Ukrajinská vojenská přehlídka: Vzestup ukrajinské armády

Ukrajinský prezident Porošenko s nastoupenými vojáky; větší foto / president.gov.ua

Ukrajina si minulý týden v pátek připoměla 27 let nezávislosti. Součástí oslav byla i historicky největší vojenská přehlídka v Kyjevě. Centrem Kyjeva pochodovalo na 4500 vojáků s 250 kusy techniky. Přehlídka byla důkazem rostoucích schopností ukrajinské armády.

Přehlídky se zúčastnilo 18 zahraničních delegací a vojáci (v některých případech jen čestná jednotka nesoucí vlajku) z 10 aliančních zemí, včetně České republiky.

Politické pozadí vojenské přehlídky je dobře známe. V dnešním článku se proto podíváme na představenou vojenskou techniku ukrajinské armády, zejména pozemní techniku vyrobenou nebo modernizovanou ukrajinským vojenským průmyslem.

Přehlídky se zúčastnilo 40 těžkých obrněných vozidel (tanky, BVP), 100 taktických obrněných vozidel 4×4, 30 dělostřeleckých a stejný počet raketových systémů. Kromě toho Ukrajina ukázala nově dodané americké protitankové řízené střely (PTŘS) Javelin.

V tomto bodě je dobré se zastavit a uvědomit si, jakým směrem ukrajinská armáda rozšiřuje své schopnosti. Vždyť ukrajinská armáda vede neustále bojové operace na východě Ukrajiny a každý rok v bojích padne okolo 200 ukrajinských vojáků.

Ukrajinská armáda tak má reálné bojové zkušenosti s vedením boje proti dobře vyzbrojeným a vycvičeným proruským jednotkám nebo přímo ruské armádě. Jde tedy o ukázkový příklad hybridního způsobu boje, kdy se vedou bojové operace pod prahem vyhlášení války. Bojové operace se přitom vedou za rozsáhlého použití mechanizovaných jednotek a dělostřelectva.


Defilé vojenské techniky v Kyjevě

Na základě získaných zkušeností jsou směry rozvoje ukrajinské armády velice zřetelné ‒ tanky, obrněná vozidla 4×4, dělostřelecké a raketové systémy (včetně dělostřeleckých systémů velení a průzkumu) a PTŘS. Samozřejmě základem všeho je době vycvičený, vystrojený a vyzbrojený voják.

Boje na východě Ukrajiny jsou tak důkazem, že i přes různé proklamace tanky a dělostřelectvo jsou stále hlavními nástroji k vedení pozemních operací, a to včetně protipovstaleckých operací. Ostatně jak již bylo mnohokrát uvedeno, 80 % lidských ztrát na východě Ukrajiny má na svědomí dělostřelecká a raketová palba.


T-84-120 Jatagan v popředí a tanky T-84 Oplot ; větší foto / spoilt.exile; CC BY-SA 2.0


BMP-2; větší foto / spoilt.exile; CC BY-SA 2.0

Pojďme se ale podívat na samotnou techniku. V čele průvodu jely ukrajinské hlavní bojové tanky. Za pozornost stojí především nejnovější T-84 Oplot-M, což je hloubkově modernizovaný tank T-84 Oplot. K vidění byl také prototyp tanku T-84-120 Jatagan s NATO kanónem ráže 120 mm a automatickým nabíjecím systém, který bere munici ze zvláštní pancéřové schránky umístěné mimo prostor posádky. O nákupu T-84-120 Jatagan se ale zatím neuvažuje.

Do konce roku ukrajinská armáda získá deset tanků T-84 Oplot-M, ale základ ukrajinských tankových jednotek tvoří a dlouho ještě budou tvořit typy T-64B a hloubkově modernizované T-64BM Bulat. Tank T-64BM je vybaven moderním reaktivním pancířem Nůž, ukrajinským kanónem KBA3 ráže 125 mm, vylepšeným motorem, moderními elektro-optickými senzory (včetně termovize) a také PTŘS Kombat.


Bojový modul BM-3 Šturm na BTR-3DAvětší foto / spoilt.exile; CC BY-SA 2.0

Velkou část kolony tvořila kolová bojová vozidla pěchoty (BVP) BTR-3DA (vychází z BTR-80). V letošním roce ukrajinská armáda získala prvních 50 BTR-3DA a z minulého období ukrajinská armáda a národní garda provozuje zhruba 150 BTR-3E.

Nejnovější BTR-3DA je vybaven bezosádkovým bojovým modulem BM-3 Šturm. Modul nese 30mm kanón ZTM1, jeden 30mm granátomet, jeden 7,62mm kulomet a dvě laserem naváděné PTŘS Barrier s dosahem 5000 m.


