Ukrajina obdržela české houfnice 2S1 Gvozdika

2S1 Gvozdika slovenské armády; ilustrační foto / HawkeyeSlovak, CC BY-SA 3.0

Podle ukrajinského portálu uprom.info na přelomu června a července Ukrajina získala 33 sovětských samohybných houfnic 2S1 Gvozdika z České republiky. Obchod zajišťuje polská firma Wtórplast, která houfnice Gvozdika nakoupila ze skladů české firmy Excalibur Army.

Železniční transport s houfnicemi Gvozdika překročil slovensko-ukrajinskou hranici 29. června. Houfnice Gvozdika ráže 122 mm nejdříve zamíří do Šepetivského opravárenského závodu, kde projdou rekonstrukcí (částečnou modernizací ?) a poté budou předány ukrajinské armádě.

 

 

Stejně tak v minulém roce polská firma Wtórplast dodala Ukrajině 30 bojových vozidel pěchoty BVP-1, které rovněž pocházely ze skladů české Excalibur Army. BVP-1 byly poslány do ukrajinské Žytomyrské továrny na obrněná vozidla a v květnu letošního roku vozidla převzala ukrajinská armáda. Není jasné, v jakém rozsahu Ukrajinci vozidla BVP-1 modernizovali, vybavili nebo vyzbrojili (napříklat protitankovými řízenými střelami).

 

Žytomyrská továrna byla od války na Donbase jedním z hlavních opravárenských center ukrajinské armády.  Továrna také vyvinula modernizované vozidlo BMP-1UMD, s novým bojovým modulem Stilet, novým německým motorem značky Deutz a zcela novým systémem řízení palby.
 

„Na Ukrajinu byly exportovány desítky kusů bojové techniky. Většinu z toho tvoří bojová vozidla pěchoty BVP-1, na kterých je ve Šternberku před expedicí provedena generální oprava, po které stav odpovídá v zásadě vozidlu z novovýroby. Vedle toho exportujeme na Ukrajinu i samohybné houfnice 2S1 Gvozdika,“ říká o obchodu Andrej Čírtek, tiskový mluvčí Excalibur Army.
 

„Vývoz je realizován přes Polsko na základě licence od českého licenčního orgánu, kde se ukrajinské Ministerstvo obrany uvádí jako koncový uživatel. Cena kontraktu je v řádech několika set miliónů Kč. Kusová cena vozidla BVP v rámci kontraktu je v řádu jednotek milionů Kč, což je u plně vyzbrojeného prostředku po generální opravě zcela odpovídající,“ dodal Čírtek.
 

Houfnice Gvozdika byly široce nasazeny ukrajinskou i ruskou stranou v bojích na východě Ukrajiny. Podle dokumentu „Lessons Learned from the Russo-Ukrainian War” od washingtonského výzkumného institutu Potomac byla Gvozdika nasazena nejen jako klasická houfnice, ale také jako vozidlo přímé palebné podpory a pro ničení obrněné techniky protivníka.
 

„I když jde o ‚starý systém‘, jeho vysoké manévrovací schopnosti (zejména v měkké půdě a bažinatých oblastech) a mechanická spolehlivost zapříčinily, že byly nasazen i v jiných rolích. Ruská strana 2S1 nasazovala ve dvojité roli, jako houfnici a jako útočný kanón. Při přímé palbě zaměřovače houfnice umožnily na 1 až 6 km ničit opěrné body ukrajinské obrany a ničit pozice protitankových sil,“ dočteme se v dokumentu.
 

Dokument dále uvádí, že řada ukrajinských operátorů protitankových zbraní se zdráhala zapojit do boje, protože se obávala okamžité protipalby povstaleckých houfnic Gvozdika.
 

Ukrajinská armáda naopak houfnice Gvozdika nasadila i jako protitankovou zbraň. I když 122mm granát nedokázal penetrovat čelní pancíř tanků, zásah granátu do věže měl „katastrofální” efekt na tank a posádku.  „Nicméně jsou zde negativní důsledky použití lehkého obrněného vozidla [se slabým pancířem - pozn. red.] při přímé palbě, což vedlo k vysokým ztrátam ukrajinských houfnic Gvozdika,” dočteme se v dokumentu.
 

Prodej českých houfnic na Ukrajinu se snaží pochopitelně mediálně nabourávat Kreml ‒ podle Sputnik News Západ předává Ukrajině zastaralou vojenskou techniku a šetří tak na její likvidaci. Zároveň Sputnik News označil houfnice Gvozdika dodané na Ukrajinu za odpad.

 

Výcvik posádek houfnice Gvozdika ukrajinské armády.

 

„Protože se jedná o významný projekt posilující Ukrajinské ozbrojené síly, objevily se přirozeně informace mající původ v ruských či proruských médiích o tom, že se vyváží šrot. Jedná se o naprostý nesmysl. Vyváží se vozidla po generální opravě, která svým stavem odpovídají vozidlu nově vyrobenému,” říká Čírtek.
 

