Vrtulníky pro Armádu ČR: Tři kandidáti

Foto: Jeden z hlavních kandidátů - UH-1Y Venom; větší foto / Public Domain
Jeden z hlavních kandidátů - UH-1Y Venom; větší foto / Public Domain

Ministerstvo obrany předminulý týden rozeslalo žádosti o nabídky do „vybraných zemí“, ve kterých poptává nové víceúčelové vrtulníky pro Armádu ČR. Seznam zemí i poptávaných výrobců je prozatím neveřejný. V médiích se skloňují nejčastěji tři typy Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě korejský Korean Airspace KUH-1 Surion.

Synpose

Armáda České republiky již během pár let vyřadí bitevní/transportní vrtulníky ruské výroby Mi-24V/Mi-35. Ruské vrtulníky (17 kusů) ve výzbroji Armády ČR, resp. Vzdušných sil České republiky, zastoupí 12 až 18 víceúčelových vrtulníků západní výroby.

Přesná konfigurace vrtulníků není známa, ale počítá se minimálně s „bitevní" a transportní. Podle původních plánů měly nové vrtulníky nahradit také W-3A Sokol a převzít úlohu armádních záchranných, pátracích a transportních vrtulníků. Při náhradě (oficiální stanovisko není známo) W-3A Sokol, poptávaný počet vrtulníků dosáhne 12 (náhrada Mi-24V/Mi-35) + 6 (náhrada W-3A Sokol) kusů.

Diskutuje se také o možnosti pořídit více než jeden typ nového vrtulníku. Taková možnost je reálná v případě nahrazení W-3A Sokol, kdy se vyžaduje lehčí víceúčelový typ.

Přesné podmínky, dokonce ani hmotnostní kategorii, poptávaných vrtulníků nebyla oznámená. Ministerstvo obrany nyní řeší, jaké schopnosti si Česká republika musí a chce zachovat (transport, bitevní úkoly, CSAR, SAR atd.) a jaké jsou finanční možnosti.

Klíčové pro výběr nových vrtulníků je požadavek na možnost nést zbraně. V tomto případě se nám počet vhodných kandidátů rapidně snižuje. V potaz se nebere jen „schopnost", ale také bojová ověřenost. Tedy je dána přednost vrtulníku, který své bojové kvality prokázal v ostrém nasazení.

Nové helikoptéry chce ministerstvo získat během let 2016 až 2021. Cena jednoho vrtulníků se pohybuje od 10 do 20 milionů dolarů. Jednotkovou cenu však zásadně ovlivňují náklady za výzbroj a výstroj, munici, logistickou podporu, údržbu a servis a také zabezpečení přeškolení a výcviku pilotů a pozemního personálu.

V případě „náhrady" Mi-24V/Mi-35 se v médiích nejčastější skloňují polooficiálně tři typy - Bell UH-1Y Venom, AgustaWestland AW139 a poněkud překvapivě Korean Airspace KUH-1 Surion.

Venom v akci.

Bell UH-1Y Venom

Z technického i politického hlediska je horkým kandidátem americký víceúčelový typ UH-1Y Venom – nejnovější verze legendárních víceúčelových vrtulníků Bell UH-1 Iroquois. Vrtulníky UH-1Y v současné době provozuje pouze americká námořní pěchota.

Ač to na první pohled nevpadá, UH-1Y Venom je dvojčetem bitevního vrtulníků AH-1Z Viper. S čistě bitevním strojem UH-1Y sdílí 84 % stejných dílů. Například avionika a elektronická výzbroj je u obou strojů prakticky na stejné (špičkové) úrovni.

Výhodou rodiny vrtulníků UH-1 jsou lety prověřený provoz v nejnáročnějších podmínkách. Vrtulníky se zúčastnily prakticky všech konfliktů, ve kterých se Spojené státy angažovaly. Své transportní a bojové kvality prokazovaly a prokazují v Iráku a Afghánistánu.

UH-1Y Venom lze v případě potřeby osadit nejrůznější výzbrojí. Americká námořní pěchota využívá UH-1Y Venom jako nosič neřízených raket Hydra 70 nebo laserem naváděných APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) stejné ráže. Na závěsné body lze připevnit také velkorážní kulomety, či jinou výzbroj.

