UH-1Y – dokonalý taktický vrtulník

UH-1Y Venom; větší foto / Public Domain

Vrtulník UH-1Y Yankee společnosti Bell Helicopter je v boji prověřený stroj, který je navržen tak, aby podporoval celosvětové mise Námořní pěchoty Spojených států na další čtyři desetiletí. 

UH-1Y Yankee je vybaven ofenzivními zbraněmi, dokáže se vypořádat s veškerými hrozbami, je vhodný pro převoz posádky a dokáže operovat ve složitých podmínkách, což z něj činí dokonalý taktický užitkový vrtulník

„Typ UH-1Y je v současnosti celosvětově jediným multifunkčním bojovým vrtulníkem ve výrobě s plně integrovanými zbrojními systémy a softwarem pro bojové mise, říká Joel Best, ředitel pro rozvoj obchodu pro Evropu ze společnosti Bell Helicopter, „UH-1Y byl prvním multifunkčním letounem, jenž prověřil a certifikoval rakety APKWS ráže 70 mm, které jsou nyní v konfiguraci Námořní pěchoty Spojených států amerických standardem."

Linie vrtulníku Huey, do které patří i typ UH-1Y, byla poprvé nasazena již v bojových akcích ve Vietnamu. Současný Yankee čerpá z historie této konstrukční linie, je to ale špičkový moderní armádní letoun. Bell UH-1Y je mnoho kroků napřed před svými předchozími generacemi, a to jak z hlediska efektivity, tak z hlediska výkonu a bezpečnosti.

Program H-1 je nedílnou součástí plánu modernizace letového parku Námořní pěchoty Spojených států. Na základě zkušeností z bezpočtu expedičních operací a misí je UH-1Y konstruován tak, aby byl robustní, všestranný a dokázal operovat za všech povětrnostních podmínek.

Nejnovější typ Bell H-1 byl poprvé nasazen v roce 2009. Podílel se na misích ve válečných konfliktech a byl nasazen také při humanitárních akcích po celém světě. Vrtulníky UH-1Y nalétaly od roku 2009 více než 25 tisíc bojových letových hodin, a navazují tak na dědictví nejsilnější platformy Huey.

UH-1Y je všestranná moderní platforma. Díky svým integrovaným systémům, velké užitečné nosnosti a flexibilitě může být letoun rychle překonfigurován, aby mohl být nasazen v nejrůznějších typech misí. Stroj má také 85% shodu s vrtulníkem typu AH-1Z Viper, což zjednodušuje celkovou logistiku a sdílení klíčových technických komponentů.


Výcvik pilotů UH-1Y Venom.

Díky vynikajícím vlastnostem platformy UH-1Y dokáže vrtulník zvládnout plné bojové zatížení, nést veškeré bojové vybavení včetně raket a kulometů a také množství obranných protiopatření. Letová posádka UH-1Y je vyškolena na plnění všech typů misí a špičkoví školitelé jsou absolventi lekcí pro instruktory zbraní a taktiky (WTI).

Jak je ukázáno v videu , WTI nabízí speciální sedmitýdenní výcvik k vylepšení bojových schopností, výcviku vzdušné podpory a nočních letových operací. Tento druh výcviku poskytuje vědomosti a zkušenosti, díky nimž je UH-1Y dokonalou multifunkční bojovou platformou.

Bell UH-1Y Yankee, který je v současné době zvažován Ministerstvem obrany ČR jako nový typ vrtulníku pro českou armádu, je efektivním, prověřeným a moderním letounem, který představuje skvělou možnost pro modernizaci letového parku české armády.

Redakčně upraveno

 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

ROZHOVOR: Keith Flail o UH-1Y Venom a AH-1Z Viper pro Armádu ČR

Minulý týden proběhla v Praze konference Combat Helicopter, kde odborníci diskutovali o nejnovějších trendech a technologiích v oblastí strojů s kolmým startem a přistáním VTOL (Vertical Take-Off and ...