„Cena vozidla bojového vozidla pěchoty BVP-1 po generální opravě se na světovém trhu pohybuje v řádu několika miliónů Kč za kus, což odpovídá nákladům generální opravy. Ta zahrnuje v zásadě úplné rozebrání vozidla, diagnostiku součástek, nahrazení opotřebovaných novými, opětovnou montáž vozidla a pak zkoušky funkčnosti jeho systémů,” dodal Čírtek.

 

Hlavní výzbroj houfnice Gvozdika tvoří dělo 2A31 odvozené od tažné houfnice D-30, která také byla (resp. stále je) v konfliktu hojně využívaná. Gvozdika střílí rychlostí až 5 ran za minutu a klasické tříštivo-trhavé granáty doletí na vzdálenost 15 km.

 

Gvozdika má hmotnost 15 tun a je posazena na pásové platformě obrněného transportéru MT-LB, který díky širokým pásům vyniká zmíněnou skvělou průchodností terénem a díky jednoduché konstrukci jde o bezporuchový stroj.
 

Samozřejmě Gvozdika již v kontaktu s vyspělým protivníkem neobstojí, nicméně v protipovstaleckém boji nepochybně najde uplatnění. Ostatně je třeba také připomenout, že na západní straně moderní ekvivalent lehké pásové samohybné houfnice, schopné přímé a nepřímé palby, se skvělou průchodnosti terénem, neexistuje.


 

Zdroj: uprom.info

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Obrněný automobil Varta: Obludná korupce při ukrajinských vojenských zakázkách

Ukrajinský obrněný automobil Varta představila společnost Ukrglavpak poprvé v roce 2015. Tato ...

Vilha: Ukrajinský raketomet zastaví postup mechanizované brigády

Páteří raketového vojska Ukrajiny se stává hluboce modernizovaný raketový komplex 9K58 Smerč ráže ...

Američané mají zájem o ukrajinské dopravní letouny An-74

Společnost Oriole Capital Group plánuje zakoupit vojenské transportní letouny An-74 a nechat je ...

Český bitevník F/A-259 pro americký projekt OA/X

Česká firma Aero Vodochody představila na probíhající letecké výstavě Farnborough International Air ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • dusan
    19:16 27.07.2018

    Len trochu štatistiky.

    Ukrajinci prišli v bojoch o 31-34 ks 2S1, z toho "opolčenci" ukoristili 11-12 ks.

    Čiže Ukrajinci touto dodávkou nahrádzajú vojnové straty.

    Tí "opolčenci" ich síce majú vo výzbroji, ale vzľadom na to, že v bojoch prišli o 10-11 ks, tak štatisticky všetky čo majú sú z ruskej "humanitárnej" pomoci ...

  • liberal shark
    12:47 27.07.2018

    Konečně nějaká konkrétní pomoc Ukrajině. Jinak nasazení Gvozdiky jako útočného děla v první linii by mě ani ve snu nenapadlo :-).

  • Proxy
    21:44 26.07.2018

    Rase:
    Podobně jako s Ariete má Itálie opoždění i s nedávno zmíněným Centauro II, ale pokud bude opět využitý k vytvoření jiných verzí jako platforma Freccia, tak by mohly být k dispozici za pár let, až na kola přijde řada. Z bláta do louže? x)

  • Jura99
    18:57 26.07.2018

    Rase: AČR teď musí především řešit svou nemohoucnost realizovat nákupy. Už tu pár let fantazírujeme co by se dalo koupit a místo toho nic a nula, peníze se vrací do rozpočtu, případně se rozpočet nenavyšuje, protože se neumí utratit (mohli by se zeptat manželek, jak se utrácí rozpočet :).

  • Rase
    17:59 26.07.2018

    Osobně jsem zvědavý, zda AČR nezavede nějakou silnější obrněnou, neplavoucí, kolovou platformu. S dostatečnou nosností, aby se na ní dalo postavit KBVP (nástupce Panduru) a rovněž všelijaké nástavby jako měl mít Titus (spojovací, štábní atd.). Někde tuto funkci plní Boxer a nejsem si jistý, zda existuje nějaká podobná alternativa. Zkrátka něco mezi Pandurem a Titusem.
    ps. berte to s nadhledem, AČR teď musí řešit důležitější věci - prakticky všechno krom KBVP :-D

  • Hajo
    16:39 26.07.2018

    Gvozdiku som zažil v akcii. Mala slušnú palebnú silu a s pásovým podvozkom v nespevnenom teréne dobre obstála. Jej vyradením bez náhrady, ale vznikla diera, ktorú nikto neriešil. Podľa mňa mala byť časť tejto techniky aspoň zakonzervovaná pre prípad núdze, dokiaľ by nebola nahradená. Čiastočne by to riešil nákup 25ks kolesových Zuzán2 pre OSSR,len dúfam, že Zuzana 2000 nebude vyradená, veď to je pomerne nová húfnica. Mohla by prejsť modernizáciou a dobre slúžiť aj naďalej.

