Turci sestřelili ruské letadlo Su-24. Co bude dál?

Foto: Na YouTube lze shlédnout záznam padajícího Su-24. / YouTube
Na YouTube lze shlédnout záznam padajícího Su-24. / YouTube 

24. listopadu turecké stíhačky F-16 sestřelily ruský útočný letoun Su-24. O život přišel jeden pilot a při následné záchranné akci jeden člen ruské námořní pěchoty. Sestřel značně vyostřil vztahy mezi Tureckem a Ruskem. Otázkou nyní je, jak se bude již tak značně nepřehledná situace na Středním východě vyvíjet a kudy se uberou vztahy mezi Ruskem a Tureckem.

Rádio Free Europe/Radio Liberty oslovilo nejvýznamnější světové experty na Rusko a Střední východ a požádala je o zhodnocení situace po sestřelení ruského letadla. Odborníci hodnotili přímé dopady po sestřelení letadla, reakci Putina, dopad na vztahy mezi Ruskem a NATO a také, zda může dojít k vyostření situace.

Všichni komentátoři se víceméně shodují, že problém mezi Ruskem a Tureckem doutnal již dlouhou dobu a potvrzují nelibost Turecka s ruskou operaci v Sýrii. Analytici do jednoho uvádí, že sestřel byl především gestem Turecka k Rusku a neměl nic společného (nebo aspoň ne přímo) s narušením vzdušného prostoru Turecka.

Dmitrij Gorenburg si všímá časové návaznosti - k sestřelu došlo po katastrofě ruského civilního letadla v Egyptě a po teroristických útocích v Paříži. Po útocích západní země a Rusko proklamovaly větší ochotu spojit se v akcích proti Islámskému státu. Po sestřelení Su-24 je však taková spolupráce mnohem obtížnější.

Podle Gorenburga Turecko chtělo sestřelením “ukázat svou sílu”. Je však otázkou, jak se Putin zachová. Putin za žádnou cenu nebude chtít před domácím publikem ukázat slabost.

“Součástí problému je, že zde bylo hodně úsilí o nekonfliktní přístup mezi USA a Ruskem, když Rusové začali zasahovat v Sýrii, ale jaksi (Rusové - pozn. red.) ignorovali všechny ostatní a postavili USA před otázku, jak se s tím (ruským angažmá v Sýrii - pozn. red.) vypořádat. Je zde problém, protože máte zde dva hlavní hráče na stejném hřišti, kteří mají potřebu vylíčit sebe jako ultimativní patrioty, takže uvidíme, jaké problémy z toho mohou vzniknout,” přemítá Gorenburg.

Edward Lucas, redaktor magazínu The Economist, podobnou událost očekával. Podle Lucase ruská média syrské angažmá ukazovaly jako perfektní operaci ruské armády, ale sestřel ukázal, že v oblasti je skutečná válka a ruská armáda není schopna zajistit bezpečnost svých letadel.

Alexander Clarkson, který přednáší na King College, zdůrazňuje, že Turecku se nikdy nelíbilo počínání Ruska v Sýrii. Putin viděl svou akci v Sýrii jako souboj s USA, ale sestřelení letadla mu připomnělo, že celý problém je mnohem hlubší. Turecko podle Clarkson opakovaně varovalo Rusy ať nevstupují do jeho vzdušného prostoru. Clarkson míní, že Erdogan se jednoduše rozhodl poslat Rusům silnou zprávu.

“Rusové se snaží dělat dobrou show, ale nemají technickou kapacitu, komunikaci a sílu pro skutečnou kampaň v Sýrii. Vzali na sebe šílené riziko, způsobovali chaos kolem tureckého vzdušného prostoru a opravdu se zdá, že mají neokoloniální přístup k rebelům v celé oblasti a myšlení typu´můžeme dělat, co se nám zamane´. Stejně jako v případě Ukrajiny, zcela podcenili sílu svého protivníka,” komentuje situaci Clarkson.

