Turecké vykoupení: Ruské S-400 za 2,5 miliardy dolarů

S-400 v Moskvě (2015); větší foto / Соколрус, CC BY-SA 4.0 

Ruská firma Almaz-Antěj dodá turecké armádě čtyři baterie protiletadlového a protiraketového systému S-400 za 2,5 miliardy dolarů. Cenu i počet baterií potvrdil novinářům Sergej Čemezov, ředitel státního zbrojního koncernu Rostech.

Vztahy mezi Ruskem a Tureckem za dva roky prošly bouřlivými zvraty. Na konci roku 2015 ruský propagandistický státní deník Sputnik News přinesl článek s názvem Ropa a přátelství s ISIL: Tajemství Erdoganovy rodiny. Šlo o jeden z řady ruských článků té doby, které propojovaly vedení Turecka s Islámským státem (IS). Články obviňovaly Turecko mimo jiné z přímých dodávek zbraní IS, z výcviku islámských militantů, z výkupu ropy od IS, atd.

 


 

Rusko-turecké vztahy se vyostřily 24. listopadu 2015, kdy turecká stíhačka F-16 blízko turecko-syrské hranice sestřelila ruský taktický bombardér Su-24. Následně se vztahy mezi oběma zeměmi prudce zhoršily a Turecko bylo některými ruskými médii vykresleno jako jeden z hlavních viníků syrské války.

 

„Máme všechny důvody k domněnce, že rozhodnutí sestřelit naše letadlo bylo diktováno přáním zajistit bezpečnost dodávek ropy (od Islámského státu - pozn. red.) na území Turecka k přístavům, kde se překládá do cisternových lodí," uvedl 30.11.2015 Vladimír Putin.

 

Turecké “proislámské” vedení zůstalo, stejně jako na Západě silně neoblíbený prezident Recep Erdogan. Turecko (a prezident Erdogan) se však v ruských očích (resp. v očích ruských médií) během pár měsíců proměnilo z podporovatele IS v důvěryhodného příjemce špičkových ruských zbraňových systémů.
 

Rusko v roce 2016 souhlasilo s dodávkami prostředků protiraketové a protiletadlové obrany S-400 Triumf do Turecka. Smlouva o nákupu byla závazně podepsána v záři letošního roku.
 

Podle nejnovějšího rozhovoru, který Čemezov poskytl deníku Kommersant, se již Turecko a Rusko dohodlo na financování nákupu. Turecko dopředu složí zálohu ve výši 45 % a ruské banky poskytnou půjčku ve výši 55 %. Dodávky prvních S-400 do Turecka začnou v březnu 2020.

 

Podle agentury Reuters však půjčku poskytne přímo ruské ministerstvo zahraničí a ruské banky poslouží jako prostředníci. Turecký prezident rovněž uvedl, že Turecko si půjčí peníze na nákup S-400 v rublech, nikoliv dolarech.

 

Oficiálně Turecko nakoupilo ruské S-400 kvůli neochotě západních zemí poskytnout Turecku pokročilé prostředky protivzdušné obrany (PVO) a kvůli lepším vlastnostem S-400."Turecko vybralo S-400 nad jinými možnostmi, protože raketový systém disponuje pokročilejšími technickými vlastnostmi než jeho konkurenti, s lepšími cenami a kratšími dodacími dobami," uvedl v polovině prosince Ahmet Berat Conkar, šéf turecké delegace v Parlamentním shromáždění NATO, a dodal, že nejde o žádný politický signál směrem k západním zemím.
 

Uzavření rusko-turecké dohody vyvolává na Západě rozpaky z mnoha důvodů, například i proto, že byla uzavřena navzdory americkým sankcím proti Rusku vyhlášeným kvůli anexi ukrajinského Krymu.
 

Samozřejmě jsou zde i bezpečnostní rizika, ale tyto obavy panují na ruské i západní straně. Ruská média vyjádřila obavy, zda západní experti nebudou mít přímý přístup k S-400. Naopak západní média se obávají, že ruští vojáci a experti mohou pomocí tureckých S-400 hledat slabá místa stíhaček F-35 Lightning II, které jim za tímto účelem poskytne turecké letectvo.

 

Ruský S-400 patří mezi nejlepší na světě – svými výkony se mu teoreticky rovná pouze izraelský David´s Sling (případně Arrow), americké interceptory rodiny Standard Missile systému Aegis (Aegis Ashore) nebo americký THAAD (Terminal High Altitude Area Defense). Díky své mobilitě, modularitě a velké škále ničitelných cílů ale S-400 zřejmě nemá konkurenci.

