Turecká bojová vozidla PARS 4×4 a KAPLAN-20

Foto: Turecké bojové vozidlo pěchoty Kaplan-20; větší foto / FNSS Defence Systems
Turecké bojové vozidlo pěchoty KAPLAN-20; větší foto / FNSS Defence Systems

Turecká společnost FNSS Defence Systems představila na probíhající výstavě International Defence Industry Fair 2015 (IDEF 2015) v Istanbulu dva projekty obrněných vozidel. Prvním je projekt lehkého obrněného vozidla PARS 4×4, druhým pak bojové vozidlo pěchoty KAPLAN-20.

KAPLAN-20

Bojové vozidlo pěchoty KAPLAN-20 navazuje na projekt lehkého průzkumného vozidla KAPLAN, poprvé představeného na výstavě IDEF 2013. KAPLAN-20 však oproti svému předchůdci vyniká dvojnásobnou hmotností (20 tun).

KAPLAN-20 je soukromou iniciativou firmy FNSS Defence Systems. Turecké ozbrojené síly však podle očekávání během pár let začnou hledat náhradu za bojová vozidlá pěchoty ACV-15 a obrněné transportéry M113. KAPLAN-20 lze přitom využít jako obrněný transportér nebo bojové vozidlo pěchoty.

Pro „bojovou“ verzi lze využít dvojčlennou věž nebo dálkově ovládanou věž FNSS Tebe. Na výstavě IDEF 2015 lze spatřit FNSS Tebe s 30mm kanónem ATK Bushmaster Mk 44 a spřaženým kulometem 7,62 mm. Kanón je schopen používat dva druhy munice. 

V případě přání zákazníka je možné věž osadit i rychlopalným kanónem ráže 40 mm nebo dokonce tankovým kanónem ráže 105 mm.

KAPLAN-20 v reportáži magazínu Army Recognation

Bojové vozidlo pěchoty KAPLAN-20 kromě tříčlenné posádky pojme šestičlenný výsadek. Jako obrněný transportér (bez věže) KAPLAN-20 převeze roj až osmi vojáků.

Podle firmy FNSS Defence Systems vozidlo vzniklo čistě v turecké režii. Nicméně blok pásů, kol a pokročilé odpružení je německé výroby. Stejně tak je zahraničí pohonná jednotka, pancíř a elektronické systémy.

Vozidlo je navrženo tak, aby udržovalo na bojišti krok s novým tureckým hlavním bojovým tankem Altay. Maximální rychlost je 70 km/h a měrný výkon 16 až 18 kW na tunu (22 až 25 koní). Přesný typ zahraničního motoru však ještě nebyl vybrán. Dojezd na cestě je 600 km.

KAPLAN-20 je šest a půl metrů dlouhý, přes tři metry široký a dva metry vysoký. Vozidlo je obojživelné.

Foto: PARS 4×4 se čtveÅ™icí protitankových raket; vÄ›tší foto / FNSS Defence SystemsPARS 4×4 se čtveřicí protitankových raket; větší foto / FNSS Defence Systems 

PARS 4×4

Projekt vozidla PARS 4×4 naopak vznikl přímo pro potřeby tureckých pozemních sil. PARS 4×4 na první pohled připomíná německo-nizozemské vozidlo Fennek. Nejde o náhodu, neboť firma FNSS Defence Systems se na projektu vozidla Fennek přímo podílela.

Primárním účelem PARS 4×4 je boj s obrněnými vozidly protivníka. Počítá se také s vývojem průzkumné a velitelské verze podporující PARS 4×4 s protitankovou výzbrojí.

Konstrukce vozidla chrání posádku před účinky chemických, biologických a jaderných zbraní. Stroj je vybaven modulovým pancéřováním, jehož úroveň lze snižovat nebo zvyšovat podle přání zákazníka.

Korba je připravena pro instalaci řady zbraňových nebo senzorických systémů. Dálkově ovládanou zbraňovou stanici lze osadit protitankovými střelami nebo 20/25mm rychlopalným kanónem.

