Trump: Letadlové lodě zůstanou u "zatracené" páry!

Americký prezident Donald Trump na návštěvě letadlové lodě USS Gerald R. Ford. / Public Domain

USS Gerald R. Ford (CVN 78) vyplula v dubnu na otevřené moře kvůli testování lodních systémů. Nové technologie letadlové lodě USS Gerald R. Ford však nejsou bezproblémové a negativně se k nim vyjádřil i americký prezident Donald Trump.

Ačkoliv letadlová loď USS Gerald R. Ford (CVN -78) je doslova a do písmene “technologický klenot”, stejně jako mnoho dalších pokročilých zbraňových systémů poslední doby se nevyhnula průtahům, nárůstu cen a kontroverzím.

USS Gerald R. Ford používá například pokročilý elektromagnetický katapult EMALS (Electromagnetic Aircraft Launch System) - ten se ale v poslední době stal terčem kritiky z nejvyšších míst.

Na letadlových lodích se katapulty staly nutností, hlavně s nástupem těžších proudových strojů v 50. letech minulého století. Všechny americké letadlové lodě dosud používají parní katapulty.

Princip fungování parního katapultu - lodní turbína vytvoří páru, která se krátkodobě uskladní pod vysokým tlakem. Následně dojde k uvolnění tlaku a píst uvede v pohyb tažný systém s letadlem na palubě.

Parní katapulty se ukázaly jako velmi spolehlivé, mají ale i řadu nevýhod. Obrovské síly vytvářené katapultem kladou vysoké nároky na konstrukci a údržbu lodě. Systém sám o sobě je velmi masivní, a omezuje tak nosnost letadlové lodě.

Podle stránek Modern Naval Vessels celková hmotnost systémů parního katapultu, včetně konstrukčních úprav lodi, dosahuje 1000 t. Pára je navíc vytvářena z mořské vody, a následné odsolování komponentů parního systému je náročné a nákladné.

U parních katapultů navíc nejde nastavit sílu, jakou píst působí na letadlo - ta je pevně daná. Současné americké letadlové lodě třídy Nimitz s parním katapultem tak nemohou vysílat do vzduchu lehčí letadla. To je problém především s rozvojem relativně lehkých bezpilotních letadel.

Odpovědí na neduhy parních katapultů je katapult EMALS od společnosti General Atomics. Ten místo pístu používá lineární elektromagnetický motor. EMALS řeší většinu problémů svého parního předchůdce. Je lehčí, nepřichází do kontaktu s mořskou vodou a jeho výkon je precizně říditelný.

Pomocí parního katapultu lze vysílat do vzduchu jen těžká letadla.

Jedná se však o velmi složitý systém a jeho vyladění do funkční podoby se několikrát protáhlo. Každopádně i přes komplikace EMALS zdárně prošel vývojem, a byl úspěšně nainstalován na letadlovou loď USS Gerald R. Ford. Ovšem ani tak nemá, zdá se, budoucnost jistou - problém je mimo jiné jeho obrovská cena.

Prezident Donald J. Trump navštívil letadlovou loď USS Gerald R. Ford začátkem března. Trump se mimo jiné negativně vyjádřil právě k technologii EMALS. Podle Trumpových slov jsou nové katapulty zbytečně drahé a složité.

Trump se nechal slyšet, že nový systém je nákladný, složitý a „zbytečně digitální“, tedy i náchylný pro potenciální kybernetické útoky a softwarové chyby. Trump preferuje použití staršího parního systému Mk 13 z letadlových lodí třídy Nimitz.

“Znělo mi to špatně. Digitální. Mají digitální. Co to je digitální? Navíc je to velmi složité, musíte být Albert Einstein, aby jste to pochopil,” uvedl Trump v rozhovoru pro magazín Times. “Řekl jsem - chtějí koupit více letadlových lodí. Řekl jsem, jaký systém se chystáte použít…'Pane, zůstáváme u digitálního.' Řekl jsem, ne nezůstanete. Zůstane u zatracené páry, digitální stojí stovky milionů dolarů navíc a to není dobré.”

