UH-72A Lakota: Dodávky pro americkou armádu pokračují

Foto: UH-72A Lakota nad Mexickým zálivem. / Texas National Guard
Foto: UH-72A Lakota nad Mexickým zálivem. / Texas National Guard

Evropský výrobce Airbus Helicopters (dříve Eurocopter) dodal americké armádě již 300. vrtulník UH-72A Lakota. Pro české čtenáře je jistě zajímavá skutečnost, že UH-72A Lakota je jedním z možných adeptů na nový vrtulník pro Armádu České republiky.

Evropský výrobce uzavřel v roce 2006 kontrakt na dodávku celkově 345 vrtulníků UH-72A Lakota. Cena kontraktu se odhaduje na 3 miliardy dolarů. Stroje v americké armádě US Army a americké Národní gardě nahrazují zastaralé vrtulníky Bell UH-1 Iroquois a Bell OH-58 Kiowa.

Počátky programu lze vystopovat do roku 2004, kdy americká armáda ukončila vývoj průzkumně-bojového RAH-66 Comanche. Peníze z ukončeného programu byly přesměrovány na program lehkého vrtulníku LUH (Light Utility Helicopter).

 

Vrtulník UH-72 A Lakota v soutěži LUH porazil Bell 210, Bell 412, MD Helicopters MD Explorer a  AgustaWestland AW139 M . J menované vrtulník y mohou naši čtenáři brát automatick y jako možné kandidát y pro Armádu České republik y. Podle našich informací představu armád y splňuje například Agusta Westland AW139M schopn ý plnit také úkol y palebné podpor y, případně lehčí varianta AW109 .

 

Americká armáda si vrtulníky UH-72A Lakota pořídila v sedmi různých konfiguracích. Vrtulníky najdou uplatnění při ostraze hranic, SAR (Search And Rescue), záchraně lidí, při dopravě VIP i živelných pohromách.

 

Žádná verze však není ozbrojená a nemá žádné obranné prostředky. Vrtulník UH-72A Lakota je primárně určen k nasazení na území Spojených států.

 

Existuje koncept ozbrojené verze označované jako AAS-72X. Vývoj a zavedení ozbrojené verze do výzbroje je však ve hvězdách. Připomeňme, že Armáda ČR požaduje stroj schopny plnit roli palebné podpory.

 

Vrtulník UH-72A Lakota „č. 300“ je určen pro americkou Národní gardu v Missouri. Gardisté získají stroj v konfiguraci Security and Support (S&S). Vrtulník této verze je schopný pomáhat při živelných katastrofách, i při ostraze hranic.

 

Na palubě S&S najdeme e lektro-optické pouzdro, včetně termovizní kamer y, výkonný světlomet, kameru s digitálním záznamem, datalink i po hy blivou digitální mapu. Národní garda UH-72A Lakota S&S využije především při ostraze hranici a při boji s drogovými pašerák y.

 

Zdroj: IHS Janes

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ukrajinská armáda přišla o tři vrtulníky

Před několika dny došlo na východě Ukrajiny k vážnému incidentu. Ukrajinská armáda přišla o dva bojové vrtulníky Mi-24 a jeden dopravní Mi-8. K sestřelení vrtulníků se přihlásily pro-ruské síly.

Bitevní vrtulníky T129 pro tureckou armádu

Turecká pozemní armáda (Türk Kara Kuvvetleri) získala prvních devět bitevních vrtulníků T129A EDH (Erken Duhul Helikopteri). Vrtulníky v turecké armádě postupně nahradí americké bitevní stroje AH-1 ...

US Army vybírá nástupce AH-64 Apache a UH-60 Blackhawk

Již v červnu letošního roku americká armáda US Army načrtne svou vizi vrtulníkového letectva poloviny 21. století. V polovině roku US Army vybere dvojici soutěžících, kteří pro americkou armádu ...

CH-53K King Stallion oficiálně představen

Americká námořní pěchota US Marine Corps (USMC) oficiálně představila těžký vrtulník CH-53K King Stallion. Jde o největší a nejtěžší vrtulník v Ozbrojených silách Spojených států.

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Stránka 1 z 3
  • Had112
    23:16 24.05.2014

    Podle knihy EVROPSKÉ VRTULNÍKY
    AW 139
    Hmotnost - prázdná 2 622 kg
    Hmotnost - maximální 6 400 kg
    Dolet 750 km
    Dolet s PPN 1250
    Rychlost - maximální 320 km/h
    Rychlost - cestovní 306 km/h

    Bell 412 EP
    Hmotnost - prázdná 2 935 kg
    Hmotnost - maximální 5 397 kg
    Dolet 687 km
    Dolet s PPN 1205 km
    Rychlost - maximální 259 km/h
    Rychlost - cestovní 235 km/h


    Vojenské verze
    Agusta AW 149
    Bell UH-1Y Venom

    Zajímal by mě článek o všech čtyřech vrtulnících a jejich porovnání. Jde o dobré vrtulníky.

  • flanker.jirka
    17:19 24.05.2014

    Co takhle zkusit vyhandlovat zpět za W3A Sokoly 1:1 Migy 29, co jsme polákům darovali :-D (některé kusy mají prodlouženou životnost do roku 2026).
    Ceny bych moc nesrovnával, všichni víme, že pro AČR jsou ceny všeho nadstandardní, obvzláště když si tam necháte našroubovat "pár šroubků navíc" :-D

    to Mediciman: co takhle srovnat jiné parametry, třeba cestovní rychlosti Bell 412 má 226 km/h a AW 139 má 306 km/h

    Jestli chce někdo nahrazovat Mi 24/35 tak doufám bude brát v úvahu ochranu posádek, nějaké minimixerky bez ochrany jsou spíše pro kamikaze mise.