Varta; větší foto / spoilt.exile; CC BY-SA 2.0

Mezi taktickými vozidly 4×4 dominoval americký typ Humvee, domácí obrněné typy Dozor-B, Kozak-2, ale i militarizované civilní vozidlo Bohdan 2351. Vozidla Humvee sloužila mimo jiné jako nosiče ukrajinských dronů Furije, Leleka a PD-1. Kozak-2 zase nesl ukrajinské PTŘS Stugna-P s dosahem 5000 m.

K vidění byla také vozidla Varta s americkými PTŘS Javelin. Pikantní je, že vývoj a nákup vozidel Varta provází podezření z rozsáhlé korupce. V roce 2017 americký Kongres souhlasil s prodejem 210 PTŘS Javelin a 37 odpalovacích kompletů. První systémy Javelin získala ukrajinská armáda na jaře 2018.


Bohdana; větší foto / spoilt.exile; CC BY-SA 2.0


2S7 Pionvětší foto / spoilt.exile; CC BY-SA 2.0

Následovala artillerie ‒ jediný kus samohybné houfnice Bohdana ráže 155 mm doprovázelo na podvalnících šest kusů samohybných houfnic 2S7 Pion ráže 203 mm. Ukrajinská armáda ze skladů stáhla 99 kusů houfnic Pion, provedla generální opravu a nasadila je do bojů na východě Ukrajiny.

Samohybné houfnice doprovázelo nové vozidlo velení a řízení dělostřelecké palby Obolon-A na podvozku MT-LB. Na stejném podvozku byl k vidění i systém echolokace dělostřelecké palby Položennja-2. Systém pomocí devítí mikrofonů zachytává zvuk minometné nebo dělostřelecké palby a vypočítává přesnou polohu nepřítele.

Položennja-2větší foto / spoilt.exile; CC BY-SA 2.0

Důležitost problematiky lokalizace postavení dělostřeleckých jednotek podtrhával nový ukrajinský dělostřelecký radiolokátor 1L220UK a malé americké dělostřelecké radiolokátory AN / TPQ-36 tažené za vozidly Humvee. 1L220UK zachytí dělostřelecké projektily na 30 km a taktické rakety na vzdálenost až 80 km.

Samohybné houfnice doplňovaly typy 2S1 Gvozdika a 2S3 Akacija. Za pozornost stojí rozsáhlé defilé tažených děl ‒ MT-12 Rapira ráže 100 mm, 2A65 Msta-B ráže 152 mm a 2A36 Giatsint-B stejné ráže. Jde vidět, že v klasické poziční válce mají tažená děla stále své místo.


2S3 Akacijavětší foto / spoilt.exile; CC BY-SA 2.0

Po dělostřelecké technice se divákům představily ukrajinské raketové systémy země-země. První zástupcem byl typ Verba, což je ukrajinská modernizace raketometu BM-21 Grad ráže 122 mm. Ukrajinský nákladní automobil KrAZ 6×6 (firmy AutoKrAZ) systému Verba pojme 40 raket s doletem 20 km. Verba je vybaven automatickým systémem řízení palby a ovládání raketometu lze provádět z kabiny. Testování raketometu Verba skončí v druhém pololetí letošního roku a následně se rozběhne sériová výroba.

Dalším zajímavým kusem techniky byl takticko-operační raketový systém Vilcha využívající podvozek ze sovětského raketometu BM-30 Směrč. Vozidlo převáží 12 raket s doletem 20 km až 120 km ‒ každou raketu lze navést na vlastní bodový cíl. Rakety Vilcha využívají k navigaci americký satelitní systém GPS a inerciální navigační systém.


Točka-U; větší foto / spoilt.exile; CC BY-SA 2.0


BM-27 Uragan; větší foto / spoilt.exile; CC BY-SA 2.0

Ukrajinská armáda dále ukázala modernizovaný raketomet BM-27 Uragan. Vozidlo převáží 12 raket s doletem 35 km. Jedna salva raket zničí nekrytou živou sílu na ploše 42 hektarů.

Nesměl samozřejmě chybět raketový systém Hrom-2, který se podobá ruskému kompletu Iskander-M. V základním provedení Hrom-2 na cíl vzdálený 350 km (technicky až 500 km) doručí bojovou hlavici o hmotnosti 480 kg. Vývoj raketového systému Hrom-2 již skončil a zbraň je připravena pro zavedení do armády.

V přehlídce samozřejmě nechyběly rozličné prostředky protivzdušné obrany, o kterých jsme ale podrobně psali v článku „Zastaví protivzdušné síly Ukrajiny ruské letectvo?


Hrom-2; větší foto / spoilt.exile; CC BY-SA 2.0

V letecké části přehlídky se ukázaly vrtulníky Mi-8 a Mi-14. Z dopravních letadel to byly typy An-26, Il-76 a zejména nejnovější střední dopravní letoun Antonov An-178 se schopností přepravit 18 tun nákladu na vzdálenost 1000 km nebo 10 tun nákladu na vzdálenost 4000 km. Z bojových letadel se předvedly útočné bombardéry Su-24, bitevní letadla Su-25 a stíhačky Su-27.

