Turecko je připraveno zahájit masovou výrobu tanků Altay

Foto: Turecký tank Altay. / Otokar
Turecký tank Altay. / Otokar

Podle deníku Hurriyet Daily News turecká společnost Otokar je připravena zahájit sériovou výrobu hlavního bojového tanku MBT (Main Battle Tank) Altay. Podle tureckého výrobce Altay patří mezi nejmodernější hlavní bojové tanky vůbec.

“Kdyby nám byl přidělen úkol, jsme s velkou pečlivostí a ambicí plně schopni splnit všechny požadavky programu Altay, což je největší turecký projet pozemních sil,” uvedl na začátku dubna Ali Koç, předseda představenstva firmy Otokar.

“Jsme připraveni na tuto práci s našimi lidskými zdroji, od subdodavatelů až po naše pracovníky, s našimi zkušenostmi a touhou sloužit jak nejlépe dokážeme naší zemi,” dodal Koç.

První prototyp tanku Altay vznikl v roce 2012. Od té doby pět testovacích vozidel ujelo více než 2000 km.

Po ukončených vojenských zkouškách byla turecké vládě, resp. podvýboru pro obranný průmysl, předložena firmou Otokar 18. ledna nabídka na zahájení masové výroby tanků Altay. Jakmile podvýbor vyhodnotí nabídku, bude rozhodnuto o zahájení masové výroby.

Zahájení výroby první várky 250 tanků za 2 miliardy dolarů se očekává v příštím roce. Kromě samotných tanků je v rozpočtu započítáno kompletní logistické, servisní, oprávarenské, školící a výcvikové zázemí.

Tanky Altay doplní v turecké armádě 354 starších německých tanků Leopard 2 A4. Dodejme, že turecká firma Aselsan za vlastní prostředky vyvinula prototyp vylepšeného tanku Leopard 2A4 - Leopard 2 Next Generation (NG). Aselsan nyní nabízí modernizaci Leopard 2NG (velmi podobná německé Revolution MBT) turecké armádě. 

V záloze najdeme 932 amerických tanků M60, 397 tanků Leopard 1 (170 modernizováno) a dokonce 758 tanků M48. Otázkou však je, kolik tanků je v aktivní službě a kolik tanků je schopno nasazení bez výrazných oprav.

Tank Altay o hmotnosti 65 tun vychází se západní konstrukční školy. Je vyzbrojen 120mm kanónem s hladkým vývrtem hlavně, těžkým kulometem ráže 12,7 mm a dálkově ovládanou věžičkou.

Zajímavý je původ kanónu. Turecko získalo na kanón licenční práva od jihokorejské firmy Hyundai Rotem (výrobce tanku K2 Black Panther). Dodejme, že Jižní Korea a Turecko mají velmi speciální vztahy od dob Korejské války, kdy Turecko velmi aktivně bojovalo na straně Jižní Koreje.

Avšak spolupráce neskončila jen u kanónu. Turecko díky spolupráci s Korejci získalo přístup k technologiím tanku K2 Black Panther. Turecký tank Altay tak v sobě obsahuje konstrukční řešení a technologie jihokorejského tanku.   

Altay pohání dieselový motor o výkonu 1120 kW sil vyráběný německou společností MTU Friedrichshafen GmbH. Pohonná jednotka bude nejspíše v budoucnu nahrazena motorem tureckého původu.

Zajímavou technologií je aktivní obranný systém Aselsan Akkor, který má jak tzv. „soft-kill", tak „hard-kill" schopnosti. Akkor je schopen detekovat ozáření tanku laserovým paprskem a následně aktivně likvidovat pomocí "chytré" munice přilétající projektily.

Dodejme, že o turecký tank je zájem mezi blízkými spojenci Turecka, tedy především sunnitskými státy Perského zálivu. Vážný zájem už potvrdila Saudská Arábie i Pákistán.

Zdroj: Army Recognition

Nahlásit chybu v článku


Související články

Modernizace polských tanků Leopard 2A4 má zelenou

Minulý týden německá firma Rheinmetall a polská Bumar podepsali dohodu o modernizaci polských tanků ...

Dělo ráže 152 mm pro ruské tanky Armata?

Ruská média oživují myšlenku instalace tankového kanónu ráže 152 mm na vyvíjený ruský tank T-14 ...

Tank zasažen – co se děje po zásahu tanku, část 10.

Dnes si představíme smutný osud tanku T-64BV proruských separatistů, který útočil proti postavení ...

