Turecký dron Bayraktar TB3 uskutečnil svůj první let

-
6. 11. 2023
-
5 komentářů
-
Jan Buchar
První úspěšný let Bayraktaru TB3 přichází v době stého výročí od založení Turecka. Nový dron se má stát hlavním letounem vrtulníkové výsadkové lodi Anadolu, vlajkové lodi tureckého námořnictva. TB3 ji bude poskytovat jak lehké úderné schopnosti, tak zpravodajské informace o dění na moři.
Podle článku internetových stránek The Drive se bezpilotní letoun Bayraktar TB3 poprvé vznesl minulý týden v pátek. Let se uskutečnil ve výcvikovém a zkušebním středisku Çorlu, které se nachází na severozápadě Turecka. Tato zpráva navázala na vyjádření společnosti Baykar z 23. října, ve kterém zveřejnila dokončení vzletových a přistávacích testů TB3. Podrobnosti o provedených testech tureckým výrobcem zveřejněny nebyly. Oficiální video nahrané na internet pouze ukazuje dron ve vzduchu.
Bayraktar TB3 je variantou bojově osvědčeného modelu TB2 turecké společnosti Baykar. Po několikaletém vývoji se letos v březnu dostaly na veřejnost první fotografie nového bezpilotního letounu určeného pro hladinová plavidla. Předchozí verze TB2 v bojových operacích dosud nasadil Kyjev během ukrajinsko-ruské války, Ázerbájdžán během války o Náhorní Karabach, Turci během bojů v Sýrii a turečtí spojenci v Libyi.
Co se technických údajů TB3 týče, The Drive uvádí rozpětí křídel 14 metrů a délku 8,35 metru. Maximální vzletová hmotnost dronu je 1450 kilogramů a užitečné zatížení 280 kilogramů. Podle výrobce tak došlo k výraznému nárůstu ve srovnání s příslušnými údaji TB2 s maximální vzletovou hmotností 750 kilogramů a užitečným zatížením 130 kilogramů. TB3 bude využívat motor PD170 místní výroby o výkonu 128 kW, který mu umožní doletět až 1800 kilometrů od místa vzletu. Kroužit nad jedním cílem dokáže přes 24 hodin.
Výzbroj bezpilotního letounu lze připevnit na šest závěsných bodů pod křídly, které umožňují nést různou munici včetně laserem naváděných střel, pum a protitankových střel. Vedle úderných schopností bude TB3 rovněž využíván pro zpravodajské, sledovací a průzkumné operace. Díky satelitnímu komunikačnímu zařízení mohou Turci námořní dron nasadit za hranicí viditelnosti. To rozšíří „zorné pole“ vrtulníkové výsadkové lodi Anadolu na rozsáhlé oblasti oceánu. Schopnost nést různé modulární systémy činí z TB3 vhodného kandidáta na leteckou platformu pro přenos dat z velitelství směrem k jednotkám v terénu.
TB3 poprvé ve vzduchu
Turecký námořní dron navíc vyžaduje pouze velmi krátké vzletové a přistávací dráhy a nabízí se tak pro použití na letadlových a výsadkových lodích s velkou palubou. Schopnost STOL (Short Take Off and Landing) rozšiřuje operační schopnosti bezpilotního letounu i na malé, vzdálené přistávací plochy na pevnině. Tureckým silám tím poskytne větší flexibilitu při pozemních operacích.
„V den stého výročí založení Turecké republiky úspěšně dokončil svůj první let bezpilotní letoun Bayraktar TB3,“ uvedl 27. října v letovém výcvikovém a zkušebním středisku Çorlu Selçuk Bayraktar, technologický ředitel společnosti Baykar.
