Ukrajina horší než Mnichov. Bezradně čekáme na konec hororového filmu

Ukrajina horší než Mnichov. Bezradně čekáme na konec hororového filmu
Ukrajinští vojáci / Státní hraniční stráž Ukrajiny (Zvětšit)

Ze všech stran zní srovnání s Mnichovskou dohodou. Rusko bombarduje Ukrajinu a svět jen zdálky sleduje, jakoby se v kině promítal horor „V moci ďábla“. Tajně doufá - brzy snad bude konec. Také na podzim roku 1938, když se dohodlo o nás bez nás, že odkrojíme Sudety a zůstane nám z rybího těla jen kostra, si Evropa nezajistila mír. Vlk se nažral a koza nezůstala celá. Obětní beránek nestačil jednomu, nebude zřejmě stačit ani druhému. Hitler nebo Putin.

„Otec Sergej převáží děti a další z Lysyčansku do Lvova a vydává se zpět do pekla. Aby vyzvedl další děti z farnosti, kde padají bomby,“ píše mi kamarádka, moderátorka České televize, která na Ukrajinu opakovaně jezdí nejen za reportážemi. Má zde mnoho přátel, a ti nyní sedí v krytech nebo mají zbraně v ruce. Před pár dny ještě nepředstavitelný scénář. Žili stejně jako my. Chodili každé druhé pondělí na dvojku bílého do kavárny za rohem, v úterý jedli vdolečky, ve středu zalezli do peřin a četli román. Nyní leží v bahně, v provizorních bunkrech nebo na zemi v metru Kyjeva, hlavního města prozatím ještě svrchovaného státu. Ze dne na den se z nich stali vojáci a uprchlíci.

Otec Sergej pomáhal při záchraně asi patnácti osob, zejména dětí a starších osob. Nejmladší miminko, které zavezl do bezpečí, mělo jen šestnáct dní. „Silnice je hodně frekventovaná, mnoho aut, vojenská technika. Nyní nevíme, co z vesnice zbylo. Nevíme, zda se bude kam vracet – ve vesnici byly kobercové nálety,” svěřuje se duchovní a vydává se na cestu zpět. Bude ještě koho zachraňovat? Ukrajinský ženista Vitalij obětoval vlastní život, aby vyhodil do povětří most ve městě Heničev na jihu Ukrajiny. Most byl sice zaminovaný, ale ruská kolona postupovala tak rychle, že nezbyl čas jej odpálit na dálku. Vitalij své jednotce vysílačkou sdělil, že to udělá ručně, a rozloučil se. Tak se chovají hrdinové.

Pokud by se Československo v roce 1993 nerozdělilo, válka by zuřila přímo u sousedů. Německo prý pošle vojáky a pomůže s ochranou vzdušného prostoru. Pozor – nikoliv Ukrajině, ale Slovensku, kde se nyní vlastně nic neděje. To se pochopitelně může změnit. „Je hranice NATO dostatečně odstrašující?“ zajímá také pobaltské státy, kde se nachází početná ruská menšina. V hlavním městě Lotyšska Rize tvoří Rusové dokonce 50 procent obyvatel. „Vy se skutečně domníváte, že se to České republiky netýká? Jste tady v bezpečí? To si má rodina myslela také,“ pokyvuje se slzami v očích Olga, původem Ukrajinka, která žije už dvacet let v České republice. Vzdálenost Ukrajiny od hranic naší země není ani den cesty autem. A také rok 1968, kdy jsme byli „osvobozeni“ sovětskou armádou a vojsky Varšavské smlouvy od bláhových myšlenek na svobodnou vůli, není vzdálený a je stále aktuální. Podle údajů Ústavu pro studium totalitních režimů si okupace Československa do konce roku 1968 vyžádala 137 mrtvých, zhruba 500 těžce a stovky lehce zraněných.

Zkrvavená tvář ukrajinské stařenky se špinavým obvazem okolo hlavy, sutiny paneláků, mrtvoly, které jejich sousedé zakrývají ručníky a koberečky. Ještě včera spolu hráli šachy. Nyní už někteří z nich posouvají koně a královnu v nebi. Rusko napadlo Ukrajinu. Rusko je agresor, neosvobozuje, jak tvrdí propagandistické weby, které jsme měli vypnout už dávno. Co je ovšem možné se z dezinformačních článků dozvědět? Možná i Vladimir Putin propadl své propagandě a žije v bludu idealizace vlastní osoby. Myslí si, že udělal správnou věc. „Milý Putine, posuňme se k momentu, kdy se zabiješ v bunkru,“ píše se na jednom z transparentů, které si přinesli protestující u Braniborské brány v Berlíně v reminiscenci na sebevraždu Hitlera v dubnu 1945. Fotografie se bleskově šíří po sociálních sítích a přebírají ji světová média, například chorvatský online deník Index. „Jsem Rus. Omlouvám se,“ stojí na jiném transparentu na berlínské demonstraci. V ruce jej drží plačící muž. Protesty se konají i napříč Putinovou zemí, byť jsou zdejšími bezpečnostními složkami tvrdě potírány. Zatímco český písničkář Jaromír Nohavica si nejspíš ponechá medaili od Putina, šéfka moskevského divadla rezignovala, neboť „není možné dělat pro vraha“. V Moskvě už vyšly tisíce lidí do ulic, a jak uvedl specializovaný web OVD-Info, který monitoruje kroky tamní policie, v návaznosti na protesty bylo zatčeno jen za první dva dny po invazi už téměř dva tisíce osob. Tato solidarita ruských občanů zcela jistě není kapkou v moři. Právě postoj vlastních obyvatel může být pro Putina tou zásadní skutečností, kvůli které se jeho požadavky změní nebo zmírní. Odpor vlastních občanů je zásadní faktor.

