Úkolové uskupení Baltic Air Policing 2019

Úkolové uskupení Baltic Air Policing 2019
Dvojice JAS-39C Gripen / Tomáš Soušek (Zvětšit)

V současné době vrcholí na 21. základně taktického letectva Čáslav přípravy desítek vojáků k zahraničnímu nasazení. „Od začátku roku se vybírá personál splňující všechna kritéria od bezvadného zdravotního stavu až po jazykovou vybavenost. Cílem je, aby od září 2019 zahájilo z estonské letecké základny Ämari činnost 3. úkolové uskupení Armády České republiky Baltic Air Policing 2019,“ prozrazuje velitel podplukovník Pavel Pavlík. Uskupení je součástí mise NATO pro zabezpečení vzdušného prostoru Balstkých států, které nedisponují vlastním nadzvukovým letectvem.

Úkolem českých stíhačů bude držet ostrou hotovost v rámci systému NATINAMDS (NATO Integrated Air and Missile Defence System – Integrovaný systém protivzdušné a protiraketové obrany NATO) pomocí letounů JAS-39C Gripen. Budeme se tak podílet na zachování integrity a bezpečnosti aliančního vzdušného prostoru.

„Střežení vzdušného prostoru Baltských států je plněním našeho spojeneckého závazku a důkazem, že jsme platným členem Aliance schopným se aktivně zapojit v nejdůležitějších úkolech,“ uvedl k misi ministr obrany České republiky Lubomír Metnar.

Při plnění úkolů mohou piloti nadzvukových gripenů zasahovat proti letounům, které nedodržují stanovená pravidla mezinárodního leteckého provozu. Na tomto úkolu bude v Pobaltí český kontingent spolupracovat s dánským a belgickým letectvem. Zmíněné státy budou působit s letouny F-16 z litevské základny Šiauliai.

„Jedná se již o šestou misi našich stíhačů, vzdušný prostor v Pobaltí jsme v minulosti již dvakrát střežili. Do společné ochrany vzdušného prostoru Aliance jsme se zapojili současně se vstupem do NATO. Dvacet let již nepřetržitě střežíme vzdušný prostor České republiky. Jsem přesvědčen, že opětovně zvládneme ostré nasazení jak doma, tak v zahraničí,“ konstatoval velitel Vzdušných sil Armády ČR generálmajor Petr Hromek.


České Gripeny nad Islandem (2014)

Čáslavské gripeny již střežily vzdušný prostor Lotyšska, Litvy a Estonska dvakrát v letech 2009 a 2012, kdy operovaly z letecké základny Šiauliai. V letech 2014, 2015 a 2016 pak čeští stíhači střežili vzdušný prostor Islandu.

Na základě mandátu Parlamentu ČR bude do Estonska vysláno 5 letounů Gripen a maximálně 95 vojáků převážně z čáslavské základny. Dne 1. září 2019 je plánováno převzetí operačního úkolu stanoveného velením Společného mnohonárodnostního operačního střediska NATO od příslušníků Královského letectva (RAF) britských ozbrojených sil. S plněním úkolu se počítá až do 31. prosince 2019, kdy budou Češi vystřídáni dalším členem Aliance. Návrat kontingentu je plánován bezprostředně po ukončení plnění úkolu, tedy v prvním až druhém týdnu v lednu 2020. V průběhu mise se vystřídají na estonské letecké základně 2 rotace, kdy určitá část personálu bude v polovině mise vystřídána.


Nasazení českých Gripenů v Pobaltí v roce 2012

Velením úkolového uskupení byl pověřen zkušený stíhací pilot z čáslavské základny 42-letý podplukovník Pavel „Speedy“ Pavlík, který má v současné době nalétáno na letounu JAS-39 Gripen cca 1000 letových hodin a v minulosti se již podílel na ochraně vzdušného prostoru v zahraniční operaci.

Letouny budou vybaveny standardní výzbrojí, jakou používají v rámci vzdušné hotovosti v České republice. Jsou jimi řízené střely, vestavěný kanón a klamné cíle infračerveného spektra tzv. fléry. Novinkou v současném zahraničním nasazení bude použití zaměřovacích a průzkumných kontejnerů Litening 4i. Ačkoliv se primárně jedná o nástroj pro umožnění přesného provádění úderů na pozemní cíle, v rámci tzv. QRA (Quick Reaction Alert) hotovosti bude použit pro zlepšení schopnosti vzdáleného vizuálního pozorování letounů ve dne a v noci.

Stejně jako v případě nasazení na budou piloti Gripenů používat speciální vybavení jako např. neoprenový oděv pro případ nutného opuštění letounu a pádu do studené vody.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Tisíc hodin na stíhačce JAS-39 Gripen

V sobotu na Dnech NATO se udála malá slavnost velkého významu. Zástupci Švédského království předali ...

JAS-39 Gripen: Příprava před nasazením na Islandu

Skupina příslušníků 21. zTL , SOC MO a doplněná odborníky z dalších pracoviště MO provedla Site ...

Zaměřovací kontejnery pro L-159 ALCA a JAS-39 Gripen

Ministerstvo obrany České republiky objednalo 200 laserem naváděných pum GBU-12/16 Paveway II pro ...

České JAS-39 Gripen zlepšují své operační schopnosti díky softwarovému upgradu

České letectvo úspěšně dokončilo upgrade své flotily stíhacích letounů Gripen na operační systém ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • cejkis
    17:38 11.08.2019
    Oblíbený příspěvek

    @Semtam

    Na mínusy kašlete. Obsah Vašeho příspěvku poukazuje na efektivitu 14ks strojů. ˇAČR ždímá z tohoto počtu maximum ba co více za hranicí maxima.
    -----

    Počet 12+2 byl určen pro NATINDAS a nepočítal se zahraničními misemi. Až jednoho dne nějaký politk plácl o této možnosti (jméno zde raději psát nebudu ať je to apolitické) a v Čáslavi přestali s výcvikem a zrealizovali první misi za cenu předčasných servisů. Udržet 2+2 NATINDAS v ČR a současně 5 na misi v zahraničí znamená nemít v době mise náročný servis. Vše se musí vyměnit v předstihu. A tak díly, které za normálních podmínek ještě mohou v letadle zustat, jdou na výměnu. Neznám detail kompenzace této skutečnosti švédské straně zajišťující náhradní díly, ale předpokládám, že je to na účet Saabu v rámci propagace v zahraničí.

    Pokud se nyní AČR zaměří i na výcvik A-G se střeleckými kontejnery, obávám se snížení urovně výcviku. Letové hodiny v takto omezeném počtu strojů, notabene při výpadcích v době misí, jsou neúprostné počty.

    Až se bude blížit konec nájemní smlouvy vyrojí se mnoho politiků, kteří budou chtít raději peníze použít na mandatorní výdaje svým voličům. Doufám, že lidé v této zemi budou na laciná slova politků obezřetní a názor na nutnost bojových strojů bude převažovat. Politická reprezentace se totiž řídí podle průzkumů. Mise jsou dobrý nástroj jak toto povědomí mezi lidmi posilovat.

    PS: Jsem zastáncem navýšení počtu strojů o 4ks a to ihned.

    • Jara
      18:01 11.08.2019

      Moc pěkný příspěvek a naprostý souhlas pouze ty 4 ks možná malinko odlehčí při misích podobného typu jako tato, ale jestli chceme dále rozvíjet letectvo a i A-G schopnosti našeho letectva případně i REB tak je bezpodmínečně nutné obstarat stroje pro další letku a i to se ukáže s případnými vzrůstajícími schopnosti letectva jako málo.

    • Jirosi
      18:16 11.08.2019

      Vzít si 4ks ihned je nejhorší varianta. Zablokovali bychom si další nabídky pro přezbrojení.
      Kdo dnes nabízí na pronájem další 4 ks, takže by se museli koupit = logistika pro 4 kusy ....
      Saab začíná výrobu varianty E/F pro Svédsko a Brazilii, ten nebude mít moc kapacity na do výrobu těch 4ks.

      Jara: REB další věc co by se musela koupit, případně další věc co by snižovala výkony letadel, prodražovala jejich provoz.

    • skelet
      18:31 11.08.2019
      • (0)
      Oblíbený příspěvek

      hlavně to operační nasazení našich Gripenů ukazuje, jak dobré to jsou letadla :)
      jinak asi každý je pro rozšížení kapacit našich letadel, ale než by naše MO vyjednalo pronájem dalších čtyř letounů do roku 2027, tak by tady byl rok 2027 a museli by se vrátit.
      Výhodou je, že Švédové chtějí C/D provozovat i nadále, takže budou mít přebytky + nebudem na ně sami :))

      • Jirosi
        19:08 11.08.2019

        Jediné co víme jistě je, že je nepřestaví na E/F.
        Proč, to je úplně jiná otázka. Stejně jako jaký bude jejich další osud.

        To, že by nám pronajali další, je opět jen spekulace.

        • skelet
          19:25 11.08.2019

          spekulace? nespekuluju, psal jsem o administrativních úskalích toho nápadu.
          jinak Švédové mají navíc 14 Gripeců C/D, které se jim válí v Saabu.

          Nic není jisté, neb vlády se mění, ale zatím chtějí C/D/E/F provozovat vedle sebe, což je oproti původnímu plánu změna

          • Jirosi
            06:56 12.08.2019

            Zatím chtějí to co sem psal, tedy nebudou přestavovat C/D na E/F.
            Provozovat po spolu, je opět spekulace. Zatím díky zpoždění vývoje a výroby jim nic jiného nezbývá. Pokud by nechtěli přejít na jiný tip ze zahraničí :)

          • Clanek
            07:43 12.08.2019

            To zda SWE zustanou u Gripenu C i nad ramec prechodne faze kdy se bude vyrabet nasmlouvane mnozstvi E/F podle me zalezi ciste na tom zda se E/F podari udat i nekde jinde.
            Pokud ano a lince nebude po dodavkach Svedsku hrozit zavreni, pak se SWE klidne muze rozhodnout, ze si misto drahych novych E/F radeji zmodernizuji cast C/D. Pracovni mista a prijmy Saabu zachovany, a stat pritom usetri.
            Pokud by ale o to ero nikdo dalsi zajem neprojevil, a ted ruku na srdce, cas koncici dodavky pro SWE letectvo bude bohuzel pro Saab taky cas kdy bude F-35 na vrcholu, jiz bez detskych nemoci, bez cekacky, s nejnizsi cenou... takze to podle me hrozi docela realne, pak vsadim svuj petnik spis na to ze SWE vlada rozsiri objednavku na E/F, cimz taky zpeceti osud C/D.

