Tvrdý souboj tajných služeb Ukrajiny a Ruska

Tvrdý souboj tajných služeb Ukrajiny a Ruska
Příslušník ukrajinské tajné služby SBU / depositphotos.com (Zvětšit)

Již čtvrtým měsícem zuří na východě Evropy krvavý konflikt s mnoha tisíci mrtvými a rovněž s obrovskými materiálními škodami. Celý konflikt vyvolalo Putinovo Rusko, jaderná velmoc, která bez vyhlášení války přepadla v noci 24. února 2022 podstatně menší sousední Ukrajinu. Součástí nelítostné války mezi těmito dvěma státy se slovanským obyvatelstvem je rovněž souboj tajných služeb obou zúčastněných zemí.

Ukrajina samozřejmě využívá každou zákonnou možnost, jak ochránit své území. Za napomáhání invazním jednotkám hrozí až patnáct let vězení. Jedná se o stejnou sazbu, jakou by byl potrestán ten, kdo by v Rusku označil speciální vojenskou operaci „válkou“ nebo pomlouval armádu Ruské federace. Tiskový mluvčí ukrajinské SBU (Služba bezpeki Ukrajiny) na konci května uvedl, že od začátku invaze na Ukrajinu bylo zatčeno více než 360 ruských agentů a přes pět tisíc kolaborantů. Toto číslo je podle Tomáše Řepy z Univerzity obrany v Brně reálné, protože Rusové měli mnoho času pokusit se infiltrovat důležité ukrajinské instituce, silové a bezpečnostní složky. Přes veškeré vynaložené prostředky se jim to ale nedařilo. 

Podle vyjádření renomovaného historika Řepy je jasné, že se kupříkladu jedná o případy navádění raket a další špionáže, což se stalo i na samotném západě Ukrajiny ve Lvově na konci března. O záležitosti bez uvedení bližších podrobností informoval i guvernér lvovské oblasti.  Několik vysokých představitelů sice nebylo zatčeno, ale byli odvoláni ze svých postů. Na začátku dubna byla dokonce dotčena přímo hierarchie SBU – předseda Hlavní správy vnitřní bezpečnosti ukrajinské tajné služby SBU Andrij Naumov a šéf chersonského oddělení SBU Serhij Kryvoručenko. Dále byl odvolán i šéf SBU v charkovské oblasti se zdůvodněním, že se staral více o sebe než o obranu Charkova. Nejznámějším zatčeným je bývalý proruský politik, miliardář Viktor Medvedčuk. Na Ukrajině se navíc změnily zákony a veškerá proruská politika je zakázána.

Poměrně známý případ je ze začátku května z Charkova, kde byl zatčen jistý Igor Popov, který na svých sociálních sítích veřejně schvaloval ruskou invazi. Podobných případů, zejména z Charkova, proběhlo médii více. Zvlášť závažný byl případ Denise Kirejeva, který se původně na začátku invaze za ukrajinskou stranu účastnil vyjednávání s ruskou delegací v běloruském Homelu. Při zatýkání byl údajně zastřelen příslušníky SBU. Ani zde se však nedozvídáme detaily o celé akci.

Je možné, že u každého dalšího případného zrádce Ukrajiny hrál a stále hraje roli i faktor strachu. O případech fyzické likvidace proruských kolaborantů a agentů hovořil sám kyjevský starosta Vitalij Kličko v průběhu března, když se zdálo, že Rusové budou schopni obklíčit Kyjev. I když se museli po pěti týdnech z této části Ukrajiny zcela stáhnout, je jasné, že se do posledních chvíle pokoušeli oslabit centrální vládu a řízení obrany Kyjeva i dalších míst. „Konec konců i ten zpackaný ruský výsadek na letišti Hostomel hned na úvodu invaze byl nejspíše podporován nějakými dalšími silami na zemi. U takovéto operace by se to dalo předpokládat,“ uvádí Tomáš Řepa.    

                                   

Určit rozsah zrádcovství na Ukrajině není snadné

Odpověď na otázku, zda je zrádcovství na Ukrajině značně rozšířené, je velmi obtížná. Podle historika Řepy, který působí na Katedře teorie vojenství již čtvrtým rokem a situaci neustále sleduje, je třeba vycházet i z kontextu událostí konce let 2013 až 2014 a rovněž z protestů na Majdanu. Přřípadně se dokonce musíme vracet do roku 2004 a k oranžové revoluci.

„Ukrajina byla dlouho na rozcestí a Rusové si dlouhodobě budovali pozice na Ukrajině také mezi místními elitami. Po roce 2014, anexi Krymu a dlouhotrvající válce na Donbase se postoj místních i na ruskojazyčném východě Ukrajiny začal měnit a ruská invaze to jen urychlila. Těžko se vysvětluje, že je Rusko v právu nebo vede denacifikační akci, když útočí na civilní objekty ruskojazyčných obyvatel,“ připomíná Tomáš Řepa.

