OA-X: Turbovrtulová bitevní letadla pro americké letectvo?

Jedním z adeptů programu OA-X je stroj T-6A Texan, který v současné době americké letectvo používá pro základní výcvik; větší foto / Public Domain

Americké letectvo (US Air Force) hledá v rámci programu OA-X levná a komerčně dostupná bitevní letadla. V úvahu připadají turbovrtulové i proudové stroje. Klíčovým mezníkem programu bude léto, kdy potenciální uchazeči předvedou na základně Holloman Air Force Base své kandidáty.

Během studené války se Pentagon spoléhal na různé typy letounů. Výkonný F-15 Eagle vedl boj vzduch-vzduch na dlouhé vzdálenosti, levnější F-16 Fighting Falcon byl univerzální letoun, bitevník A-10 Thunderbolt II měl ničit obrněná vozidla a podporovat pěchotu, z letadlových lodí startoval F/A-18 Hornet a F-14 Tomcat, námořní S-3 Viking bojoval s ponorkami a letoun s kolmým přistáním AV-8B používala námořní pěchota.

V současné době ale americké ozbrojené síly spoléhají pouze na dva typy letadel - na supervýkonnou stíhačku F-22A Raptor a "všeuměla" F-35 Lightning II. F-35 nahradí ve verzí “A”, “B” a “C” letouny F-16, A-10, F/A-18, S-3 i AV-8B.

Americké letectvo ale na základě zkušeností z válek na Středním východě pochopilo, že současná bojová letadla jsou pro některé úkoly příliš předimenzované. Resp. jejich provoz je natolik drahý a počet letadel tak malý (např. s ohledem na udržení tempa výcviku), že je velice obtížné je nasazovat, udržovat a provozovat vždy a všude tam, kde je třeba.

Navíc v blízké budoucnosti zůstane Pentagonu jen velmi výkonný, a tedy patřičně drahý F-35. Posuďte sami. Letová hodina F-35 stojí 42 000 dolarů a například cena dvou laserem naváděných pum GBU-12 Paveway II (2x 227 kg) je 2x20 000 dolarů.

Cena jedné mise (jednoho letounu), při které bude nutno poskytnout blízkou palebnou podporu CAS (Close Air Support) vlastním pozemním jednotkám, lehce překročí 100 000 dolarů (2,6 milionu Kč). Do akce navíc létají minimálně dva stroje.

Žhavým kandidátem je A-29 Super Tucano. Americké letectvo provozuje Super Tucana na základně Moody Air Force Base, kde pro tyto letouny cvičí afgánské piloty. / YouTube

Americké letectvo proto pro konflikty nízké intenzity, resp. všude tam, kde nehrozí nasazení špičkových systémů protivzdušné obrany, zvažuje nasazovat levná bitevní letadla s nízkými provozními náklady. Letouny hledá letectvo v rámci v úvodu zmíněného programu OA-X.

Pentagon požaduje komerčně dostupná letadla. Tímto způsobem sice letectvo nedostane “dokonalý” letoun, ale ušetří desítky miliard dolarů za vývoj nového bitevního letadla.

“Chystáme se oficiálně pozvat zástupce průmyslu k účasti (na programu OA-X - pozn. red.),” uvedl David Goldfein, náčelník generálního štábu letectva. Goldfein směrem k průmyslu dodává: ”Ukažte nám, co máte a co splňuje naše základní požadavky. [...] Nechceme něco, kde je třeba dělat hodně výzkumu a vývoje. Hledáme komerční stroj, který můžeme rychle nasadit.”

Podle Goldfeina nejvhodnější stroje projdou ostrým testováním na Středním východě, kde musí prokázat své schopnosti v prašném a suchém prostředí. Pentagon již dříve podobným způsobem testoval na Středním východě turbovrtulová letadla OV-10G+ Bronco a A-29B Super Tucano.

Letctvo má na výběr i výkonnější stroje, jako Textron AirLand Scorpion.

“Chceme zjistit, zda to má z finančního hlediska smysl,” komentuje program Lisa Disbrow, náměstkyně letectva na americkém ministerstvu obrany. “Tento koncept může uvolnit velmi drahé a velmi výkonné platformy (F-22, F-35 - pozn. red.) z operací nízké intenzity, což nám získá čas tyto platformy připravit na komplexnější hrozby. Může nám to také pomoc lépe absorbovat nové piloty a být více užiteční při spolupráci s našimi spojenci a partnery.”

