Ukončení výroby stíhačky F-22A Raptor byl strategický omyl

 Fort Monroe
F-22A letící nad vojenskou základnou Fort Monroe; větší foto / U.S. Air Force

Poslední F-22A Raptor firma Lockheed Martin vyrobila v roce 2011. Výroba byla předčasně ukončená ve prospěch nastupujících víceúčelových stíhaček F-35 Lightning II. Jak se nyní ukazuje, jen pár let od ukončení výroby, konec programu F-22 Raptor byla hrubá strategická chyba.

F-22A nehodný 21. století

Ve výzbroji amerického letectva najdeme 187 stíhaček F-22A Raptor. Původní plány počítaly s výrobou 750 stíhaček a poslední "minimální" s výrobou 243 strojů. Nakonec opustilo výrobní linku oproti všem odhadům významně méně letadel.

Původ F-22A Raptor sahá do 80. let minulého století. Americké letectvo hledalo "ultimativní" stíhací stroj pro vybojování absolutní vzdušné nadvlády. Inženýři se zaměřili především na schopnost F-22A porážet nastupující sovětské letouny Su-27 a odvozené deriváty.

F-22A Raptor byl čistě stíhací stroj s jediným posláním - ovládnout vzdušný prostor. Později F-22 získal v omezené míře schopnost útočit na pozemní cíle, konkrétně pomocí dvou naváděných pum JDAM nebo osmi GBU-39 SDB.

První letadla dorazila do amerického letectva v roce 2005, tedy více než deset let předtím, než se první stealth letadla začala objevovat v dalších zemích - Číně a Rusku. Avšak "jednoúčelovost" F-22A se stala v trnem oku některým kruhům ve Spojených státech.

Plány počítaly s výrobou 243 kusů. Avšak bývalý americký ministr obrany Robert Gates program výroby F-22A Raptor předčasně ukončil. Gates vysvětloval ukončení výroby velkými finančními náklady a omezením F-22A "pouze" na vzdušné souboje, boj proti protivzdušné obraně a hloubkové údery.

Výše uvedené důvody se optikou dnešní doby zdají více než sporné.


Raptory poprvé přistávají v Evropě - základna Spangdahlem Air Base, Německo

Analýzy analytiků: Pár let a vše je jinak

Při poslední objednávce 60 letadel poklesla jednotková cena za F-22A Raptor na 137 milionů dolarů (bez nákladů na vývoj) - cena nikterak vzdálená od současných nákladů za F-35 Lightning II. Podobný je i objem vyrobených letadel - prozatím opustilo linku 165 letadel F-35 Lightning II.

Původně se počítalo s dalším poklesem ceny při objednávce poslední várky letadel (celkový počet 243 F-22 Raptor). To se však nikdy nestalo. Program F-22A Raptor upadl v nemilost a Pentagon vsadil všechny karty (finance) na projekt F-35 Lightning II.

"Chceme-li udržet vzdušnou převahu USA, jsem odhodlán podporovat budování taktických schopností stíhaček páté generace, které mohou být vyrobeny ve velkém množství za přijatelné náklady. Proto budu doporučovat nakoupit větší počet F-35 Joint Strike Fighter," uvedl Gates.

Blog Foxtroth Alpha v této souvislosti odkazuje na článek Gates vs. Air Force Round Two (Gates vs. letectvo - kolo druhé) magazínu National Defense, podle kterého mohla jednotková cena za F-22 spadnout pod 100 milionů dolarů.

Původně jednotková cena F-35 měla dosáhnout maximálně 61 milionů dolarů. Nyní je cena téměř dvakrát větší (i když postupně klesá) a rozpočet programu F-35 v roce 2014 vzrostl o 167 miliard dolarů oproti původním plánům.

Foto: F-22A Raptor má více práce, než se očekávalo. / u.S. Air ForceF-22A Raptor má více práce, než se očekávalo; větší foto / U.S. Air Force

"Splnili jsme program. Není to tak, že jsme zabili F-22. Budeme mít 187 strojů... podle doporučení, které jsem dostal, neexistuje vojenský požadavek na více než 187 F-22," uvedl později Gates. Přesto americké letectvo stále tvrdilo, že potřebuje minimálně 243 letadel.

Navíc 243 letadel byl spodní limit. Letectvo podle vlastních slov potřebovalo ideálně 339 letadel F-22A, aby mohlo postupně nahradit stárnoucí stíhačky F-15C/D Eagle. Původní počty přitom počítaly s výrobou 750 letadel F-22A Raptor.

Gates však proti programu F-22A nebojoval sám. "Vinu" na zrušení programu F-22A Raptor měla jak administrativa George Bushe, tak Baracka Obamy. Proti F-22A bojoval například vlivný senátor John McCaine.

Nejčastější důvody pro zrušení programu F-22A Raptor byly příliš velké náklady (sic!), případně poukazování na Čínu, která pode dřívějších proklamací amerických analytiků neměla šanci zavést stealth letadla před rokem 2020.

V současné době Čína vyvíjí hned dvě stealth stíhací letadla - Chengdu J-20 "Černý orel" vstoupí do služby v roce 2018 a druhý Shenyang J-31 Raroh (Raroh je dravý pták) v roce 2020.

První let J-20 se uskutečnil v témže roce, kdy poslední stíhačky F-22 opouštěly výrobní továrnu. Číňané si také "vychutnali" Gatese. První let J-20 se uskutečnil ve stejné době, kdy Gates byl na návštěvě Pekingu.

Odpůrci F-22A rovněž uváděli, že v 21. století nehrozí přímý střet s moderními ruskými stíhacími letadly nebo s moderními stíhacími letadly potenciálně nepřátelských států. Podle tehdejších vizí se měl v 21. století více uplatnit víceúčelový stíhací letoun.


F-22 v Japonsku

Po pěti letech jsou "analýzy analytiků" postavené na hlavu. Čína je několik let od zavedení stealth stíhacích letadel a rusko-americké vztahy nejsou tak idylické, jako před několika lety.

