UH-60M Black Hawk vs UH-1Y Venom / AH-1Z Viper: Jakou cestou se vydá Armáda ČR?

UH-60M Black Hawk vs UH-1Y Venom / AH-1Z Viper: Jakou cestou se vydá Armáda ČR?
S-70M Black Hawk se střelami Hellfire / Lockheed Martin (Zvětšit)

České ministerstvo obrany (MO ČR) posuzuje akvizici vrtulníků UH-60M Black Hawk nebo dua vrtulníků UH-1Y Venom a AH-1Z Viper. Současný výběr vrtulníků je klíčový, protože předurčí podobu českého vrtulníkového letectva na několik desítek let dopředu a orámuje schopnosti budovaného výsadkového pluku.

Podoba českého vrtulnikového letectva do roku 2050

Nákup amerických vrtulníků v březnu letošního roku potvrdil český premiér Andrej Babiš po návštěvě amerického prezidenta Donalda Trumpa. O neamerické nabídce vrtulníků je zbytečné polemizovat, protože žádná taková není a nebude na stole, tedy pokud bude stále Andrej Babiš premiérem a dodrží to, na čem se s Donaldem Trumpem dohodli.

Přesnou podobu nabídek se dozvíme až po podpisu smlouvy. Zatím víme, že za:

  • osm víceúčelových vrtulníků UH-1Y Venom a čtyř bojové AH-1Z Viper zaplatíme 645,9 milionu dolarů (14,5 miliardy korun);
  • za 12 víceúčelových vrtulníků UH-60M Black Hawk zaplatíme 589,9 milionu dolarů (13,2 miliardy korun).

Obsah nabídek není znám, ale pochopitelně součástí je celý výcvikový, provozní a servisní ekosystém (stroje, nástroje, přípravky, měřidla, atd.), náhradní díly, elektronické, komunikační, navigační, obranné a zbraňové systémy, munice (včetně raketové), výcvik pilotů, technická podpora, atd. atd. Nákup vrtulníků proběhne skrz systém zahraničního prodeje FMS (Foreign Military Sales), přes který Spojené státy prodávají svým spojencům nejpokročilejší zbraňové systémy.

Klíčové je uvědomit si, že každá z nabídek předurčí podobu českého vrtulníkového letectva na několik desítek let dopředu (minimálně do roku 2050). Stejně tak je nutné si uvědomit, že každá z nabídek předurčí další nákupy vrtulníků (zřejmě nejen pro vojenské účely, viz. níže) a také schopnosti budovaného výsadkového pluku.


UH-1Y Venom

Vládní rozpočet financuje hned několik vrtulníkových silových / záchranných / výcvikových složek:

  • Armáda ČR má vrtulníkové (Mi-171, Mi-24/35 + budoucí stroje) a menší dopravní letectvo (Mi-8/17 a W-3);
  • Letecká služba Policie ČR provozuje cca 13 vrtulníků (8×EC135 a 2-3×Bell 412);
  • Centrum leteckého výcviku Pardubice (LOM Praha) – vojenská škola s vrtulníky Enstrom 480 + zapůjčené Mi-17 od Armády ČR (dceřiná LOM Trade navíc buduje v Hradci civilní školu pro zahraniční vojáky opět s vrtulníky Enstrom);
  • Letecká záchranná služba (LZS), civilní vrtulníky placené ze státního rozpočtu;
  • LOM Praha jako údržbové centrum MRO (Maintenance, Repair & Overhaul) pro vrtulníky a motory. 

Kromě armády chce dva nové velké vrtulníky i Útvar rychlého nasazení (URNA) a počítá se s náhradou vrtulníků Mi-8/17 u 24. Základny dopravního letectva v Kbelích. Výhledově je nutná samozřejmě náhrada vrtulníků W-3 Sokol a Mi-171.

Armáda ČR v současnosti neřeší jen čistě vojenské úkoly, ale působí také v civilním Integrovaném záchranném systému (IZS) a navíc zajišťuje LZS v plzeňském a jihočeském kraji. Samozřejmě všechny výše uvedené civilní úkoly komplikují výběr vrtulníků. Pokud Armáda ČR omezí roli v IZS jen na dobu katastrof a zcela opustí provozování LZS, výběr vrtulníků se zjednoduší.

Pokud zůstane Armáda ČR pouze u vojenských úkolů, postačí dva typy vojenských přepravních (víceúčelových) vrtulníků, a to střední a velký stroj (případně ještě čistě útočný vrtulník). Dva typy strojů jsou praktické, protože umožní fungování vrtulníkového letectva, pokud jeden z typů zůstane na delší dobu uzemněn (např. kvůli nehodě). Pokud armáda zůstane u suplování civilních vrtulníkových složek (LZS, IZS), zřejmě bude nutné se podívat ještě po lehčím třetím typu.

V každém případě podle Magdy Dvořákové, z tiskového oddělení MO ČR, je stávající „koncepce výstavby AČR stále platná, nicméně, v současné době je připravována její aktualizace.“ Rozsah aktualizace, včetně pasáže o vrtulníkovém letectvu, není znám. Dodejme, že původně Armáda ČR požadovala lehčí vrtulníky, ale například Black Hawk už spadá do kategorie středních vrtulníků, naopak UH-1 je na spodním okraji středních vrtulníků.


Palubní střelci na Mi-171Š. Po další modernizaci (viz níže) půjde lafetovat Miniguny do obou dveří.

Klíčová informace je, že Armáda ČR plánuje modernizaci všech 15 kusů vrtulníků Mi-171. „Cílem této modernizace bude zabezpečit splnění standardů NATO – IFF (Identifikace vlastní/cizí) a splnění požadavků EU (EASA a EUROCONTROL -  Council Decision (EU)), které jsou kladené na státní letadla pohybující se v evropském vzdušném prostoru. V rámci této plánované modernizace tak bude modernizováno i osm dosud nemodernizovaných vrtulníků Mi-171Š – bez rampy. S vrtulníky Mi-171Š počítá AČR za horizont roku 2030,“ uvedla pro Armádní noviny Dvořáková.