Česká republika pošle na Ukrajinu kulomety, samopaly, odstřelovací pušky, pistole a odpovídající munici v hodnotě 188 milionů korun. Oznámilo to ministerstvo obrany na svém Twitteru. Češi se nyní nacházejí v jiné pozici než během Mnichovské dohody. Nikdo naši zemi (prozatím) neobětoval, u nás se neválčí. Děláme, co můžeme, snažíme se jednat rychle, posíláme zbraně, finanční pomoc, což není zanedbatelné. Česko se staví jasně na stranu Ukrajiny. Situace ale možná není tak jednoznačná jako tehdy, když jsme se stali oběťmi zrady našeho spojence Francie. Začínáme snad nyní rozumět tehdejšímu ministerskému předsedovi Édouardu Daladierovi, když se snažil získat čas? Nebo britskému premiérovi Neville Chamberlainovi, že si přál mír v Evropě za každou cenu? Září 1938 je stigmatem, bolestivou vzpomínkou. Mnichovský přízrak. Tak pojmenoval svůj román francouzský prozaik Georges-Marc Benamou. Dílo se vrací do doby, kdy tehdejší velmoci rozhodly o osudu Československa. Připomíná i osobnosti, které s diktátem nesouhlasily – jako například Chamberlainův nástupce Winston Churchill. „Anglie měla na vybranou mezi válkou a hanbou. Zvolila hanbu a bude mít válku,“ řekl tehdy ještě opoziční politik Churchill. Měl pravdu, ale jak by poradil nyní?

Srovnání s rokem 1938 poněkud pokulhává. Novodobý Mnichov vlastně nastal už v roce 2014, když Putin „osvobozoval“ Krym. Nyní jsme ve fázi okupace. V roce 1939 také svět mlčel, když Hitler s křikem doslova honil československého prezidenta Emila Háchu okolo stolu. Stařičký a nemocný Hácha nakonec podepsal dokument, který potvrzoval, že osud českých zemí je v rukou říšského kancléře. Donutí Putin ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského také k podpisu nějakého papíru, anebo bude hovořit jen kulomet? Zelenský jako charakterní prezident odmítl nabídky evakuace a zůstává ve své zemi.

Vladimir Putin třetí říši nezažil, narodil se až v roce 1952, ale zkušenosti čerpal v Německé demokratické republice, kde působil v 80. letech jako rozvědčík sovětské tajné služby KGB. Na konci roku 1989 v Drážďanech sledoval, jak se režim ve Východním Německu hroutí. Moskva mlčela, agenti nezasáhli proti demonstrantům a berlínská zeď padla. Večer 5. prosince 1989 se protestující pokusili dokonce obsadit budovu KGB. Vyhrocenou situaci měl řešit právě Putin. Jeden z účastníků demonstrace Siegfried Dannath vzpomínal v roce 2015 v rozhovoru pro BBC, jak z budovy ven vyšel nevysoký ruský důstojník. „Nepokoušejte se násilím dostat do této budovy. Moji soudruzi jsou ozbrojeni a v případě nouze jsou oprávněni zbraně použít,“ prohlásil podle Dannathova svědectví poněkud rozrušený rozvědčík KGB. Už tehdy měl Putin charisma a persvazivní nadání, dokázal dav ovlivnit, stáhli se.

Svůj přesvědčovací talent ruský prezident nyní využívá maximálně. Není jasné, jaký je jeho konečný cíl. I proto svět tápe, co dělat? Dodat Ukrajině zbraně, pomoci vojensky, finančně, vyhlásit válku, nebo jen přijmout ekonomické sankce, a jak razantní? Rozhodovat ovšem nebude český premiér Petr Fiala, ale zejména americký prezident Joe Biden, německý kancléř Olaf Scholz a francouzský prezident Emmanuel Macron. „Obyčejný člověk“ může projevit solidaritu, poskytnout uprchlíkovi útočiště, finančně pomoci, demonstrovat veřejně své názory, pohladit po tváři osiřelé dítě, utěšit vdovu, což se nyní zdá žalostně málo. Nošení žlutomodré trikolóry nás nic nestojí. Na rozdíl od demonstrantů v Moskvě a dalších ruských městech pro Čecha není rizikem protestovat na náměstích slovně a v bezpečí. To však neznamená, že je zbytečné projevit napadeným Ukrajincům podporu. Kdybychom nevyšli do ulic, nemávali ukrajinskou vlajkou a jen v pohodlí u televizorů vzdychali, co se to děje o pár kilometrů dál, byla by to ostuda. Lhostejnost by byla největší fackou do tváří ukrajinských bojovníků. Většina demonstrantů volá po mnohem větších sankcích anebo přímo po vojenském zásahu. Co by se však stalo, kdyby Biden, Macron, Scholz a další představitelé NATO tyto rady z náměstí vyslyšeli? Nastala by další světová válka?

Německo, zdá se, je nyní nejbenevolentnější se svou odpovědí na kroky sovětského vůdce. Tvrdší sankce vůči Rusku, ani vyloučení země z mezinárodního platebního systému SWIFT německý premiér nepodporuje. Tento postih bude aplikován v „jiné situaci“, dozvěděli se novináři od kancléře Olafa Scholze. Zbývá jen doufat – kdyby Putin atakoval Slovensko a Česko, nastal by „jiný“ stav? Anebo bychom dopadli jako Polsko za druhé světové války, když je Hitler napadl? Poláci se bránili srdnatě, ale západní spojenci se dlouho jaksi nedostavili. Podobně jako tehdy polští vlastenci, Ukrajinci také nesmírně statečně vzdorují. Válčí za celou Evropu. David proti Goliáši. Scholz zvolil strategii mírných a velmi pomalu dávkovaných sankcí, což se v této chvíli jeví jako málo rozumná reakce. Zvláště, když se ohlédneme zpět do minulosti. Benevolencí oponovat agresorovi nelze. Poučme se z historie.