 

Baterie S-400 Triumf se skládá z prostředku velení, přehledových/střeleckých radiolokátorů a samotných raketových systémů. Přehledový radiolokátor dokáže odhalit balistické cíle na vzdálenost 230 km (RCS 0,4 m2; max 4800 km/h), stíhací letouny (RCS 4m2) na vzdálenost 390 km a velké strategické letouny na vzdálenost 590 km.
 

Jedno odpalovací vozidlo S-400 (až 12 vozidel na baterii) podle typu ohrožení používá mix raket země-vzduch s dosahem cca 40 - 250 km nebo až dvou velkých raket s dosahem 400 km.

 

Balistické střely S-400 ničí na vzdálenost 60 km, maximální dostřel 400 km je určen proti velkým a pomalým cílům, jako jsou bombardéry, tankery nebo letadla AWACS.

Zdroj: ReutersRIA Novosti

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Turecko nakupuje ruské systémy protivzdušné obrany S-400

Podle zpravodajské agentury Bloomberg, která se odvolává na nejmenovaného (!) tureckého "úředníka", ...

Protiraketové dilema Saúdské Arábie: S-400 nebo THAAD?

Historicky první návštěva saúdskoarabského krále v Moskvě byla velkou diplomatickou událostí sama o ...

Ruské a americké protivzdušné systémy S-400 a THAAD pro Saúdskou Arábii

Saúdská Arábie zvolila netradiční cestu modernizace své protivzdušné obrany (PVO). Saúdové projevili ...

Turecko kupuje ruské systémy S-400 a vyhlíží stíhačky F-35 Lightning II

Turecký ministr obrany Nurettin Canikli nedávno oznámil dojednání nákupu ruských kompletů ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • ruleta
    18:00 06.01.2018

    Turkey has awarded Eurosam, Aselsan and Roketsan a contract for the definition study of the future Turkish Long Range Air and Missile Defence System. The contract award was made during the meeting of President Recep Tayyip Erdogan and President Emmanuel Macron today in Paris.

    https://www.armyrecognition.co...

  • DJW_
    09:05 02.01.2018

    Este jedna korekcia a jedna poznamka k clanku.
    400km raketa 40N6 nie je ani NEBUDE uvolnena na export, opravte ma ak sa mylim ale tato ani ostatne rakety NIE su balisticke a exportna S400 ma uplne ine radary.

  • DJW_
    08:55 02.01.2018

    Mate chybu hned v prvom riadku: vyrobca sa spravne vola Алмаз-Антей.

    Erdogan je silne neoblubeny len odvtedy co zacal neposluchat. Kym plnil agendu, bol to "nas" diktator, ktoremu sa veselo tolerovali politicke perzekucie, prenasledovanie novinarov aj obchody firmy jeho synceka s ropou od ISIS. Este aj "nas" pan prezident a verny sluzobnik Embassy sa o Turecku pod Erdoganom vyjadroval ako o, doslovne citujem: "ostrove slobody a stability". Po tom, co sa sultan odtrhol z retaze, uz taky TR-positive nie je.

    To naozaj? Za to ze Ukrajinci kradli kradli plyn a celkom ze vo velkom, mozu rusi? A mali kvoli tomu urobit invaziu na UA a obsadit potrubie? To ani nie je ani len vtipne.. Okrem ineho, mylite sa - rusi uz po prvej plynovej krize zacali upravovat kontrakty so zapadnymi krajinami tak, ze oni pravme dodavaju pre EU plyn na UA-RU hrahice a naslefne di transport riesia sami. Nepodarilo sa tak so vsetkymi ale zjavna snaha riesit ton bola. To ze sa o tom dnes nehovori , je len pre poticku slepotu voci sucasnemu UA rezimu, ale pohladaj, najdes. Vinit rusov za zlodejstvo ukrajincov je trochu silna kava, nemyslis?

    Clanek: Neexistuje ziadna ultimatna zbran, vzdy je to sucast systemu a taktiky pouzitia. Arabi bezne vystrelili PVO raketu a namiesto navadzania sa sli pozriet von, "ako pekne leti". A potom ze preco ta "zla" technika pohorela. BTW s tymi istymi systemami sovuetsky instruktori dosliva zmasakrovalu 60% letectva IDF.