Clarkson zdůrazňuje, že NATO, Turecko a především Německo budou chtít celou situaci uklidnit. Problém však je, že Rusové dělají kolem turecké hranice nepořádek a neuvědomují si, že Turecko je ve vážném válečném stavu kvůli tomu, co se děje v Sýrii. Turecko několikrát v minulosti zdůraznilo své odhodlání k akci. Podle Clarksona Turci budou Rusům zdůrazňovat, že v Sýrii mají spojence a Rusové si nemohou dělat vše, co se jim zlíbí.

“Hrozí riziko významných důsledků, pokud se nebude jednat správně. Turecko a Rusko se staly během ukrajinské krize vlastně celkem blízké, protože Turecko se stalo větším trhem pro ruský plyn a pomohlo tak trochu nahradit trh ztracený v rámci EU. Myslím si, že Rusko nyní zajišťuje dodávky 60 % tureckého plynu. Omezí dodávky? Pravděpodobně ne, zejména proto, že Gazprom se stále zotavuje ze ztrát v Evropě. Jsem opravdu překvapen, že mezi Ruskem a Tureckem nevznikla dohoda o vzdušném prostoru, zejména proto, že USA a Rusko prokázaly, že se lze domluvit, právě aby se předešlo podobným incidentům,” přemýšlí o možné ruské reakci Kyle Frese, vojenský expert z Washingtonu.

Co se týče vtahů mezi Ruskem a NATO, Frese soudí, že se moc dít nebude. Už jen proto, že Rusko si nemůže dovolit vést ekonomickou válku. “Můj odhad je, že Francie se bude zlobit na Turecko, Německo se stane opatrným mediátorem (i když bude pravděpodobně na straně Putina - Merklová má s Erdoganem napjaté vztahy) a Velká Británie a USA budou chtít dát od všeho ruce pryč, jak jen mohou,” dodává Fraser.

Také Gustav Gressel z Rady EU pro zahraniční vztahy soudí, že k podobnému incidentu se schylovalo již dlouho. Vše začalo během anexe Krymu, kdy se Turecko postavilo na stranu Tatarů a vymezilo se proti ruské intervenci na Krymu.

Rusové přilili olej do ohně, když začali intervenci v Sýrii bez tureckého schválení, resp. ne za podmínek, jak si představuje turecký prezident Erdogan. Podle Gressela Erdogan vše vzal jako osobní urážku.

“Turecko se stalo vůči Rusku více kritické, zejména po prvních porušeních vzdušného prostoru Turecka, a teď si myslím, že Erdogan chtěl zdůraznit, že Turecko je zde pořád a nemůže s ním být zacházeno jako s hráčem druhé kategorie. Podle mého jde spíše o prestiž a zachováni si tváře, než o skutečném ruském zásahu,” soudí Gressel.

Gressel rovněž připomíná, že počínání a postoj Turecka v regionu a vůči Islámskému státu nelibě nese řada zemí NATO. Turecko nakupuje ropu od Islámského státu a je také tranzitní zemí pro bojovníky Islámského státu mířící do Evropy.

“Turecká snaha omezit oba problémy byla poněkud vlažná a skutečnost, že Turecko využívá některé islámistické skupiny v boji proti kurdským bojovníkům nezvýšilo důvěru Západu vůči Ankaře. Takže Erdogan se netěší plné podpoře Západu a jen proto, že Rusko je protizápadní, nemusí nutně znamenat, že Západ bude podporovat cokoliv, co Turecko v tomto směru udělá,” uvažuje Gressel.

Alex Kočarov, hlavní analytik Country Risk IHS, označuje syrskou občanskou válku jako “proxy konflikt”, tedy o zástupný konflikt, ve kterém si jiné země a skupiny vyřizují své účty. Kočarov se však obává, že lokální “sponzory” nyní nahrazují velmoci.

“Velký problém s konfliktem v Sýrii je, že to začalo jako proxy konflikt, ze kterého byli lokální sponzoři (sponzoři konfliktu - pozn. red.) potichu odstranění ze hry. Nyní se vzdálenost mezi skutečnými sponzory, kteří jsou nyní zapojeni do konfliktu vojensky, rychle zmenšuje. Rusko stále proklamuje, že vojenských operací v Sýrii se účastní pouze letectvo, ale jsou zde četné zprávy, které naznačují, že v Sýrii jsou také ruské pozemní jednotky,” soudí Kočarov.