Čtyři stíhačky F-22A Raptor před měsícem přistály v Evropě, jako součást podpory evropských států NATO, které se obávají ruské agrese. F-22A Raptor také pomáhají s vedením bombardovacích operací proti pozemním cílům Islámského státu.

Počet F-22A je jednoduše nedostatečný

Zpět do období boje za F-22A. Zastánci programu F-22A byli v té době náčelník štábu letectva generál Michael Mosley a tajemník letectva Michael Wayne. "Zrušení programu F-22 se ukáže jako jedna z největších strategických chyb učiněných během posledních 20 až 25 let," uvedl před lety Mosley. Generál navíc poznamenal, že cena F-22A mohla spadnout až na 90 milionů dolarů, tedy o 25 % méně, než stojí současný F-35 Lightning II.

Nedostatek F-22A Raptor si uvědomují i současní nejvyšší představitelé letectva. "Nemáme dostatek F-22, to je fakt života. Nekoupili jsme dost; nemáme dost. Nicméně letectvo je připraveno vystačit si s Raptory, které má. Budeme potřebovat Raptory pro nejnáročnější boje. Budeme to muset dělat a budeme to dělat se 180 Raptory, které máme," cituje generála Herberta "Hawk" Carlisle, velitele Velitelství leteckého boje (Air Combat Command), magazín National Defense.

Foto: Kokpit F-22; vÄ›tší foto, ilustrační foto / U.S. Air Force Kokpit F-22; větší foto / U.S. Air Force

Dlužno připomenout, že pouze 125 letadel F-22A Raptor je trvale přiřazeno k bojovým jednotkám. Další letadla prochází pravidelnými prohlídkami, servisem, opravami, atd.

Americké letectvo tak musí schopnosti F-22A Raptor doplňovat letadly F-15C/D Eagle. Aby letadla F-15 mohla čelit nejmodernějším čínským a ruským strojům, musí projít nákladnou modernizací a také generální opravou.

Problém je opotřebení dílů na stíhačkách F-15C/D, které vedly dokonce před lety (2009) k uzemnění celé flotily. Vždyť nejstarší F-15C/D létají v americkém letectvu od počátku 80. let minulého století. Z důvodů přílišného namáhaní dílů americké letectvo u F-15 omezilo maximální rychlost na Mach 1,5 a také některé náročné manévry, které mohou vést k poškození letadla.

Nutná generální oprava a modernizace F-15 vyjde americké daňové poplatníky na miliardy dolarů.

Kacířka otázka: Potřebuje americké letectvo F-35?

Vkrádá se otázka, jak poznamenává Tyler Rogoway z Foxtroth Alpha, zda americké letectvo vůbec F-35 Lightning II potřebovalo. V průběhu programu F-22A Raptor se uvažovalo o vývoji útočné verze FB-22A Raptor (Strike Raptor).

Proč se nedala využít avionika "bitevní" F-35 v letadlech FB-22, které mohly plnit roli bitevních a útočných letounů místo F-35?

Nakládka a vykládka zbraní

Zajímavostí je program X-44 MANTA (Multi-Axis No-Tail Aircraft), což byl vlastně F-22A Raptor bez ocasních ploch. Program X-44 ukázal na modernizační kapacity konstrukce F-22.

Bitevní úlohy mohly případně místo F-35 na příští desetiletí zajistit osvědčené platformy jako A-10 nebo F-16. Zajištění vzdušné nadvlády a likvidaci ohnisek protivzdušné obrany by zajišťovaly letadla F-22A Raptor nebo FB-22 Raptor.

Americké letectvo ve F-22A Raptor získalo unikátní a výkonný letoun, který neměl v té době obdoby. Cena za model klesala a konstrukce F-22A poskytovala prostor pro vytvoření specializovaných verzí. Přesto Pentagon dal přednost nevyzkoušeným F-35 Lightning II.

V současné době se celková cena za vývoj, nákup a provoz letadel F-35 po celou dobu životnosti odhaduje na 1,5 bilionů dolarů (angl. 1,5 trilionů dolarů).

Přesměrování obrovských financí na F-35 zpozdilo modernizace všech systémů letectva. Jak upozorňuje Rogoway, peníze mohly být účelněji využity pro vývoj nových dalekonosných bombardérů, přesných zbraní vzduch-země nebo rozvoj bezpilotních letadel.

National Review je v hodnocení F-35 v článku The F-35: Throwing Good Money after Bad nemilosrdný: "Program F-35 může zmrzačit obranu Spojených států na další desítky let."

Zdroj: Foxtroth Alpha

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

F-22A Raptor bombarduje pozice Islámského státu v Sýrii

Včera večer zahájilo letectvo U.S. Air Force a námořnictvo Spojených států U.S. Navy masivní ...

F-35A Lightning II a F-22A Raptor společně

Americké letectvo (U.S. Air Force) započalo se společným výcvikem pilotů svých nejmodernějších ...

Bojové nasazení a budoucnost F-22A Raptor

F-22A Raptor je prozatím jedinou operačně nasazenou stíhačkou 5. generace. Americké letectvo dosáhlo ...

Špion F-22A Raptor v Sýrii a Iráku

Americké stíhačky F-22A Raptor provádějí bojové akce nad Sýrii a Irákem více než deset měsíců. Díky ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • KOLT
    12:32 07.10.2015

    pet.rok: Jenže znakem letadel 5. generace je právě ta autonomie systémů, stealth (respektive snížené RSC) je tak trochu třešnička na dortu. Letadlo čtvrté generace prostě těžko bude tak autonomní, jako letadlo 5. generace. Ono by to pak totiž víceméně letadlo 5. generace bylo.

  • Shania
    23:10 05.10.2015

    pet.rok: tak hlavni rozdil je v tom, ze některé věci ani sebelepší pilot 4+generace nedokáže, protože to jeho letadlo prostě neumí, to je ten důvod proč prohrávají s novými piloty 5generace.

    Prace pilota je činit rozhodnutí, to že se jeho prace stane jednodušší, neznamená, že se jeho úloha upozadí, ale naopak se stává efektivnější.

    Jako upozadění práce pilota fakt nepovažuji sepnuti 150 různých spínačů při startu, přepínaní frekvencí vysílačky, přepínaní režimu radaru, neustále měnit výkon motoru pro udržení pozice ve formaci, atd atd.