  • Jara
    15:59 26.07.2018

    AD Titus asi to není špatný MRAP, ale na to k čemu měl být v AČR určen se najde vhodnější technika, od CSG jsou zajímavé jen Sedmičkové Tatry, pominu li Retiu;)

  • Jara
    15:55 26.07.2018

    PavolIR
    Když je budete nabízet s Turrou, tak určitě;)

    Jura99, Czertik
    S něčím co tu píšete určitě souhlasim a líbí se mi Vaše vlastenectví, ale musíme si uvědomit, že naše armáda má 30 000 mužů cca, prostě dvě “brigády”, takže náš zbrojní průmysl není schopen vyvinout něco komplexního jen pro AČR, ikdyby tady fungovala spolupráce mezi MO a associací obraného průmyslu( jako že nefunguje).
    Důležité, ale je aby se tenhle druh průmyslu u nás v budoucnu začal cíleně podporovat státem a stát dále inicioval vstup do mezinárodních programů, to je jediná cesta vzhledem k tomu, jak jsou moderní zbraně stále více sofistikované a nákladné.
    Kdežto cílem by nemělo být dodávat v subdodávkách jen “hloup锞elezo, ale vytipovat a cíleně podporovat vývoj sofistikovaných systémů, kdy je v ČR spousta zajímavých produktů a firem.

  • Scotty
    15:53 26.07.2018

    Czertik
    Finální montáž Panduru probíhala ve VOPCZ a některé subdodávky zajišťovaly české firmy. Nevím jestli na Výrobě Panduru ostrouhala česká ekonomika, ale zjevně to tak ztrátové nebylo když licenci na Pandur koupila Tatra Defence.
    Pochybuji že by někdo v ČR vyrobil Gvozdilku 2 když se tu nevyráběla ani první Gvozdilka a poslední děla vyvinutá v ČR jsou z první republiky.
    Mrapy nad kterými se tak pohoršujete měla vyrábět Tatra Defence takže by se to dalo také brát jako podpora domácího průmyslu. Ovšem podle posledních informací je nákup Titusu odložen.

  • Pla-men
    15:39 26.07.2018
    Oblíbený příspěvek

    Musím se smát názorům některých zdejších inženýrů... Typu dáme tam pláty, nějakou elektroniku a máme super stroj, aspoň na boj s méně vyspělým nepřítelem... Když pominu jen to, že se zvedne hmotnost a tím přijdete o jediné plus a to je manévrovatelnost...Co cena takové modernizace? Viz t72cz.Atd atd. Boj s méně vyspělým nepřítelem? To jako ,že projdou přes okolní státy? Chtělo by se zamyslet nad tím proti komu, budeme muset bojovat.Kdo je náš možný nepřítel. Jinak je to jen vyhazování peněz .V naších podmínkách má smysl jen moderní profi armáda plně kompatibilní s NATO.. Nebo vystoupit, armádu zrušit, zavést domobranu a čekat co přijde..

  • PavolR
    15:36 26.07.2018

    Czertik:
    Ale veď zrovna, Pandur 8x8 sa už nikde inde ako v Čechách ani nevyrába (Rakúšania frčia na 6x6) - holt, máte licenciu na vozidlo, čo si kúpi v pár kusoch možno Indonézia. ;-) Teda nehovorím, že náš BOV 8x8 bude nejaké exportné terno, ale aspoň je šanca.

  • Czertik
    15:05 26.07.2018

    jura99, plny souhlas s tim, ze udrzovat muzealni techniku je blby napad, ale zy se mela nahradit adekvatni nahradou, ale ta bohuzel tu neni.
    a skutecne cesky prumysl nemuze nikdy rust, kdyz neni vlada ktera by ho podporila. pandury sou nadherny priklad - ano, sou velkym zlepsenim oproti letitym skotum, ale to je tak jedine jejich plus (pro armadu, pro ceskou ekonomiku jejich prinos primo nulovy).
    a pritom by jejich nakupovany pocet zcela ospravednil domaci vyrobu (jak finalni montaz, tak i z domaciho zeleza, dovazely by se proste komponenty co by se tu nevyplatilo vyrabet).
    realny vysledek ? na pandurech si nahrabali prachy par lidi a ceska ekonomika ostrouhala.
    a pritom vyroba panduru doma by vydlazdila dobropu cestu pro to, aby se v cesku udelala gvozdilka 2, mnontaz zeleza by se oprasila na pandurech, integraci elekroniky a jinych komponent by dodala excalibur army ktera uz s tim am zkusenosti.
    win-win situace pro ceskou ekonomiku a armadu.
    ale to ne, to v zajmu zahranicnich koncernu a pro kapsy par politiku a lidi, se budou kupovat zcela nepotrebne mrapy a podobne vecy pro acr (z hlediska domaci armady a boje - ochrana vlastniho uzemi, expedicni sily by mely byt vzdy az druhotne pro narodni armadu, teda pokud je jejim cilem branit svoji vlast a ne slouzit cizim zajmum a penezenkam).

