Tři roky zpoždění pro strategické bombardéry B-52J Stratofortress

Tři roky zpoždění pro strategické bombardéry B-52J Stratofortress
B-52 Stratofortress (květen 2024) se přibližuje k tankeru KC-135 Stratotanker / U.S. Air Force, Senior Airman Lauren Cobin (Zvětšit)

Remotorizované a výrazně modernizované americké strategické bombardéry B-52J Stratofortress dorazí do služby až ve fiskálním roce (FY) 2033, o tři roky později oproti původním plánům. Informoval o tom ve své hodnotící zprávě auditní a hodnotící Úřad pro vládní odpovědnost GAO (Government Accountability Office).

Podle GAO, obdoby českého Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), nedostatek finančních prostředků brání včasnému dokončení kritické revize návrhu CDR (Critical Design Review) programu B-52 CERP (B-52 Commercial Engine Replacement Program), tedy integraci komerčních proudových motorů Rolls Royce F130-200 do draku současných B-52H. Celkově Rolls-Royce vyrobí až 608 motorů pro flotilu 76 B-52H Stratofortress.

Nové motory nabízí výrazně nižší servisní nároky a menší spotřebu paliva, a tedy větší dolet (údajně až o 40 %) a výdrž ve vzduchu. Realizátorem CERP je společnost Boeing.

CDR je formální přezkoumání, které hodnotí, zda je návrh systému dostatečně vyvinutý, aby mohl přejít do fáze výroby. CDR ale neproběhne dříve než v srpnu 2025. To je však nezbytnou podmínkou předcházející uzavření výrobní smlouvy – tento krok zahrnuje formální zadání zakázky konkrétní firmě a stanovuje podmínky, požadavky a harmonogram výroby. Udělení výrobní smlouvy ale neudává konkrétní počet kusů motorů, které budou vyrobeny v prvotní fázi (k tomu slouží LRIP, viz dále).

Tím se dosažení počátečních operačních schopností IOC (Initial Operational Capability) bombardérů B-52J s novými motory odsunulo na FY2033, tři roky po původním plánu. Udělení statusu IOC, jak si jej vnitřně definuje americké letectvo, umožňuje zahájit počáteční provoz a omezené nasazení B-52J. Během IOC letectvo a Boeing vyhodnotí provoz B-52J, identifikují případné problémy a provedou úpravy před dosažením plné operační schopnosti FOC (Full Operational Capability).

Zpoždění je důsledkem toho, že letectvo „podcenilo objem finančních prostředků potřebných k dokončení podrobných projektových činností,“ tedy propojení motorů F130-200 s novými gondolami, nosníky a ovládacími prvky.

„Představitelé programu uvedli, že náklady na návrh překročily dostupné finanční prostředky programu a proto požádali společnost Boeing, aby zpomalila úroveň prací tak, aby odpovídala dostupným finančním prostředkům. Rovněž uvedli, že nemohla být uzavřena související smlouva na materiál, což způsobilo další zpoždění,“ píše se dále ve zprávě. Další zpoždění vyplynula kvůli změnám v konstrukci na základě podnětů od pilotů a údržbářů.


Hodnocení GAO o remotorizaci B-52; větší foto / GAO, strana 81-82

Podle GAO vedoucí programu CERP plánují letové zkoušky prototypu „přibližně 6 měsíců po prvním rozhodnutí o počáteční výrobě v nízkém rozsahu [LRIP]“. Rozhodnutí o LRIP (Low Rate Initial Production), tedy o výrobě první série (zřejmě jedné letky) B-52J s novými motory, má padnout na konci roku 2028. Omezená výroba v rámci LRIP slouží především k ověření výrobních procesů a přípravě na plnou produkci FRP (Full Rate Production).

