Turecko obdrželo první stíhačky F-35A Lightning II

Slavnostní představení turecké stíhačky F-35A Lightning II; větší foto / Lockheed Martin

Před několika dny ve výrobním závodě firmy Lockheed Martin ve Fort Worth (Texas) zástupci turecké vlády a letectva slavnostně převzali první dvě turecké stíhačky F-35A Lightning II. První letadlo bylo při slavnostním ceremoniálu představeno s pumou JDAM (Joint Direct Attack Munition) a tureckou střelou s plochou dráhou letu SOM-J (Stand Off Missile for the Joint Strike Fighter).

F-35 vs. S-400

Turecko již závazně objednalo 50 stíhaček F-35A Lightning II, ale postupně plánuje odebrat až 100 letadel. První dvě F-35A turecké letectvo převzalo v Texasu 21. června. Stroje byly vyrobeny v rámci výrobní série LRIP-10 (Low Rate Initial Production 10) a jsou vybaveny softwarem Block 3F.

 

 

Prvních 30 letounů F-35A podle zatím platných plánů získá Turecko do roku 2022 (se softwarem Block 3F) a dalších 20 (Block 4) do roku 2023. Celkové turecké náklady na nákup 100 stíhaček F-35A se odhadují na 25 miliard dolarů. Do Turecka první F-35A přiletí v listopadu 2019 a zařadí se do výzbroje turecké 171. perutě (171 Filo Korsan).

 

Dodávky F-35 do Turecka však v posledních měsících vzbuzují silné kontroverze, zejména v souvislosti se záměrem Turecka nakoupit ruské systémy protivzdušné obrany (PVO) S-400. Turecko již závazně objednalo neurčitý počet baterií S-400 za 2,5 miliardy dolarů ‒ první komplety S-400 Turecko získá v polovině roku 2019.

 

Pikantní na celém turecko-ruském obchodu je, že v roce 2015 turecká F-16 sestřelila ruský stíhací bombardér Su-24 a v návaznosti na to prezident Vladimír Putin tureckého prezidenta Recep Erdogana a jeho vedení otevřeně obviňoval z vojenské a finanční podpory teroristů, zejména Islámského státu. Názor ruského vedení se ale po několika měsících změnil a nyní Rusko a Turecko v Sýrii vojensky spolupracují, Rusko se navíc chystá Turecku prodat své nejmodernější systémy PVO.

 

Rusko-turecký „geopolitcký velotoč" však nelibě sleduje Západ, nyní zejména v souvislosti s dodávkami F-35A do Turecka a kvůli možnému zneužití západních vojenských technologií. Obavy Washingtonu již sdělil svému tureckému protějšku americký ministr zahraničí Mike Pompeo.

 

Návrh zákazu prodej F-35A do Turecka

18. června americký Senát (horní komora Kongresu) do návrhu zákona schvalující národní obranu NDAA (National Defense Authorization Act) pro fiskální rok 2019 vložil klauzuli, která zakazuje dodávky stíhaček F-35 do Turecka. Senátoři požadují bezpečnostní záruky, že americké technologie Turecko neposkytne Rusku a také požadují propuštění amerického pastora Andrewa Brunsona, který je v Turecku vězněn kvůli obvinění ze špionáže.

 

NDAA je každý rok schvalovaný americký federální zákon určující rozpočet a výdaje amerického ministerstva obrany. Ve hře je také vlastní návrh NDAA Sněmovny reprezentantů (dolní komora Kongresu), která požaduje dokonce ještě širší zákaz dodávek amerických zbraní do Turecka.

 

Dříve než ale Kongres pošle NDAA k finálnímu podpisu prezidentovi Trumpovi, musí být návrh NDAA Senátu a Sněmovny reprezentantů dán do souladu, to si vyžádá týdny, ne-li měsíce. Není tedy zatím jasné, zda protiturecká klauzule skutečně vstoupí v platnost a zda takovou verzi zákona Donald Trump podepíše (zřejmě někdy na konci srpna).

 

Podle CNN proti návrhům obou komor Kongresu vystupuje americký ministr obrany Jim Mattis. Ještě před předáním NDAA prezidentovi Trumpovi k podpisu se Mattis snaží Kongresmany přesvědčit, aby protitureckou klauzuli odstranili nebo zmírnili.

 

Slavnostní ceremoniál předání tureckých F-35A.

  

Snahy amerických politiků zamezit dodávkám F-35A do Turecka prozatím nijak neovlivní (minimálně v následujících měsících) turecké zapojení do programu F-35. Podle Lockheed Martin nyní dvě turecké F-35A přeletí na základnu Luke Air Force Base v Arizoně, kde až do konce roku 2019 budou provádět výcvik turečtí piloti. Nicméně situace je vážná a zákaz ovlivnil i atmosféru slavnostního ceremoniálu ‒ Lockheed Martin o ceremoniálu nevydal ani tiskovou zprávu.

