praha.

Cestovní rychlost AW139 je 304 km/h a přeletová vzdálenost 1250 km. Vrtulníky vydrží ve vzduchu téměř 6 hodin. Vrtulník přepraví až 15 pasažérů. Kromě stoupavosti (10,9 m/s oproti 12,9 m/s u UH-1Y) tak AW139 amerického konkurenta v hrubých výkonech poměrně výrazně převyšuje.

Korean Airspace KUH-1 Surion Korean Airspace KUH-1 Surion; větší foto / Korean Airspace

Korean Airspace KUH-1 Surion

Třetím mediálně označeným účastníkem je poněkud překvapivě vrtulník Korean Airspace KUH-1 Surion z Jižní Koreje. O možném zapojení korejské firmy informoval v červnu náměstek ministra obrany Tomáš Kuchta po setkání se zástupci Jižní Koreje.

"Korejci teď vyvinuli nový vrtulník Surion. Existuje možnost, že by se zúčastnili výběrového řízení na multifunkční vrtulníky, které bude armáda nakupovat teď v dohledné době," řekl Kuchta.

KAI KUH-1 Surion je vrtulník klasické koncepce zavedený do výzbroje Jižní Koreje v roce 2013. Jihokorejská armáda objednala 245 vrtulníků jako náhradu za dosluhující vrtulníky UH-1H a 500MD. Hlavním posláním KUH-1 Surion jsou transportní úkoly.

KUH-1 Surion

Korean Airspace ale vyvíjí také ozbrojenou verzi schopnou nést nejrůznější výzbroj, například až 6 střel vzduch-země BGM-71 TOW. Dlužno dodat, že vývoj ozbrojené verze je prozatím ve stádiu úvah.

Maximální startovací hmotnost KUH-1 Surion je 8700 kg a užitečný náklad 3700 kg. Cestovní rychlost je 259 km/h a dolet 500 km. Vrtulník dosahuje stoupavosti 8,5 m/s. Nevýhodou je malý dostup – 3000 metrů, což je dvakrát méně než u evropského a amerického konkurenta. Výkon vrtulníku tak klesá nejen se stoupající nadmořskou výškou, ale také při vysoké teplotě vzduchu (nízkém tlaku).

Zdroj: Bell, AgustaWestland, Korean Airspace, IHned

Nahlásit chybu v článku


Související články

Bojový tandem: Vrtulník Apache a dron RQ-7Bv2 Shadow

Americká armáda v rámci programu ARI (Aviation Restructuring Initiative) vybavila první leteckou ...

REPORTÁŽ: Modernizace Mi-171š a budoucnost vrtulníků v Armádě ČR

Na letecké základně Kbely se uskutečnil slavnostní ceremoniál k ukončení modernizačního programu SOF ...

AHL: Nový čínsko-ruský těžký vrtulník

Firmy Ruské vrtulníky a čínská AVIC podepsaly rámcovou dohodu o společném vývoji těžkého dopravního ...

Vrtulník S-97 Raider poprvé ve vzduchu

Vrtulníková stíhačka S-97 Raider tento pátek podnikla svůj první testovací let. Firma Sikorsky během ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • CerVus
    16:14 27.07.2015

    Nesher: no to je napsané tak, že rozhodne jaký lobista bude mít lepší páku na odpovědného činitele.

    Nesher: no to je napsané tak, že rozhodne jaký lobista bude mít lepší páku na odpovědného činitele.

  • Nesher
    15:59 27.07.2015

    CerVus Vzhledem k tomu, že Sokoly nekončí, MO vyhlásilo tender na jejich údržbu v hodnotě cca 1 mld. Kč a chystá se i GO, těch 8 zbylých, kterým se blíží nebo již vypršel resurs ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus
    Vzhledem k tomu, že Sokoly nekončí, MO vyhlásilo tender na jejich údržbu v hodnotě cca 1 mld. Kč a chystá se i GO, těch 8 zbylých, kterým se blíží nebo již vypršel resurs (cca 100 - 110 mil. Kč kus), tak je myslím o záchranku na cca 10 let postaráno. http://www.ceskenoviny.cz/zpra...

