Turecko kupuje ruské systémy S-400 a vyhlíží stíhačky F-35 Lightning II

S-400 na přehlídce v Moskvě (2015); větší foto / Соколрус, CC BY-SA 4.0

Turecký ministr obrany Nurettin Canikli nedávno oznámil dojednání nákupu ruských kompletů protivzdušné obrany (PVO) S-400. První S-400 do Turecka dorazí v roce 2019. Podle představitelů USA a NATO ale nákup S-400 ovlivní turecké zapojení do programu stíhačky F-35 Lightning II.

Kdo je přítel, kdo nepřítel?

Par slov o turecko-ruských vztazích: K výraznému zhoršení došlo 24. listopadu 2015, kdy turecká stíhačka F-16 sestřelila ruský taktický bombardér Su-24.

„Máme všechny důvody k domněnce, že rozhodnutí sestřelit naše letadlo bylo diktováno přáním zajistit bezpečnost dodávek ropy (od Islámského státu - pozn. red.) na území Turecka k přístavům, kde se překládá do cisternových lodí," citoval (30.11.) Kremlem řízený propagandistický web Sputnik News Vladimíra Putina. Ruský prezident přímo obvinil Turecko ze spolupráce s Islámským státem.

O rok později Turecko oficiálně projevilo zájem nakoupit ruský protiraketový a protiletadlový komplet PVO S-400. Uzavření finální dohody o nákupu S-400 oznámil Canikli 12. listopadu tohoto roku.

„Získali jsme systémy protivzdušné obrany S-400. Všechno, co je s touto otázkou spojeno, jsou jen detaily. Nezastavíme se však na tomto úspěchu, zaměříme se na rozvoji národní vojenské síly. Systémy protivzdušné obrany musíme vyvinout v samotném Turecku, v národních podnicích," cituje Canikliho agentura Anadolu.

Již dříve Canikli uvedl, že jedním z důvodů nákupu ruských kompletů S-400 je neochota Američanů poskytnout přístup k technologiím kompletů PVO Patriot a jejich velká cena.

Turecký přístup vyvolal vlnu nevole v NATO, protože z pochopitelných důvodů nelze S-400 sloučit s aliančními prostředky velení a řízení nebo jinými zbraňovými systémy. Není jednoduše možné, aby se například údaje z alianční páteřní radiolokační sítě zobrazily na monitorech obsluhy S-400.

Turecké S-400 tak budou zcela nezávislé a nepůjde je napojit do žádných velitelských a řídících aliančních systémů. Bez nadsázky řečeno, jediné komunikační spojení mezi obsluhou S-400 a dalšími jednotkami, zbraňovými systémy nebo místy velení a řízení, bude mobilní telefon.

Proti výhradám NATO vůči Turecku se však ohradil turecký prezident Tayyip Erdogan s tím, že Aliance nechtěla pomoc s budováním turecké PVO. „Otázka důvěry vůči této organizaci vzbuzuje vážné otázky vůči celé Alianci," citoval tureckého prezidenta web Sputnik News.

„Ale když Turecko zahájilo jednání o nákupu ruských systémů S-400 za účelem posílení PVO, začala řada předních států NATO kritizovat Ankaru," dodal turecký prezident a poznamenal, že to potvrzuje existenci problémů uvnitř NATO.

Velká hra patriotů

Podle katarské televize Al-Džazíra, Ahmet Berat Conkar, šéf turecké delegace v Parlamentním shromáždění NATO uvedl, že nákup S-400 není politickým signálem Turecka směrem k NATO. "Turecko vybralo S-400 před jinými možnostmi, protože (ruský) raketový systém disponuje pokročilejšími technickými vlastnostmi než jeho konkurenti, s lepšími cenami a kratšími dodacími dobami," řekl Conkar.

Canikli však zdůraznil (jak jsme uvedli již v citaci výše), že Turecko má zájem vyvíjet vlastní protiraketový systém PVO, a to ve spolupráci s evropskými zeměmi. “Uzavřeli jsme také předběžné dohody s konsorciem EUROSAM abychom tuto technologii (systémy PVO - pozn. red.) vyvíjeli, vyráběli a používali vlastní zdroje pro systémy protivzdušné obrany," uvedl Canikli s odkazem na společný francouzsko-italský obranný projekt EUROSAM.

Canikli podepsal s Francií a Itálií smlouvu s úmyslem posílit spolupráci v oblasti obranných projektů, včetně protiraketové obrany. Má jít o první krok s cílem vyvinout turecký systém PVO založený na systému SAMP-T. Podpis finální dohody s EUROSAMem se očekává do konce letošního roku.

"Tento vývoj otevřeně ukazuje, že Turecko bude pracovat se svými spojenci na vývoji takových systémů ve střednědobém a dlouhodobém horizontu, ale kvůli okamžité obraně potřebuje systém S-400," řekl pro katarskou televizi Canikli.

F-35 vs S-400

Celou věc komplikuje prodej stíhaček F-35A Lightning II do Turecka, tedy letadel, které jsou navrženy právě pro boj s S-400.

Turecko do programu F-35 již investovalo 195 milionů dolarů a plánuje nakoupit 100 stíhaček F-35A. Turecko má první F-35 získat již příští rok a následně dostávat deset letounů ročně. Turecké náklady celkově dosáhnou 16 miliard dolarů.

F-35 si nedokáže vyměňovat data s S-400, ale především existuje zde vážné riziko zneužití technologií F-35. Kromě klasické špionáže hrozí, že Rusové budou moci s S-400 cvičit proti F-35.

Obecně jedním z hlavním problémů při vývoji nových zbraňových systémů, a u PVO to platí dvojnásob, je simulace prostředků protivníka. Samozřejmě Rusové zatím proti západní technice nemohli cvičit a tak se museli při vývoji S-400 spoléhat na svou špionážní síť.