Armáda ČR míří k nákupu vrtulníků UH-1Y Venom

Podle deníku Právo a zdrojů Armádních novin komise odborníků Armády ČR a Ministerstva obrany ČR (MO ČR) doporučila nakoupit víceúčelové americké vrtulníky UH-1Y Venom. Armáda ČR poptává 12 vrtulníků, ...

Čáslavští piloti bitevníků L-159 ALCA proti vrtulníkům

Více jak dvoutýdenní mezinárodní cvičení HTIC (Helicopter Tactical Instuctor Course), které se konalo ve švédském Arvidsjaur, dnes skončilo. 

Američané schválili prodej vrtulníků UH-1Y Venom do České republiky

Ministerstvo zahraničí Spojených států v pondělí schválilo potenciální prodej 12 víceúčelových vrtulníků UH-1Y Venom pro Armádu České republiky. Celková částka prodeje dosáhne maximálně 575 milionů ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 3
  • KOLT
    16:18 12.02.2018

    Místo toho se to udělalo jako s CZ-805 BREN, fraška na kvadrát. Jen tentokrát je ta ostuda na mezinárodním poli podstatně větší a horší...

    kazd, AČR, respektive GŠ tu modernizaci DANA ještě podporuje! Jestli mě něčím Šlechtová překvapila, tak tím, že naprosto rozumně řekla: "Proč?" A když dostala tu blbou odpověď ohledně munice, tak se šprajcla. Zaplaťpánbůhzatydary.

  • Nesher
    16:13 12.02.2018

    kazd
    To je jasný, ale proč předstírat, že dělá tendr, je vážně nepochopitelné.
    Prostě vojáci Venom chtějí, nějaké gesto vůči USA (když téměř všechny větší zakázky dáváme do Evropy a pokud možno ještě neutrálním státům) je také OK. Tak otevřeně začnu jednat s USA a klidně si jako podmínku můžeme dát, že Doník přijme Miloše se vší parádou v Bílém domě. :-)
    Hotovo, vyřízeno a všichni spokojení

  • kazd
    16:01 12.02.2018

    Stropnickému je a byla armáda u zadele.
    US nabídku preferoval kvůli Zemanovi.
    Což nemuselo být primárně špatné, pokud by donutili Bell rozšířit zbraňovou paletu na Venomu nebo "naskočili" do nějakého tendru FMS
    třeba : http://www.janes.com/article/77025/sikorsky-contracted-to-deliver-17-black-hawk-helos-to-saudi-arabia

    jenže k tomu se připočetli lobisté - Šedivý atd.. a skončilo to ve stylu jak jsme viděli.
    On si to Stropnický vyzkoušel na Sokolech, prošlo mu to tak se cítil jistý. To že se Armáda nepostavila proti sokolům a modernizaci DAN je její největší selhání za posledních x let.

  • KOLT
    15:50 12.02.2018

    Jestli je to pravda, tak je Stropnický ještě větší idiot, než jsme si mysleli...

  • Nesher
    15:40 12.02.2018

    Tak Sikorski/LM již ohlásil, že vrtulníky S-70M / S-70i byly certifikovány k používání PTŘS Hellfire. Integrace PTŘS je plně propojena s palubními přístroji.
    AČR má po problému, vysněný univerzál je na trhu :-)
    http://www.defence24.pl/przeciwpancerny-black-hawk-certyfikowany

  • Nesher
    15:34 12.02.2018

    Zajímavý článek: Dle vyjádření bývalého MO Stropnického byl reálně zvažován vždy jen UH-1Y, nejen kvůli svým parametrům, ale i jako zahraničně-politické gesto vůči USA, na čemž není nic zlého, nicméně pak spolu s autorem článku nechápu proč se to udělalo tak blbě, prostě armáda chce Bell, politicky to dává více než smysl, tak ho prostě koupím a hotovo (stejně postupovali Slováci).
    Proč do toho tahat další země a vytvářet dojem tendru a zbytečně si dělat problémy ve vztazích s Itálií či Francií je opravdu těžko pochopitelné.
    https://www.euro.cz/blogy/kryci-jmeno-mluvka-bez-odvahy-1393617