          • logik
            14:07 12.08.2019

            To, že je nepřestavěj má IMHO v podstatě jediný důvod - Ečko je od Cčka nakonec tak odlišný, že by za cenu novýho letadla dostali "repas".

        • otecko
          14:56 12.08.2019

          C/D na E/F nepřestaví nikdo, byť je silueta E/F podobná, letadlo je to větší....

          • Luky
            15:05 12.08.2019

            kdyby to vůbec nešlo, neuvažovali by o tom....jde o to, že pravděpodobně našli výhodnější řešení a Céčka se budou hodit

          • skelet
            15:27 12.08.2019

            já o přestavování C/D na E/F nepsal. Nicméně původní záměr byl C/D vyřadit, teď se to zase změnilo, čímž se teoreticky odstraní ono "pane Bože, kdo by nám do nich integroval novou výzbroj a avioniku".
            Takže zatím to vypadá, že Švédové budou vyřazovat C/D ve stejné době, jako teoreticky i my, kdyby jsme je odkoupili a dolítali.

          • Luky
            19:20 12.08.2019

            Díky, napiš jim do toho nezodpovězenýho pitu, že je to Suchoj T-50, resp. teď už Su-57...

          • Luky
            19:42 12.08.2019

            napsal jsem do blbýho vlákna, navíc je to GoldenEagle...a navíc to sem nepatří
            takže se omlouvám a prosím o smazání

          • Jirosi
            22:49 12.08.2019

            Skelete: Otázka nezní kdo nám co integruje. Peníze nesmrdí nikde. Otázka zní kdo to zaplatí. Jedním z hlavních argumentů pro Gripen je cena, a výkony údržby. Ale ani jedno neznáme. Případně platíme nad rámec pronájmu už dnes.

    • semtam
      14:05 12.08.2019

      Cejkis a skelet

      Souhlasím s vámi oběma. Naše Gripeny se ždímou co se dá a s jiným strojem by jsme nedokázali to, co nyní při 14 (12) kusech dokážeme s Gripeny. Ovšem je to jak poznamenáváte skoro již za hranou a rozšíření počtu Gripenů o alespoň 4 kusy by letectvu určitě prospělo, pokud již má plnit požadavky na něj kladené.

      Gripen se v českém letectvu ukázal jako velmi výkonný stroj, hlavně co se týče provozních vlastností a jak níže v diskuzi poznamenává Charlie na cvičeních NATO oproti "konkurenčním" typům letadel netahá za kratší konec.

      Vzhledem k tomu, že AČR doposud nepostihla slibovaná modernizace, tak lze již odhadovat, že Gripen zůstane v AČR i po roce 2027 a hledat za něj náhradu je jen mrhání drahocennými prostředky.
      Pro ty, co Gripen nemají rádi, protože není z USA a tím pádem to není tak úderný vzkaz do zahraničí, protože s Gripenem v arzenálu nikoho nepřesvědčíme, že jsme věrné a dlouhodobé podržtašky. Bych rád vzkázal, že na prvním místě jsou české zájmy, nikoliv americké, německé či švédské, atd. A výmluvy typu, že co rozhodně USA je dobré i pro ČR, tak ne není tomu tak, třeba Gripen je toho důkazem.

      • logik
        14:12 12.08.2019

        A to, že bychom to nedokázali s jiným strojem tvrdíš na základě čeho?

        Provozuschopnost letounů je závislá na třech věcech: kvalitě letadla
        - poruchovosti letadla
        - spolehlivosti dodavatele ND
        - množství peněz nalitých do servisu

        První dvě kritéria jsou jistě pro Gripen dobrá, ale ani jiná letadla v tom nijak nezostávají.
        A třetí kritérium?
        Vzhledem k tomu, že netušíme, kolik švédi lejou do servisu gripenů - pokud bychom to brali čistě z ceny pronájmu, tak to nijak malé peníze nejsou - tak tvrzení, že si Gripeny vedou lépe než by si vedli jiná letadla je čistě přání myšlenky.

        • semtam
          14:23 12.08.2019

          logik

          Přestaň tady fantazírovat, Gripen vychází nejlíp v poměru SR (Sortie Rate) a dalších vlastnostech. Tím jak je dojíme se o náš provoz Gripenů zajímají ostatní země, protože to je ojedinělé a sami jednoduchou matikou vědí, že s jejich typy by to asi nedali, či by měli výpadky.

          Takže první dvě tebou zmíněná kritéria nejsou dobrá, ale přímo vynikající. Z toho lze vyvodit třetí kritérium, které nemůže být dražší, než je u poruchovějších strojů, což jsou vlastně všechny známé stroje, protože v tomto je Gripen na špici, uvádí to řada studií a praxe to jen potvrzuje.

          • HEKTOR
            20:10 12.08.2019

            semtam - no len tak zo života,každé plus ma aj mínus...že je gripen dobré lietadlo je asi fakt,ale zase len ružové to asi nebude...

          • skelet
            20:33 12.08.2019

            Hektor a co je ruzove? Kazda mince ma dve strany.

          • HEKTOR
            20:48 12.08.2019

            skelet - veď to som aj napísal...otázka teda možno je,čo je na tej druhej strane mince....

      • skelet
        14:48 12.08.2019

        stran modernizace .. když jsem se bavil s dvěma členy pozemního personálu, tak se zmínil o tom, že piloti sní o F-35, pozemní personál se modlí za Gripeny. Dál už to nerozváděl, a tak jsme přešli k tomu jestli se Rafale vejde do našeho úlu.. vejde, ale je to na centimetry :))

        • Luky
          15:11 12.08.2019

          Byl jsi na jarním dni otevřených dveří?

          • skelet
            15:36 12.08.2019

            to ne, jen jsme objevil dobrou diskuzní skupinu, kde se jich pár vyskytuje. :)

          • Luky
            16:15 12.08.2019

            Můžeš dát šifrovanou nápovědu?

            Jen to prosím nepřeháněj, protože vstupním testem na palbu jsem před lety neprošel :)

          • skelet
            18:17 12.08.2019

            ksychtkniha a jedna ze skupin, která má v názvu ".... žádná Breanne" :)

        • HEKTOR
          20:13 12.08.2019

          skelet - tak bodaj by sa mechanici nemodlili za gripen,keď všetko musia odmakať švédi... :)
          hold,keď mám auto na operatívny leasing,tak tiež len podám kľúče a nestarám sa...

          • skelet
            20:32 12.08.2019

            Zakladni udrzbu a opravy az do stredni urovne delaji nasi mechanici. Podobne to bude plus minus i u tech F-16.
            Navic ti kluci na rozd od tebe a me s tim gripenem maji zkusenosti. Maji ho na ocich, pracuji s nim. Kdyby to byl ausus, tak by o nem mluvili jinak, ale holt nemluvi.

          • semtam
            20:35 12.08.2019

            HEKTOR

            Kdyby si bodaj věděl, co všechno naši mechanici mají na Gripenech na starosti, tak by si to s operákem nesrovnával.

          • HEKTOR
            20:52 12.08.2019

            skelet - ale s f-35 skúsenosti ešte nemajú,tak ťažko môžu porovnávať...

          • skelet
            21:38 12.08.2019

            Nemyslim si, ze to porovnavaji. :)

      • Jirosi
        22:46 12.08.2019

        "Pro ty, co Gripen nemají rádi, protože není z USA a tím pádem to není tak úderný vzkaz do zahraničí, protože s Gripenem v arzenálu nikoho nepřesvědčíme, že jsme věrné a dlouhodobé podržtašky. Bych rád vzkázal, že na prvním místě jsou české zájmy, nikoliv americké, německé či švédské, atd. A výmluvy typu, že co rozhodně USA je dobré i pro ČR, tak ne není tomu tak, třeba Gripen je toho důkazem."

        Tohle napsat po tom co tu šiješ do států v pobaltí, trošku sebereflexe by to chtělo.

    • Gibon
      21:50 16.08.2019

      Asi by bolo dobre vratit sa nohami trosku na zem.
      140LH rocne nie je ziadne zdimani na maximum.
      Si pozrite kolko LH nalietaju take USAF v priemere na F16. Zistite ze na jednom kuse je to dvojnasobok.

      Rozhodne AČR vyuziva Gripeny dobre, je obdivuhodne ako dokaze s tak malym rocnym naletom na lietadlo este robit aj taketo misie.
      Ale tato gloriola, ktoru tu obcas niektori vytvarate okolo Gripenov v AČR je trochu mimo.

      • semtam
        01:53 17.08.2019

        Gibon

        Uniká ti jedna věc, USAF má velký nálet způsobený tím, že stroje mají často velké přelety a poté se to nasčítá.
        Pokud si myslíš, že letectvo AČR má na cvičeních dobré výsledky jen tak náhodou a také z tvrzení letectva AČR, že k tomu aby plně mohli využít všech schopností by museli mít ještě 4 letadla navíc a ty to asi považuješ za blábol, tak si obyčejnej kecálek.

        Tvůj problém je ten, že o danou problematiku si se nikdy nezajímal a nyní prostě víš, že F-16 je lepší a hledáš argumenty pro a také proti Gripenu. Pak se nesmíš divit, že tvé argumenty jsou děravé jak ústa staré indiánské ženy.

        • Gibon
          15:55 17.08.2019

          Jasne prelety. A teraz tu o troch prasiatkach.

          Ja ziadne dovody v prospech F-16, ci proti Gripenu nehladam.
          Nepochybujem, ze Gripen je skvele lietadlo.
          Sucasna najnovsia verzia F16 prevysuje Jas39C vo viacerych ohladoch a buduca modernizacia Jas39C bude mozno prevysovat F16V. To sa dozvieme az ked oznamia jej parametre.
          Zaroven odmietam sa bavit o dobrom ci zlom lietadle, kym si nedefinujeme ucel pouzitia a tiez protivnika.

          Jediny, kto tu furt vybera colstock a rozopina razporok si ty.

  • Arthur
    22:51 10.08.2019

    Fundamentálne som za pomoc NATO Pobaltským štátom (Estónsku, Lotyšsku a Litve) ako je predsunutá prítomnosť NATO enhanced Forward Presence Battle Group v jednotlivých štátoch a je to správne.

    Dokonca Air Policing považujem za správny a prospešný avšak mal by byť len na prechodné obdobie alebo v obmedzenej miere aj s participáciou Pobaltských štátov pokiaľ si krajiny nevybudujú takúto spôsobilosť byť aj všetky spoločne pretože potom je veľmi krátkozraké sa pýšiť, že všetky tri krajiny plnia záväzok 2% HDP.