Letectvo zatím neví, zda v rámci programu OA-X dá přednost turbovrtulovým, nebo výkonnějším proudovým strojům. V úvahu připadají turbovrtulové stroje Beechcraft AT-6, Embraer A-29 Super Tucano nebo výkonnější proudové Textron AirLand Scorpion či dokonce Lockheed Martin FA-50 nebo Leonardo M-346.

Výhodou AT-6 a A-29 jsou nízké pořizovací náklady v rozmezí 11 až 14 milionů dolarů za kus. Jedna letová hodina u obou typů stojí přibližně 500 dolarů.

Naopak pořizovací náklady u Textron AirLand Scorpion jsou 20 milionů dolarů a jedna letová hodina stojí 3000 dolarů. Letoun je ale samozřejmě po všech stránkách výkonnější. Cena ještě výkonnějšího FA-50 je 30 milionů dolarů (záleží na vybavení) a M-346 35 milionů dolarů.

Pro zajímavost uveďme, že parametry amerického letectva pro program OA-X splňuje český bitevník L-159 ALCA nebo nový L-39NG. Jedna letová hodina L-39NG stojí údajně méně než 2500 dolarů. Otázkou je, zda je vůbec nějaká reálná (politická) šance se s L-39NG/159 programu OA-X zúčastnit.

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Boeing T-X absolvoval svůj první let

Zbrusu nový letoun T-X od Boeingu a jeho partnera, společnosti Saab, který byl speciálně navržen pro ...

Cena programu F-35 ne tak úplně „mimo kontrolu“

Nedávno jsme přinesli zprávu o tom, jak se budoucí prezident USA Donald Trump ostře vymezil proti ...

Stíhačky Gripen nebo F-16 pro Indii

Indie připravuje nákup nových jednomotorových víceúčelových stíhacích letounů západní výroby. Mezi ...

Bitevník A-10 Thunderbolt II zůstane ve výzbroji do roku 2021

Fanoušci legendárního amerického bitevního letounu A-10 Thunderbolt II, přezdívaného “Warthog” ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • flexi
    11:11 28.03.2017

    Jeste k ARESu. Nemluvil jsem o tom ze ten letoun maji rovnou vyrobit. ale naplno vyuzit koncept rutanova navrhu.

    Co se tyce strelby z Equalizeru (nebyl to vulcan) ten letoun byl plne odlehcen tak to s nim zacloumalo. Budiz. uz ve videu Rutan vysvetluje jak konstruoval trup. Aby vysleh z kanonu a jeho razance na bok trupu zmirnili vyoseni letounu. (neco jako kompenzator).

    Co se tyce nosnosti. (muj nazor) Radeji hbity maly letoun s mensim podvesem urcenym na ucel, nez tezky a neohrabany plne oveseny viceucelovy stroj. Berme v potaz ze do akce by startovala letka na priklad o 4 strojich. (jeden s podvesenou presnou munici, jeden s kontejnerem Litening a pridavnou nadrzi, jeden s 6x agm 114 hellfire a jeden s nerizenou munici. u kazdeho samozrejme hlavnova vyzbroj) Kdyz se to takticky dobre provede, jeden druhemu da kryti a pritom to vyjde levneji nez dvojice tucan, popripade jedne A-10.

    No a nejak divne se divam na projekt SM-27 "machete" Nejak moc napadne pripomina rutanuv projekt. (az na to ze je to turboprop) http://www.armadninoviny.cz/do...

  • logik
    22:35 09.03.2017

    Cervus: L159/39NG je stavebnice. Většina věcí tam je záměnných. Takže když létá 39NG s mokrým křídlem, a ta létá, tak je daleko blíže realitě to, že aero má L159 s mokrým křídlem, než že nemá.

    btw. To, co Aero dělalo a nedělalo bohužel není příliš vina Aera. Alcu zařízla česká vláda, která chtěla ukázat, že pro Grippeny není konkurence. Bohužel....

  • skelet
    19:41 09.03.2017

    ferry range je pokud vím přeletový dolet, a to L-159 plní už teď.