  • Flader
    13:55 12.02.2018

    Ešte som zvedavý ako budú vyzerať tie stroje pre Tunisko na budúci rok :D

  • Rase
    10:07 12.02.2018

    Lukas:
    mno osobně si takový stroj umím dost dobře představit. Třeba takový AH-60L Arpia IV vypadá moc dobře - ještě drsněji. Za mě rozhodně lepší než UH-1Y :D

    https://i.pinimg.com/600x315/75/76/15/757615f0428edda80b8e0f7dd49f9e15.jpg

  • Lukas
    08:18 12.02.2018
  • Flader
    08:07 12.02.2018

    Už viackrát to tu bolo spomenuté:

    Potrebuje vôbec AČR "bitevné" vrtulníky, keď má celú letku L-159?

  • Rase
    07:11 12.02.2018

    cejkis
    Puvodne se mely Mi24 zrusit bez nahrady. Az Stropnicky prisel s tim, ze se zmodernizuji a jedeme dal. Stropnicky ale taky lhal o mnoha vecech, tak berme jeho plany s rezervou. Dalsi veci je, ze snad nikdy se neresil nakup plnohodnotneho bitevniku pro AČR - jen udrzovani stavajicich, nebo nakupem mensiho stroje co zvladne vyzbroj.

  • Scotty
    06:39 12.02.2018

    cejkis
    To je tvůj dojem, nebo máš pro své tvrzení konkrétní zdroj?

  • KOLT
    00:41 12.02.2018

    Skutečná náhrada bitevních vrtulníků se bude řešit až ve chvíli, kdy Mi-35 půjdou do šrotu nebo na prodej...

  • cejkis
    23:53 11.02.2018

    Šlachtová pokračuje v nákupu. Bitevní Mi35 budou nahrazeny dopravními vrtulníky s nespecifikovanou výzbrojí.

    Prosím celou řadu chytráků píšící o Cobrách, aby přestali snít. Tahle země právě končí s bitevními vrtulníky navždy.

  • KOLT
    18:38 11.02.2018

    Naše Mi-171 nemají AFAIK kabeláž pro žádné zbraně, všechno by se muselo dodělat atd. Kašlat na to, za deset let je stejně můžeme odprodávat...

    Malé LUH mohou dělat "bitevní" akce, vizme právě AH-6 (proti nimž v AČR bych nic neměl ;-) ). Těžko mohou ale dělat ozbrojený doprovod větším strojům kupříkladu při CSAR. Tedy mohou, ale riziko je fakt veliké.

    Především by si to chtělo ujasnit, kolik kategorií je ČR ochotna provozovat. Podle mě by byly ideální čtyři – 1) LUH, 2) UH, 3) CH, 4) AH. Ale obávám se, že to neprojde, takže budeme muset škrtnout minimálně CH, pravděpodobně i AH :-/
    Škrtnutím CH musíme UH pořizovat dostatečně velký, tedy minimálně na úrovni Mi-171 (což BH skutečně není, ani ne tak výkony, jako ložnou plochou a způsobem nakládání materiálu).
    Škrtnutím AH buď musíme pořídit LUH, který bude mít schopnost nést PTŘS nebo se prostě smíříme s tím, že o tu schopnost přijdeme. Částečně by se to dalo suplovat integrací PTŘS do L-159 (což by tak jako tak nebylo od věci).

  • skelet
    18:12 11.02.2018

    Ale proč si komplikovat život, když pro L-159, nové vrtulníky a Gripeny budeš kupovat "70"?
    Nicméně nemyslím, že by se to kdy stalo..