    Pochopiteľne o to menej by sa mohla zn´ížiť pomoc ostatných krajín v tejto spôsobilosti (rozm. nie zastaviť).

    Ak "ekonomika" Argentíny dokáže postupne akvizovať cca 10ks FA-50AR tak Pobaltské štáty spoločne (Estónsku, Lotyšsku a Litve) by to zvládli tiež pričom detto by to malo platiť aj o Albánsku, Slovinsku a Čiernej hore aj keď tieto tri štáty netvoria taký susedný geograficky celok tj. možno len Albánsko a Čierna hora.

    link: https://translate.google.com/t...

    • Jirosi
      06:28 11.08.2019

      Estonsko 1m obyvatel
      Argentina 44m obyvatel....

    • skelet
      10:53 11.08.2019

      jenže tento způsob je pro všechny výhodný.
      Pobaltí se může soustředit na to co skutečně potřebuje - pozemní armádu
      V případě přestřelky v tom bude lítat i třetí strana
      a v neposlední řadě FA-50 proti Su?

      • semtam
        11:59 11.08.2019

        skelet

        Ne nadarmo má úkolovému uskupení v Pobaltí název Air Policing. Jeho smysl je jen a pouze ostraha vzdušného prostoru. Těchto pár letadel co provádí Air Policing v Pobaltí není žádná vojenská síla, aby mohla vzdorovat či dokonce aktivně působit proti ruskému letectvu a jen z části má odstrašující efekt v podobě ochoty ostatních zemí NATO bránit území Pobaltských zemí. Tento symbolický akt je hlavně zastoupen v podobě pozemních sil členských států NATO v Pobaltí, jiný reálnější smysl pozemní síly členských států NATO v Pobaltí nemají a není to ani žádným tajemstvím.
        Každému je jasné, že pokud by došlo k nečekanému útoku ze strany Ruska tak letecké a pozemní síly NATO v Pobaltí se rázem ocitnou v roli jatečních psů a tím pádem jejich oběť má vzbudit touhu ostatních bojovat proti Rusku v této hypotetické válce.

        Jak jsem již poznamenal, všechny pobaltské země dohromady by dokázali bez problémů vytvořit nadzvukové letectvo a ekonomicky je to pro ně méně náročnější, než v případě Chorvatska, Slovenska či Bulharska. Navíc zázemí na již mají...
        Na trhu je je FA-50, Gripen či nákladnější F-16. Také by třeba největší hegemon mohl nějaké ty olétané F-16 klidně darovat, ale vzhledem k tomu, že něco podobného dělá Rusko, tak je to asi špatně...
        Pokud je realita ovšem taková, že Pobaltské státy nejsou schopny či ochotny se domluvit na společném střežení vzdušného prostoru, tak činí dobře tím, že prostředky dávají do PVO a rozvoje pozemních sil, než aby lili peníze do letectva, které v ostrém střetu zmizí z povrchu zemského v prvních minutách války (s největší pravděpodobností).

        • skelet
          12:05 11.08.2019

          buď přesný ;)
          tato symbolická účast má za úkol jednat vzbudit touhu po odplatě vůči Rusku ve státech, jejichž jednotky tam budou jak správně říkáš zmasakrovány, ale také je to o tom znechutit Rusku toto snadné sousto.

          • semtam
            12:07 11.08.2019

            skelet

            Co si představujete pod pojmem "odstrašující efekt"?

          • skelet
            12:09 11.08.2019

            že to protivníkovi tak lehce neprojde ;)

            Oba píšeme víceméně to samé

          • semtam
            12:17 11.08.2019

            skelet

            Tak vidíte, že vaše výtka nebyla namístě.

        • flanker.jirka
          13:58 11.08.2019

          zde se můžete podívat i na nabídku Raytheonu, do F/A 50 lze instalovat i nové AESA radary určené pro F 16
          https://www.flightglobal.com/n...

          • Flader
            14:23 11.08.2019

            To je síce super, že to podľa nich ide, ale:
            a, prečo to potom nešlo/nejde aj do Gripenu C/D
            b, aká bude výsledná cena F/A 50 s elektronikou z F-16?

          • Jirosi
            18:59 11.08.2019

            Flader: Do Gripenu C/D to jde, ale to si musíte zaplatit. Tedy půjde až to dokončí vývoj.

        • Jirosi
          18:22 11.08.2019

          Semtam: NATO o válku nestojí, tak tam posílá jen základní letadla pro provádění základní činnosti.

          • skelet
            18:36 11.08.2019

            základní letadla? Spíš které má daný stát k dispozici. Krom F-22 a F-35 tam už sloužily vlastně všechny typy NATO

          • Jirosi
            06:58 12.08.2019

            Myslel sem to dobře, napsal blbě.
            Základní kapacitu letadel, pro udržovaní. Nikoliv pro paritu z Ruskem v oblasti.

      • flanker.jirka
        13:53 11.08.2019

        FA 50 vs SU4
        ... už byly na airpolicingu i Mig 21 Lancer z Rumunska, které mají obdobný radar jaký má například Alca. Nově má FA 50 v Koreji dostat AESA ELM 2032 z Izraele, nyní už umí AIM 7 Sparrow, verzi s dosahem 70 km a integrují AIM 120. Když se podíváte na takticko technická data a srovnáte je například s Gripenem, tak jsou téměř shodná.
        A hodilo by se posuzovat pro případný střet nejen stíhací letadla, ale komplexní systém průzkumu vzdušného prostoru na obou stranách.

        • skelet
          17:46 11.08.2019

          tak MiG-21 se dá bleskově stáhnout a zaměnit v případě vyostřování situace za výkonnější stíhače členského státu NATO.

          FA-50 vs Gripen je pomalejší, unese méně výzbroje, má menší dolet, snese menší přetížení atd. Prostě je to alternativa k T-38, z které se někdo snaží vyvinout F-5

          • flanker.jirka
            18:10 11.08.2019

            Tak že mám tomu rozumět, tak že se na airpolicing nasazují letadla, aby se daly bleskově stáhnout?
            Otázkou pro porovnání je to, zda parametry jsou dostatečné nebo ne. Když srovnáte schopnosti versus cena je FA 50 plně dostačující. Dáte pod Gripen více AA střel? Je Pobaltí tak velké, že dolet FA 50 nevystačí?

          • Jirosi
            18:23 11.08.2019

            Stejná výzbroj bude mít na jeho výkony větší dopad než u Gripenu.

          • skelet
            18:28 11.08.2019

            jak už psal semtam níže, tak nasazení letounů v Pobaltí má hlavně symbolický význam. Na klasický "doprovod" ruských letadel ty rumunské MiG-21 stačí, ale na vyostřování situace, kdy se každému začnou třepat prsty u spouště už prostě nestačí

            napsal, ať si porovnám TTD, a tam je Gripen lepší. A když porovnám cena vs výkon.. zatím není nikdo ochotný nakoupit ty FA-50 co by stíhačku (možná Argentina, ale ti už nakupovali kde co a stejně pak neměli prachy to uskutečnit). Takže asi to žádná hitparáda nebude.

          • flanker.jirka
            19:55 11.08.2019

            FA 50 maji Filipíny a jeho cvičné bojovou verzi už provozuje Irák. Alcy se do Iráku dostaly, právě protože byly nepotřebné ve skladech, válci se tam a výroba nových strojů trvá delší dobu. FA 50 má zajímavé i spektrum používané protizemní munice a nosí i kontejnery ECM.
            Korejci nemají moc příležitostí to prodat, většinou je toho politice. Korupce a Gripen je v ČR také synonymum.
            Osobně bych v AČR raději viděl 24 FA 50 než L 159. U supersoniku má radar větší smysl.
            A zapomeňte na dogfighty, pokud k nim dojde, tak jen díky chybě v taktice.

          • skelet
            20:02 11.08.2019

            proto jsem psal "co by stíhačku".
            A proč sem motáš L-159? Ta má zcela jiné určení. a radar má kvůli pozemním cílům, ne vzdušným.

    • palo satko
      18:50 11.08.2019

      Teraz su tam 4 x JAS 39C Gripen Madarska + 5 x EF-18 Hornet Španielska + 4 x Eurofighter Typhoon Velkej Britanie. Spolu 13 velmi dobrych tryskačov. Vieš si predstavit ake velke by museli mat tie male baltske štaty letectva podobnej kvality, aby dokazali držat ostru pohotovost v sučasnych NATO počtoch? Česko ma vraj na AP určenne tri Gripeny, ak by sa polužil rovnaky kluč, tak Balti by potrebovali 60 lietadiel aby 13 z nich mali vyhradene na AP. Plus si treba k tomu pripočitat naklady vykon Air Policing v situacii, ked si Rusi veselo poletuju po Balte a do Kaliningradu kašluc na medzinarodne predpisy. Ved to by realne ich ekonomiky neuniesli.

  • HEKTOR
    18:08 10.08.2019

    ako to je vlastne so samotnou platbou za tieto služby.??kto to uhrádza napr. česku keď sa na takomto niečom podieľa.??

    • palo satko
      20:37 10.08.2019

      Aka platba za sluzby. Chodime tam za vlastne. Slovensko posiela 150 armadakov a rocne to stoji 10 milionov eur. Proste, skusenosti na nezaplatenie.

    • Jirosi
      06:30 11.08.2019

      NATO se platí 2% HDP do armády, a pak převody přímo na organizaci. Z toho se platí společné projekty(pr. Letouny včasné výstrahy, přepravní kapacity). Princip je následující, buď máte danou kapacitu a pak přispíváte jejím sdílením, nebo přispíváte na provoz.

      • HEKTOR
        09:24 11.08.2019

        Jirosi - ďakujem,pýtal som sa totiž vážne...zaujímalo ma to preto,lebo som aj na slovensku počul názory typu-zrušíme migy a nebo nám budú kontrolovať napr. česi a poliaci...ako keby to také jednoduché...
        a neviem si dosť dobre predstaviť,že by napr. slovensko vyhlásilo-nemáme na stíhačky,nato postaraj sa...a samotné finančné prispievanie by teda malo byť patrične "drahé"...lebo ak by bolo o dosť lacnejšie ako samotné prevádzkovanie letectva/armády,tak si slovensko môže vychcane predplatiť motohodiny českých stíhačiek,poľských tankov a z rakúska dva mech. prápory...
        a súhlasím aj s príspevkom čo písal -Arthur- ...bude smiešne keď budeme prispievať 2% hdp a budeme mať armádu bez lietadiel,tankov atď...