Rozsah schopností nové nebo modernizované ukrajinské bojové techniky dokazuje, že i přes vážné politicko-ekonomické problémy 45 milionová Ukrajina patří stále mezi přední vojensko-průmyslové velmoci, zejména v raketové technice. I když je nutno samozřejmě zdůraznit, že v Kyjevě v řadě případů šlo (to ale platí i pro ruské vojenské přehlídky) spíše o ukázku možností ukrajinského vojenského průmyslu, nikoliv současné ukrajinské armády. Nicméně posun ve schopnostech ukrajinské armády od roku 2014 je bez debat působivý.

Zdroj: Euromaidan

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Vilha: Ukrajinský raketomet zastaví postup mechanizované brigády

Páteří raketového vojska Ukrajiny se stává hluboce modernizovaný raketový komplex 9K58 Smerč ráže ...

Ukrajina obdržela české houfnice 2S1 Gvozdika

Podle ukrajinského portálu uprom.info na přelomu června a července Ukrajina získala 33 sovětských ...

Nejnovější ukrajinské zbraně na vojenské přehlídce v Kyjevě

O víkendu byly uvolněny první informace o nových typech ukrajinské vojenské techniky, která se ...

Zastaví protivzdušné síly Ukrajiny ruské letectvo? Část I.

V období let 2003 až 2013 byly na Ukrajině postupně stahovány protiletadlové komplety a ukládány do ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 3
  • dusan
    17:47 29.08.2018

    danny

    Verím, že nie je to ľahké si predstaviť ... a nikde nie je istota, že sa to stane ..ale pri rozumenej hospodárskej politike to nie je vôbec výnimočné. Ukrajinci na to majú jeden významný predpoklad .. nemajú ropu : )

  • logik
    15:01 29.08.2018

    danny:
    Ano, to přesně ukazuje, jak je ropný průmysl specifický a že těch pár technologií, které se používají v něm, se zas až tak nepoužívají jinde.

    A co se týče krachu: samozřejmě, že krach jakéhokoli velkého podniku je průšvih, z kterýho se země oklepává dlouho. Zkrachovat může (jak je vidět na nokii) i perspektivní odvětví. Ale právě povaha toho průmyslu určuje, jak se je z toho země schopná oklepat.
    A právě např. Finské (nebo USA) HDP ukazuje, že to ty země zvládly s daleko menšími problémy, než poslední krizi Rusko.

  • danny
    14:54 29.08.2018

    dusan: s tvým posledním příspěvkem k mému překvapení téměř bez výhrad souhlasím, kromě dvou detailů - ... ostatní si môžu kradnúť koľko chcú... - tohle neplatí. Putin stabilizoval moc právě tím, že jasně nastavil pravidla, kolik maximálně krást mohou. A současná vlna amnestie pro stahování kapitálu oligarchů ze zahraničí je jen dalším tlakem na efektivnější a "vlastenecké" nakládání s v minulosti nakradenými prostředky.

    No a tímto: "Pre Rusko je Donbas "zárukou" destabilizácie Ukrajiny hlavne preto, že ak by sa Ukrajina ukázala ekonomicky úspešnou ... tak by to bola pre Putina a spol. politická katastrofa" jsi mě fakt pobavil. Představil jsem si tu ekonomicky úspěšnou Ukrajinu, na kterou emigrují Bělorusové, Rumuni a Rusové a jak z Kremlu závistivě shlížejí na úspěchy stabilní prosperující země založené na demokratických principech a zjistil jsem, že mi chybí tak dvě promile v krvi, aby ta představa fungovala:-)

  • danny
    14:45 29.08.2018

    Clanek: každopádně musím podpořit Czertik v tom, že se nám i přes všechno rozkrádání daří sakra dobře a že se máme mnohem líp, než po revoluci. Není pochyb o tom, že se stala spousta sviňáren a nepravostí, ale taky to mohlo být sakra horší, viz. např. takové Rumunsko.
    A že to není úplně založené na ideologii nebo čert ví čem názorně ukazuje taková Čína. Když odhlédnu od všech ostatních složek společnosti a podržím se pouze produkce národního bohatství a kontribuci průměrného obyvatele na něm, tak to v rámci jejich podivného plánovaného hospodářství zvládli násobně lépe, než my. A ještě ke všemu, byť komunisti, nemají ani ten průběžný důchodový systém:-)

  • danny
    14:36 29.08.2018

    logik: v návaznosti na to, co píše fenri, jsem si vzpomněl na jednoho klienta z Ruska, který dost usilovně sháněl v dobách vrcholící krize ve střední Evropě firmu, která by byla schopna v dostatečném objemu produkovat kvalitní bezešvé trubky, příruby, tlakové ventily atd... pro jeho malinkou těžební společnost a nebyla vůbec legrace najít někoho, kdo by to dal, navíc s požadovanými parametry. V dané době byli všichni dodavatelé v Rusku vytíženi zakázkami pro větší hráče.