    Marthy: presne tak, nieco podobne robili sj Srbi pocas americkej demokratizacie - vypalili raketu pribliznym smerom a strelecky radar + navadzanie zapli len par sekund pred predpokladanym zasahom. Jednak tak znacne komplikovali pilotom obranu, jednak chranili radary pred HARM-mami. Na saklade toho bola sice ciselna strelecka uspesnost tych niekolkych stoviek vystrelenych rakiet nue bohvieaka, ale v kontexte obrovskej technologickej a kvantitativnej prevahy utocnika je to ukazkovy priklad velmi dobreho odporu malej armady voci ovela silnejsiemu agresorovi.

  • flanker.jirka
    20:24 01.01.2018

    Marw: přesné, proto mají na ochranu a doplnění hluchých míst Pantsir S1. Slouží i k pokrytí doby přesunu.

  • Zipoun
    16:14 01.01.2018

    Kdyby to nechtěli, tak to nekoupí...2,5 mld USD nejsou drobné.
    K okopírování...ano Turecko by chtělo samo vyvíjet takovéto systémy...nicměně Rusové tvrdí, že jim to bude trvat dekádu, vyvinout si technologickou základnu na výrobu podobných systémů. To už budou Rusové zase jinde...i díky penězům z této zakázky.

  • Marw
    11:09 01.01.2018

    Clanek - Kazdy system sa da zahltit. V pripade S-400 ked pre nic ine, tak ak sa nemylim tak bateria S-300/S-400 ma len jeden strelecky radiolokator ktory dokaze navadzat streli len v priestore cca 90-120 stupnov pred radiolokatorom. Na utok prichadzajuci simultanne z viacerych smerov tak nedokaze v realnom case reagovat z principu. Ked sa k tomu prida este moznost utocit roznou municiou z roznych platforiem po roznych profiloch + moznost vypustit medzi realnu municiu mnozstvo klamnych cielov stojacich suche z nosa v porovnani s ostrou municiou, nebude ta neprekonatelnost S-400 az taka horuca. Predsa len je to staticky system a utocnik si vybera kedy, kde a ako zautoci, co je obrovska vyhoda.

    Samozrejme realne bude nasadena v ramci vacsieho systemu kde si jednotlive prvky budu chranit svoje slepe miesta. Osamotena bateria S-400 ale rozhodnie nie je ziaden ultimatny neprekonatelny system.

  • Clanek
    01:15 01.01.2018

    Lze systemy jako S-300 / S-400 zahltit? Co bude limitujici faktor pri obrane proti masivnimu utoku, resp. jaky scenar systemy jako S-300 a S-400 spolupracujici s dalsimi vrstvami obrany maji pro takove situace? Pokud dokaze S-400 postrelovat jen nizke desitky cilu najednou a zaroven slouzi jako prehledovy prvek a prvek koordinujici i dalsi prvky starajici se o bezpecnost samotneho S-400 (opodal stojici pantsiry), bude on tim limitem? USA uz na Syrii poslalo utok 50+ tomahawku, za predpokladu ze by takova salva sla v jednu chvili (ve velice kratkem case) na S-400 (a ted predpokladejme ze by je ten system dovedl zachytit a vedel o nich, tedy dostal by fer sanci se s nima poprat), sam postrelovat 50 cilu nesvede, svede ale i takovou salvu ukoordinovat (o neco se postarat sam a info o vsem ostatnim predat pantsirum v oblasti tak aby zasahli)? Nebo se v takovem pripade musi pantsir spolehnout jen na sve vlastni detekcni schopnosti protoze na system veleni S-300 / S-400 uz je toho proste moc - ja zahlcen?

  • flanker.jirka
    09:30 31.12.2017

    Marthy: je to trošku jinak, starší systémy měli více kanálů pro možnost postřelování jednoho cíle více raketami, z důvodu menší pravděpodobnosti zničení pouze jednou raketou. Počítalo se s tím, že může dojít přerušení navedení vlivem ostrého obranného manévru cíle, použití klamných cílů nebo rušení. (starší střely nebyly stavěny pro vysoké násobky přetížení v porovnání s novými)
    Starší systémy měly anténní systémy střeleckých radarů schopné efektivně vyzařovat pouze do jednoho směru a pro případ změny cíle bylo nutné mechanicky natočit anténu na jiný a uzamknout jej pro navedení.
    Novější systémy využívají střely, které mají konstrukci krapánek pokročilejší a postačuje vést střelbu jednou raketou na jeden cíl. S 300, S 400, Pantsir S 1E, Buk M2 a M3, všechny verze Patriotů mají střelecké radary s fázovanou anténní soustavou, kde se dá při více kanálech vyzařovat anténní paprsky do více směrů v rozmezí od 90°do 120°a v tomto sektoru pak podle počtu kanálu současně navádět 6 raket na 6 různých cílů, ...)
    Pokud rusové nepostaví kupříkladu systém s 10 kanály, ale jen s osmi nebo 6 no tak bude nutné upravit taktiku použití takvého systému s tím, že tento systém bude používán například pouze pro cíle mimo dosah ostatních systémů, které mají v armádě k dispozici a to co bude blíže bude ničit jiný systém.