    Rozdíl v kvalitě pilotů bude samozřejmě znát, pokud oba budou mít stroje stejných/podobných schopností.

  • pet.rok
    22:01 05.10.2015

    shania: tak trochu nechapem preco sa zda ze doslo k nepochopeniu
    ak mame autonomne systemy, ktore zvladnu odbremenit pilota od rutinnych ukonov,
    ak to co v minulosti zvladli hladko len dobre vycviceni a disponovani piloti zvladnu dnes hravo zaciatocnici je to jednoducho upozadenie prace pilota.

  • Shania
    19:42 05.10.2015

    pet.rok: tady máš ještě nějaké základní info k red flag

    https://en.wikipedia.org/wiki/...

  • Shania
    17:13 05.10.2015

    pet.rok: sorry, nejspis jsi to nepochopil jak jsme to myslel..
    O žádné upozadění pilota se ani náhodou nejedna, piloti F22 i F35 dostávají/dostanou ten nejlepší možný výcvik a to i díky pokročilým simulátorům.

    Tady jde o to, že velmi zkušený pilot, který svůj stroj zná do posledního šroubku a dokáže s ním neuvěřitelné věci je ve velké nevýhodě vůči pilotovi nové generace, který ani zdaleka není se strojem tak sžitý. Pak si představ, co dokáže, až má nalétáno tisíce hodin… tisíce hodin, kdy se nemusel ucit stroj perfektně ovládat* (protože to zvládnul za daleko kratší dobu), ale ten cas naopak venoval zdokonaleni taktiky a kooperace s ostatními letadly + všichni mají daleko víc informací o situaci okolo sebe.

    *Představ, že pilot F35 nemusí mít starost, že stoj přetáhne a ztratí kontrolu, že stroj vždy udělá přesně to co chce (v rámci letové obálky), tím odpadá velké množství úkonů, které teď piloti musí dělat a řešit, ať už je to řízení, nebo nastavovaní senzorů a zbraní. Tohle vše je teď automatizované a pilot se soustředí na ty důležité věci. Proto jak jsem psal ooda loop (rozhodovaci proces) je u F35 neuvěřitelně krátký.

    Takže výhody pro jeden stroj a jednoho pilota jsou už teď zřejmé a pak si představ, jak se zlepší efektivita celé letky, celého letectva…

  • pet.rok
    16:48 05.10.2015

    shania: to ze sa upozadila uloha pilota na stlacanie tlacitiek je zalezitost trendu a nema to so stealth nic spolocne. Je to len o tom ze mnohe sucastne systemy su autonomne a zhodou okolnosti sa zavadzaju v rovnakom case.

  • pet.rok
    16:37 05.10.2015

    jj284b: hlavnou (povodnou) misiou F22 je samostatne vybojovanie vzdusnej nadvlady v priestore nepriatelskej PVO (t.j. bez podpory tej vlastnej). Schopnost pozemnych uderov bola pridana dodatocne a nosnost resp. priestor v bombovnici tuto schopnost limituje.
    Vytvaranie koridoru v pozemnej PVO je ulohou rakiet, B2 a dnes aj F35.

    Dost pochybujem ze existuje dost public domain informacii aby sme mohli zhodnotit ake vsetky scenare sa riesia na RF.
    A nakoniec aby bolo mozne navrhnut skutocne relevantny scenar je nutne poznat parametre "nepriatelskej" PVO (detekcne schopnosti, reakcne casy, odovzdavanie informacii a pod.) a to je vec ktoru je najvacsi problem ziskat.
    Ak sa to testuje s parametrami niektorej zo spriatelenych PVO je to na nic.

  • Shania
    16:23 05.10.2015

    pet.rok: cvičení red flag zahrnuji IADS a všechny možné složky a podpůrné systémy. To nejsou cvičení jeden na jednoho s omezenými zdroji, ale simulují se komplexní scenáře a schopnosti protivníka.

    Dokáží simulovat prakticky cokoliv od REB, po schopnosti stíhaček a raket, atd.

    Piloti agresoři mají tisíce hodin na strojích, jsou to jedni s nejlepších pilotu na světě, a když stáli proti pilotům Raptoru, kteří měli nalétáno okolo 100, tak i přesto neměli šanci. Jak se dozvíš od pilotů 4gen, jako třeba našich, tak tam je rozhodující hlavně pilot… jak je vidět, tak pokud jde o generační skok, tak nerozhoduje.

    Agresoři zkoušeli i nejrůznější triky, jako využít pro maskování horský štít a natáhnout je do IADS, výsledek pořád stejný.

    Další věc je, že třeba na F35 jsou mnohem lepší nový piloti nezatížení zkušenostmi ze 4gen stíhaček, nemají pak špatné návyky jako zkušenější piloti a lépe využívají a vytváří nové taktiky.

    Pro zkušenější piloty je problém přejít na 5generaci, protože funguje naprosto odlišně.

    Ten tvůj scenář má také jednu nevýhodu, že i když moderní IADS může mít povědomí o tom, že se něco blíží, nebudou mít dostatečné rozlišení na to, aby umožnili stíhačům na cíle střílet (pokud vůbec takový systém mají) a aktivní radar se naopak stává prioritním cílem.

    Dál systémy letadel jako F35 zkracují ooda loop o minuty a protivníkovi ho naopak o minuty prodlužují. Takže ty tvoje 4+ to nejspíš schytají od někoho, o kom nemají nejmenší tušení v momentu kdy se snaží dostihnout cil který jim zadalo řídicí středisko.

  • jj284b
    16:15 05.10.2015

    Pet.Rok: prave taketo scenare sa cvicia na Red Flagu.. Navyse letka Agressorov ma uz dnes dostupne aj stihacky vybavene AESA radarmi a do cvicenia su zapojene aj jednotky PVO. Hlavnou misiou F22 je prave prenikanie komplexnou PVO, a vytvaranie koridoru pre ostatne stroje.