 

V případě schválení senátní verze NDAA může dojít k přerušení výcviku tureckých pilotů v Arizoně, protože senátní klauzule zakazuje Ozbrojeným silám Spojených států jakkoliv se podílet nebo podporovat provoz tureckých F-35A.

 

Dodávky F-35A do Turecka budou také zablokovány, protože se provádí prostřednictvím mezivládního programu vojenského prodeje Foreign Military Sales (FMS) amerického ministerstva obrany.

 

Navíc podle webu The Drive Pentagon může Turecku zamezit přístup do logistické počítačové sítě ALIS (Autonomic Logistics Information System) a výrazně tak omezit schopnost Turecka provozovat, aktualizovat a využívat schopnosti F-35. Autor článku dokonce spekuluje, že do ALIS mohou na dálku Američané účelově vložit dokonce škodlivý kód.

 

Turecká reakce a možnosti

Krok Spojených států samozřejmě vyvolal protireakci z turecké strany. „Takový nezodpovědný a neoprávněný přístup ze strany USA vůči Turecku, které je jejich nejbližším strategickým spojencem v NATO, může způsobit vážné problémy a určité nenávratné ztráty pro samotné Spojené státy,“ komentoval senátní návrh turecký prezident Erdogan s tím, že Turecko již za F-35 zaplatilo 800 milionů dolarů.

 

„Říkáme USA, že jsme strategický partner. Ale strategický partner by nás neměl nutit klepat na cizí dveře. Nezajímá nás, co Senát říká. Máme zájem jen o jedno ‒ o F-35,“ řekl na začátku června turecký prezident.

 

Nosnou zbraní vzduch-země tureckých F-35A se má stát turecká střela SOM-J s doletem 250 km.

  

Do programu F-35 jsou navíc silně zapojeny turecké firmy. Výše nasmlouvaných kontraktů s tureckými firmami dosahuje 12 miliard dolarů. Turecká TAI (Turkish Aerospace Industries) se například přímo podílí na výrobě draku letadel F-35 a v Turecku se také mají sestavovat proudové motory F135.

 

„Jsme součástí tohoto programu, včetně částečné společné výroby F-35 v Turecku. Turecko splnilo všechny požadavky, ale nemůžete to zrušit kvůli S-400, které kupujeme, je to úplně jiný problém,“ říká turecký ministr zahraničí Mevlüt Cavusoglu s tím, že Turecko by nemělo být nuceno volit mezi USA a Ruskem.

 

Erdogan dokonce uvedl, že Turecko nyní pracuje na výrobě vlastní stíhačky. Avšak i kdyby Turecko vynaložilo veškeré své finanční, technické a lidské síly do vývoje vlastního stíhacího letadla, do výzbroje se nedostane dříve než po roce 2030. Navíc dosažení počátečních operačních schopností (IOC) nebo dokonce plných operačních schopností (FOC) se nedá reálně očekávat dříve, než kolem roku 2035.

 

Podle provládního listu Yeni Safak, v případě zákazu prodeje F-35, může Turecko nakoupit ruské stíhačky Suchoj Su-57. Jde však čistě o novinářskou fabulaci.

 

Ruský program Su-57 je až do roku 2023 zamrzlý projekt. Navíc při zvážení všech politických, časových, technických, legislativních a finančních problémů s vývojem turecké verze Su-57, včetně nutnosti turecké Su-57 odstřihnout od všech aliančního systémů (prostředky velení a řízení, komunikace, radiolokátory), včetně zvážení ztrát pro turecký průmysl (zapojeného do programu F-35), je nákup Su-57 Tureckem mimo jakoukoliv finanční realitu.

 

Na rozdíl od Su-57, nebo dokonce vlastního tureckého stíhače, je F-35 reálné a pro operační nasazení připravené letadlo. Lockheed Martin zákazníkům dodal již 300 F-35 a letoun přes všechny své značné vývojové problémy dosáhl IOC jak u americké námořní pěchoty, tak v americkém a izraelském letectvu.

 

Zdroj: BMPDDefense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Turecko spouští sériovou výrobu tanků Altay

Turecko-katarská společnost BMC vyhrála multimilardový kontrakt na sériovou výrobu nových tureckých ...

ANALÝZA: Představuje Turecko pro Evropu vojenskou hrozbu?

V poslední době se zhoršují vztahy mezi Západem a Tureckem, resp. mezi Západem a tureckým ...

Ukrajinsko-turecká spolupráce za ruskými zády?

Ukrajina se v posledních několika letech snaží navázat užší vztahy s Tureckem. Vnímá ho totiž jako ...