  • Luky
    13:04 11.02.2018

    Já v tom taky nevidím nic zásadně důležitého Skelete. Ona i ta Mi-24 má spíš takovou protipovstaleckou bitevní hodnotu. A protože unese víc salvových raket než LUH, někomu by to mohlo chybět. Proto jsem psal, že by se v poslední době dokoupená výzbroj mohla užít na Mi-171, která toho dokonce uveze víc. Možná ale nakupovali jen tolik, aby to dostříleli do vyřazení Hindů...a od ČSLA už nic nemají, nevím.

    Takže ok, pokud potřebujeme bitevní podporu v podobě vzdušné arty, dozbrojme Mi-171 západní a tuzemskou výzbrojí.

  • skelet
    12:17 11.02.2018

    Luky: dozbrojení našich Mi-171š výzbrojí UB32-57, B8V20 a UPK23-250 nemá moc smyslu. PPokud už by ses s tím chtěl babrat, tak už rovnou 70mm rakety (včetně laserem naváděných) a Plameny.

  • Jara
    12:11 11.02.2018

    Luky
    Jak jste asi poznal jsem pro zachování :)

  • Luky
    12:00 11.02.2018

    Klasický bitevní vrtulník kategorie Cobra, Apache, Tiger, Mangusta, Poštolka to samozřejmě není.
    Už jsme se o tom hodně bavili, zda tuto kategorii za ty prachy nepustit...

  • Luky
    11:57 11.02.2018

    V Namu létaly nejnebezpečnější mise AH-6 s podvěsy a dveřním střelcem.

    Tady můžou být dva dveřní střelci + podvěšená výzbroj v daleko větší účinnosti i přesnosti. Ten stroj má i výkon, o kterém se AH-6 nesnilo, větší výkon než Lakota.
    Odolnost to má taky větší, zdvojované systémy, pokročilý pancíř.

    Ale nepřu se o to, jestli je bitevník...i když AH-6 není OH-6. :)

  • Jara
    11:40 11.02.2018

    Luky
    Jestli je to tak ... OK, ale pak taky zapomínáte, že pro plnohodnotnou podporu sil a eskortni účely ( úlohy pro bitevní vrtulnik) má takový lehký vrtulnik jako H 145 zásadní omezení a to je odolnost ( pancéřování ) a proto je to i přes možnost použit moderní výzbroje ( ikdyž tady bude také velké omezení nosností malého vrtulníku) degradace schopnosti ....
    jako doplnění schopností AČR Ok,ale náhrada bitevniku to v žádném případě není

  • Luky
    11:18 11.02.2018

    podle mě hledala armáda LUH s AT schopností, aby ji po vyřazení Hindů neztratila (v Hindu ji měla dost omezenou imho)

    Težší typ zůstane v modernizované Mi-171, přimlouval bych se za její dozbrojení (6x S-5,S-8, 23mm, granátomety)...armáda by pak vlastně ani žádnou schopnost neztratila, jen by získala

    Pokud se budeme bavit o eskortních úkolech, LUH může nést i Stingery, takže zase jen získáváme.
    Do budoucna jako náhradu MiLů dává smysl H 225, který lze dokonce dozbrojit ovládanou kanonovou věžičkou nebo i raketnicemi. Osobně to nepokládám za nutné.
    Proti UH-60 nic nemám Kolte, ale pro zajišťování transportních úkolů to spíš chce něco většího.

  • Jara
    10:56 11.02.2018

    Ano to je přesně o čem mluvím srovnávají se neporovnatelné kategorie....
    Ano pro průzkum vysazování členů spec. Sil v městském prostředí se hodí “ malý ptáček” a nemám nic proti jeho koupi, ale vyřazením MI 24 bitevniky v AČR končí ( nemám nic proti vyřazování sovětských střepů) a náhrada by byl Tigr nebo AH1, úkoly bitevního vrtulníku není jen odpal PTŘS ze skrytí, ale třeba i doprovod a přímá podpora sil a k tomu se opravdu malý rachotický vrtulníček s raketkou nehodí .
    A za druhé k aeromobilnim operacím nad nepřátelským územím Medavac a případná palebna podpora na to se zas hodí těžší typy jako Venom, black hawk nebo evropský H 225 caracal.
    A já se tedy ptám co armáda chce??? Tohle si ujasnit je základ .