  • pet.rok
    15:03 05.10.2015

    myslim ze scenare kedy braniaca strana disponuje 4+gen lietadlami a posobi v ramci integrovanej PVO a teda dostava SA info z externych zdrojov by uz nevysli tak jednoznacne

  • RiMr71
    14:48 05.10.2015

    ...tak uvidíme, jak si jako agresoři proti F-22 povedou Alcy... :)

  • jj284b
    14:27 05.10.2015

    a len tak pre doplnenie ohladom Red Flag - ked koncom 70tych rokov boli prvy krat nasadene nove F15 na cviceni Red Flag, F15 utrpeli porazku od instruktorov (letka agressor) lietajucich na starych F5 ci A4. Trvalo urcitu dobu kym piloti F15 dokazali vyuzit potencial stroja, a zacali byt ako tak vyrovnani superi pre instruktorov... Prve nasadenie F22 prinieslo skore 242:2 v prospech F22. Raptor odzaciatku dominoval, pricom skuseni piloti z letky agressorov neskryvali frustraciu pocas misii proti F22 (Piloti napr nechceli verit riadiacej centrale ze su out, co sa stalo potom pochopili az pocas debriefingu kedy videli letove zaznamy z cvicenia).

  • Shania
    13:25 05.10.2015

    Tady je z diskuze o integraci MHD a AIM9X pro F22

    basher54321: If accounts from Red Flag are to go by over the years F-22 has wiped the floor with everything at any range with just a HUD. :D

    deadseal: Having done red air and "bru" air with raptors at both wic support and reflag I can attest to this. The raptor doesn't really need to have a 9x. I would categorize that as more of a "nice to have". It always knows where the bad guys are. Always. It's unstoppable. The only time I've ever seen a raptor die was when he was out of missles and sacrificed himself to save a bomber.

    Vsimnete si jaky duraz dava SA: It always knows where the bad guys are. Always.

    F35 ma lepsi SA nez F22 a ta zase nez cokoliv jineho.

    Takze presne jak jj284b napsal, 5gen vi kde kdo je, umozni jim to vybrat si jak a kdy zautocit a kdy ne. Zatimco nepritel tyto informace nema.

  • jj284b
    12:38 05.10.2015

    v prvom rade 4gen stihacky v podstate nemaju sancu prinutit STEALTH stihacky do dogfightu, kedze tie ich deteknu prve a zariadia sa podla toho. Jedina sanca pre ne je, ak 5gen pilot spravi chybu, no ak sa bude drzat svojej taktiky, 4gen je bez sanci.

    a je uplne jedno ci pojde o BVR alebo WVR, 5gen skratka bude nastupovat do utoku z idealnej pozicie pre seba, kedze o protivnikovi vedel skor. Pocas celej hisotrie vzdusnych subojov v 90% pripadoch, obet nezistila kto ju zostrelil. F22 ci F35 su konstruovane prave na tento typ boja,takze zabudnite na nejake "rytierske" dogfight duely kde oba strany nastupuju s rovnakymi sancami...

  • RiMr71
    15:55 04.10.2015

    "Říkám to furt."
    ...a furt blbě... nechápu, že všichni ti konstruktéři ve vyspělých zemích a armády prahnoucí po víceúčelových strojích nevyužijí toho genia který v některých zdejších diskutérech dlí...!
    Leda že by rozlišovali mezi znalostmi a falešným sebevědomím..

  • Shania
    13:20 04.10.2015

    Sanyo: lt. bogham s tebou nesouhlasi

    https://www.flightglobal.com/n...
    “It’s the finest fighter airplane in the world and nothing compares to it,”
    “I’d put this airplane up against any airplane in the world today, tomorrow and for the next 20 or 30 years and we’ll come out ahead.”

    Dal posledni letadlo urcene pouze pro souboje je MIG29...

    vsechny ostatni stihacky jsou bud viceucelove, nebo urceny pro vybojovani vzdusne prevahy (a naprosta vetsina z nich byla pridana schopnost AG)

    I F22 je primo urcen pro vybojovani vzdusne prevahy a i kdyz je vemi schopny stroj v dogfightech, tak pro tuto ulohu nebyl urcen.

    jak je videt tak i integrace AIM9x a mhd ma nizkou prioritu, protoze neni pro zpusob boje f22 dulezity jako pro 4gen.

    F35 stihac limitovany na 9g s plnou aa vyzbroji, schopny supermanevrovatelnosti a je vubec nejsnazsi letadlo na rizeni, nenese zadne externi nadrze (tzv v dobe kdy se dostane do boje bude mit polovinu paliva pryc), SA neporovnatelne s zadnym jinym letounem, schopnost strilet 360 stupnu okolo, LPI AESA radar, vykony REBm nizke rcs a redukci ir stopy.

    ale i prestohle vsechno, vyhoda f35 i f22 je dogfigtu tak nizka, ze se do nich budou poustet jen v nejnutnejsich pripadech....

  • Sanyo
    12:00 04.10.2015

    Požadavky na kvalitní stroj pro vzdušné souboje a současně bitevní úkoly jsou tak rozdílné, že žádný tenhle "multi" projekt nedokáže uspokojivě splnit ani jednu roli. Říkám to furt.

  • shal
    16:13 02.10.2015

    Sgt Murphy: To asi zatím neví ani výrobci. Vývoj je v počátku ,takže se spíše dělají studie proveditelnosti, vyspělosti technologií a prvotní koncepční práce.

  • cejkis
    21:34 01.10.2015

    Korporátní bláboly budou v tomto segmentu vládnout do doby než bude první čínský či ruský stealth letoun prodán do zahraničí.

    Pak bude linka F22 obnovena velmi rychle.

  • Sgt Murphy
    20:35 01.10.2015

    Som zvedavý čo prinesie projekt stíhačky 6. generácie, na ktorej by sa malo začať pracovať prakticky o pár rokov. A vidím to ako hlavný dôvod, prečo je znovuotvorenie výroby f-22 nemožné.

  • jj284b
    23:44 30.09.2015

    rusit teraz F35 je nezmysel, kedze bezi vyroba seriovych strojov. Moja poznamka bola skor ku konceptu F35 ako takej..

