Turecký proudový dron Bayraktar Kizilelma

-
16. 3. 2022
-
12 komentářů
-
Jan Grohmann
Turecká společnost Baykar představila model nového tureckého proudového bojového dronu Bayraktar Kizilelma vyvíjeného v rámci programu MIUS (Muharip Insansiz Ucak Sistemi). První let prototypu je směřován ke 100. výročí založení Turecké republiky (29. říjen 2023).
Baykar na Twitteru představila fotografie modelu dronu v plné velkosti. Současně firma oznámila zahájení výroby prvního letuschopného prototypu.
„O tři a půl roku později vstoupila do výroby větší a obratnější ryba,“ uvedl na Twitteru Selçuk Bayraktar, technologický ředitel firmy Baykar a syn zakladatele Özdemira Bayraktara. Označení „ryba“ odkazuje na nedávno představený dron Akinci, kterému se přezdívá „létající ryba“.
Jméno dronu Kızılelma (Červené jablko) je zase převzato ze sbírky básní Kizil Elma tureckého básníka a nacionalisty Ziya Gökalpa. Titulní báseň sbírky z roku 1915 se zabývá starou tureckou legendou, ve které je tureckému národu udělena univerzální svrchovanost symbolizovaná jablkem. Podle Gökalpa Turecko může přijmout západní model civilizace a současně si zachovat své dědictví. V tomto směru za vzor považoval Japonsko.
S novými fotkami dronu Kizilelma se opět v médiích zaměňuje význam a role modelů, demonstrátorů a prototypů. Na fotografii z haly je zobrazen model, který slouží například k přípravě výrobní linky, výrobní haly (materiálového toku), obslužných systémů a ke zkouškám v aerodynamickém tunelu.
Výrobní hala Baykar a model dronu Kizilelma; větší foto / Baykar
Podle firmy je již ve výrobě prototyp. Ale klidně může jít o demonstrátor – ten slouží k ověření životaschopnosti celkové koncepce a odzkoušení zvolených technologií. Na základě zkoušek pak dojde k ustavení finální konfigurace (podle přání zákazníka) a k výrobě prototypu. Ten je již předobrazem sériového stroje. Prototyp slouží k leteckým testům (včetně vojskových zkoušek) a také ke konečnému nastavení výrobní linky.
Proudový dron Kizilelma vznikne ve dvou verzích – podzvukové a později nadzvukové. Podle původních plánů Turci počítají s motory AI-322F a zejména AI-25TLT od ukrajinské firmy Ivčenko-Progress. Původní motory AI-25 najdeme na českých L-39 a čínských JL-8 a K-8J.
AI-322F je motor s přídavným spalováním a pohání letouny až do rychlosti Mach 1,6. Nejnovější varianta Al-25TLT má oproti straším verzím AI-25 nižší hmotnost a spotřebu paliva, to vše při tahu přes 17 kN.
Počáteční podzvuková verze s motory AI-25TLT bude mít maximální vzletovou hmotnost 5500 kilogramů a užitečnou nosnost 1500 kilogramů (z toho 1000 kilogramů munice). Výdrž ve vzduchu je vypočítána na pět hodin, dostup 12 000 metrů, dolet 2000 kilometrů (při použití satelitní komunikace) a rychlost letu na 800 km/h.
Problém je ale s Ivčenko-Progress. Firma má sídlo v Záporoží, přímo na dotyku fronty. Rusové se budou nepochybně snažit tuto firmu obsadit a získat pro sebe. V opačném případě mohou Rusové na firmu zaútočit. Ukrajinský podíl na programu MIUS je tedy nejistý, samozřejmě už jen kvůli probíhající válce.
Drony Kizilelma a také Bayraktar TB3 (větší verze TB2 se skládacími křídly) mají operovat z nové turecké lehké letadlové lodě TCG Anadolu. Plavidlo o výtlaku 27 000 tun vstoupí letos do služeb tureckého námořnictva.