    Podle mého názoru VzS AČR hledají lehčí vrtulník, než je současný Mi 171, který zvládne část jejich úkolů, dokáže zároveň (omezeně) zastat i úlohu Mi 35 a nebude závislý na Rusku.Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    15:57 27.07.2015

    AgustaWestland těží z popularity civilních vrtulníků. Je pravda, že po úspěch NH 90 si chtěli přihřát polívku v podobě AW 149, který má být levnější alternativou,či mezistupněm ...Zobrazit celý příspěvek

    AgustaWestland těží z popularity civilních vrtulníků.
    Je pravda, že po úspěch NH 90 si chtěli přihřát polívku v podobě AW 149, který má být levnější alternativou,či mezistupněm NH90,tedy hypotetická náhrada za mi17.

    AW 109 LUH je silně militarizovaná verze a ve světě oblíbená i jako nosič PTŘS,
    (pak ale samozřejmě nikoho neuveze)Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    15:50 27.07.2015

    CerVus: Díky. To, že je to jen militarizovaná verse civilního vrtulníku je přesně to, co mi vadí. Je hezké, že uveze víc a přitom je lehčí než UH-1Y. Jenže to je přesně jak v tom ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus: Díky. To, že je to jen militarizovaná verse civilního vrtulníku je přesně to, co mi vadí. Je hezké, že uveze víc a přitom je lehčí než UH-1Y. Jenže to je přesně jak v tom příměru s militarizovaným Transitem a Pandurem. AW-109 by mi dávala smysl mnohem větší, protože je to skutečně "malý" stroj, tedy rozdíl v možnostech i nákladech oproti Mi-171. Krom toho umí střílet pěkně ostré včelky všelijakých typů.Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    15:47 27.07.2015

    Myslím, že si nerozumíme. Tady prostě máme rodinu Mi 8 v různých verzích, která dělá různou práci. Stejné je to u vrtulníků jiných západních výrobců. To je něco jiného než ...Zobrazit celý příspěvek

    Myslím, že si nerozumíme.

    Tady prostě máme rodinu Mi 8 v různých verzích, která dělá různou práci.
    Stejné je to u vrtulníků jiných západních výrobců.
    To je něco jiného než srovnávat B52 a A319.
    Místo aby se se řeklo, máme tu x kusů v Kbelích x kusů v Náměšti, vše během 10 let bude na hranici obnovy, k tomu končí Mi24 pojďme to promyslet a obnovit, tak se hraje na nějaké vrtulníkové a dopravní letectvo a navíc se do toho míchá naprosto marginální LZS s omylem zvaným sokol.

    Nový luxusní prezidenský vrtulník pro naši zemičku na cesty do Ostravy se dá koupit v rámci balíku za 250 mln CZK a bude sloužit spolehlivě nejméně 20 let. Pokud místo toho MO a AČR předvedou tu modernizaci, která se udála na 25 let starém Mi. Fajn, je tam nově WC, ale je toto efektivní ?

    Neuděláme chybu pokud koupíme AW 109 + 139 nebo 149 , UH +AZ nebo jiné kombinace.
    Chybu uděláme když dáme 300 mega za modernizaci dvou Sokolů, půl miliardy LOMu za udržení Mi 17, 400 mln LOMu za výcvik pilotů v Pardubicích, 4 mld za nějaký nový typ atd.. (to jsou reálné částky)

    I když se letos rozhodne, vrtulníky dodají tak během 2 let. Pak nějaké tři roky kdy budou ostatní říkat "vrtulníkáři už prachy dostali, teď jsme na řadě my" a jste v situaci, kdy musíte začít řešit výběrové řízení na náhradu Mi 171 a během toho neustále generálkujete dožívající Mi 17.
    Takže ve výsledku máte neustále nějaký vrtulník před vyřazením - to je celkem zvláštní výsledek realizace nějaké koncepce a navyšovaní rozpočtu.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    15:33 27.07.2015