Společnost Baykar očekává, že sériová výroba TB3 začne v příštím roce. Posléze bude podle plánů Ankary sloužit na turecké vlajkové lodi Anadolu. První let dronu dokládá úspěšné pokračování turecké výroby bezpilotních letounů a také ambici Ankary vyvinout mateřskou loď pro drony. Anadolu, původně objednaná v roce 2015, se dočkala založení kýlu v roce 2018 a spuštění na vodu o rok později. Do aktivní služby vstoupila letos v květnu. Loď patří do kategorie vrtulníkových vyloďovacích lodí LHD (Landing Helicopter Dock) s typickou velkou palubou a hangáry v zadní části plavidla. Turecká vlajková loď může přepravovat tanky, obojživelná vozidla, obrněné transportéry a vyloďovací plavidla pro obojživelné útočné operace.
Anadolu se původně neměla stát mateřskou lodí pro bezpilotní letouny, nýbrž sloužit jako plovoucí základna pro americké stíhací letouny F-35B nebo AV-8B Harrier II. V roce 2019 však Spojené státy vyřadily Turecko z programu F-35 v reakci na jeho nákup ruských systémů protivzdušné obrany S-400.
LHD Anadolu
Bez letounů F-35B s krátkým vzletem a svislým přistáním, které by palubu turecké vlajkově lodě zaplnily, a v reakci na rozšiřování bezpilotních systémů, Ankara začátkem letošního roku přehodnotila své úmysly. Anadolu podstoupila drobné úpravy své konstrukce a výbavy, aby lépe odpovídala potřebám dronů. To zahrnovalo přidání řídicích stanic se satelitními terminály pro bezpilotní letouny, jež umožní spojení mezi lodí a drony za hranicí viditelnosti. Došlo též k instalaci „navíjecího systému“ (roller system) na přídi lodi, který bude TB3 pomáhat se vzletem. „Hladké“ přistání na druhé straně drony buď provedou hákováním záchytného lana (hook arresting system), nebo v případě menších letounů pádem do bezpečnostní sítě.
Jak uvedlo na začátku tohoto roku turecké ministerstvo obrany, Anadolu „může hostit dvanáct bojových letounů s posádkou nebo bez posádky... v závislosti na typu operace, která má být provedena“. Má také možnost sloužit jako letecká základna pro další letecké prostředky, jako například pro dvacítku vrtulníků.
Kromě práce na TB3 se společnost Baykar také věnuje vývoji stíhacího bezpilotního letounu Kizilelma (turecky červené jablko). Ten se podobně jako TB3 může objevit na palubě lodi Anadolu. Dron Kizilelma dokončil svůj první let v prosinci loňského roku a Baykar hodlá zahájit jeho sériovou výrobu systému v příštím roce. Podle dosud zveřejněných oficiálních prohlášení bude tento letoun připraven k nasazení na vlajkové lodi tureckého námořnictva v roce 2025.
Kizilelma má být uzpůsoben pro bojové mise, které obvykle plní pilotované stíhací letouny. Je poháněn ukrajinským proudovým motorem AI-25TLT bez přídavného spalování, za jehož vývojem stojí záporožská společnost Ivčenko-Progress. Jak dříve uvedly Armádní noviny, použití vodorovných řídících ploch (canardů) před hlavními křídly dronu zlepšuje jeho manévrovatelnost. Přinejmenším u pozdějších verzí se podle The Drive počítá se schopností letu nadzvukovou rychlostí.
Poslední třetí testovací let TB3
Plná nádrž bezpilotního letounu Kizilelma vydrží na let po dobu pěti až šesti hodin. Dostup letounu je 14 000 metrů a bojový rádius přes 900 kilometrů. S maximální vzletovou hmotností 6000 kilogramů se Kizilelma může pochlubit 1500 kilogramy užitečného zatížení. Pravděpodobně bude podporovat různou tureckou přesnou munici vzduch-země a rakety vzduch-vzduch.
Kizilelma představuje významné rozšíření schopností pomalu se pohybujících průzkumných a raketonosných dronů. Jeho vývoj předznamenává zvýšení maximální rychlosti a nosnosti stávajících tureckých systémů. Vnější části dronu Kizilelma poháněného proudovým motorem turecký provládní deník Daily Sabah přirovnává ke stíhacím letounům páté generace.