Dále dodává, že na Ukrajině je nyní podstatně více odhodlaných obránců Ukrajiny než jejích zrádců. Například oproti roku 2014 lze opravdu pozorovat velký kontrast. Přesto je jasné, že někteří místní lidé mohou buď dobrovolně nebo na základě nějakého nátlaku Rusům při invazi pomáhat. Rovněž z tohoto důvodu je monitorování podobných existencí ze strany Ukrajiny a SBU nezbytné. Dělal by to každý stát na světě, který by se ocitnul v podobné situaci. Doktor Řepa připomíná, že SBU je hlavní ukrajinskou civilní kontrarozvědkou, která je podřízena přímo prezidentovi republiky. Ze zákona se jedná o státní orgán zvláštního určení s donucovacími funkcemi. Má civilní, ale také vojenské zaměstnance. 

Zajišťování zrádců a kolaborantů je systematická činnost

Odhalování a zajišťování kolaborantů a zrádců představuje velmi systematickou práci. V rozhovoru pro Seznam zprávy (autor Marcel Fajkis) počátkem června agent ukrajinské tajné služby SBU, který vystupuje pod jménem Jurij, vysvětluje, že zajištěné osobě je nejdříve zkontrolována veškerá komunikace prostřednictvím textových zpráv. Dále jsou také ověřovány kontakty zmíněné osoby. Podle toho se dá v podstatě hned posoudit, o koho vlastně jde. V objektu, k němuž měl podezřelý nějaký vztah, je pak zajišťována mailová pošta, korespondence, telefonní hovory. Tajná služba si rovněž například zjišťuje, jaké tiskoviny daná osoba čte, co sleduje. Jiným zdrojem o ruských agentech na území Ukrajiny může být rovněž nespokojenost v řadách protivníka.

V březnu přinesl britské noviny The Times informace, že prezident Putin čelí reálnému riziku vzpoury ze strany příslušníků tajných služeb, v jejichž řadách kvůli tvrdým sankcím roste po invazi na Ukrajinu nespokojenost. Prestižnímu deníku The Times to měl sdělit ruský exilový ochránce lidských práv Vladimir Osečkin, který v poslední době zveřejnil více než desítku zpráv od anonymního zdroje působícího údajně v ruské Federální bezpečnostní službě (FSB).

Podle Osečkina, který je zakladatelem serveru Gulag.net., svědčí podobné signály o tom, že roste averze příslušníků ruské rozvědky vůči kremelskému vedení. Bez ohledu na možná rizika poskytují totiž tito členové informace o dění uvnitř svých institucí. Putin po dvě desetiletí vytvářel v Rusku stabilitu a důstojníci FSB, policisté, prokurátoři, prostě všichni tito lidé mohli žít kvalitní životy. To všechno již ale nyní neplatí. „Uznávají, že válka je katastrofa pro ekonomiku i pro lidstvo. Nechtějí zpátky do Sovětského svazu,“ zdůraznil dále Osečkin.

 Není žádným tajemstvím, že důstojníci FSB patřili až doposud v Rusku k jakési „nové šlechtě“ a nyní těžce nesou, že kvůli západním sankcím si již nebudou moci užívat svých dosavadních výhod. Podle názoru Osečkina narůstá ochota dříve loajálních státních zaměstnanců postavit se proti panujícímu systému. Je zároveň přesvědčen, že s každým týdnem a měsícem, kdy bude tato válka pokračovat, se pravděpodobnost vzpoury v tajných službách zvyšuje.

Generační válka mezi Ukrajinou a Ruskem?

V souvislosti s válečným konfliktem na Ukrajině, a především s neúspěchy ruského agresora, který se podle všeho přepočítal ve své původní představě, že si s Ukrajinou velmi rychle poradí, mnozí pozorovatelé hovoří o tzv. generační válce. Poukazují na skutečnost, že proti ukrajinským vyšším důstojníkům ve věku třicet či čtyřicet let často stojí ruští velitelé, kteří již dosáhli sedmdesátky.

Vojenský historik Tomáš Řepa k tomu podotýká, že u ruské armády i v současné době stále přetrvává postup „vzhůru za loajalitu, ne tak úplně schopnosti“. Dodává, že Ukrajinci naopak převzali západní doktrínu a své nejschopnější a jazykově vybavené vojáky posílali na nejrůznější stáže do zahraničí včetně členských států NATO. Také Valerij Zalužnyj, v současnosti nejvýše postavený voják a velitel Ozbrojených sil Ukrajiny, má „pouze“ 48 let. Je veteránem války v Donbasu, kde prokázal schopnosti a dobře si vede i nyní.

Pochopil, že kdyby se ukrajinská armáda zavčas nemodernizovala, na další agresi ze strany Ruska by nestačila, protože v souboji s ním by vždy byla méně početná, hůře financovaná a slabší. „Proto Ukrajinci převzali moderní způsoby válčení, výborně zvládají i guerillu a mají výsledky. Nižší důstojníci a iniciativní ukrajinští velitelé tak mají možnost ukázat své schopnosti přímo na frontě,“ zdůrazňuje Řepa. Naopak vysoké ztráty mezi veliteli na ruské straně (a to včetně nejvyšších šarží) také ukazují na chybný způsob uvažování v dosavadním ruském přístupu k válce na Ukrajině. Tomáš Řepa si myslí, že toto se bude navíc ještě dále zhoršovat. 