V případě Turecka ale obsluha S-400 může cvičit proti F-35 v nejrůznějších taktických situacích, testovat účinnost radaru při různých letových profilech F-35, vyhodnocovat různé módy radaru F-35 a také účinnost prostředků radioelektronického boje F-35 proti S-400.

I kdyby Turci nemohli poskytnout Rusům žádné technologie F-35, obrovským rizikem je právě možnost ruských specialistů účastnit se v Turecku cvičení proti F-35.

Sankce NATO a USA proti Turecku?

Heidi Grant, náměstkyně ministra zahraničních věcí pro mezinárodní záležitosti, uznala, že prodej F-35 do Turecka přináší rizika. “Je to vážná obava, nejen pro Spojené státy, protože potřebujeme chránit tuto špičkovou technologii, technologii páté generace," uvedla Grant.

"Zjevně existuje zásada svrchovanosti při získávání obranných zařízení, ale stejně tak, jako jsou státy svrchované při rozhodování, jsou také svrchované v konfrontaci s důsledky tohoto rozhodnutí," uvedl v říjnu český generál Petr Pavel, předseda vojenského výboru NATO. 

Grant ani Pavel však neuvedli, jakým důsledkům a sankcí ze strany USA/NATO může Turecko čelit.

Samozřejmě lze odmítnout vyvést F-35 do Turecka a účast tureckého průmyslu převést do jiných zemí. Problém však je mnohem hlubší, neboť tímto krokem se Turecko dále odsune z aliančních a západních struktur. Nejen směrem k Rusku, ale také například k Íránu.

“Opravdu vážná obava je z toho, že budeme tlačit velkou vojenskou a ekonomickou sílu z NATO do něčeho, co vůbec není v zájmu Západu,” komentoval situaci Richard Aboulafia, letecký analytik think-tanku Teal Group. “Je to velká věc. Je to tak velké, že si nemyslím, že někdo ví, co má s tím dělat. "

"Není pochyb o tom, že jde o vážný problém," uvedla Kay Bailey Hutchison, americká velvyslankyně v NATO. "Na druhou stranu, Turecko je velmi cenným spojencem v NATO, který plní svou roli. Jedná se o jednu ze čtyř rámcových zemí v Afghánistánu a dělá velmi důvěryhodnou práci. A oni odpověděli na výzvu pokaždé, když NATO zavolalo."

Názor Armádních novin

Ač Turecko proklamuje, že za nákupem S-400 stojí pouze čistě taktické, technické a finanční požadavky, můžeme s velkou pravděpodobností, hraničící s jistou říci, že při podobných strategických nákupech zbraňových systémů jde VŽDY o politické rozhodnutí. Nota bene v arabsko-islámském civilizačním okruhu.

Zdroj: Reuters, Al-JazeeraDefense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ohrožují čistky v turecké armádě její bojeschopnost?

Od červencového převratu, který se minulý rok odehrál v Turecku uběhl již téměř rok, ale čistky ...

Turecko nakupuje ruské systémy protivzdušné obrany S-400

Podle zpravodajské agentury Bloomberg, která se odvolává na nejmenovaného (!) tureckého "úředníka", ...

Úspěchy ruských tanků T-90 a bojových vozidel BMPT

Díky pozitivním zkušenostem s nasazením v Sýrii ruská armáda objednala malý počet vozidel palebné ...

Ruské a americké protivzdušné systémy S-400 a THAAD pro Saúdskou Arábii

Saúdská Arábie zvolila netradiční cestu modernizace své protivzdušné obrany (PVO). Saúdové projevili ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • kawa
    09:04 28.11.2017

    kubo4747, no musel sis to napsat sám vlastníma slovama, ale nakonec se ve většině shodneme.:-) To, že je západ za většinou turbolencí v arabských zemí je fakt a je to kvůli surovinám. To, že se k tomu využívá etnických rozdílů na těchto územích je vcelku logické, pro proxy války dokonce ideální. Věř tomu, že kdyby tam byl jen písek a velbloudi, tak nikdo nebude investovat do drahých válek...

    ...Rusko nedělám si o něm iluze, ale mudžáhidy necvičí, má s nima doma jak sám asi dobře víš strašné zkušenosti a snaží se je už několik desetiletí ničit...

    Tuhle pandořinu skříňku opravdu v minulosti otevřelo USA, to není hodný/zlý ale fakt.

    Akorát s tím Talibanem si fakt vedle, ten opravdu nevznikl kvůli SSSR. Mrkni na wikipedii je to tam přehledně napsané a v zásadě je to ve shodě s ostatními zdroji.

    Žij blaze Kawa

  • 23:08 27.11.2017

    Kawa:

    Nikto nepopiera, že muhadžedínov alebo ako sa to píše USA cvičili a vyzbrojovali. Nie je to nič nové. To, že Taliban vznikol oficiálne o 5 rokov neskôr po stiahnutí Sovietskych vojsk neznamená, že to nebola príčina. Bola to príčina, pretože Taliban sa už vtedy začal formovať.
    Islamský štát sa tiež začal formovať po invázií v Iraku a chalifát vyhlásili len niekoľko rokov dozadu.

    Africká únia existuje už nejaký ten piatok. Ale nevedel som o tom, že aj to by mohla byť príčina na zvrhnutie Kaddáfiho. Nebola náhodou Africká únia založená po vzore EÚ? Tuším, že bola.

    Zbytočne nepredbiehajte s tým kto si čo myslí len preto, že ľudia majú odlišné názory. Nikto netvrdí, že západ išiel ochraňovať ľudí pred tyranom sú to len vaše informácie vycucané z prstu.

