UH-72A Lakota: Dodávky pro americkou armádu pokračují

Foto: UH-72A Lakota nad Mexickým zálivem. / Texas National Guard
Foto: UH-72A Lakota nad Mexickým zálivem. / Texas National Guard

Evropský výrobce Airbus Helicopters (dříve Eurocopter) dodal americké armádě již 300. vrtulník UH-72A Lakota. Pro české čtenáře je jistě zajímavá skutečnost, že UH-72A Lakota je jedním z možných adeptů na nový vrtulník pro Armádu České republiky.

Evropský výrobce uzavřel v roce 2006 kontrakt na dodávku celkově 345 vrtulníků UH-72A Lakota. Cena kontraktu se odhaduje na 3 miliardy dolarů. Stroje v americké armádě US Army a americké Národní gardě nahrazují zastaralé vrtulníky Bell UH-1 Iroquois a Bell OH-58 Kiowa.

Počátky programu lze vystopovat do roku 2004, kdy americká armáda ukončila vývoj průzkumně-bojového RAH-66 Comanche. Peníze z ukončeného programu byly přesměrovány na program lehkého vrtulníku LUH (Light Utility Helicopter).

 

Vrtulník UH-72 A Lakota v soutěži LUH porazil Bell 210, Bell 412, MD Helicopters MD Explorer a  AgustaWestland AW139 M . J menované vrtulník y mohou naši čtenáři brát automatick y jako možné kandidát y pro Armádu České republik y. Podle našich informací představu armád y splňuje například Agusta Westland AW139M schopn ý plnit také úkol y palebné podpor y, případně lehčí varianta AW109 .

 

Americká armáda si vrtulníky UH-72A Lakota pořídila v sedmi různých konfiguracích. Vrtulníky najdou uplatnění při ostraze hranic, SAR (Search And Rescue), záchraně lidí, při dopravě VIP i živelných pohromách.

 

Žádná verze však není ozbrojená a nemá žádné obranné prostředky. Vrtulník UH-72A Lakota je primárně určen k nasazení na území Spojených států.

 

Existuje koncept ozbrojené verze označované jako AAS-72X. Vývoj a zavedení ozbrojené verze do výzbroje je však ve hvězdách. Připomeňme, že Armáda ČR požaduje stroj schopny plnit roli palebné podpory.

 

Vrtulník UH-72A Lakota „č. 300“ je určen pro americkou Národní gardu v Missouri. Gardisté získají stroj v konfiguraci Security and Support (S&S). Vrtulník této verze je schopný pomáhat při živelných katastrofách, i při ostraze hranic.

 

Na palubě S&S najdeme e lektro-optické pouzdro, včetně termovizní kamer y, výkonný světlomet, kameru s digitálním záznamem, datalink i po hy blivou digitální mapu. Národní garda UH-72A Lakota S&S využije především při ostraze hranici a při boji s drogovými pašerák y.

 

Zdroj: IHS Janes

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ukrajinská armáda přišla o tři vrtulníky

Před několika dny došlo na východě Ukrajiny k vážnému incidentu. Ukrajinská armáda přišla o dva ...

Bitevní vrtulníky T129 pro tureckou armádu

Turecká pozemní armáda (Türk Kara Kuvvetleri) získala prvních devět bitevních vrtulníků T129A EDH ...

US Army vybírá nástupce AH-64 Apache a UH-60 Blackhawk

Již v červnu letošního roku americká armáda US Army načrtne svou vizi vrtulníkového letectva ...

CH-53K King Stallion oficiálně představen

Americká námořní pěchota US Marine Corps (USMC) oficiálně představila těžký vrtulník CH-53K King ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Had112
    23:16 24.05.2014

    Podle knihy EVROPSKÉ VRTULNÍKY
    AW 139
    Hmotnost - prázdná 2 622 kg
    Hmotnost - maximální 6 400 kg
    Dolet 750 km
    Dolet s PPN 1250
    Rychlost - maximální 320 km/h
    Rychlost - cestovní 306 km/h

    Bell 412 EP
    Hmotnost - prázdná 2 935 kg
    Hmotnost - maximální 5 397 kg
    Dolet 687 km
    Dolet s PPN 1205 km
    Rychlost - maximální 259 km/h
    Rychlost - cestovní 235 km/h


    Vojenské verze
    Agusta AW 149
    Bell UH-1Y Venom

    Zajímal by mě článek o všech čtyřech vrtulnících a jejich porovnání. Jde o dobré vrtulníky.