    Kolt: Ta 139 má už otestovanou výzbroj: http://archive.kaskus.co.id/th... Jenže to je ...Zobrazit celý příspěvek

    Kolt: Ta 139 má už otestovanou výzbroj: http://archive.kaskus.co.id/th...
    Jenže to je jen militarizovaný vrtulník. S civilními motory, které nejsou tak chráněné jako třeba u 149.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    15:24 27.07.2015

    TF_HU: Mohu se tedy zeptat, o jakých strojích se uvažuje? Ohledně té nevýhody/stavu AW-139, to se jedná o de-facto neexistenci výzbroje?

    TF_HU: Mohu se tedy zeptat, o jakých strojích se uvažuje? Ohledně té nevýhody/stavu AW-139, to se jedná o de-facto neexistenci výzbroje?

  • CerVus
    14:38 27.07.2015

    Mě stejně hlavně dostává co všechno vlastně od toho nového vrtulníku, který má primárně nahradit mi-24 chtějí: leteckou záchranku, přepravu osob, pomoc při živelných pohromách, ...Zobrazit celý příspěvek

    Mě stejně hlavně dostává co všechno vlastně od toho nového vrtulníku, který má primárně nahradit mi-24 chtějí: leteckou záchranku, přepravu osob, pomoc při živelných pohromách, podporu přepravních vrtulníků a k tomu určitě přibude průzkum a bůh ví co ještě.
    Tohle prostě nahrává větší flotile menších strojů jinak to snad vše nejde naroubovat do jednoho stroje, kterého navíc bude jen pár kusů.Skrýt celý příspěvek

  • TF_HU
    14:19 27.07.2015

    Kazd... ..chapete to špatně, nejde o to, ze by vrtulníky vrtulnikoveho letectva neuměly létat mise pro sedmnactky dopravního, ale prostě je nelétají. Pro zjednodušení...tam se ...Zobrazit celý příspěvek

    Kazd...

    ..chapete to špatně, nejde o to, ze by vrtulníky vrtulnikoveho letectva neuměly létat mise pro sedmnactky dopravního, ale prostě je nelétají. Pro zjednodušení...tam se plni úkoly například salonim vrtulníkem, ne CS strojem s plnou výzbroji. Jako byste tvrdil, ze B52 bude plnit ty same úkoly co A319...nebo Air Force One v podání USA. Chápeme se? To k určeni a úkolům.

    Vojáci si umí vybrat, ale omezováni jsme rozpočtem a limitováno úkoly. Pak babo rad, ze?

    Co znamená AČR efektivně provádět činnosti? Dík.Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    14:10 27.07.2015

    Že AČR hledá stroj, který neexistuje jsem tu psal již x krát. Bohužel mám pocit, že to zastaralé dělení na dopravní a vrtulníkové je jeden z důvodů proč neumí / nechce AČR a MO ...Zobrazit celý příspěvek

    Že AČR hledá stroj, který neexistuje jsem tu psal již x krát.
    Bohužel mám pocit, že to zastaralé dělení na dopravní a vrtulníkové je jeden z důvodů proč neumí / nechce AČR a MO trošku s těmi vrtulníky pohnout.

    Rád bych se dozvěděl jaký úkol pro Mi17 ve Kbelích neumí Mi171 splnit. Posádka podle mého přesedne bez velkých problémů.
    Neberu samozřejmě to, že je dražší letová hodina, nebo že je to zbytečné plýtvání modernější technikou.
    Už jsme to tu řešili mnohokrát. Pokud AČR nebude efektivně provádět jednotlivé činnosti, nikdy peněz nebude dostatek.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    13:18 27.07.2015

    No tak to mi spadl kámen ze srdce. Konečně zase nějaké konkrétnější info.