Vzpomínám si, že již dlouho před současným konfliktem, když jsem s kolegy z tehdejšího deníku Lidová demokracie absolvoval ve druhé polovině srpna 1991 reportážní cestu na západní Ukrajinu, dostali jsme se v redakci užhorodských novin Karpatskij kraj do debaty o přestárlé generaci tehdy ještě sovětských generálů. Byla to doba puče proti Michailu Gorbačovovi. Už tehdy ze strany našich zahraničních kolegů zaznělo, že Ukrajina, která se brzy od Moskvy odtrhne, potřebuje co nejrychleji omladit své řídící vojenské kádry. Od té doby uplynulo více než třicet let a zdá se, že se prorocká slova novinářů z Užhorodu ku prospěchu věci naplnila.

Přes generační výhody, modernizaci armády, morální převahu i odhodlanost ukrajinských obránců stále nevidíme, že by se válka blížila ke konci. Pro Aktuálně.cz se nově vyjádřil armádní generál Jiří Šedivý, který poukázal na různorodé zbraňové vybavení jako na jednu z nevýhod ukrajinské strany. Šedivý varoval, že ruské jednotky jsou schopny zejména v Doněcké oblasti dosáhnout určitých úspěchů. Ani největší vojenští odborníci, ať už s praxí z aktivní služby či historikové nebo experti z oblasti tajných služeb nemohou však s jistotou předvídat, jak dlouho bude ještě válka trvat a jak vlastně skončí. Navzdory tomu, že z obou stran se přes utajení dozvídáme střípky informací, zůstává stávající konflikt opředen příliš mnoha neznámými. Také na tom jsem se shodl s vojenskými historiky z brněnské Univerzity obrany profesorem Františkem Hanzlíkem a doktorem Tomášem Řepou.

Jedno se ale zdá být jisté – svobodný Západ zůstává přes veškerou podporu Ukrajiny dost bezradný. Spíše jen doufá, že zprávy o tom, jak významní představitelé ruské rozvědky a někteří další blízcí kremelského vůdce jsou čím dál tím více nespokojení. Nejoptimističtější předpovědi jsou založeny na tom, že pokud jsou nespokojeny špičky kolem Putina a zároveň neúnosně vzroste averze ze strany tajných služeb, mohlo by dojít k určitému rozuzlení. Do té doby bude ale určitě i nadále pokračovat nelítostný souboj ukrajinské SBU a ruských zpravodajských organizací.

Nahlásit chybu v článku


Související články

Tragické selhání amerických zpravodajských služeb na Středním východě

Současný chaos na Středním východě nepochybně uspíšila nepovedená americká invaze do Iráku v roce ...

Dalším cílem Putinových choutek by se mohlo stát Moldavsko

Již třetí měsíc probíhá na Ukrajině krvavý konflikt, který si vyžádal tisíce mrtvých a zraněných a ...

Rozporuplná role Čečenců v konfliktech na území bývalého SSSR

V souvislostí s krvavou agresí Putinova Ruska proti sousední Ukrajině se opět vynořil trochu ...

PREMIUM Ruský oligarcha Konstantin Malofejev: imperialista a dezinformátor

Ruský podnikatel Konstantin Malofejev figuruje na sankčních seznamech západních zemí od roku 2014 ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • Анатолий
    19:55 17.07.2022

    Jen tak malý dodatek, když píšete -na- Ukrajině, měli by jste psát i -na- Donbasu, -v- Donbasu potom určitě nedává smysl. Vím že takto píše například ruská wiki, ale ta k tomu ...Zobrazit celý příspěvek

    Jen tak malý dodatek, když píšete -na- Ukrajině, měli by jste psát i -na- Donbasu, -v- Donbasu potom určitě nedává smysl.

    Vím že takto píše například ruská wiki, ale ta k tomu má svoje důvody, je z toho celá asociační válka předložek, kdy se Rusové snaží zapsat ustálený termín na-ukrajině, u Donbasu ale chtějí podotknout samostatnost od Ukrajiny, takže píšou v-. Vlastně si tím protiřečí, jelikož Donbas je podmnožinou Ukrajiny, ale účel světí prostředky.
    Ukrajinci naopak vždy píšou v- Ukrajině, na 99,9%.

    Co se týká historického využití, dříve se v Ruštině i Ukrajinštině se používaly obě varianty předložek, no, vlastně sám Putin do 14 roku bez problému používal variantu v-.Skrýt celý příspěvek

    • Verdon
      09:31 18.07.2022

      Použití předložek je věcí konkrétního jazyka a jeho historie. Němci také používají své předložky jinak a s jiným pádem než my a těch odlišností mezi češtinou a slovanskými jazyky, ...Zobrazit celý příspěvek

      Použití předložek je věcí konkrétního jazyka a jeho historie. Němci také používají své předložky jinak a s jiným pádem než my a těch odlišností mezi češtinou a slovanskými jazyky, vč. ruštiny a ukrajinštiny je spousta. Jestliže u nás říkáme desítky let "na Ukrajině", určitě to není proto, že neuznáváme ukrajinskou státnost. Nebo snad neuznáváme Slovensko jen proto, že říkáme "na Slovensku"?Skrýt celý příspěvek

      • Анатолий
        23:57 28.07.2022

        No vždyť píšu, ale nechápu, proč používáte u Donbasu -v
        Je to jako říkat v Moravu, přičemž říkat na Česko.