Zdroje:

Ústav pro studium totalitní režimů, výsledky studie o obětech okupace v roce 1938;
Magazín BBC
BENAMOU, Georges-Marc. Mnichovský přízrak. Praha 2008.
Chorvatské noviny
ovdinfo.org
Ministerstvo obrany ČR na Twitteru
Studie “The Genetic History of Northern Europe”

Nahlásit chybu v článku


Související články

Fiala: Do armády musíme investovat

Nač máme armádu? Jaké je její poslání? K čemu slouží zahraniční mise? Kdo je spojenec a kdo nepřítel ...

Hladomor byl Stalinův trest vzpurné Ukrajině

Od jarních měsíců roku 1932 až do podzimu následujícího roku postihla Ukrajinu katastrofa, která ...

Jevhen Perebyjnis: Václav Havel je na Ukrajině nejznámějším Čechem

Mimořádný a zplnomocněný velvyslanec Ukrajiny v České republice Jevhen Perebyjnis je velmi ...

Petr Fiala: Kvalitní armáda je v demokratické zemi zárukou míru a bezpečnosti

S českým premiérem Petrem Fialou se známe někdy od přelomu let 1983/1984. V té době nynější předseda ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:

  • Standahammer
    15:03 11.06.2022

    Jinak Ukrajina měla možnost být dávno v EU i NATO stejně jako tam jsou pobaltské státy. I ona dnes pyká za svoje lavírování s kamarádšoftem s Rusem. Stejně jako Západ. Ukrajina ...Zobrazit celý příspěvek

    Jinak Ukrajina měla možnost být dávno v EU i NATO stejně jako tam jsou pobaltské státy. I ona dnes pyká za svoje lavírování s kamarádšoftem s Rusem. Stejně jako Západ. Ukrajina zničením země a obrovskými materiálními škodami a ztrátou toho nejcennějšího, svých životů, přitroublá Evropa ekonomickou krizí. Budeme teď papat svoje rozežranost až do dna. Nechejme si společně chutnat. Kdo nezná historii, musí si ji, holt, prožít znovu.Skrýt celý příspěvek

  • Standahammer
    15:00 11.06.2022

    Pakliže Češi dodnes věří Benešovým lžím, pak nám skutečně není pomoci. Beneš úmysl pošlapat se po národnostních menšinách na území budoucího státu Čechů a Slováků jasně menšinám ...Zobrazit celý příspěvek

    Pakliže Češi dodnes věří Benešovým lžím, pak nám skutečně není pomoci. Beneš úmysl pošlapat se po národnostních menšinách na území budoucího státu Čechů a Slováků jasně menšinám dopředu avizoval, po vzniku ČSR všechny národnostní menšiny přes všechny svoje prohry u mezinárodních arbitráži stále více a více dusil, až se tak nějak dodusil do stavu, kdy ve vedlejším Německu prdlý Rakušan pro změnu zase oznámil, že skrze zacházení českých nacionalistů s německou menšinou ČSR násilně rozbije.
    Beneš sám nabídnul mocnostem odstoupení Sudet a sám ho schválil. Obojí samozřejmě byla vlastizrada, ovšem čeští náckové měli vládu v zemi pevně v rukou a než by se chovali k ostatním slušně, raději nechali republiku padnout. Raději Hitler, než Habsburk, pravil český vůdce. A taky to tak udělal.Skrýt celý příspěvek

  • ZDKO
    09:59 12.03.2022

    TOP text, naprostý souhlas

    TOP text, naprostý souhlas

  • Joker
    10:35 01.03.2022

    777 023 263 Jiří Kubala dostal jsem info, že mezi vojáky AČR zůstávají nepoužité bojové dávky potravin (BDP, MRE) jestli máte kontakty na armádu, zkuste rozšířit, že to ...Zobrazit celý příspěvek

    777 023 263 Jiří Kubala
    dostal jsem info, že mezi vojáky AČR zůstávají nepoužité bojové dávky potravin (BDP, MRE) jestli máte kontakty na armádu, zkuste rozšířit, že to sbíráme.

    Jestli někdo může pomoci, ať brnkneSkrýt celý příspěvek

  • pjaro77
    13:55 28.02.2022

    Doteraz sme zažili fázu1 - predohru. Rusi menia taktiku, pretože reálne sa silný protivník vybavený PTRS, zápalnými fľašami a dobrým delostrelectvom nedá dobiť len pancierovými ...Zobrazit celý příspěvek

    Doteraz sme zažili fázu1 - predohru.
    Rusi menia taktiku, pretože reálne sa silný protivník vybavený PTRS, zápalnými fľašami a dobrým delostrelectvom nedá dobiť len pancierovými vozidlami a tankami.
    Začína bombardovanie miest.
    https://twitter.com/Den_2042/s... Skrýt celý příspěvek

    • Ján Paliga
      14:39 28.02.2022

      A zatýkaním 80 ročného starca Leva Ponomarjova, vraj zahraničného agenta... Zvodca musí byť riadne mimo, keď mu drevený rublik stratil od včera polovicu hodnoty...

      A zatýkaním 80 ročného starca Leva Ponomarjova, vraj zahraničného agenta... Zvodca musí byť riadne mimo, keď mu drevený rublik stratil od včera polovicu hodnoty...