    Ale ještě k těm komoditám. Vzpomeň si na Nokii. Její podlehnutí Samsungu a Applu poslalo do tříleté recese celou finskou ekonomiku, díky tomu, kolik na ni bylo nabalených dodavatelů a služeb. Vzpomeň si na Detroit. Na vrcholu slávy žilo jen ve městě 2,5 mio obyvatel. Po vyhlášení bankrotu klesl počet obyvatel na 700 tis. 20% nezaměstnanost, neměřitelná kriminalita. Prostě jakmile na jakékoli komoditě, odvětví, službě, výrobku, firmě atd... závisí HDP z více než 10%, máš na průšvih zaděláno.
    Ropa má paradoxně jednu výhodu. S její volatilitou se počítá, fungování trhů je dobře zmapováno a popsáno a poptávka po ní nikdy neklesne pod nějaké kritické meze. Díky tomu se všechny státy, jejichž rozpočet je z významné části ropou krmen, mají lepší nebo horší nástroje na nakládání s volatilitou příjmů do rozpočtu.

  • Clanek
    14:18 29.08.2018

    fenri:
    Na Donbase je problém v tom, že místní jsou naštvaní i na UA za zcela nesmyslné a idiotské ostřelování civilistů, za nevyplácené důchody (celé roky hákovali, sypali do UA sociálního systému a najednou jim UA přestane posílat důchody) atd.


    Ty nevyplacene duchody, to je obycejne "kouzlo" prubezneho systemu. To co tam celej zivot sypali je uplne putna, z toho se platili duchody tehdejsim duchodcum. To ze ted ekonomicky aktivni obyvatelstvo jiz nesype do ukrajinske statni pokladnice, to je duvod proc nedostavaji duchody. Neni to jen nejaka zlovule, je to proste prirozene. Ze to mistni duchodce nenakrmi a stve furt stejne jasne, na to maji moralni pravo.

    czertik:
    Takze jedine v cem muze mit nemec vyssi ty zivotni naklady sou najemne a pripadne dane. A to je vse pratele. A skutecne sem si nikde nevsiml ze by nemec % davalk za najem vic ze sve vyplaty nez cech.

    Ja taky netvrdil, ze je na tom Nemec tak blbe jako Cech, je na tom lip, jen proste ne 3x lip. Ad co jeste zivot v Reichu zdrazuje, jsou to predevsim sluzby: klasika ala restaurace se uz az na napoje vicemene srovnala, ale kadernik, instalater, pojistky atd. je drazsi (znovu, ne 3x, obcas me prekvapi jak malo drazsi to v DE ve skutecnosti je). Dane jsou taky vyssi, ale zase si z nich clovek muze spoustu veci odepsat.

  • logik
    14:02 29.08.2018

    fenri
    1a) Žádné jiné průmyslové (trochu samozřejmě přeháním, jde o princip). Právě proto není ropa srovnatelná s jiným průmyslem, protože je daleko volatilnější. Samozřejmě, že se lze rizikům volatility bránit, ale pokud si má země udržet svůj standard, pak to nelze jinak, než tím, že nemalá část aktiv se přesune na méně volatilní trhy. Jinými slovy tak, že se přestane být na volatilní komoditě závislý.

    Další dvě možnosti jsou buďto jet s hospodářstvím, jako by ropa stála furt minimum, anebo při krizi padnout na hubu. Rusko osciluje mezi těmito dvěma strategiemi.

    1b) Ano, neprodáte naftové passaty. Takže není problém pro VW začít vyrábět benzínové. Co má začít prodávat Gazprom?

    2) Jaderná elektrárna je samozřejmě technologická špička, ale na jejich výrobě ruský průmysl nestojí. Ani nestojí na VÝROBĚ ropných plošin. Ruská ekonomika stojí na POUŽÍVÁNÍ ropných plošin. A to už, stejně jako údržba ropovodu, je věc na technologie i na počet zapojených odborníků značně jednodušší.
    Neznamená to, že v těchto odvětvích nejsou špičkové technologie, ale že jich je na generovaný zisk velmi málo a jsou poměrně úzce zaměřené, takže kolem sebe nebudují takovou průmyslovou základnu, jako jiné technologie.