  • rasto12
    01:38 31.12.2017

    "K samotnému systému, rusové sami deklarují, že počet kanálů pro navedení exportní systémy budou mít nižší. Není to nepřekonatelná překážka, S 400 je jeden stupeň z deštníku PVO i v Sýrii působí jako součást obrany doplněn minimálně o Pantsir možná i další z řady systému, které má syrská armáda.
    Blbosť. Exportná verzia bude mať všetko čo má domáca verzia. Možno posledné rakety nie. Prečo by nemohla byť moderná časť PVO nikde v Afrike ?

  • rasto12
    01:32 31.12.2017

    "tam ale píšou, že jsou to rakety PAC-2 (proti letadlům) a nikoliv PAC-3/PAC-3 MSE - proti TBM. A PAC-2 nejsou primárně proti TBM - proto jsou možná selhání. PAC-3 teprve začali dodávat."

    Pozriete sa na to čo Turecko vyvíja v oblasti PVO

  • rasto12
    01:28 31.12.2017

    "Ono je to s tou „nespoľahlivou“ Ukrajinou trošku zložitejšie, resp. úplne naopak.

    Čisto právne sme mali a máme kontrakt s Gazpromom a on má zmluvne dodať plyn na naše hranice. Čiže v roku 2009 nám stopli plyn Rusi. Samozrejme, že Ukrajinci kradli, ale to už bol problém Rusov si to poriešiť tak aby sa nás to nedotklo. Neobťažovali nás ani informovať .... a to ani nášho proruského premiéra Fica.

    Teda my sa nemôžeme sťažovať na Ukrajincov, ale na Rusov ... okrem roku 2009 nám trochu obmedzili prítok plynu v roku 2014 pre „technické dôvody“, reálne skôr chceli urobiť „bu-bu-bu“ ... ale vzhľadom na to, že bola mierna zima tak sa nás to nedotklo a akurát oni museli za neplnenie dodávok platiť pokuty a stratili dôveru odberateľov ...."

    Dušan máte úplnú pravdu. My máme dohodnutý plyn z Ruska, ale kradli nám ho Ukrajinci ,ale čo nás potom, my máme plyn dohodnutý s Ruskom a oni nech si to riešia. A čo tak VDV ? Keby obsadili potrubie a plyn by išiel ako mal. OK? Alebo zmeniť dodávateľa ?

  • rasto12
    01:17 31.12.2017

    "Pokud jde o samotné S-400, tak vzhledem k tureckým ambicím bych se ani nedivil tomu, pokud by za pár let přišli na trh s vlastní konkurencí, vycházející z S-400."

    Turecko má už v oblasti PVO/PRO celkom slušný vývoj. S-400 by bol určite prínos, ale.... F-35 by bol ďaleko väčší prínos pre vývoj nových Tureckých lietadiel a to sa mi zdá väčší problém.

    "A už ten slavnej systém taky něco trefil v ostrém nasazení nebo jsou jeho výkony jen teorie na papíře?" Tak ako iné systémy , len skúšobná strelnica, ale asi blízko reálu.

  • Marthy
    00:13 31.12.2017

    flanker.jirka-no menší počet naváděcích kanálů se dá u PV systému zčásti obejít ...(sakryš,přesný termín už jsem zapoměl,ale snad to tady někdo znalý připomene-jde zjednodušeně o tohle:Zachytíte PV prostředkem s jednokanálovým navedením 2 cíle,tak vypálíte směrem k cílům 2 rakety krátce po sobě,jednu navádíte na cíl 1,druhá letí nazdařbůh.Když první střela trefí cíl napojíte se na druhou střelu a navedete ji na cíl 2.
    Ale to chce schopnou posádku PV prostředku,bude značný rozdíl v efektivitě třeba S300/400 ve kterém bude dobře vycvičená posádka s Ruska,oproti těm které budou ovládat Iránci či Turci.