Navíc sedm modernizovaných Mi-171Š s rampou (osmý byl bohužel zničen) projde další modernizací, při které bude mimo jiné posílená pancéřová ochrana a dojde k zabudování systému pro rychloupínání nákladu podle standardů NATO.

Výkony Mi-171 a vrtulníků Black Hawk jsou podobné. Nicméně Mi-171 je výkonnější stroj s maximální startovací hmotností 13 000 kg oproti maximální startovací hmotnosti 10 660 kg u Black Hawku. Klíčové je, že najezdová rampa a vnitřní nákladový prostor Mi-171 (s rampou) dokáží přepravit vozidla o výšce 1,76 metru a šířce 1,50 metru (omezení nájezdové rampy).

Mi-171 v kabině přepraví až 4000 kg nákladu. V podvěsu Mi-171 přepraví rovněž až 4000 kg, stejně jako Black Hawk. UH-1Y Venom přepraví v podvěsu zhruba 2000 kg.

Výsadkový pluk

Jedním z hlavních úkolů vrtulníků Armády ČR bude podpora aeromobilních operací budovaného výsadkového pluku, který poslouží jako jednotka velmi rychlé reakce pro řešení krizových situací.

Výsadkový pluk bude řešit následující úkoly:

  1. Vzdušně-výsadkové operace;
  2. Operace v týlu nepřítele;
  3. Boj na zdrženou;
  4. Operace vyhledej a znič;
  5. Taktická záchrana leteckých osádek;
  6. Přepadové operace;
  7. Operace s využitím léček;
  8. Operace na ovládnutí;
  9. Operace na evakuaci nekombatantů (civilistů);
  10. Stabilizační a poradenské operace;

Jak bylo uvedeno výše, modernizované Mi-171 zůstanou ve výzbroji Armády ČR minimálně do roku 2030. Navíc podle výše uvedené modernizace vrtulníků Mi-171 se dá očekávat, že výsadkový pluk pro své aeromobilní operace využije především modernizované výkonné vrtulníky Mi-171 s rampou.

Na dotaz, zda budování výsadkového pluku nějak ovlivní akvizice vrtulníkového letectva, Dvořáková uvedla: „Budování výsadkového pluku nemá dopad na akvizice vrtulníkového letectva. Nicméně, AČR počítá s úzkou spoluprací výsadkového pluku a novou platformou vrtulníků.“

Je také nutné uvědomit si, že u výsadkového pluku bude potřebné vrtulníky (a letadly) přepravit i taktická vozidla 4×4 pluku. Výsadkový pluk má zájem o následující vozidla:

  • Lehká útočná vozidla (LÚV) s lafetovanou výzbrojí a hmotností větší než 3500 kg. LÚV nepůjde přepravit lehkými dopravními letadly (C-295) nebo středními vrtulníky (Black Hawk, Mi-171). Doprava je možná pouze středními transportními letadly (C-130, KC-390);
  • Lehká výsadková vozidla (LVV), neboli buginy, určené pro výsadkové operace s hmotností do 3500 kg. Schopnost přepravy středními vrtulníky i možnost výsadku na padácích;
  • Ultralehká výsadková vozidla (UVV), v podstatě čtyřkolky do 1000 kg, pro přepravu jednotlivých osob nebo dvojic (průzkumníci a odstřelovači).


UH-60M Black Hawk

Výsadkový pluk bude tedy potřebovat přepravit LVV a UVV vrtulníky, což zvládne v podvěsu Black Hawk i Mi-171. Pokud se podíváme na klasického zástupce LVV, vozidlo Polaris MRZR D4, tak díky svým rozměrům (š×v; 151,5×187,5 cm) by dokonce s menšími úpravami šlo přepravovat uvnitř Mi-171. V podvěsu dokáže MRZR D4 přepravit i Venom.

Výsadkový pluk chce získat schopnost vysadit na padácích nebo aeromobilním výsadkem jedno komando. V dalších vlnách budou podle potřeby vysazována další komanda. Velikost komanda je utajovaná informace, ale výsadkový pluk by měl mít čtyři komanda (plus jedno v rámci Aktivní zálohy).

Z výše uvedeného je patrné, že pro potřeby výsadkového pluku (podle názoru Armádních novin) se hodí z výkonnostního hlediska (provozní náklady, bezpečnost dodávek náhradních dílů neřešíme) modernizované Mi-171 s rampou, které umožní vnitřní přepravu LVV. Nákup Black Hawků se tak na první pohled nezdá příliš logický, protože výkonnostně podobné Mi-171 budou létat minimálně do roku 2030.

Avšak, co dále? Po nákupu prvních osmi UH-1Y Venom a AH-1Z Viper bude muset následovat (podle neoficiálních informací „bude následovat“) nákup dalších těchto vrtulníků, až do dosažení počtu 12 víceúčelových UH-1Y a 12 útočných AH-1Z. Tím odpadne i problém s centrem LOM Praha, které díky 24 (12 + 12) vrtulníkům (s 85 % stejnými díly) může vytvořit životaschopný ekonomický projekt pro údržbu draků, motorů a převodovek UH-1Y/UH-1Z.

V případě nákupu pouze 12 Black Hawků by zřejmě bylo nutné vytvářet společná údržbová centra s Polskem nebo Slovenskem.

Navíc motory General Electric T700 na vrtulnících UH-1Y/UH-1Z najdeme i na vrtulnících Black Hawk, takže se naskýtá šance zajišťovat servis slovenským, polským či rakouským Black Hawkům. Dominantně ale musí program vojenských vrtulníků LOM Praha pokrývat zakázky od Armády ČR. Firma General Electric má navíc v České republice (v Praze-Letňanech) velké investiční záměry s turbovrtulovými motory ATP (Advanced Turboprop), které se budou v ČR vyrábět. Naskýtá se tak příležitost na spolupráci ohledně údržby a oprav motorů T700, pokud tedy bude někdo chtít…


CH-47F Chinook

Chinook jako náhrada za Mi-171

Jaký vtulník má však později UH-1 a AH-1 (případně Black Hawk) v Armádě ČR doplnit, resp. později nahradit Mi-171? Pokud chceme budovat u výsadkového pluku plnohodnotné aeromobilní schopnosti, tedy schopnosti provádět „kolmé“ výsadky vojáků a kolové techniky na vzdálenost několika stovek kilometrů, v úvahu (z výkonostního hlediska) připadá jen dvoumotorový vrtulník CH-47F Chinook, případně třímotorový CH-53K King Stallion.