    3a) Země co vyrábí Iphony? Chtěl jsi říci co montuje Iphony. Klíčové technologie Iphonů jaksi nejsou čísnké, čínská je tam jen podpůrné jednoduché čipy (wifi, LTE), baterka a pouzdro. Čína je ovšem typická rozvojová země, s obrovskými rozdíly mezi chudými a bohatými částmi. Fakt chceš srovnávat Rusko s Čínou? Já měl za to, že Rusko má ambice co se týče výkonu ekonomiky soupeřit nikoli s rozvojovými zeměmi, ale s vyspělým světem.
    Btw. podle dat Čína Rusko rychle dohání a dle ekonomických prognóz ho v nejblížších letech začne podstatně předhánět. Právě proto, že nemá ekonomiku vázanou na suroviny, ale na technologie, a tedy má proti Rusku daleko větší potenciál růstu.

    3b) Norsko samozřejmě má problémy - i ono mělo slušné výpadky příjmů. Ale právě proto, že jeho hospodářství není založeno jen na ropě, tak jeho problémy nejsou ani zdaleka takové, jako Ruské.
    Ono máš i staré informace, viz např.:
    https://tradingeconomics.com/n...
    poslední rok a půl nezaměstnanost v Norsku klesá, nikoli stoupá.
    A pokud Tě zajímá, co dalšího norové kromě ropy dělají, tak tam mají na export poměrně strojírenství a loďařství. Ropa dělá z Norského exportu více, ale pro stabilitu hospodářství je i podstatné, kolik který průmysl je schopen zaměstnat lidí.
    A pak samozřejmě mají Norové podstatně rozvinutější sektor služeb, než je v Rusku.

  • Czertik
    13:40 29.08.2018

    givitz
    Ten tvuj clanek o eldoradu ve venezuele a jeho rope...je krasna propaganda. Vsimni si, ze tam rusum i cinanum slo-jde jen o jedno - ROPU, investovaly jen do ropnych spolecnosti, kde maji tak nebo tak zajistenou splatku (but jim zaplati venezuela nebo proste prevezmnou % ve spolecnostech a ty penize si proste vytezi sami) ALE UZ DO NICEHO JINEHO.
    je jim jedno, jak to bude s venezuelskou vladou, zdravotnictvim atd, ty nepotrebuji, venezuelksou ropu ano.
    A ze by rusove ziskladli podiv a amice strategicke spolecnosti citgo ? a co jako ? je to jen podil, ne rozhodijici podil. a i kdyby nejakym zazrakem ziskaly kontrolni podil...co jako ? myslis ze by byla padli na hlavu a umylsne privedli podnik do krachu, aby jen kratkodobe ublizili amikum, misto dlouhodobeho ryzovani zisku a bezpracneho se valeni na havaji ? (jen pro vyvolene) ?

  • fenri
    13:31 29.08.2018

    Logik:
    1.) a které jiné zboží vám zdraží na dvojnásobek. Jinak samozřejmě běžné to není, ale třeba naftové Passaty teď v USA moc neprodáte. Asi ani za tu polovinu...
    Pokud máte hospodářství nastavené tak, že ty propady ustojí, IMHo se nic hrozného neděje. Rusové si naškudlili bokem, takže to ustáli, Norové si naškudlili ještě mnohme víc, takže to ustáli taky. Teď spíš bojují s tím, že oni fakt jeli čistě na ropě, zatímco Rusko jede i v plynu, v kovech, pšenici...
    2.) Myslím, že auto není technoligicky složitější produkt, než jaderná elektrárna, plošina na těžbu ropy ze dna arktického moře, hutnické technologie na titan, nikl...A že údržba 3000 km dlouhého ropovodu vedoucího v extrémních podmínkách také zaměstná dost lidí. Ostatně nezaměstnanost v Rusku je velmi malá.
    Země, co vyrábí iPhony má nižší DPH per capita i PPP než Rusko. Co potřebujete za větší důkaz?
    Hele, Norsko má s tou ropou dost problémy. Možné ne úplně tolik stát, ale samotní Norové. Oni jsou fakt zadlužení na bytech a autech jak blázen a teď jim hypotéky letí nahoru a propouští se tam fest (v průmyslu, pochopiteln). Samozřejmě že jsou pořád dost bohatí ale ranilo je to hodně. Jinak z čeho jsou tak bohatí, když kromě ropy, elektřiny zadarmo a zbraní nic moc podstatného nemají, nevím. Pravda, ve zbraních mají dost (Kongsegg, Raufoss), ještě mají nějaké loděnice, sice nic velkého, ale zato špičkové, ale jinak... Zemědělství neefektivní a brutálně dotované (ale díky tomu malebná krajina), vnitřní poptávka nic moc, protože i když se za to stydí, tak většina Norů se snaží koupit cokoliv ve Švédsku, auta nevyrábějí, počítače také ne... No, ještě oblečení a detektivky. Je fakt, že do kupy to tak málo není, no...Řekl bych, že by to bylo relativně nebohará, ale ne chudá země, ale ta ropa je bonus navíc. Jenže ta společnost je na ten bonus nastavená...