    No tak to mi spadl kámen ze srdce. Konečně zase nějaké konkrétnější info.

  • TF_HU
    12:15 27.07.2015

    Luky je zábavný. AH1Z zavádí jen on a jeho bujná fantazie. To same s UH1Y, což je super stroj, ale je trošku nad tím co asi armáda hledá. Cervus, jak víte, ze Lakota nebyla ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky je zábavný. AH1Z zavádí jen on a jeho bujná fantazie. To same s UH1Y, což je super stroj, ale je trošku nad tím co asi armáda hledá.

    Cervus, jak víte, ze Lakota nebyla prezentovaná a ze se o ni neuvažuje?:-)

    Kazd...tomu bych i věřil, ze MO neumí specifikovat požadavky. Hned doplnim proč, protože rušíme bitevník...ale bitevník koupit nemůžeme. Potřebujeme malý stroj, ale chceme aby uměl střílet...ale jen tak ledajakou munici, chceme PTŘS, protože chceme jako že udržet jistou schopnost. Takže protože nemůžeme koupit konkrétní stroje, hledáme stroj, který neexistuje.

    Koncepce vrtulnikoveho letectva existuje, držím ji v ruce...

    Při prezentaci aw139m zazněla jasná nevýhoda, přímo od samotných zástupců firmy. Ona to vlastně není ani tak nevýhoda, ale spise stav...

    Opakují znovu, ze vrtulníkové letectvo již Mi17 nemá, ve výzbroji vrtulnikoveho letectva jsou jen Mi24 a Mi171. Uvedeny typ je u dopravního letectva, přijde vám to možná úsměvné, ale tyto druhy se liší určením a úkoly. Díky za pochopení.Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    11:17 27.07.2015

    ...nehledě na to, že H145M/UH-72 jsou přímými nástupci úspěšné MBB/Kawasaki BK 117 (aka Medicopter 117 :)...takže by ta typová roztříštěnost opravdu mohla být zdrcnuta na 2 typy ...Zobrazit celý příspěvek

    ...nehledě na to, že H145M/UH-72 jsou přímými nástupci úspěšné MBB/Kawasaki BK 117 (aka Medicopter 117 :)...takže by ta typová roztříštěnost opravdu mohla být zdrcnuta na 2 typy včetně LZSSkrýt celý příspěvek

  • CerVus
    10:59 27.07.2015

    Ale hezké je, že se armáda teda vůbec nebojí cenového rozpětí kandidátů: UH-1 - 26mil USD Surion - 18 mil USD 139M - 12 mil USD Pro srovnání s vrtulníky mezi kterými by AČR ...Zobrazit celý příspěvek

    Ale hezké je, že se armáda teda vůbec nebojí cenového rozpětí kandidátů:
    UH-1 - 26mil USD
    Surion - 18 mil USD
    139M - 12 mil USD

    Pro srovnání s vrtulníky mezi kterými by AČR měla spíše lovit:
    UH-72 Lakota - 8,6mil USD - ve výzbroji USA
    AW 109 Power - 6 mil USD - bývalý aw109m - nejpočetnější vrtulník ve své třídě
    AW 109 LUH - 12 mil USD - pokročilá verze
    Airbus H145M - tak to jsem nenašel, ale v podstatě se jedná o Lakotu - ve výzbroji Německa