  • flanker.jirka
    17:19 24.05.2014

    Co takhle zkusit vyhandlovat zpět za W3A Sokoly 1:1 Migy 29, co jsme polákům darovali :-D (některé kusy mají prodlouženou životnost do roku 2026).
    Ceny bych moc nesrovnával, všichni víme, že pro AČR jsou ceny všeho nadstandardní, obvzláště když si tam necháte našroubovat "pár šroubků navíc" :-D

    to Mediciman: co takhle srovnat jiné parametry, třeba cestovní rychlosti Bell 412 má 226 km/h a AW 139 má 306 km/h

    Jestli chce někdo nahrazovat Mi 24/35 tak doufám bude brát v úvahu ochranu posádek, nějaké minimixerky bez ochrany jsou spíše pro kamikaze mise.

  • Medicman
    19:18 23.05.2014

    Fakta o AW 139 - Hmotnost: 3622 kg, spotřeba 222 litrů/100km Délka: 16.66 m

    Bell 412 - Hmotnost: 3079 kg, spotřeba 188 litrů/100km Délka: 17,1 m

    (Délka je včetně rotoru)

  • Had112
    18:17 23.05.2014

    AW 139 byl vlastně vyvíjen jako nástupce Bellu 412, podílel se na tom i Bell Helicopter. Je lepší, lehčí a výkonnější. AW 139 je z kompozitních materiálů a má mít co nejnižší pořizovací a provozní náklady.

    Je vyvíjena i o něco větší speciální vojenská verze AW 149, má postranní křídla se čtyřmi závěsníky.
    Zdroj kniha EVROPSKÉ VRTULNÍKY.

    GALERIE AW 149:
    http://www.pzl.swidnik.pl/medi...

    ZÁCHRANNÉ PRÁCE AW 139:
    http://www.youtube.com/watch?v...

  • Medicman
    23:39 22.05.2014

    Asi to fakt Agusta priskritila.

    Dle mého AW139 nemá šanci. Má velkou spotřebu a velké rozměry a proto není vhodná pro záchranné práce. A jistě i velkou cenu. O tom že je to dobrý stroj nepochybuji, přece jenom 600 prodaných kusů něco znamená, ale ani k té palebné podpoře se nehodí.

    Pravděpodobnější na základě ceny, rozměrů a spotřeby vidím UH-72A Lakota, Bell 412, případně vyvíjený AW169. AS565 - by byla asi nejkvalitnější volba, i co se té palebné podpory týče, ale cena je jen o něco málo nižší než u AW139, takže také asi NEE.

    Vím že v minulosti byly stížnosti na velkou spotřebu Sokolů a chtěli je proto nahradit. A rozměry Sokola byly také kritizovány.

    Ceny (přibližné) :

    UH-72A Lakota, Bell 412, AW169 (cca 7 mil USD)
    AS565 ( 9-10 mil USD)
    AW139 (10-11 mil USD)

  • Matesaax
    20:12 22.05.2014

    Ja myslim,ze tohle nikdo resit nebude a koupi se uplne jine typy...svym zpusobem nechapu Polaky,kteri by mohli nabidnout nove verze Sokolu a misto toho jeste osoli ceny GO Sokolu na neunosnou mez..i kdyz je otazka zda vlastnik Agusta ma vubec zajem delat Sokoly,kdyz maji lepsi AW-139 v nabidce.