  • loko
    23:27 30.12.2017

    supreme prepac pomylil som si to v rychlosti som si myslel ze mas na mysli blizky vychod , mas pravdu vacsina je turkicka , ospravedlnujem sa Ti . Nic menej musim suhlasit s Marthym v tom ze ludia jednoducho nemaju , nemozu mat pristup k objektivnym informaciam sme len nezasveteny fanuskovia ktori podliehaju vytvaraniu suhlasu jednej ci druhej strany , a clanky tu su jednosmerne propagandisticke(zväčša až úplne nešikovne úboho hlúpe , ale ucel svati prostriedky ze ) na urovni ct24 az dva metre pod a to jemne povedane , je mi čudne za ludi ktori tu obhajuju zapadnu propagandu a predkladaju nam ju to ako tu jedinu a nespochybnitelnu pravdu sami seba stavajuc do role nepopieratelnych geostrategov , ale to je sucastou kazdeho takto krivo naladeneho formatu , napsiem propagandisticky pokruteny paskvil a potom si to podporim este aj v komentaroch pod nim , pripadne povymazavam co sa v komentoch nehodi ze , clovek co aspon trochu cita jedno a nevyhne sa tomu hnoju co tu na nas valia z kazdeho smeru a ma aj nebodaj akotaku skusenost zo zahranicia a obycajny sedliacky rozum , cez vas vidi naskrz a je mu vas luto , reci sa rozpravaju a chlieb sa je , a vidno z koho ruky zobete vy.. ako by mohol pokriveny uboziak kazat slusnemu cloveku ...

  • loko
    22:49 30.12.2017

    supreme 15:57

    Rusové jako svou nedotknutelnou sféru vlivu berou Střední Asii. Jenže právě v této oblast mají největší zájemy i právě Turci spoléhjící také na fakt, že většina tamějších národů má turkický původ.

    Tak nech v tom mas jasno

    https://sk.wikipedia.org/wiki/...

  • flanker.jirka
    22:43 30.12.2017

    PavolR: Turkům ani Řekům ruské systémy PVO evidentně nevadí. Pokud by byl s tímto velký problém, tak si to nikdo nekoupí.

    Marthy, logik: řešit tu kolony vozidel, zda to byly cisterny nebo ne mi připadá zbytečně, když Turci obchod přímo s IS připustili, a asi je jedno za to byla ropa nebo bublinky do vodováhy. Prostě byznys je byznys a vždycky se najde někdo kdo s těmi previty kseftovat bude.
    K samotnému systému, rusové sami deklarují, že počet kanálů pro navedení exportní systémy budou mít nižší. Není to nepřekonatelná překážka, S 400 je jeden stupeň z deštníku PVO i v Sýrii působí jako součást obrany doplněn minimálně o Pantsir možná i další z řady systému, které má syrská armáda.

  • dusan
    22:37 30.12.2017

    givicz

    Ono je to s tou „nespoľahlivou“ Ukrajinou trošku zložitejšie, resp. úplne naopak.

    Čisto právne sme mali a máme kontrakt s Gazpromom a on má zmluvne dodať plyn na naše hranice. Čiže v roku 2009 nám stopli plyn Rusi. Samozrejme, že Ukrajinci kradli, ale to už bol problém Rusov si to poriešiť tak aby sa nás to nedotklo. Neobťažovali nás ani informovať .... a to ani nášho proruského premiéra Fica.

    Teda my sa nemôžeme sťažovať na Ukrajincov, ale na Rusov ... okrem roku 2009 nám trochu obmedzili prítok plynu v roku 2014 pre „technické dôvody“, reálne skôr chceli urobiť „bu-bu-bu“ ... ale vzhľadom na to, že bola mierna zima tak sa nás to nedotklo a akurát oni museli za neplnenie dodávok platiť pokuty a stratili dôveru odberateľov ....

  • Marthy
    20:06 30.12.2017

    PavolR-Tak nejlepší asi bude když posoudíš důvěryhodnost zpráv puštěných do médií či vyřčenými vrcholnými politiky když shlédneš seriál "The Vietnam war",r.v.2017.Odkaz na čsfd-https://www.csfd.cz/film/48172...
    Doporučuji ho všem fandům vojenské techniky a historie,pokud jste ho ještě neviděli,budete žasnot.A hádám že vám spadnou i růžové brýle,nebo-přestanete vidět svět černobíle,jako dosud.
    Jinak vrátím se k S-400 pro Turky,četl jsem že půjde o dost ořezaný systém,nepůjde postřelovat tolik cílů ap,zajímalo by mě jestli budou mít k dispozici i ty dálkové rakety na sestřelování letounů AWACS,tankerů a podobně.