  • Czertik
    13:25 29.08.2018

    clanek
    A ted jeste k popularnejsimu "delame za polovic", inu, tak to byva kdyz nic jine nez bouchat auta podle toho jak je Nemec / Korejec nakresli neumime. Furt na tom ale nejsme tak zle jak by se z porovnani mezd mohlo zdat. Nemec sice vydela 3x tolik, ale naklady ma vyssi taky. Nakonec je bohatsi o 0,5 az 1,0 a to po 40 letech stradani neni zas tak spatne cislo.

    Pekne napsane, ale ma to, jeden problem, nemec ma stejne drahe jidlo - plyn, vodu, elekriku dokonce o neco levneji (s tim ze vodu vice levnejsi). - porovnavany REALNE ceny.
    1,7e vody a kubik vody v nemecku. to me vychazi porad realne min nez 60 (nejlevnejsi) az po 125kc (nejdrazsi) za kubik vody v cr.
    A ceny jidla a pod sou vicemene srovnateln, stim ze na zapade je vyssi kvalita, ale to je uz na netu hooodne dlouho probirane a dokazovane.
    Takze jedine v cem muze mit nemec vyssi ty zivotni naklady sou najemne a pripadne dane. A to je vse pratele. A skutecne sem si nikde nevsiml ze by nemec % davalk za najem vic ze sve vyplaty nez cech.

  • logik
    13:17 29.08.2018

    fenri:
    1) Které jiné zboží změní během roku cenu na polovinu? Stalo se někdy v rozumně fungující ekonomice, že by najednou bylo auto za polovinu? Počítač za polovinu?
    Samozřejmě i samotná závislost na jednom produktu je vždy špatná, ale komodity volatilitou trpí ještě řádově silněji, než jiné zboží.

    2) Právě, že tam je podstatný rozdíl. Protože pro výrobu Iphonu či automobilový průmysl potřebuješ řádově více technologií a více subdodavatelů, než pro těžbu ropy, ty technologie a subdodávky někdo musí vymyslet, vyrobit. Jsou prostě průmysly, na které se balí obrovské balíky sekundárního průmyslu a vědy. A jsou odvětví průmyslu, kde to tak není. Těžba ropy patří mezi ty druhé.

    Tvůj protipříklad s Norskem pak není úplně dobrý, norsko sice má podstatnou část průmyslu založeného na ropě, ale není na něm závislá. Je to krásně vidět na křivkách HDP těchto dvou zemí během ropné krize, kdy to Norské se nepropadlo zdaleka tak, jako Ruské.
    Fór je totiž v tom, že i když u obou zemí dělá 1/3 exportu ropa, tak když si spočteš objem zbylého exportu (nebo zbylého HDP) na hlavu, tak je vidět, o kolikrát toho Norsko v neropném sektoru na jednoho člověka vyrobí více, než Rusko.

    3) Ne, ostatní, pokud už není poptávka po malém autu, vyrobí velké auto. Pokud není poptávka po tabletu, vyrobí chytrý telefon. A pokud přestane být poptávka po autech vůbec, tak je v zemi velké množství inženýrů zapojených do automobilového průmyslu, které je možné rekvalifikovat na libovolnou jinou strojní výrobu, takže je v takové zemi daleko snažší rozjet výrobu něčeho jiného.
    Exportéři ropy ani nemohou snadno přehodit produkci jinam - export ropy je velmi specifický, ani negenerují širokou základnu technologicky vzdělaných lidí, na kterém může v případě potřeby stavět jiné podobné odvětví, když má ropa problém.

    Ropa je specifická tím, že s relativně malými lidskými zdroji generuje velké zisky. Pro na ropu orientovaný průmysl je podstatně těžší se vyrovnat se ztrátou odbytu, než např. pro náš automobilový průmysl.

  • fenri
    13:12 29.08.2018

    Dušan: myslím, že míra korupce není v Rusku už taková, jako byla za Jelcina. Putin si oligarchy trochu ochočil. Krást mohou, ale musí zbýt i něco na ostatní, aby v zemi byl klid a bylo na pohanku.
    Dále si tak úplně nemyslím, že v případě Ruska, je dostupnost "snadných zdrojů" demotivující k tomu, aby dělali něco jiného. Což jinak a leckde platit může, to uznávám. Jenže v Rusku je většina těch zdrojů dostupná fakt těžko, v sakra drsných podmínkách, potřebujete k tomu specifickou infrastrukturu, stroje, postupy... Prostě jim to tam na zemi (až na výjimky) nijak neleží a nečeká, až to někdo v krátké pauze mezi chlastáním, sebere.