  • danny
    11:48 26.07.2018
    Oblíbený příspěvek

    Rase: co jsem viděl na videích z předávky povstalecké technky kolem Dará, tak tam té obrněné techniky byla spousta, včetně pár kusů, které podle znaků patřili jordánské armádě. Ale podle všech dostupných informací fungovalo Jordánsko jen jako zprostředkovatel.

    Já Strnada nekritizuju, naopak mě nikdy nepřestane fascinovat, kam to týpek s nedochozenou základkou od obchodu s železným šrotem dotáhl. To je pro mě příběh hodný Hollywoodu. Bez ironie. Ale samozřejmě se v tomto oboru člověk dostává za hranu. Jen díky tomu, že umí dobře vyvažovat obchody s dobrou marží s těmi, kde podpoří správnou stranu, nikdo se v tom moc nerýpe. Ale ten tlak na Holanďany, aby omezili ten svůj daňový ráj je enormní a pak tahle jízda končí.

    Jak je to na MO netuším. Ale poslední dobou začínám připouštět myšlenku, že za některými hloupými rozhodnutími nemusí být igelitka s kešem, ale to to fakt může být jen obyčejná hloupost.

  • Rase
    10:58 26.07.2018
    Oblíbený příspěvek

    danny:
    je to možné, nemyslím, že by Jordánsko poslalo obratem ty tanky nějaké straně v Sýrii, na to nemají dost peněz (teda pokud by nebyli prostředníky, cvakal to někdo jiný, a i tak by nechtěli naštvat Izraelce). Zároveň pochybuju o tom, že by je měli pro sebe - s T-72 nemají zkušenosti (provozují primárně Západní techniku). V tom špinavém byznysu se očividně EA / CSG, umí dost dobře pohybovat, jelikož na ně ještě nikdo pořádně nešlápl - tak asi nedělají nic nelegálního.
    to že MO prodalo / dalo, těmhle firmám za paktel techniku která mohla zůstat na skladech je chyba spíš úplatných lidí na MO, než samotného souhromníha - bohužel. Strnad asi věděl hoko podmáznout, kdy a čím.

  • danny
    10:17 26.07.2018

    Rase: divné nákupy Jordánska vysvětluje dost propustná hranice se Sýrií:-) Ale i jinak reexporty a různé triky s vývozem demilitarizované techniky někam a hutního materiálu jinam jedou neskutečně. Že se pak ty lešenářské trubky zcela náhodou potkají s těmi podvozky pro přestavbu na stavební stroje v nějaké jiné zemi a překvapivě jdou našroubovat do kabiny operátora plánovaného jeřábu, to je opravdu jen náhoda.
    Myslím, že až bude Holandsko donuceno změnit legislativu a daňoví rezidenti budou muset zveřejňovat podklady pro daňovou správu, budeme se divit, co všechno se přes CSG protočilo. To, co se objeví v médiích je jen PR nebo naopak okopávání kotníků konkurencí.

  • danny
    10:04 26.07.2018
    Oblíbený příspěvek

    Jura99: já právě moc nechápu ekonomický smysl vyřazování jednoduchých a provozně velmi spolehlivých systémů, jako Gvozdika a RM-70 jsou. Náklady na zakonzervování jsou minimální a případný upgrade komunikační technikou, optikou a balistickým počítačem je realizovatelný domácím průmyslem. Stejně jako zvýšit úroveň ochrany posádky Gvozdiky přídavnými pláty. S minimálními náklady by vznikla výbava ideální např. pro aktivní zálohy.
    Jak ukazuje příklad z bojů na Ukrajině, i se starší technikou jako je Gvozdika se dá na bojišti, kde se vyskytuje plejáda zbraní od kousků, co pamatují cara, až po nejmodernější dělostřelecké radary a drony vymyslet překvapivá taktika. Ukrajinské armádě se hlavně na začátku podařilo dokázat, že se sebelepší technika dá použít naprosto debilně a zaplatili za to nepochopitelnými ztrátami s technicky podstatně hůře vybaveným nepřítelem.
    Naštěstí za ty čtyři roky udělali značný pokrok a vlastenecké nadšení už je podepřeno schopnostmi. Aspoň na nižších stupních velení.