  • PavolR
    19:44 30.12.2017

    Marthy:
    To by tak niekomu vyhovovalo, keby sme si mysleli, že pravdu nie je možné zistiť. Nuž ale práve v prípade zostrelenia lietadla je úplne zrejmé, kto púšťa do vetra 1000 a 1 historiek o tom, ako inak to mohlo byť, len aby zneistil verejnosť. Priehľadný trik. :-)

    lukus: Spavidla sa prebieha od tých, čo budú porazení, k víťazom. Naopak to hádam ešte žiaden dilino nespravil.

    flanker.jirka:
    PVO tureckého pôvodu (a vôbec akákoľvek technika) by bolo rovnakým krokom vedľa ako ruské. Turecku na čele s Erdoganom proste nie je možné dôverovať - bez ohľadu na to, či sú alebo nie sú v NATO.

  • KOLT
    19:34 30.12.2017

    Tak ona se ropa tiráky vozit dá, v kanystrech, sudech... Nicméně ten důkaz je na úrovni "měl jste možnost, tak jste vinen". Ropu od IS braly všechny strany konfliktu, může se nám to nelíbit, ale to je asi tak všechno, co může.
    S tanky na Ukrajině je to drobet jinak, ty ukázala přímo ruská televize ;-)

  • Marthy
    19:22 30.12.2017

    Logik-souhlasím,tohle jako důkaz má hodnotu naprosto žádnou,obrázky s cisternami nebo kamiony (třeba s výzbrojí) vytvoří slušnější grafik ve fotoshopu,napíše tam čas i místo....
    Stejně jako "důkazy"o tancích Ruska na Ukrajině,systému Buk který podle obrázku byl určitě z Ruska a nesporně to on sestřelil dopravní letoun...atd,že?
    Pro obyč fandy jako jsme my je zjistit pravdu jednoduše nemožné,bohužel.

  • logik
    19:07 30.12.2017

    givicz: jo, fotografie kolon cisteren do turecka obletěly svět. A kdo nebyl blbej, tak si ty fotky zvětšil a zjistil, že na nich nejsou cisterny, ale klasický tiráky, kterejma se ropa převáží dosti blbě....

  • jadernazima
    19:00 30.12.2017

    tam ale píšou, že jsou to rakety PAC-2 (proti letadlům) a nikoliv PAC-3/PAC-3 MSE - proti TBM. A PAC-2 nejsou primárně proti TBM - proto jsou možná selhání. PAC-3 teprve začali dodávat.

  • givicz
    18:08 30.12.2017

    je třeba se na to dívat více geopoliticky .. :) Rusko řešilo jak obejít v budoucnu nespolehlivou Ukrajinu dodávkami plynu do Evropy ... vymysleli Nords tream 2 a Jižní proud, který měl vést do Bulharska. V době vrcholící Ukrajinské krize západ zatlačil na Bulhary aby se tento projekt nerealizoval (Ikdyž blbý Bulhaři přijdou o nemalé částky za tranzit Ruského plynu do jižní Evropy).. následně Rusko operativně přešlo na Turkish stream a trasování trubek do Turecka z kterého se bude následně distribuovat plyn dále do jižní Evropy

    http://oenergetice.cz/evropska...

    V době vrcholících sankcí na Rusko pokračuje sbližování Ruska a Turecka pokračuje plánování Turkish stream a i Turecké jaderné elektrárny (projekty za X miliard)... a tu najednou dojde k setřelu Ruského bombardéru Tureckou stíhačkou na sporném místě. Následuje zpřetrhání veškerých vztahů Turecka a Ruska, kdy projekty Turkish stream i Turecké JE jsou u ledu.. (někde se píše, že pilot této stíhačky patřil k pučistům). Po nezdařeném puči Erdogan spěchá do Ruska s omluvou je odškodněna rodina pilota a vztahy se velmi rychle vrací k normálu, kdy se obnovují dříve zmražené projekty.

    Co se týče S400 je to zcela určitě špičkový protiletadlový a protiraketový systém. Je pravda, že v Sýrii zatím nebyl použit protože na Ruské základy zatím míří jenom méně sofistikované rakety, které jak na běžící pásu ničí systém Pancir S1 krátkého dosahu.. Na druhou stranu Turci zcela jistě vidí jak se daří velmi drahému systému Patriot v Sudské Arábii, kde ničí rakety hadrníků z Jemenu .. které zcela jistě nejsou tak sofistikované jako poslední kousky Ruské nebo Americké provenience ..

    https://www.defensenews.com/di...

    https://www.nytimes.com/intera...