        No vždyť píšu, ale nechápu, proč používáte u Donbasu -v
        Je to jako říkat v Moravu, přičemž říkat na Česko.

  • martinko68
    20:17 16.06.2022

    Ukrajina měla více korupce než zkorumpované Rusko ale to nedává mafii kolem Putina důvod na tuhle válku . To by podle stejné logiky mohlo ˇŠvédsko napadnout nás nebo by třeba Česká ...Zobrazit celý příspěvek

    Ukrajina měla více korupce než zkorumpované Rusko ale to nedává mafii kolem Putina důvod na tuhle válku . To by podle stejné logiky mohlo ˇŠvédsko napadnout nás nebo by třeba Česká republika mohla napadnout Bulharsko kde je korupce větší . Spíše to vypadá na řešení vnitřních problémů Ruska s neschopností najít přijatelného nástupce stárnoucího Putina . V zájmu světa není aby se z Ruska stal snadný terč třeba Číny , ono to spojení nerostů a potenciálu Číny , který financoval Západ nepovede k ničemu dobrému . Přeji Ukrajině mír a to i za cenu že se vzdá některých uzemí , neb situace není ta růžová jak se u nás píše . K ukončení války spíše dojde pokud se v Rusku objeví vnitřní problémy , bohužel zatím tomu nic nenasvědčuje.Skrýt celý příspěvek

  • J.Kolousek@post.cz
    16:56 15.06.2022

    3180 Je neuvěřitelné jak obyčejní Rusové věří a tleskají včetně Vás p.Putinovi stejně jako věřili a tleskali Němci p. Hitlerovi! Přesně takhle si Rusové představují šíření ...Zobrazit celý příspěvek

    3180 Je neuvěřitelné jak obyčejní Rusové věří a tleskají včetně Vás p.Putinovi stejně jako věřili a tleskali Němci p. Hitlerovi! Přesně takhle si Rusové představují šíření světového míru. Lenin, Stalin, Putin... žádný velký rozdíl mezi nimi není, snad jen v úpravě vousů.Největší Ruské lži jsou:
    Rusko, mírová hráz.
    Rusko, ochránce všech Slovanů.
    Rusko války nezačíná, ale ukončuje.
    Rusko nechce napadnout Ukrajinu, co by na té chudé zemi chtěli?
    Rusko už můžu hájit jen naprosto hloupý člověk.Skrýt celý příspěvek

  • Kamil
    14:51 13.06.2022

    Kéž by ruským agresorům došly zásoby již zítra. Putin je neskutečný zločinec, který je srovnatelný s Hitlerem. Sláva Ukrajině! Je třeba jejím bojovníkům co efektivně pomáhat.

    Kéž by ruským agresorům došly zásoby již zítra. Putin je neskutečný zločinec, který je srovnatelný s Hitlerem. Sláva Ukrajině! Je třeba jejím bojovníkům co efektivně pomáhat.

  • zdeno
    10:24 13.06.2022

    Dobrý článek, jenže pod ním místo diskuze jen nadávky a nesmysly.... jak dlouho bude válka trvat - do konce roku to rozhodně nebude, chcete li mít přehled sledujte pouze zprávy z ...Zobrazit celý příspěvek

    Dobrý článek, jenže pod ním místo diskuze jen nadávky a nesmysly....
    jak dlouho bude válka trvat - do konce roku to rozhodně nebude, chcete li mít přehled sledujte pouze zprávy z generálních štábů (všech dostupných) a vynechte politiky a propagandisty - Ukrajina potřebuje získat vše na západ od Dněpru, Dněpr a zatlačit rusy co nejvíc na východ, bez toho nemůže existovat, rusům dojdou zásoby asi za 2 roky, pak musí přejít na válečné hospodářství (porazit je může veřejné mínění vlastního obyvatelstva, i když tady to bude mnohem obtížnější - paralela vietnamské války), do té doby nesmíme polevit v zásobování ukrajinců vojenským materiálem - staré zásoby stačit nebudou, je třeba vyrábětSkrýt celý příspěvek

  • 3180
    11:32 12.06.2022

    A ještě jedna věc... Jak je možné, že tranzit ruského plynu a ropy přes Ukrajinu na západ nebyl ve válečném stavu přerušen? A čekám rozumné názory, nikoliv prohlášení, že jsem ...Zobrazit celý příspěvek

    A ještě jedna věc... Jak je možné, že tranzit ruského plynu a ropy přes Ukrajinu na západ nebyl ve válečném stavu přerušen?
    A čekám rozumné názory, nikoliv prohlášení, že jsem přisluhovač Kremlu, apod...Skrýt celý příspěvek

    • Pavel 1
      15:01 12.06.2022

      Evdentně myslíš ten tranzit, který byl částečně zastaven a částečně russáckými teroristy vyhozen do povětří, takže se teď se používá hlavně Nordstream I. A jaký "válečný stav" máš ...Zobrazit celý příspěvek

      Evdentně myslíš ten tranzit, který byl částečně zastaven a částečně russáckými teroristy vyhozen do povětří, takže se teď se používá hlavně Nordstream I. A jaký "válečný stav" máš vlastně na mysli?Skrýt celý příspěvek

      • ZDKO
        07:49 13.06.2022

        Máte pravdu. Pan "troll" se v zápalu množství příspěvků, které "chrlí", zřejmě ucvakl! Jistě neměl na mysli "válečný stav", ale STAV SPECIÁLNÍ OPERACE!!! ;-P Brzy bude na téma ...Zobrazit celý příspěvek

        Máte pravdu.