  • fotr
    10:45 28.02.2022

    Jak už tady opakovaně zaznělo, bojovat od klávesnice je snadné. Musím ale dodat, že to také jde. Nejen klávesnící ale i telefonem. Nejsem ve věku, kdy bych mohl, i kdyby se to ...Zobrazit celý příspěvek

    Jak už tady opakovaně zaznělo, bojovat od klávesnice je snadné. Musím ale dodat, že to také jde. Nejen klávesnící ale i telefonem. Nejsem ve věku, kdy bych mohl, i kdyby se to smělo, bojovat na UA někde v polních podmínkách, dnes bych mohl tak hájit nějaký statický bod, tam bych ještě odvedl jistě kus práce ale když to nejde, tak jsem zvolil jinou variantu. V posledních dnech jsem obvolal a obmailoval všechny svoje přátele, obchodní partnery a kontakty z byznysu, společně jsme se dohodli zrušit veškerou obchodní spolupráci se subjekty kde figuruje nějaký Rus, i kdyby jen jedním%, rušíme těmto subjektům veškeré garance a bankovní záruky spojené s obchodem a spoluprácí. Všechny tyto subjekty také dnes dostali okamžité výpovědi z nájmů bytových i komerčních prostor. Případné pohledávky pořešíme zadržením majetku. Také dáme společně dohromady určitou částku, za kterou bude nakoupena vojenská, volně dostupná výstroj a zdravotnické sety pro polní podmínky a zajistíme odvoz tohoto materiálu na hranice s UA, kde se nám jak doufáme, podaří vše předat přímo armádě UA. Nějaké kontakty na to máme. Jako další část našeho boje (od klávesnic) bude snaha získat prostory, kde by šlo umístit zejména děti a jejich matky, které utíkají z UA a zajistit jim tam odpovídající péči. Zatím máme předběžně rozjednány 2 lokality s kapacitou cca 250 osob.
    Podobně se může zapojit každý, kdo by chtěl pomoci. Možností je spousta. Tohle berte jen jako možný návod, jak se dá bojovat proti rusku legálně a od klávesnice.
    Fandím Ukrajině, držte se.Skrýt celý příspěvek

    • Jan Padesátýpátý
      11:25 28.02.2022

      a) sem je možné posílat peníze pro ukrajinskou armádu a domobranu přímo na ukrajinské velvyslanectví https://twitter.com/UKRinCZE..... b) komu vadí posílat peníze přímo na ...Zobrazit celý příspěvek

      a) sem je možné posílat peníze pro ukrajinskou armádu a domobranu přímo na ukrajinské velvyslanectví
      https://twitter.com/UKRinCZE.....

      b) komu vadí posílat peníze přímo na prostředky pro zabíjení, může obranu Ukrajiny podpořit přes sbírku Post Bellum
      https://www.postbellum.cz/2022...

      Včera jsem poslal plus minus měsíční plat. Bojují a umírají tam taky za mě.
      Mimochodem, přes všechen respekt k humanitárním organizacím si myslím, že primární problém je vykopat Rusy z Ukrajiny, proto posílám peníze na obranu Ukrajiny.

      Než cokoli pošlete, raději si číslo účtu prověřte ve vyhledávači.Skrýt celý příspěvek

    • liberal shark
      11:25 28.02.2022

      Zkouším to samé. Kdyby o vyšlo, přijde Putin o několik desítek milionů USD ročně.

      Zkouším to samé. Kdyby o vyšlo, přijde Putin o několik desítek milionů USD ročně.

      • fotr
        11:34 28.02.2022

        Přesně sharku, když to udělá dost lidí, tak to cítit bude. nesmíme také zapomínat, že když snížíme počet ruských firem v ČR, zmenšíme i šance ruska na ovlivňování zdejšího dění. ...Zobrazit celý příspěvek

        Přesně sharku, když to udělá dost lidí, tak to cítit bude. nesmíme také zapomínat, že když snížíme počet ruských firem v ČR, zmenšíme i šance ruska na ovlivňování zdejšího dění. Nikdo si jistě nedělá iluze o tom, proč zde některé ruské firmy jsou, komu se odpovídají a čí plní zadání. Tu částku, jak píšeš si odhadovat netroufám, ale zanedbatelná jistě nebude. případná ztráta vlivu by ale rusko bolela daleko více.Skrýt celý příspěvek

    • Jan Padesátýpátý
      11:28 28.02.2022

      "V posledních dnech jsem obvolal a obmailoval všechny svoje přátele, obchodní partnery a kontakty z byznysu, společně jsme se dohodli zrušit veškerou obchodní spolupráci se ...Zobrazit celý příspěvek

      "V posledních dnech jsem obvolal a obmailoval všechny svoje přátele, obchodní partnery a kontakty z byznysu, společně jsme se dohodli zrušit veškerou obchodní spolupráci se subjekty kde figuruje nějaký Rus"

      Nebylo by špatné, pokud by existoval nějaký "práskací" web, který by shromažďoval info o kontaktech našich firem s Ruskem, ať už negativních (o těch co vesele obchodují s Rusy) nebo pozitivních (stahují se z Ruska, pomáhají Ukrajině)

      Protože české firmy se ke konfliktu zatím stavějí trochu nemastně neslaně:
      https://zpravy.aktualne.cz/eko... Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    09:40 28.02.2022

    K tématu článku. Paralel k období kolem 1938 je celá řada, ale Mnichov měl jednu specialitu, že tehdejší šéfové světa se shodli a uzavřeli smlouvu o změně hranic našeho státu. Přes ...Zobrazit celý příspěvek