  • Shania
    22:16 30.09.2015

    jj284b: nějak jsme to nepochopil co tím chceš jako říct. Stíhací bombardery tvoří jadro všech letectev, USN a USMC pomalu jiný typ letadel nemá....

    Diskuze je o zruseni F35 a obnoveni vyroby F22.

    Coz by znamenalo vyhozeni vetsiny nakladu za program z okna, dalsi roky a penize na modifikaci vyrobni linky a integrovani novych technologii pro novou F22.

    Odepsani USN a USMC a minimalne 10 zahraničních partneru kteri s F35 pocitaji a maji v programu znacne investice. Pak zcela degradovat schopnosti USAF, ktera nutne potrebuje nahradit 1700 letadel s koncici zivotnosti.

    Nejak nevim jak si to predstavujes..

    To jako vazne chces vykuchat jadro letectva a nechat vse na drahych F22, B1, B2, B3 atd..?

    Uvedomujes si ze kritici u ted prskaji, ze F35 nebude nahrazovat stare letadla 1:1 a boji se ztraty schopnosti, ty by jsi takto snizil stav letectva o dve tretiny.

  • Wenet01
    21:21 30.09.2015

    Nevím proč to srovnávání, jako by mělo jít o konkurenci. F-35 a F-22 se měly pokud vím doplňovat, F-35 měl být nejen na export, ale pokrývat potřeby ostatních složek amerických ozbrojených sil. Ukončení F-22 nebylo nejšťastnější, dějiny jaksi neskončily, dle mého je to však jen chyba drahá, nikoli fatální. Co jednou vyrobíte se dá vždy vyrobit znovu, byť si neumím představit co by to stálo

  • jj284b
    20:46 30.09.2015

    Shania: stale tam bola moznost pouzivat F-22 na vybojovanie vzdusnej nadvlady a vytvorenie koridorov v PVO, kym uderne ulohy by plnili tazke bombardery a drony... Stihacie bombardery nie su nenahraditelne...

  • Shania
    20:22 30.09.2015

    madrabbit: jak F22 tak F33 vyrábí LM, tak nevím o jakém kšeftu pro obě firmy mluvíš. Jinak tady je mapa výrobců komponentů F35 v US a ekonomický dopad na státy
    https://www.f35.com/about/econ...

    Další dodavatelé jsou v dalších partnerských zemích.

    Dál jak prosím chceš nahradit asi 2500+ strojů, které bude postupně nahrazovat F35, dražší F22?

    S čím by jsi skončil by bylo 300-600 F22 a zbytek nejrůznější 4 gen stroje, takže žádná jednodušší logistika. Jestli tu logistiku něco zjednodušuje tak je to zavedení F35, kde jen USA nakoupí přes 2500 letadel (a i tak potrvá 30 let, než se vyřadí všechny staré stoje.

  • Beld
    19:27 30.09.2015

    Je jasne , ze z dnesniho hlediska bylo nedodani alespon tech 339 kusu zjevne chyba , ale musime se na to podivat z hlediska lidi , kteri to cele odpiskali . Jejich rozhodnuti bylo bez pochyby racionalni z tehdejsiho pohledu na vyvoj situace ve svete . Ja osobne mam duveru , ze f-35 bude dustojny "nastupce" . Nez znovuobnoveni spise ocekavam nejaky repas a masivni updaty tech dodanych f-22 a za 8-10 let rovnou f-23...

  • alexa123
    18:49 30.09.2015

    Nie tak dávno sa tu debatovalo o obnovení výroby bombardéra Tu 160 a čo s tým všetko súvisí

  • shal
    18:16 30.09.2015

    madrabbit: F22 je větší a hlavně dvoumotorový. Logistika by sice byla levnější, ale provoz výrazně dražší.

  • madrabbit
    18:01 30.09.2015

    Zapomíná se ještě na jednu věc - pokud by se používal pouze F-22 v různých variantách, máme jednodušší a imho levnější logistiku, než pro dva typy.

    Ad. stealth - ano F-35 má modernější přístup, ale to by při výrobě F-22 mohly upravit a výsledek by byl jiný.

    IMHO - kšeft prostě potřebovaly dvě firmy :-)

  • shal
    17:51 30.09.2015

    jj284b: U samotného výrobního postupu mě napadá ta nová technologie svařování pomocí tření, která se nyní poměrně rychle rozmáhá v náročném průmyslu, díky čemu jsou sváry kvalitnější, homogennější, protože se do svárů nepřidává žádný dodatečný materiál. NASA kvůli tomu postavila nové svařovací linky po stavbu nových nosných raket SLS a lodí Orion. I v případě výroby uhlíkových vláken byl za posledních 10 let učiněný poměrně značný pokrok.

    Jenom je otázka do jaké míry má smysl modernizovat základní konstrukční prvky letounu. Kdy už to není modernizace, ale vlastně téměř vývoj nového stroje. Nové materiály mají jiné vlastnosti, jiné požadavky na údržbu atd. Jestli by se to vůbec vyplatilo.

  • shal
    17:42 30.09.2015

    jj284b: Modernizace strojů nepřestala, ale mě je spíše o modernizaci linky a projektu. Například použití modernějších materiálů a nových konstrukčních řešení při vytváření nových draků pro nové F22 pomocí poznatků a technologií vyvinutých pro F35. U již vyrobených 10 let starých kusů nikdo nebude přestavovat draky. Tam se modernizuje hlavně elektronika a software, případně nějaké dílčí části elektrických rozvodů, kol, klapek atd.

    Linka je zakonzervovaná, ale je mi jasné, že rozběhnutí opětovné výroby nebude laciná záležitost. Nejde jenom o spuštění strojů, ale i zaučení nových lidí a i ta případná modernizace nebude zadarmo.

  • jj284b
    16:50 30.09.2015

    shal: modernizacia F22 neprestala, vsetky stroje prechadzaju postupnou modernizaciou.. vyrobna linka bola zachovana, no nie je v produkcnom stave. Obnovenie vyroby nie je prave lacna zalezitost..

  • shal
    15:31 30.09.2015

    Zajímalo by mě kolik by stála modernizace projektu f22 a jeho výrobní linky a opětovné rozběhnutí výroby. Jestli by se to vyplatilo třeba na 200 kusech. Asi by to bylo stále levnější než vývoj něčeho fungl nového.