Válka 2.0 v Sýrii: Nelítostný boj o energetické ovládnutí Evropy

Tento článek je volným pokračováním komentáře „Přikloní se Německo k Rusku nebo USA?„ a dokresluje ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 2 z 2
  • danny
    13:54 26.06.2018

    Slavo: vidíš, a někdy není potřeba posílat ani dolary. Takoví fanoušci Sparty, Slávie a Baníku jsou ochotni riskovat zdraví, životy a sliznice poleptané od slzáku i bez jakékoli vznešené myšlenky. Před první světovou válkou se miliony Francouzů nadchly představou, jak půjdou spacifikovat necivilizované, barbarské Němce a naopak.

    Zapomeň, že lidé nejčastěji bojují na barikádách za vznešené myšlenky, svobodu, demokracii atd... Většinou vyjdou do ulic kvůli tomu, že mají pocit, že jim někdo šáhnul na prachy, počůral jejich píseček, nebo proto, že nemají co žrát, případně jsou tak frustrovaní (aniž by věděli přesně z čeho), že prostě chtějí krev a touží dát někomu přes držku. Za svý posraný životy, za všechno, po čem kdy toužili a nikdy nebudou mít.

    Stačí držet prst na tepu doby, měřit nálady, chápat motivace a ovládat základní techniky masové komunikace, marketingu a propagandy. To výrazně snižuje množství potřebných dolarů, eur, rublů nebo juanů, aby aktér dosáhl svých cílů.

    Fascinuje mě úspěšná snaha některých novinářů, kteří dokážou ze všech těch arabských jar a pod. udělat heroické příběhy boje prostých intelektuálů ze slumu za vznešené hodnoty. A ještě víc ochota nás těm příběhům věřit.

  • danny
    13:41 26.06.2018

    cermakus: je pravdou, že ta odfláknutá příprava a nedomyšlenost u zpravodajských her je v poslední době pozoruhodná a má narůstající trend. Zdá se, že staré praktiky z dob studené války nahradily mladé, ambiciozní kádry, jejichž sebevědomí značně převyšuje schopnosti a dovednosti. Občas by neškodila nějaká orientace v dějepise, aspoň na středoškolské úrovni.

  • Slavoslav
    13:40 26.06.2018

    Fascinuje ma ta viera, že niekde stačí poslať pár dolárov a tisíce ľudí ide dobrovoľne riskovať svoje životy pri prevrate.

    Ale chápem nejak si musíte kompenzovať a vysvetliť fakt, že za hodnoty ktoré vy neuznávate sú ľudia ochotný bojovať kým tie vaše akceptujú len pod namierenými hlavňami.

    Btw stále sa bavím keď si vypočujem napr záznam toho ako propagátor slovanskej vzájomnosti u nás žobre peniaze na ruskej ambasáde na šírenie záujmov Ruska a pritom hovorí o zo zahraničia financovaných mimovládkach a ich zhubnom vplyve.

  • cernakus
    13:18 26.06.2018

    danny:

    souhlas. Ale to neznamená, že si ty podmínky nelze připravit v delším časovém sledu to byl případ Majdanu).

    A nepodceňoval bych sílu peněz. CIA disponuje prostředky, ekvivalentní HDP malé země. A pokud nestačí její rezervy, tak nastupují zdroje vlády USA, které jsou prakticky neomezené.

    Prostě ten puč měl znaky toho, že to neměli ještě perfektně připravené a spustili tu akci narychlo jako reakci na tu schůzku Putin-Erdogan.

    Mimochodem stejně to posrali Kravatožroutovi v Gruzii. Přípravy na zablokování Ruska na Kavzkaze nebyly ještě hotové a Kundolíza Rýžová, jako správná pipka, nezvládla předat správně message Šaaškovi. V důsledku čehož Gruzie dopadla jak dopadla.

    Prostě to poslední dobou Američani mrví více, než u nich bylo zvykem.
    Ovšem Západní Evropa začíná zdatně sekundovat (například totálně zpackaná False Flag Skripal). Nezvládnutá Libye. Atd...

  • danny
    11:57 26.06.2018

    cermakus: ani CIA nedá dohromady převrat, ke kterému nejsou nazrálé podmínky. Bez rozdělené společnosti, silných opozičních hráčů s vlastní sítí a ambicemi nebo totálně rozvrácené státní správě a nefunkčním silovým resortům se to dělá fakt těžko.

  • danny
    11:57 26.06.2018

    cermakus: ani CIA nedá dohromady převrat, ke kterému nejsou nazrálé podmínky. Bez rozdělené společnosti, silných opozičních hráčů s vlastní sítí a ambicemi nebo totálně rozvrácené státní správě a nefunkčním silovým resortům se to dělá fakt těžko.