  • CerVus
    19:40 09.03.2017

    Neplní, protože žádná verze s mokrým křídlem nelétá. A MAWS nemá, má pouze RWR.
    Takže nesplňuje 2 kritéria. Aero má ale neuvěřitelné štěstí v tom, že se kvůli Iráku rozjela linka a že částečně zmodernizovala letadla pro Draken. Takže by stálo za to uspíšit L-169, doplnit ho na stanovená kritéria a přihlásit se. Možná by nebylo na škodu zabudovat do trupu i nějakou optiku po vzoru Scorpiona, ale to je detail.
    Jenže Aero nemá prachy a raději s velkým úsilím dokončuje 39NG. Což bude asi rozumnější. Od hotového NG se půjde asi lépe odrazit k nahrazen problémových komponent ve 159.
    Byla neuvěřitelná chyba, že jsme onehdá nepůjčili jednu Alcu na testování Izraeli a ty neřízené rakety nebrali od nich, ale dali přednost Švédům. Ti by to letadlo dokázali patřičně zmodernizovat, kdyby se jim zalíbilo. Místo toho mají Mastery.

  • skelet
    18:46 09.03.2017

    Vsechny ty letadla vzletly prakticky ve stejnou dobu. Jak-130 (coz je M346) v roce 96, L-159 v 97, Tucano v 99, Texan II v 98. A L-159 plni pozadavek na dolet uz ted.

  • Luky
    18:46 09.03.2017

    A skoro dvacet let taky trvalo, než si to někdo odebral. Kouzlo je, že chtějí něco ozkoušeného a jednoduchého, klidně by to mohl být ten novodobý Mustang. Pokud by šlo to letadlo do států, tak by si ho stejně vždy vyráběli u nich. Uzavřená linka na tom moc nezmění, navíc oni ji dokážou ve Vodochodech otevřít, když by to bylo ekonomicky výhodné. Ale Amíci si to nenechají vyrobit venku.

    No s tím doletem jsem tě neopravoval, spíš jsem psal, když tu ještě tvůj post nebyl.
    Ale dal jsem údaj, který se tenkrát vynořil v tisku a asi byl z Aera. Ona má asi totiž Alca mnohem silnější motor, který toho asi sežere víc i když je úsporný a z USA.

  • logik
    18:33 09.03.2017

    Jenže L159 nepřišla teď. Přišla před dvaceti lety.
    A díky tomu má Aero pro výrobu daleko horší podmínky, než v době, kdy to byl top produkt Aera, na který bylo vsazený skoro všechno.

    Jak říkám, osobně jsem dosti přesvědčen, že Aero nebude o tento tendr ani usilovat. Byť samozřejmě by se mi líbilo - ale je to podle mne utopie.

    Jinak 39NG je +- L159 s mokrým křídlem a jinou avionikou, takže pokud mokré křídlo přidalo 1000km doletu, není myslím důvod, proč by to nepřidalo i L159.

  • Luky
    18:25 09.03.2017

    možná přišlo v dobrou dobu logiku. Dobrý reference z reálnýho provozu, případně i ostrý nasazení, to vše chce čas a spoustu úsilí. Teď teprve ALCA ztratila cejch "ležáku" a teď právě Amíci hledají lehký bitevník.

  • Luky
    18:03 09.03.2017

    CerVus
    oba dvoumotoráky co zmiňuješ mají sice o něco větší nosnost, myslím, že Embéčko 3 tuny a Škorpion o asi 200 kg méně, ale mají dvakrát tolik motorů (pro cca+ 500kg nosnost). ALCA s jedním motorem uveze necelé 2,5 tuny. Stejně se ve výsledku používá podstatně lehčí výzbroj. Suchoje nad Sýrií často létaly s pidibombičkou.
    Vidím v tom spíš vyhodu. Už u L-169 se psalo, že mokrý křídlo přidá 600km doletu a navíc se sníží odpor. To se bavíme o něčem, co už existuje. A hned máš dolet nad 2000 km.
    Rusové si stěžují, že potřebují něco jednoduššího, že je provoz Yaku moc drahý. Já bych to po technické stránce viděl dobře.

  • logik
    17:54 09.03.2017

    L159 nemá mokré křídlo, přitom to má už aero vyvinuté. Takže dolet problém nebude.
    L39NG má na interní palivo dolet
    2590km
    http://www.l-39ng.cz/underwood...
    takže těch pět hodin "endurance" by asi bylo schopné dát.

    Jinak ono to v podstatě je přesně letadlo vyvinuté k tomu, co američani hledají. Bohužel přišlo ve špatnou dobu.... Byla by to ale krásná představa, kdyby se do USAF protlačilo....

  • skelet
    17:31 09.03.2017

    jo a MAWS myslím L-159 má

  • skelet
    17:27 09.03.2017

    Na interní nádrže má L-159 dolet nějakých 1570km, s přídavnými nádržemi má dolet 2530km. Vytrvalost letu má na 3hodinách 50minutách.
    Není to nic neřešitelného.