  • jj284b
    15:15 30.09.2015

    radek3057: o tom ale diskusia nie je... skor ide o to, ze USAF potrebuje drzat stroje na vybojovanie vzdusnej nadvlady v Europe, Azii, a potrebuje stroje chraniace USA... no a 180 strojov F22, z ktorych je operacne nasadenych len 120 (a zvysok sa modernizuje) na to nestaci... co znamena ze ich budu musiet doplnat starsie platformy... kludne to moze dopadnut tak, ze USAF bude nutene nakupit nove F15 za cenu velmi blizskej cene F22 (staci sa pozriet za kolko kupuje F15 Korea ci Japonsko)

  • radek3057
    14:48 30.09.2015

    Stále si myslím že 180 Raptorů stejně dokáže vybojovat a udržet vzdušnou nadvládu kdekoliv na světě v současné době + 10 let

  • Shania
    14:45 30.09.2015

    jj284b: taky jsme napasl ze F22 bude porad lepsi stihac, F35 ale porad bude mit vyhodu nad vsemi ostatnimi letadly.

  • jj284b
    14:38 30.09.2015

    Shania: F35 skratka kinematicky na F22 nestiha.

  • Shania
    14:15 30.09.2015

    Arccos: vypadá to že nová generace střel ted dostala prioritu, neznamena to, ze to bude zrovna cuda, ale asi se udela neco pro to, aby se zlepsila moznost nest vice AAM v pumovnicich.
    https://www.flightglobal.com/n...

    V roce 2025 bude kapacita BVR raket u F22 a F35 shodna. Obe letadla ale maji schopnost navadet strely z jinych platforem.
    Raptor pořád bude lepší stíhač pro vybojování vzdušné převahy. To ale neznamená že je F35 daleko za ním, nebo zcela nevhodné letadlo pro tuto roli. Některé F15C budou muset byt pozdeji nahrazeny F35 nebo novými stroji.

  • RiMr71
    14:01 30.09.2015

    ...tak třeba to časem dospěje k nějakému F-22MkII SuperRaptor, který by spojoval to dobré ze špičkové, ale "zastaralé" F-22 (oproti F-35) a z nejen v mnohém modernější, ale zřejmě i víc výrobně a s ohledem na údržbu optimalizované F-35. Něco jako geneze Hornet-SuperHornet...

    Jak je to s těmi linkami na výrobu F-22? Někde jsem četl, že byly až inkvizičně rozřezány švajcem přípravky, aby nedejbože někdy někoho nenapadla myšlenka na znovuzahájení výroby, jinde, že jsou linky zakonzervovány a výroba se s nemalými náklady, ale dá obnovit...

    Bylo by to možné?

  • pajo
    13:44 30.09.2015

    Karlos73: Modernizacia F-22 prebiaha, vid clanok http://www.armadninoviny.cz/bo...
    Mna len v tom clanku zaraza cena modernizacie: "V současné době flotila všech 187 letadel (jeden letoun ztracen v roce 2010) prochází rozsáhlým modernizačním programem. Několika fázový program si do konce roku 2023 vyžádá 16 miliard dolarů."

  • Karlos73
    13:24 30.09.2015

    Je možné, že USA odštartuje "modernizáciu" na univerzálnejší typ stíhacieho lietadla, na F-22C/D... Nemyslim si, že USA dá F-22 úplne k ladu, hlavne po zavedení ruského Suchoj PAK FA a čínskych Chengdu J-20, Shenyang J-31...

  • Arccos
    10:57 30.09.2015

    Shania: Já vím, kolik toho F-35 může nést. Omezme se teď ale jenom na pumovnici, aby nám zůstal stealth. Ano, výhledově to po úpravách pumovnice bude 4+2. To je pořád málo, ikdyž už ne taková tragédie. Úspěšnému vývoji malých AA ztřel (bavíme se u CUDA) a jejich účinnosti nevěřím. Ostatně, pokud vím, USAF zatím ani neprojevilo zájem.
    Aby bylo jasné: Nesrážím F-35. Jenom srovnávám jeho možnosti jako stíhače s F-22.

  • Rase
    10:36 30.09.2015

    F-22 vznikl jako superstíhačka určená pouze pro Americké letectvo, která bude jen ničit letadla nepřítele. Pro potřeby koaličních partnérů měl vzniknou "malý Raptor" (čemuž odpovídal i původní vzhled F-35), který měl nahradit velkou směsici různých speciálních letounů (od harrieru, po všelijaké REB letouny a další hodně zastaralé podpůrné letouny různých konstrukcí). V podstatě i F-16, ale to asi nebyl hlavní požadavek. F-35 zkrátka neměl být superstíhačem, jak z něj mnozí dělají, ale moderní multifunkční platforma, která bude doplňovat klasické stíhačí letouny (a bombardéry). Vzhledem k tomu že svou obdobu (kopii) F-35 budou mít i Číňané (J-31), tak se něco lepšího v podobě F-22 hodí

  • palo satko
    10:31 30.09.2015
    • (14)

    Kedže sa F-22 nepredava mimo USA, tak to lietadlo umožnuje realne jedinu vec, vybojovat vzdušnu nadvladu nad USA proti leteckym silam Mexica a Kanady. v žiadnom realnom konflikte s Čínou alebo Ruskom nie je použitelne. obe tieto krajiny maju schopnost zistit letiska odkial by im hrozil utok pomocou F-22 a bud ich zničit priamo raketami, alebo pohrozit vladam a obyvatelsvu krajin, kde by boli pre nich problematicke F-22 umiestnene utokom na civilne ciele. Nie som presvedčeny o tom, že pri vzniku hrozby realnej vojny, by Slovaci, alebo Češi boli ochotní sa vystavit ruskemu jadrovemu uderu, len preto. aby USA mohli pomocou F-22 vybojovat vzdušnu nadvádu nad Smolenskom. nakoniec vid radar. nie techika, ale politika limituje jeho použitie.