  • danny
    11:51 26.06.2018

    palo satko, Shania: F-35 není míchačka vybavená primitivním zabezpečením proti neautorizovanému použití. Většina vlastností a schopností není definována hardwarově, ale verzí použitého firmware a zapojením do sítě. Jsem přesvědčen, že bez podpory výrobce při integraci zbraní a schopností, není ani technologicky vyspělý novopečený majitel do systémů F-35 našroubovat nic.

    Mám přidělen firemní notebook. Díky přístupu k firemní síti mi to poskytuje značné možnosti. Musím však počítat s tím, že je můj pohyb monitorován, jsou zaznamenávány incidenty vyhodnocené jako aktivity v rozporu s firemní kulturou, strategií security policy atd... Pokud se pohádám s vedením a notebook zcizím, mohu s ním doma tak akorát louskat ořechy. Bez přístupu k firemní infrastruktuře je bezcenný. Správce sítě je navíc schopen ve chvíli, kdy se mi jej povede připojit na internet odstranit citlivá data nebo změnit přístupová oprávnění.

    Vzhledem k dnes již běžně implementované pokročilé diagnostice a vzdálené správě pro systémy v dopravních letadlech nemám pochyby o tom, že data ze všech F-35, které se kdy kde budou pohybovat, bude výrobce a sponsor programu pečlivě sbírat a vyhodnocovat. Jsem si naprosto jistý, že bude pečlivě monitorovat jakýkoli pokus o neautorizovaný zásah a vyvozovat z něj závěry.
    Ztráta podpory při provozu tak komplexního systému, jako F-35 je, by pro provozovatele znamenalo úplně jiný level problémů, než si užili Iránci s Tomcaty.

  • cernakus
    09:54 26.06.2018

    oprava:

    zaměnil jsem Gül za Gülen. Jedná se o různé politky, i když jsou si podobní nejen příjmením, ale i ksichtem.

  • cernakus
    09:48 26.06.2018

    Ne, tento puč opravdu nebyl iniciován zevnitř.
    A mimochodem, těch pučů a převratů, které byli iniciovány zevnitř je opravdu minimum.
    Stejně jako občanská válka, tak i převrat má obvykle externího iniciátora a podporovatele.

    Ale to člověku, který si myslí, že Majdan byla revoluce lidu, a ne EU+USA iniciovaným pučem, nevysvětlím :-D

  • Slavoslav
    09:27 26.06.2018

    Takže zhrnuté a podčiarknuté puč nemôže podľa cernakusa vzniknúť nijak inak iba organizáciou tajnej služby iného štátu. To sú mi novinky.

  • cernakus
    08:52 26.06.2018

    1) Protože CIA má dlouhý seznam provedených pučů, více než ostatní služby dohromady
    2) Protože CIA ty puče velmi často zpacká
    3) Protože jen CIA dělá hurá akce, zejména když domnělý "king" je mimo zemi. Tajné služby ostatních států jsou rozvážnější (a také pomalejší)
    4) Protože skupina důstojníků provádějící puč měla konexe na vojenské partnery v USA a konexe na Güla.
    5) Gül je agent CIA (nejen dle obvinění Turecké vlády, ale i dle kuolárních informací)
    6) Protože nikdo jiný tento externě iniciovaný puč v danou chvíli nepotřeboval potenciální podezřelí vyjma CIA, jsou Mosad, FSB, Vaja, Mi6.
    Mosad nedělá akce bez souhlasu vlády Izraele a ta by do toho nešla, protože v případě neúspěchu by byl Izrael na hraně války s mnohem silnějším státem, který je navíc v NATO (bylo by to na aktivaci článku 5).
    FSB takto velké akce nedělá bez souhlasu prezidenta a ten si s Erdoganem pár hodin před pučem plácnul. Mohlo by se jednat jedině o double false flag operaci (tj. přimknout Erdogana k Rusku tím, že ho zachrání před pučem, který sami zorganizovali. Přimknutí se podařilo), ovšem s nedozírnými důsledky, kdyby to ruplo a ono by to ruplo.
    Vaja by s ohledem na střet zájmů Íránu a Turecka v Sýrii mohla mít motivy, ale je nepravděpodobné, že Írán, který je málo zkušení v takových akcích a zároveň velmi málo agresivní (v měřítkách blízkého východu) by se pouštěl do takové akce. V případě selhání by stál už proti třem silným soupeřům (Turecko, SA, Izrael) a to je moc i na početný Írán.
    Mi6 je služba s dlouho tradicí a rozvážným plánováním. Její akce obvykle vyjdou, ale nedělá akce typu, "dnes ráno vstanu, opařím se čajem a večer už uděláme převrat v Turecku". Jsou to prostě Britové.