  • strikehawk
    09:04 26.07.2018
    Oblíbený příspěvek

    Jura99

    s tou ekonomikou máš samozřejmě pravdu....ale pozdě plakat nad rozlitým mlékem

    Ohledně Gvozdika ...souhlasím s Fladerem….věc nestojí na tom jestli a jak je to starý stroj když bohužel nemáme žádný lepší....neboli lepší Š120 než jít pěšky.
    A navíc tahle obsese že zrovna AČR musí mít vše nejlepší vede k tomu, že nakonec nemáme (téměř) nic.
    Srovnej s US přístupem a jejich M109.....starý šrot snad 10x modernizovaný

  • Jura99
    08:48 26.07.2018
    Oblíbený příspěvek

    Charlie: jistě, že nákup Zuzana 2 pro OSSR je určitě podpora výrobce, protože Zuzana 1, která se má vyřadit, ještě k vyřazení není. Pokud Zuzanu 2 dobře vyladí, hlavně po IT stránce, aby fungovala na digitálním bojišti (něco jak ta Merkava IV z článku co tu byl nedávno), pak je to jasný favorit i pro AČR. A pak se zdánlivě divná podpora výrobce se začne SR vracet, 50ks pro AČR je slušná zakázka a hlavně reference.

    Flader: díky za částečný souhlas :), právě že dnes nikdo nemusí jezdit Škodou 120, takových nechci říct chudáků ;) je málo. A stejně tak naše armády nemusí jezdit 50letými stroji, peněz není nekonečně, ale jsou, aby se mohly koupit v přeneseném slova smyslu místo těch Š120 aspoň Oktávie. Vyřadit RM-70 nebyl hloupý krok, hloupé bylo je nenahradit, navíc když raketomet je jedna z nejlevnějších a výrobně nejprimitivnějších zbraní. Kupodivu se je znovu zavést ani nikdo u nás nechystá.

  • Flader
    08:21 26.07.2018

    Jura99 výnimočne s tebou čiastočne súhlasím. Nejde ani tak o to samotné vyradenie, ale o to, že sa všetka táto technika vyradila bez toho aby mala náhradu. Samozrejme určite by v dnešnej dobe bola hlúposť nahradzovať v pomere 1:1, ale aspoň časť mala byť nahradená modernou technikou. Požičiam si ten príklad so Š120. Pokiaľ nemám na moderné auto a škodovička slúži, tak sa jej nebudem zbavovať ale nechám si ju aspoň na príležitostné jazdenie.

  • Charlie
    08:18 26.07.2018
    Oblíbený příspěvek

    jura99: máte pravdu, ale nevýhody ta náhrada 10 starých jedním novým taky má - jednak těch 10 starých můžete nasadit na víc místech najednou a druhak když vám jeden nebo dva kousky zničí, pořád něco zbylo - když vám zničí ten jeden novej, nemáte nic.

    Pokud jde o náhradu houfnic - SR teď zavání Zuzany 2 a jsem si celek jistej, že to je jasná vějička, abychom naše dany nahradili právě jima - a jsem pro. Na západě není adekvátně kvalitní a přitom cenově dostupněj systém, zavádět uprděný variace na Caesar, kolem kterejch se musí míhat pět chlapů obsluhy, navíc bez ochrany pancíře je naprostej anachronismus (to už je lepší zavýst tažený děla), AGM bude drahý a tady ta technika by ani nevyžadovala větší změny v zavedený logistice a výcviku vojáků.

  • Jura99
    08:09 26.07.2018
    Oblíbený příspěvek

    Gvozdika je stroj bezmála 50let starý. Jakkoliv se mi také nezdá vyřazování techniky z výzbroje AČR bez moderní náhrady (viz. RM-70, Gvozdika, Tulpan atd.) jsou to muzeální kusy a tak jako by nikdo dnes nechtěl jezdit Škodou 120, asi by nikdo nechtěl jezdit na bojišti v té plechové rakvi. Srovnejte si OT-64 SKOT a Pandur. Zdánlivě vozidla stejného určení, ale diametrálně odlišné užitné vlastnosti. Není cesta udržovat letité muzeální exponáty, když 10 starých nahradí v účinnosti jeden nový. Nákup nové techniky je pozitivní nejen kvůli obranyschopnosti, ale i kvůli podpoře domácích výrobců, která se ekonomice vrátí. Bohužel nějaké žabomyší války blokují např. nákupy Titusů a dalšího od CSG. Mezitím nám ujíždí vlak a schopnou vojenskou techniku dnes vyrábějí státy, kam jsme kdysi vyváželi a ony ani nevěděli, jak vypadá soustruh. Zatímco v roce 1938 nebyla vojenská technika, kterou bychom nevyráběli, dnes je to přesně obráceně. Místo toho naši schopní strojaři hákují ve fabrikách s cizím názvem i cizím majitelem. Změnili jsme se na subdodavatelskou ekonomiku, finálních výrobků produkovaných domácím kapitálem je poskrovnu. To jsem trochu odbočil, takže vyřazené Gvozdiky určitě nelitovat, litovat chybějící moderní náhrady samozřejmě českého či slovenského původu..

  • GAVL
    07:46 26.07.2018
    • (10)

    Zde máme jasný příklad postupného odzbrojování naší armády. Ono se není čemu divit. S naší všeobecnou mobilizací se nepočítá natož s nasazením na východní frontě ve větším rozsahu než je dejme tomu jeden armádní sbor.
    Neboť jen omezený počet žoldáků by zůstalo věrně sloužit západnímu germánskému imperialismu ( tací lidé jsou ochotni kolaborovat za kus chleba s kde kým). Většina odvedenců by upadla do silné pasivity ( postupně by rostly počty zajatců a ztráty na důstojnickém sboru možná i ranou do zad od vlastních vojáků) ti aktivní vlastenci by přeběhli s čím by mohli a vytvořili by opět legii.