        • Jirosi
          11:04 11.08.2019

          Nestojí to zase tolik. Ale taky to má spoustu nevýhod.

  • semtam
    16:58 10.08.2019

    Nesher

    Souhlasím, jenže má to takový větší háček na který bych rád poukázal.

    Je pravdou, že po vstupu všech 3 baltských zemí se předpokládalo, že tyto země vytvoří svoje vlastní síly, aby mohli střežit svůj vzdušný prostor (Air Policing). Dohromady všechny 3 země mají výši HDP 121 mld. USD (2019). Pro srovnání Chorvatsko 61,5 mld. USD, Bulharsko 67 mld. USD a Slovensko 110 mld. USD. Pobaltské země dohromady jsou ekonomicky silnější (někde až dvojnásobně) než samostatné Chorvatsko, Bulharsko a Slovensko jež svoje nadzvukové letectvo udržují a nyní ho dokonce obměňují.
    Problém pobaltských států je v tom, že i když je v rámci NATO mají toho více společného, než jakékoliv jiné země, tak nedokáží mezi sebou spolupracovat. Onu neschopnost spolupráce nevidíme jen v rámci doposud neexistujícího domácího nadzvukového letectva v Pobaltí.

    Stačí se podívat na akvizice pro pozemní síly Pobaltských států. V rámci BVP a OT Estonsko pořídilo CV90, Lotyšsko CRV a Litva Boxer.
    V rámci akvizic samohybného dělostřelectva, které navíc probíhali (probíhají) ve zhruba stejném čase Estonsko pořídilo K9 Thunder (ve spolupráci s Finskem), Lotyšsko sáhlo po rakouských M109 a Litva pořídila PzH 2000.
    A takto můžeme pokračovat dále.

    Nádherně to reflektuje to, že i když země, které mají společnou historii, podobnou sílu a společného silného nepřítele přesto mezi sebou hlouběji nespolupracují a každý si hraje na svém vlastním písečku.
    Tento fenomén není jen a pouze v Pobaltí, ale najdeme ho všude. Jako třešnička na dortu je tvrzení Polska, které usiluje o trvalou základnu USA a jako odůvodnění uvádí, že je to záruka jeho bezpečnosti vůči případné agresi z východu. Tím de-facto jako by říkali, že celé NATO je vlastně k ho....

    • Nesher
      18:09 10.08.2019
      • (1)
      Oblíbený příspěvek

      Jenže i přesto, že se to z Prahy zdá jako, že Baltové téměř jedno jsou, není to pravda, ty země se liší jazykem, mezi estonštinou a litevštinou je asi takový rozdíl jako mezi češtinou a maďarštinou, kulturou a i historií. Spojuje je jen odvěký nepřítel na východě. Estonsko hledí vždy spíš na sever, Litva se zase považuje spíš za součást Střední Evropy. My se na ničem nedokážeme dohodnout ani se Slováky, natož s Maďary.
      Jinak, NATO bez USA je skutečně k ničemu, v tom mají Poláci pravdu.

      • semtam
        03:39 11.08.2019

        Nesher

        Ano, mezi litevštinou a estonštinou je rozdíl asi jako mezi námi a Maďarskem. Ovšem mezi litevštinou a lotyštinou je rozdíl již menší a prakticky srovnatelný jako mezi námi a Polskem či dokonce Slovenskem.
        Kultura je velmi podobná a tu bych do toho vůbec netahal. Historii mají ony země prakticky totožnou, vlastně jako kdyby jste napsal, že Slovensko má odlišnou historii od Čech. Teoreticky máte pravdu, protože Čechy se Slovenskem z dlouhodobého hlediska mají rozdílnou historii a Češi mají více kulturně blíže k Polákům, než třeba k Slovákům. Ovšem z praktického hlediska máme ze Slovenskem stejnou historii, protože téměř celé 20. století jsme byli součástí jednoho státu a poté jsme zápasili se stejnými problémy v rámci postkomunistické doby.

        Ovšem účel světí prostředky, my a Slovensko a další země nám blízké nespolupracují na základě jazyka, ale na základě účelu. A to je smysl mé myšlenky, který vůbec nezohledňuje nějaké jazykové či kulturní (...) shody, protože ty mohou být paradoxně jádrem sporu, než jádrem shody.
        Pobaltské země nemají snahu vzájemně spolupracovat i když z jejich filozofie proti nim stojí nepřítel který by je mohl sfouknout jak svíčku. Jak jsem již poznamenal, dohromady by dokázali vytvořit sílu, kterou nedokáží vytvořit pokud nebudou mezi sebou spolupracovat.

        Co z toho plyne, každý stát bohužel musí dbát svých vlastních zájmů a případně vytvářet účelové koalice s ostatními státy, aby mohl/y prosadit svoji vůli. De-facto toto najdeme i v ústavě.

        NATO bez USA patří do akademické roviny. USA je v NATO a každý to ví a každý kdo to ví, zná vliv USA v NATO.
        Proto nechápu vaší větu, že Polsko má pravdu v tom, že NATO bez USA je k ničemu, když Polsko má zájem trvalé základny USA na svém území, ale USA je součástí NATO.

        Ale ať nevytvářím zbytečný prostor pro hoaxy. NATO sice má v podmínkách pomoc napadnuté členské zemi, ovšem otázky vznikají jak se zachovat pokud agresorem je členská země či pokud je agrese vyvolána členskou zemí. A také, že v pomoci není nijak označena míra pomoci.
        Z toho všeho lze vyvodit a praxe to i potvrzuje, že obrana té dotyčné země pokud se bude lámat chleba je v ochotě či lépe v zájmech jiných dotyčných zemích pomoci, než v smluvních podmínkách, které jsou neurčité.
        Tento fakt si uvědomují státy, které se cítí více bezpečnostně ohroženy a z toho důvodu dbají více své bezpečnosti (struktura armády/odvody) oproti státům, které se necítí přímo ohroženi byť mluví o dodržování závazků vůči NATO.

        Jak vidíte, je to složitější než popisujete a nějaká víra tento fakt nezmění.

        • Jirosi
          11:40 11.08.2019

          Stejně jako mi nechceme Německou, Slovenskou základu zde, stejně tak nechtějí takovou základu Poláci. Protože je to o přirozené rivalitě sousedních států.
          Za to základna USA, které je daleko. A na rozdíl od některých v Evropě prokázalo, že tu chce mír je politicky průchodná.

          Státy NATO se zavázali, že provedou kroky co uznají za vhodné. Tedy rezignace na vše vojskovou armádu je chyba. Bohužel, ne vždy to jde z ekonomického hlediska.

          Třeba u nás(CR), není jediný důvod proč by to nemělo jít. Případně mít sjednocenou armádu ze sousedy Ger, Pl, SR. V praxi to však nejde.

          • semtam
            12:33 11.08.2019

            Tak základna sousední země či jiné evropské země na území ČR opravdu nedává smysl a ne, že to nechceme, takováto blbina málokoho napadne. Prostě je to blbost.

            Rezignace na vševojskovou armádu je chyba a než ekonomický faktor, za to může trend expedičních armád (již je minulostí) a také štědrý sociální systém.

            Samozřejmě NATO nemůže fungovat jako VS, kde sjednocení výzbroje spojeneckých armád je opravdu příkladné. NATO má úplně jiné fungování, než VS.

            Chtěl jsem poznamenat, že kdyby státy NATO mezi sebou lépe spolupracovali, třeba jen na lokální úrovni, tak to má velké výhody.

            Ovšem realita je jiná a každý si hraje na svém písečku, tak bohužel kašlat na to a vytvářet armádu tak, jak je to nejvhodnější pro ČR a nikoliv pro někoho jiného a případné společné nákupy provádět jenom pokud je to zase pro nás výhodné.
            Taková je realita.

          • Jirosi
            18:27 11.08.2019

            Takže, podporujete nákup F-16/F-35 do CR, pro budoucí sjednocení z PL, SR, případně Maďarskem?

    • Jirosi
      06:37 11.08.2019

      Malujete si to hezky, kdy tedy CR koupí něco podobného jako PL, HUN, SR, GER, RAK?
      Nikdy máme specifické podmínky...

      • semtam
        08:23 11.08.2019

        Nerozumim.

        • Jirosi
          11:06 11.08.2019

          To co si představujete a malujete jako jejich neschopnost, nefunguje nikde na světe.
          Sousední státy jsou si vždy částečně rivaly. A je jedno kdo vám stojí za dveřmi!

          • semtam
            11:38 11.08.2019

            Jirosi

            Ale vždyť o tom hovořim a baltské státy udávám jako příklad, že i tam, kde by se dala už konečně čekat nějaká spolupráce v rámci NATO (akvizice či společná obrana), tak spolupráce je vlažná.
            A poznamenávám, že každý stát dbá svých vlastních zájmů a případné "koalice" jsou prakticky účelové.

            Nic malovat nemusim, obraz je již dávno takto namalovaný, jen ho popisuji.
            To, že máte potřebu se opět nějakým způsobem vymezit je sice pěkné, ale o ničem.

          • Jirosi
            18:31 11.08.2019

            Vy nepopisujete stav, ale snažíte se říct, že je špatně. Přitom, když je tu diskuze na téma nové výzbroje pro CR. Tak zrovna vy jste zastánce, unikátních řešení jako "gripen". Místo unifikace se sousedy.

          • Charlie
            10:29 12.08.2019
            Oblíbený příspěvek

            Jirosi: Gripen je unikátní řešení? V Evropě ho maj ve výzbroji 3 státy (Švédsko, ČR, Maďarsko, plus pro výcvik Británie) a další tři jsou po světě, plus spousta dalších kandidátů (třebas ta Brazílie). To není málo na éro od neutrálního státu, který se kvůli absenci masivního politickýho lobbingu musí prosadit jen vlastní kvalitou (F-16 pro Slovensko jsou drahý jaxviňa jak cenovkou, tak provozem a přidaná hodnota proti verzi C/D není až tak velká).

            Nasazení Gripců v AČR je skutečně intenzivní a přitom ty éra mají dlouhodobě vynikající provozuschopnost. Někde v příloze ATM (nebo to bylo LK?!?) bylo napsaný i jak se vybíraj éra na tyhle policing mise a jestli mě paměť nemine, není to úplně tak že se v éru "vymění všechno az nový", spíš se pečlivě vybíraj kousky s největší zásobou resursu (nebo přímo po opravě). Srovnejte to s německou Luftwaffe - mylím že se nemáme zač stydět.