  • Had112
    16:41 22.05.2014

    Bylo by hezké, kdyby tu létali stroje jako AW-139, UH-72A Lakota, MD EXPLORER, UH-60 Black Hawk (jeho části se u nás vyrábí). Nebo menší Bell 429, Bell 407GT, AS565 Panther. Ale v ČR už létají dva výborné a dostatečně univerzální stroje Bell 412 EP a EC 135 T2 u PČR, které se osvědčili a je tu i pro ně zavedený servis. Oba se dají i těžce vyzbrojit. Mohlo by to být nejvýhodnější řešení. V současnosti jsou největším nepřítelem přírodní katastrofy, které musí AČR u nás řešit. Vrtulník musí mít jeřáb, dostatečnou kapacitu a výkon, aby mohl vyset nad domem v nepříznivém počasí a zachránit z něj celou rodinu (třeba 5 členů), tak aby nemusel s každým jednotlivě odlítat na shromaždiště. Ale nesmí být příliš těžký, aby ho unesli střešní heliporty na nemocnicích.
    Cvičení s oběma stroji PČR. http://www.youtube.com/watch?v...
    Varianty Bell 412 https://www.facebook.com/media...

  • xawer
    12:33 21.05.2014

    :Medicman
    "...A oproti AW109 nabízí uspokojivou nosnost cca 2200-2400 kg (AW109 cca 1200kg)..."
    AW109 LUH cca 1500kg

  • Matesaax
    12:26 21.05.2014

    AW-139 je ve sve kategorii spickovy stroj a neverim,ze v soucasne mizerii nasi armady se najdou penize na nakup hned 16 kusu.S trochou stesti mozna bude agusta u linske zachranky v poctu par kusu,ale v Namesti budou letat lehke vrtulniky napr.zminovany Bell 407.

  • mu7705
    12:01 21.05.2014

    Mě osobně by se také líbil nákup AW-139M, což z hlediska využití mělo hlavu a patu, ale uvedl jsem jen informace, které se ke mě dostaly. Ten Bell 407GT se tady intenzivně předváděl a zapadá to do informací o lehkém typu vrtulníku.
    Nevím nakolik MO ČR bude spěchat s výběrem, ale pokud má být AW-169 hotová v roce 2015, tak se to možná i stihne :)
    Je ovšem otázkou, jestli a jakou kdo má na MO kdo představu o tom, jaký typ vrtulníků by to mohl ve skutečnosti být.

  • Medicman
    11:05 21.05.2014

    Podle všech vyjádření, která zatím padla je opravdu AW139 a AS565 Panther nejpravděpodobnější volba. Zajímavý by byl rovněž AW169, ten je však stále ve vývoji a dokončit se má 2015. Je to stroj který zapadá mezi AW139 (6400 kg, 15lidí) a AW109 (3400kg, 8 lidí). AW169 (4500kg, 10 lidí) - není tak velký jako AW139 a proto vhodnější pro záchranné práce a bude jistě levnější. A oproti AW109 nabízí uspokojivou nosnost cca 2200-2400 kg (AW109 cca 1200kg).

  • Jan Grohmann
    09:44 21.05.2014

    Náčelní GŠ AČR Petr Pavel říkal, že nové stroje mají být hmotnostně podobné W-3 Sokol. Hmotnostně podobný je právě AW 139M, Bell 407 má 3x menší hmotnost. Nosnost Bell 407 je přitom pouze 1 tuna.

    Nové vrtulníky mají být víceučelové. Takže plnit úkoly SAR (např. nutnost instalce jeřábu), úkoly první pomoci (lekářské personál, zdravotnické přistroje, prostor pro ležicího pacienta), záchranné akce při povodních i úkoly palebné podpory (FLIR pouzdro, obranné prostředky, závěsníky se zbraněmi).

    Mám obavu, že pro podobné úkoly je Bell 404 moc lehký typ.

  • Left
    23:55 20.05.2014

    To Nasher: To Sobotka sice říkal, ale můžu Vám garantovat, že 1,4%HDP to během mandátu této vlády fakt nebude... Upřímně řečeno jsou blížší realitě jeho předchozí slova, že zamezí dalšímu snižování rozpočtu MO, což zní sice pěkně a v médiích to může vypadat, že Slávek zachraňuje obranu ČR, ale zaprvé to nic nevyřeší, jelikož by schopnosti AČR stále klesaly a za druhé se to již de facto stalo (2012 - 42 007mil/1,1%HDP, 2013 - 42 053mil/1,08%HDP, 2014 - 41 991mil/1,08%HDP).