    Naše armáda je modelována dle vzoru vládního vojska z dob protektorátu. Tedy jako složka pro udržování pořádku na vlastním území. Případně pro zásah proti výsadkářským operacím a partyzánům ( ti by byli samozřejmě označeni za teroristy). Taková složka nepotřebuje silné dělostřelectvo ani tankové vojsko. Potřebuje hodně MRAPŮ, BVP a lehčích vozidel pro hlídkové účely s odolností proti ručním zbraním. Pro podporu pár letadel a vrtulníků.

  • Jaws
    01:39 26.07.2018
    Oblíbený příspěvek

    Arthure, ekonomické problémy určitě nezpůsobila současná ukrajinská vláda. Ty začaly už za vlád, které měly blíže k Rusku než k Západu. Ani po Oranžové revoluci nedošlo k důležitým změnám. Pak se k moci vrátil proruský prezident Viktor Janukovyč. Bohužel bez reforem se ten problém nedal řešit. Naopak se to jen zhoršovalo. Proto Janukovyč hodlal spolupracovat s Evropskou unií. To se Rusku nelíbilo. Nakonec Janukovyč vyhověl Kremlu a otočil. Smlouvu o spolupráci mezi EU a Ukrajinou v listopadu 2013 odmítl.
    Dnes musí Ukrajina výměnou za půjčky od Mezinárodního měnového fondu plnit své úkoly. To je někdy účelově interpretováno jako neschopnost ukrajinské vlády, která zavadí bolestivé reformy. Ty jsou však potřeba. Půjčky nejsou samy o sobě řešením. Jistě můžeme kritizoval současnou ukrajinskou vládu např. za to, že nedostatečně bojuje s korupcí. Jenže ty problémy začaly mnohem dříve. Bylo by naivní si myslet, že se teď okamžitě vyřeší.
    A okupovaná východní část Ukrajiny? Ta se stala přesně tím, co Moskva potřebovala. Bolavé místo Ukrajiny na které může Kreml kdykoli přitlačit. Vždyť je to taková bratrská pomoc... takže o místní vůbec nejde. Chudák každý, komu takhle pomáhají.

  • faraonamumu
    23:29 25.07.2018
    • (10)

    Arthur
    A kdo je v právu? Ukrajinská prozápadní vláda, která svou zem rozkradla a ožebračila vlastní lidi, nebo povstalci, kteří se chtějí vymanit z moci těchto zaprodaných politiků.
    To že jim dodá západ pár starých BVP a Gvozdiky na konfliktu nic nezmění, Ukrajinci to rozkradou dřív, než se to dostane k vojákům.
    Takže kdo je ten špatný? USA brání místní na Ukrajině proti povstalcům, to je v pohodě, ale když Rusko brání Asada proti Kurdům a IS, to už se někomu nelíbí. Priorita jak pro USA, tak pro Rusko musí být stabilizace regionu a ten kdo jen dodává zbraně nemá nikdy zájem konflikt ukončit.

  • Arthur
    23:10 25.07.2018
    Oblíbený příspěvek

    Konečne za poslednú dobu aspoň nejaká viditeľná vojenská pomoc západných spojencov Ukrajiny k ich teritoriálnej obrane.

    - 33ks 2S1 Gvozdika po GO
    - 30ks BVP-1 AK po GO
    - 210 strel Javelin, 37 odpalovacích kompletov CLU (Command Launch Units) PTŘS FGM-148 Javelin
    - 52 pušiek Beerrett M107A1

  • Petr M
    22:14 25.07.2018

    Když už si armáda drží nemodernizované bvp1, bvp2, t-72, a další muzejní kusy, gvozdiky by si mohla nechat, za předpokladu, že do nich má munici, nebo se dá levně sehnat.
    "Potenciální nepřítel" Rusko si drží ve skladech a i má ve výzbroji(na východě) ještě starší kousky techniky.
    Než koupíme novou techniku, snad někdy v budoucnu, je lepší mít aspoň něco.

  • Jara
    21:50 25.07.2018

    Ale no tak.......

  • Rase
    21:50 25.07.2018

    Lukas:
    Tak Jordánsko vyřazuje i svoje Challengery 1 a asi i další tanky co doposud provozovali. Plánovaný nákup T-72 mi už tehdy přišel hodně divný / blbost, tedy pokud to nechtěli předprodat jinam (Jako Izraelci Dany). Přeci jen mají dostat od Italů ojetá Centaura a od Němců Mardery 1A3, což mi přijde jako dostatečné. Byť mám Cahhlengery moc rád a je jich škoda

  • astor
    21:49 25.07.2018

    Ona na východě Ukrajiny používá Gvozdíky ruská strana? Nějak mi to smrdí Goebelsem. Rusové jsou oficiálním účastníkem konfliktu? Od kdy? Když už, tak pojem "separatistická, proruská strana konfliktu" více odpovídá realitě.