            Přitom při svejch kvalitách (četl jsem několik reportů z různejch mezinárodních cvičení, kde se lítá i proti EF nebo jinejm těžším a výkonnějším érům a nikde Gripen netahá za kratší provaz) je to laciný éro s bezkonkurenční cenou za letovou hodinu a super easy údržbou. Navíc kdybychom k němu nakoupili nový rakety (protože od amíků dodaný Sidewindery a AMRAAMy jsou už dost vousatý) tak se posunou neuvěřitelně vpřed (Meteor nabízí špičkový výkony daleko před vším, na co sme doteď byli zvyklí a fakt bych ho našim pilotům přál, při BVR nácviku by s tím mohli konkurovat uplně všemu.

          • Luky
            14:15 12.08.2019

            Přesně tak Charlie, výběr F-16 na Slovensku je politikum, Gripen vychází v AA výhodněji, na AG Slováci težko nakoupí munici a nebudou mít ani v reálu rezervu strojů (i tak jim to neberu a lecos z jejich rozhodnutí chápu). Dokoupení další letky jednou (možná z Indie?) je velmi hypotetickou vizí.
            U Poláků vyšel Gripen jen o 3% hodnocení za F-16 a to kvůli masivnějšímu A-G, které oni mají šanci opravdu využít a opravdu nekoupili (v A-A JAS vyšel lépe).

            Co se týče korupce, pro Lockheed už padla odsouzení za korupci, někdo sedí, občas padne pokuta a to u společnosti, která je propojená s americkými tajnými službami a jestli si dobře pamatuju, žere zhruba 10% výdajů Pentagonu. To jen pro nadšence mezi vámi, kteří tu neustále propagují combo F-16/F-35 ze státu, který vede s evropským leteckým průmyslem dlouhodobou obchodní válku....

          • Luky
            14:16 12.08.2019

            @ překlep "a opravdu AG Poláci nakoupili"

          • Scotty
            15:18 12.08.2019

            Charlie /F-16 pro Slovensko jsou drahý jaxviňa jak cenovkou, tak provozem a přidaná hodnota proti verzi C/D není až tak velká/
            Ačkoli se mi Gripen jako letadlo vždycky líbil, tak tohle je naprostá hovadina. F-16V překoná céčkovej Gripen snad ve všech parametrech. Proč myslíte že Švédové začali pracovat na verzi E?
            Pokud mají Gripeny letět na zahraniční misi musí se plánovat údržba tak aby žádné letadlo tou dobou nestálo na pravidelné údržbě. Je tedy jedno jestli je stroj právě po údržbě nebo nikoli, ale jde o to že musí být všechny naše Gripeny tou dobou letuschopné.

            Luky
            Prodej a pozdější pronájem Gripenů u nás taky provázel korupční skandál. Je tedy dost chucpe tohle vyčítat jen Lockheedu když si v tom s BAE můžou podat ruce.

          • Luky
            15:31 12.08.2019

            Není to chucpe, protože pod každou diskuzi ke Gripenu s tím někdo přijde. Přitom se to týkalo původního zrušeného nákupu na dvě letky a pronájem byl údajně pod přísným dohledem s pozorným hodnocením. Přesto to stále někdo vytahuje.
            Já jsem svým způsobem rád, že se to vytahuje. Korupce mě rozčiluje.

            Na obchodní praktiky LM jsem tu upozornil poprvé. To aby si zas někdo nemyslel, že v zámoří to taky neumí. Spíš na vyšší úrovni....ale jinak za Windery jsem jim upřímně vděčný. I když příspěvek do NATO :)

          • semtam
            15:53 12.08.2019

            Scotty

            Vzhledem k tomu, že Gripen C/D může být v budoucnu vybaven podobně jako F-16V, tak ten rozdíl ve schopnostech není opravdu nijak velký. Tolik o papírových schopnostech. V realitě má řada letectev dosáhnout plných schopností svých strojů.... Ale to by jste již mohl jako čtenář AN vědět.

            Švédové začali pracovat na verzi E, aby verze E splnila i požadavky náročnějších zákazníků, jako je třeba Brazílie, kde dolet a výzbroj hraje větší roli. Samozřejmě požadavky ČR, která provádí Air Policing na rozloze 78 866 km2 jsou jiné než obrana vzdušného prostoru na ploše 8 511 970 km2.

            Plánování údržeb pro stroje do misí není jedno jak tvrdíte. Letectvo AČR mimo zajištění vzdušného prostoru baltských zemí zároveň zajišťuje vzdušný prostor ČR.
            Aby tohle mohla s 12+2 Gripeny dokázat musí se údržba naplánovat tak, aby bylo co nejvíce letadel provozuschopných. Navíc tomu pomáhá relativně jednoduchá údržba a spolehlivost letadel Gripen.

          • Scotty
            16:41 12.08.2019

            semtam
            Céčka v budoucnu možná jedou dostanou výkonnější radar a některé další systémy. Ovšem výkonnější než F-16V nebudou nikdy. To je realita.

            Švédové začali pracovat na éčku proto že i jim samotným přestali výkony céčka stačit.Navíc i pro případný export přestává verze C stačit na konkurenci. Gripen E se může postavit proti F-16V na světovém trhu a je dobře že má F-16 nějakého vážnějšího západního konkurenta v oblasti jednomotorových strojů.

            Jasně jsem pásal že v době nasazení Gripenů na misi nesmí žádné letadlo stát na pravidelné údržbě. Tady musí být teoreticky letuschopné všechny naše stroje. Naučte se číst.

          • semtam
            17:00 12.08.2019

            Scotty

            Zkusím znovu, to, že F-16 je o něco málo větší letadlo než Gripen C/D je jasné a proto bude mít v některých ohledech vždy větší výkon.
            Výběr letadel se ovšem neřídí jen a pouze dle výkonu, ale vícero vlastností, které tu v diskuzích s železnou pravidelností neustále zaznívají.
            Kdyby se kladl důraz jen na výkon letadel, tak jednomotoráky by byli dávno minulostí.

            Vzhledem k tomu, že se řídím podle toho, co je nejlepší pro AČR, to, že jsme plně nedokázali využít všech schopností Gripenu (i kvůli celkovému počtu provozovaných strojů) a dokonce i přes nízký počet strojů dokážeme plnit úkoly Air Policingu i mimo území ČR, tak lepší stroje jsme si nemohli přát. Pro naše potřeby lepší stroj na trhu není či přinejmenším nebyl.

            Zda Švédsku nestačila verze C nemohu hodnotit a popravdě nevím kde jste to vzal.
            Od verze E si slibují větší spektrum zákazníků, než co mohl oslovit Gripen C.
            Pokud se nemýlím, verze C (menší Gripen) bude stále nabízen spolu s verzí E (větší Gripen) na světových trzích.

          • Jirosi
            00:07 13.08.2019

            Charlie: Omluva za pozdější reakci ale!
            Gripen má v Evropě jen Švédsko! Ostatní mají jen pronajaté Švédské stroje (UK má jediný ks).
            Ve světě mají Gripen jen 2 státy JAR, a Thajsko. Bavíme se o Gripenu C/D!
            E/F je jiné letadlo, to opět bude mít Švédsko a Bra(tady je rozumný počet).

            "F-16 pro Slovensko jsou drahý jaxviňa jak cenovkou"

            Možná by si to chtělo k tomu C/D přičíst výměnu antény na EASA a cena bude stejná... V CR se zbraně, kontajnery, atd, nepočítají do ceny "levného" Gripenu.

            "Srovnejte to s německou Luftwaffe - mylím že se nemáme zač stydět."

            Vážně? CR si Gripen předplácí do předu. Tedy více jak 100% finanční zdroje vs letectvo kam peníze skoro nejdou. Tomu říkám objektivita.

            Spousta pilotů a typů letadle sestřelila i F-22...
            Co to říká o F-22 vůbec nic. Když se podmínky přizpůsobí slabším, aby vůbec mělo smysl vzlétnout. Případně se cvičí jen určitá část boje, pak to se dají dělat zázraky.
            Meteor je super, ale to jsou další peníze do letectva na víc! Co se k ceně pronájmu nepřičítají!

            Semtam: Nabízet můžeš co chceš, ale pokud se to přestane vyrábět. Pak obnova výroby bude navyšovat cenu do stavu neprodejné. Což už je dnešní stav, kdy naposledy se někam prodal C/D?
            Není to už přes 10. let co se žádný neprodal? (prodlužovali se jen pronájmy)

          • Jara
            11:01 13.08.2019

            Jirosi jestli věříš tomu že Slováci zaplatily celou paletu výzbroje včetně sniperu tak si nenapravitelný optimista, tak moc detaily tají protože dostanou po páru fousatých AIM 9 ze skladu USAF pro každou F16 a to ještě možná

          • Jirosi
            16:53 13.08.2019

            Jara: My nedostali z Gripenem nic. Ještě jsme dopláceli integraci.

          • Charlie
            09:48 14.08.2019

            Jirosi: Já nechci bejt zlej, ale to že máme Gripce pronajatý znamená že se naše letectvo do uživatelů nepočítá? To mi přijde jako dost velká kravina.

            Za druhý, nevím do detailů jaký sou smlouvy mezi náma a Švédama ohledně servisního zabezpečení (a upřímně prohledávat pět ročníků ATM/LK zpátky kvůli článkům na tohle téma nebudu), ale pokud si pamatuju je to HODNĚ výhodná smlouva. Spousta upgradů je v ceně (zejména aktualizace softwaru, pokud je zavádí i Švédové), další nejsou nijak drasticky drahý.

            Pokud jde o výzbroj - jasně že nám švédové nic nedali, chtěli sme po nich pronájem letadel, rakety sme řešili jinak.

            Pokud jde o porovnání se slovenskýma F-16 - jasně, ty éra co slováci získali sou nabušený, o tom žádná, otázka je jestli jejich schopnosti vůbec dokážou využít. Proto sem psal že přidaná hodnota mi u těch F-16 nepřijde taková, aby ospravedlnila ten příplatek v ceně (nákupní i letový hodiny). Navíc netuším, jak mají Slováci dojednanou servisní podporu, co si dokážou udělat sami a na co budou muset éra jít jinam. To je totiž jedna z největších výhod Gripce - extrémně jednoduchá údržba (hodně údržby si děláme ve vlastní režii a v dalších je extrémně dobrá spolupráce se SAABem, který třebas instaluje upgrady "dopředu" během větších oprav a sativují se až po jejich zavedení u nás).