    Nikdo další nemá prostředky, vazby ani zájem se do Erdogana srát. Hlavně jen vylízanci z USA si myslí, že režim stojí na Erdoganovi. Velmi rychle by se rekrutoval nástupce a měl by k dispozici bojovně naladěnou ulici. Vojenským pučem prostě v roce 2016 už v Turecku nejde nic vyřešit. To bylo možné deset let před tím, kdy byla ještě armáda silná, jednotná a u turecké veřejnosti velmi vážená.

  • Slavoslav
    07:59 26.06.2018

    Zaujímalo by ma čím takým je charakteristický puč organizovaný CIA? Síce nepochybujem o cernakusovej odbornosti so tom, že to rozozná podľa prvého novinového titulku, ale nejake vysvetlenie by sa hodilo.

  • cernakus
    23:36 25.06.2018

    Bože to jsou zase cancy.

    Ano, puč zorganizovala CIA. Podpis je jasný. A že byl zpackaný? Protože to byla zcela zjevně hurá akce části jejich důstojníků. Tedy neměla o tom ánung ani celá CIA, natož americká vláda. CIA za svoji krátkou historii měla už několik takových zpackaných akcí.
    Byla to prostě reakce na schůzku Putina a Erdogana, kde se tito pragmaticky udobřili (proces začal podstatně dříve, tím, že si Erdogan uvědomil z ruských sankcí, že Turecko potřebuje Rusko více, nežli Rusko Turecko) a CIA zazmatkovala a spustila to narychlo (chtěla využít toho, že král je mimo hrad).
    Ruské tajné služby se to domákly a nakonec Erdogana na poslední chvíli varovali a tím mu umožnili se s pučem vypořádat.
    Armádní pučisté se prostě zalekli toho, že vylezlo do ulic obrovské množství lidí. Toho se například nezalekla egyptská armáda, když puč zosnoval Sísí. Už to ukazuje, že Turci jsou mentálně jinde než Arabové. A také to ukazuje na to, že Erdoganova strana armádu za těch 15 let solidně pročistila.

    Ano, volby v Turecku mi taky trochu smrdí, zejména proto, že Icehn dokázal do Istanbulu nalákat na mítink milióny lidí a přesto docela dost prohrál. Na druhou stranu, zpochybňovat volby jen proto, že nedopadly jak bychom chtěli ... Erdogan má dlouhodobě silnou podporu a fakt je, že se mu poslední rok docela daří. Turci stejně jako Rusové jsou rádi, když se s nimi počítá a Turecká armáda si v Sýrii a Iráku dělá co chce, tedy vítězí.

    Co by vás mělo děsit více, nežli vítězství Erdogana je fakt, že Turci v EU drtivě volili právě jeho. To znamená, že jsou nekompromisní pátá kolona a o jejich loajalitě Tureckým zájmům nemůže být pochyb. A je jich, zejména v Říši opravdu hodně.

    A přestaňte už s těma sračkama typu Sultán Erdogan a podobně. Státy jako Rusko, Irán, Turecko, Sýrie nejsou o jednom muži. Je to celý systém, statisíce, milióny lidí zapojených do vládnutí. Diktatury jednoho muže jsou vzácné nejen místem, ale i časem. Málokdo koncentruje takovou moc, jako koncetrovali Hitler, Stalin nebo Mao, kdy si mohli dovolit doslova cokoliv a nikdo se jim neopovážil ani vzepřít. A i tito borci dosáhli takového vrcholu jen v krátkém období své vlády.
    Podívejte se do USA. Je to typická oligarchická demokratura (diktatura, která si hraje na demokracii). Trump, přestože má značnou podporu spodiny, jen tak tak lavíruje mezi impeachmentem a likvidací. Nedokáže prosadit ani zlomek svých představ a postupně mu jeho oponenti z olgiarchických kruhů odstraňují jednoho vnitřního spojence za druhým. Stejně tak to měl Obama. Myslíte, že válčit v Libyi chtěl? Byl proti, jenže on o tom nerozhodoval. Rozhodoval o tom šéf demokratické oligarchie, jistý Biden a ten se tak rozhodl na základě nátlaku tří dračic a proti vůli pragmatických profíků, jako byl ministr obrany, šéf CIA a náčelník GŠ.

    Prostě se oprostěte od primitivního a černobílého vidění světa, jak tu někdo poznamenal, i ten puč v Turecku, vycházel ze značně zamotané situace v samotných elitách Turecka.

    Osobně jsem přesvědčen, že ani ten Kim není suverén. A vypadá to, že jeho ségra drží také značnou moc, možná byla šedou eminencí v pozadí celou dobu a pašík byl jen její loutka.