Matthew Rojansky, ředitel Kennan Institute, zdůrazňuje, že je to poprvé v novodobé historii, kdy členská země NATO sestřelila ruský letoun. Údajně se však nejedná přímo o problém Rusko vs. NATO, ale především o problém Turecka a Ruska. Jako výše uvedení experti Rojansky soudí, že napětí mezi Ruskem a Tureckem se stupňovalo roky.

“Je jasné, že Rusko a Turecko mají neslučitelné cíle v Sýrii a že vedení na obou stranách mají obrovský politický potenciál investovaný tak, že nebude snadné ustoupit. Očekávám, že se to celé bude prezentovat jako agresi NATO v kombinaci s argumentem, že jde o americkou vinu kvůli blokování lepší koordinace (při bombardováni - pozn. red.),” říká Rojansky.

Michael Stephens, z Royal United Services Institute, ironický dodává, že jak Rusko, tak Turecko se navzájem obviňují z podpory terorismu. Ale ani jedná strana nepovažuje Islámský stát za hrozbu číslo jedna.

Zdroj: Rádio Free Europe/Radio Liberty

Nahlásit chybu v článku


Související články

NÁZOR: Bezpečnost českého státu

Občanům České republiky nezbývá nic jiného, než hlasitěji vyzývat odpovědné instituce, aby vůči ...

NÁZOR: Perspektivy pařížských útoků

Teroristické útoky, které zasáhly Paříž 13. listopadu, vyvolaly v Evropě šok. Ten byl o to větší, že ...

Ruské systémy S-400 v Sýrii mění pravidla hry

Rusko před několika dny letecky dopravilo do Sýrie protiletecký a protiraketový systém S-400 Triumf. ...

Protiofenzíva syrských povstalců v okolí Aleppa

Povstalecké skupiny spojené v koalici Jaysh al-Fateh zahájily v druhé půlce listopadu protiofenzívu ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Muhaha
    12:07 02.12.2015

    Ty v článku citované experty na Rusko a Střední východ bych označil spíš za propagandisty. Sestřelení Su-24 v dané geopolitické situaci mnozí považují za školáckou strategickou ...Zobrazit celý příspěvek

    Ty v článku citované experty na Rusko a Střední východ bych označil spíš za propagandisty.

    Sestřelení Su-24 v dané geopolitické situaci mnozí považují za školáckou strategickou chybu Turecka. Možná z mezinárodního hlediska. Neznám podrobněji aktuální Erdoganovy vnitropolitické tahy a zámysly, takže se neodvážím hodnotit. Třeba mu to do budoucna pomůže trvale uchvátit ještě více moci v zemi.

    Otevřený vojenský konflikt mezi Tureckem a Ruskem nečekám.
    Buď se domluví na sférách vlivu (Rusové západ Sýrie s pobřežím, Turci kurdský severovýchod), nebo Azeři zintenzivní ostřelování Arménie a v reakci na to i východní Anatolie začne být více neklidnou oblastí. Přímo po sobě ale nepůjdou.

    A už mě ani trošku nezaráží, jakým způsobem se v dané věci projevují vrcholní evropští lídři. Zasloužíme si je.Skrýt celý příspěvek

  • palo satko
    11:59 02.12.2015

    Rase mate pravdu, že Turecko ma ambicie a nakoniec aj možnosti byt regionalnou velmocou. Len Ergodan zvolil zlu strategiu, islam a vojnu. Keby bol zvoli hospodarsky rozvoj a ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase mate pravdu, že Turecko ma ambicie a nakoniec aj možnosti byt regionalnou velmocou. Len Ergodan zvolil zlu strategiu, islam a vojnu. Keby bol zvoli hospodarsky rozvoj a demokraciu, tak by bol dosiahol to čo Nemecko vo Vychodnej Europe. Dnes sa ked dojde rano Slovak alebo Čech do prace, tak v Nemecku cinkne kasička.Skrýt celý příspěvek