Foto: PARS 4×4 je vybaven dvojicí malých lodních Å¡roubů; vÄ›tší foto / FNSS Defence Systems PARS 4×4 je vybaven dvojicí malých lodních šroubů; větší foto / FNSS Defence Systems  

Senzorická a elektronická výbava je silně závislá na přání zákazníka. Až pětičlenná posádka má v základu řadu integrovaných denních a nočních kamer. Pomocí nočních kamer lze vozidlo řídit i bez zapnutých světel.

Vozidlo je pět metru dlouhé, dva metry široké a necelé dva metry vysoké. Oproti konkurenčním vozidlům PARS 4×4 nabízí větší vnitřní prostor. Podle tiskové zprávy FNSS Defence Systems dosahuje měrný výkon vozidla 18 až 22 kW na tunu (25 až 30 koní).

Maximální rychlost vozidla je 120 km/h a dojezd 700 km. Pohon všech kol lze vypnout, například při jízdě na silnici, a snížit tak spotřebu. Vozidlo je obojživelné, zadní dvojice šroubu dovoluje vozidlu plout rychlostí až 8 km/h.

Samozřejmostí je skvělá strategická mobilita. PARS 4×4 lze přepravovat v podvěsu vrtulníku Boeing CH-47 Chinook nebo letadlem Lockheed Martin C-130H Hercules.

Zdroj: Defence Blog, Defence Blog

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

MRAP: Život po Iráku a Afghánistánu

Vozidla odolná proti minám a chránící před palebnými přepady MRAP (Mine Resistant Ambush Protected) ...

Bojové vozidlo pěchoty Kurganěc-25

Nová univerzální pásová platforma Kurganěc-25 nahradí v ruské armádě ikonická vozidla BMP-1/2/3. ...

Obrněný transportér Piranha V pro Dánsko

Dánská armáda získá několik stovek kolových obrněných transportérů Piranha V od švýcarské firmy ...

Tanková munice NATO: uran vs. wolfram

Před týdnem jsme přinesli článek o údajně nedostatečně výkonné munici německých tanků. Podle původní ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • martin
    12:18 11.05.2015

    1) zkosení zesiluje v průřezu pancíř ( nakloněný o 45° má průřez oproti rovině 1,4 krát
    větší, základní matika).
    2) vzhledem k charakteru vozidla nebude pancéřování nějak extremní, takže se snaží nestavět pancíř kolmo na trajektorii střely v žádném pravděpodobném úhlu

  • Mattauch
    20:16 08.05.2015

    Ohledně skosení pancíře, tak jako to má LEO 2, či tento turecký projekt. Domnívám se že záměem je velký úhel skosení při zachování menších rozměrů věže. Pokud by zkosení pancíře nebylo zalomené, došlo by buď k zvětšení rozměrů (možný problém například s příklopem řidiče), nebo by bylo nutné zmenši úhel skosení, což má patrně vliv na balistickou ochranu. Předpokládám tedy, že smysl je v zachování základní funkčnosti techniky, při maximalizaci ochrany. Když do vozidla nemůže nasednout řidič, je celkem k ničemu že je fakt odolná... :)

  • Sgt Murphy
    12:39 08.05.2015

    Táto filozofia nebude fungovať pri tanku T-90 ktorý využíva bloky ERA - Explosive Reactive Armor.

  • Sgt Murphy
    12:31 08.05.2015

    NERA - Non Explosive Reactive Armor.

    Bloky nie sú silné na to aby strely heat alebo sabot veľkých ráží zastavili alebo odrazili. Samotná heat exploduje pri náraze na NERA ale smerom na hlavný pancier zatiaľ čo KE strela sa čiastočne roztriešti bez zmeny trajektórie letu takže zas smeruje proti hlavnému pancieru tanku.

    Obrázky tu. http://forum.worldoftanks.com/...

  • Kusa
    09:55 08.05.2015

    Mluvím o Leopardu.