  • CerVus
    17:18 09.03.2017

    No, tak má jen trochu menší dolet a nemá MAWS. Targeting modul, který mají letadla od Drakena (ostuda, že u nás se o tom jen 15 let mluví) by měl zvládnout snad většinu ISR požadavků.
    Ten dolet Draken nevyřeší, ten se musí vyřešit ve Vodochodech. Pokud letadlo nesplní požadavky, tak se ani nemůže přihlásit. Maws to samé.

  • skelet
    17:04 09.03.2017

    Cervus: většinu toho L-159 zvládne. Navíc má i ona dostat nové křídlo po vzoru L-39NG. Ale ono je to stále o tom jak moc se bude Draken snažit.

  • CerVus
    16:31 09.03.2017

    Ta L159 má proti Scorpionovi malou nosnost a dolet. V Iráku létají kvůli tomu s přídavnými nádržemi a tuším, že mají pod křídly jen dvě bomby. I ten M-346 je na tom lépe. Oba to mají vlastně nahnané dvěma motory.

    Jsem našel požadavky. Schválně kolik toho L159 nebo 39NG splňuje.
    Rough field operations. The RFI requires that the aircraft be capable of operating from semi-prepared runways such as grass or dirt surfaces.
    Defensive package. The aircraft will have to include several defensive measures, including a Missile Approach Warning System (MAWS), a Radar warning receiver (RWR), and chaff and flare dispensers.
    Armored cockpit and engine.
    Long loiter time. The aircraft must be able to fly 5 hour sorties (with 30 minute fuel reserves).
    Range. The aircraft must have a 900 nautical mile (1600 km) ferry range.
    Data link capability. The aircraft is required to have a line-of-sight data link (with beyond line-of-sight desired) capability of transmitting and receiving still and video images.
    Intelligence, Surveillance and Reconnaissance (ISR) capabilities. The aircraft will have to laser track and designate targets, as well as track targets using electro-optical and infrared video/still images.
    Weaponry. The LAAR aircraft will need at least 4 weapons stores capable of carrying a variety of weapons, including 500 lb bombs, 2.75-inch rockets, rail-launched missiles, and illumination flares. The aircraft will also be capable of aerial gunnery, either with an integrated or pylon mounted gun.
    Desired traits (but not requirements) include:
    Infrared signature suppression for the engine(s).
    30,000 ft (9000 m) operational ceiling.
    6,000 ft (1800 m) takeoff and landing distance.
    Aerobatic capabilities capable of maneuvers such as the Immelmann turn, Cuban eight, and Split S.

  • Luky
    16:09 09.03.2017

    noc velký iluze si nedělám....pokud jde ale o výrobu, ta by určitě proběhla v Americe, stejně jako Lakoty

  • logik
    14:04 09.03.2017

    Trochu bych chladil nadšení z L159. Sice by to bylo krásné mít zas letecký průmysl na úrovni, ale jsem dosti skeptickej ohledně schopnosti Aera rozjet opravdu "sériovou výrobu".
    Z toho důvodu i nečekám, že by se na americkej trh nějak cpali.

  • Luky
    08:48 09.03.2017

    Tak určitý marketing v tomto směru už udělali v Bohemia Interactive. Pokud se nemýlím, tak standardní lehký bitevník NATO je v A3 L-159 a červených něco jako Yak/MB. Mohli by si tak krz děti zvyknout na překvapivou myšlenku českého stroje, navíc to Drakenní nasazení přišlo v pravou chvíli...k tomu Irák a celková popularita Albíka na divokém západě, zejména v Grand kaňonu. S mokrým křídlem by se mohla chytnout. Navíc někdo psal, že Boeing čórnul kopyto na překryt L-39 :D

  • KOLT
    07:13 09.03.2017

    Pokud A-10 chybí rychlost, tak nevím, proč se řeší turbovrtuláky. Obratnost má také dostačující. Jenže ta letadla jednak stárnou, jednak jsou furt dost velká a relativně drahá na provoz. Navíc mám dojem, že u USAF by chtěli něco, co by v případě potřeby mohli poskutnout chudým spojencům, aniž by je to zruinovalo (USA i ty spojence), což by ST perfektně splňovalo.

  • D.i.p
    23:05 08.03.2017

    L-159 by musel vzít za své hlavně Draken s tím, že by ten stroj musel plně amerikanizovat a zajistit montáž v USA. Těžko si představit, že by v tomhle uspěla jiná než americká firma.