        Pan "troll" se v zápalu množství příspěvků, které "chrlí", zřejmě ucvakl! Jistě neměl na mysli "válečný stav", ale STAV SPECIÁLNÍ OPERACE!!! ;-P

        Brzy bude na téma DEZINFORMACE a TROLLOVÉ publikován článek, který tyhle dezinformační styly zase o něco více ozřejmí a přiblíží.Skrýt celý příspěvek

    • 10:45 14.06.2022

      3180 je to jednoduche - je v tom cisty pragmatizmus. Podobne sa mozeme pytat - ako to, ze Rusko stale dodava fosilne paliva ako do Europy, tak aj na Ukrajinu? Do Europy, ktora pre ...Zobrazit celý příspěvek

      3180 je to jednoduche - je v tom cisty pragmatizmus. Podobne sa mozeme pytat - ako to, ze Rusko stale dodava fosilne paliva ako do Europy, tak aj na Ukrajinu? Do Europy, ktora pre Rusko vcelku citelne podporuje Ukrajinu v zabijani ruskych vojakov? Na Ukrajinu, s ktorou je defacto vo vojnovom stave? Ved takto podporuje UKR ekonomiku a jej potencial sa branit agresii. Nuz co, jednoduche. Ukrajina potrebuje rusku ropu aj plyn, aby bezala jej ekonomika a mohla sa ucinne branit ruskej agresii. A Rusko potrebuje dokonca aj ukrajinske dolariky za plyn a ropu, kedze z nich financuje krvacajucu ekonomiku na to, aby mohlo viest agresiu voci Ukrajine. Preco Ukrajina vyzyva Europu na ukoncenie odberu fosilnych paliv od Ruska? Pretoze Europa nie je vo vojne a ma ten nesmierny luxus mieru, nieco, co Ukrajina este dlho mat nebude. Preto tie vyzvy, aj ked to vyzera farizejsky - vy ukoncite dovoz ropy a plynu, aj ked my ho stale odoberame. Lenze my (Ukrajina) bojujeme o holu existenciu, zatial co vy (Europa) bojujete leda tak o lacnejsi benzin na cestu do mekaca. V tom je rozdiel, z mojho sedliackeho pohladu.Skrýt celý příspěvek

  • 3180
    11:29 12.06.2022

    Rusofobie a nekritické vychvalování západu a zkorumpované Ukrajiny je zřejmě národním sportem... Používejte mozek, místo nadávek a napadání těch, co se snaží aspoň o trochu ...Zobrazit celý příspěvek

    Rusofobie a nekritické vychvalování západu a zkorumpované Ukrajiny je zřejmě národním sportem...
    Používejte mozek, místo nadávek a napadání těch, co se snaží aspoň o trochu objektivity...
    Jen si přečtěte dnešní mainstream, jak se najednou objevují zprávy, které popírají a vyvracejí ty dřívější ve stejných médiích...
    Když jsem si přečetl diskusi zde, zjistil jsem, že i na neutrální názor většina z vás odpovídá urážkami místo faktů...
    Diskutovat neumíte...Skrýt celý příspěvek

    • Jura99
      11:48 12.06.2022

      Odkdy se udajna korupce řeší invazi, bombardovanim sidlist a genocidou civilistu ? Rusove jsou odporni vrazi a domnele spatne vlastnosti vrazdene obeti nejsou podstatne.

      Odkdy se udajna korupce řeší invazi, bombardovanim sidlist a genocidou civilistu ? Rusove jsou odporni vrazi a domnele spatne vlastnosti vrazdene obeti nejsou podstatne.

      • 3180
        13:48 12.06.2022

        Byl jste někdy někde tzv. naostro? A pokud ano, co jste tam viděl?

        Byl jste někdy někde tzv. naostro? A pokud ano, co jste tam viděl?

        • Pavel 1
          14:57 12.06.2022

          Ty evidentně ano, a vzal sis k tomu kabelku a vysoké štekle.

          Ty evidentně ano, a vzal sis k tomu kabelku a vysoké štekle.

        • Maximus
          21:33 18.07.2022

          Byl jsem osobně několikrát za Uralem a viděl jsem tu zkorumpovanou, zmanipulovanou zemi, kde některé vesnice a dřevěné mosty beze změn pamatovaly Dostojevského. Viděl jsem na ...Zobrazit celý příspěvek

          Byl jsem osobně několikrát za Uralem a viděl jsem tu zkorumpovanou, zmanipulovanou zemi, kde některé vesnice a dřevěné mosty beze změn pamatovaly Dostojevského. Viděl jsem na vlastní oči důkazy a mluvil se svědky, jak příšerně se chovali rusáci k "Malým národům Sibiře" ještě v druhé polovině 20. století.
          Poznal jsem, že "širá ruská náruč" není moc odlišná od té nacistické předválečné a typická ruská duše je velmi, velmi nemocná.