Pokud si bude chtít Armáda ČR zachovat schopnost ničit obrněnou techniku pomocí vrtulníků, bude muset UH-1Y Venom být vybaven také příslušnými zbraňovými systémy – např. protitankovými střelami AGM-114 Hellfire.

Pro UH-1Y Venom mluví především jeho ověřenost v bojí a perfektní servisní a logistické zázemí (např. dostupnost náhradních dílů). UH-1Y Venom je připravený certifikovaný vrtulník, které lze okamžitě využívat pro daný účel.

Výhodou UH-1Y Venom v připravovaném tendru jsou rovněž vazby americké společnosti Bell na Českou republiku. V Praze má Bell již několik let své hlavní regionální sídlo a chce zde společně s českou firmou LOM Praha vybudovat servisní a výcvikové centrum.

Montáž, zákaznické úpravy a údržbu vrtulníků by měla tuzemská společnost zajišťovat nejen pro Českou republiku, ale i pro oblast střední a východní Evropy.

"Naše aktivity nejsou vázané na to, jak dopadne toto výběrové řízení a zda se vláda nakonec rozhodne pro náš program rozhodne," uvedl však John L. Garrison, ředitel Bell Helicopter.

Maximální startovací hmotnost UH-1Y Venom je 8390 kg a užitečná hmotnost 3020 kg. Cestovní rychlost UH-1Y Venom je 293 km/h. Bojový dolet s 990 kg užitečného nákladu je 241 km. Výdrž ve vzduchu je 3,3 h. V nákladovém prostoru najde místo 10 vojáků.

Foto: AW 139M italského letectva; větší foto / AgustaWestland
AW 139M italského letectva; větší foto / AgustaWestland

AgustaWestland AW139

Druhým žhavým kandidátem je anglicko-italský vrtulník AgustaWestland AW139. Vrtulník je znám především jako transportní a záchranný. Společnost AgustaWestland připravila (vyvíjí) i militarizovanou verzi označovanou jako AW139M schopnou nést zbraňové systémy.

Oproti UH-1Y Venom však AW139M není zaveden ve výzbroji žádné armády a nemohl tak prokázat své kvality v boji. Přesněji řečeno, AW139M léta již od roku 2012 v italské armádě, ale Italové vrtulník nevyužívají pro bitevní účely.

Zbraňové systémy nejsou specifikovány a bude záležet na zákazníkovi, o jakou výzbroj projeví zájem. V případě zavedení AW139M se Armáda ČR stane prvním uživatelem ozbrojené verze.

Firma AgustaWestland však projevuje o zakázku Armády ČR značný zájem a intenzivně v České republice za úspěch svých vrtulníků lobuje. Viceprezident Gianfranco Sottotetti se předminulý čtvrtek setkal s vedením státní společnosti LOM Praha.

"Jednali jsme o možnostech a rozsahu spolupráce mezi naší a italskou firmou v případě, že ministerstvo obrany vybere tohoto výrobce jako dodavatele nových vrtulníků," uvedl Roman Planička, ředitel LOM Praha.

Cestovní rychlost AW139 je 304 km/h a přeletová vzdálenost 1250 km. Vrtulníky vydrží ve vzduchu téměř 6 hodin. Vrtulník přepraví až 15 pasažérů. Kromě stoupavosti (10,9 m/s oproti 12,9 m/s u UH-1Y) tak AW139 amerického konkurenta v hrubých výkonech poměrně výrazně převyšuje.

Korean Airspace KUH-1 Surion Korean Airspace KUH-1 Surion; větší foto / Korean Airspace

Korean Airspace KUH-1 Surion

Třetím mediálně označeným účastníkem je poněkud překvapivě vrtulník Korean Airspace KUH-1 Surion z Jižní Koreje. O možném zapojení korejské firmy informoval v červnu náměstek ministra obrany Tomáš Kuchta po setkání se zástupci Jižní Koreje.