    Prodej F-35 do Turecka tedy není rizikem jen kvůli Erdoganovi. Ale prostě proto, že Turecko se emancipovalo a vyvázalo se z amerického vazalství. Tím se stává hůře předvídatelné a kontrolovatelné. Na druhou stranu, proti vyšinutému Izraeli, je Turecko oázou bezpečí a stability pro Svět i jeho sousedy a to se nezmění ani kdyby se Erdogan opravdu sultánem stal.

    PS: Západ a zejména USA jsou v posledních dekádách banda diletantů a to nejviditelněji v zahraniční politice. Musíme si na to, že politici a speciálně političky, zpackají co mohou, prostě zvykat. Proč tomu tak je, si neodvážím odhadnout. Ale bude to souviset s debilizací obyvatel Europoidního civilizačního okruhu (a tím i politického podhoubí) a přehnané emancipace žen (které prostě nejsou vhodný materiál na politiku už jen proto, že zásadně nedrží dohody).

  • sanityangel1
    22:34 25.06.2018

    Sice to sem nepatri, ale:

    2 Rase:
    “opravdu si myslíš, že tak stupidně zorganizovaný pokus o puč zorganizoval někdo na Západě ?”

    Na tvoji otazku se da odpovedet pomerne jednoduse.

    Tak zaprve, nejednalo se o stupidne udelany puc. Erdogana delilo tusim 20 minut od toho, aby sedel v letadle a byl na musce vzbourenecke F-16, ktera svete div se startovala z Incirliku. A to ze to nedopadlo? To se hold stava, kdyz to nekdo praskne predem.

    A zadruhe - obecne se staty okolo daji rozdelit do 3 skupin a to podle jejich reakci na puc:
    1) Nymandi, kteří nevedeli která bije – viz. vyjadreni vlad EU a jejich pozdni zmatene reakce
    2) Ti, kteří ten puc praskli
    3) Ti, kteří ten puc organizovali, nebo minimalne o nem vedeli

    Staty, které patri do 2 a 3 skupiny reagovaly jako první. Ja se domnivam, ze clovek nemusi zrovna Einstein, aby mu doslo, do které skupiny patri Rusko, a do které skupiny patri USA.

  • Baron
    22:14 25.06.2018

    O téhle situaci v budoucnu ještě uslyšíme. V každým případě vidím velký špatný.

  • Jara
    22:09 25.06.2018

    Podpora Turecka musí skončit! Není to žádný spojenec, ale jen ubohý a zákeřný viděrač, Turecko je mnohem větší problém a nebezpečí pro Evropu než Ruské šarvátky na Ukrajině.

    Pokud mají Turci tak velkou spolupráci na programu F35 nechci to éro na naší obloze ani vidět.....

  • Jirosi
    20:05 25.06.2018

    Shania: Lepší příklad by asi byli Iránské F14.

  • Shania
    20:03 25.06.2018

    palo satko: co myslíš, koupil by si někdo takový zbranový systém?:)

    max co pentagon může, tak mít při prodeji smlouvu, kde bude specifikovano co můžou a nemůžou se strojem dělat.

    Jako prodat ho třetí straně, zavazat se dodržovat bezpečnostní pravidla atd.

    Pak max co US může, je jim zaříznout podporu, tak jak to udělali iraku kvuli kradeným M1... ale pak je naženou k tomu, hledat si cesty jak si servis zajistí sami...

  • palo satko
    19:11 25.06.2018

    Danny, a to ako je fakt, že "kluč od miešačky", teda schopnost naštartovat a letiet s "neamerickou" F-35 ma v ruke Pentagon? To všetci ti piloti, experti a politici držali doteraz bobrika mlčanlivosti a nikomu to nepovedali? Ty to vieš odkial?

  • raziel87
    17:12 25.06.2018

    2 Rase

    moje pocity ohledně skoro převratu v Turecku nejsou důležité. Nemám v ruce žádné důkazy. Nicméně nejsem slepý ani hluchý k "přešlapům" západních vlád v posledních 28 letech, které se provalily.

    Vadí mi, že tahali 40 let za rypák moje rodiče a teď tahaji za rypák mě - stejně bezostyšně jako za komára

  • PavolR
    16:44 25.06.2018

    Rase:
    Na Blízkom východe sa fenomén dedenia z otca na syna nemusí týkať iba najvyšších postov, ale prakticky akýchkoľvek. Aj pre pretrvávajúce kmeňovo klanové štruktúry v spoločnosti. Tuším v Sýrii prešiel z otca na syna post predsedu komunistickej strany. :-D Turecko je samozrejme pokrokovejšie, ale musíme si uvedomiť, že Erdogan pochádza z takého regiónu a akých spoločenských kruhov, kde by to bolo akceptovateľné. A absolútna väčšina jeho voličov taktiež. Udomácnenie sa praxe dedičnosti prakticky akéhokoľvek úradu alebo hodnosti nakoniec toho času doviedlo dovtedy perfektne fungujúci aparát Osmanskej ríše do bezvýchodiskovej krízy.