Turecká letadla a drony; větší foto / @miguyan2000
Dron Kizilelma má operovat autonomně a také v tandemu s bojovými letadly jako tzv. „loyal wingman“. Dron ponese také výzbroj vzduch-vzduch. Podle tiskové zprávy Kizilelma zajistí „strategické útoky“, „raketové útoky“, blízkou leteckou podporu (CAS) a potlačování / ničení protivzdušné obrany (SEAD / DEAD). V případě tureckého letectva má Kizilelma spolupracovat s tureckými stíhačkami F-16C/D a „awacsy“ E-7T Wedgetail.
„S nástupem páté generace stíhaček jsme svědkem konce pilotovaných bojových letadel. Žádné nové pilotované bojové letouny nebudou vyvíjeny. Bezpilotní systémy se v budoucnu stanou nejsilnějšími prvky na bojišti,“ napsala firma Baykar.
Za zmínku stojí, že současný dron Bayraktar TB2 ukazuje svou efektivnost na válce na Ukrajině. Podle stránky Oryx zničily drony TB2 minimálně 44 kusů techniky a dvě železniční cisterny. Jedná se ale „jen“ o vizuálně potvrzené zásahy.
Zdroj: Baykar
Související články
PREMIUM Špičkové schopnosti polských bojových dronů Bayraktar TB2
Polská armáda získá 24 tureckých bojových bezpilotních letadel Bayraktar TB2 za 260 až 270 milionů ...
-
12.07.2021
-
0 komentářů
-
Jan Grohmann
Dron Bayraktar TB3 pro turecké letadlové lodě
Selcuk Bayraktar, technický ředitel turecké společnosti Baykar, na leteckém a technologickém ...
-
23.09.2021
-
12 komentářů
-
Jan Grohmann
PREMIUM Ukrajinské motory pro turecké bezpilotní stíhačky MIUS
Ukrajinská společnost Ivčenko-Progress dodá proudové motory pro turecké „bezpilotní stíhačky“ MIUS ...
-
15.11.2021
-
4 komentářů
-
Jan Grohmann
Drony Bayraktar TB2 na ukrajinském bojišti
Ukrajinci v bojích s ruskými útočníky úspěšně nasazují turecké bojové bezpilotní letouny Bayraktar ...
-
01.03.2022
-
39 komentářů
-
Jan Grohmann
Komentáře
vysmívaní Turci hodně pokročili a mohou se stát jakousi Jugoškou mezi oběma rýsujícími se bloky, byť jsou formálně v NATO tak prudí jak Washington tak Moskvu. Nakonec ukrajinská ...Zobrazit celý příspěvek
vysmívaní Turci hodně pokročili a mohou se stát jakousi Jugoškou mezi oběma rýsujícími se bloky, byť jsou formálně v NATO tak prudí jak Washington tak Moskvu. Nakonec ukrajinská krize Turecku pomůže, pozornost se soustředí jinam a díky nejistotě co bude s ukrajinským zemědělstvím mohou dál expandovat.
Motory z UA mohou nahradit ruskými a jedou dál podle hesla kdo nabídne víc a vlastně nikdo si je nechce rozhněvat.
Každopádně jako jedni z prvních pochopili význam dronů, pro operace s nižší intenzitou jsou ideální nástroj který šetří vzácné piloty. Je pak velice smutné a velmi drahé když stroj i pilot v něm zařvou kvůli jednomu maníkovi s MANPADem se zlomkovou hodnotou.Skrýt celý příspěvekVypadá to, že Turecko se stává světovou špičkou v technologiích dronů. Široký výběr dronů a i speciálních podů a munic pro ně. Čím to, že Rusku tak moc ujel vlak v téhle ...Zobrazit celý příspěvek
Vypadá to, že Turecko se stává světovou špičkou v technologiích dronů. Široký výběr dronů a i speciálních podů a munic pro ně.
Čím to, že Rusku tak moc ujel vlak v téhle oblasti?Skrýt celý příspěvek„S nástupem páté generace stíhaček jsme svědkem konce pilotovaných bojových letadel. Žádné nové pilotované bojové letouny nebudou vyvíjeny. Bezpilotní systémy se v budoucnu stanou ...Zobrazit celý příspěvek
„S nástupem páté generace stíhaček jsme svědkem konce pilotovaných bojových letadel. Žádné nové pilotované bojové letouny nebudou vyvíjeny. Bezpilotní systémy se v budoucnu stanou nejsilnějšími prvky na bojišti,“ napsala firma Baykar.