          Od dob návštěvy K. H. Borovského se v základech rusácka nezměnilo vůbec nic!

          Každého obdivovatele rusácka bych nejraději z didaktických důvodů vystřelil za Ural a než by se pokorně vrátil, tak jsem si naprosto jist, že u většiny těchto bloudů by veškerý jejich obdiv zmizel.Skrýt celý příspěvek

    • Pavel 1
      11:48 12.06.2022

      Proč se neřídíš vlastní radou nekritický vychvalovači zkorumpovaného russácka. Místo nadávek a z prstu vycucaných blábolů se pokus o trochu objektivity.

      Proč se neřídíš vlastní radou nekritický vychvalovači zkorumpovaného russácka. Místo nadávek a z prstu vycucaných blábolů se pokus o trochu objektivity.

      • 3180
        13:47 12.06.2022

        Ano, od Vás jsem něco podobného čekal... Kde a kdy jsem vychvaloval Rusko? Snad mi odpovíte, případně dáte odkaz... Škoda, že se neumíte chovat slušně... A mimo jiné používat ...Zobrazit celý příspěvek

        Ano, od Vás jsem něco podobného čekal...
        Kde a kdy jsem vychvaloval Rusko? Snad mi odpovíte, případně dáte odkaz...
        Škoda, že se neumíte chovat slušně...
        A mimo jiné používat symboliku SS je trestné...Skrýt celý příspěvek

        • Pavel 1
          14:56 12.06.2022

          Ano, škoda, že neumíš číst, a že neznáš přísloví na jak se do lesa volá tak se z lesa ozývá, neslušný vychvalovači russácka. To musíš říct rusákům, kteří si toto tetují.

          Ano, škoda, že neumíš číst, a že neznáš přísloví na jak se do lesa volá tak se z lesa ozývá, neslušný vychvalovači russácka. To musíš říct rusákům, kteří si toto tetují.

    • Jan Padesátýpátý
      16:07 12.06.2022

      co je to neutrální názor na plynové komory nebo neutrální názor na masakr v Buči?

      co je to neutrální názor na plynové komory nebo neutrální názor na masakr v Buči?

  • Tesil
    08:43 11.06.2022

    Spíše to bude tak,že v případě dalšího postupu ruské armády,a ona postupovat bude navzdory zdejším Hujerům bude na pořadu dne sesazení Zelenského. Vidím, že je tu část ...Zobrazit celý příspěvek

    Spíše to bude tak,že v případě dalšího postupu ruské armády,a ona postupovat bude navzdory zdejším Hujerům bude na pořadu dne sesazení Zelenského.
    Vidím, že je tu část analytiků,kteří předpovídali někdy v březnu totální zničení ruských vojsk.A určitě se spravedlivě rozčílili nad nad výroky teď již bývalé ombudsmanky.
    Mimochodem komikovi nesmrdí peníze za tranzit ruského plynu.Skrýt celý příspěvek

    • markus223
      15:16 11.06.2022

      Ale to víš že jo.

      Ale to víš že jo.

    • Jura99
      15:53 11.06.2022

      mival jsi lepsi prispevky Chlastas ze zalu z porazek, mužiku ?

      mival jsi lepsi prispevky Chlastas ze zalu z porazek, mužiku ?

      • Tesil
        11:33 14.06.2022

        Hujere, proč bych chlastal z žalu, vždyť Rusové vítězí.

        Hujere, proč bych chlastal z žalu, vždyť Rusové vítězí.

    • Ján Paliga
      21:41 11.06.2022

      Skutočný (tragi)komik je v Kremli schovaný pred vlastnými spoluobčanmi. Ožobráčil ich, nechal im zabiť deti a teraz sa okrem Covidu bojí aj vlastných ľudí.....

      Skutočný (tragi)komik je v Kremli schovaný pred vlastnými spoluobčanmi. Ožobráčil ich, nechal im zabiť deti a teraz sa okrem Covidu bojí aj vlastných ľudí.....

  • Nesher
    11:54 10.06.2022

    Mluvčí ukrajinské vojenské rozvědky Vadym Skibickyj listu The Guardian řekl, že Rusko má nyní na frontě navrch a Ukrajina již téměř vyčerpala zásoby dělostřelecké munice, protože ...Zobrazit celý příspěvek

    Mluvčí ukrajinské vojenské rozvědky Vadym Skibickyj listu The Guardian řekl, že Rusko má nyní na frontě navrch a Ukrajina již téměř vyčerpala zásoby dělostřelecké munice, protože ukrajinské dělostřelectvo každý den vypálí 5000 až 6000 nábojů. „Teď je to dělostřelecká válka (...) a my v dělostřelectvu prohráváme,“ řekl. Na ukrajinské dělo připadá deset až 15 ruských děl a západní partneři dosud dali Kyjevu desetinu toho, čím disponují.
    https://www.idnes.cz/zpravy/za... Skrýt celý příspěvek

    • Nesher
      11:57 10.06.2022

      Pardon, prosím smazat, patří do jiného tématu.