Při nákupu těchto strojů nebudeme rozhodně osamocení, protože práve CH-47F Chinook nebo CH-53K King Stallion si v Německu zvolí jako náhradu za staré CH-53G. Vrtulníky CH-53K King Stallion čeká dlouhá budoucnost a americká armáda počítá s provozem CH-47F Chinook minimálně do roku 2050. Vrtulníky CH-47F přitom již létají v Nizozemsku, Itálii, Španělsku, Řecku, Kanadě, Turecku a ve Velké Británii. V případě nákupu CH-53K je ale třeba si uvědomit, že jeden stroj stojí jako nové stíhací letadlo...

Jeden CH-47F přepraví uvnitř až 55 vojáků nebo 10 886 kg nákladu. Chinook tak bez problémů přepraví až tři buginy MRZR D4 nebo dvě větší útočná vozidla Polaris DAGOR. Chinooky navíc půjde využít i pro potřeby 601. skupiny speciálních sil (lze uvažovat i o speciálních verzích MH-47G Chinook) a dokonce také pro zásahovou jednotku URNA nebo přepravu VIP osob. Jednou z výhod Chinooků je schopnost přepravit v podvěsu až 12 000 kg nákladu (je možné přepravit i útočná vozidla LÚV) a také mimořádná stabilita ve visu (vhodné například pro slaňování nebo přepravu nákladu v podvěsu). 

Pro potřeby jednotky URNA a dopravního vrtulníkového letectva je tak možné nakoupit menší počet Chinooků (cca čtyři až šest; náhrada za Mi-8/Mi-17) a po roce 2030 další Chinooky nakoupit s postupným vyřazováním Mi-171.

Za Armádní noviny tak ideální podoba vrtulníkového letectva Armády ČR do roku 2050 vypadá následovně:

  • 12x UH-1Y Venom;
  • 12x AH-1Z Viper;
  • do roku 2030 15 modernizovaných Mi-171;
  • po roce 2030 podobný počet CH-47F Chinook. 

Rádi se dočteme kritiku a náměty v diskuzi.

 
 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Bitevní vrtulník AH-1Z Viper pro Českou republiku a Polsko

Na Dnech NATO americká firma Bell Helicopter představila simulátor vrtulníků AH-1Z Viper a UH-1Y ...

Polsko nakoupí vrtulníky S-70i Black Hawk

Polský ministr obrany Antoni Macierewicz informoval o zájmu nakoupit 21 vrtulníků S-70i Black Hawk ...

S-70i Black Hawk pro polské speciální síly

Polské letectvo do konce roku převezme čtyři víceúčelové vrtulníky S-70i Black Hawk vyráběné v ...

Armáda ČR: UH-60M Black Hawk vs. UH-1Y Venom / AH-1Z Viper

Armáda ČR porovnává dvě americké nabídky na nové vojenské vrtulníky. V úvahu připadá UH-60M Black ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Klimesov
    16:59 11.07.2019

    Já osobně s názorem redakce souhlasím. Takže v tuto chvíli když už se teda nějaké ty vrtulníky vybírají, bych spíše zvolil tu kombinaci AH-1 a UH-1, v budoucnu nám to dává daleko ...Zobrazit celý příspěvek

    Já osobně s názorem redakce souhlasím.
    Takže v tuto chvíli když už se teda nějaké ty vrtulníky vybírají, bych spíše zvolil tu kombinaci AH-1 a UH-1, v budoucnu nám to dává daleko větší prostor pro manévrování, a hlavně je to cesta která umožní AČR zachovat schopnost provozu bitevních vrtulníků. U UH-60M bych se obával, že v budoucnu by se rezignovalo na bitevní vrtulníky úplně což by podle mně nebylo zrovna šťastné řešení. Navíc pořízení momentálně pouze 4 ks AH-1 by nám v budoucnu dalo daleko větší prostor při výběru náhrady za Mi-24/35, popřípadě v době kdy by se řešili bitevní vrtulníky. Nemuseli by se nutně dokupovat AH-1, a mohla by se klidně zvolit nějaká jiná varianta, třeba evropský bitevník. Ztráty by v tu chvíli tvořili cca 15% což není bůh ví jak obrovské. 85% komponentů by se dalo využít pro UH-1.
    Co se týče pak dokoupení nějakého těžšího vrtulníku. Zajimavé by bylo jak by v AČR obstál třeba V-22 Osprey. Popřípadě jestli Evropští výrobci nemají vrtulník podobných výkonností jako je Ch-47.Skrýt celý příspěvek

    • Klimesov
      17:06 11.07.2019

      Každopádně úplným odpůrcem UH-60M nejsem a pokud by byl vybrán tak se zlobit nebudu :-)

      Každopádně úplným odpůrcem UH-60M nejsem a pokud by byl vybrán tak se zlobit nebudu :-)

    • flanker.jirka
      17:37 11.07.2019

      Dovolil bych si to trochu poupravit, co takhle využít resursu a možností Mi 35 a Mi 171, Mi 35 vybavit konečně něčím pro boj v noci a z ztížených podmínek, docela jednoduše by šel ...Zobrazit celý příspěvek