    Na Donbase je problém v tom, že místní jsou naštvaní i na UA za zcela nesmyslné a idiotské ostřelování civilistů, za nevyplácené důchody (celé roky hákovali, sypali do UA sociálního systému a najednou jim UA přestane posílat důchody) atd. Nemyslete si, že celý ten region se drží jen díky Rusku a proti přesvědčení místních. To je nereálné. Jinak jak jsem psal, myslím si, že Rusko má Donbas jen jako kouřovou clonu za Krymem. Na rozdíl od Krymu Donbas Rusko nezajímá a možná ta nejhorší věc, co by se jim mohla stát by bylo, kdyby jim tenhle "dárek" najednou spadl do klína. A podobně to má UA. Je to černá díra na peníze s obyvatelstvem, které bude imrvére nasupené na UA i na Rusko. Jenže UA Donbas nepustí, jednak kvůli egu, zadruhé kvůli tomu, že to není zdaleka jediný region, který s Kyjevem "nepeče" a povzbudili by tím další a za třetí protože bez nepřítele Ruska by neměli na čem založit identitu. Museli by si ho vymyslet. A Rusko, dokud se bude mluvit o Krymu, prostě vítá a přiživí libovolný větší problém, který bude hlavní téma. Z jejich pohledu je to pohoda. Zas tak moc je to nestojí, leccos se tam naučí, otestují a o Krymu se kromě Ukrajinců a kroužku květomluvy na AN nikdo moc nebaví. Až s tím přestane UA a až s tím přestaneme my s Logikem, tak Rusko s image vlídného a moudrého mentora a mírotvorce, za nějaký symbol typu dvě hodiny ruštiny na Donbasských školách navíc, dá od separatistů ruce pryč. Dřív se to nehne. Ledaže by se separatisté Rusku znelíbili opravdu hodně. A to mimochodem občas docela dělají, takže i tento scénář si umím představit. I když si myslím, že by je spíš nahradili jinými separatisty. Ale ne nutně. Je v tom spousta faktorů.

  • dusan
    12:48 29.08.2018

    fenri

    Tá závislosť na surovinách naozaj nie je primárnym problémom Ruska. Ale ona ho vytvára. Keby Rusi nemali ropu tak musia skôr či neskôr reformovať ekonomiku a i spoločnosť ako takú. Ak je však pomerne lacný zdroj ziskov, tak môže diktatúra fungovať i neefektívne, lebo jednoducho je dosť zdrojov i na rozkrádanie i pre obyvateľov. Typickým prípadom sú bohaté štáty Blízkeho východu. Je to síce skoro bez výnimky skorumpovaná banda, ale väčšina obyvateľstva to akceptuje, lebo majú vysokú životnú úroveň. Rusko síce na tom až tak dobre nie je, ale hlavne v prípade vysokých cien ropy to generuje dosť príjmov na rast životnej úrovne + samozrejme Rusi sú predsa len ekonomicky ďalej ako SA a existujú podniky čo vedia reálne zarábať. Ale všetcí tí známi oligarchovia čo ich poznáme zbohatli v Rusku len z "požehnania" štátu, zväčša v energetickom biznise. Nikdy nie legálne ani na ruské pomery, väčšinou "náhodou" mali okrem štátnych funkcií i vlastné firmy, ktoré sprostredkovali pre štátne firmy predaj toho či onoho ... tak to funguje v Rusku stále a problém majú len tí čo "neposlúchajú" .... ostatní si môžu kradnúť koľko chcú ...nie náhodou sú v Rusku astronomické rozdiely v životnej úrovni ...a priemerný Rus môže o tej priemernej ruskej životnej úrovni len snívať ....
    Keby sa mali dohodnúť domáci na Donbase, tak sa dohodnú. Bežní Ukrajinci (mimo nacionalistov) by to určite privítali. Tak isto by to privítali proruskí či skôr antiukrajinskí aktivisti, ak by si ponechali "dištanc" od Kyjeva.
    Problém je, že to by nevyhovovalo hlavnému hráčovi - Rusku. Pre Rusko je Donbas "zárukou" destabilizácie Ukrajiny hlavne preto, že ak by sa Ukrajina ukázala ekonomicky úspešnou ... tak by to bola pre Putina a spol. politická katastrofa.
    Ak by Rusko prestalo podporovať tých svojich "opolčencov", tak tí by sa rýchlo zdekovali, alebo sa snažili dohodnúť, lebo nič iné by im neostávalo.

  • fenri
    12:28 29.08.2018

    logik:
    1.) Volatilita trhu se týká libovolného zboží. I nepostradatelné komodity (potraviny) podléhají volatilitě. Není prakticky zboží, které je stabilní. Pokud jste závilsí na jednom produktu, máte problém.
    2.) Nesmysl.Je to zboží jako každé jiné. Principielně není rozdíl mezi niklem, ropou, pšenicíc a iPhonama. Na těžbě ropy je závislé Norsko a i když to není takový ráj, jak si dost lidí myslí, patří mezi bohaté a rovnostářské společnosti.
    3.) Ostatní prodávají víc, než je poptávka? to jde jen v plánovaném hospodářství a je to cesta do pekel.
    Vaše odpověď dannymu: nesmysl, viz bod č. 2. Nezáleží to na komoditě, ale na legislativě.