  • Pepa
    11:53 02.12.2015

    Sultán i Car mají stejné postupy a metody. Sultán má na podporu svých zájmů Turkmény, Car separatisty. Když jim na jejich chráněnce někdo hází bomby, tak ho sestřelí...jak na ...Zobrazit celý příspěvek

    Sultán i Car mají stejné postupy a metody. Sultán má na podporu svých zájmů Turkmény, Car separatisty. Když jim na jejich chráněnce někdo hází bomby, tak ho sestřelí...jak na Ukrajině tak v Sýrii. Hledat v tom hlubší smysl je přeceňování těchto dvou pánů. Zeměpisná délka a šířka jsou argumenty pro to, kde si který z nich bude dělat pořádek...Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    11:50 02.12.2015

    Erdogan má ambice vybudovat z Turecka regionální velmoc (minimálně v oblasti Sýrie a Východnícho Kavkazu). Používá stejnou rétoriku jako Putin a zkouší co projde a co ne. V době ...Zobrazit celý příspěvek

    Erdogan má ambice vybudovat z Turecka regionální velmoc (minimálně v oblasti Sýrie a Východnícho Kavkazu). Používá stejnou rétoriku jako Putin a zkouší co projde a co ne. V době druhé světové války bylo Turecko stranou a mohlo se soustředit na konsolidaci státu, budovat ekonomiku a funkční armádu (nějaké zkušenosti armáda brala z bojů s Kurdy + sledováním co se děje kolem). Doposud byli v klidu ale Erdogan má poněkud jiné plány - šířit svoji politickou vůli i mimo Turecko.
    Pokud je otázkou zda může být (nebo je) Turecko regionální velmocí tak rozhodně ano. Pokud má být v NATO tak rozhodně ne.
    Turecko i Rusko jsou oba nepředvídatelnými státy, které nemíní ustupovatSkrýt celý příspěvek

  • jarpe
    11:46 02.12.2015

    Tím vlastně dalo turecko souhlas k tomu aby ostatní sestřelovali Turecká letadla, která běžné přelétají nad cizím územím.

    Tím vlastně dalo turecko souhlas k tomu aby ostatní sestřelovali Turecká letadla, která běžné přelétají nad cizím územím.

  • ratataarmata
    11:25 02.12.2015

    Je tu ještě jedna věc, ruský letoun bojoval na straně Syrské arabské republiky. Nebojoval za Rusko, ruské vojenské síly (jak stále zdůrazňuje Vladimír Putin) jsou v Sýrii na žádost ...Zobrazit celý příspěvek

    Je tu ještě jedna věc, ruský letoun bojoval na straně Syrské arabské republiky. Nebojoval za Rusko, ruské vojenské síly (jak stále zdůrazňuje Vladimír Putin) jsou v Sýrii na žádost prezidenta Assada a s jeho vědomím a souhlasem. Mají za cíl podpořit syrskou armádu a cíle úderů konzultují se syrskou armádou a syrská armáda jim je vybírá. SU-24 lze tedy považovat do značné míry za syrský letoun - nebo minimálně za letoun bojující na syrské (Assadově) straně. Nuž potom Turecko udělalo Sýrii přesně to, co Sýrie Turecku před třemi roky. Už se pozapomnělo, že v roce 2012 Assad nechal sestřelit tureckou stíhačku F-4 Phantom, protože se přiblížila k syrskému vzdušnému prostoru nad středozemním mořem (asi 15 km od Latkíje). Udělal to v době kdy startoval vnitrosyrský konflikt a on začal krvavě potlačovat demonstrace obyvatel (žádný IS tehdy neexistoval) a obával se, že tím na sebe přivolá mezinárodní sankce a možná zásah světového společenství (ten nakonec zablokovalo Rusko a Čína). Turci tehdy tvrdili, že to bylo v mezinárodním vzdušném prostoru a hranice Sýrie vůbec nenarušili a Syřané tvrdili opak. Turci také zmínili, že nebyli vůbec varováni, ale rovnou sestřeleni. Prostě dnešní situace na ruby. Je dobré si to připomenout jsou to jen cca 3 roky. Tady na Armádních novinách se o tom psalo zde: http://www.armadninoviny.cz/sy... Skrýt celý příspěvek