  • Shania
    10:29 30.09.2015

    jj284b: F35 nemá nižší rcs (nebo nebylo to aspoň potvrzeno), ale podle nynějšího velitele USAF má lepší stealth (v rámci stealth není jen rcs, ale i taktika a schopnost se hrozbám vyhnout, ecm a další věci) a schopnost přežití a ta se zvyšuje, pokud je strojů víc.
    F35 má navíc zcela novou generaci RAM )přímo integrovanou v draku, bezudržobová, jediné místo kde je nutné nanášet vrstvu jsou myslím některé panely, které se moc často nepoužívají) a stealth technologii proti F22 (některé prvky převezme) a je daleko snazší na údržbu.

    Arccos: interně má teď F35 schopnost nést 4 AAM, bude to 6 (F22 unese 6+2), pokud bude vyvinuta nová generace AAM menších rozměrů tak se to zdvojnásobí.
    *teoreticky pumovnice pojme víc jak 6 AIM 120D, ale asi na to není zájem…
    Externě může jen s malým zvýšením rcs nést 2x AIM 9x (což bude asi standart mimo ničení pvo a hlubokých průniků) a pak stejně jako ostatní letadel unese dalších 8 AIM-120D pod křídly.

  • Shania
    10:28 30.09.2015

    Vtipný je jak Tyler jako obvykle zabil celý článek jeho úvahami na konci
    Nějak zapomněl na to, že není problém jen v ceně F-22 (taky porovnává lrip cenu s cenou na kterou by se dostala F22 při výrobě velkého počtu kusů…), která by šla jistě snížit při vyšším počtu kusů, ale cenou údržby těch letadel… Takže i když nezpochybňuji to, že letectvo jich potřebuje víc a chce jich víc. Zrušení F35 by na tom nic nezměnilo a stalo by se přesně to o čem píše a to že by se zmrzačila obrana spojených států právě zrušení F35.
    F22 dostal shazovat PGM jen kvůli tomu, že to byla jedna z cest jak udržet výrobu v chodu, nepovedlo se… F22 nijak zázračné schopnosti AG nemá mimo ISR a schopnosti proniknout obranou.

    Takže teď k jeho úvahám o zrušení F35.
    O zrušení F35 se dalo uvažovat před 10 lety, ne teď, kdy už je letadlo funkční a většina nákladů na vývoj se už zaplatila.
    Ale ne, experti jako on by teď stroj zrušili, nechali letectva několika zemí včetně svého bez náhrady, kterou už nutně potřebují za dosluhující stroje a místo toho obnovila drahou výrobu F22, vyrobili 100 kusu a zase ji zavřeli, fakt geniální. Navíc když F35 v plné produkci bude stát míň jak letadla které nahrazuje …
    Tyler taky nějak zapomněl, že F35 není jeden stroj, ale tři, pro tři zcela odlišné prostředí, pro tři jiné služby.
    Nová výroba F22 na úkor F35 by nechala USN a USMC a všechny ostatní partnery závislé na 4 generaci. F22 by nikdy nebyla uvolněna pro export. Námořní verze byla dávno zrušena atd.
    USAF by to vyřešilo pouze náhradu F15C a pokud by vznikla F22B tak možná i F15E ale to by ani náhodou neproběhlo 1:1
    F35 nebyla určena jako náhrada za F22, F15C (zatím, ale bude)ale za A-10, F-16 ( a další stroje který by F22 nikdy nenahradila), kterým končí životnost, buď se musí zainvestovat do stále draží modernizace a údržby + prodloužení života (což se už i teď děje, protože F35 má zpoždění) draku a nebo vyrobit nová letadla a nová F-16 není nijak levná záležitost a nikdy nedosáhne schopností F35.

    Takže to je USAF, USN a USMC by museli investovat do vývoje nových strojů… jistě by to stálo méně, jistě by ty programy zase nezrušili atd… jistě by pak cena za kus byla větší, protože by bylo vyrobeno méně kusů…

    Panebože, zase vytáhl magické číslo za provoz F35, asi blbečkovi nedochází, že je to projekce na celou životnost programu a všechny náklady v programu (za víc jak 50 let). 40% té částky je inflace, nikdo předtím se nepokusil něco takového počítat, provoz strojů které by byli místo F35 by stálo stejně nebo i víc…. Navíc ta projekce se neustále snižuje, protože se ukazuje, že cena za provoz, atd u F35 jde dolu (fakt divný že v lrip jsou vysoké náklady a pak to jde dolů)

    A ne, finance by se nepřesměrovali do nových projektů, ty peníze by byli potřeba na udržení stávající flotily 30 let starých strojů a nákupu nových strojů ať už by to bylo cokoliv.

    Tyler taky zapomněl, že tím že bude v provozu jeden typ letadla, místo 3-4 půjdou náklady logicky dolu, bude spotřeba menší logistika, míň personálu, míň podpůrných letadel atd.
    A zmínka o tom, že F35 není vyzkoušené letadlo které nahrazuje osvědčené typy, to je už fak moc… Asi tak jako každé jiné letadlo předtím…


    jj284b: F35 nemá nižší rcs (nebo nebylo to aspoň potvrzeno), ale podle nynějšího velitele USAF má lepší stealth (v rámci stealth není jen rcs, ale i taktika a schopnost se hrozbám vyhnout, ecm a další věci) a schopnost přežití a ta se zvyšuje, pokud je strojů víc.
    F35 má navíc zcela novou generaci RAM )přímo integrovanou v draku, bezudržobová, jediné místo kde je nutné nanášet vrstvu jsou myslím některé panely, které se moc často nepoužívají) a stealth technologii proti F22 (některé prvky převezme) a je daleko snazší na údržbu.
    Arccos: interně má teď F35 schopnost nést 4 AAM, bude to 6 (F22 unese 6+2), pokud bude vyvinuta nová generace AAM menších rozměrů tak se to zdvojnásobí.
    *teoreticky pumovnice pojme víc jak 6 AIM 120D, ale asi na to není zájem…
    Externě může jen s malým zvýšením rcs nést 2x AIM 9x (což bude asi standart mimo ničení pvo a hlubokých průniků) a pak stejně jako ostatní letadel unese dalších 8 AIM-120D pod křídly.