„Úředníci uvedli, že tento přístup představuje nákladové riziko, ale jsou ochotni vyměnit nákladové riziko za dodržení časového plánu,“ píše GAO. Problém je, že pokud letové testy prototypu odhalí nesrovnalosti, bude nutné zasáhnout do běžící výroby a provést nákladné změny. Takový krok není neobvyklý, například LRIP letounů F-35 Lightning II probíhal spolu s vývojem. Letectvo věří, že zejména díky nejnovějším pokrokům v oblasti počítačového modelování a testování je riziko souběžného vývoje a výroby relativně malé.

Mezitím se náklady na program B-52 RMP (B-52 Radar Modernization Program), tedy výměny radaru B-52, zvýšily o 12,6 % oproti odhadu na rok 2021 a program „vyhlásil překročení nákladů.“ Náklady na RMP byly v roce 2021 odhadovány na 2,34 miliardy USD, včetně vývoje a nákupu, ale do konce fiskálního roku 2023 se vyšplhaly na 2,58 miliardy USD.

Cílem RMP je vyměnit aktuální analogové radary APQ-166, které trpí nízkou spolehlivostí, zastaralostí a nedostatkem dílů, za moderní radar APG-79V4 typu AESA (Active Electronically Scanned Array) sloužící na víceúčelových stíhačkách F/A-18E/F Super Hornet a letounech elektronického boje EA-18G Growler. APG-79V4 pro B-52J bude spárován s procesorem z radaru APG-82 víceúčelových stíhaček F-15EX.

Nárůst nákladů byl přičítán nákupu dalšího testovacího hardwaru, náborů specialistů do tří integračních laboratoří, instalaci testovacího zařízení atd. Objevily se také technické problémy.


Nový radar pro B-52J; větší foto / GAO, strana 83-84

Od nového radaru se očekává výrazně lepší výkon při provádění konvenčních i jaderných mísí. Radar nejenže zlepší situační povědomí posádky, ale zvýší bojový potenciál B-52J díky propojení s průzkumně-střeleckým kontejnerem. Oba systémy si mohou vzájemně indikovat cíle a poskytovat integrované informace posádce. Bombardér navíc dostane nový komplex elektronického boje a radar bude využíván ofenzivně k rušení nepřátelských systémů.

Podle GAO LRIP B-52 se posunula z konce roku 2024 na jaro 2025. Podobně jako o motorů tedy testování neskončí před rozhodnutím o LRIP, což v minulosti obvykle vedlo k nákladným úpravám.

RMP dosáhne IOC ve FY2027, tedy mnohem dříve než CERP. Programy RMP a CERP jsou ale na sobě nezávislé – instalace motoru a radaru proběhne odděleně. Zvažovalo se proto dvoufázové označení kombinované modernizace: B-52I po instalaci radarů, B-52J po přidání nových motorů. Od prozatímního označení B-52I bylo ale upuštěno.

B-52J získá také lepší navigaci a komunikaci, plus strukturální vylepšení v některých klíčových oblastech. Flotila 76 bombardérů B-52 poté zůstane ve službě minimálně do roku 2050 (první let prototypu se uskutečnil 15. dubna 1952).

To ale nejsou všechny novinky. Střela s plochou dráhou letu AGM-181 LRSO (Long-Range Stand-Off) s jadernou bojovou hlavicí, náhrada za střelu AGM-86B ALCM (Air-Launched Cruise Missile), kterou nese část flotily B-52, dosáhne IOC v roce 2030. LRSO se stane hlavní zbraní B-52J i stealth bombardérů B-21 Raider.

Ačkoli se původně předpokládalo, že jedna LRSO bude stát přibližně 10 milionů USD, nyní se cena odhaduje na 14 milionů USD. Letectvo popisuje LRSO jako střelu určenou k ničení strategických cílů a schopnou proniknout nejsilnějšími integrovanými systémy PVO „ze značného odstupu v rámci podpory globální úderné schopnosti letectva a základní funkce strategického odstrašení.“ Bližší popis LRSO ale nebyl zveřejněn.