    Ako som predtým písal. Každý štát má svoje záujmy, ktoré si bude hájiť a brániť ich aj za použitia sily. Je to svinstvo, pretože pritom zomierajú nevinný, vytvára to chaos atď., ale toto funguje tak už od začiatku, funguje to aj teraz a fungovať to aj bude či sa vám to páči alebo nie. Napríklad Irán tiež kedysi znárodnil britské ropné spoločnosti, respektíve britský podiel na týchto spoločnostiach, čo viedlo k blokáde Iránu a postupne k zosadeniu Mossadeka, ďalej Čínske záujmy v Juhočínskom mori, Ruské záujmy na Ukrajine a v Sýrií atď. atď môžeme pokračovať do nekonečna.
    Neviem či vy vnímate svet rozdelený na dobro a zlo, to je už však vaša voľba. Ale neviem či by som tvrdil, že za celou Arabskou jarou je západ a svetové sprisahanie a všetko to ostatné, čo sa dá prečítať na internete.

    Nakoniec ten zlatý dinár Asad možno aj založí. :)

  • Shania
    18:36 27.11.2017

    kawa: Možná si zjisti jakou roli Pakistán hrál jak při okupaci tak po ní a kdo zformoval Taliban atd....

  • kawa
    17:55 27.11.2017

    kubo4747: Máš to trochu pomotané, Taliban přeci vznikl až asi 5let po stažení SSSR z Afgánistánu a rekrutoval se zejména z mudžáhidů, které cvičila a vyzbrojovala CIA...

    Kaddáfí....No to bylo jen pár příkladů, nebudu sem dávat 20-30 odkazů. Toto byl jen začátek jeho vzdoru západu.
    Vyhledej si něco o plánované Africké unii, zlatém dináru..., dále stejně jako Asad, odmítnul privatizaci ropného průmyslu a v případě Libye zrušil chystané kontrakty na těžbu ropy Francouským společnostem... To jsou přeci ty pravé důvody

    Snad si nemyslíš, že západ šel ochránit zemi před tyranem...A pokud si to myslíš :-)))

  • 23:44 26.11.2017

    Kawa:

    V Sýrií je pekný guláš a ešte dlho bude, aj keď sa to zrejme možno pomaly končí, ale nikdy nehovor nikdy. To, že to je proxy vojna a štáty si tam robia svoje záujmy to predsa nie je nič nové. Aj keď je to už samozrejme dávno, tak pani Filipi mala samozrejme dobrý názor a mala ho potvrdený z miesta. O tom nikto nepochybuje.
    Ja som osobne som nikdy nepodporoval rebelov. Je to banda hrdlorezov ako banda z ISIL. Ale takí istý sú aj v Asadovej armáde. Žiadna strana tam nie je dobrá a zlá. To na svete predsa neexistuje. Skôr len politické záujmy.

    O tom, že USA vytvorila Al-Qaeda, áno, svojou politkou hu vytvorila. To je to isté, ako keď Taliban vznikol ako odpor voči Sovietom.

    Nechápem ten komentár prezidenta Putina. Hovorí len to, čo mu zdvihne PR v Rusku. To v podstate robí každý politik.

    Ak ten prejav Kaddáfiho v OSN stál život... Prejav o bývalej kolonizácií? Nechápem, čo ho na tom stálo život. Kaddáfiho si nikto nezastal, nikto pri ňom nestál ako napr. pri Asadovi. Ale ten prejav určite nemal čo spoločné s jeho zvrhnutím. Afrika si za svoje problémy môže prevažne sama a práveže v kolóniach sa mali koľkokrát lepšie ako teraz. Nebolo to samozrejme rúžové a masakre a otrokárstvo bolo v plnom prude, ale nie vždy to tak bolo. Aj dnes mediálne známe Zimbabwe, nespomínajú tam náhodou tí ľudia na tých bielych otrokárov, že tam bolo lepšie vtedy ako za Mugabeho?
    Tak isto Líbya a Sýria pred vojnou. Líbya je nesmierne bohatá na nerastné suroviny oproti Sýrií a predsa tam bola úplne iná úroveň. V Líbyi bolo takmer všetko zaostatlé oproti Sýrií, či už zdravotníctvo, infraštruktúra atď. To je presne to isté ako dnešná Columbia.

    Btw, ten komentár k Líbyi, pán Igor Kucejka toho narozpráva a narozpráva. Ak sledujete jeho videá, tak to už môžete rovno sledovať CNN, kde je taktiež len hnoj.

  • flanker.jirka
    22:19 24.11.2017

    Celé je to výsledkem řetězce událostí chybné politiky USA na blízkém východě od roku 2001 po současnost. Turci jsou dost silní na to, aby se dokázali vzepřít jak USA, tak Rusku. Mají na výběr a možnost udělat si ve svém okolí pořáděk jak potřebují, jen už tolik neovlivníme metody, které použijí, příkladem je hybridní způsob chování se Ruska, ale kdo jim v tom zabrání?

    ...kompatibilitu se systémy NATO nemá smysl řešit, všechny dnešní systémy jsou digitalizované a komunikační protokoly si mohou vytvořit sami a udělat si vlastní systém, do kterého zahrnou vše co mají k dispozici. Když budou šikovní, tak to spojení může být výhodné pro celý komplex PVO a PRO Turecka.

  • Tesil
    20:25 23.11.2017

    danny
    I USA měly s Tureckem spory.V r.1975 embargo uvalené s ohledem na letité spory s Řeckem.Turecko následně uzavřelo americké základny.Tyto spory donutily v r.1964 L.Johnsona varovat Turky,že v případě intervence SSSR nebude NATO zasahovat.Atd.

  • kawa
    19:22 23.11.2017

    Admin: copak? odlišný názor, který není v souvislosti se současnou politickou doktrínou se zajídá? toto jsme tu už měli v období normalizace...

    Víte pane admine poměrně hodně čtu různá média a sleduji i některá jednání...
    níže máte pár příkladů. A ty svoje podivné názory mám proto, jelikož se dívám na svět bez růžových brýlí. Mám totiž to štěstí, že pocházím z rodiny kde praděda bojoval v ČS legiích včetně bitvy u Zborova, děda byl totálně nasazený a později bojoval v Praze na barikádách, babička mé manželky prošla Terezínem i Osvětimí (odkaz na její knihu viz níže). Otec druhé manželky mého otce byl Maďarské národnosti, takže musel narukovat a mazat na východní Frontu v Panzer IV, po zajetí dostal na výběr... buď zpátky v T34, nebo smrt... Víte když znáte tyto příběhy a osudy, tak už si neděláte o ničem iluze. Tzn., ani o Rusku, USA či o EU...

    https://www.csfd.cz/film/22237...
    https://www.databazeknih.cz/kn...

