Turbovrtulový bojový letoun IOMAX Archangel Block 3

-
4. 9. 2014
-
3 komentářů
-
Jan Grohmann
Americká firma IOMAX vyvíjí nový turbovrtulový bojový letoun Archangel Block 3. Stroj lze využít jak k průzkumným, tak i k bitevním úkolům. Firma vychvaluje letoun jako ideální prostředek pro protipovstalecké/protidrogové operace nebo pro ochranu hranic.
Turbovrtulové letouny proti povstlacům
Poptávka po průzkumných a bojových turbovrtulových letounech roste především v zemích, které bojují proti teroristickým, kriminálním, pašeráckým či drogovým organizacím. Jaký je hlavní důvod? Turbovrtulové letouny stojí jen zlomek ceny, co moderní proudové letouny a násobně levnější je také letová hodina.
Například letová hodina stíhačky F-16 přijde přibližně na 25 000 dolarů. Nemluvě o ceně stroje, nutnosti rozsáhlého pozemního zabezpečení, komplikovaném servisu, cenách náhradních dílů, náročném výcviku pilota, atd.
Turbovrtulový motor (od toho turbovrtulový letoun) se dá považovat za hybrid vrtulového a proudového motoru - většina částí je stejná jako u proudového motoru. V podstatě to je proudový motor, jehož energie se však použije k pohonu vrtule a pouze necelých 10% výkonu se přímo podílí tahovou silou na pohonu letadla. Wikipedia
Nízká cena a letová hodina turbovrtulového stroje je doslova strategickou výhodou. Provozovatel je schopen za velmi nízké náklady stroje vysílat do vzduchu v kratších intervalech a trvaleji udržovat svou přítomnost ve vzduchu. Navíc stroje poháněné vrtulí, díky své nízké rychlosti, jsou ideální k hlídkování a k útokům na pozemní cíle.
IOMAX Archangel Block 3. / IOMAX
Ukázkovým příkladem je Irák. Irácké letectvo využívá turbovrtulové letadla AC-208 "Combat Caravan" (Cessna 208 Caravan) osazené laserem naváděnými střelami AGM-114 Hellfire k útokům na sunnitské povstalce z Islámského státu.
Zřejmě nejznámější turbovrtulový stroj A-29 Super Tucano naopak slouží v brazilském letectvu. Zde s úspěchem působí proti pašeráckým a drogovým skupinám v Amazonském pralese. S úspěchem zasahuje také proti pašeráckým letadlům letící v nízké letové hladině.
IOMAX Archangel Block 3
Americké turbovrtulové letadlo IOMX Archangel je určeno k průzkumným, sledovacím a zpravodajským úkolům ISR (Intelligence, Aurveillance and Reconnaissance). Elektronické systémy letadla dovolují rovněž provádět údery přesnými zbraněmi na pozemní cíle.
Air Tractor AT-802 je stroji Archangel velmi podobný, oba vycházejí z původního práškovacího letadla z 50. let minulého století konstruktéra Lelanda Snowa. Všimněte si speciálního kontejneru s kulovým pouzdrem, radarem a datalinkem. / IOAMX
Archangel je již druhy bojový letoun firmy IOMAX. První letoun byl v podstatě upravený civilní práškovací stroj Air Tractor AT-802. Na rozdíl od svého předchůdce Archangel vychází z civilního stroje S2R-660, avšak je již od základu postaven jako čistě vojenský letoun.
Archangel je dvousedadlový, tandemově uspořádaný stroj. V případě přání zákazníka je možné stroj vybavit vystřelovacími sedačkami. Vpředu sedí pilot, vzadu operátor průzkumných systémů nebo zbraní. Piloti mají k dispozic moderní kokpit s multifunkčními displeji a také průhledovým displejem.
Stroj disponuje šesti závěsnými body pro zbraně pod křídly. Pod trup letounu lze umístit kulové otočené pouzdro s elektrooptickými senzory a laserovým značkovačem (např. Star SAFIRE 380-HLD nebo WESCAM High Definition MX-15), případně specializovaný kontejner s kulovým průzkumným pouzdrem, radarem se syntetickou aparaturou schopným zaměřovat pohybující se cíle na zemi, výstražnými systémy a datalinkem.
Přístrojová deska pilota a operátora si nezadá s nejmodernjšímí proudovými letouny. / IOMAX
Na zbraňové závěsníky pod křídla lze umístit kontejner GAU-19B s 12,7mm rotačním kulometem, přesně naváděné pumy Paveway II GBU-12, GBU-58 Laser Guided Bombs, laserem naváděné střely AGM-114 Hellfire nebo turecké laserem naváděné 70mm střely Roketsan Cirit.
Maximální startovací hmotnost letounu je 6710 kg. Turbovrtulový motor Pratt & Whitney PT6A-67F o výkonu 1250 kW (1600 koní) uděluje letoun nejvyšší rychlost 390 km/h. Cestovní rychlost je 333 km/h.
Přeletová vzdálenost bez zbraní je 2500 km. V případě ISR mise (bez zbraní) vydrží letoun ve vzduchu hlídkovat 10 hodin.
Zdroj: IOMAX
Související články
Vrtulová letadla se do důchodu nechystají
Ač se to možná nezdá, vrtulová bitevní letadla mají oproti proudovým strojům mnoho výhod, které ...
-
17.10.2011
-
0 komentářů
-
Jan Grohmann
Renesance bitevních vrtulových letadel
Tak tohle je opravdu zajímavá zpráva. Několik evropských zemí NATO vážně uvažuje o pořízení ...
-
13.11.2011
-
1 komentářů
-
Jan Grohmann
A-29 Super Tucano - bitevní vrtulový letoun pro US Air Force
Ve Spojených státech pravě skončil program LAAR (Light Attack and Armed Reconnaissance), který měl ...
-
02.01.2012
-
3 komentářů
-
Jan Grohmann
Scorpion: Stíhačka pro neregulérní válku
Americké firmy Textron a AirLand dva dny nazpět představily médiím projekt lehké stíhačky Scorpion. ...
-
18.09.2013
-
14 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
RiMr71: Koncem osmdesátých let opravdu existoval prototyp militarizované verze Turbočmeláku Z-137 :) Nedávno o tom vyšel v L+K velice zajímavý článek s mnoha fotkami od člověka, ...Zobrazit celý příspěvek
RiMr71:
Koncem osmdesátých let opravdu existoval prototyp militarizované verze Turbočmeláku Z-137 :) Nedávno o tom vyšel v L+K velice zajímavý článek s mnoha fotkami od člověka, který na něm pracoval.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...