"Korejci teď vyvinuli nový vrtulník Surion. Existuje možnost, že by se zúčastnili výběrového řízení na multifunkční vrtulníky, které bude armáda nakupovat teď v dohledné době," řekl Kuchta.

KAI KUH-1 Surion je vrtulník klasické koncepce zavedený do výzbroje Jižní Koreje v roce 2013. Jihokorejská armáda objednala 245 vrtulníků jako náhradu za dosluhující vrtulníky UH-1H a 500MD. Hlavním posláním KUH-1 Surion jsou transportní úkoly.

KUH-1 Surion

Korean Airspace ale vyvíjí také ozbrojenou verzi schopnou nést nejrůznější výzbroj, například až 6 střel vzduch-země BGM-71 TOW. Dlužno dodat, že vývoj ozbrojené verze je prozatím ve stádiu úvah.

Maximální startovací hmotnost KUH-1 Surion je 8700 kg a užitečný náklad 3700 kg. Cestovní rychlost je 259 km/h a dolet 500 km. Vrtulník dosahuje stoupavosti 8,5 m/s. Nevýhodou je malý dostup – 3000 metrů, což je dvakrát méně než u evropského a amerického konkurenta. Výkon vrtulníku tak klesá nejen se stoupající nadmořskou výškou, ale také při vysoké teplotě vzduchu (nízkém tlaku).

Zdroj: Bell, AgustaWestland, Korean Airspace, IHned

Nahlásit chybu v článku


Související články

Bojový tandem: Vrtulník Apache a dron RQ-7Bv2 Shadow

Americká armáda v rámci programu ARI (Aviation Restructuring Initiative) vybavila první leteckou ...

REPORTÁŽ: Modernizace Mi-171š a budoucnost vrtulníků v Armádě ČR

Na letecké základně Kbely se uskutečnil slavnostní ceremoniál k ukončení modernizačního programu SOF ...

AHL: Nový čínsko-ruský těžký vrtulník

Firmy Ruské vrtulníky a čínská AVIC podepsaly rámcovou dohodu o společném vývoji těžkého dopravního ...

Vrtulník S-97 Raider poprvé ve vzduchu

Vrtulníková stíhačka S-97 Raider tento pátek podnikla svůj první testovací let. Firma Sikorsky během ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • belkin
    21:51 26.07.2015

    AW 139M intenzivně používá irská armáda o britech nevím. AW 149 je nový a je konstruovaný jako čistě vojenský (teoretická náhrada za MI 171). AW 139M a UH1 Y jsou přibližně stejné ...Zobrazit celý příspěvek

    AW 139M intenzivně používá irská armáda o britech nevím. AW 149 je nový a je konstruovaný jako čistě vojenský (teoretická náhrada za MI 171).
    AW 139M a UH1 Y jsou přibližně stejné kategorie.
    AW 149 a blackhawk také podobné.
    NH 90 je údajně velmi drahý, ale špičkový stroj.
    AW 109 je používán jako lehký bitevní, kulomety, ptřs a je oblíbený.
    Naco teď AČR převážně vrtulníky použivá?
    A k jakým účelům jsou střední vrtulníky převážně používané?Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    20:46 26.07.2015

    belkin: Problém je, že si nejsem jistý, jestli v Evropě i u vojenských vrtulníků nevítězí provozní náklady nad vojenským potenciálem... ale třeba je to jen můj dojem. Ohledně ...Zobrazit celý příspěvek

    belkin: Problém je, že si nejsem jistý, jestli v Evropě i u vojenských vrtulníků nevítězí provozní náklady nad vojenským potenciálem... ale třeba je to jen můj dojem.