  • Jara
    21:34 25.07.2018

    JirkaM
    Ne že by se nám výstavba AČR a její modernizace úplně dařila, ale opravdu by jste si přál mýt místo armády muzeum sovětských keplů ze studené války?

  • Lukas
    21:26 25.07.2018

    Jeszcze czeskie zakłady wyremontują i sprzedadzą z zyskiem T-72 (odkupione od Ukraińców)
    Ciekawe kto się tak naprawdę kryje za Excalibur Army

    A nasi dostali bana od wielkiego brata) na sprzedaż T-72 do Jordanii*
    *Wiadomo że ostatecznie to nie jordańska armia potrzebowały tych czołgów...

  • Rase
    21:18 25.07.2018

    JirkaM:
    od kdy je Slovensko na Západě ? :-D

    Lukas:
    Nedávno byly vidět OT-64 SKOT, tak loni modernizované u Excalibur Army, ukořistěné syrskou armádou. EA je teď opravdu hodně aktivní a je vidět že byznys jede slušný + určitě je dost zakázek o kterých ani nevíme

  • JirkaM
    21:14 25.07.2018

    Vypadá to, že plán naší armády je prodat všechno dělostřelectvo někomu na dluh a pak si půjčit miliardy na dva až tři kusy super high tech děl od našich západních soudruhů.

  • Lukas
    21:10 25.07.2018

    Cóż ten handel sprzętem via Czechy i PL to typowe "robienie fortuny na wojnie"

    Wcześniej dokładnie tą samą droga sprzedano BMP-1 gdzie Excalibur Army kupiła wozy za 25 tyś Euro a sprzedano ukraińskiemu wojsku po 205 tyś USD :-)

    Dlatego ta wojna będzie długo trwała...
    Do ostatniego dolara - z międzynarodowej pomocy dla Kijowa...

  • PavolR
    20:52 25.07.2018

    Rase:
    Poriadny podvozok by nebol plavbyschopný. Bez plavbyschopnosti by sa stratila medzi svojimi západnými náprotivkami: FV433, AMX13/105. Ten 122mm kanón je totiž výkonnostne zhruba na úrovni západných 105mm.

    Ešte k tomu Kevlaru-E: Ukrajinci vlastne znovuvynašli bulharské BMP-30, akurát je to o takmer 1,5 tony ťažšie.

  • Rase
    18:52 25.07.2018

    PavolR:
    Tak jsem našel, že samohybné houfnice 2S1 pro ČSLA byly dovezené z Bulharska, kde se vyráběly v licenci, část sme jim později odprodali zpátky. Celkově to je hodně zajímavá zbraň, která svým určením dost předběhla dobu. Přeci jen na pořádném podvozku (těžké BVP) by nebyla balistická ochrana tak bídná a schopnost přímé / nepřímé střelby je ideální i pro zajištění palebné podpory moderní pěchoty. Když koukám na alespoň podobná vozidla co jsou v NATO, tak mě napadají jen věžové minomety NEMO, AMOS a RAK. Jak si výkonem, nebo složitostí, oproti nim stojí právě zbraňová část z Gvozdiky ?

  • PavolR
    18:20 25.07.2018

    Keď už prišla reč na to, čo s Ukrajinskými úloženkami (nech sú v akomkoľvek stave):
    http://www.janes.com/article/7...
    Oproti vozidlu TUR, ktorý vytvorila súkromná spoločnosť, siahla štátna fabrika pri Kevlar-E po dlhšom podvozku 2s1 s o asi 50% silnejším základným pancierovaním, než má ML-BT

  • givicz
    15:41 25.07.2018

    lol už jsem se tak dlouho nenasmál až se za břicho popadám.... redakce armádních novin sem prskne video s názvem cituji " Výcvik posádek houfnice Gvozdika ukrajinské armády " ...... přitom vím, že newsfront jsou opolčenci...tak jsem mrknul blíže na to video a je to výcvik opolčenecké brigády Kalmius z roku 2015, která bojuje na Donbase proti Ukropum (zajímavé, že těm střelbám velela žena) :)

    Brigáda " Kalmius " [1] ), vojenská jednotka Dodecké lidové republiky , působí v rámci Spojených ozbrojených sil v Novorossijsku . Média jej často označují za prapor speciálního účelu. [2] Ke konci června 2015 Konstantin Kuzmin velel jednotce. Název jednotky pochází z stejnojmenné řeky , jedné z největších řek v Donbassu

    https://en.wikipedia.org/wiki/...