      Dovolil bych si to trochu poupravit, co takhle využít resursu a možností Mi 35 a Mi 171, Mi 35 vybavit konečně něčím pro boj v noci a z ztížených podmínek, docela jednoduše by šel implementovat na závěsníky systém H Force od Airbusu. A jako pojistku v udržení schopnosti bitevníku mít právě ty Mi 35. (dokážu si představit i to, že vnitřní závěsníky budou pro H Force a na ostatních bude dál zachována schopnost nést ruskou munici)
      https://www.youtube.com/watch?...
      Jako univerzál se mi líbí maďarská volba H 2´25 M právě s H Force. (už jen to, že nebýt politických tlaků v Polsku, tak si jej původně po důkladném výběru zvolili o něčem svědčí)Skrýt celý příspěvek

      • Klimesov
        18:38 11.07.2019

        Tak možností je potencionálně vždy více. Takže proč ne. Otázkou ale je jestli by to takhle nakonec vyhovovalo samotné AČR a kolik by to nakonec stálo a jestli by se nakonec takhle ...Zobrazit celý příspěvek

        Tak možností je potencionálně vždy více. Takže proč ne. Otázkou ale je jestli by to takhle nakonec vyhovovalo samotné AČR a kolik by to nakonec stálo a jestli by se nakonec takhle utracené peníze vyplatili. Já osobně to nedokážu posoudit. Neznám strategické a taktické plány GŠ, ale zároveň si uvědomuji, že GŠ bojuje s hodně problémy a nedostatky. (finance, technická zastaralost techniky atd.) A to prakticky v každé části armády. Je potřeba toho modernizovat opravdu hodně a financí je poměrně málo, a to nemluvím o politické vůli.

        Já osobně nynější "výběrko" považuji spíše za provizorní řešení, nebo spíše takové předběžné řešení. Mi-24/35 by se podle všeho měli postupně vyřadit bez náhrady, nebo spíše náhrada není na pořadu dne a měla by se řešit až Bůh ví kdy. (pokus se mýlím prosím opravit :-) ) Proto mi nabídka AH-1 a UH-1 dává nyní největší smysl. Jednak AČR dostane vrtulník, který původně požadovala. (lehký víceúčelový) Jednak díky AH-1 si AČR zachová aspoň základní schopnost používání bitevních vrtulníků a používání PTŘS. A díky 85% společných komponentů by nás případné vyřazení AH-1 a náhrada za jiný bitevník zas až tak nebolelo.Skrýt celý příspěvek

        • flanker.jirka
          19:07 11.07.2019

          To jak to dopadlo už "výběrko" není, výběru se politici dobrovolně vzdali. Jak je to s výrobní linkou pro AH1 a UH1? Budou schopni to vůbec vyrobit? A co ty počty? Osm a čtyři ...Zobrazit celý příspěvek

          To jak to dopadlo už "výběrko" není, výběru se politici dobrovolně vzdali. Jak je to s výrobní linkou pro AH1 a UH1? Budou schopni to vůbec vyrobit?
          A co ty počty? Osm a čtyři kusy? To je výsměch. Budete muset počítat, že z těch osmi jich nemusí být nutně všech osm vždy letuschopných pro závady a servisní cykly. Ve výsledku se může lehce stát, že budete mít k dispozici trvale 4 uh a 2 ah. To je panečku síla! A to si pište, že se tu nenajde síla udržet tak složité stroje na 90% letuschopnosti. Bude to hodně drahé.
          I proto bych tu raději viděl větší počet strojů jednoho typu.Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            20:30 11.07.2019

            Starlight tu IMHO nedávno psal, že výrobní linka stále běží.

            Starlight tu IMHO nedávno psal, že výrobní linka stále běží.

          • Scotty
            22:30 11.07.2019

            Na výrobní lince Bellu se teď vyrábí AH-1Z. Vyrobit další UH-1Y tedy nebude problém.

            Na výrobní lince Bellu se teď vyrábí AH-1Z. Vyrobit další UH-1Y tedy nebude problém.

          • Klimesov
            07:26 12.07.2019

            Jasně. I mně by se líbilo kdyby ty počty byly větší a je jedno jakého typu vrtulníku. Ale prostě teď na to finance nejsou nebo spíše nikdo je na to nechce uvolnit. Proto to beru ...Zobrazit celý příspěvek

            Jasně. I mně by se líbilo kdyby ty počty byly větší a je jedno jakého typu vrtulníku. Ale prostě teď na to finance nejsou nebo spíše nikdo je na to nechce uvolnit.
            Proto to beru jako předběžné řešení. Ono vybudovat nějakou tu aeromobilní jednotku bude trvat roky. Tyhle počty dovolí aspoň základní výcvik a ladění koncepce nasazení, v pozdějším období pak můžete schopnosti rozvíjet a až budou finance tak můžete nakupovat ve velkém dle libosti.
            A co se týče AH-1. Opět neberte to jako nějakou sílu, ale pouze možnost jak udržet schopnost používat bitevníky. Pokud by se Mi-24/35 vyřadili bez náhrady tak do 10 - 15 let by AČR tu schopnost ztratila, a pak by musela vše budovat znova. Způsob nasazení, koordinace s pozemními silami atd. Armáda není jen o technice, ale hlavně o tom jí umět použít. A i kdyby lítaly jen 2 AH-1, tak pořát vám to umožňuje si tu schopnost použití udržet do doby než přijde adekvátní početní náhrada za Mi-24/35.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            10:48 12.07.2019

            skelet
            Super, máme poslední šanci nakoupit něco co si už nikdo jiný nekoupí :-D Dobrej výhled na 20 let.

            skelet
            Super, máme poslední šanci nakoupit něco co si už nikdo jiný nekoupí :-D Dobrej výhled na 20 let.

          • skelet
            11:52 12.07.2019

            prosím tě UH-1Y bylo vyrobeno víc, jak těch AW139m. Náhradních dílů bude dost a dost, i kdybychom byli posledním zákazníkem. Ale já chápu, že kdo chce psa bít, tak si hůl najde. A ...Zobrazit celý příspěvek

            prosím tě UH-1Y bylo vyrobeno víc, jak těch AW139m. Náhradních dílů bude dost a dost, i kdybychom byli posledním zákazníkem.
            Ale já chápu, že kdo chce psa bít, tak si hůl najde. A jestli je to jediný problém UH-1Y, tak super.Skrýt celý příspěvek

      • skelet
        18:58 11.07.2019

        H225M s H force je stále velká kráva. Ta výzbroj je spíš na sebeobranu, než na cokoliv jiného.