            Srovnání s Luftwaffe - podle mě je víc než na místě. Na co jsou němcům super výkonný EFka, když je nejsou schopní za peníze co mají udržovat ve slušným stavu? My sme si vybrali éro, který sme schopný utáhnout finančně a díky tomu můžou naši piloti lítat a cvičit a sme schopný s minimem letounů zabezpečit jak vlastní prostor, tak ještě lítat na mise do zahraničí. To je prostě obrovská vizitka jak těch letadel, tak kvality našeho personálu, kterej to dokáže naplánovat tak aby to fungovalo a přitom nikdo nepřišel zkrátka. A třebas Island je pro naše piloty ideální z hlediska nácviku letů v podmínkách, o který tu ani nezavadí.

            Poznámce o F-22 nerozumím, asi není na mě.

            Kdyby to bylo jen na mě, počkám na současný verzi do doby, než bude naplno rozjetá výrobe E a pak bych pořídil dvě letky novejch, jedna je pro nás málo.

            VVarianta odkupu stávajíchc C/Dček by možná byla zajímavá, ale hodně záleží na jejich stavu, přeci jen budou mít dost nalítáno, a taky jak se k nim bude stavět švédský letectvo (pokud si je nechá, my můžeme taky).

          • Jirosi
            14:48 14.08.2019

            Charlie: Vzhledem k tomu, ze ty letouny nevlastníme. Nevlastníme ani náhradní díly. Těžko je můžeme někomu půjčit, přeprodat! Ve skutečnosti jich oba státy vlastní tak málo, že sotva zajistí vlastní provoz v Míru. Ve válce z drženou leteckou hlídkou by nebyli vůbec volné časy.

            Nejde o to zda jsou levný, jsou to prostě extra náklady! Pak je potřeba je počítat do kalkulace. Stejně jako zbraně. Opět výsledek pak není cena Jas-39 vs F-16,
            Ale cena Jas-39+update+zbraně vs F-16...

            " To je totiž jedna z největších výhod Gripce - extrémně jednoduchá údržba (hodně údržby si děláme ve vlastní režii a v dalších je extrémně dobrá spolupráce se SAABem, který třebas instaluje upgrady "dopředu" během větších oprav a sativují se až po jejich zavedení u nás)."

            K čemu nám to je, když platíme každý rok stejnou částku?
            To je jako platit servisu 100kc/rok za přezutí, ale přezouvat si sám.

            "Srovnání s Luftwaffe - podle mě je víc než na místě. Na co jsou němcům super výkonný EFka, když je nejsou schopní za peníze co mají udržovat ve slušným stavu? "

            Kdyby se na pronájem Gripenu platilo se zpožděním, případně 1/2 toho co chtějí jak by to asi vypadalo.... Němci neplatí, protože na to nemají, ale protože nechtějí.
            K misím v rámci NATO, to není vizitka našeho personálu. To je snad normální, že vojenské letadla jsou připravena k nasazení, pokud se za ně platí. Což je právě ten rozdíl mezi námi a Němci.
            Nebo podle vás vojáci plnící rozkazy jsou nadstandart?

            Byla na vás, a na komentář ke Gripenu.

            Gripen E/F je nesmysl, opět krom mimo alianční struktury. To můžeme rovnou koupi Sučka. Ale nejspíše pokud nebudeme chtít F-35, nebude jiné volby.

            C/D, pokud si je Švédsko nechá, tak si je nemáme kde koupit :) My si je totiž nemůžeme nechat. Smlouva obci na odkup, další pronájem neobsahuje!
            My můžeme Švédskou stranu požádat o nabídku! Ale pokud budou mít volné kapacity na E/F, tak budou tlačit ty.

          • Charlie
            20:56 14.08.2019

            Jirosi ale vždyť já sem se bavil o uživatelích, ne o producentech. A uživateli Gripců prostě tři státy v Evropě jsou - Švédové, my a maďaři. A že je nevlastníme nehraje roli.

            Pokud jde o cenu - výhodou pronájmu je, že neplatíme celou částku za éra najednou, ale po menších trochách. Nevýhodou je, že éra nám nepatří, výhodou naopak je, že spousta servisní podpory je v ceně. Vy tady pořád agrumentujete F-16, ale ty updaty po nákupu uživatelům taky nikdo nedává zadarmo, buď si je koupí od výrobce (pokud nemají ve smlouvě nějaké předplatné po nějakou dobu) nebo si je vyvinou sami. A stejně tak zbraně - Slovákům nikdo zadarmo žádný rakety nedal, zaplatili si je v kontraktu (možná nějaký dostali grátis jako výpomoc).

            K čemu nám to je, když platíme každý rok stejnou částku?
            To je jako platit servisu 100kc/rok za přezutí, ale přezouvat si sám.

            Ne, to teda nejni, my totiž neplatíme švédům za údržbu, kterou si provádíme sami, my jim platíme za servisní podporu, a podle smlouvy část tý servisní podpory je ve formě dílů (a servis provádí náš personál) a část je ve formě oprav ve výrobním závodě.


            K misím v rámci NATO, to není vizitka našeho personálu. To je snad normální, že vojenské letadla jsou připravena k nasazení, pokud se za ně platí. Což je právě ten rozdíl mezi námi a Němci.

            Tohle je tak extrémně blbá argumentace že se mi nechce věřit že to myslíte vážně. Naši vojáci jsou schopni zabezpečit s EXTRÉMNĚ malými počty letadel mise, které někdy nedělají ani početnější letectva. Přitom ty mise plní ke spokojenosti všech, takže je to kladná vizitka. Stejně jako je kladná vizitka když někdo odvede kvalitní práci (vždyť za to dostal zaplaceno, tak jakýpak copak).

            Gripen E/F je nesmysl, opět krom mimo alianční struktury. To můžeme rovnou koupi Sučka. Ale nejspíše pokud nebudeme chtít F-35, nebude jiné volby.

            Ne, Sučka koupit nemůžeme, protože jsou od potenciálního protivníka, kterej může utnout náradní díly nebo buhvíco, Śvédsko je NATO-friendly neutrální stát se společným "nepřítelem".

            Celá vaše argumentace ve mně vytváří dojem, že ste se vnitřně rozhodl že pronájem je napiču a Gripec lowcost éro pro chudý, co toho zas tak moc neumí, a když vám napíšu že naši piloti na cvičeních dokážou úspěšně lítat i proti papírově výkonějším érům agrumentujete sestřelováním F-22, což jste vzal nevímkde. Faktem je, že Gripec i v současný variantě a s našima už notně vousatejma raketama je konkurenceschopný éro a je to dáno jak kvalitou platformy, tak našich pilotů.

            Stejně tak pronájem nejni režim nahouby, protože jako všechno na světě má krom nevýhod i výhody, a ty nejsou malý. V ceně toho pronájmu je totiž velice dobrá servisní podpora a jako my plníme svou část smlouvy, tak i švédové plní svou, to je snad normální smluvní vztah. Kdybysme přestali platit, tak je snad jadný že utnou podporu. A I kdyby ty éra byly naše, neušetříme nic, protože ty díly bysme museli stejně nakupovat a provádění GO ve Švédsku jakbysmet, přičemž anvíc by na našich plánovačích ležela zodpovědnost za plánování dostatečných zásob ND tady u nás, takhle nám krom zásob běžných dílů tady v ČR Švédové drží další díly u sebe a posílají je obratem na vyžádání, přičemž platíme jen to co spotřebujeme.

            A pořád paltí,ž e Gripec má nejnižší cenu letový hodiny, v čemž je krom benzínu (kterej platíme my) i práce obslužnýho personálu při přípravě letounu na misi (to platíme taky my) a servis po návratu na základnu (což je taky náš náklad, protože hlavní podíl tvoří člověkohodiny mechaniků). A i proti supercheap F-16 je tu nějakých 3k dolarů rozdíl (což při našem náletu není málo) a je otázkou, pro jakou verzi F-16 ty nízký cifry platí (on ten hitech kousek slováků může bejt díky AESA radaru a dalším vychytávkám o nějakou tu tisícovku ještě dražší).

            A F-35 - to je sice vlhkej sen, ale provozovat stejnej počet pětatřicítek jak teď gripců (menší množtví mít nemůžem, protože už teď sme na minimu a větší než 80% provozuschopnost z toho éra nevymáčknem) by naše letectvo vyšlo na minimálně 5x tolik.

          • Jirosi
            16:53 15.08.2019

            1) Pokud se bavíte o uživatelích tímto způsobem, pak je to bezcenná informace. Asi jako "vyrábí se i v modré".
            Další uživatelé se vždy zmiňují pro možnost kooperovat s nimi v případě problémů. Jenže CR nemá jak pomoct Maďarsku, stejně tak obráceně! Švédové nejsou uživatel, ale výrobce! V 90% ten problém.

            2) Vylepšení jsou ve smlouvě uvedeny jen ve smyslu, že se mohou dělat. Ale vždy to jsou extra peníze nad rámec smlouvy! Když máte pronajatou věc, bez vědomí pronajímatele do ni nemůžete zasahovat.

            3) Pronajímáme si letadla, funkční letadla. To, že platíme za servis je logické. To, že si ho děláme sami je protože chceme vycvičené techniky. I když k čemu je technik bez dílu nevím... Jak jste sám popsal, díly leží ve Šve...

            4) Tohle není o vojácích, ale o tom zda mají díly. Kdyby jste dělal někdy ve firmě a vedl logistiku věděl by jste to. Můžete mít klidně 1 000 letadel, ale pokud do 990 budete mít rozbitý motor, stejně nikam nepoletíte. A je jedno jak naplánujete servis.

            5) Každé vojenské cvičení je zaměřeno na tréning dovednosti. Hodnocená se provádí po jednotlivých dovednostech a pak jako celek. Dosti často se upravují mise, tak aby mělo smyl je plnit z prostředky uživatelů!
            Ono cvičit ve smyslu vše povoleno, tak umře polovina lidí na letišti a k čemu to bude...

            5-6) Začněte počítat se se součty nákladů. Ale chápu, že pak by to třeba nevyšlo.
            I v Drakenu jim určitě vychází super L-159... Přesto si ji nikdo za plnou cenu krom CR nekupil. Náhoda?

            7) Zajímavé srovnání pro provozu F-35 v USA vs palivo a mechanice pro Gripen....
            Pak aby to nevyšlo...