    Tady máte něco o Sýrii:
    naše velvyslankyně, no a protože nemá ten správný názor, tak pochopitelně nemá moc prostoru v našich "nezávislých" médiích. https://youtu.be/XpxW_DlGjOs...

    Tady máte od Hillary videa kde mluví vytvoření Al-Qaeda pomocí USA: https://youtu.be/WnLvzV9xAHA...
    https://youtu.be/UCYQuu4rxSI...

    Projev V. Putina v New York:

    https://youtu.be/bRG0qbpVgIA...

    Projev Kaddáfího z.r. 2009, který ho stál život:

    https://youtu.be/b6wQVTABn9M...

    Takže tak, a klidně mi to smaže a zakažte IP adresu.

  • danny
    16:33 23.11.2017

    Rase: souhlas, těch třecích ploch mezi Tureckem a Ruskem je mraky, táhnou se desítky let a obě strany v nich mají hodně zainvestováno. Takže tohle je takové manželství z rozumu až z donucení, velkou náklonost bych v tom nehledal.

    Překvapuje mě to striktní zamítnutí možné kompatibility NATO a ruských systémů. Nějak se mi nechce věřit, že by vývoj nějakého interface, pokud znám formáty požadovaných vstupů, měly být nepřekonatelným problémem. Ostatně bez jejich rámcové znalosti se dost těžko provádí špionáž a REB boj.

    Taky mě překvapuje velmi chabé pokrytí tureckého puče, vzhledem k tomu, jak relativně otevřeně o něm dosud píší a hlavně psaly turecká média před, v průběhu a po. A to dokonce i ta, která jsou dostupná v angličtině.
    Obecně jde o to, že Gulen a Erdogan jsou staří kamarádi, kteří se navzájem vytáhli nahoru. Když se dostali na špici, rozdělili si sféry zájmu - Gulen dostal školství, obranu, bezpečnost a spravedlnost. Postupně se mu speciálně ze školství povedlo vybudovat slušnou továrnu na peníze a vliv. Ve všech rezortech postupně přes vzdělávací systém a proces přeškolování a certifikace dosadil svoje lidi, ať už to byla armáda, policie, justice i univerzity. Pro splnění certifikačních nebo přijímacích zkoušek bylo prakticky nezbytné projít aspoň jedním semestrem v Gulenově soukromých (a dost drahých) školách.
    Postupně prakticky nebylo možné, aby vzdělávacím procesem prošla osoba, která nebyla nějak zavázána a ideově spřízněna. Tak také došlo k výraznému oslabení sekulárních sil v armádě.
    Gulenovy školy velmi úspěšně expandovaly do zahraničí, byť byly v řadě zemí nakonec zakázány nebo provázeny skandály, že část jejich personálu je úzce napojena nebo přímo zaměstnávána CIA.
    Staří kamarádi se rozkmotřili, když si Erdogan řekl o podíl. Na Gulenovu neochotu reagoval hrozbou zákazu jeho škol. Druhý den policie zatkla několik nějakého ministra, pár vysoko postavených úředníků a Erdoganova synovce za podezření na korupci. Pár dní na to unikly policejní odposlechy, ve kterých se Erdogan domlouvá se svým synem a dcerou, kam uklidit pár milionů EUR v hotovosti, co mají doma. Erdoganovi se nakonec povedlo skandály ustát a Gulen utekl do USA. Krátce na to probíhá trochu amatérský, možná uspěchaný, možná vyprovokovaný pokus o převrat...
    Jen pro vysvětlení, proč jsou ty čistky v Turecku tak rozsáhlé. Těžko hledat, kdo je větší šmejd. Zároveň z jistého úhlu pohledu dokážu pochopit určitou nedůvěru Erdogana k partnerství s NATO a snahu šířeji se rozkročit a emancipovat.

  • DJW_
    14:13 23.11.2017

    "Není jednoduše možné, aby se například údaje z alianční páteřní radiolokační sítě zobrazily na monitorech obsluhy S-400." - uplna hlupost. Len v ceskoslovenskom priestore poznam minimalne 3 firmy co vyvijaju aj vyrabaju rozne prevodniky, interfejsy, demultiplexery a kadejake specialitky, vratane zakazkovej vyroby podla konkretneho zadania.

    Rimr: "se Turek zatne a přilne ještě blíž k Rusku , Irábu a podobné havěti?" To vazne? Taketo xenofobne kecy sa tu toleruju?

    Marty: exportne verzie hocijakeho vyvozcu su VZDY osekane

    To ze po puci Erdogan tak radikalne otocil nie je bez dovodu. A ak chce ajericanov tlacit k hocicomu a hocijakeho dovodu - rusko je nsajidealnejsia paka. Ze je to ucelove, je kazdemunjadne, nikto neveri uprimnosti toho manzelstva.

  • TF_HU
    13:29 23.11.2017

    RASE

    Turci nikdy neohnou hřbet před Rusem kdo tvrdí opak, tak ten nic neví o historii (19.století a WW1). Erdoganovi se už sice nehodí být v NATO, ale to neznamená že půjdou do jiného bloku, tedy pokud si ho sami nevybudují. Přeci jen mají ambice stát se lokální velmocí, tak nepotřebují ani Američany, ani EU ale ani Rusko. Tady jde spíš o regionální hru mezi Turky, Iránem, Saudy atd. tohle bude ještě zajímavé a bude to mezi nimi jiskřit ještě dlouho. Osobně si ale myslím, že Turecko není ve stavu (ekonomickém nebo vojenském) aby tuhle hru mohlo hrát - zatím. Je to jen otázkou času, kdy jim bude NATO malé, ale Erdogan stárne a chce vybudovat svůj sen dřív než umře.