        H225M s H force je stále velká kráva. Ta výzbroj je spíš na sebeobranu, než na cokoliv jiného.

        • flanker.jirka
          20:52 11.07.2019

          A na co bude výzbroj venomu nebo Black hawku? Nebo by v tak málo chráněných strojích letěl někdo plnit úkoly bitevniku

          A na co bude výzbroj venomu nebo Black hawku? Nebo by v tak málo chráněných strojích letěl někdo plnit úkoly bitevniku

          • skelet
            21:13 11.07.2019

            možná je to jen zdání, ale Venom i Blackhawk mi přijdou výkonnější, odolnější a obratnější. A venom je přeci jen lehčí váha.

            možná je to jen zdání, ale Venom i Blackhawk mi přijdou výkonnější, odolnější a obratnější. A venom je přeci jen lehčí váha.

          • flanker.jirka
            00:09 12.07.2019

            Skelet
            Všechno to co je v nabídce je relativně špatně balistický chráněno i proti ručním zbraním. A nelze se dívat pouze po tom, že se bude věčně bojovat pouze s ručníkářema.

            Skelet
            Všechno to co je v nabídce je relativně špatně balistický chráněno i proti ručním zbraním. A nelze se dívat pouze po tom, že se bude věčně bojovat pouze s ručníkářema.

          • skelet
            06:50 12.07.2019

            já se na to také tak nedívám. Ale H225 je koncipována pro jiné nasazení, než např.UH-60. Strkat na H225m něco jiného, než kulomet palubního střelce je zbytečnost. To už můžeme do ...Zobrazit celý příspěvek

            já se na to také tak nedívám. Ale H225 je koncipována pro jiné nasazení, než např.UH-60. Strkat na H225m něco jiného, než kulomet palubního střelce je zbytečnost. To už můžeme do vyzbrojit naše Mi-171 a dostaneme 2x tak větší palebnou sílu, než na H225mSkrýt celý příspěvek

    • pks_
      19:47 11.07.2019

      Pokud by se uvažovalo nad V-22 Osprey, tak bych asi upřednostnil V-280 Valor, za pár let už bude použitelný. Osprey nebyl příliš podařená konstrukce.

      Pokud by se uvažovalo nad V-22 Osprey, tak bych asi upřednostnil V-280 Valor, za pár let už bude použitelný. Osprey nebyl příliš podařená konstrukce.

      • skelet
        20:53 11.07.2019

        Osprey se dlouho ladil, ale pokud vím tak už je poměrně dost odladěný. Ostatně nedávno si jej vybralo i US Navy

        Osprey se dlouho ladil, ale pokud vím tak už je poměrně dost odladěný. Ostatně nedávno si jej vybralo i US Navy

  • flanker.jirka
    16:46 11.07.2019

    A vážně ozbrojená složka o velikosti AČR potřebuje výsadkový pluk? Ještě, že není ngš námořník, stavěli bychom ponorky na Labi!

    A vážně ozbrojená složka o velikosti AČR potřebuje výsadkový pluk? Ještě, že není ngš námořník, stavěli bychom ponorky na Labi!

    • skelet
      17:07 11.07.2019

      tak aeromobilní operace jsou stejně všude základem moderního vojska.

      tak aeromobilní operace jsou stejně všude základem moderního vojska.

      • flanker.jirka
        17:30 11.07.2019

        Na aeromobilní operace mohu vycvičit i klasické pozemáky, nepotřebuji výsadkáře. Půjde jen o to je na to vybavit, jim pak bude jedno zda sesednou z tatry, BVP nebo vrtulníku.

        Na aeromobilní operace mohu vycvičit i klasické pozemáky, nepotřebuji výsadkáře. Půjde jen o to je na to vybavit, jim pak bude jedno zda sesednou z tatry, BVP nebo vrtulníku.

        • Scotty
          17:58 11.07.2019

          Výsadkový pluk je třeba chápat jinak než jako čistě výsadkáře nebo aeromobilní pěchotu. To co má vzniknout se má mnohem více typově podobat Rangers než bigošům s padákem.

          Výsadkový pluk je třeba chápat jinak než jako čistě výsadkáře nebo aeromobilní pěchotu. To co má vzniknout se má mnohem více typově podobat Rangers než bigošům s padákem.

          • flanker.jirka
            19:10 11.07.2019

            Ve výsledku to bude lehce notirizovaná pěchota, nic víc.

            Ve výsledku to bude lehce notirizovaná pěchota, nic víc.

          • skelet
            20:26 11.07.2019

            po kterých je celkem velká poptávka. Navíc je to pro rozpočet nejlevnější.

            po kterých je celkem velká poptávka. Navíc je to pro rozpočet nejlevnější.

          • flanker.jirka
            20:55 11.07.2019

            Skelet
            Co to je poptávka? Podobné úkoly dělají všechny naše jednotky venku, ani jednotky z těžké brigády nejezdí ven s BVP a tanky

            Skelet
            Co to je poptávka? Podobné úkoly dělají všechny naše jednotky venku, ani jednotky z těžké brigády nejezdí ven s BVP a tanky

          • Scotty
            20:55 11.07.2019

            Myslím že ti co se pohybují kolem výstavby pluku ví co chtějí vybudovat. Už současný 43.vpr je v podstatě elitní lehká pěchota. Pluk bude v podstatě to stejné jen ve větším a s ...Zobrazit celý příspěvek

            Myslím že ti co se pohybují kolem výstavby pluku ví co chtějí vybudovat. Už současný 43.vpr je v podstatě elitní lehká pěchota. Pluk bude v podstatě to stejné jen ve větším a s doufejme modernější výzbrojí.
            Nemám strach že by jednotka tohoto typu nenašla v armádě uplatnění.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            20:58 11.07.2019