  • Nesher
    22:11 20.05.2014

    to matesaax
    Proto také píšu "prevděpodobně". Je to především otázka peněz a z tohoto pohledu by byl nejvhodnější právě malý a provozně levný AH 6i, který navíc může nést i PTŘS a vzhledem k jeho rozměrům a obratnosti se v boji může skrývat za každou chalupou a tím podstatně zvýšit pravděpodobnost přežití, a to i ve srovnání s Mi 24, který je sice na vrtulník velmi odolný, ale jeho schopnost skrýtého působení je dosti problematická.
    Ale dnes se premiér vyjádřil, že by rád postupně navýšil rozpočet na 1,4 % HDP, tedy by se mohly najít peníze i něco většího i ve větších počtech (16 kusů). Ideální kompromis by byla AW 109. Je přeci jen jen výkonější než Ah 6i nebo Bell 407 GT, ale zase ne tak drahý jako právě AW 139M.

  • Matesaax
    21:38 20.05.2014

    Osobně moc nevěřím,že by se situace změnila a bylo by možno nakoupit ve větším množství vrtulníky kategorie AW-139,protože prostě tahle kategorie vrtulníků je mnohem dražší a provozně náročnější než např. zminovaný Bel-407GT.To už by zavánělo opět nějakým kompromisem,např. že by se se 12 Mi-35 nahradilo třeba jen 8 vrtulníky kategorie AW-139.To samé mi moc nesedí snaha nakoupit od jednoho výrobce podobné stroje obou kategorií,protože všichni výrobci nabízí jendomotoráky a dvoumotoráky výrazně od sebe odlišné.

  • mu7705
    19:20 20.05.2014

    V časopisu Letectví a Kosmonautika, v čísle, kde se prezentovala Koncepce dopravního a vrtulníkového letectva se přímo psalo, že lehké víceúčelové vrtulníky mají být jednomotorové. Jednalo by se o vrtulníky Bell 407GT (které měly své turné mimo jiné i v ČR), Gazelle a vrtulníky této kategorie.
    Vrtulníky Sokol mají nahradit střední vrtulníky, které by mohly patřit do rodiny s lehkými vrtulníky. V samotné koncepci se počet motorů u LMH/MH neuvádí. Samotná koncepce umožňuje jak lehký typ, tak teoreticky i střední.

  • Nesher
    18:55 20.05.2014

    To medicman
    Tato informace vycházela ze starších vyjádření představitelů MO, kteří chtěli hlavně s ohledem na peníze koupit malé a provozně levné jednomotorové stroje typu AH 6i např. - http://www.letectvi.cz/letectv...
    Od té doby se situace pravděpodobně změnila a dle posledního vyjádření náčelníka gen. štábu by měly nové stroje být "o něco nižší gategorie než UH-60"
    Ostatně tomu, krom výše uvedenému vyjádření odpovídá i chování AW, která začala v poslední době v odborném tisku propagovat (viz poslední číslo Letectví) AW 139M. Tento stroj by mimochodem nebyla vůbec špatná volba. Nicméně na druhou stranu, pokud vím, tak na AW 139 nebyly (na rozdíl od AW 109) dosud implementovány PTŘS.

  • xawer
    16:16 20.05.2014

    Myslím, že tohle by nebylo úplně špatné:

    https://www.youtube.com/watch?...

    http://www.saairforce.co.za/se...

  • Medicman
    11:10 20.05.2014

    Jednomotorový? Z jakých informací čerpáte? Pošelte odkaz?
    Také by mě zajímalo jakou odolnost má Lakota?

  • Matesaax
    10:00 20.05.2014

    Lakota ani dalsi jmenovane stroje nesplnuji hlavni pozadavek nasi armady a to jednomotorovy vrtulnik.Agusta 139 by se hodila jako nahrada Sokolu a castecne MI-8,kde se planuje zminovane stroje nahradit cca 6 novymi vrtulniky.

  • liberal shark
    07:56 20.05.2014

    Jen si dovolím připodotknout, že program UH-72 je skvělým příkladem projektu, který probíhá "on-time a on-budget". Něco takového se často nevidí.