  • mikojan29
    14:24 25.07.2018

    Foto je z akcie Sahara, ktorá sa koná blízko VTSÚ Záhorie a stroj ako aj terénne auto Santana patrí VTSÚ Záhorie - to len pre ozrejmenie "ilustračnej fotky".
    Hodila by sa skôr táto foto, ale je to len foto, dôležité sú info v článku.

    https://byznys.ihned.cz/c1-661...

  • tektzby
    13:24 25.07.2018
    Oblíbený příspěvek

    No nevím.
    Sputnik sice říká šrot, ale lehká houfnice se "stodvacítkovým" dělem dokáže i tak udělat slušný marast.

    Ke všemu bych nebyl tak "úderný", když Rusko očivilo k použití stará bvpčka.
    Buď jak buď si myslím, že Ukrajině stroje poslouží.

  • Rase
    12:18 25.07.2018
    Oblíbený příspěvek

    PavolR:
    myslím že jo, on i ten polský minomet RAK vychází z řešení zbraňové části u této houfnice - neumím si to moc představit, ale prý. Všechno na podvozku MT-LB se vyrábělo v Polsku, měli licenci, my ne.

    Cena v poměru k výkonu, bude od Excalibur Army asi hodně příznivá. Navíc si tím nemusí ukrajinci zdržovat vlastní zbojovky, které se můžou věnovat jiným projektům. Osobně s tím prodejem nemám vůbec problém. osobně se mi moc líbí schopnost použití jako vozidlo přímé palebné podpory - to je hodně bezva

  • Flader
    12:15 25.07.2018

    Pri cene za ktorú sa predávali T-72 sa nedá hovoriť o predaji, ale o darovaní.

    Ukrajinci určite ešte budú mať na skladoch aj BVP aj Gvozdiky. Ale ej dosť možné, že je pre nich jednoduchšie nakúpiť už generálkované stroje, ako "rozhýbať" uloženky.

  • nedy68
    11:57 25.07.2018

    Ukrajinci na Dombase budou potěšeni.

  • PavolR
    11:46 25.07.2018

    Flander:
    Aj vyradená technika sa môže tu a tam objaviť na nejakej akcii, nakoniec, ten chlapík vo veži sa zdá byť iba v nejakom tričku. (nehovoriac, že môže ísť aj o záber z tankodrómu Nočných Vlkov)

    Neboli tak náhodou Gvozdiky ČSĽA poľskej výroby?

  • Jara
    11:41 25.07.2018

    Tsk “šrot” to je, Ukrajina je v zoufalé situaci a proto je k nákupu nekvalitní techniky přinucena. Zrepasujte si trabanta, vyrážte na výlet na jih Itálie a stále si opakujete, ale je jako nový:))

  • StandaBlabol
    11:24 25.07.2018
    Oblíbený příspěvek

    Gvozdika se mi vždycky líbila. Samohybná houfnice s hmotností 15 tun je unikát. A i když to nemá ráži 152/155 mm, 122 mm po pořád dost.

    Jen bych čekal, že jich Ukrajinci mají v uloženkách víc než dost? Tak by mě zajímalo, jestli už jim vážně došly, nebo jen nemají kapacitu na to, ty svoje generálkovat? Prioritu v jejich opravárenských závodech asi budou mít T-64?

  • Karlos73
    11:07 25.07.2018

    Flader presne tak, Gvozdikz OSSR vyradili už dávno... aby to zase nebola podobná akcia typu "Azerbajdžan". Je to tak, že keď sa ich Slovensko zbavilo, odkúpil ich výhodne Strnad, repasoval ich a teraz výhodne predal... Podobne takto skúpil aj tanky T-72...

  • Flader
    10:53 25.07.2018

    Inak osobne by ma zaujímalo z akého roku tá fotografia vlastne je, Na Slovensku sú Gvizdiky vyradené už pomerne dlho, ale keď je vzadu Defender, tak zase tak stará byť nemôže.

  • lukus
    10:52 25.07.2018

    Měly zůstat v rezervách armády ( i kdyby měly reznout dalších 15-20 let). V případě napadení ČR by určitě zahrály nemalou roli (obsluha nebude tak složitá jako u moderních západních typů a náhradní díly si jsme schopni zajistit sami).
    Nemyslím, že odprodej armádního materiálu za zbytkovou cenu je byl dobrý a naše armáda bude nakupovat pár houfnic 155mm a budou zatraceně drahé.

  • tryskac
    10:51 25.07.2018

    samozrejme viem co je to ilustracne foto :) Len aby z takychto obchodov nebol poprask na Prazskom hrade...

  • Flader
    10:43 25.07.2018

    Gvozdiky vyrábali tuším aj Bulhari :D Ale osobne som ich rýchle vyradenie a odpredanie (resp. rozdanie) nepochopil.

  • Takeda
    10:42 25.07.2018

    tryskac: A? Nikdy jste neslyšel o ilustračním fotu?

  • tryskac
    10:22 25.07.2018

    "ceske" hufnice, na obrazku so slovenskym znakom, vyrobene v Sovietskom zvaze, opravene v cesku, vyvezene cez polsko na ukrajinu :)