            Scotty, jasně, pojedou hlídat Vrbětice

            Scotty, jasně, pojedou hlídat Vrbětice

          • KOLT
            22:08 11.07.2019

            Důvody pro výstavbu výsadkového pluku (který skutečně víc připomíná Rangers/Commandos než klasické výsadkáře) jsou velmi dobré a mnohokrát probrané, stačí skutečně si přečíst, s ...Zobrazit celý příspěvek

            Důvody pro výstavbu výsadkového pluku (který skutečně víc připomíná Rangers/Commandos než klasické výsadkáře) jsou velmi dobré a mnohokrát probrané, stačí skutečně si přečíst, s čím AČR doktrinálně počítá, co potřebuje pro NATO a co ji aktuálně nejvíce chybí...Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            22:43 11.07.2019

            flanker.jirka /Co to je poptávka? Podobné úkoly dělají všechny naše jednotky venku, ani jednotky z těžké brigády nejezdí ven s BVP a tanky/ Právě pro takové úkoly na misích se ...Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka
            /Co to je poptávka? Podobné úkoly dělají všechny naše jednotky venku, ani jednotky z těžké brigády nejezdí ven s BVP a tanky/
            Právě pro takové úkoly na misích se dobře vycvičená lehká pěchota dobře uplatní a odlehčí dalším jednotkám AČR které by se měly soustředit na jiný druh vedení boje. Jak píšete je nesmysl aby tankáni byli nasazováni do misí jako pěchota.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            00:13 12.07.2019

            Scotty
            A na co z toho nedokážete připravit profesionály z ostatních útvarů? Vždyť na to mají všichni, stačí to jen začít cvičit. Výsadkový pluk je pouze poluce pár extermistů.

            Scotty
            A na co z toho nedokážete připravit profesionály z ostatních útvarů? Vždyť na to mají všichni, stačí to jen začít cvičit. Výsadkový pluk je pouze poluce pár extermistů.

          • skelet
            06:53 12.07.2019

            a nebylo by lepší cvičit ostatní pro své úkoly, než jak provádět výsadek z vrtulníku? Na co bude bigošovi umění slaňování z vrtulníku, když 95% času bude trávit v Panduru, BVP-3 ...Zobrazit celý příspěvek

            a nebylo by lepší cvičit ostatní pro své úkoly, než jak provádět výsadek z vrtulníku? Na co bude bigošovi umění slaňování z vrtulníku, když 95% času bude trávit v Panduru, BVP-3 nebo Titovi?Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            07:56 12.07.2019

            flanker.jirka Kdyby na to měli všichni nekončí výběrové řízení ke 43.vpr s 50-60% úspěšností. Příslušník mechanizované pěchoty prostě cvičí na jiný druh boje než voják lehké ...Zobrazit celý příspěvek

            flanker.jirka
            Kdyby na to měli všichni nekončí výběrové řízení ke 43.vpr s 50-60% úspěšností. Příslušník mechanizované pěchoty prostě cvičí na jiný druh boje než voják lehké pěchoty a jsou na něj jiné požadavky.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            11:01 12.07.2019

            skelet kdy naposledy byli ostatní příslušníci ze 4. nebo 7. v operaci s BVP nebo Pandury, ono je to naopak, 90% činnosti realizují venku v jiné formě. Když je naučíte strážní ...Zobrazit celý příspěvek

            skelet
            kdy naposledy byli ostatní příslušníci ze 4. nebo 7. v operaci s BVP nebo Pandury, ono je to naopak, 90% činnosti realizují venku v jiné formě.
            Když je naučíte strážní službě, naučíte průzkumu a patrolování, tak skutálet se na laně z vrtáku není nic složitého.
            Co vím, tak i 7. cvičívá aeromobilní přesuny s vrtulníky a na zemi tam na ně pak rozhodně nečekají nachystané BVP ani tanky.
            Dopadne přesně podle toho, jak to popisoval Semtam, nekoncepčně se tu někomu splní vlhké sny a na reálně potřebné věci zase nezbudou finance. Kolikrát jsme nasadili výsadkáře jako opravdové výsadkáře za posledních 25 let, že najednou prapor nestačí?Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            11:54 12.07.2019

            ale prdlačky.. je to to nejlevnější řešení. Tady brečíš na vrtulníky, ale to že jiné zbraně by stály ještě víc o tom se už tady trapně mlčí.
            Kdo chce psa bít...

            ale prdlačky.. je to to nejlevnější řešení. Tady brečíš na vrtulníky, ale to že jiné zbraně by stály ještě víc o tom se už tady trapně mlčí.
            Kdo chce psa bít...

        • liberal shark
          08:33 12.07.2019

          Co vy byste po nich všechno nechtěl :-(. Žádná armáda na světě si nemůže dovolit výcvik "univerzálního vojáka". Takový voják by stál stejně jako pilot stíhačky. A kolik let by vám ...Zobrazit celý příspěvek

          Co vy byste po nich všechno nechtěl :-(. Žádná armáda na světě si nemůže dovolit výcvik "univerzálního vojáka". Takový voják by stál stejně jako pilot stíhačky. A kolik let by vám asi vydržel ve službě ?Skrýt celý příspěvek

  • Luky
    16:46 11.07.2019

    v závěru článku se píše UH-1Z Venom, tak si to prosím opravte

    v závěru článku se píše UH-1Z Venom, tak si to prosím opravte

  • flanker.jirka
    16:44 11.07.2019

    Nemá smysl stát se jediným evropským uživatelem UH 1 jaké koliv nabízené verze, když už něco, tak UH 60M. Jede v tom Polsko, Slovensko, Rakousko. Nejhorší na tom všem je, že se ...Zobrazit celý příspěvek

    Nemá smysl stát se jediným evropským uživatelem UH 1 jaké koliv nabízené verze, když už něco, tak UH 60M. Jede v tom Polsko, Slovensko, Rakousko.