  • Nesher
    10:46 11.02.2018

    Kolt
    Může být, já to sem dal jako informací. Nicméně vzhledem k dnešní náladě v kongresu a naší staro-nové volbě prezidenta to může vyvolávat všelijaké pocity.
    To že jsme za babráky, to je myslím jisté.

  • KOLT
    10:13 11.02.2018

    Pokud armáda řekne, že chce skutečně LUH (což Venom už tak úplně není, nebo je minimálně na horní hranici), schopnost odpalovat PTŘS a nepožaduje plnění misí CSAR, tak je to přesně tak, jak píšete, Luky. H154M je moderní, mrštná a poměrně levná potvůrka, která by toto měla přesně splňovat (to by je tam úmyslně, protože momentálně to nesplňuje, jen je to v plánech, nicméně jsou to plány, které se velmi pravděpodobně uskuteční). V tom případě bych ale větší vrtulníky nakupoval v USA (což vy samozřejmě ne :-) ). Čímž se nabízí UH-60, který je ale menší a méně universální než Mi-171, nebo CH-47, čemuž zase moc nevěřím, že bychom skutečně udělali...

  • Luky
    10:04 11.02.2018

    Kdyby to všechno bylo jen o jednom typu vrtulníku, tak bude třeba ten velmi drahý UH-1Y dávat smysl. Je to takový průnik velikostí i schopností.
    Pokud těch typů stejně bude víc a ono bude, tak jsem z H154M nadšený.
    Takže by mohli teď vzít "levné" EC na ozbrojený průzkum, AT role, transport speciálů, ochranu hranic, MEDEVAC atd. Cenově i provozně by to vyšlo parádně a získali by spoustu schopností a menší stroj, který opravdu chybí.

    Do budoucna už by se pořizoval velký transportní typ, který by nebyl zatěžován zbytečnými AT požadavky a podobně.

    @kazd
    super video

    @jara
    "plnohodnotná náhrada" - i takto lehký stroj s laserem řízenou raketnicí a Spike je v podpoře mnohem dál, než působivý Mi-24. Ona totiž kromě salvových raketnic nic moc nepřináší. A ty by šli spolu s 23mm kanóny integrovat na Mi-171...

  • KOLT
    09:57 11.02.2018

    Nesher, nechci se hádat, ale mám dojem, že Kongres schvaluje hromady nabídek, z kterých se neuskuteční kde co. Takže budeme maximálně za babráky, co šest let nedokázali ani pořádně specifikovat, co vlastně chtějí...

  • Jara
    21:05 10.02.2018

    Jsem opravdu zvědavý jestli se nikdy veřejně dozvíme co je vlastně požadováno a co je nabízeno ? Ano konec MI 24 Ok . Ale H145 a UH 1 jsou oba technicky a kategoricky rozdílné vrtulníky. A ani jeden není bitevní .....beru,že naší armádě by se hodil střední transportní vrtulnik (něco menšího než Mi17)schopný třeba i palebně podporovat pěchotu ... v tom případě by ale Uh 1 měl soutěžit s Black Havkem nebo H 225...... a náhrada bitevníku,by měl být zas bitevnik jestli například H 145( jakoby malinký bitevníček) nahradí Mi 24 , tak to samozřejmě nemůže být považováno za plnohodnotnou náhradu...