    Ohledně vhodného typu – nijak nehoruji pro UH-1Y. Vůbec by se mi nepříčilo mít třeba NH-90 a AW-109. Jenže my musíme uvažovat i tak, že v případě průšvihu můžeme mít uzemněné Mily, lehký vrtulník jako AW-109 by v tu chvíli byl málo. A AW-139 je militarizovaná verse civilního vrtulníku, která ani ještě nemá certifikované pořádné zbraně. To je to, čeho se bojím. Jinak je to prověřený stroj, o tom žádná. Ovšem ve vojenské versi ho z relevantních armád mají jen Italové a Britové, tedy vlastně výrobci, čili je na tom stejně jako UH-1Y :-)

    Z vámi uváděných vrtulníků jsou ovšem s výjimkou malého AW-109 všechno velké potvory. Prostě v kategorii, jakou požadujem, je malý výběr :-(

    Mmchd, kde jste přišel na to, že "... je AČR bude využívat především pro transportní,případně záchrané úkoly a spíš méně pro výsadkové...."?Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    13:59 26.07.2015

    Kolt: caracal, NH 90, AW 109M, AW149M jsou přece také vojenské vrtulníky a kromě caracalu novější a s lepšími letovými charakteristikami. Jsou rychlejší, obratnější a prostorově ...Zobrazit celý příspěvek

    Kolt: caracal, NH 90, AW 109M, AW149M jsou přece také vojenské vrtulníky a kromě caracalu novější a s lepšími letovými charakteristikami. Jsou rychlejší, obratnější a prostorově lépe řešené.Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    13:53 26.07.2015

    Kolt: samozřejmě, ale porovnejte kapacitu, cenu a co by se za to dalo koupit a to nejen vrtulníky. Další věcí je, že je AČR bude využívat především pro transportní,případně ...Zobrazit celý příspěvek

    Kolt: samozřejmě, ale porovnejte kapacitu, cenu a co by se za to dalo koupit a to nejen vrtulníky. Další věcí je, že je AČR bude využívat především pro transportní,případně záchrané úkoly a spíš méně pro výsadkové.Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    13:48 26.07.2015

    Aw 139 zatím asi v šesti armádách, jeho civilní verze je velmi populární. Mangustu si jako základ vybralo turecko pro svůj atak. Já se domnívám že vrtulníky AW 109, AW 139M, ...Zobrazit celý příspěvek

    Aw 139 zatím asi v šesti armádách, jeho civilní verze je velmi populární.
    Mangustu si jako základ vybralo turecko pro svůj atak.
    Já se domnívám že vrtulníky AW 109, AW 139M, případně AW 149, jsou pro AČR vhodnější než Bell (pendolino vyrábí agustawestland?)
    Mj.Bell se podílel na vývoji agusty,předchůdci aw 109.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    13:34 26.07.2015

    bekin: Souhlasím s tím, že malá a chudá armáda si nemůže dovolit držet mnohé specializované stroje, zde právě bitevní vrtulníky. Nicméně váš argument, proč jsou UH-1 či UH-60 ...Zobrazit celý příspěvek

    bekin: Souhlasím s tím, že malá a chudá armáda si nemůže dovolit držet mnohé specializované stroje, zde právě bitevní vrtulníky. Nicméně váš argument, proč jsou UH-1 či UH-60 "špatné" a proč je evropské armády nepoužívají, je pro mě naopak argument, proč je zavést. Jsou to totiž primárně vojenské vrtulníky, byly tak od počátku vyvíjeny, mají zálohované systémy, slušnou odolnost atd. To jsou ty důvody, proč jsou relativně těžké a žravé. Mohli bychom koupit militarizovanou verzi nějakého EC či AW a argumentovat nižšími provozními náklady. Ale to také můžeme koupit VW Transporter, osadit ho kulometnou věžičkou, přivařit pár plechů a tvrdit, že máme náhradu Pandurů s minimálními provozními náklady. (Ano, přeháním :-) ).Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    13:27 26.07.2015

    Rase: Nové vrtulníky nejsou náhradou za Mi-17, jsou doplňkem, lehčím typem, který transportnímu vr. letectvu chybí. Bonusem bude, dokáží-li zastat alespoň část práce Mi-35.

    Rase: Nové vrtulníky nejsou náhradou za Mi-17, jsou doplňkem, lehčím typem, který transportnímu vr. letectvu chybí. Bonusem bude, dokáží-li zastat alespoň část práce Mi-35.