  • Superme
    15:57 30.12.2017
    Oblíbený příspěvek

    lukus - Pochybuju, že by se země typu SA, Katar a jiné rozhodli přejít k Rusům. Všechny tyto země jsou dlouholetými americkými spojenci, kteří dostanou téměř vše co si zaplatí. Navíc se dost nahlas spekuluje, že nedávné čistky právě v SA měli plnou podporu Američanů. Největší překážkou by byl jednoznačně ale Írán, který je Ruským spojencem a zároveň hlavním nepřítelem právě pro tyto sunitské státy. Čína také k Íránu není nijak nepřátelská, spíše naopak, zatímco pro Američany je to od islamistické revoluce jasný nepřítel.

    Ještě bych rád dodal, že nějaké Rusko-Turecké "přátelství" nemusí trvat moc dlouho. Pokud se nebudeme bavit čistě o politickém odstranění Erdogana v roce 2019, tak by si každý měl uvědomit, že to zrovna mezi těmito státy může "prasknout" ze dne na den - a je jedno, zda bude u moci Erdogn nebo ne. Rusové jako svou nedotknutelnou sféru vlivu berou Střední Asii. Jenže právě v této oblast mají největší zájemy i právě Turci spoléhjící také na fakt, že většina tamějších národů má turkický původ. To samé se dá říci i o Číně, která má nepochybně o tuto oblast zájem. A Rusům se prostě nebude líbit, že se jim tyto dvě země vrtají zrovna do této oblasti. Krátkodobá shoda na nějaké konkrétní věci nemůže eliminovat dlouhodobý konflikt zájmů. Nastane konflikt Arménie - Azerbajzdžán a "nazdar".

  • lukus
    14:57 30.12.2017

    Rusům se válka v Sýrii a dění okolo vyplatil nejen nyní sjednanými obchody, ale prokázali loajalitu partnerovi, který je v koncích, podporu vládnoucí garnitury...
    A je dost možné, že si ostatní arabské země řeknou- aha, jak dopadl Kadáfí, málem Asád, o odřenýma ušima i Endorgan, mužem skončit i my v Saudské Arábii, Quataru,....A Rusům se otevřou dveře tam, kde dosud dominovaly USA.

    I AČR by si měla vzít ponaučení.

    Kdo nás v minulosti zaprodal aby si zachránil nakrátko kůži, udělá to znovu.

    Byl bych opatrný při výběru partnerů při dodávkách techniky, např. jak budou vypadat dodávky náhradních dílů třeba na IFV Pumu, pokud by jsme vystoupili z EU a přikláněli se v jejich očích na Ruskou stranu nebo bránili zájmy Izraele proti arabům (což je opačný názor, než má Francie a Neměcko). Na Brexitu vidíme jak by s námi jednaly státy EU (spíše hůře, pač jsme malí narozdíl od VB).

  • Tecka
    14:34 30.12.2017

    PavolR
    Pierwotnie,pierwsze dostawy mają być w 2018 roku

  • Marthy
    14:32 30.12.2017

    Husita-pokud vím tak ne.Důvod může být asi tento-někde jsem četl že nechtějí odhalit jeho skutečné schopnosti,bylo tam něco o tom že ten systém bude v ostré akci používat jiné frekvence na odhalení cíle,navádění na cíl i ke komunikaci mezi střelou a systémem.Tedy-jiné než se používají při cvičných střelbách.
    Zatím byly Ruské základny v Sýrii ohroženy již mnohokrát,průzkumnými drony nebo raketami teroristů,naposledy myslím před několika dny.Vždy se o to postarali systémy Pancir,zatímco S-300/400 mlčeli,ačkoliv-tyto systémy PVO spolu spolupracují,hádám že vzdušné cíle které ohrožovali Ruské základny jako první odhalily radary S-300/400 a cíle předali ke zničení Panciri.

  • Husita
    13:36 30.12.2017

    A už ten slavnej systém taky něco trefil v ostrém nasazení nebo jsou jeho výkony jen teorie na papíře?

  • flanker.jirka
    13:18 30.12.2017

    S 400 není špatnou volbou pro žádnou armádu na této planetě, pokud pořídí systém v plné konfiguraci, tak mít ho na hranicích s Íránem se může hodit. V okolí je tam všude dost horko i okolo Arménie a Azerbajdžánu, stejně tak se může hodit to, že tam budou mít Turci ruský systéme i Rusům, do Patriotů tolik nevidí.

    PavolR: natahování dodávek? Kontrakt je možná sotva podepsán ve fázi vyjednávání s tím jak to celé bude vypadat, dva roky je krátká doba. Není to velkosériová výroba, možná rakety sypou na sklad, ale radiotechnické systémy se na sklad nevyrábí.