          • Charlie
            08:52 19.08.2019

            Teda nechci být nějakej osobní, ale vy o tom, jakým způsobem tady u nás provozujeme Gripeny víte uplný prd.

            1) Švédsko je producent i uživatel, my jsme uživatel. S dalšími uživateli kooperujeme uplně bez problémů, existuje něco jako Gripen Users Group, kter ásdružije jeho uživatela pravidelně se schází, aby se podělili o zkušenosti.

            2) Vylepšení - docela by mě zajímalo, co si pod tím představujete. Každopádně naše Gripce prochází pravidelnými upgrady, některé jsou soućástí dohodnutého balíku prací (a za ty se nic nepřiplácí, typicky jde o pravidelné SW aktualizace), něco si musíme vzít na vlastní triko (tohle byl myslím případ některých aliančních datalinků, ale SAAB s tím nikdy neměl problém).

            3) Díly neleží všechny ve Švédsku, díly máme u nás s tím, že do určitého stupně opravd si práce děláme ve vlastní režii, ve Švédsku se provádí vyšší stupně (víceméně tam éra lítají jen na GO). Ze Švédska se objednávají díly, které nemáme z nějakého důvodu na skladě (většinou proto, že se jich spotřebovává málo a skladovat u nás by bylo zbytečné).

            4) Právě o plánování servisu to celé je, a my ho plánujeme dobře - jak lidskou, tak materiální stránku. Jen díky tomu můžeme mít provozuschopnost takovou jakou máme. Němci ho plánujou blbě (tj. nemaj díly), takže mají smolíka a drahý éra jim reznou odstavený na letišti...

            5) Každé vojenské cvičení je zaměřeno na tréning dovednosti. No shit Sherlock... Prosímvás dejte si někdy tu práci, kupte si L&K nebo ATM, až tam budou psát o průběhu misí našich stíhaček někde nškde v zahraničí nebo o nějakým větším cvičení (účastníme se docela dost akcí, takže i články vycházej každou chvíli), dost často tam bývaj rozhovory s pilotama, třebas jak lítali BVR proti EF a já nevím čemu ještě někde na severu nad mořem...

            5-6) Začněte počítat se se součty nákladů. ??? Co sou ty vaše "součty nákladů"? US Air Force uvádí cenu letový hodiny nějakejch 30-35k USD s tím že by se chtěli dostat na nějakých 25k (a je otázka, jestli se jim to podaří). To je nějaká sumační cifra, která zohledňuje všechny možný věci palivem počínaje a platem mechaniků konče. A platí, že čím víc práce na éru musím dělat a čím dražší díly sou, tím víc mi to stoupá, přímý náklady na provozní kapaliny a podobnou "spotřebku" jsou v tom většinou jen poměrně malá částka

            Gripen má to samý někde pod 5k USD, takže i když bychom počítali s ÚPLNĚ jinou metodikou výpočtu pořád sme úplně někde jinde. Takže prostě zatímco s Gripcema naše letectvo s malým rozpočtem může hodně lítat, protože to dokáže utáhnout, nějaký mnohem dražší éra by mohly víc času prostát někde v hangárech a měly mnohem menší provozuschopnost. Proto si taky spousta států pořád kupuje F-16, to éro je prostě laciný na provoz (mimo jiné).

            Proč je Gripec tak lacinej? No protože to je jednoduchý éro, který bylo od počátku vyvíjený s tím, že údržbu bude muset zvládnou pár rekrutů pod dohledem VZP někde na polním letišti uprostřed ničeho.


            Ad Alca a Draken - Drakeni sou s ALCAma spokojení, protože jim s nízkejma nákladama poskytujou vynikající schopnosti. Navíc to jsou nelítaný éra s dlouhým životem před sebou, takže skvělá koupě. Její neúspěch na mezinárodním trhu - ALCA byla částečně špatnej kalkul, pro chudý státy byly příliš drahá pořizovačkou (ti radši sáhli po nějakých turbovrtulích), pro bohatý zase nevýkonná.

      • HEKTOR
        10:24 11.08.2019

        Jirosi - no mám obavu,že v "špecifickosti" podmienok slovensko netrhne asi nikto :)

  • semtam
    16:17 10.08.2019

    Česká Republika je v NATO na špici v poměru počtu letadel/mise. Teď si říkám, zda by jsme tohle vůbec dokázali nebýt Gripenů...
    A co se týká početnosti misí, tak ČR je na 8 místě, což vůbec, ale vůbec není špatné. Před námi jsou USA, Německo, Dánsko, Francie, Norsko, Belgie a Polsko.

    Mimo Islandu a Baltských zemí, nemá letectvo z NATO Albánie (hlídají střídavě Italové a Řekové), Lucembursko (hlídá Belgie a Nizozemsko v rámci společného Air Policingu nad Beneluxem). Černá Hora (hlídá Itálie a Řecko) a Slovinsko kde hlídá opět Itálie společně s Maďarskem.

    Kdo se ještě vůbec nepodílel v rámci NATO na ochraně vzdušného prostoru jejich spojenců bez nadzvukového letectva je Slovensko, Chorvatsko a Bulharsko. Asi nyní mají platit penále ve formě F-16. (jen nemístný vtip prosím)

    • semtam
      03:54 11.08.2019

      Teď nevím, zda mínusy v mém příspěvku dávají ruští trolové či slovenští náckové. Prosím o vysvětlení. Děkuji

    • Jirosi
      06:39 11.08.2019

      Stačilo málo, a sami jsme potřebovali chránit. Zrovna v tomhle bych ostatním nic nevyčítal.

      • JardaBrum
        10:12 11.08.2019

        Co máš konkrétně na mysli? Kdy to bylo? A jak to dopadlo? Každý se musí starat v první řadě sám. A to i v NATO. Ale Estonsko, Litva a Lotyšsko to sami nedaj ani kdyby se domluvili (ani letectvo na airpolicing).

        • Jirosi
          11:15 11.08.2019

          Vyřešilo se to pronájmem. Tedy letadly co vlastní Švédové, ale my na nich létáme.
          To, už se skoro neliší do toho co dělá NATO v pobaltí.
          Ne jednou, hned 2x! A za 7. let si to dáme znova:)

          • skelet
            12:06 11.08.2019

            to skoro znamená, že naše armáda má zkušenosti s údržbou, výcvikem, nasazením a používáním bojového letectva. Tedy je to přenositelné "skoro to samé" na jiné typy bojových letadel. Bez toho musíš začít od nuly.

          • JardaBrum
            15:36 11.08.2019

            Litva 6ks, Lotyši a Estonci po 4ks? Zázemí ve Švédsku? To ať raděj kupují munici. A cvičí bigoše..

          • Jirosi
            18:32 11.08.2019

            Skeler: Zkušenosti z údržbou stroje, který nikdo v NATO nemá. To budeme sakra platní :)

          • skelet
            18:47 11.08.2019

            jistěže to je platné, neb přeškolení technika, který umí držet šroubovák je jiné, než zaškolení technika, který ani neví jak šroubovák vypadá.
            Ono totiž nejde o typ letounu, ale o to, že s danou kategorií máš zkušenosti.

          • Jirosi
            07:26 12.08.2019

            A kdo přeškolí ty piloty?
            Technika podle toho co píšete může dělat i člověk z civilu.

          • skelet
            08:43 12.08.2019

            omg

          • Jirosi
            16:56 13.08.2019

            Skelet: Ano, servis moderního letadla civilního se dělá dle příručky, stejně jako u vojenského. Tedy technik dostane jen jinou příručku!
            Pilotáž, tedy náhrada ztrát ale netrvá hodiny... Letadla bez pilotů(létáme Gripen), stejně jako piloti bez letadel(Alianční typy naši piloti neumí) jsou prdu.

  • PavolR
    14:08 10.08.2019

    Hlavne nech odtiaľ nevolajú domov cez nezabezpečenú linku ;-) : https://svet.sme.sk/c/22186706...

  • Matesaax
    22:07 09.08.2019

    Myslím,že s trochou snahy by všechny tři pobaltské země byly schopné společně někde pořídit těch cca 8 letadel pro PVO .Napadají mě např. Eurofightery prvních serií,které chce vyřadit Velká Británie.

    • Jara
      07:13 10.08.2019

      Snahy? Je to o penězích není vůle investovat do obrany a nemusíte chodit až do Pobaltí, kouknete se na stav AČR a zbrojního průmyslu, obzvláště zbrojní průmysl je nositelem technického a vědeckého know-how země investice do ňej nejsou vidět vracejí se v dlouhodobém horizontu z větší části nepřímo, politici a lidé kteří je volí nemají zájem něco dlouhodobě budovat chtějí úlevy a výhody teď budoucnost a fakt že jejich děti začínají být pouze dementnim krmivem pro automotive montovny je vůbec nezajímá. Když v zemi není vůle investovat do vzdělání vědy a výzkumu když návratnost té investice je cca30let(ale co to je že?)proč by měla být vůle investovat do obrany, co taky chránit že ? Budoucí bandu dementních opic a cizí montovny?

      • Nesher
        11:48 10.08.2019
        Oblíbený příspěvek

        Tak rozhodně to není o tom, že by Baltové nechtěli investovat do obrany, všechny tři zmíněné země plní závazek 2% HDP na obranu, nebo jsou těsně pod ním a celkem rychle posilují a modernizují ozbrojené síly. Kéž by byla ČR schopna takového tempa.
        Je to o efektivitě, těch 8-10 stíhaček by zkonzumovalo nemalou část jejich prostředků na obranu a v případě napadení ze strany Ruska (jiný scénář není ani v dohledu) by o ně přišli v řádu desítek minut. Baltové v případě války mohou mít logicky pouze jeden plán, snažit se co nejvíce Rusy zpomalit, způsobit jim co největší možné ztráty a čekat na pomoc či neodvratné zničení. V takovém boji jim rozhodně budou víc platné moderní systémy PVO (např. NASAMS II), PTŘS (Javelin, Spike) a dobře vycvičené pozemní síly a zálohy.
        Musíte si uvědomit, že i když se snaží do obrany investovat co to jen jde, že jde o malé a relativně nebohaté státy, které leží na čáře dotyku s nepřítelem, který je 100x silnější, takže svoje omezené zdroje musí investovat rozumně a efektivně.