    Nejhorší na tom všem je, že se absolutně ignoruje Airbus s H 225 a Leonardo s AW 139.
    Pro pár politických bodů lidí, kteří mají možná životnost jedno až dvě volební období. Jsme členy EU se společným ekonomickým zájmem, čerpáme ze společných fondů do kterých nepřispívá USA, ale členové EU. Proč ignorovat někoho, kdo přispívá do společného rozpočtu?Skrýt celý příspěvek

    • skelet
      16:53 11.07.2019

      Poláci a Rakušáci mají S-70. V každém případě bylo by otázkou, proč mít dva vrtulníky stejné váhové kategorie, tedy UH-60 a MI-171 vedle sebe. V případě náhrady Mi-171 se ignoruje ...Zobrazit celý příspěvek

      Poláci a Rakušáci mají S-70.
      V každém případě bylo by otázkou, proč mít dva vrtulníky stejné váhové kategorie, tedy UH-60 a MI-171 vedle sebe.
      V případě náhrady Mi-171 se ignoruje i AW101 a eventuálně i S-92.Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        17:28 11.07.2019

        Hmotnostně možná, ale kapacitně má Mi 17 psaných až 24 vojáků a vejde se do toho UAZ se sklopenou střechou. Možná je otázka, jak jsme doposud mohli existovat pouze s tou jednou ...Zobrazit celý příspěvek

        Hmotnostně možná, ale kapacitně má Mi 17 psaných až 24 vojáků a vejde se do toho UAZ se sklopenou střechou. Možná je otázka, jak jsme doposud mohli existovat pouze s tou jednou váhovou kategorií? ...když nebudeme počítat Sokoly pro záchranku a "takovéto domácí poletování."
        Máte pravdu, mají verzi S 70, trochu mi to splývá.
        Náhrada Mi 171 bude zajímavý oříšek, ty vrtulníky jsou dobré. Cokoliv s jejich možnostmi bude o dost dražší.Skrýt celý příspěvek

        • skelet
          17:33 11.07.2019

          jak jsme mohli existovat jen s jednou váhovou kategorií? No pokud pomineme ony Sokoly, tak spuštění tohoto programu bylo kvůli tomu, že armáda už nechtěla jen jednu váhovou ...Zobrazit celý příspěvek

          jak jsme mohli existovat jen s jednou váhovou kategorií?
          No pokud pomineme ony Sokoly, tak spuštění tohoto programu bylo kvůli tomu, že armáda už nechtěla jen jednu váhovou kategorii, ale chtěla něco lehčího, aby všude nemusely lítat velké vrtulníky.
          Proto nákup UH-60M dává nejmenší smysl. Co si budeme povídat, tak UH-60M je už prostě jen čistá politika.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            19:13 11.07.2019

            Přesně, soudruzi řekli, že to musí být z USA, tak tak bude! :-) ale jak jsem psal jinde, raději 12 kusů jednoho typu než osm kusů venomu a čtyři Vipery, kolik kusů z toho bude ...Zobrazit celý příspěvek

            Přesně, soudruzi řekli, že to musí být z USA, tak tak bude! :-) ale jak jsem psal jinde, raději 12 kusů jednoho typu než osm kusů venomu a čtyři Vipery, kolik kusů z toho bude současné letuschopnych? Při ceně servisu, bude to alespoň 50%?Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            20:19 11.07.2019

            nabídka je 12x UH-1Y nebo 12x UH-60M nebo 8xUH-1Y + 4xAH-1Z. Schváleny máme Američany všechny tři varianty.

            nabídka je 12x UH-1Y nebo 12x UH-60M nebo 8xUH-1Y + 4xAH-1Z. Schváleny máme Američany všechny tři varianty.

          • flanker.jirka
            20:59 11.07.2019

            Skelet
            Díky za upřesnění, v článku vidím nabídky pouze dvě.

            Skelet
            Díky za upřesnění, v článku vidím nabídky pouze dvě.

          • skelet
            21:19 11.07.2019

            POkud je mi známo, tak nabídka 8+4 je dána kvůli rozpočtovému limitu, a to přímo výrobcem. Ale Kongres schválil 12 / 12 / 4

            POkud je mi známo, tak nabídka 8+4 je dána kvůli rozpočtovému limitu, a to přímo výrobcem. Ale Kongres schválil 12 / 12 / 4

          • KOLT
            22:18 11.07.2019

            Nechci se hádat, ale AČR v tuhle chvíli AFAIK zvažuje pouze varianty 12x UH-60 či 8+4 U/AH-1. Varianta 12 ks UH-1Y sice byla schválena v rámci FMS, nicméně nebyla podána jako ...Zobrazit celý příspěvek

            Nechci se hádat, ale AČR v tuhle chvíli AFAIK zvažuje pouze varianty 12x UH-60 či 8+4 U/AH-1. Varianta 12 ks UH-1Y sice byla schválena v rámci FMS, nicméně nebyla podána jako nabídka americkou stranou.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            00:15 12.07.2019

            Kolt
            Od toho hádání tu jsme :-)

            Kolt
            Od toho hádání tu jsme :-)

          • skelet
            06:54 12.07.2019

            Kolt: 12x UH-1Y byla podána americkou starnou jako první, šla proti 12x AW139M

            Kolt: 12x UH-1Y byla podána americkou starnou jako první, šla proti 12x AW139M

          • KOLT
            12:39 12.07.2019

            skelet, to ano, ale v tuhle chvíli dle mých informací posuzuje AČR už jen variantu kombinující Venomy s Vipery, samotné Venomy už jsou mimo hru.

            skelet, to ano, ale v tuhle chvíli dle mých informací posuzuje AČR už jen variantu kombinující Venomy s Vipery, samotné Venomy už jsou mimo hru.