    K tématu článku. Paralel k období kolem 1938 je celá řada, ale Mnichov měl jednu specialitu, že tehdejší šéfové světa se shodli a uzavřeli smlouvu o změně hranic našeho státu. Přes noc se ze Sudet stalo Německo. Oni nás tedy pouze vojensky nezradili, že by řekli, nepomůžeme vám (to by se s tím ještě něco dalo dělat), ale rovnou řekli, že Sudety nejsou naše, jsou německé a že doufají, že nebudeme útočit na toto německé území. Beneš to pochopil, byl zdatný diplomat a stál u podobných smluv, kterými se tvořily hranice po WWI. Naše vojenská akce v Sudetách by byla mezinárodně protiprávní (byť jsou samozřejmě teze, že mnichovská smlouva byla neplatná, ale to by se dal zpochybnit Trianon, Versailles a další, každá měla nějakou chybku). Je to podobné, jako kdyby si americký a ruský prezident plácli, že nová hranice UA-RUS bude na Dněpru a hezky by se poplácali po zádech, další by připojili své podpisy a šťastné by bylo i OSN, jak se zachránil mír pro naši dobu. Tak to naštěstí, na rozdíl Mnichova, nedopadlo.
    Mě spíš k dnešní situaci napadají jiné souvislosti s lety 1938-45 a sice pochopení pro nenávist lidí k zákeřným banditům a pochopení pro snahu řešit poválečné uspořádání různými odsuny. Pražští barikádníci neměli slitování se záškodníky, kteří stříleli z oken bytů a měli civilní oblečení, ti končili na sloupech. Byla tu móda toto odsuzovat, ale z dnešního Kyjeva vidíme, že banditi navlečení do civilu nebo dokonce do ukrajinské uniformy jsou naprosto nebezpeční a ani dnes nejde moc zvolit jiné řešení, než že skončí na místě dopadení. Rovněž tu máme na stole soft-odsun všeho ruského, mj. prostřednictvím ukončení víz.Skrýt celý příspěvek

    • GlobeElement
      10:25 28.02.2022

      V roce 1938 měly velmoci na změnu našich hranic právo, byť se nám to samozřejmě nelíbí. Ale dnes nemá žádná země právo na určování hranic mezi Ukrajinou a jejími sousedy. To je ...Zobrazit celý příspěvek

      V roce 1938 měly velmoci na změnu našich hranic právo, byť se nám to samozřejmě nelíbí. Ale dnes nemá žádná země právo na určování hranic mezi Ukrajinou a jejími sousedy. To je další rozdíl.

      Je to spíš podobné sporům (které nenastaly) mezi ČR a SR. Tím víc je to pro nás nepochopitelné.Skrýt celý příspěvek

      • Jura99
        10:45 28.02.2022

        tak samozřejmě, tehdejší svět byl ještě postfeudální a do jisté míry kopírovali zvyklost z časů feudálů, kdy si pár bratranců s modrou krví na čelech států o něčem řeklo, že to tak ...Zobrazit celý příspěvek

        tak samozřejmě, tehdejší svět byl ještě postfeudální a do jisté míry kopírovali zvyklost z časů feudálů, kdy si pár bratranců s modrou krví na čelech států o něčem řeklo, že to tak bude, tak to tak bylo. Na nich záleželo, co je mezinárodní právo.Skrýt celý příspěvek

  • Pirat49
    08:23 28.02.2022

    Ma niekto overenu info , ze rusi na krytie konvojov zacali pouzivat zeny a deti?

    Ma niekto overenu info , ze rusi na krytie konvojov zacali pouzivat zeny a deti?

    • HansCartman
      09:29 28.02.2022

      Zkoušel sem to hledat, ale nikde nic.. Snad je to jen fáma..

      Zkoušel sem to hledat, ale nikde nic.. Snad je to jen fáma..

    • fotr
      12:45 28.02.2022

      Poptal jsem se známých UA, nikdo nemá takovou informaci. Naštěstí. Snad se to nezmění, až se do přímé akce dostanou Wagnerovci a Čečenci, ti si žádné servítky brát nebudou.

      Poptal jsem se známých UA, nikdo nemá takovou informaci. Naštěstí. Snad se to nezmění, až se do přímé akce dostanou Wagnerovci a Čečenci, ti si žádné servítky brát nebudou.

  • Pirat49
    08:23 28.02.2022

    Ma niekto overenu info , ze rusi na krytie konvojov zacali pouzivat zeny a deti?

    Ma niekto overenu info , ze rusi na krytie konvojov zacali pouzivat zeny a deti?

  • Jan Padesátýpátý
    08:14 28.02.2022

    Byl jsem včera na demonstraci v Praze a byl tam takovej důchodce s křivejma zubama a fotil si lidi s transparenty. Když jsem viděl, že si mě chce zblízka vyfotit, hrdě jsem mu ...Zobrazit celý příspěvek

    Byl jsem včera na demonstraci v Praze a byl tam takovej důchodce s křivejma zubama a fotil si lidi s transparenty. Když jsem viděl, že si mě chce zblízka vyfotit, hrdě jsem mu zapózoval, a on se zatvářil velmi spokojeně když si mě vyblejsknul. Myslel jsem, že spokojenost souvisí s textem na mém transparentu :)

    No a pak mi začal vykládat proruské kydy. Jeho spokojenost evidentně nesouvisela s tím že má v mobilu zaznamenaný můj transparent, ale můj ksicht :DSkrýt celý příspěvek

    • GlobeElement
      08:16 28.02.2022

      Měl sis ho vyfotit taky.

      Do katalogu nestvůr, příští díl Harryho Pottera.

      Měl sis ho vyfotit taky.

      Do katalogu nestvůr, příští díl Harryho Pottera.

      • Jan Padesátýpátý
        08:37 28.02.2022

        mám pomalé vedení, to mě v tom okamžiku vůbec nenapadlo :)

        mám pomalé vedení, to mě v tom okamžiku vůbec nenapadlo :)

        • GlobeElement
          10:26 28.02.2022

          Nevadí, určitě přijde i příště.

          Nevadí, určitě přijde i příště.

    • pjaro77
      08:16 28.02.2022

      Už ho posiela proruskej úderke a ktovie kde ešte.

      Už ho posiela proruskej úderke a ktovie kde ešte.

      • Jan Padesátýpátý
        08:36 28.02.2022

        to je mi jasné, já jim rád nakopu p.del

        to je mi jasné, já jim rád nakopu p.del

    • Jura99
      09:42 28.02.2022

      asi zlozvyk z estébáckého mládí.

      asi zlozvyk z estébáckého mládí.