  • Kusa
    09:54 08.05.2015

    Jestli se nepletu tak NERA je v podstatě výbušnina která svým výbuchem neutralizuje kinetickou energii střely. V tom případě proč výsledná energie směřuje zase do korby. Samozřejmě při zásahu do spodní strany NERA. Mnohem smysluplnější my připadá systém použitý u Merkavy kde je tvar věže podle mých laických představ ideální.

  • Sgt Murphy
    00:16 08.05.2015

    Left: Leo 2 vo verziách A5, A6, A7 majú prakticky vežu takú istú ako vo verzii A4. Tie zošikmené plochy na tanku sú prídavné bloky NERA pričom základný pancier tanku chráni miesta s pancierom nula nula nič dostatočne a tieto bloky sú dizajnované tak aby neodkláňali strelu po zásahu do týchto slabých miest.

    V ostatných prípadoch by sa mohlo jednať o závažnú chybu tzv. shot-trap (viz. wiki)

  • Left
    23:42 07.05.2015

    To Kusa: Taky si to už nějaký ten pátek říkám. Na mě to působí absolutně kontraproduktivně, jelikož nejen, že to nechává nechránění prostor, ale ještě to může projektil anebo energii z kumulativní střely pomoci se dostat přesně do místa, kde je pancíř nula nula nic...

    Udivuje mě to třeba u Leopardů 2, tuším, že ve verzích A5, A6 a A7. Starší měli úplně jinou věž.
    Naopak třeba britský Challenger 2 to má pořešené naopak tak, aby se nic do této oblasti nedostalo.

    Třeba mi to někdo osvětlí :)

  • Kusa
    21:53 07.05.2015

    Ano dorazem ztrácí energii ale proč není prostě šikmá od spodku na horu? Pod věží jsou periskopy nebo jiné senzory. Jakou to má výhodu, když za ni stojí odklánět střelu do korby?

  • Rase
    20:48 07.05.2015

    Zmíněný kryt kanónu používají hlavně Němci a to jak u Pumy tak i u Marder Evolution. Jinak se dá najít i u různých projektů stealth tanků (to ale není tento případ). Dle mého se jedná o poznávací znak německé techniky (ze které ta turecká silně vychází)

  • fenri
    20:45 07.05.2015

    Možná to krytí hlavní snižuje odraz radiolokátorů. Kulaté tvary nejsou nic moc...

  • Deadog
    20:42 07.05.2015

    A jeste se mi libi veta:
    "Podle firmy FNSS Defence Systems vozidlo vzniklo čistě v turecké režii. Nicméně blok pásů, kol a pokročilé odpružení je německé výroby. Stejně tak je zahraničí pohonná jednotka, pancíř a elektronické systémy."
    A kanon je Bushmaster a co je teda Turecke?:)
    No nic, libi se mi .

  • Deadog
    20:35 07.05.2015

    Obehnani hlavne krytem je podle me zalezitosti ochrany samotne hlavne ,mozna i jeji chlazeni, mozna kryti proti termosenzorum a skoseni ma urcite smysl,jelikoz strelu odkloni a ta ztraci energii a nemyslim si ze spoj veze a korby je primo nekde na hrane pancire, takze strela pujde max do stropu korby. Turky moc nemusim , nelibi se mi jejich politika, ale jedno jim uprit nemuzu, vsechny jejich obrnaky maji designove opravdu zmakle:)

  • Kusa
    18:59 07.05.2015

    Viděl bych to na čistě designovou záležitost. Mě spíš zaráží "módní " trend předku věže tvarovanou do V nemůžu se zbavit dojmu že to není moc praktické. Pokud dojde k zásahu do spodní poloviny tohoto pancíře může dojít k svezení střely do nejslabšího místa a tím je otočný spoj věže a korby. A nebo mi něco uniká?

  • alexa123
    17:16 07.05.2015

    Moja otázka súvisí ale aj nesúvisí s touto témou. Najnovšie BVP-čka resp. OT-čka majú hranatý kryt (obal) kanónu. Aká je jeho funkcia? Čo tým chcel "básnik t.j. konštruktér povedať"?

  • martin
    16:04 07.05.2015

    takže se v podobě PARS víceméně vrací BRDM, i parametry jsou dost podobné