  • pks_
    11:06 02.12.2015

    Ještě si dokážu představit "diplomatické" řešení v situaci, kdy Turecko vtrhne do Sýrie. Putin: "Obamo, jestli nám vydáš Erdogana, Davutoğlu a generály odpovědné za tento krok k ...Zobrazit celý příspěvek

    Ještě si dokážu představit "diplomatické" řešení v situaci, kdy Turecko vtrhne do Sýrie.
    Putin: "Obamo, jestli nám vydáš Erdogana, Davutoğlu a generály odpovědné za tento krok k potrestání v Rusku, tak Turecko ušetříme - turecký lid není naším nepřítelem. Rozhodně platí, že pokud se do toho bude montovat NATO, přecházíme na jádro."

    Já už v schopnost turecké armády provést převrat nevěřím.Skrýt celý příspěvek

  • premyslcz
    10:56 02.12.2015

    Cistka probehla tusim v roce 2012, 320 dustojniku bylo obvineno z prevratu a byli poslani do penze a do vezeni. Armade byl snizen o 30% rozpocet. Ano byla to ta frakce co uznavala ...Zobrazit celý příspěvek

    Cistka probehla tusim v roce 2012, 320 dustojniku bylo obvineno z prevratu a byli poslani do penze a do vezeni. Armade byl snizen o 30% rozpocet. Ano byla to ta frakce co uznavala kemalismus. Behem nekolika desetileti vzdy zasahla kdyz Turecku hrozil socialismu nebo islamizace. Nasledne pak vojenskou zpravou byli volby. Toho si byl Erdogan vedom.Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    10:49 02.12.2015

    Je taky otazka, jak moc dukladne probehla cistka v turecke armade - jestli je mozne, ze turecka armada zafunguje jako nouzova brzda a prezidenta sesadi.

    Je taky otazka, jak moc dukladne probehla cistka v turecke armade - jestli je mozne, ze turecka armada zafunguje jako nouzova brzda a prezidenta sesadi.

  • premyslcz
    10:49 02.12.2015

    Zdovolenim jsem pridam prispevek o Kurdech, protoze se zde pletou informace a vsichni Kurdove do jednoho pytle. Kurdove jako narod se rozpadl s koncem osmanske rise pres 100 ...Zobrazit celý příspěvek

    Zdovolenim jsem pridam prispevek o Kurdech, protoze se zde pletou informace a vsichni Kurdove do jednoho pytle.
    Kurdove jako narod se rozpadl s koncem osmanske rise pres 100 lety. (Turecko, Syrie, Irak,Iran atd) Lide jsou stejni ale ideologie, pohled na svet a historicke zkusenosti je rozdeluji. Neustale tam probihaji klanove valky od malych az po velke konflikty mezi Kurdy v irackem kurdistanu. Asi neco mezi Kalousek vs Babis.

    https://www.quora.com/What-is-...
    http://www.telegraph.co.uk/new... Skrýt celý příspěvek

  • pks_
    10:43 02.12.2015

    Rusko si rozvázalo ruce s Tureckem v okamžiku, kdy podepsalo Nord Stream 2. Turecko není potřebné pro Turkish stream. Rusko si myslí, že v Sýrii je Turecko důvodem, proč Asad ...Zobrazit celý příspěvek

    Rusko si rozvázalo ruce s Tureckem v okamžiku, kdy podepsalo Nord Stream 2. Turecko není potřebné pro Turkish stream. Rusko si myslí, že v Sýrii je Turecko důvodem, proč Asad nemůže vyhrát - prostupnost hranice a zásobování bojujících stran i materiálem od Saúdů i Kataru.
    Dalším důvodem zvýšení Ruského zasahování do konfliktu je ukončení Íránských sankcí. Do té doby dodávalo Rusko zbraně do Sýrie už jen na dluh a jeho ochota vrážet prostředky do černé díry klesala - nebyla záruka, že Asad vyhraje a půjčky splatí. Írán po odblokování svých kont ale pravděpodobně Rusům začal za jeho pomoc platit, nebo se zaručil za půjčky Asadovi.
    Nakonec ještě hrozilo, že Asad padne a všichni jeho podporovatelé budou odeslání do nebe.