  • Jan Padesátýpátý
    08:06 28.02.2022

    Problémem posledních 20 let bylo, že soupeřem Putina nebyli za Evropu Scholz, Macron nebo Merkelová, ale veřejné mínění. Naštěstí veřejné mínění se za 5 minut dvanáct probudilo, ...Zobrazit celý příspěvek

    Problémem posledních 20 let bylo, že soupeřem Putina nebyli za Evropu Scholz, Macron nebo Merkelová, ale veřejné mínění.

    Naštěstí veřejné mínění se za 5 minut dvanáct probudilo, jinak by Scholz ještě pořád blokoval zbraně na Ukrajinu a prosazoval NS2.Skrýt celý příspěvek

  • toustr
    01:06 28.02.2022

    Při pročítání diskuze na iDnes o Ukrajině https://www.idnes.cz/technet/v... jsem v ...Zobrazit celý příspěvek

    Při pročítání diskuze na iDnes o Ukrajině
    https://www.idnes.cz/technet/v...
    jsem v diskuzi narazil na příspěvek Libora Theimera, který spekuloval, jestli onou dodávkou za 400 milionů nejsou "tři prsty smrti". A já si říkám... vždyť to není vůbec špatná úvaha. Je to zahaleno takovým "tichem", že to podle mého prostě musí být něco přímo z výzbroje armády.Skrýt celý příspěvek

    • IS-3
      03:43 28.02.2022

      Podle mého soudu ~ 13000 granátů do RPG-7, potažmo PSRL-1 v odpovídající hodnotě, ale to jsou jen dohady.

      Podle mého soudu ~ 13000 granátů do RPG-7, potažmo PSRL-1 v odpovídající hodnotě, ale to jsou jen dohady.

      • DolphinXXL
        04:34 28.02.2022

        Tak v rozhovoru Černochová vysloveně zmínila, že půjde i o těžkou techniku. Tak uvidíme co z toho bude.

        Tak v rozhovoru Černochová vysloveně zmínila, že půjde i o těžkou techniku. Tak uvidíme co z toho bude.

        • HansCartman
          09:51 28.02.2022

          No, když sem dneska viděl to video vlaku #2, kterej tam vyslali, tak to moc na těžkou techniku nevypadalo.. Ale je otázka, esli v rámci utajení to byly skutečně záběry toho ...Zobrazit celý příspěvek

          No, když sem dneska viděl to video vlaku #2, kterej tam vyslali, tak to moc na těžkou techniku nevypadalo.. Ale je otázka, esli v rámci utajení to byly skutečně záběry toho správnýho vlaku..Skrýt celý příspěvek

          • liberal shark
            10:14 28.02.2022

            To byl jen jeden vagon někde v muničním skladu ...

            To byl jen jeden vagon někde v muničním skladu ...

          • HansCartman
            10:25 28.02.2022

            Liberal shark: Neee.. Dneska ráno zveřejnili video celýho vlaku jak frčí.. Na začátku byl jeden vagon, na kterej by se daly vagonovat tanky, ale nebyly tam.. a za ním už jen krytý ...Zobrazit celý příspěvek

            Liberal shark: Neee.. Dneska ráno zveřejnili video celýho vlaku jak frčí.. Na začátku byl jeden vagon, na kterej by se daly vagonovat tanky, ale nebyly tam.. a za ním už jen krytý vagony, stejný jako byly u toho muničákuSkrýt celý příspěvek

          • liberal shark
            11:24 28.02.2022

            Hans Cartman
            Tak to jsem neviděl. Ten plošiňák na začátku mohl být tzv. ochranný vagon, který se obvykle dává mezi lokomotivu a vagony s těžkým nákladem.

            Hans Cartman
            Tak to jsem neviděl. Ten plošiňák na začátku mohl být tzv. ochranný vagon, který se obvykle dává mezi lokomotivu a vagony s těžkým nákladem.

          • Scotty
            11:40 28.02.2022

            Neřekla že bude těžká technika, ale že to nebudou náboje do pěchotních zbraní. Očekával bych že je to zejména dělostřelecká munice.

            Neřekla že bude těžká technika, ale že to nebudou náboje do pěchotních zbraní. Očekával bych že je to zejména dělostřelecká munice.

      • liberal shark
        09:53 28.02.2022

        Nemám taky ty termobarické granáty do RPG-7 ? To by mohlo Wagnerovcům a čečenským soudruhům hezky zatopit :-).

        Nemám taky ty termobarické granáty do RPG-7 ? To by mohlo Wagnerovcům a čečenským soudruhům hezky zatopit :-).

  • Pirat49
    00:17 28.02.2022

    Ono to casto vyzera ze rusky vojaci nemaju motivaciu bojovat. Na niektorych vydeach sa len tak motaju akoby boli na prechadzke , cele mi to pride z ich strany ,,pre toto som do ...Zobrazit celý příspěvek

    Ono to casto vyzera ze rusky vojaci nemaju motivaciu bojovat. Na niektorych vydeach sa len tak motaju akoby boli na prechadzke , cele mi to pride z ich strany ,,pre toto som do armady nevstupil,,. Tiez sa objavuju neoverene spravy o zajatych vojakoch ktory si krutia povinu vojensku sluzbu. Co mne osobne pride sialene.
    Teraz mi robi starost dlhy rusky konvoj iduci z juhu. Vraj je uz len 10tky kilometrov od Kyjeva. Do certa ako sa tam tak rychlo dostal??? Preco sa ho nepokusili zdrzat naletom alebo podobne.???
    Slava Ukrajine....dufam ,ze HitleroPutin odvisne.Skrýt celý příspěvek

    • pjaro77
      08:19 28.02.2022

      To sú asi deti - záklaďáci, z ktorých rýchlo spravili profesionálov.
      Obávam sa, že putinofilskí profesionáli , kadyrovci a wagnerovci bojovať budú s nadšením.