    Jak členství v NATO brání Turecku býti regionální velmocí? Jak to třeba brání Francii hrát podobnou roli v Africe? Turek...nehodlá vystupovat...by byl hloupý, kdyby se zbavil nejsilnějšího paktu v zádech při jednání s lokálními hráči na tom jejich písku.

  • TF_HU
    13:26 23.11.2017

    Charlie

    nečetl jsem celý článek, jen zběžně vím o co jde. Problém, který tu vzniká se zavedením S400 a případné solupráci na projektu F35 není o technické stránce věci. Technicky lze S400 připojit, věřím tomu, že to nějak lze, aproblém není s připojením, ale s tím, že Rusové tomuto projektu budou muset poskytovat log podporu atd. tedy skrze tento projekt by se mohli dostat k informacím o projektu F35. Detaily netřeba popisovat.

  • Slavoslav
    12:56 23.11.2017
    Oblíbený příspěvek

    palo satko

    A predstavu, že Rusi prestanú s výrobou a vývojom PVO pretože majú problém zachytiť stealth lietadlá a tým to akože priznať by si označil ako?

    Ten tvoj konštrukt je úplne na hlavu

  • Luky
    12:11 23.11.2017

    No tak určitě, ale s tímhle se dá taky dobře pracovat.

  • skelet
    11:48 23.11.2017

    Luky: spojení Evropy s Asií určitě není záměrem USA, ale spíše po ose Brusel-Moskva-Peking, než Brusel-Ankara atd. :)

  • Luky
    11:07 23.11.2017

    No já si někdy říkám, že jedním ze základních zájmů stínových Amíků je to, aby se Evropa nespojovala s Asií.
    Čili bych byl velmi opatrný s tím, co Amíkům v Turecku vyšlo, nevyšlo nebo nemělo vyjít (přeci jen ten puč byl příliš limonádní).
    Syrie s Irákem jim dost nevyšla, i když se lhářka Nimrata "Nikki" mohla přetrhnout. Oni ale mají pořád plány B, C, D, E, F....
    Takže uvidíme.

  • palo satko
    10:39 23.11.2017

    Predstava, že Rusi vyrabaju S-400 a pripravuju S-500 a pritom s tymito PVO nie su vôbec schopni zachytit a zničit americke "neviditelne" lietadla asi bude viac naivna než realna. Druha vec je že nepotrebuju nič simulovat v koordinacii s Turkami ako to robilo NATO so slovenskym S-300. Rusi vyhrali vojnu v Syrii a postavia si svoje vlastne nevykastrovane S-400 pri Damašku a možu "cvičit" s izraelskymi F-35 a iste kvalitnejšie než s tureckymi.
    Predstava, že doma budu Izraelci lietat s F-35 ovešanymi s odražačmi na misie proti Hizballáhu alebo z uzemia Libanonu utočit na Syriu donekonečna je tak isto naivna. USA budu musiet odist z tej oblasti, ked chcipne posledny Isilak. Ich finta s vyšetrovanim chemickeho utoku ako dovod zotrvania v Syrii cez mandat OSN sa nevydarila. No a potom, niekto aj realne pusti niečo moderné po izraelskych stihačkach aj F-35.
    Čo sa tyka politiky, Turci sa poučili a už nie su hlupaci, aby viedli nejaku zástupnu vojnu alebo politiku pre zaujmi USA na svojom "zadnom dvorku". To že ich EU vodi zanos, problem v Syrii a puč boli pre nich dobrym poučením. Predstava, že Američanov nema rad len "sultan" je hlupa. Sultan len deklaruje to čo chcu turecki konzervatívni muslimovia a tych je dost, alebo su najhlasnejši, čo vyjde v tych oblastiach narovnako. Pre nich je doležite ziskat vlastnu muslimsku a nie sekularnu hegemoniu v oblasti a tu ziskaju v spojenctve s tými, čo nie su kamoši Američanov.

  • Robaizz
    10:23 23.11.2017

    Smutné je, že admin tady napomíná Kawu za něco, co tady dusan a spol tlačí pod každým článkem a čemkoli ruském...

    Jinak newím, čeho se v US bojí... Vždyť budou mít beztak daleko lepší příležitost prozkoumat si S-400 , než případní ruští pozorovatelé F-35...

  • Rase
    10:19 23.11.2017

    fenri:
    tak dneska je to jiné než v minulosti, ale potenciál k jiskření mezi Ruskem a Tureckem vidím tradičně na Kavkaze - konkrétně Karabach, kdy Turecko je na Azerbajdžánské straně a Rusko na Arménské. Dalším místem je samotné Černé moře, které Rusové berou jako svůj rybník. Turkům se určitě nelíbí ani Ruská aktivita v Sýrii, přeci jen kdyby byl v zemi chaos déle, mohli si ukousnout mnohem větší kus území, než jen pohraničí. To samé ruská základna ve Středomoří atd. Zkrátka Sýrie byla vždycky sférou vlivu Turecka (historicky) a chtějí ji zpátky - tedy překáží jim i Asad. Patrně by si rádi užďobli i Adžárii, což autonomní oblast Gruzie, kolem města Batumi (tam to znám).
    Z mého pohledu to mezi Ruskem a Tureckem může zase dost jiskřit, určitě mnohem víc než mezi NATO a Tureckem. Přeci jen pokud by Turecko vystoupilo z NATO, tak jediný potenciální spor vidím s Řeckem. Amerika má zájem na obraně Izraele, ale ten je daleko a Turci s nimi poměrně vycházejí. Taky má zájem udržet klid v Iráku, tam je ale spíš hrozbou Irán než Turecko. Takže tak.

    souhlasím s tím, že prodávat F-35 do Turecka by byla hlouposta. Stejně tak si ale myslím, že i z Ruského pohledu není zrovna dobrý nápad, prodat jim S-400, byť potřebují peníze a prodají komukoliv cokoliv

  • Charlie
    09:55 23.11.2017

    Zkusím tohle otočit zpátky k technické stránce věci, páč politickýho koně ste tu mlátili víc než dost :D

    Byl bych opatrnejs tvrzeníma, že S-400 nejde integrovat do alianční sítě. Jde, otázkou je co to bude stát a jestli to Rus povolí a Turek chce. Pro příklad nemusíme jít moc daleko = SURN CZ. Vzala se stará analogová ludra a po výměně a modernizaci je uplně někde jinde.