      Pardon, prosím smazat, patří do jiného tématu.

      • tulak.felix
        13:50 10.06.2022

        Řekl to mluvčí rozvědky, takže to sem patří.

        Řekl to mluvčí rozvědky, takže to sem patří.

  • JaHoDa
    11:07 10.06.2022

    Kolaborantství bohužel kvete v každé zemi. Nejvíc v demokratických zřízeních, nejméně v tuhých diktátorských režimech. Což je právě ten paradox, který většině kolaborantů potažmo ...Zobrazit celý příspěvek

    Kolaborantství bohužel kvete v každé zemi. Nejvíc v demokratických zřízeních, nejméně v tuhých diktátorských režimech. Což je právě ten paradox, který většině kolaborantů potažmo uctívačů východních diktatůr nedochází. Nikdo nemá rád kolaboranty, ale jen v demokratických zemích mají, bohužel, široké pole působnosti a při jejich umné chůzi na tenkém ledě jsou na ně zákony krátké respektive míra úspěšných prokázání je z různých důvodů velice nízká.

    Otázka pak je, do jaké míry je většinové obyvatelstvo edukováno, aby bylo těmto tlakům odolné a kolaborantství pak zůstane nepodstatnou záležitostí u jednotlivců. Nebo obyvatelstvo není natolik vyspělé a snadněji se nechá zblbnout a např. u voleb je pak otázkou jen několika tisíc hlasů, jestli se vydáme směrem na Západ nebo Východ. Jako skoro nic není černobílé, ale některé věci jsou jen dobře nebo špatně.Skrýt celý příspěvek

  • Danik
    00:16 10.06.2022

    Smazat prosím 3x

    Smazat prosím 3x

  • Danik
    00:09 10.06.2022

    ...

    ...

  • Danik
    00:05 10.06.2022

    ...

    ...

  • Oliver
    23:25 09.06.2022

    zajímavé téma. Hlavně v tak velkém státě zděděných hranicích po sovětské vládě je hranice mezi zrádcovstvím dost neostrá od Lvova po Dněpropetrovsk. Této zemi bylo svěřeno i velké ...Zobrazit celý příspěvek

    zajímavé téma. Hlavně v tak velkém státě zděděných hranicích po sovětské vládě je hranice mezi zrádcovstvím dost neostrá od Lvova po Dněpropetrovsk. Této zemi bylo svěřeno i velké ruské území kvůli vyvažování etnik - to se praktikovalo v celém Svazu ale obecně je to velmi stará metoda potlačování nepokojů. Ovšem nikdo nepočítal s tím že jednu stranu někdo vyzbrojí aby potlačila druhou. A nejen vyzbrojí ale zajistí nepřetržitý tok peněz. Takže zatímco v třeba ivano-frankivsku jsou zrádci rusky mluvící obyvatelé Donbasu tak opačně je mají za zaprodance zápaďákům kvůli touze po nadvládě nad celou Ukrajinou protože ve férových volbách to obvykle dopadlo patem - jedno volební období vládli proruští podruhé prozápadní. A tak by to bylo dál nebýt neblahé intervence a lhaní při Majdanu který by se jinak pokojně rozešel. Co se týče kvality speciálních služeb UA - píše se o tom docela dost a bez mohutných příspěvků USA a hlavně Británie která má eminentní zájem na udržení stávajícího režimu by už dávno bylo po boji. Prakticky jde o zástupnou válku Aliance a jsou tam všichni včetně fr. a n. speciálů.Skrýt celý příspěvek

    • Jura99
      00:02 10.06.2022

      obyvatele Donbasu oteviraji oci, protoze jim na hlavu hazi bomby Putin, coz vubec necekali. Takze říšské rusaky uz vubec nikdo nevita. Jinak ale ocenim, kdyz zade zalezes do ruske ...Zobrazit celý příspěvek

      obyvatele Donbasu oteviraji oci, protoze jim na hlavu hazi bomby Putin, coz vubec necekali. Takze říšské rusaky uz vubec nikdo nevita.
      Jinak ale ocenim, kdyz zade zalezes do ruske diry, o tve tzv. nazory normalni clovek nestoji.Skrýt celý příspěvek