      To sú asi deti - záklaďáci, z ktorých rýchlo spravili profesionálov.
      Obávam sa, že putinofilskí profesionáli , kadyrovci a wagnerovci bojovať budú s nadšením.

  • hrtak
    00:02 28.02.2022

    západ totálně vrací všechno Putinovi jeho vlastní medicínou. Hybridní operace, neoznačení vojáci (rusové na Donbase nikdy nebyli), dodávky materiálu (separatisté všechno získali z ...Zobrazit celý příspěvek

    západ totálně vrací všechno Putinovi jeho vlastní medicínou. Hybridní operace, neoznačení vojáci (rusové na Donbase nikdy nebyli), dodávky materiálu (separatisté všechno získali z ukrajinských armádních skladů). Ukrajinci před invazí měli 12 Bayraktarů a minimum munice. Hádám dneska jich mají 40 (za peníze EU - to je jak dneska Layen vykřikovala že EU dá poprvé v historii peníze na nákup zbraní), hromady munice a k tomu dám obě ruce do ohně za to, že polovinu z nich ovládají zkušený turecký operátoři (rusáci jim lezou do zelí v syrii, libyi i karabachu a zhroucení Ruska je vlhkej sen Erdogana). I když ten dron rusové sestřelí, tak komu co dokážeš? Dodávka chvíli trvala, ale tohle tu válku rozhodne. Všimli jste si jak zpravodajství o tom, že na Kyjev jede kolona 100 obrněnců plných Čečenců která se táhne pár kilometrů? Vsaďte se že tam nikdy nedorazí ráno uvidíme videa jak to těma Byraktarama zlikvidovali to hořících trosek. Zítra je konec války, protože to už Putin neututlá před vlastními národem, to bude ruská verze Highway of deathSkrýt celý příspěvek

  • Eagle
    22:54 27.02.2022

    tahle válka vejde do dějin válečnictví, jako jedna z nejhůře naplánovaných akcí a po strategické stránce jako naprosté fiasko. Putin z toho nemůže vůbec dobře spát, to že malýho ...Zobrazit celý příspěvek

    tahle válka vejde do dějin válečnictví, jako jedna z nejhůře naplánovaných akcí a po strategické stránce jako naprosté fiasko. Putin z toho nemůže vůbec dobře spát, to že malýho pindíka kompenzoval armádou možná hodně lidí ochromilo a vystrašilo, ted ale po tom fiasku bude jen pro smích. Chápu že myslel, že projede s obrovskou odstrašující silou až do srdce Ukrajiny, bohužel nepočítal s tak houževnatým odporem a zejména tím, že ruští vojáci nebudou mít ani snahu pořádně bojovat. Oni vlastně ani nechápou sami co se děje. Je to takový druhy rok 68 jen s tím rozdílem, že jim ukrajinci dají do držky. Jen tím, že spoustě techniky došla nafta a byla vojáky opuštěna a následně ukrajinskou armádou zničena budou mít ztráty opravdu velké a renomé ruské generality na bodu mrazu. Jediný co teď rus může udělat, je z plánované operace přejít na regulerní válku a ničit dům po domě. Mezi tím ukrajina dostane moderní zbraně a rus bude krvácet o to víc. Ekonomický budoucí následky spolu s vojenskými ztrátami budou dávat hooodně dlouhou dobu do pořádku. Kdo seje vítr, sklízí bouři.Skrýt celý příspěvek

    • Ján Paliga
      07:05 28.02.2022

      Najhoršie pre Rusko a teda jeho Vodcu je fakt, že poriadne klesla jeho vojenská sila, čo určite využije Čína. Bude si voči Rusku viac a viac dovoľovať, Rusko stratilo rešpekt ...Zobrazit celý příspěvek

      Najhoršie pre Rusko a teda jeho Vodcu je fakt, že poriadne klesla jeho vojenská sila, čo určite využije Čína. Bude si voči Rusku viac a viac dovoľovať, Rusko stratilo rešpekt politický aj vojenský... A ku tomu všetkému sa ešte ekonomický aj vojenský poriadne oslabilo....Skrýt celý příspěvek

    • pjaro77
      08:22 28.02.2022

      On si asi naozaj myslel, že zaberie len Donbas. Podľa toho boli naplánované počty techniky.
      A potom zrazu dostal nápad na dobytie kyjeva. Na to sú nutné iné počty.

      On si asi naozaj myslel, že zaberie len Donbas. Podľa toho boli naplánované počty techniky.
      A potom zrazu dostal nápad na dobytie kyjeva. Na to sú nutné iné počty.

    • HansCartman
      09:27 28.02.2022

      No, vzhledem k tomu, jak proběhla "příprava", jak "funguje" koordinace jednotek, logistika, informovanost vojáků o tom kde vlastně jsou, co tam dělají a pod., tak mi to celkem ...Zobrazit celý příspěvek

      No, vzhledem k tomu, jak proběhla "příprava", jak "funguje" koordinace jednotek, logistika, informovanost vojáků o tom kde vlastně jsou, co tam dělají a pod., tak mi to celkem připomíná Zimní válku..Skrýt celý příspěvek

    • liberal shark
      09:56 28.02.2022

      Až mně skoro napadlo, jestli do toho průšvihu náhodou nenavezli Putina siloviki schválně, aby se ho mohli zbavit a provést takový malý ruský reset. Napřed staříka zahltí ...Zobrazit celý příspěvek

      Až mně skoro napadlo, jestli do toho průšvihu náhodou nenavezli Putina siloviki schválně, aby se ho mohli zbavit a provést takový malý ruský reset. Napřed staříka zahltí zavádějícími analýzami jak se Ukrajina sesype po prvním výsadku a jak ji v tom Západ nechá, a pak na něj hodí všechnu zodpovědnost a skončí v močále.Skrýt celý příspěvek