T-72B3M: Nová verze tanku T-72 vstupuje do služby

Ruská armáda připravuje modernizaci 154 tanků T-72B na nejnovější standard T-72B3M (někdy T-72B4). ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • midlum75
    11:29 19.07.2016

    můj osobní názor je, že vláda vyjedná ve finále nákup nových tanků Pokpung-Ho, ve své třídě je to špička a navíc to bude výhodné pro obě strany formou barterového obchodu - tanky ...Zobrazit celý příspěvek

    můj osobní názor je, že vláda vyjedná ve finále nákup nových tanků Pokpung-Ho,
    ve své třídě je to špička a navíc to bude výhodné pro obě strany formou barterového obchodu - tanky za kuřata z Vodňan a jogurty z Madety.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    08:20 16.04.2016

    "...nabýzena..." NTMPSR, co jsem to vyplodil!

    "...nabýzena..." NTMPSR, co jsem to vyplodil!

  • KOLT
    08:19 16.04.2016

    Merkava v našich podmínkách je samozřejmě otázka. Ale to by se s Izraelci asi dalo řešit. Nicméně být prvními provozovateli Merkav mimo Izrael by bylo ohromné PR nejen pro AČR, ...Zobrazit celý příspěvek

    Merkava v našich podmínkách je samozřejmě otázka. Ale to by se s Izraelci asi dalo řešit. Nicméně být prvními provozovateli Merkav mimo Izrael by bylo ohromné PR nejen pro AČR, nýbrž i pro ČR :-) Ale to je jedno, není šance. A ve spolupráci s Izraelem se nejednalo jen o Merkavy, byla nám nabýzena kooperace v mnohých jiných oblastech. Jenže my si radši hrabali na vlastním smetišti, protože z té spolupráce by neteklo dost peněz do jistých kapes...Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    21:43 15.04.2016

    KOLT: Tak Izraelci už umožňují vývoz Merkav do spřátelených zemí. Jenže je otázkou jestli by se neprojevily nedostatky tady ve střední Evropě, když ten tank byl navržen pro operace ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT: Tak Izraelci už umožňují vývoz Merkav do spřátelených zemí. Jenže je otázkou jestli by se neprojevily nedostatky tady ve střední Evropě, když ten tank byl navržen pro operace na Středním východě. Každopádně merkava vychází zhruba o milion dolarů levněji než leo3a7
    Koukám na specifikace oni se rozměrově ani váhově zas tak moc neliší. Jen je teda merkava krapet vyšší. Ono to je teda vesměs jedno. Tanky se dostanou na pořad dne až kolem roku 2030 až na ně ase dojde řada. Teď se budou lepit díry zapříčiněné neustálými odklady a podfinancováním armády v několika jiných oblastech.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    19:28 15.04.2016

    pro CerVus: Hm, to je sice hezké, ale Téčka od Rusů také nemá smysl ze strategického důvodu kupovat. A podle mě by to s Turky mělo být podobné. Ohledně tanků – mohli jsme koupit ...Zobrazit celý příspěvek

    pro CerVus: Hm, to je sice hezké, ale Téčka od Rusů také nemá smysl ze strategického důvodu kupovat. A podle mě by to s Turky mělo být podobné.

    Ohledně tanků – mohli jsme koupit Leopardy z druhé ruky, několikrát. Mohli jsme spolupracovat s Izraelci, čímž bychom se dostali k jejich technice za dobrých podmínek. Mohli jsme.... ale škoda mluvit, tohle všechno víme oba.Skrýt celý příspěvek

  • CerVus
    10:24 15.04.2016

    KOLT: Jenže stát s našimy finančními možnostmi a ubohou armádní logistikou si nemůže moc vybírat. Oni teda beztak veškerou techniku do AČR vybírají lobbisté, ale kdyby se stav ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT: Jenže stát s našimy finančními možnostmi a ubohou armádní logistikou si nemůže moc vybírat. Oni teda beztak veškerou techniku do AČR vybírají lobbisté, ale kdyby se stav změnil tak prostě nemáme po čem šáhnout. Leo, Abrams nebo Merkava nedej bože K1 je pro nás strašně drahá sranda.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    21:48 14.04.2016

    Turecko je sice v NATO, ale za sebe musím říct, že bych vojenskou spolupráci s ním omezil na nejnutnější minimum. A techniku bych od nich nekupoval ani náhodou.

    Turecko je sice v NATO, ale za sebe musím říct, že bych vojenskou spolupráci s ním omezil na nejnutnější minimum. A techniku bych od nich nekupoval ani náhodou.