    Všichni v Sýrii to hrají na 2-3 strany a každý jinak. Rozhodně neplatí, že přítel mého přítele je i můj přítel.

    Turecko nebylo spokojeno i s krátkodobým narušováním svého vzdušného prostoru. Prakticky to vedlo jen k diplomatické nótě a Rusové pokračovali, jako by o nic nešlo. Pro Turecko ale šlo o její menšiny v Sýrii, které byly zasahovány útoky s narušením tureckého vzdušného prostoru.

    Nyní je situace taková, že NATO rozhodně není nadšeno z Tureckého kroku.
    Rusko i Turecko rozestavují figury k další válečné hře do nejlepších pozic.
    Rusko: S-400, ochrana stíhačů, další letiště, 7000 vojáků v Arménii, křižník Moskva,
    Turecko: tanky u syrských hranic, 2 ponorky u Moskvy

    Oba hráči se dál dráždí a snaží se získat podporu veřejnosti pro válku:
    Rusko: ještě více bomb na Turkmény, konec turistů v Turecku, zablokování importu na hranicích, ukončení bezvízového režimu, ukončení zaměstnávání Turků v Rusku, ukončení jaderné elektrárny a nového plynovodu, veřejné obvinění Turecka z podpory terorismu a obchodu s kradenou ropou = odepsání Turecka jako teroristického státu z pohledu Ruska. V Ruských médiích se rozvíjejí spekulace, že to byla léčka za přispění USA.
    Turecko: turecký premiér na shromáždění své strany prohlásil, že dal rozkaz k sestřelu ruského letadla (už žádné - my jsme nevěděli, že je ruské) a sklidil za to potlesk. Omezování průjezdu ruských lodí Bosporem - pokud to není jen fáma.

    Turecko může vojenským zákrokem smést ruské a možná i syrské síly v Sýrii. Armádu na to má výrazně silnější, než je ruský kontingent. Rusko ale na to odpoví a pokud se do toho NATO nebude míchat, tak snad jen konvenčně a vítězně. Pokud do toho začne zasahovat NATO - USA už hlídají křižník Moskva svým torpédoborcem - tak Rusko bude nuceno použít taktické jaderné zbraně (Ankara,Incirlik,turecká hranice a skupiny tanků). Očekávám, že pokud Turecko zaútočí v Sýrii, že se do pár hodin přidá i Ukrajina a napadne DLR a LLR se svojí kopií operace Bouře.

    Rusko i Turecko směřují k válce. Poslední šancí NATO je sesadit Erdogana, ta šance se ale zmenšuje s vystupňováním válečné propagandy a podporou Turků válce (Erdogan snad nabídl rezignaci, pokud se prokáže sestřel v Syrském vzdušném prostoru nebo obchod Turecka s kradenou ropou.) Potom už bude vše čekat jen na rozkaz k akci.Skrýt celý příspěvek

  • premyslcz
    10:37 02.12.2015

    To leviathan k te tve druhe casti odpovedi, pokud se budeme drzet faktu a ne spekulaci. Rekni nam odkud tento kamion s cisternou prijel ...Zobrazit celý příspěvek

    To leviathan k te tve druhe casti odpovedi, pokud se budeme drzet faktu a ne spekulaci. Rekni nam odkud tento kamion s cisternou prijel ...
    http://s11.postimg.org/5q29qhx...
    http://s11.postimg.org/ui1vxqe...
    http://s11.postimg.org/r9st6y2...

    Na nemecke televizi ve zpravach se objevil prispevek, ze Yezidske zeny jsou prodavany na trhu v Turecku, do konce s papíry ...
    http://www.youtube.com/watch?v...