      • technik
        16:12 10.08.2019

        To jara
        Nemůžu tak úplně souhlasit, samozřejmě vám jako fandům do techniky přijde že armáda je zastaralá, ale věřte že mohu srovnávat s koaličními partnery a Němci a Američani nám můžou zbraně jednotlivce, od pistoli až po UP a to nemluvím o zbraních odstřelovacu závidět, taktéž nákladní vozy máme někde jinde, i stará T815 je proti německý a americkým nakládáním jinde nemluve nové T815-7 a T810. Dalo by se pokračovat dál a dál stejně jako by se mohlo na německé straně vyzdvihnout systémem velení a řízení a desítky dalších moderních zarizeni, každopádně až na archaické pv3s máme vcelku novou techniku i zbraně. Určitě se dá s penězi daňových poplatníků co do rychlosti nákupu pracovat efektivněji bohužel české zákony to neumožňují a ani naše kasička není bezedná. Moc dobře si pamatuji doby kdy se pro finance rušily útvary, propouštěli lidi ale kde je jistota že ta doba opět nepřijde? Takže si myslím že ano mohli by jsme na tom být líp ale zase tak špatně na tom nejsme alespon já to nikdy na mezinárodních cvičeních nepocítil.
        Jinak s montovnou naprostý souhlas.

        • Jara
          21:52 11.08.2019

          Techniku upřímně jsem rád že naši nevypadají na mezinárodních cvičeních jako chudí příbuzní aliančních partnerů, ale nelze nezachytit zprávy o nedostatečné vystrojenosti atd. a na BRENY nebo Phantomy se nakydalo spousta špíny, ani vy jste nešetřil např. kritikou Tatry a teď v předešlém příspěvku obojí vyzdvihujete? Rád bych kdyby jste své zkušenosti ze srovnání naší výbavy a techniky oproti alianční více rozvedl, přeci jenom my fandové se těžko dostaneme k přímému srovnání

      • Miroslav
        16:40 10.08.2019

        Nebolo by to finančne efektívne ale hlavne vybudovať letectvo z ničoho je veľký problém. Nemajú zázemie, infraštruktúru, skúsenosti, nemajú ľudí... Dnes je proste veľmi ťažké vybudovať z ničoho niečo. A keby aj, tak pri masívnom útoku z Ruska by tých pár strojov nemalo šancu. Oveľa efektívnejšie bude ak budú budovať mechanizované obrnené jednotky ktoré nepriateľovi spôsobia v prvých hodinách konfliktu nezanedbateľné straty. V podstate je jedno či Gripenov lieta len nad ČR alebo si zaletí do pobaltia kde aspoň lieta efektívne

        • balm
          17:31 11.08.2019

          K vybudování vlastního letectva potřebujete výborné politické vztahy, odhodlání a dostatek finančních prostředků. Sejdou-li se všechny podmínky, poté stačí aktivovat podpůrné zahraniční programy USA. O veškerý výcvik, servis, dodavatelské řetězce a logistiku se postarají USA a za 5 - 6 let máte vybudované základy vlastního letectva, které postupně přebíráte do vlastních rukou. Programy jsou, ale otázkou je, zda se vyplatí a kdo je zaplatí. Nicméně, nemožné to není.

      • Jirosi
        06:49 11.08.2019

        Jara: Neujel ti trošku příspěvek?

        CR (máme pronajaté letouny), SR teprve kupuje nové! Přitom se podívej v jakém stavu je v obou státech zbytek armády!

        Jestli ti vadí továrny dávající lidem práci a větší mzdu(2x-3x) než místní zaměstnavatel...
        Na rozdíl od Armádních zakázek platí daně, z těch daní se pak mohou platit třeba i ty tvoje vojenské projekty.

        Nemůžeš mít stát založený jen na dotovaných pracovních místech(školství, statní zpráva, věda, armáda, policie, hasiči, nemocnice, stavební sektor, doprava, zemědělství, atd.). Někdo musí skutečně něco dělat. A lepší v montovně, za slušnou mzdu. Než třeba ve svařovaní konstrukcí za 1/2 mzdy.

        • HEKTOR
          12:48 11.08.2019

          Jirosi - trochu vám budem oponovať ohľadom tých "montoven"...Jara tým asi myslel automobilky a možno to je ten problém...je to možno dočasné riešenie,ale pomerne nešťastné,ako bolo x-krát písané postaviť ekonomiku len na automobilkách -príklad slovenska..na slovensku si napr. žilina ako mesto prilepšilo príchodom kie,ale dokedy tento trend potrvá...
          -bájky o šikovných slovenských/českých rukách sú pekné,ale všetci vieme prečo to u nás/ u vás zrovna montujú...a keď si idú odborári vyrokovať platy ako v nemecku,tak automobilky zistia že ešte východnejšie majú ľudia šikovnejšie ruky...
          -a tie dane,no neviem...neviem ako v čr,ale u násje taký pekný zvyk -daňové prázdniny...a väčšinou sú to dlhé prázdniny...
          -náš/váš problém je,že chceme mať všetko hneď...dnes plné brucho,zajtra môžem aj skapať...

          • Jirosi
            18:43 11.08.2019

            Asi takhle, není to dokonalé. Všechno jednou skončí.
            Tam kde pracujete to třeba taky skončí za 10.let. Tak dejte výpověď a běžte žít z dávek, nebo k místnímu zaměstnavateli za 1/2 platu. Možná změníte názor.

            Daňové prázdniny - Ono se toho spousta nakecá, ale firma vybuduje továrnu kde se jí vyplatí. Postaví ji místní. Pak platí lidem plat + odvody a prázdniny má na daň ze zisku 19%, ano je to hodně. Ale zisk je kolik 10% obratu, takže daň by měla být 2% :) A nezapomeňte, že do toho by šly i odpočty.

            Zkuste 14dní nenakupovat jídlo nebo si nevybrat peníze z účtu. Možná přehodnotíte potřebu chodit do práce.
            Člověk co je doma stojí stát cca 4-8k měsíčně.
            Člověk co pracuje za 15k stojí stát cca 0.
            Člověk co pracuje v montovně 30k na odvodech vyplázne státu 10k :)

            A teď počítejte.

          • Jirosi
            18:46 11.08.2019

            + Ten zajímavý dopad, že pokud mladým lidem nedáte adekvátní podmínky. Tak se sbalí a půjdou makat jinam. To si taky započítejte.

          • Jirosi
            18:47 11.08.2019

            Ps. Kolik lidí ve vašem okolí plánuje přestat jezdit autem?
            Protože pokud nikdo, tak asi automobilový průmysl nepadne...

    • Jara
      07:18 10.08.2019
      Oblíbený příspěvek

      Jinak EF prvních verzi nejsou vůbec dobrá volba

    • flanker.jirka
      08:16 10.08.2019

      Buďme rádi, že se toho AČR účastní, nebýt airpolicingu na baltu, tak by politici nejraději seškrtali Gripeny na minimum, například těch osm kusů a držela by se hotovost v ČR.

  • liberal shark
    20:28 09.08.2019

    Je celkem smutné, když si tiskový mluvčí plete standartu se standardem :-(.

    • Scotty
      20:44 09.08.2019

      ???

      • liberal shark
        20:18 10.08.2019

        Měl ty Gripeny vyzbrojené "standartní vyzbrojí". Asi prapory středního doletu :-). Ale už to potichu opravil.

  • Standa
    18:50 09.08.2019

    Ahoj Rusáci: Opět a neustále se opakuje situace s ruským šlendriánem, který se snaží zpola diktátorský režim utajit. Držme palce opozici, která snad brzy vyžene současnou vládnoucí garnituru.

    https://www.seznamzpravy.cz/cl...

  • Standa
    18:46 09.08.2019

    Dovolte mi prosím, prostřednictvím tohoto webu, poděkovat příslušníkům Armády České republiky za nasazení v této misi. Hluboce si vážím služby, která má za úkol podpořit naše východní spojence, proti potenciálnímu protivníkovi, který se neštítí žádného prostředku k destabilizaci svých západních sousedů.

  • fotr
    17:47 09.08.2019

    Všem našim vojákům na zahraničních misím které probíhají nebo teprve budou přeji aby nás dobře reprezentovali a v pořádku se všichni vrátili domů, ale co bych zde skutečně přivítal by byl článek o tom co se skutečně děje v případu vyšetřování našich vojáků za smrt Afgánského vojáka. Zejména by mě pak velice zajímali případné komentáře osob které znají skutečná fakta.
    Další věcí kterou bych zde uvítal je nedávná událost v Rusku, kde se v prostoru Bílého Moře objevil nárůst radiace po nezdařeném testu raketového motoru, skutečně nějak nechápu co má společného raketový motor s radiací?
    Doufám že redakce na tyto události zareaguje, jistě nejsem sám koho to zajímá.

    • Scotty
      18:12 09.08.2019

      O tam jak probíhá vyšetřování vám toho asi nikdo moc neřekne , ale pěkné hrnutí dosavadních událostí vyšlo v DeníkuN. Ivo Zelinka na svém Twitteru článek odemkl pro každého: https://twitter.com/IvoZelinka...

      • fotr
        23:16 09.08.2019

        Děkuji Scotty, něco takového jsem myslel ale zřejmě jsem se nevyjádřil zrovna šťastně, pochopitelně jsem nečekal informace z vyšetřování. ještě dodám že by bylo škoda kdyby naši kluci přišli o vysoký morální kredit který v současné době mají tím že by umlátili zajatce i když pochopitelně dobře rozumím tomu jak jim bylo po smrti jejich kamaráda zastřeleného zbaběle zezadu. to musí každého poznamenat.

    • analytic
      21:07 09.08.2019

      Všechno, jen ne článek o vyšetřování (kohokoli). Vyšetřování musí být vždy neveřejné. Kdo zná skutečná fakta, nic říct nemůže, i kdyby chtěl. K zveřejňování článků založených na spekulacich je webů vic než dost. Počkejme na výsledek.

    • palo satko
      08:50 10.08.2019

      Buchol im tam Burevestnik, urychlovaci stupen ma chemicke palivo a let zabespečuje spojenie nuklearneho reaktora a turbiny. Buchol urychlovaci motor a trosky nuklearneho reaktoru a nuklearneho paliva padli o mora. https://en.wikipedia.org/wiki/...

      • satai
        13:14 10.08.2019

        Tak to zase Rusům jeden velký nedík.

      • Jirosi
        06:53 11.08.2019

        Kde se na raketě na chemické palivo vzal jaderný reaktor a turbína?

        • satai
          10:51 11.08.2019

          Jako ten tank pokojně orající na čínské hranici

          • Jirosi
            11:17 11.08.2019

            Popravdě, sem nad tím celkem přemýšlel jak málo se to liší od toho vtípku.

        • palo satko
          11:52 11.08.2019