  • CerVus
    18:32 14.04.2016

    Ten Altay by pro nás nemusel být špatný pokud by byl výrazně levnější než leo. Původně se mi sice líbila myšlenka lehkých tanků na bázi cv90, ale už jsem pochopil, že to je jen ...Zobrazit celý příspěvek

    Ten Altay by pro nás nemusel být špatný pokud by byl výrazně levnější než leo.
    Původně se mi sice líbila myšlenka lehkých tanků na bázi cv90, ale už jsem pochopil, že to je jen podpůrné vozidlo a to dělo není určeno na boj s tanky. Takže něco trochu většího, vybaveného delší hlavní a přesto pořád ekonomicky přijatelného by nebyl špatný nápad.Skrýt celý příspěvek

  • strikehawk
    11:42 14.04.2016

    V posledním ATM jsou popsány v celku detailně problémy K2 a to včetně vývoje vlastního powerpacku, který naprosto nesplňuje armádní požadavky co se týče výkonu a životnosti a další ...Zobrazit celý příspěvek

    V posledním ATM jsou popsány v celku detailně problémy K2 a to včetně vývoje vlastního powerpacku, který naprosto nesplňuje armádní požadavky co se týče výkonu a životnosti a další trable tohoto slepence.
    U K2 je kanon licence Rh 120 takže bez německého kanonu a motoru není nikdo jiný mimo Evropu a Rusko vyvinout pojízdný, bojeschopný tank.Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    13:54 12.04.2016

    Pro Rase - Niestety nie podano ceny.
    Wiadomo tylko, że turecka modernizacja była najtańsza i dwala największy transfer technologi...

    Ale MON nie bał...

    Pro Rase - Niestety nie podano ceny.
    Wiadomo tylko, że turecka modernizacja była najtańsza i dwala największy transfer technologi...

    Ale MON nie bał...

  • Karlos73
    13:19 12.04.2016

    Opravený text. Rase, čo sa týka toho tureckého modernizačného balíčku na tie L2A4, tak som sa k tomu nedokázal dopátrať. Pôvodne mali o tieto turecké modernizované tanky záujem ...Zobrazit celý příspěvek

    Opravený text.
    Rase, čo sa týka toho tureckého modernizačného balíčku na tie L2A4, tak som sa k tomu nedokázal dopátrať. Pôvodne mali o tieto turecké modernizované tanky záujem Fíni, ale v 2010 sa v Turecku prevalil obrovský zbrojný škandál, prepojený na najvyššie vojenské špičky a politikov. Fíni od obchodu odstúpili, a v roku 2014 kúpili 100 ks repasované Holandské Leopard 2A6NL za 200mil. Euro. Čo bola v tej dobe zaujímavá cena... Možno predpokladať že cena za Turecke Leopard 2A4s modernizované na ich variant Leopard 2NG sa hýbala v približných cenách a vyššie...
    Škoda, že v tom roku 2014 nešlo Česko a Slovensko do kúpi týchto Holandských L2A6NL, mohli mať oba štáty na najbližších 30 rokov vyriešené tankové vojsko. (AČR - 55~65ks a OSSS - 35~45ks).Skrýt celý příspěvek

  • Karlos73
    13:14 12.04.2016

    Rase, čo sa týka toho tureckého modernizačného baličku na tie L2A4, tak som sa k tomu nedokázal dopratať. Pôvodne mali o tieto turecké modernizované turecké tanky Fínsko, ale v ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase, čo sa týka toho tureckého modernizačného baličku na tie L2A4, tak som sa k tomu nedokázal dopratať. Pôvodne mali o tieto turecké modernizované turecké tanky Fínsko, ale v 2010 sa v Turecku prevalil obrovský zbrojný škandál prepojené na najvyššie vojenské špičky a politikov. Fíni od obchodu odstúpili, a v roku 2014 kúpili 100 ks repasované Holandské Leopard 2A6NL za 200mil. Euro. Čo bola v tej dobe zaujímavá cena... Možno predpokladať že cena za Turecke Leopard 2A4s modernizované na ich variant Leopard 2NG sa hýbala v približných cenách a vyššie...
    Škoda, že v tom roku 2014 nešlo Česko a Slovensko do kúpi týchto Holandských L2A6NL, mohli sme mať na najbližších 30 rokov vyriešené tankové vojsko. (AČR - 55~65 a OSSS - 35~45).Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    11:23 12.04.2016

    Mě ale přijde ta cena za Altay nízká, přeci jen je to cena moderního IFV (K21, CV90), nebo v případě těžkých strojů je o dost nižší (Puma). Masová výroba samozřejmě cenu srazí dolů ...Zobrazit celý příspěvek

    Mě ale přijde ta cena za Altay nízká, přeci jen je to cena moderního IFV (K21, CV90), nebo v případě těžkých strojů je o dost nižší (Puma). Masová výroba samozřejmě cenu srazí dolů a pokud by ve výsledku byla tak jak tvrdí, tak by to bylo skvělé. Nový moderní tank za bezkonkurenční cenu.
    Nevíte jak drahý měl být ten turecký modernizační balíček na starší Leopardy 2A4 ?Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    11:01 12.04.2016