    RaSe: Že by šance levného PVO/PRO systému i pro nás? :-D ...tedy pokud budou v té době v NATO a NATO bude existovat, číně trvalo 17 let okopírovat a uvést do stavů testů první verzi S 300.

  • PavolR
    11:58 30.12.2017

    Rase:
    Nemyslím, že by to bolo až také horúce, aby trebalo Turkov hneď trestať - obzvlášť pri ich strategickej pozícii. F-35 predávať v čo najväčších počtoch potrebujú, že by Turci strelili Rusom údaje o svojich lietadlách je absurdné, na aktuálny nákup S-400 idú hlavne ruské peniaze (ak v dohľadnej dobe rubeľ oslabí, Turci budú mať poriadnu zľavu) a nakoniec, pokiaľ Turci ten systém okopírujú, prestanú byť s jeho udržiavaním závislí na Rusku. Môže dôjsť k nejakým prieťahom, ale nakoniec tie F-35 zrejme dostanú. Apropo, vie sa, kedy by im mali byť pôvodne dodané?

    Na druhej strane ma zaujalo, že zatiaľ čo prv sa hovorilo o prvých dodávkach ešte v priebehu roku 2019, teraz sa to natiahlo už na 2020. Trocha mi to príde, ako keby chceli Rusi naťahovať čas, lebo akonáhle Turci ten systém dostanú, už na nich nebudú mať žiadnu páku.

  • Rase
    11:24 30.12.2017

    Jsem docela zvědavý, zda jim teď budou chtít američané prodat F-35. Přeci jen už se objevily názory, že pokud pořídí S-400 tak ať zapomenou na tyto letouny. Přitom nedávno turci zmínili, že krom F-35A chtějí i menší počet F-35B. Potrestalo by je dost ale i zkomplikování modernizace stávajících F-16.
    Pokud jde o samotné S-400, tak vzhledem k tureckým ambicím bych se ani nedivil tomu, pokud by za pár let přišli na trh s vlastní konkurencí, vycházející z S-400.

  • dusan
    10:14 30.12.2017

    givicz

    Že by Rusi prekazili puč možno rovno poslať do ríše bájok ...
    Erdogan sa len vďaka šťastiu či nerozhodnosti pilotov či ich veliteľov vyhol smrti pri lete lietadlom ...čo znamená, že on len reagoval ...
    Keby to vedel skôr tak zakročí skôr.

    Tú "kradnutú" ropu využívali všetci ... i Asad i povstalci čo bojovali proti IS ...skrátka bola lacná a na mieste ... no nekúp to : )

    Pri nejakom racionálnom vysvetľovaní treba dodať, že o Turecku rozhoduje Erdogan a tam by som bol pri jeho racionálnom uvažovaní opatrný

  • givicz
    09:24 30.12.2017

    Tákže... :) fotografie dlouhých cisternových kolon do Turecka obletěli svět.. stejně tak informace o výcviku a podpoře Syrských Turkménů a jiných ozbrojenců namátkou:
    https://zpravy.idnes.cz/profil...

    Ropa se krade v Sýrii i v těchto dnech např. v provincii Aleppo, severně od Al-Bab na území ovládané Turky v Sýrii, ikdyž zdaleka ne v takové míře jak tomu bylo v minulosti, satelitní snímky 22. listopad 2017
    https://twitter.com/obretix/st...

    O motivech sestřelu Ruské Su 24 Tureckou F 16 se dá polemizovat v několika rovinách (odplata za bombardování Syrských Turkmenů, bombardování kolon cisteren ze Sýriie, snaha zpřetrhat vazby Ruska a Turecka atp.) fakt je ten, že byla zastavena příprava výstavby plynovodu Turkish stream a Turecké jaderné elektrárny a Rusko uvalilo sankce cestovní ruch na dovoz produktů z Turecka do Ruska atp.

    Po úspěšném potlačení vojenského puče v Turecku ( některé zdroje uvádějí, že to bylo díky informacím Ruské tajné služby) se vztahy Ruska a Turecka opět zlepšily a to na takovou úroveň, že Rusko začalo spolupracovat s Tureckem v Sýrii (např. Ruské bombardéry pomáhaly členské zemi NATO v dobývání Al-Bab :) ), obnovila se stavba Turkish stream, Rosatom obnovil výstavbu Turecké jaderné elektrárny, Turecko nakupuje S 400 atp.

    Turkish stream
    https://www.youtube.com/watch?...

    Turkey: Rosatom starts construction on Turkey’s first nuclear plant
    https://www.youtube.com/watch?...