  • jj284b
    10:18 30.09.2015

    stirling: cena za vyvoj bola uz zaplatena. Pri nakupe lietadiel ale cena za vyvoj nehraje rolu, jedine ze by vyvoj hradila firma co tie stroje vyraba a naklady si zaratala do ceny, co nie je tento pripad... cena za vyvoj bola zaplatena z minulych rozpoctov, a do buducna nehraje absolutne ziadnu rolu, jedine ze by vyvoj musel pokracovat.

    Cena za novy kus je cena ktoru musia z rozpoctu zaplatit aby dostali novy stroj... a ta cena je nizsia podla poctu objednanych kusov. ak by ich naozaj objednali 750, tak by bola jednotkova cena ktoru z rozpoctu musia zaplatit radovo nizsia ako pri 180 strojoch.

  • Shania
    10:17 30.09.2015
    Oblíbený příspěvek

    Vtipný je jak Tyler jako obvykle zabil celý článek jeho úvahami na konci
    Nějak zapomněl na to, že není problém jen v ceně F-22 (taky porovnává lrip cenu s cenou na kterou by se dostala F22 při výrobě velkého počtu kusů…), která by šla jistě snížit při vyšším počtu kusů, ale cenou údržby těch letadel… Takže i když nezpochybňuji to, že letectvo jich potřebuje víc a chce jich víc. Zrušení F35 by na tom nic nezměnilo a stalo by se přesně to o čem píše a to že by se zmrzačila obrana spojených států právě zrušení F35.
    F22 dostal shazovat PGM jen kvůli tomu, že to byla jedna z cest jak udržet výrobu v chodu, nepovedlo se… F22 nijak zázračné schopnosti AG nemá mimo ISR a schopnosti proniknout obranou.

    Takže teď k jeho úvahám o zrušení F35.
    O zrušení F35 se dalo uvažovat před 10 lety, ne teď, kdy už je letadlo funkční a většina nákladů na vývoj se už zaplatila.
    Ale ne, experti jako on by teď stroj zrušili, nechali letectva několika zemí včetně svého bez náhrady, kterou už nutně potřebují za dosluhující stroje a místo toho obnovila drahou výrobu F22, vyrobili 100 kusu a zase ji zavřeli, fakt geniální. Navíc když F35 v plné produkci bude stát míň jak letadla které nahrazuje …
    Tyler taky nějak zapomněl, že F35 není jeden stroj, ale tři, pro tři zcela odlišné prostředí, pro tři jiné služby.
    Nová výroba F22 na úkor F35 by nechala USN a USMC a všechny ostatní partnery závislé na 4 generaci. F22 by nikdy nebyla uvolněna pro export. Námořní verze byla dávno zrušena atd.
    USAF by to vyřešilo pouze náhradu F15C a pokud by vznikla F22B tak možná i F15E ale to by ani náhodou neproběhlo 1:1
    F35 nebyla určena jako náhrada za F22, F15C (zatím, ale bude)ale za A-10, F-16 ( a další stroje který by F22 nikdy nenahradila), kterým končí životnost, buď se musí zainvestovat do stále draží modernizace a údržby + prodloužení života (což se už i teď děje, protože F35 má zpoždění) draku a nebo vyrobit nová letadla a nová F-16 není nijak levná záležitost a nikdy nedosáhne schopností F35.

    Takže to je USAF, USN a USMC by museli investovat do vývoje nových strojů… jistě by to stálo méně, jistě by ty programy zase nezrušili atd… jistě by pak cena za kus byla větší, protože by bylo vyrobeno méně kusů…

    Panebože, zase vytáhl magické číslo za provoz F35, asi blbečkovi nedochází, že je to projekce na celou životnost programu a všechny náklady v programu (za víc jak 50 let). 40% té částky je inflace, nikdo předtím se nepokusil něco takového počítat, provoz strojů které by byli místo F35 by stálo stejně nebo i víc…. Navíc ta projekce se neustále snižuje, protože se ukazuje, že cena za provoz, atd u F35 jde dolu (fakt divný že v lrip jsou vysoké náklady a pak to jde dolů)

    A ne, finance by se nepřesměrovali do nových projektů, ty peníze by byli potřeba na udržení stávající flotily 30 let starých strojů a nákupu nových strojů ať už by to bylo cokoliv.

    Tyler taky zapomněl, že tím že bude v provozu jeden typ letadla, místo 3-4 půjdou náklady logicky dolu, bude spotřeba menší logistika, míň personálu, míň podpůrných letadel atd.
    A zmínka o tom, že F35 není vyzkoušené letadlo které nahrazuje osvědčené typy, to je už fak moc… Asi tak jako každé jiné letadlo předtím…

  • stirling
    10:12 30.09.2015

    Také si myslím, že f22 mělo být více, ale na druhou stranu článek hraje jen na jednu notu už jen, že cena f22 mohla spadnout pod 100 mil usd, ale u ceny za f35 se uvádí nejen cena vývoje, ale i provozu. Takže jako vždy svět není černý nebo bílý, ale šedý. Poznámka o počtech a o tom, že část je na servisu je také mimo nebo přesněji, to platí i pro gripena. Pokud by se dál f22 vyráběla, případně vyvíjela a chtěla např. umět to co f35, tak by ten vývoj stál stejně tolik... Pokud je f22 opravdu tak nadčasové a oni nemají v dohledné době nic co jí nahradí, tak ať prostě vezmou f22 a dají jí to co bylo uděláno pro f35, určitě je to vyjde levněji než úplně nový letoun.
    Jo a na závěr se klidně vsadím, že až čína či rusko bude mít 180 podobných strojů v plném operačním nasazení tak v usa se bude finishovat s nástupcem f22 (ať úplně novým letadlem nebo FB-22)

  • Arccos
    09:42 30.09.2015

    Tohle především vůbec nemá být otázka F-22 versus F-35!!!
    Ta letadla se měla doplňovat. A ne, že bude F-35 se čtyřmi(!) AA střelami suplovat úlohy, pro které byla a je určena F-22.

Stránka 1 z 2