    Pro Rase W Santa-Barbara był montowany Leopard 2E Montowany (ponad 50% komponentów było produkowane w Niemczech) Chodzi o to że dziś linie produkcyjne stoją - uruchomienie ...Zobrazit celý příspěvek

    Pro Rase
    W Santa-Barbara był montowany Leopard 2E

    Montowany (ponad 50% komponentów było produkowane w Niemczech)

    Chodzi o to że dziś linie produkcyjne stoją - uruchomienie linii kosztuje. Stąd duża cena LeopardówSkrýt celý příspěvek

  • Karlos73
    10:32 12.04.2016

    Rase, máš pravdu. Španieli ponúkajú Leopard2E/2A6E asi za cca 11mil.US$ za kus, silnejšie pancierovaný oproti nemeckej verzii L2A6. Vo výzbroji ho máju Gréci ako Leopard 2A6 ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase, máš pravdu. Španieli ponúkajú Leopard2E/2A6E asi za cca 11mil.US$ za kus, silnejšie pancierovaný oproti nemeckej verzii L2A6. Vo výzbroji ho máju Gréci ako Leopard 2A6 HEL.
    Španieli ponúkali aj svoje staršie Leopard 2A4s (cca 108ks), ktoré je možné modernizovať...Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    10:03 12.04.2016

    Lukas: Nové Leopardy 2 se vyrábějí ve Španělsku - Santa Bárbara Sistemas. Vyráběly se tam tanky pro španělskou armádu, tuším že i pro Řecko a byli dost blízko výrobě pro Araby ...Zobrazit celý příspěvek

    Lukas:
    Nové Leopardy 2 se vyrábějí ve Španělsku - Santa Bárbara Sistemas. Vyráběly se tam tanky pro španělskou armádu, tuším že i pro Řecko a byli dost blízko výrobě pro Araby (když chtěli koupit kvantum tanků a němci jim je nechtěli prodat).Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    09:20 12.04.2016

    Tak tylko, że Niemcy od dawna nie produkują nowych leopardów (zatrzymana linia produkcyjna) Przebudowa starych L2A4 (wyprodukowanych w 1980-83) musi kosztować (rebulit to więcej ...Zobrazit celý příspěvek

    Tak tylko, że Niemcy od dawna nie produkują nowych leopardów (zatrzymana linia produkcyjna)
    Przebudowa starych L2A4 (wyprodukowanych w 1980-83) musi kosztować (rebulit to więcej roboczogodzin, które w Niemczech są drogie)


    Turcy natomiast będą budować czołgi w dużych partiach na nowej linii produkcyjnej.
    Oni mogą potrzebować zleceń.

    Wiec - to nie jest takie proste...Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    09:01 12.04.2016

    Altay je takový levný hybrid mezi Leopardem 2A4 a K2. Vzhledem k tomu, že Turci neměli peníze na nové Leopardy 2 (dřív nakoupili ojeté 2A4) a K2 je taky jeden z nejdražších tanků, ...Zobrazit celý příspěvek

    Altay je takový levný hybrid mezi Leopardem 2A4 a K2. Vzhledem k tomu, že Turci neměli peníze na nové Leopardy 2 (dřív nakoupili ojeté 2A4) a K2 je taky jeden z nejdražších tanků, tak Altay musí být, už jen kvůli ceně (5,5 - 6 mil.$), osekaný, nebo se nejedná o reálnou cenu. Pokud bude Altay levným tankem osazeným moderními systémy, proč ne. Mě se líbí. Hlavně je nový a neojetý

    Lukas: těch 6 mil.$/ kus je asi blízko stropu. Přeci jen nově vyrobený Leopard 2A6 je skoro dvakrát tak drahý (Bulhaři jich chtějí koupit minimálně 24 ks). AČR by jich utáhla asi taky jen těch 32 ks (zase :D ).Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    07:57 12.04.2016

    62 Altay dla ACR? :)

    Ciekawe jaka cena (Pierwszy eksportowy kontrakt - to prestiż, więc może cena byłaby atrakcyjna)

    62 Altay dla ACR? :)

    Ciekawe jaka cena (Pierwszy eksportowy kontrakt - to prestiż, więc może cena byłaby atrakcyjna)

  • marfolodej
    07:54 12.04.2016

    Za německý eura si Turek postaví víc tanků než má Bundeswehr! :DDD

    Za německý eura si Turek postaví víc tanků než má Bundeswehr! :DDD

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 2