    Z toho je jasné, že se UH-1 v tendru nechytá. Navíc Generální štáb jasně dokazuje, že neví co chce.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    10:22 27.07.2015

    kazd: Přesně. Buď hledáme transportní vrtulníky, které v řádů 10-15ti let nahradí i mi-8 a potom ať vybírají z něčeho většího nebo hledáme vrtulníky, které mi-8 doplní a budou ...Zobrazit celý příspěvek

    kazd: Přesně. Buď hledáme transportní vrtulníky, které v řádů 10-15ti let nahradí i mi-8 a potom ať vybírají z něčeho většího nebo hledáme vrtulníky, které mi-8 doplní a budou schopné jim poskytovat při transportu a výsadku krytí. Což logicky musí obstarat menší, méně zranitelnější stroje.
    Berklin: od toho UH se dá ale čekat mnohem větší odolnost. Přeci jen se rozdíl ve váze a nosnosti musí někde projevit navíc používá vojenské verze motorů. Ono na celém UH je vidět vojenská koncepce, AW149 má vše nastrkané u sebe a hrozí větší riziko poškození obou motorů i když proti 139 údajně došlo ke zlepšení ochrany motorů při zásahu z boku.Skrýt celý příspěvek

  • kazd
    09:46 27.07.2015

    18 místné vrtulníky můžem koupit pokud by se zvolila varianta kompletního přezbrojení vrt. vojska (naše Mi Afgáncům nebo Iráčanům) a pro AČR komplet nové transportní i bitevní, ...Zobrazit celý příspěvek

    18 místné vrtulníky můžem koupit pokud by se zvolila varianta kompletního přezbrojení vrt. vojska (naše Mi Afgáncům nebo Iráčanům) a pro AČR komplet nové transportní i bitevní, "kvazibitevní".

    Pokud si necháme staré nemodernizované Mi17, modernizované Mi171, tak kupovat něco jako AW 149 jde přesně proti původní myšlence, která spočívala ve snížení počtu typů vrtulníků v AČR, protože budeme mít ve stejné kategorii dva typy Mi a AW (rozlišovat zda má vrtulník kapacitu 24 nebo 19 je zbytečné).

    Dnes je v E15 opět článek o MO a je zde několikrát opakována věta, že jedním z problémů je velmi malá schopnost AŘ přesně definovat požadavky .Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    09:43 27.07.2015

    Zapoměl jsem, srovnání s AW139

    Zapoměl jsem, srovnání s AW139

  • belkin
    09:42 27.07.2015

    CerVus: člověče,to je právě to,proč obhajuji Aw! Délka: UH1Y 17,78m 16,66m Rotor: 14,88m 13.8m max hmotnost:8390kg 6400kg Nosnost: ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus: člověče,to je právě to,proč obhajuji Aw!
    Délka: UH1Y 17,78m 16,66m
    Rotor: 14,88m 13.8m
    max hmotnost:8390kg 6400kg
    Nosnost: 3020kg 2670kg

    Tedy stejné rozměry, podobná nosnost,rozdílná hmotnost a kapacita!
    To je podstata diskuze, jestli bell,nebo AW.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    09:22 27.07.2015

    Jen abych to doplnil AW-139 - 15 míst AW-149 - 18 míst Surion - 18 míst Oproti tomu. AW-109 Power- 6 míst AW-169 - 10 míst - verze AAS je budoucí průzkumník americké ...Zobrazit celý příspěvek

    Jen abych to doplnil
    AW-139 - 15 míst
    AW-149 - 18 míst
    Surion - 18 míst

    Oproti tomu.
    AW-109 Power- 6 míst
    AW-169 - 10 míst - verze AAS je budoucí průzkumník americké armády, takže nebude mít takovou kapacitu.
    westland lynx - 9 míst
    UH-1 - 10 místSkrýt celý příspěvek

  • CerVus
    09:12 27.07.2015

    Ty aw139/149 a Surion jsou ale krapet velké na střední vrtulník. To musí vidět snad každý. Ty vrtulníky mají kapacitu 16 lidí to spíše zavání náhradou za mi-8. ČR by měla hledat ...Zobrazit celý příspěvek

    Ty aw139/149 a Surion jsou ale krapet velké na střední vrtulník. To musí vidět snad každý. Ty vrtulníky mají kapacitu 16 lidí to spíše zavání náhradou za mi-8.
    ČR by měla hledat něco krapet menšího.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 7 z 21