  • Medicman
    19:18 23.05.2014

    Fakta o AW 139 - Hmotnost: 3622 kg, spotřeba 222 litrů/100km Délka: 16.66 m

    Bell 412 - Hmotnost: 3079 kg, spotřeba 188 litrů/100km Délka: 17,1 m

    (Délka je včetně rotoru)

  • Had112
    18:17 23.05.2014

    AW 139 byl vlastně vyvíjen jako nástupce Bellu 412, podílel se na tom i Bell Helicopter. Je lepší, lehčí a výkonnější. AW 139 je z kompozitních materiálů a má mít co nejnižší pořizovací a provozní náklady.

    Je vyvíjena i o něco větší speciální vojenská verze AW 149, má postranní křídla se čtyřmi závěsníky.
    Zdroj kniha EVROPSKÉ VRTULNÍKY.

    GALERIE AW 149:
    http://www.pzl.swidnik.pl/media_gallery/files/popup/178/6/?category=0&type=&keyword=

    ZÁCHRANNÉ PRÁCE AW 139:
    http://www.youtube.com/watch?v=JGAqZUUE7ls

  • Medicman
    23:39 22.05.2014

    Asi to fakt Agusta priskritila.

    Dle mého AW139 nemá šanci. Má velkou spotřebu a velké rozměry a proto není vhodná pro záchranné práce. A jistě i velkou cenu. O tom že je to dobrý stroj nepochybuji, přece jenom 600 prodaných kusů něco znamená, ale ani k té palebné podpoře se nehodí.

    Pravděpodobnější na základě ceny, rozměrů a spotřeby vidím UH-72A Lakota, Bell 412, případně vyvíjený AW169. AS565 - by byla asi nejkvalitnější volba, i co se té palebné podpory týče, ale cena je jen o něco málo nižší než u AW139, takže také asi NEE.

    Vím že v minulosti byly stížnosti na velkou spotřebu Sokolů a chtěli je proto nahradit. A rozměry Sokola byly také kritizovány.

    Ceny (přibližné) :

    UH-72A Lakota, Bell 412, AW169 (cca 7 mil USD)
    AS565 ( 9-10 mil USD)
    AW139 (10-11 mil USD)

  • Matesaax
    20:12 22.05.2014

    Ja myslim,ze tohle nikdo resit nebude a koupi se uplne jine typy...svym zpusobem nechapu Polaky,kteri by mohli nabidnout nove verze Sokolu a misto toho jeste osoli ceny GO Sokolu na neunosnou mez..i kdyz je otazka zda vlastnik Agusta ma vubec zajem delat Sokoly,kdyz maji lepsi AW-139 v nabidce.

  • Had112
    16:41 22.05.2014

    Bylo by hezké, kdyby tu létali stroje jako AW-139, UH-72A Lakota, MD EXPLORER, UH-60 Black Hawk (jeho části se u nás vyrábí). Nebo menší Bell 429, Bell 407GT, AS565 Panther. Ale v ČR už létají dva výborné a dostatečně univerzální stroje Bell 412 EP a EC 135 T2 u PČR, které se osvědčili a je tu i pro ně zavedený servis. Oba se dají i těžce vyzbrojit. Mohlo by to být nejvýhodnější řešení. V současnosti jsou největším nepřítelem přírodní katastrofy, které musí AČR u nás řešit. Vrtulník musí mít jeřáb, dostatečnou kapacitu a výkon, aby mohl vyset nad domem v nepříznivém počasí a zachránit z něj celou rodinu (třeba 5 členů), tak aby nemusel s každým jednotlivě odlítat na shromaždiště. Ale nesmí být příliš těžký, aby ho unesli střešní heliporty na nemocnicích.
    Cvičení s oběma stroji PČR. http://www.youtube.com/watch?v=1HlPNk2w8ZU
    Varianty Bell 412 https://www.facebook.com/media/set/?set=a.591461557604387.1073741865.441115829305628&type=3

  • xawer
    12:33 21.05.2014

    :Medicman
    "...A oproti AW109 nabízí uspokojivou nosnost cca 2200-2400 kg (AW109 cca 1200kg)..."
    AW109 LUH cca 1500kg

  • Matesaax
    12:26 21.05.2014

    AW-139 je ve sve kategorii spickovy stroj a neverim,ze v soucasne mizerii nasi armady se najdou penize na nakup hned 16 kusu.S trochou stesti mozna bude agusta u linske zachranky v poctu par kusu,ale v Namesti budou letat lehke vrtulniky napr.zminovany Bell 407.

  • mu7705
    12:01 21.05.2014

    Mě osobně by se také líbil nákup AW-139M, což z hlediska využití mělo hlavu a patu, ale uvedl jsem jen informace, které se ke mě dostaly. Ten Bell 407GT se tady intenzivně předváděl a zapadá to do informací o lehkém typu vrtulníku.
    Nevím nakolik MO ČR bude spěchat s výběrem, ale pokud má být AW-169 hotová v roce 2015, tak se to možná i stihne :)
    Je ovšem otázkou, jestli a jakou kdo má na MO kdo představu o tom, jaký typ vrtulníků by to mohl ve skutečnosti být.

Stránka 1 z 3