Hodně odvážné tvrzení. Ale z pohledu výrobce dronů a zároveň nevýrobce pilotovaných letounů natož pak letounů 5. generace je to pochopitelný marketingový tah. Navíc to umocňuje onen rozbroj s USA, kdy F-35 prostě nebude.
Škoda těch motorů. M-S padá, s Ruskem se aktuálně asi moc paktovat nebudou, Čína dodává hotové výrobky, tak nezbývá nic jiného než vzít nějakého zápaďáka. Třeba PW500, TFE731, AE 3007 (používá ho RQ-4 a MQ-25)
Neumí u nás resp na Slovensku vyrobit Lotarjov DV-2?Skrýt celý příspěvekK čemu by byl DV-2? Dnes jsme už někde úplně jinde...
K čemu by byl DV-2? Dnes jsme už někde úplně jinde...
Jsme? Tady jsme co se dronů týče totiž tak zhruba 100 let za opicemi.
Jsme? Tady jsme co se dronů týče totiž tak zhruba 100 let za opicemi.
Přitom zrovna tohle je oblast kde by jsme mohli mít šanci se prosadit, místo hospodského snění o vlastním BVP nebo tanku.... Jasně, máme TDV, máme CSG, máme Retiu, VVÚ a další. To ...Zobrazit celý příspěvek
Přitom zrovna tohle je oblast kde by jsme mohli mít šanci se prosadit, místo hospodského snění o vlastním BVP nebo tanku.... Jasně, máme TDV, máme CSG, máme Retiu, VVÚ a další. To co zkouší s Golemem mi přijde skvělé, Tatrovky, všechny možné verze (nádrž, Starkom, CBRN, SPYDER atd.), palné zbraně jednotlivce od CZUB, výstroj, Vampiry, Pandury, Titusy, Césary, bezva.
Je škoda, že se ale větší pozornost nesměřuje právě na tento sektor. Ono vlastně jediné bezpilotní co mně teď napadá je UGV-Pz. Takový krok dobrým směrem je 533. PrBP a některé průzkumné drony u SpecS, 43 vp a 102 pzpr. V té kategorii bojových dronů, jsme ale těžce pozadu.Skrýt celý příspěvekPro malé i velké drony umí dodat PBS motory. V případě dronů jsme schopni poskládat celý stroj. Jako taková neutrální země by jsme neměli problém s exportem do zemí, kde nemají ...Zobrazit celý příspěvek
Pro malé i velké drony umí dodat PBS motory. V případě dronů jsme schopni poskládat celý stroj. Jako taková neutrální země by jsme neměli problém s exportem do zemí, kde nemají rádi USA a Rusko jim nemá co nabídnout.Skrýt celý příspěvek
Poly: Jenže jedna věc je stroj a druhá zabezpečené spojení, základnová stanice potažmo certifikovaná výzbroj. Navíc by do toho určitě bylo nutné instalovat západní technologie, ...Zobrazit celý příspěvek
Poly: Jenže jedna věc je stroj a druhá zabezpečené spojení, základnová stanice potažmo certifikovaná výzbroj. Navíc by do toho určitě bylo nutné instalovat západní technologie, které by mohly podléhat vývozním omezením.Skrýt celý příspěvek
Pro UAV stačí bohatě. PBS dodává mnohem jednodušší proudové motory dokonce i pro skládačkové letadla s certifikátem pro přepravu osob. Nějaký základní upgrade toho Lotarjova by ...Zobrazit celý příspěvek
Pro UAV stačí bohatě. PBS dodává mnohem jednodušší proudové motory dokonce i pro skládačkové letadla s certifikátem pro přepravu osob.
Nějaký základní upgrade toho Lotarjova by jsme udělat uměli, pokud ho někdo vyrobit umí. To byla jen taková myšlenka. Z plánů mohl poskládat PBS. Samozřejmě jedině za podpory státu. Každopádně pro začátek stačí malý dron a s malým motorem a pro větší výkony máme hotový turbovrtulový motor. Není třeba žádná podpora, všechno je dostupné.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...