  • Torong
    13:27 26.07.2015

    Belkin: Zato EW 139 je zaveden v celé řadě armád, že? Stejně jako Mangusta. Trefa do vlastních řad. Nákladnost provozu jste sebral kde? A dělat z toho, že v Evropě jsou zavedeny ...Zobrazit celý příspěvek

    Belkin: Zato EW 139 je zaveden v celé řadě armád, že? Stejně jako Mangusta. Trefa do vlastních řad. Nákladnost provozu jste sebral kde? A dělat z toho, že v Evropě jsou zavedeny stroje větší nebo menší, argument nevhodnosti je poněkud... zvláštní. Mi naopak vychází odladěnost, spolehlivost, už vybudované zázemí. A také nevidím důvod proč dělat pokusné králíky a kupovat další Pendolino. Možnost v případě potřeby jednoduše dokoupit specializovaný bitevník je další plus.

    Luky: Vaše verze 9/11 byla opravdu zábavná, ale opravdu není důvodem mých komentů zde. Tím důvodem je zatvrzelá negace čehokoli amerického bez logických důvodů. A všimněte si, že kritizuji Vaše argumenty, nikoli Vás. Zkuste se toho držet také.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    13:17 26.07.2015

    Přijde mi že nabízené vrtulníky se hodí pouze jako náhrada za Sokoly (se Surionem si jsou i velice podobní). Pokud mají být nahrazeny Mi-17 (verze), tak by byly více než vhodné ...Zobrazit celý příspěvek

    Přijde mi že nabízené vrtulníky se hodí pouze jako náhrada za Sokoly (se Surionem si jsou i velice podobní).
    Pokud mají být nahrazeny Mi-17 (verze), tak by byly více než vhodné NH90 TTT. Přeci jen koncepcí, rozměry atd. nám sedí víc. Navíc je to konstrukčně nový stroj, který je ve výzbroji mnoha evropských států (poznatky k provozu jdou dohledat). Osadit je výzbrojí a systémy jako M171Š by také neměl být problém.
    Pokud jde jen o náhradu za Sokoly tak nemám problém - všechny nabízené stroje jsou škaredé a moc lehké.
    Bitevní vrtulník by byl fajn, ale je to drahý špás (snad pár Mangust na výstavy a trénování).Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    13:15 26.07.2015

    Velká bohatá armáda vlastní více typů rozličných vrtulníků, jednostraněji specifikovaných. Malé chudší armády poptávají víceůčelovější typy. ( to už bylo taky dvacetkrát ...Zobrazit celý příspěvek

    Velká bohatá armáda vlastní více typů rozličných vrtulníků, jednostraněji specifikovaných. Malé chudší armády poptávají víceůčelovější typy. ( to už bylo taky dvacetkrát vysvětleno)Skrýt celý příspěvek

  • belkin
    13:04 26.07.2015

    Jestli lobing nevím, ale apač je těžší, výkonější a dražší.
    Takže se domnívám že přímá konkurence to není.

    Jestli lobing nevím, ale apač je těžší, výkonější a dražší.
    Takže se domnívám že přímá konkurence to není.

  • Sgt Murphy
    12:58 26.07.2015

    Belkin, že by preto lebo lobbing nahráva AH-64D/E ?

    Belkin, že by preto lebo lobbing nahráva AH-64D/E ?

  • belkin
    12:54 26.07.2015

    Torong: blachawk i UH1Y jsou velké,těžké,obrněné,provozně nákladné vrtulníky z malou kapacitou ( vzdušné OT). V evropských armádách preferují lehčí víceúčelovější stroje,nebo ...Zobrazit celý příspěvek

    Torong: blachawk i UH1Y jsou velké,těžké,obrněné,provozně nákladné vrtulníky z malou kapacitou ( vzdušné OT). V evropských armádách preferují lehčí víceúčelovější
    stroje,nebo stroje z větší kapacitou, viz.úspěch EH 90, Caracal.
    To asi ale víte že. Komě USMC a Pakistánu nikdo ,,nové kobry" nepoptává a není zájem ani o ,,nové UH1".Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    12:40 26.07.2015

    Nauč se konečně číst. Já mám výhrady ke specializovanému bitevním typu o kapacitě pilota a střelce (bez transportních možností). Teda Apač už má improvizovaný sedátko s úchytkou na ...Zobrazit celý příspěvek