    Dovedu si představit několik způsobů, kterýma by to šlo u S-400 a ten úplně nejjednodušší je nějaká krabice, která se doinstaluje do příslušnýho vozidla (radaru, kabiny velení) a ta bude na jedný straně brát data z S-400 (třebas ty, co viděj operátoři na konzolích), přechroupá je a na druhý straně vyplivne NATO kompatibilní data, který se pak už jen NATO rádiem pošlou dál. Vyšší level je oboustrannej provoz, uplně nejvyšší pak plná integrace do systému, ale tam budou komplikace s dopsáním softwaru a počítám i nutností výměny některejch HW modulů.

    Celý to závisí na tom, kolik času a peněz do toho Turci nasypou a jak moc to má Rus posichrovaný proti kutilům.

  • Clanek
    08:50 23.11.2017

    Erdogan je Putin v malem (Turecku), jak uz tu zaznelo. Ambice takoveho cloveka nikdy nepudou na ruku komukoli jinemu sobe samotnemu. Jestli v necem Erdogan ambice ma, pak to bude upevneni sve moci v Turecku (diky amaterskemu puci splneno) a dal upevneni (rozsireni?) moci Turecka v regionu. K dosazeni techto cilu se nebude stitit niceho. Takze to nehraje proti USA, bo se mu nelibi USA, nehraje mile divadlo na Rusa, bo chce byt za dobre s Rusem, nejspis si ani nehraje na islam bo by byl nejak silne verici. On hraje svou hru pro sve vlastni cile a takove ambice by nemeli nechavat klidne hlavne vsechny sousedy (ostatne, jako u toho Ruska).

    Ad nezdareny puc, ty arabske rel. rozumnejsi staty v tomto maji tradici. Nevim proc za tim hned videt praci Americana nebo Rusa. Prijde mi furt pravdepodobnejsi, ze slo o iniciativu vychazejici zevnitr, z Turecke armady a ikdyz to zpravodajske sluzby velmoci nejspis dopredu zachytili, tak jen kazda cinila kroky jim vyhovujici (puc mi vyhovuje = budu prihlizet, puc mi nevyhovuje, pokusim se vedeni varovat). To tezko nekomu zazlivat, to je prosta politika.

    Ad technika, F-35 bych u Turka radeji nevidel, rozbehnuty prodej bych zastavil (USA tak ale podle me neucini). Nakup S-400 (ikdyz oholene verze) je pak logicky a vidim to stejne jako Rase, pujde o snahu ziskat a nasledne sam vyrabet sofistikovany system PVO na NATO nezavisly. Jestli i za ucelem dalsiho prodeje si nemyslim, resp. nepujde o primarni cil.

  • fenri
    21:46 22.11.2017

    RASE : myslim, že Turci se budou tvářit jako vždy - jako mistři a jako obvykle dostanou klepec. Rusové je porazíli už vícekrát, pokud za nimi někdo nestál.

  • Rase
    19:45 22.11.2017

    Turci nikdy neohnou hřbet před Rusem kdo tvrdí opak, tak ten nic neví o historii (19.století a WW1). Erdoganovi se už sice nehodí být v NATO, ale to neznamená že půjdou do jiného bloku, tedy pokud si ho sami nevybudují. Přeci jen mají ambice stát se lokální velmocí, tak nepotřebují ani Američany, ani EU ale ani Rusko. Tady jde spíš o regionální hru mezi Turky, Iránem, Saudy atd. tohle bude ještě zajímavé a bude to mezi nimi jiskřit ještě dlouho. Osobně si ale myslím, že Turecko není ve stavu (ekonomickém nebo vojenském) aby tuhle hru mohlo hrát - zatím. Je to jen otázkou času, kdy jim bude NATO malé, ale Erdogan stárne a chce vybudovat svůj sen dřív než umře.

    Nákup S-400 se dá vyložit i tak, že jej chtěli okopírovat, upravit (možná s evropskou pomocí) a přijít s vlastním systémem PVO, který by nabízeli na trhu. Zájem by určitě byl

  • Sokrates
    19:42 22.11.2017

    Som zvedavý ako táto patová situácia dopadne. Turci už sa vyhrážajú, že po zastavení dodávok F-35, vypnú NATO radar AN-TPY-2. :-)

  • dusan
    19:33 22.11.2017

    fenri

    Predpokladám, že S-500 bude zas len evolúcia a nie revolúcia ... takže to bude len "skladačka" nejakých nových prvkov so starými ... a nový názov bude skôr len marketing .. podobne ako napr. "nový" tank T-90 ...

    Kozlus

    Puč má celkom jednoduché a logické vysvetlenie. Ergodan sa chystal pomaly "vyčistiť" armádu od sekulárnych dôstojníkov a tí usúdili, že v rámci "tureckých zvykov" zabránia ismamizácii pomocou prevretu.

    Paradoxne Ergodan je populárny pre hospodárku spoluprácu so západom a puču zabránilo občianskej hnutie, ktoré odmietlo násilný prevrat ... paradoxne výdobytky západu udržali pri moci islamistu Erdogana.

    Ale to sa môže veľmi otočiť proti Erdoganovi .. hlavne ak začnú hospodárske problémy ... už teraz na tom nie je Turecko super ružovo .... a vo vojenskej oblasti by mal "rozvod" so západom pre Turecko malo fatálne následky ... na značnú časť svojich pripravovaných programov by mohlo zabudnúť ...