Hodnocení programu LRSO; větší foto / GAO, strana 93-94

Neméně zajímavé, a pro dnešní dobu symbolické, je požadavek Senátního výboru pro ozbrojené služby SASC (Senate Armed Services Committee) vůči letectvu, aby poskytlo informace o možností přebudovat celou flotilu B-52 na „dual-capable“ letouny – tedy letouny schopné provádět konvenční i jaderné údery. Na základě americko-ruské smlouvy New START část flotily B-52 tuto schopnost postrádá.

B-52 vznikl za jediným účelem – shodit jaderné pumy na Sovětský svaz. Dnes jde o nejuniverzálnější bojový letoun v americkém arzenálu, který nabízí možnost vést jak jaderný útok, tak přímou podporu vojáků na bojišti pomocí přesných zbraní. V roce 2019 bylo přerušeno používání B-52H jako nosičů gravitačních jaderných pum B61-7 a B83-1, stále však mohou odpalovat jaderné střely ALCM a v budoucnu zmíněné LRSO.

Kromě toho B-52H získal nové nosníky pod křídly pro devítitunové pumy GBU-43/B MOAB (Massive Ordnance Air Blast). Pracuje se také na integraci protilodních střel AGM-158C LRASM (Long Range Anti-Ship Missile). B-52H pojme dvacet střel, podobně jako spřízněných AGM-158 JASSM Joint Air-to-Surface Standoff Missile).

Především však B-52J v příštích desetiletích poslouží jako platforma pro odpalování hypersonických střel AGM-183A ARRW (Air-Launched Rapid Response).

B-52 má malou šanci přežít nad územím nepřítele v moderní válce, ale jeho dlouhý dolet a nosnost z něj činí ideální nosič těžkých hypersonických střel. Bombardér bude schopen provádět dlouhé letové operace v určené zóně mimo dosah protivzdušné obrany nepřítele a na pokyn odpalovat hypersonické střely.

Zdroj: A&SFM

Nahlásit chybu v článku


Související články

Společně silnější: Americkou B-52 doprovodí české Gripeny. Formace prolétne nad celou republikou

V sobotu 19. září se na českém nebi rozduní americký bombardér B-52. Poletí přímo ze základny v ...

Budoucnost bombardování: B-52 s hypersonickými střelami AGM-183A ARRW

Americké letectvo (USAF) pokračuje v postupné modernizaci flotily 76 strategických bombardérů ...

Strategické bombardéry B-52 získají motory Rolls-Royce

Ostře sledovaný program CERP (Commercial Engine Replacement Program), tedy re-motorizace ...

Modernizovaný americký strategický bombardér B-52H Stratofortress

V amerických médiích se objevily první vizualizace vnější podoby a kokpitu modernizovaného ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • JerzyŔ
    13:39 21.06.2024

    Zase po nějaké době hezký informativní článek. Shrnuté ty upgrady po technické stránce, ani únavně podrobně, ani povrchně, tak akorát pro tuto pkatformu, čtivě - možná už jsem ...Zobrazit celý příspěvek

    Zase po nějaké době hezký informativní článek. Shrnuté ty upgrady po technické stránce, ani únavně podrobně, ani povrchně, tak akorát pro tuto pkatformu, čtivě - možná už jsem kdysi zmínil: J.G. by měl napsat nějskou knížku na vojensko-historické téma. Jsem přesvědčen, že by to bylo počteníčko. Tím mu nechci lichotit a lézt do z... . Tedy lichotit jo , ale lézt ne. Z lecčím s ním ve vší úctě nesouhlasím a nesouzním.
    Ještě k jednomu aspektu článku, který se podle mě zcela bulvárně jeví jako nosná nit tohoto článku, ve skutečnosti je zcela marginální záležitost, a to překročení nákladů o pár procent nebo i nějaké ty nižší desítky procent. Tak podle mě to není žádná tragedie nebo důkaz neschopnosti. Nejedná se o 100, 200, 1000 procent a konec v nedohlednu.
    Podle článku je postup rozumně nastavený a pomalu, ale jistě postupuje, a samozřejmě v tak složité modernizaci tak složitého systému, jakým B52 je, se něco objevilo, na co třeba další prašule, pak máme normálně inflaci, zdražování vstupů ... .Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...