Připomínky Trumpa odmítl kdokoliv z námořnictva, loděnice nebo firmy General Atomics komentovat s tím, že nebyli přítomní návštěvě Trumpa. Zatím také není jasné, zda připomínky Trumpa mohou mít nějaký vliv na dřívější vládní rozhodnutí pořídit konkretní technologii (EMALS), jejíž nákup je navíc ošetřen smluvně.

Americké námořnictvo již začalo nakupovat materiál pro instalaci katapultu EMALS na druhou letadlovou loď John F. Kennedy (CVN-79) a uzavřelo kontrakt s firmou General Atomics ve výši 527 milionů dolarů na dodávky katapultu EMALS na třetí letadlovou loď Enterprise (CVN-80).

Zdroj: USNI News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Letadlová loď Gerald R. Ford: Král moří vyplouvá

Nejdražší plavidlo v historii, letadlová loď amerického námořnictva USS Gerald R. Ford, bude do ...

KOMENTÁŘ: Drogové kartely vs. zeď Donalda Trumpa

Před několika dny, 19. ledna, byl z Mexika do USA vydán Joaquín Guzmán, hlava drogového kartelu ...

KOMENTÁŘ: Začátek zahraniční realpolitik Donalda Trumpa

USA zaútočily střelami s plochou dráhou letu na leteckou základnu syrské armády al-Shayrat v ...

USS Gerald R. Ford: Nejdražší zbraňový systém všech dob vyplouvá

Před několika dny započaly námořní testy nejnovější americké letadlové lodě USS Gerald R. Ford. ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Luky
    00:40 25.05.2017

    tak třeba nám to poutavě vysvětlí:
    https://www.youtube.com/watch?...

  • cejkis
    22:43 19.05.2017

    Postup je takový, že zelený od katapultů ukazuje hmotnost nastavenou na katapultu. Pilot potvrzuje svou hmotnost či pokynem zvyšuje či snižuje. Následně upevnění kočky, sklopení deflektoru, náběh motoru na plný výkon a povolení ke startu. Odpálení provádí operátor katapultu z "bubliny" na palubě po finální kontrole.

    Rovněž se nastavuje protizávaží při přistání dle přistávací hmotnosti letadla.

    Jinak by to ani nešlo když se podíváte na hmotnosti F14, S3, F18, C2.

  • cejkis
    22:35 19.05.2017

    A šetrnější k přilbovému zaměřovači :-D

  • Rorij
    22:47 18.05.2017

    Jistě, že parní katapult umí regulovat tah, podle hmotnosti vypouštěného letadla. :D
    To co neumí a co měl zřejmě autor článku na mysli, je že EMALS umí sílu zvyšovat postupně během urychlení vypouštěného letadla, což je šetrnější k vypouštěnému stroji.

  • Trantaris
    20:29 18.05.2017

    Asi tak cejkis, regulace na takovém zařízení mi přijde jako samozdřejmost. Škrtit nebo sesřikovat páru sme uměli už v první průmyslové revoluci. Ve zdroji takové zhovadilosti nejsou, schválně jsem se díval .. Luboš Přikryl by to mohl trochu polepšit aby se to dalo číst bez facepalmů...

  • cejkis
    19:37 18.05.2017

    Mám vážné pochybnosti o informaci, že parní katapult na třídě Nimizt neumí regulovat tah jezdce :-)

    Hádanka pro autora. Co ukazuje člověk nad hlavou na fotce v odkazu ?

    https://qph.ec.quoracdn.net/ma...

  • Trantaris
    15:34 18.05.2017

    Musel se založit účet.. takové technické sračky sem zvyklý číst tak na idnesu, v turbíně se pára asi těžko vytváří, to bude spíš reaktor a parogenerátor. Neschopnost regulace je stejná americká demence jak zvolení toho vola co nedokáže pochopit lineární elektrický motor.