  • Jirosi
    19:24 22.11.2017

    Kozlus:"A kdo by profitoval z podareneho puce?..."

    A ty si snad myslíš, že by ze zapálení Raichstagu, kdyby neschořel profitovali němečtí komunisti?

    Když si po totalitní vládě toužící demokrat a někdo ti nabídne jak získat záminku k odstranění demokratů v zemi. Tak se od něj určitě v rámci vděku potom začneš odvracet to dává smyls.

  • fenri
    19:15 22.11.2017

    Osobně by mě velmi zajímalo, jak moc jsou vykastrované exportní verze S400, zda je více verzí kastrací a jak moc kastrovane verze jdou do různých státu. A za další jak jsou daleko s S-500. Myslím, že by nám to o současném Rusku řeklo mnoho.

  • fenri
    19:15 22.11.2017

    Osobně by mě velmi zajímalo, jak moc jsou vykastrované exportní verze S400, zda je více verzí kastrací a jak moc kastrovane verze jdou do různých státu. A za další jak jsou daleko s S-500. Myslím, že by nám to o současném Rusku řeklo mnoho.

  • kawa
    19:09 22.11.2017

    Kozlus: ok, beru to tak... Rusko vs USA... jeden uličník vydá za 18 a druhý bez dvou za 20... A Turek je jen jeden z mnoha nástrojů, či obětí proxy války uličníků...

    Jeden z velkých důvodů proč začali mít Amíci s Turkem problém byl, že jim házel vidle do Kurdistánu a jejich armády v Sýrii...

    No můžeme se jen domnívat, je to dost zamotané, ale na spravedlnost a obranu demokracie už dávno nevěřím. A v ropných oblastech tuplem ne :-)

  • dusan
    18:59 22.11.2017

    Lukyi

    Turecká armáda BOLA druhá najsilnejšia v NATO. Po neúspešnom puči nastala v personálnej oblasti značný úbytok kvalifikovaných kádrov, hlavne pilotov ... čiže turecká armáda je tak silná len tabuľkovo a náprava bude trvať dlhé roky.

    Turecko je ekonomiky naviazané na západ a preto je dosť tragikomická snaha Erdogana prskať na západ ..... dôležití sú pre jeho ekonomiku západní investori - nie ruskí či iránski.

    Každý je nahraditeľný ... v NATO i Turecko .... a v prípade otvorenej roztržky so západom by to bola pre tureckú armádu katastrofa ... fakticky by museli vymeniť väčšinu výzbroje .... resp. udržiavať problematicky stávajúcu ... čo si jednoducho nemôže Turecko ekonomicky dovoliť.

    Ak pôjde Turecko k Rusku .... tak by bola spolupráca s Tureckom vo vojenskej oblasti kopanie si vlastného hrobu ....

  • Kozlus
    18:58 22.11.2017

    kawa: ale jo, celkem bych souhlasil, ze za pucem stoji USA. Ale v dnesnim svete proste nejde nic brat jako 100% jistou vec, takze urcitou minimalni pravdepodobnost davam i tomu, ze to spiskal sam Edrogan a i tomu, ze to na nej nahrali rusove - tady ale fakt minimum, protoze to by americani davno rvali jak turi. Ale to neznamena, ze Edrogan bude uz navzdy poslusnej pejsek Ruska. Jeho sen o znovu velkem Turecku ani zdaleka neskoncil, ikdyz si zatim zvladl jenom nasrat vsechny okolo. Takze kdyz si bude myslet, ze mu to projde, tak zase zacne blbnout.
    A na CNN sem ten puc taky sledoval az do rana a z pocatecniho nadseni...

  • PavolR
    18:52 22.11.2017

    Robaizz:
    A ku komu inému sa má obrátiť niekto, kto sa práve chystá postaviť na hlavu demokratické zriadenie? Akurát Erdogan, na rozdiel od malých gaunerov, čo hľadajú iba ochranu a nejaké predhodené kosti za leštenie ruského ega, si tak získal v prvom rade ďalšiu dobrú vydieraciu pozíciu. Krátko na to si kľudne vtrhol do Sýrie (akurát v deň 500. výročia bitky pri Dabiku, ktorou začalo víťazné ťaženie Selima I. proti Mamluckému sultanátu)

  • kawa
    18:48 22.11.2017

    Kozlus: ježiši to ti nedošlo, že Turecký převrat byl pokus USA zvrátit situaci v Sýrii po tom co tam Rusové vlítli a karta ze začala povážlivě obracet???

  • kawa
    18:44 22.11.2017

    Jasně, on se tak někdo přizná k tomu, že mu nevyšel puč... A to, odpojili v Turecku po puči od el. proudu na několik dnů základnu NATO je podivná náhoda, a že se Edorgan, potom tak otočil k Rusku... A kdo to tehdy na CNN sledoval, tak viděl jak byli USA a západ neúspěchem opařeni, když nebyli schopni Edorganovi snad ještě 24hod po převratu blahopřát k jeho potlačení... Se zničením Libye a smrtí Kaddáfího, s pokusem zničení Sýrie, s vylhanou invazí do Iráku taky nemají Amící nic že? A kdo není slepec, tak moc dobře ví čí armáda byla tzv. Islámský stát...ale přesvědčovat nikoho nebudu, jelikož je tu přesila podivných sluníček :-))
     
    Pane Kawo, opravdu nemáme rádi, pokud někdo o sobě sebevědomě prohlašuje, že zná všechny intriky velmocí nebo dokonce ví, jak to bylo s Islámským státem. Odkud to víte vy? Z internetu nebo těch opravdu nezávislých médií? Admin

  • Kozlus
    18:44 22.11.2017

    kawa, zapomen na to slouzit do smrti. Jakmile Edrogan uciti prilezitost, zase otoci.