    K tim kurdum v Syrii jsou informace a potvrdila to v rozhovorech i novinarka Lenka Klicperova, která jezdi do Rojavy. A to ze syrsti kurdove nechteji samostatny stat, chteji zustat v Syrii protoze je to jejich identita. Chteji jakousi formu autonomie. Myslim ze jim je jasne ze spoluprace s irackym kurdistanem pokud ho ovlada proturecky klan Barzani, jim zadnou formu ochrany nezajisti.Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    10:27 02.12.2015

    Palo satko V syrii si kurdi už de facto "kurdistan" vybojovali. Je otazkou či zostane formálne v syrii alebo nie no minimálne silnu autonómiu bude mať. A vzhľadom na kobane a ...Zobrazit celý příspěvek

    Palo satko

    V syrii si kurdi už de facto "kurdistan" vybojovali. Je otazkou či zostane formálne v syrii alebo nie no minimálne silnu autonómiu bude mať. A vzhľadom na kobane a celkovo vseobecnu podporu usa pre pesmergov je otazko koho spojenec to vo vysledku bude no zase by som na rusov nevsadzal.

    Otazkou by bol aj postoj pripadneho kurdistanu voči turkom. Priatelsky by nebol no pesmergovia a PKK sa tiež nemusiaSkrýt celý příspěvek

  • Wenet01
    10:22 02.12.2015

    Pak by mne vážně zajímalo komu ten IS ropu prodává a hlavně jak? Při pohledu na mapu mě mnoho jiných zemí než Turecko nenapadá:)

    Pak by mne vážně zajímalo komu ten IS ropu prodává a hlavně jak? Při pohledu na mapu mě mnoho jiných zemí než Turecko nenapadá:)

  • palo satko
    10:21 02.12.2015

    Slavoslav, ak by vdaka Rusom vznikol Kurdistan, tak namiesto jedneho spojenca s problematickou a nepokojnou proviciou, maju dvoch spojencov. myslim, že strata kurdskeho uzemia je ...Zobrazit celý příspěvek

    Slavoslav, ak by vdaka Rusom vznikol Kurdistan, tak namiesto jedneho spojenca s problematickou a nepokojnou proviciou, maju dvoch spojencov. myslim, že strata kurdskeho uzemia je pre Asada prijatelnou cenou za mier a ako pomsta Turkom "poteši" oboch.Skrýt celý příspěvek

  • leviathan
    10:06 02.12.2015

    Turecko konalo tak, ako by konali Rusi na ich mieste. Neviem si vobec predstavit, ze by bol vzdusny priestor Ruska naruseny niekolkokrat po sebe plne vyzbrojenym bombarderom v ...Zobrazit celý příspěvek

    Turecko konalo tak, ako by konali Rusi na ich mieste. Neviem si vobec predstavit, ze by bol vzdusny priestor Ruska naruseny niekolkokrat po sebe plne vyzbrojenym bombarderom v sesedstve vojnovej zony, napriek razantnym vyzvam a upozorneniam - tyzden pred incidentom bol rusky velvyslanec v Ankare na koberceku.
    To, ze ta reakcia bola prehnana suvisi s tym, ze je Erdogan proste podobny zmrd, ako Putin.
    Naprieki tomu, ale obvinovat Turecko z nakupu ropy od IS je bohapusta konspiracna teoria, ktora sa nejakym sposobom vyklada, ako fakt - coz je sprostost. Turecko podporuje turkickych obyvatelov na severe Syrie, ktori spolupracuju s roznymi islamistickymi skupinami a mozno cast z nich aj s IS, ale priama podpora Turecka pre IS je mytus sireny ruskou propagandou.Skrýt celý příspěvek