    Iq323: Tak A-10 "přesně vhodný pro tyto úkoly" právě není. Je jistě odolný, ale chybí mu rychlost a obratnost. A-10 je pro bitevní pole, ne pro přepadávání partyzánských úkrytů.

  • Henrich7
    13:24 08.03.2017

    F 16 síce majú dosť,ale vďaka modernizácii na Viper ich budú vyraďovať omnoho neskôr ako bolo plánované,a tak ako už bolo napísané, prerábať na jednoduchšie sa im ich neoplatí,lebo to vyjde paradoxne viac, ako modernizácia na Viper.

  • CerVus
    13:07 08.03.2017

    Zjednodušená F-16 by nedopadla. Jednak by vývoj něco stál, jednak by to chvíli trvalo a skončila by ve stejné kategorii jako FA-50, která je vlastně zmenšenou F-16.
    Teď jsem navíc četl, že i ta Fa-50 není prý ideální. Očividně je moc rychlá a operuje ve stejných výškách jako běžné stíhací letouny. Oni prý preferuji menší rychlost a možnost přízemního letu. To opět nahrává A-29. Ten Scorpion mi přijde že má až moc podobné zaměření jako Reaper. Proč chtít pilotovane letadlo, když stejnou práci už teď dělá dron?

  • Iq323
    10:15 08.03.2017

    Podle mne by bylo nejjednodušší ponechat si A10 jedna se o vyzkoušený odolný stroj přesně vhodný pro tyto úkoly

  • alea206
    09:54 08.03.2017

    Marfolodej:
    "Modernizace" F-16 by byla hodne nakladna vec. Motor bez AF by mel jine rozmery, takze by se musel upravovat drak a to je hodne nakladna vec. Navic draky, elektroinstalace, hydraulika tyhle systemy nemladnou

    Luky:
    Nezapominejte ze cena letadla neni jenom cena letadla, ale i pilota a jeho vycviku. Pokud budu mit levny letadla, na kterejch budu ztracet piloty, tak to neni zadna hitparada. Tohle ale otestuje az ostre nasazeni.

  • Luky
    08:33 08.03.2017

    alea206
    ne není to výhoda, když jsou mezi hlavními kritérii cena. Ten trup je ve výsledku 3x tak široký než jednomotorák. Je to takový model F-14 s otevřenými křídly, kterou fikl Hornet.

  • Zemak
    07:51 08.03.2017

    K Aresu: taky stojí za zmínku video na které je střelba z Vulcanu, jak to s tím erem zacloumá. Ty kila prostě nejdou okecat. Škoda.

  • marfolodej
    07:07 08.03.2017

    a nestačilo by očesat a zjednodušit F-16? Stejně jich maj mraky a budou je vyřazovat. Dat tam jednodušší motor bez přídavného spalování, jednodušší avioniku a fertig.

  • Shania
    00:13 08.03.2017

    flexi: věnuj pozornost tomu co ten stroj unese a kolik váží:

    Empty weight: 2,884 lb (1,308 kg)
    Loaded weight: 4,804 lb (2,179 kg)
    Max. takeoff weight: 6,100 lb (2,767 kg)

    Tzv ten stroj unese 588kg... Přidej si avioniku, TG pod, nějakou tu ochranu a neodlepí se od země.

    Scorpion v podstatě plně naloženého Arese unese 1,5 krat.

    Tohle fakt není stroj na moderní CAS ani COIN

  • flexi
    23:41 07.03.2017

    alea206: ber v potaz ze to letadlo je z roku 86. Teda vic nez 20 let stare a temer o ctvrtstoleti predbehlo svou dobu. Netvrdim ze by se melo primo prejit k jeho vyrobe, ale vyuzit naplno tento koncept. Proc kupovat novy nevyzkouseny (a patricne hnusny) scorpion, kdyz existuje zaletany a vyzkouseny a potencionalne efektivni LOW-COST stroj ktery by se mohl poridit za tretinovou (nebo polovicni) cenu jako scorpion? Nemluvim o tom ze by jich mohly byt vyrobeny "stovky". V neposledi rade by ty HI-TECH turbopropy jako je texan nebo supertucanno da se rict strcil do kapsy. Co se tyce poskozeni v boji, to by slo resit v modernizacnim paketu. V kazdem pripade by tech malych lehkych a hbitych ARESů na bojisti operovalo vic.