      • Jan Padesátýpátý
        12:04 28.02.2022

        Nebo se bojí poskytovat Putinovi nepříjemné zprávy
        A totéž může fungovat na nižších úrovních. Informace tak cestou nahoru neuvěřitelně zrůžoví

        Nebo se bojí poskytovat Putinovi nepříjemné zprávy
        A totéž může fungovat na nižších úrovních. Informace tak cestou nahoru neuvěřitelně zrůžoví

        • MeV6
          12:37 28.02.2022

          Njn, typický strach o život. Slouhové kolem jsou na Putina buď tak navázání, že s ním kvůli výhodám prostě musí držet, nebo se prostě bojí, že pokud se vzepřou, tak se rychle ...Zobrazit celý příspěvek

          Njn, typický strach o život. Slouhové kolem jsou na Putina buď tak navázání, že s ním kvůli výhodám prostě musí držet, nebo se prostě bojí, že pokud se vzepřou, tak se rychle najde někdo, kdo je nahradí.Skrýt celý příspěvek

      • MeV6
        12:36 28.02.2022

        Vzhledem k tomu, jak veřejně ztrapnil šéfa SVR a že odvolal šéfa generálního štábu bych tomu moc nevěřil.
        Všechny rozhodnutí jdou podle mě za Putinem.

        Vzhledem k tomu, jak veřejně ztrapnil šéfa SVR a že odvolal šéfa generálního štábu bych tomu moc nevěřil.
        Všechny rozhodnutí jdou podle mě za Putinem.

        • Jan Padesátýpátý
          17:38 28.02.2022

          Zveřejněný rozhovor s Naryškinem jenom dokládá, že Putin je šílený diktátor, a hnací silou jeho rozhodnutí je jeho ego. Doufejme že nebude mít tolik štěstí s přežíváním atentátů ...Zobrazit celý příspěvek

          Zveřejněný rozhovor s Naryškinem jenom dokládá, že Putin je šílený diktátor, a hnací silou jeho rozhodnutí je jeho ego. Doufejme že nebude mít tolik štěstí s přežíváním atentátů jako jeho slavný předchůdce.Skrýt celý příspěvek

  • Upgrade
    21:47 27.02.2022

    Ukrainian Gypsy/Romani travellers stealing Russian BMP with a tractor
    https://www.reddit.com/r/ukrai...

    Ukrainian Gypsy/Romani travellers stealing Russian BMP with a tractor
    https://www.reddit.com/r/ukrai...

    • Ján Paliga
      22:31 28.02.2022

      Ťahajú vozidlo Strela S-10.

      Ťahajú vozidlo Strela S-10.

  • Upgrade
    20:30 27.02.2022

    Pri utoku na Conoco v Syrii malo 40 ks Delta Force a Rangers proti utoku 500 vagnerovcov s tazkou technikou pomer strat 300:0. Teraz mali takych Rusi proti sebe 30 000 a oni sa na ...Zobrazit celý příspěvek

    Pri utoku na Conoco v Syrii malo 40 ks Delta Force a Rangers proti utoku 500 vagnerovcov s tazkou technikou pomer strat 300:0. Teraz mali takych Rusi proti sebe 30 000 a oni sa na nich zoberu zautocit. Asi by si mali zopakovat pocty.Skrýt celý příspěvek

  • J.Kolousek@post.cz
    19:34 27.02.2022

    Ruská armáda podle dostupných informacích při nočních bojích o město Charkov použila obávaný raketový systém TOS-1. Je o tom přesvědčen i vojenský a bezpečnostní analytik Lukáš ...Zobrazit celý příspěvek

    Ruská armáda podle dostupných informacích při nočních bojích o město Charkov použila obávaný raketový systém TOS-1. Je o tom přesvědčen i vojenský a bezpečnostní analytik Lukáš Visingr. „Je to zbraň pro plošnou destrukci,“ uvedl pro Echo24. Nasazení TOS-1 vypovídá podle něj o tom, jak jsou Rusové frustrovaní, že jejich plán nevychází.https://echo24.cz/a/SUXj6/frus... Skrýt celý příspěvek

    • Profesor
      20:22 27.02.2022

      Mně víc děsí ruský DEFCON.

      Mně víc děsí ruský DEFCON.

      • liberal shark
        09:58 28.02.2022

        Tak ten mně naopak vůbec neděsí. On dobře ví, že ty JZ stejně nemůže použít. Být u toho jednání v OSN, tak se mu vychechtám.

        Tak ten mně naopak vůbec neděsí. On dobře ví, že ty JZ stejně nemůže použít. Být u toho jednání v OSN, tak se mu vychechtám.

      • GlobeElement
        10:31 28.02.2022

        Jaderné zbraně lze použít jen při součinnosti tří lidí.
        Putin je psychopat, ale ostatní to snad chtějí přežít.

        Jaderné zbraně lze použít jen při součinnosti tří lidí.
        Putin je psychopat, ale ostatní to snad chtějí přežít.

        • Hyena
          13:40 28.02.2022

          *dvoch

          *dvoch

  • Upgrade
    18:03 27.02.2022

    https://cnn.iprima.cz/ukrajins...

    Tak z tragedie sa to meni na tragikomediu.

    https://cnn.iprima.cz/ukrajins...

    Tak z tragedie sa to meni na tragikomediu.

  • tosomjapeter
    17:05 27.02.2022

    ja si dovolim podakovat adminom tohto webu, ze mame kde citat naozaj k veci clanky a diskusiu ohladne vojny na ukraine. dakujem mohli by ste sem prosim niekto dat pre laikov ...Zobrazit celý příspěvek

    ja si dovolim podakovat adminom tohto webu, ze mame kde citat naozaj k veci clanky a diskusiu ohladne vojny na ukraine. dakujem

    mohli by ste sem prosim niekto dat pre laikov (ako ja) link na tie polske youtube kanaly, ktore sa oplati pozriet.

    dakujem, pSkrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 3