    Nauč se konečně číst. Já mám výhrady ke specializovanému bitevním typu o kapacitě pilota a střelce (bez transportních možností). Teda Apač už má improvizovaný sedátko s úchytkou na tom elektronickým bloku pod kabinou, takže může provádět nouzový SAR. A Cobra myslím taky jednou svezla sestřelenýho pilota v otevřených dvířkách granátometu nebo co....ale to se jaksi nepočítá.
    Za ozbrojení strojů tady donekonečna lobuju - ať už kvůli mé tunelovité lásce k židovským ŘS nebo prostě proto, že si myslím, že to má smysl (třeba i S8 nebo UB32 na Milech). Vrtulník je velmi mobilní a ozbrojená verze rozšiřuje možnosti srovnatelně s bitevním typem. Prostě nepokládám za nutné, aby ten stroj zavisel 1200 metrů od FLOT a kropil nepřátele 20mm rotačákem, když jeho provoz stojí miliardy. U eskorty toto lze snad řešit alternativně (ve dveřích, podvěšená pouzdra, přídavná pidivěžička)...

    A nebuď na mě pořád tak zasedlý jenom kvůli tomu, že nevěřím oficiálnímu výkladu 11/2001. Ty zase věříš tomuhle a já se na tebe taky nezlobím:
    https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek

  • Torong
    12:27 26.07.2015

    Luky: Právě jsi to udělal (znovu). Dávej si bacha aspoň na základní logiku svých komentářů ;)

    Luky: Právě jsi to udělal (znovu). Dávej si bacha aspoň na základní logiku svých komentářů ;)

  • Torong
    12:24 26.07.2015

    RiMr71: Přesně! Luky: Hloupý argument. Mimo jiné proto, že sám jsi tady psal o tom, že celou řadu úkolů dokáže splnit Mi 171. Teď svůj vlastní argument popíráš tím, že pro ...Zobrazit celý příspěvek

    RiMr71: Přesně!

    Luky: Hloupý argument. Mimo jiné proto, že sám jsi tady psal o tom, že celou řadu úkolů dokáže splnit Mi 171. Teď svůj vlastní argument popíráš tím, že pro malou zemi nemá ozbrojený vrtlník vůbec smysl. Zkus něco lepšíhoSkrýt celý příspěvek

  • Luky
    12:17 26.07.2015

    Tak to pozor RIMre, já se tu snad ještě nikde do americké techniky neztrefoval...ono to vlastně ani nejde, když je tak stealth :)

    Tak to pozor RIMre, já se tu snad ještě nikde do americké techniky neztrefoval...ono to vlastně ani nejde, když je tak stealth :)

  • Luky
    12:14 26.07.2015

    Nemohli, musíte nám věřit. Mám-li pruh země, široký cca 200 km, žádné výsadkové loďstvo a ambice mezinárodní projekce síly, možná bych se zamyslel, jak efektivněji pokrýt ...Zobrazit celý příspěvek

    Nemohli, musíte nám věřit.

    Mám-li pruh země, široký cca 200 km, žádné výsadkové loďstvo a ambice mezinárodní projekce síly, možná bych se zamyslel, jak efektivněji pokrýt poptávku po palebné podpoře v případě nutnosti tuto zemi bránit.Skrýt celý příspěvek

  • RiMr71
    12:10 26.07.2015

    ...jsou americké... :)

    ...jsou americké... :)

  • Torong
    11:58 26.07.2015

    Luky: Demagog za všech okolností, že? Ano Cobry se vyřazují. Ty vyrobené před třiceti lety. Už to tady bylo psáno asi dvacetkrát, takže po dvacátéprvní: AH1Z je kompletně nový ...Zobrazit celý příspěvek

    Luky: Demagog za všech okolností, že? Ano Cobry se vyřazují. Ty vyrobené před třiceti lety. Už to tady bylo psáno asi dvacetkrát, takže po dvacátéprvní: AH1Z je kompletně nový stroj. Z Cobry zůstal jen tvar.

    Luky a Belkin: Mohli by jste mi vysvětlit co je na Amerických vrtulnících tak specifického, že jsou naprosto nevhodné pro Evropu?Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 8 z 21