  • alea206
    23:08 07.03.2017

    Luky: Dvoumotorova konstrukce je velka vyhoda. Tim spis u letadla kde jako protivnika ocekavas "kulometnou" AA. Letadlo schyta davku do jednoho motor a na ten druhej se porad muze vratit domu. A-10 mela tuhle myslenku dovedenou extremu (2 motory, na gondolach daleko od sebe) ale tam se uvazovaly i manpady.

    Flexi: Letadlo je to zajimavy a aerodinamicky "narocny" otazka je jak by se chovalo pri poskozeny at uz kachnich nebo normalnich kridel. Takhle radikalni konstrukce by mohla aerodinamickou stabilitu ztratit az desive snadno.

  • flexi
    21:01 07.03.2017

    Ja to porad nechapu. Burt Rutan jim takovy letoun vyvyinul uz davno. V roce 1986. Letoun s genialnima vlastnostma Type 151 - ARES za jednotkovou cenu 2 miliony dolaru. S modernizaci na soucasny trend plus 3 max. Bud jsou slepí nebo nevim. :/

    http://www.military.cz/usa/air...

    https://www.youtube.com/watch?...

  • Luky
    19:44 07.03.2017

    Moc nechápu, proč je Scorpion dvoumotorový, když jde hlavně o cenu stroje a provozu. Vždycky bude v nevýhodě v porovnánís jednomotorákem a odolnost to letadlo stejně nemá takovou aby dva motory rozhodovaly

  • Matesaax
    18:35 07.03.2017

    Myslím,že jediný ideální kandidát je Scorpion,Turbovrtulové bitevníky jsou možná vhodné pro rozvojové země či prostředí Jižní Ameriky,ale nevěřím,že by něco takového pořídilo americké letectvo,protože pro ně je takový letoun prostě slabý nevýkonný atd..

  • apache
    18:14 07.03.2017

    I české alky prošly modernizací avioniky a dostaly například větší multifunkční displeje, také stojí za zmínku vývoj verzí T1 a T2. Integrace Liteningu proběhla myslím na letoun jako takový, nejen tedy pro kusy prodané Drakenu.

  • skelet
    17:34 07.03.2017

    L-159 normálně fachá v Iráku, plus na mezinárodních cvičeních (včetně pár sestřelů F-16), plus podpora USAF/US NAvy/US Marines během cvičení.
    Draken si nechal svoje L-159 upravit i pro použití kontejnerů Litening (včetně lehké modernizace avioniky). Navíc má obchodní zastoupení L-159 pro Severní a Jižní Ameriku. To letadlo je od začátku navrženo pro použití chytré výzbroje, jen se do toho Luftjardovi nechtělo.
    Takže vše záleží na ochotě Drakenu do toho jít.

  • RiMr71
    17:32 07.03.2017

    ...kruci v tom SUperTucanu bych teda OPRAVDU rád svezl...

  • CerVus
    17:25 07.03.2017

    Nikde jsem nenašel jak moc byla 159 za tu dobu co slouží vylepšena. Stát na to nedal ani korunu a Aero dlouhá léta balancovalo nad propastí.
    To, že v Iráku shazují hloupé bomby se nedá moc brát jako prověření. To už jsou více prověřené Syrské L-39ZA. Jaký vliv Draken má je otázkou, ale když není adekvátní produkt, tak je těžké ho někam protlačit, když je okolo taková konkurence.
    Jo pokud by Aero mělo zdroje na to aby společně s 39 vylepšovalo i 159, tak to bude asi jiná káva.

  • skelet
    17:10 07.03.2017

    L-39NG asi těžko, to spíše L-159. Přeci jen tam už Aero zastoupení má, je i bojově prověřené atd. Ale záleží jak moc bude agresivní Drakken

  • marfolodej
    16:25 07.03.2017

    hřišná myšlenka...co něco dvoumotorového vrtulového...což takhle upgradovat https://en.wikipedia.org/wiki/...

  • CerVus
    16:16 07.03.2017

    Sakra ten Scorpion je tak šeredné letadlo.
    Podle mě by měla vést FA-50 - největší nosnost, nejrychleji stoupá a klesá, má radar, zabudovaný 20mm kanón, má přídavné spalován - je nadzvukový, nevychází z Ruské konstrukce (to podle mě v Americe může mít roli). Master je asi lepší tréninkový letoun a vyhrál na Geaglem v Izraeli a Singapuru, ale tady se hledá mrška, která půjde do boje. A Amíci mají rádi pokročilé zbraňové systémy. Tady na konec zvítězí proudový motor.
    L39NG se podle mě nechytá. Je to krásné letadlo, ne že ne, ale ve vývoji je prostě pozadu.