    Akonáhle si Erdogan dostatočne upevní moc, môže prejsť na rovnaký režim, v akom funguje klan Aliyevovcov v Azerbajdžane. Ale môžeme vidieť podobné tendencie aj mimo daný kultúrny okruh - v Bielorusku si už Lukašenko začína vodiť syna na stretnutia hláv štátov. Pre čo asi? ;-)

  • danny
    16:34 25.06.2018

    palo satko: proč? pokud se budou Turci muset pokaždé dovolit, jestli mohou vzlétnout a každou misi jim budou v Pentagonu schvalovat, zda je v souladu se strategickými zájmy, a k tomu budeš přes vzdálený přístup kontrolovat, zda se v něm někdo nevrtá, je to naopak hodně dobré letadlo, ne?

  • balm
    15:50 25.06.2018

    @Czertik

    Bohužel. Turecké území poskytuje strategicky významnou oblast a na jeho území se nachází systémy včasné výstrahy NATO s radarovým systémem AN/TPY-2. Mimo šestice baterií Patriot se základnami členských zemí např.: Adana poskytuje základnu pro 260 nizozemských vojáků provozující baterii Patriot, u města Kahramanmaras se nachází základna čítající 350 německých vojáků, kterou sdílí s kontingentem italských vojáků s protiraketovým systémem SAMP/T. Nesmíme zapomínat na USA, která v Turecku provozuje několik leteckých základen. Nejdůležitější zůstává zřejmě Incirlik, ve které jsou uložené jaderné zbraně USA a NATO.

    Bohužel, ten Egomagortoláh si může dovolit hodně a projde mu to.

  • danny
    15:43 25.06.2018

    raziel87: co jsem se bavil s Turky jak žijícími v Turecku, tak v zahraničí, ale většinou pracující pro významné Turecké firmy, tak situaci kolem puče nehodnotili tak komixově, jak to vypadalo v našich médiích. Když mi vysvětlovali propletenec různých vztahů a zájmů, tak to bylo zamotanější, než turecká telenovela. Řada dílčích epizod působila jako špatná gangsterka, jiné jako dost překombinovaný špionážní film.
    Oni sami si většinou nebyli jistí, kdo koho vlastně podrazil a kdo je menším zlem. Jestli do toho Západ nebo Rusové byli nějak zapleteni, tak se přikláním k názoru, že spíš reaktivně, se snahou urvat, co se z nastalé situace dalo, než že by to někdo držel pevně v rukou. O Gullenovi se sice povídá jako o váženém spolupracovníkovi CIA, který pomáhal rozmisťovat agenty pomocí sítě svých škol do různých zemí a zároveň vychovávat síť spřátelených absolventů, ale celá ta jeho firma generovala (a stále generuje) ohromné peníze a vliv, na to, aby byl jen poslušnou figurkou.

  • palo satko
    15:36 25.06.2018

    Turecko bude "lakmusovym papierom" pre F-35. Ak toto lietadlo Turkom dodaju za povodnych podmienok, tak to zdaleka nie je taka dobra zbraň ako sa píše.

  • Rase
    15:19 25.06.2018

    raziel87:
    opravdu si myslíš, že tak stupidně zorganizovaný pokus o puč zorganizoval někdo na Západě ? Turecko bylo vždycky tak nějak přítel jen, aby nebylo nepřítel (nejprve Němců, pozděj SSSR), nějaká vřelá láska tam nebyla nikdy.

    PavolR:
    já to pokrevní dědictví nikdy dost dobře nepochopil (v moderní době). Chápu že se jeden člověk vypracuje na nejvyšší post, ale aby automaticky přešlo na syna je dnes poněkud divné. Navíc v turecku už nemají monarchistickou tradici a i se sultanátem nemají moc dobré zkušenosti - koncem stejně vládla "vojenská chunta" (Mladoturci)

  • raziel87
    14:44 25.06.2018

    2 Rase

    no, tentokrát jim ten "puč" už vyjde :-) pohlídaji si, aby se moci nechytnula osobnost, která bude koukat spíše na tradiční hodnoty a morál turecké kultury než na západní pojetí demokracie.

    No a pokud by se to komplikovalo, tak není problém zpunktovat zas nějakej chemickej útok, když můžou strkat Sarin kojencům do zadečků místo teploměru v Kuvajtu, Sýrii, Iráku, tak proč ne v Turecku ;) Dneska přítel, zítra nepřítel

  • danny
    14:10 25.06.2018

    Rase: tak tak. Času na to, aby všechno bylo ještě třikrát úplně jinak, než jak si dnes představujeme je spousta. Stačí kouknout večer za zprávy a to jsou obden takové veletoče, že bych žádné rychlé závěry nedělal.