        • KOLT
          22:16 11.07.2019

          A víte, jak vypadá Mi-171 naložený 24 vojáky? Teď nechci kecat, jestli jsou tam na stojačku nebo se to zvládá instalací středové lavice. Každopádně je to naprosto neprůchozí ...Zobrazit celý příspěvek

          A víte, jak vypadá Mi-171 naložený 24 vojáky? Teď nechci kecat, jestli jsou tam na stojačku nebo se to zvládá instalací středové lavice. Každopádně je to naprosto neprůchozí varianta. Vždyť si to spočtěte – voják s výstrojí je 110-120 kg, krát 24 = 2640/2880 kg. K tomu minimálně 500 kg posádka s výzbrojí a nezbývá vám ani na tunu paliva... Tohle jsou údaje z dob, kdy RA měla 60kg vojáky s 20 kg výstroje a vrtulníky je měly jen posunout kus po frontě či před ni.Skrýt celý příspěvek

          • Scotty
            22:50 11.07.2019

            Navíc naše modernizované Mi-171 mají přidanou balistickou ochranu. To taky ukrojí z užitečného zatížení a když dáte do obou dveří minigun tak to je hned dalších 400 kg dolů.

            Navíc naše modernizované Mi-171 mají přidanou balistickou ochranu. To taky ukrojí z užitečného zatížení a když dáte do obou dveří minigun tak to je hned dalších 400 kg dolů.

  • infi
    16:44 11.07.2019

    CH-53K, vzdyt stoji vice nez F35 a jsou s tim neustale nejake problemy...

    CH-53K, vzdyt stoji vice nez F35 a jsou s tim neustale nejake problemy...

    • skelet
      16:45 11.07.2019

      Ch-53K se taky vyvíjí, s kterým vývojem nejsou nějaké problémy?

      Ch-53K se taky vyvíjí, s kterým vývojem nejsou nějaké problémy?

      • KOLT
        22:27 11.07.2019

        Na druhou stranu nutno přiznat, že IAF si z dvojice CH-53K a CH-47F vybrala ten druhý. A není vyloučené, že i BW nahradí dolétané Staliony novými Chinooky. Rozdíl v ekonomice je ...Zobrazit celý příspěvek

        Na druhou stranu nutno přiznat, že IAF si z dvojice CH-53K a CH-47F vybrala ten druhý. A není vyloučené, že i BW nahradí dolétané Staliony novými Chinooky. Rozdíl v ekonomice je tam prostě hodně veliký, aniž by CH-53 poskytoval takovou výhodu. USMC si mohou dovolit provozovat oba stroje, většině armád bude bohatě stačit CH-47. A my bychom byli rádi alespoň za ně. Budeme ostatně rádi za cokoliv s rampou... ;-)Skrýt celý příspěvek

        • petres
          19:22 12.07.2019

          USMC neprovozuje CH-47, provozuje AH-1Z+UH1Y, MV-22 Osprey (který nahradil CH-46) těch mají úctyhodných cca 250 a CH-53. Co tady na AN (nebo na Palbě?) psal Starlight a dokládal to ...Zobrazit celý příspěvek

          USMC neprovozuje CH-47, provozuje AH-1Z+UH1Y, MV-22 Osprey (který nahradil CH-46) těch mají úctyhodných cca 250 a CH-53. Co tady na AN (nebo na Palbě?) psal Starlight a dokládal to čísly, tak tažným koněm je suverénně MV-22.Skrýt celý příspěvek

          • KOLT
            23:11 12.07.2019

            Jj, máte pravdu, díky za opravu. Mariňáci vlastně používali CH-46, který je o poznání menší než CH-47 (vlastně prakticky poloviční). A dneska je hlavní MV-22, který se kapacitou dá ...Zobrazit celý příspěvek

            Jj, máte pravdu, díky za opravu. Mariňáci vlastně používali CH-46, který je o poznání menší než CH-47 (vlastně prakticky poloviční). A dneska je hlavní MV-22, který se kapacitou dá do jisté míry k CH-47 přirovnat. K němu mají navíc CH-53 s vysokými výkony. A takhle jsem to vlastně myslel – mají jeden stroj, který odlétá naprostou většinu a k němu druhý, méně početný, který používají na to, co už ten první nezvládne. Pokud si nějaká armáda nemůže dovolit mít dva typy, buď musí mít jen ten větší – a většinou ho plně nevyužít –, nebo si pořídí jen ten menší a holt oželí schopnost provádět operace, které umožňuje větší stroj (nebo na ně musí použít více strojů).Skrýt celý příspěvek

          • petres
            10:18 13.07.2019

            Bude zajímavé sledovat, jestli se do aktualizované Koncepce rozvoje dopravního a vrtulníkového letectva dostane pořízení těžších transportních vrtulníků. Již to tu někdo zmínil, ...Zobrazit celý příspěvek

            Bude zajímavé sledovat, jestli se do aktualizované Koncepce rozvoje dopravního a vrtulníkového letectva dostane pořízení těžších transportních vrtulníků. Již to tu někdo zmínil, pokud se všechny Mi-171 zmodernizují na poslední standart, tak jejich nosnost se znížena (a to docela výrazně) zástavbou rampy, dodatečné balistické ochrany, přístrojového vybavení a dvou kulometů pro dveřní střelce, tak že jsou pod nosností UH-60MSkrýt celý příspěvek

          • petres
            10:31 13.07.2019

            myšlena váha přepravovaného materiálu, ne počet osob. Kabina Mi-171 bude vždy větší než kabina BH.

            myšlena váha přepravovaného materiálu, ne počet osob. Kabina Mi-171 bude vždy větší než kabina BH.

          • Charfi
            13:55 16.07.2019

            Petres: Ona ta modernizace zbylých 8 Mi-171š zahrnuje i nahrazení vrat rampou?

            Petres: Ona ta modernizace zbylých 8 Mi-171š zahrnuje i nahrazení vrat rampou?

          • petres
            09:00 25.08.2019

            Charfi
            mám za to, že ano.
            Poslední info k modernizaci
            https://www.defence24.pl/czesk...

            Charfi
            mám za to, že ano.
            Poslední info k modernizaci
            https://www.defence24.pl/czesk...

          • petres
            13:15 25.08.2019

            Tak oprava, u dalších modernizovaných vrata ...Zobrazit celý příspěvek

            Tak oprava, u dalších modernizovaných vrata nebudou:
            http://czechairforce.com/news/...
            http://czechairforce.com/news/... Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 5 z 5