  • Kozlus
    09:55 02.12.2015

    jsk1: takze az Rekove sestreli nejakou tureckou F-16, tak to taky bude OK? Ano, ruske sily v Syrii by se povedlo turkum znicit celkem snadno a rychle. Jenze v pripade takoveho ...Zobrazit celý příspěvek

    jsk1: takze az Rekove sestreli nejakou tureckou F-16, tak to taky bude OK?
    Ano, ruske sily v Syrii by se povedlo turkum znicit celkem snadno a rychle. Jenze v pripade takoveho utoku by Turek nebojoval s Rusem jen v Syrii, ale spis by se ta jeho utocici letadla uz nemela kam vratit. Protoze z tureckych letist by nic nezbylo. Rusko je od Turecka kousek a raketova odveta by nejspis byla dost rychla. A muzete se vsadit, ze s tim by se vedl raketovy utok i na PVO i na pozemni jednotky. A nasledoval by dalsi letecky utok z RF. Zaroven by Obama mel telefonat od Putina ve smyslu, ze s Tureckem se budou rvat konvencne a jestli do toho bude zasahovat NATO, tak se prejde na jadro.
    Jiste, po tureckem utoku by bylo lepsi resit to diplomaticky, protoze Turek by byl jasnej agresor proti Syrii i proti RF. Ale dneska se spolehat na OSN? Kterej statnik by prezil takovouhle slabou odvetu?
    A ktera vlada NATO by prezila, ze se zastavame jasneho utocnika?Skrýt celý příspěvek

  • Slavoslav
    09:55 02.12.2015

    Palo satko Aby došlo k vzniku samostatneho kurdistanu bolo by to aj na ukor syrie. Pochybujem, že by to Rusko akceptovalo. A nasadenie jdrovych zbrani v prípade ...Zobrazit celý příspěvek

    Palo satko

    Aby došlo k vzniku samostatneho kurdistanu bolo by to aj na ukor syrie. Pochybujem, že by to Rusko akceptovalo.

    A nasadenie jdrovych zbrani v prípade rusko-tureckeho konfliktu v syrii je utópia. A v konvencne vedenej vojne by som si v takomto prípade na rusov nevsadil.Skrýt celý příspěvek

  • marius
    09:48 02.12.2015

    Jsk1 podle tebe je správné eskalovat situaci? Tak doufám, že se vlezeš do maskáčů, až půjdeš bránit vlast, kvůli Erdoganovým kšeftům s IS. Evidentně je dost lidí, kteří touží zažít ...Zobrazit celý příspěvek

    Jsk1 podle tebe je správné eskalovat situaci? Tak doufám, že se vlezeš do maskáčů, až půjdeš bránit vlast, kvůli Erdoganovým kšeftům s IS. Evidentně je dost lidí, kteří touží zažít vojnu Made in Russia.Skrýt celý příspěvek

  • palo satko
    09:40 02.12.2015

    Ak sa Rusom, Iranu a Asadovi podari vyhrat, tak ani jeden rusky vojačik zo Syrie neodide a všetky tie protilietadlove systemy, špecialne jednotky a lietadla tam zostanu a postupne ...Zobrazit celý příspěvek

    Ak sa Rusom, Iranu a Asadovi podari vyhrat, tak ani jeden rusky vojačik zo Syrie neodide a všetky tie protilietadlove systemy, špecialne jednotky a lietadla tam zostanu a postupne budu modernizovane a rozširovane. Zmeni to pomer sil v dost "rozpalenej" oblasti a može nakoniec viest k vzniku Kurdistanu, čo bude mat pre Turkov bolestive nasledky.
    Tvrdit, že Turci by dokazali porazit Rusov v Syrii, je "odvažne". Utok Turecka na Syriu je napadnutie surenneho štatu bez akehokolvek dovodu, čo odporuje priamo članku 1. NATO. Ani v članku 5. nie je napisane, že sa členske štatu maju podielat na argesii svojho člen :) Plus, europska verejnost nie je ochotna prinašat obete v globalnom konflikte s Ruskom, pre nejakeho urazene Turka.Nezabudnite na Polsko 1939 a mentalita europskej verejnosti je ešte o niekolko stupnov pacifickejšia. Rusi zaktivuju svoje jadrove sily a Turci sa s pokorou vratia domov.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 4 z 5