  • PavolR
    13:46 25.06.2018

    Rase:
    O nástupníctvo v sultanáte by som sa nebál, pôjde proste po pokrvnej línii, ako v iných podobných zriadeniach.
    Rusko je iný prípad, mentalita jeho režimu je ešte stále boľševická, čiže ak vôbec bude mať Putin nejakého nástupcu, videl by som to na niekoho, kto si prisvojí starnúceho Putina, tak ako toho času Stalin chorého Lenina.

  • Rase
    12:42 25.06.2018

    Do konce roku 2019 budou ty F-35 a piloti v USA, tak času poměrně dost, na zhodnocení vývoje v zemi. On i ten Erdogan nebude vládnout věčně. 64 let není moc (Putinovi je o rok víc), ale není to žádná hitparáda. Jak v Ruska tak i Turecku bude hodně zajímavé kdo přijde na jejich místo, jelikož potencionální nástupce zatím není znám.

  • vlasto
    12:40 25.06.2018

    Ak majú byť blízko pravde tvrdenia iných aktuálnych článkov tu na AN, tak vzťahy Turecka a USA nemusia byť tak jednoznačne vyhranené. Turecko povolilo (a podporilo) plynovod TANAP, ktorý uberá tromfy Rusku a jeho projekt "South stream" prakticky zbezvýznamňuje. Taktiež spustilo inváziu do Sýrie, pričom jeho vojská plnia obdobnú úlohu ako vojská USA/Kurdov - blokujú prístup dua Rusko/Sýria na významnú časť území pôvodnej Sýrie. A to ešte nedávno Putin posielal do sveta správy aj s fotkami, ako Erdoganov syn nakupuje ropu od ISS.. Keby Turecko nekupovalo S400, tak žiadny extra problém s NATO nemá (až na to, že sa pokúsi z inej členskej krajiny NATO uniesť utečených vojakov..).

  • raziel87
    12:19 25.06.2018

    Konečně zvítězil alespoň trochu zdravej rozum. Osobně si tipnu, že Lightning II
    Turci v budoucnu prostě neobdrží a zůstanou na území USA a at se čmoudi třeba
    staví na hlavu.

    To jsou taky nápady, paktovat se s takovym pronárodem...že se nepoučej z historie.
    Maji s těma prasatama jen kšeftovat, bratříčkování fungovat nebude, ideologii národů těžko změníš.

  • Czertik
    12:17 25.06.2018

    otazka je co s tureckem ? erogan turecko evodentne cim dal tim vic smeruje k islamske diktature typy is, proti jakym nato bojuje.
    je tady vubec sance, ze by nato kvuli jeho politice vyloucilo, nebo je pro nato natolik dulezity clen aliance, ze mu projde uplne vsechno ?

  • ludvík
    11:31 25.06.2018

    To se tedy amíkům nepovedlo, Erdogan je zase na koni, chudáci kurdové !!

  • Pepin Nešpor
    11:22 25.06.2018

    Je to chyba! Turci jsou nevyzpitatelni a buh jak to dopadne s tou technologii. Nic bych jim neprodal.

  • Pauli
    10:55 25.06.2018

    Turci podle mě F35 dostanou ....všem v tom litá moc peněz
    Ale úplně nerozumím tomu strachu, že díky S400 by mohlo dojít k citlivému úniku dat oF35 do Ruska...
    Do budou ty S400 obsluhovat Rusové nebo co??

  • Libertz
    10:32 25.06.2018

    LOL... som zvedavy kedy USA uvali sankcie na tento erdoganov islamisticky sultanat... tie volby su tam totiz asi tak platne ako v Rusku. Islamisticka autokracia se stihackami 5tej generacie.. no konec. Hlavne ze sa ako kamaratia s Ruskom v poslednych rokoch. Btw Ataturk sa musi v hrobe obracat, po 100 rokoch sultanat naspet.

  • givicz
    08:29 25.06.2018

    Tákže.. Recep Tayyip Erdogan obhájil mandát v souběžně konaných parlamentních volbách vyhraje Erdoganova islámská Strana spravedlnosti a rozvoje (AKP) (bude ústavní většina ?????) to znamená jediné, že Turecko bude pokračovat tvrdě v nastoleném kurzu... dva letouny F-35A Lightning II byly sice s pompou předány ale zůstanou na území USA (podle původního plánu měli odletět do Turecka letos na konci roku) což se nestane, kdy se klidně také může stát, že do Turecka neodletí nikdy .. :)

  • PavolR
    08:27 25.06.2018

    Sultán Recep I. Erdogan mal dobrý týždeň.

Stránka 2 z 2