Jakmile začnou TB3 a Kizilelma létat z paluby lodi Anadolu, způsobí podle Selçuka Bayraktara „revoluci v dějinách válčení“. Technologický ředitel Bayraku navíc dodal: „Nechť je to náš dárek ke stému výročí naší republiky.“
Možnost nasazení podobných bezpilotních letounů pečlivě zkoumají i další námořní mocnosti, které vlastní velké výsadkové nebo letadlové lodě. Turecko se na tomto poli ovšem nově stává ambiciózním hráčem, což dokládá hluboká transformace jeho obranného průmyslu s řadou úspěšných leteckých, pozemních i námořních systémů. Bude zajímavé sledovat, pro jaké řešení se Ankara rozhodne, až přijde čas realizovat turecký sen stavby vlastní letadlové lodě.
Zdroje: The Drive, Daily Sabah, Naval News
Související články
Turecký dron Bayraktar TB2: Zabiják ruských systémů Pancir
Taktické a operační víceúčelové drony Bayraktar TB2 turecké společností Baykar Makina již překonaly ...
-
15.06.2020
-
132 komentářů
-
Jan Grohmann
PREMIUM Bojový křest ukrajinského dronu Bayraktar TB2
Ukrajinská armáda již půl roku aktivně operuje s tureckými drony Bayraktar TB2 (Taktik Blok 2). ...
-
29.10.2021
-
6 komentářů
-
Jan Grohmann
Turecký proudový dron Bayraktar Kizilelma
Turecká společnost Baykar představila model nového tureckého proudového bojového dronu Bayraktar ...
-
16.03.2022
-
12 komentářů
-
Jan Grohmann
PREMIUM Drony Bayraktar a Reaper pro polské letectvo
Polská armáda převzala první turecká bezpilotní letadla Bayraktar TB2. Současně polský ministr ...
-
31.10.2022
-
4 komentářů
-
Jan Grohmann
Trochę OT. Plany spółki jv z Emirackim EDGE ,dla projektu i produkcji odrzutowego bsl na bazie polskiego samolotu ...Zobrazit celý příspěvek
Trochę OT. Plany spółki jv z Emirackim EDGE ,dla projektu i produkcji odrzutowego bsl na bazie polskiego samolotu Flaris.
https://pbs.twimg.com/media/F-... Skrýt celý příspěvekvěděl bych o dobrém testovacím polygonu...
věděl bych o dobrém testovacím polygonu...
Ukrajinsky polygon naopak ukazal, ze drony tohoto typu nie su vhodne na bojisko presytene PVO.
Ukrajinsky polygon naopak ukazal, ze drony tohoto typu nie su vhodne na bojisko presytene PVO.
No, ona to není úplně sranda, rozhodovat se jestli PVO vystřelí nebo nevystřelí na dron... protože když vystřelí, už taky může být na cestě GMLRS... někdy je přímo provokují a v ...Zobrazit celý příspěvek
No, ona to není úplně sranda, rozhodovat se jestli PVO vystřelí nebo nevystřelí na dron... protože když vystřelí, už taky může být na cestě GMLRS... někdy je přímo provokují a v pozadí čeká radar aby určil pozici odpálení a ze dva Himarsy...
Na takových 10-15km od fronty (na vlastním území) si myslím že si ty Bayraktary troufnout můžou, tam na ně nedosáhne "jen tak něco" a ty schopnější části ruské PVO bych na jejich místě fakt neriskoval kvůli "pouhému" dronu...
Dron je sice drahý, ale přecejen neriskuje pilota.Skrýt celý příspěvek
Tohle je určeno pro výsadkovou loď. To je jiná taktika vedení boje než víceméně statická situace na UA, kde je bytelná vrstvená PVO stejně umístěna staticky, resp pohybuje se ...Zobrazit celý příspěvek
Tohle je určeno pro výsadkovou loď. To je jiná taktika vedení boje než víceméně statická situace na UA, kde je bytelná vrstvená PVO stejně umístěna staticky, resp pohybuje se velice málo. NA UA by TB3 jistě ocenili, kdyby jim k tomu Tubitak Sage dodal i střely KUZGUN-TjM a případně KUZGUN-SS. Tak by zůstali v bezpečí díky vzdálenosti.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...