  • A_V_V_A
    13:40 18.05.2017

    Tak pokuď se Donald bojí kybernetického útoko, softwarové chyby, EMP atd. Tak by měl navrhnout novou třídu lodí protože radary, komunikace, zbrane, letadla vše může být napadeno. Typnul bych to na dřevěnou konstrukci(kvůli stelt), plachty protože motory jsou drahé, místo letadel horkovzdušné balony a jako zbrane luky šípy možná katapult.

  • vlasto
    12:38 18.05.2017

    V roku 2035 postavia lietadlovku, ktora sa bude volat Donald J. Trump a bude mat katapult EMALS :)

  • Luky
    12:02 18.05.2017

    pozn. : (teda prej to umí i v Harrachově)

  • Luky
    12:01 18.05.2017

    zatraceně, jasně že bude...za mě už tři

    měli by od Rusů koupit technologii skokanskýho můstku (ať přispěju konstruktivně :).

  • RiMr71
    11:54 18.05.2017

    100x radši tohohle "debila" než cylonku Clintonovou nebo toho tlučhubu Obamu!
    ___________

    Tak co, už je autor článku spokojený? Rozjíždíme ten hate podle jeho představ? Bude dost rekl. prokliků?

  • Rase
    11:47 18.05.2017

    Mluví bez rozmyslu a dost emotivně, otázkou i je, zda mu někdo vůbec vysvětlil výhody tohoto systému (jak píše Shania). Trumpovy reálné kroky jsou ale dost logické (asi díky poradcům). Nově Trump přiklepl mimořádnou finanční injekci k financování vývoje nového stíhacího letounu 6.generace. Původní rozpočet projektu na rok 2017 počítal s financemi 20,6 mil.usd. Prezident Trump se ale rozhodl rozpočet osminásobně navýšit na sumu 167,8 miliónů dolarů (!)

    ps. na drony bych se v případě letadlových lodí neodvolával. Když se kouknete na projekt Tern, tak ten má stejně startovat kolmo (jako Pogo).

  • Henrich7
    11:33 18.05.2017

    Najlepšie, keď taký primitív a debil ako on, mudruje do všetkého čomu nerozumie.

  • KOLT
    10:57 18.05.2017

    Proč mi to připomíná soudruhy z 50. let? Aha, už vím – nerozumím tomu, tedy je to zbytečné (buržoazní, feudální přežitek, imperialistické.... dosaď dle vlastní úvahy). Značná část primitivů se chová tímto způsobem, nic nového. Problém nastane, když se dostanou k moci.

  • palo satko
    10:57 18.05.2017

    Tužbou každeho americkeho prezidenta je byt zvoleny 2x. Trumpovi voliči maju radi jednoduche riešenia zložitych problemov. Je to všeobecne rozširene. Aj u nas mame dost podobne "kvalitnych" voličov. Trump vie ako vyhrat volby a či budu lietat drony z lietadlovej lodi je pre neho nezaujimave. Katapult EMALS k volebnemu hlasovaciemu stroju tak či tak nepojde.

  • Iceman8241
    10:53 18.05.2017

    Bulvár jak vyšitý. Trumpova prohlášení mají mají na vývoj minimální vliv. Dtto s F-35 - program chtěl zastavit, ale v zákulisí už jsou smlouvy na další série až k LRIP 14.

  • Jakub2
    10:43 18.05.2017

    Proč je tady taková bulvární zpráva? Doník mění názory jako košile - za týden může být ten největší fanda EMALSu.

  • jj284b
    10:29 18.05.2017

    skratka idiot...

  • Bender
    10:25 18.05.2017

    A co takhle vrátit na paluby letadlovek vrtulové Corsairy a Hellcaty, pane presidente? Žádné katapulty nejsou zapotřebí a problém je vyřešen!

  • Shania
    10:01 18.05.2017

    Měli mu říct o kolik bude muset být na lodi víc námořníků a kolik je to bude za životnost té lodi stat na mzdách a extra údržbě.

  • madrabbit
    09:59 18.05.2017

    Typická lidská vlastnost - nerozumím tomu, tak je to špatně :-)

  • PavolR
    09:47 18.05.2017

    Preklep na konci: tretia má byť Enterprise (CVN-80) ;-)