  • Nesher
    14:17 09.02.2018

    Ono to totiž může mít pro ČR i celkem negativní mezinárodní dopady
    Nechat si US kongresem schválit nabídku a pak říci, sorry jako, my si to rozmysleli a začínáme znova nevypadá zrovna důvěryhodně
    https://www.euro.cz/byznys/co-bude-s-vrtaky-1392802

  • kazd
    14:10 09.02.2018

    nicnéně gen. Šedivý to asi nevzdá tak lehce

    "Šlechtová 4:58 - 9. 2. 2018 :
    Rozhodnutí o vrtulnících jde do finále. Jsem si vědoma potřeb armády a voják je u mě vždy na prvním místě. Zpřesnění specifikací, na kterém jsme se dnes s velením armády shodli, je správným krokem ve správný čas"

  • kazd
    13:53 09.02.2018

    každopádně vývoj H145M jde rychle dopředu
    testování laser guided 70 mm ve švédsku
    https://www.youtube.com/watch?v=2FECb2L45t8

    "Guided munitions, including the Lockheed Martin AGM-114 and Rafael Spike anti-tank missiles, will follow in 2019."
    BTW: po Srbsku asi zvažuje koupi asi někdo další z našeho regionu
    "Serbia is the launch customer for the modification, but Fanchini says it has secured an additional Eastern European customer for HForce on the H145M.."

    Nabídku USA beru jako neverending story
    https://www.flightglobal.com/news/articles/singapore-airbus-helicopters-could-offer-armed-h145-445759/?utm_source=Sailthru&utm_medium=email&utm_campaign=ebb%2002.09.18&utm_term=Editorial%20-%20Military%20-%20Early%20Bird%20Brief

  • Rase
    13:23 09.02.2018

    petres:
    neskutečně zajímavé informace. Já s tím vlastně ani nemám problém. Navíc MO má teď jako prioritu modernizaci pozemních sil a utrácení desítek miliard jen za vrtulníky není zrovna vhodné. MO ukáže že konečně nakupuje techniku, MF to nebude moc stát, AČR si může odškrtnout náhradu zastaralých strojů a vlastně je to dobré i pro vojáky, jelikož cokoliv je lepší než nic.

    ps. UH60 můžeme koupit třeba jako náhradu zase něčeho jiného .))
    On totiž UH-1Y a Augusta nejsou zrovna ideální (což ostatně ani H145M)

  • petres
    12:42 09.02.2018

    Možná dochází k posunu zájmu o konkrétní typ. Zajímali by mne alespoň rámcově (co je možné zveřejnit), jestli upravené specifikace, které měly být do konce ledna jsou blíže těžšímu UH-1Y nebo lehčímu H145M.

    https://www.securitymagazin.cz/defence/exkluzivne-proc-skoncil-tendr-na-vrtulniky-roli-muze-hrat-tajna-schuzka-babise-s-nemeckym-generalem-1404059017.html

  • kazd
    10:30 09.02.2018

    trochu OT, ale dobré srovnání
    Představa, že jde dělat práci s Mi17 nebo dronem je dost děsivá z hlediska nákladů.
    Po x letém placení výcviku CLV na Mi2 (aby měli v LOMu co servisovat), který nahradí lehké Enstromy (nákladově řádově jinde) ...další ukázka jak lze věci dělat a jak se dělají.

    http://www.vtusp.cz/news/do-technologie-svetove-spicky-je-zapojen-i-brus-z-vtu
    vs
    https://liberecky.denik.cz/zpravy_region/chemici-kontrolovali-radiaci-z-vrtulniku-20160201.html

  • TF_HU
    13:34 25.01.2018

    Rase

    Pardon, co to melete?
    Cože to vojáci šijí? Vy jste byl u toho?

  • Rase
    10:40 25.01.2018

    kazd:
    uvidíme jak svoje požadavky formulují vojáci. zda to bude šité na míru jednomu stroji (nebo spíš výrobci - Bell), nebo zda bude umožněna soutěž mezi více stroji. Reálně se jede všechno znovu.