      • Oliver
        00:34 10.06.2022

        normální člověk nevnímá věci černobíle, obzvlášť u tak rozhlehlého teritoria které je mnohonárodnostní. Pokusy prosazovat jeden názor za správný a posvátný už tu byly... Pokud by ...Zobrazit celý příspěvek

        normální člověk nevnímá věci černobíle, obzvlášť u tak rozhlehlého teritoria které je mnohonárodnostní. Pokusy prosazovat jeden názor za správný a posvátný už tu byly...
        Pokud by došlo na řešení minských dohod, tedy federalizaci UA kdy by se bral ohled na všechny národnosti tak žádná válka nebyla.
        Mimochodem, bylo by zajímavé vědět jaký skutečný vliv na vedení boje i kontrarozvědy mají cizí poradci. Francouzský vlivný novinář psal že se nestačil po příjezdu divit že vše řídí američané a musel jim podepsat papír o mlčenlivosti. Dál se prořekli ua generalita že důrazně neschvalovali útok na hadí ostrov ale Zelenský dal na britské poradce kteří radili útok. Toto jsou největší podivnosti a vzbuzují pochybnost zda je vůle bojovat s Ruskem vnitřní nebo spíš ordinována zvenčí. Rusko nemělo žádný důvod před převratem bojovat s UA, naopak se vzájemně potřebovali. A nejvíc na zpřetrhání vazeb tratí právě UA ikdyž i RF to také zabolelo. Jenže podniky jako Antonov, Motor Sič na tom brutálně tratili - kdo by chtěl jejich zařízení krom Ruska? Čína vše okopíruje a pro Airbus i Boeing je to nežádoucí konkurent který brání rozšíření trhu. Jediný vážný stabilní odběratel bylo Rusko. A dodávali prostřednictvím ropo/plynové sítě možnost si slušně vydělat - podobně jako Bělorusku jinak by dávno byli za tržní euroamerické ceny na bubnu.Skrýt celý příspěvek

        • Ján Paliga
          08:28 10.06.2022

          Rusko nemalo dôvod bojovať s Ukrajinou a preto ju vojensky napadlo v roku 2014. Nemalo dôvod s ňou bojovať, tvrdilo, že sa ju nechystá napadnúť a prišiel 24. február 2022 a Rusko ...Zobrazit celý příspěvek

          Rusko nemalo dôvod bojovať s Ukrajinou a preto ju vojensky napadlo v roku 2014. Nemalo dôvod s ňou bojovať, tvrdilo, že sa ju nechystá napadnúť a prišiel 24. február 2022 a Rusko napadlo Ukrajinu..... V tom Piteri vám dávajú nejaké zastarané manuály ...Skrýt celý příspěvek

        • markus223
          09:00 10.06.2022

          Mně se líbí jak někteří lidé evidentně nejsou schopní pochopit, že sami Ukrajinci se chtějí bránit proti ruské agresi. Vůle Ukrajiny bojovat proti Rusku je zcela očividná. Ale ti ...Zobrazit celý příspěvek

          Mně se líbí jak někteří lidé evidentně nejsou schopní pochopit, že sami Ukrajinci se chtějí bránit proti ruské agresi. Vůle Ukrajiny bojovat proti Rusku je zcela očividná. Ale ti co tomu nevěří si to prostě musí vyložit tak, že je k tomu samozřejmě nutí válkychtivý Západ. :-DSkrýt celý příspěvek

        • Jura99
          09:13 10.06.2022

          Jedeš podle starýho manuálu. Ty jsi neslyšel poslední slova vůdce, že obnovuje stejně jako Alexandr Veliký ?! Žádné minské dohody, žádná federalizace, žádná denacifikace nejsou ...Zobrazit celý příspěvek

          Jedeš podle starýho manuálu. Ty jsi neslyšel poslední slova vůdce, že obnovuje stejně jako Alexandr Veliký ?! Žádné minské dohody, žádná federalizace, žádná denacifikace nejsou odteď předmětem speciální operace. Laskavě se douč nejnovější myšlenky vůdce, protože víš jak v minulosti dopadli nepohotoví soudruzi, různí trockisti a titoisti, kteří žili ve starých, už neaktuálních narativech ? V lepším případě gulag, v horším případě setkání se soudruhem Blochinem a jeho mauserovkou.Skrýt celý příspěvek

        • The Stig
          23:57 12.06.2022

          Docela humor. Čili bylo tedy v pořádku, že když si Ukrajina už nechtěla dále kálet na hlavu a řídit se bez námitek tím, co v Kremlu Napoleon pravil, tak proto měla býti potrestána ...Zobrazit celý příspěvek

          Docela humor. Čili bylo tedy v pořádku, že když si Ukrajina už nechtěla dále kálet na hlavu a řídit se bez námitek tím, co v Kremlu Napoleon pravil, tak proto měla býti potrestána doslova genocidou vlastního obyvatelstva? Dokonce i zabíjením obyvatel východní ukrajiny, které chtěli přeci tak bezmezně chránit, když je ukrajinští židozednáři již 8 let depresivně vykořisťovali a určitě zabíjeli po gorilionech?Skrýt celý příspěvek

    • Ján Paliga
      08:24 10.06.2022

      Zastupna valka? Neklam. Mordor napadol Ukrajinu pre stredoveké chute trpaslíka ... Ten to ukázal sám celému svetu.

      Zastupna valka? Neklam. Mordor napadol Ukrajinu pre stredoveké chute trpaslíka ... Ten to ukázal sám celému svetu.

  • Milan7
    21:28 09.06.2022

    Pěkný článek. Přesně toto téma mě zajímá.

    Pěkný článek. Přesně toto téma mě zajímá.

    • ZDKO
      15:02 10.06.2022

      Brzy vyjdou další texty na podobné téma ;-)

      Brzy vyjdou další texty na podobné téma ;-)

Načítám diskuzi...