    Jirosi: A kdo by profitoval z podareneho puce? Tedy ze zastaveni islamizace Turecka? Z navratu k opravdu sekularnim statu a v obsazeni opravdu vsech nejdulezitejsich postu armadnima dustojnikama se silnou vazbou na USA?

  • Robaizz
    18:39 22.11.2017

    Kawa

    Přesně...Rus postupně pomaloučku a politicky diskrétně pomalu stmeluje i dříve nesmiřitelné rivaly od Iránu po Turka a pokud na tom bude chtít západ něco změnit, bude to přes mrtvoly, sankce a invaze..

    Jirosi

    A jak si vysvětlit ten velmi náhlý příklon k Rusku prakticky hnedle po puči?

  • Argel
    18:23 22.11.2017

    kawa
    Vždyť ten puč byl řízený samotným Erdoganem, aby měl záminku pro čistky, změnu politického systému z parlamentního na prezidentský, větší islamizaci turecka, kterou by mu nikdo nedovolil atd.

  • Jirosi
    18:06 22.11.2017

    kawa: Nechci ti do toho kecat, ale většinou za věcmi co se stanou stojí ti co z nich profitují.

  • RiMr71
    17:59 22.11.2017

    "Amíci vloni doma nachystali puč"

    ...ti "AMíci" jsou snad ještě větší intrikáni než rusáci co Trumpovi vyhráli volby...

  • kawa
    17:56 22.11.2017

    Nedivte se, že jde Turek Rusovi na ruku po tom co mu Amíci vloni doma nachystali puč a chtěli ho nechat zavraždit... I když je Turek zrádný, tak tento už bude Rusům do smrti sloužit...
    Souboj o Turecko, Sýrii a brzy se ukáže, že i o Irák a další země západ s Rusem prohrál...
    Ani bych se nedivil, že S400 Turek koupil právě proto, aby měl na NATO nezávislý obranný systém...

    A to, že S-400 chce koupit i Saudská Arábie je ještě zajímavější...

  • Sanyo
    17:50 22.11.2017

    A že třeba naopak chtějí spojenci vyzkoušet F-35 proti S-400 nikoho nenapadlo? Pokud jim ty F-35 opravdu dodají, tak je tohle jen takový divadlo pro publikum.

  • Marthy
    17:41 22.11.2017

    Hledal jsem nějaké info o vývozní variantě systému S-400,a našel jsem v článku že se označuje jako S-400E a bude podle všeho dost ořezaná,např.počet současně ostřelovaných cílů je snížen na 6,komplet velení a řízení palby dokáže ovládat max.6 odpalovacích systémů (S-400 umí 8).Je pravděpodobné že i možnosti radiolokátorů budou proti plné verzi omezené.
    I když jakou verzi nakoupí Turecko,jestli se spokojí s ořezanou S-400E nebo si "vydupali"plnou verzi S-400,to je těžko říct.

  • Argel
    17:34 22.11.2017

    Falko
    Aha, tak nám prosím povězte, jaké stroje mají ty schopnosti, nebo ještě lépe, prosím povězte nám schopnosti S-400, protože to jsou utajované informace.

  • Jirosi
    17:34 22.11.2017

    Tak buď jim prodají systém PVO, ten si zkopírují případně data přeprodají rusům. Nebo jim prodají letadla a oni je zase otestují a přeprodají rusům. Prostě není nad spojence. 

  • Falko
    17:21 22.11.2017

    Ja by som im tie F-35 (zrazu sa stane nepoužiteľnou),nedal a vratil im 195milionov,zároveň to poukazuje na predráždenosti US zbraní.Aj keď toto je skôr z trucu.Je zjavne ,že schopnosti S-400,nemajú zatiaľ na 5gen.....našťastie o tom nerozhodujem ja.

  • RiMr71
    17:10 22.11.2017

    ...tak poďme...! Když po Krymu Francouzi museli vycouvat z Mistralů protože hrozilo atd atd a ekonomický zájem nemůže převážit nad atd atd, tak teď by se to samé mělo vztahovat i na toto a to tím tuplem!
    A že se Turek zatne a přilne ještě blíž k Rusku , Irábu a podobné havěti?

    Zatne se a přilne tak jak tak. Jen jde o to kdy a jestli bude mít při tom hangáry plné nejmodernější techniky pro reverzní inženýřinu...

  • Lukyi
    17:06 22.11.2017

    To:Liberal Shark ...Jestli se nepletu, tak Turecko má druhou nejsilnější armádu v NATO

  • strikehawk
    16:36 22.11.2017

    Rozbor a komentář AN považuji za zdařilý....
    Je to vysoká hra na obou stranách. Rusko je evidentně ochotno přepustit klíčové technologie S-400 Turecku, protože zde o nic jiného nejde a to i přes hrozbu, že zítra můžou být tito nynější "spojenci" opět nepřátelé..... ale lákadlo v podobě možnosti důkladně si proklepnout F-35 je prostě příliš silné....
    Samotné Turecko ví, že vlastní vývoj v této oblasti je na desítky let a Američani žádný skutečný transfer klíčových technologií nenabídnou a s Izraelem teď nemají zrovna nejlepší vztahy.
    Pro USA je to skutečně oříšek a těším se jaké řešení nakonec zvolí

  • liberal shark
    16:31 22.11.2017

    Turecko drive ci pozdeji od Zapadu odpadne. Prodavat mu F-35 je nesmysl. Nastesti bez zapadnich penez a obchodu nebude mit zadnou ekonomickou ani vojenskou moc.

  • mudry.udrzbar
    16:19 22.11.2017

    No nezávidím tým čo o tom budú rozhodovať. USA sa dostali dostali do, kde prakticky nemozu vyhrat.

    ak F-35 Turkom dodaju, tak naozaj reálně hrozí únik informácií o technológiach

    ak F-35 nedodajú, tak Turecko, ako významného strategického partner ešte viac priblížia Rusku.

    Rusi sa naopak možu len v pozadí spokojne usmievať...