  • Jara
    15:05 11.01.2018

    Flader
    Diky! Ale zajímala by mě i Italská kazd děla ze by mohl něco vědět tak uvidime....

  • Jara
    14:57 11.01.2018

    Kazd
    Ano náznaky americké nabídky jsou diky americkému kongresu zhruba známy. Já vás vyzval na to aby jste mi prozradil zdroj ze kterého čerpáte co se tyče té italské?
    Kdo se ztrapní v diskusi se teprve uvidí.... já se ptám protože mě to opravdu zajima a s tím mým ztrapněnim nemějte starost já to kdyžtak prežiju...

  • Flader
    14:40 11.01.2018

    Jara osprvedlňujem sa, bolo to hneď vo vedľajšom vlákne:

    Americké ministerstvo zahraničí ve vydaném prohlášení schválilo prodej 12 vrtulníků UH-1Y Venom, 25 motorů General Electric T-700 GE 401C (jeden náhradní), 13 navigačních systémů Honeywell Embedded GPS/INS a 12 kulometů M240 ráže 7,62 mm.

    Zdroj: http://www.armadninoviny.cz/americane-schvalili-prodej-vrtulniku-uh-1y-venom-do-ceske-republiky.html#diskuze

  • kazd
    14:32 11.01.2018

    je tam jeden náhradní motor 12x2 +1
    chcete se dál v diskuzi ztrapňovat ?

  • Flader
    14:31 11.01.2018

    Jara, prejdi si túto diskusiu, riešilo sa to tu myslím aj so zdrojom o pár strán dozadu.

  • Jara
    14:22 11.01.2018

    Nevím na co si tu hrajete a začínáte s nějakým Rambo? Měl jsem na mysli reálné nasazení třeba v Afghánistánu,nebo tam vrtulníky normálně nelítají nad povstaleckymi územími? Ale dobra tak co je součástí balíku Američanů známe aspoň z hruba .... třeba je tam i 25 náhradních motoru
    A mohl by jste mi prosím vás prozradit váš zdroj,moc rad bych videl nabídku Italů a třeba se pak zdržel i zbytečných komentářů. Diskuze v tomto občas nebývají moc platné ..... protože já napsal ze pokud nevíme přesně co je součástí nabídek nemůžeme porovnat cenu. Takže ? Prozradite mi vás zdroj na italskou a případně i americkou nabídku? Protože jestli ne tak s tím venomem s kulometem a italským po zuby vyzbrojeným a přesto levnějším strojem pěkně kecate....

  • kazd
    13:02 11.01.2018

    Jara:
    nemá smysl zde opakovat 1000 napsané, možná byste si mohl přečíst diskuzi
    - tendr zrušený ani pozastavený není
    - žádné špičkové senzory, vymetnice klamnych cílů, nesenou výzbroj pro podporu pěchoty HU1 Y oproti ostatním nabídkám nemá, je to právě naopak, je nabízen beze zbraní jen s kulometem 7.62mm aby vyšla aspoň trochu přijatelná cena. Na rozdíl od nabídek Leonarda a Airbusu, kde za cca 1/2 ceny je plnohodnotná výzbroj včetně PTŘS a možnosti nést A-A rakety (na cvičení našich gripenů proti vrtulníkům jsem kdysi dával odkaz, realita ve válce na Falklandech se dá taky najít).
    - váš námět nasazení samotného UH1-Y s kulometem nad nepřátelské území naprosto neodpovídá realitě bojových operací, teda kromě Rambo II

  • Jara
    12:42 11.01.2018

    Tak jsem docela rad ze ten tendr zrušily nebo pozastavily než vlastně armáda řekne co chce za vrtulníky a jak bude vypadat vrtulníkové letectvo....
    S cenou Venom bych to tak nepřeháněl je dráhy z jednoduchého důvodu a ten je ze to je 100centi vojensky vrtulnik a je podle toho vybaven At už se jedna o špičkové senzory, vymetnice klamnych cílů nesena výzbroj pro podporu pěchoty....
    Kdežto konkurence nabídla civ stroje s vojenským rádiem a zeleným nátěrem.
    Požadavky MO byly nesmyslné a každý mohl nabídnout co ho napadlo takže cena se nedá srovnávat.
    Za druhé doufám ze nikoho nenapadne vyměnit bitevním za nějaký civ stroj bitevní, doprovodné úkoly přeci nemůže plnit stroj který k zemi pošlete “devitkou”
    Až se vystribri co armáda potřebuje ( podle mě je to transportní vrtulnik schopny přežít na nepřátelském území a plnohodnotný bitevní stroj) tak se nabídka Bellu musí ukázat jako velice zajímavá i s ohledem na už existující zázemí a silné vazby na nás průmysl ( dodavatel motoru pro bell vyrábí i u nás například ) . A pro tu záchranku se muže koupit cistokrevny levný civ stroj ten má v bell také v nabídce a už s nim léta naše policie.... Tak podle mě není co vymyslet

  • KOLT
    11:41 11.01.2018

    TF_HU, když už "vás tu máme" :-) mohu se zeptat, jakou dáváte šanci tomu, že se aktuální "tenrd" zruší a bude se vybírat znovu?

  • CerVus
    09:11 11.01.2018

    TF_HU: Tím menší jsem myslel zhruba H225M nebo spíše levnější H215M. Na takovou NH90 mít už nebudeme. Stejný výrobce jako u menších strojů by snad byla potom i výhoda v rámci servisu.
    Ono to samé může nabídnout i Leonardo v podobě aw109 Power (aw109LUH je o dost dražší) a aw149.
    Já třeba chápu výhody Venomu. Jenže ten už je váhově na samém okraji středních vrtulníků a cena je astronomická. Plus potom co jsem viděl dokument vývoji vrtulníků kde konstrukce UH-60 ustála nouzové přistání s dotekem přes ocas, zatímco UH-1 se zlomil jako sirka a když jim během testování UH-60 nouzově přistála v lese a za dva dny po výměně rotoru opět odlétla, je celkem pochopitelné, že v americké armádě je jejich počet rozložený v poměru 10:1 a stále klesá.
    Každopádně zpět k 145M. I když je menší, tak má své výhody. Zatímco Venom by byl ozbrojený a zároveň vezl vojáky, tak tady díky teoreticky vyšším počtům mohou některé 145M být čistě "ozbrojený" doprovod. Větší počet je i lepší pro vyšší dostupnost strojů s ohledem na servis. Levnější letová hodina je jasná. Oba ty stroje mají navíc jen dva zbraňové závěsy což je vzhledem k nosnosti a možnostem uh-1 gunshipů ve Vietnamu u Venomu zarážející.

  • TF_HU
    08:09 11.01.2018

    CerVus

    co jsem ale chtěl podotknout...vyřazení Mi 171 je ještě teoreticky v nedohlednu a rozhodně jej nebude nahrazovat nějaký menší stroj. To by byla debilita hodná někoho neinformovaného. Počty strojů se vztahují na x dalších věcí, nerad bych aby to dopadlo jako s ALCA...

  • TF_HU
    08:07 11.01.2018

    CerVus

    Též si myslím, že by H145M byl vhodnějším strojem naplňující požadavky na LUH. UH1Y je přece jen trochu větší stroj než se původně uvažovalo. Jeho výhodou je čistě vojenská konstrukce, ověřená konstrukce a rychlost dodání. Pokud se nepletu u H145M němci nedokázali dát státní záruku, tedy ten kontrakt by asi nemohl být v režimu vláda - vláda a proto z užšího výběru vypadli. AW má nevýhodu, že její M verze je stále jen spíše teorií a jakékoli zbraňové systémy by se musely certifikovat...pokud už tak nečiní.

Stránka 1 z 3