  • danny
    11:52 29.08.2018

    PavolR: sorry:-) Ale ono to vlastně platí i pro Venezuelu. Ta nejen že není schopna vytěžit, ale dokonce ani vyrobit paliva pro uspokojení (prudce rostoucí) domácí poptávku. Kromě katastrofální finanční situace PdVSA, která má na krku pěknou řádku nesplácených půjček, bondů a arbitráží do hry zásadně vstupují sankce.
    Venezuelská ropa je těžká a s vysokým obsahem síry. Jak těžba, tak transport a zpracování je závislé na výrobcích aditiv, které převážně pocházejí z USA. Stejně tak jako poskytovatel servisu pro většinu venezuelských těžebních zařízení, společnost Schlumberger. Každopádně bez dodávky aditiv je venezuelská ropa netěžitelná, netransportovatelná a hlavně nezpracovatelná ve většině rafinerií. Že společnosti z USA tvořili podstatnou část odběratelů je už jen detail.
    Každopádně pro Venezuelu je (kromě vlastní neschopnosti) dopad sankcí likvidační. Holt, to je problém zemí, které si neuvědomují, že když mají velkého souseda, tak musí poslouchat a moc si nevyskakovat.

  • Clanek
    11:52 29.08.2018

    Clanek to s afrikou porovnaval proto, ze stejne jako Afrika i Rusko zaostava za svym potencialem (prikladem vyuziti potencialu nerostneho bohatstvi je treba Norsko, ktere ani zdaleka nezije jen z tezby, ale tezba mu sakra pomaha v tom se eknomicky umistnovat kde se umistnuje). Takze ano, Rusko je o rad nad afrikou, protoze umi tezit samo / prodavat samo, ale taky nasobne niz nez kde by zeme s, cituji Jara:" jedním z největších bohatství na světě a to myslím to opravdové hmatatelné" mela byt.

  • logik
    11:35 29.08.2018

    fenri: na závislosti na surovinách je špatné hned několik věcí, především

    1) volatilita trhu. Země, které se mohou z roku na rok propadnout příjmy na třetinu, tak může těžko mít úplně stabilní ekonomiku

    2) sociální nerovnost. Na surovinách vydělává jen pár lidí. V podstatě skoro vůbec negenerují další pracovní příležitosti v "bohatých sektorech" (služby, složité technologie atd...). To vede k velkému rozevírání nůžek v oblasti příjmů. Totéž se děje i v západní Evropě, ale tam alespoň vzrůst velkých firem s sebou táhne další sektory hospodářství a dává práci střední třídě, což ten efekt zmírňuje.

    3) omezené příležitosti k rozvoji. V podstatě to trochu souvisí s předchozím: firmy zaměřené na export surovin exportují max. tolik, co je poptávka. Nemají přirozené prostředí k expanzi a ani je k tomu vlastně nic netlačí. Ve výsledku se hospodářství "konzervuje" do své závislosti na ropě.

    danny:
    Ano, stát je v Rusku schopný dobýt svůj podíl. Na lidi ten podíl ale už jaksi nezvbyl. To je právě ten problém: ropa dělá v daném státě bohatou jen úzkou skupinu lidí, netáhne celou společnost nahoru tak, jako rozvoj průmyslu.

  • PavolR
    10:58 29.08.2018

    danny: Práve s ohľadom na to som volil Venezuelu. S Afrikou to porovnával Clanek. ;-)

  • danny
    10:49 29.08.2018

    PavolR: nestává se mi to často, ale s tvým posledním příspěvkem bez výhrad souhlasím. Jen bych doplnil drobný detail. Přece jen je mezi Ruskem a Afrikou jeden podstatný rozdíl. V Rusku to nerostné bohatství umějí ve vlastní režii dobýt a následně distribuovat. Stát je schopen vybrat si svůj podíl. V tom je problém Afriky. Veškerá těžba je v rukou zahraničního kapitálu a jediné, co doma zůstane, jsou úplatky několika jedincům, případně finance pro povstalecké skupiny, jejichž přínos pro tamní ekonomiky je likvidační.

  • danny
    10:45 29.08.2018

    fenri: poslední rozhovory s Ukrajinci z Ukrajiny na mě působí dost podobně. Vlastenecky nadšeně se občas vyjadřují po pár pivech hrdinové, kteří už pěkných pár let žijí tady a domů se podívat bojí. Každopádně se na podzim chystám na Krym mrknout, tak jsem docela zvědav na umělecký dojem na místě. Chci to trochu procestovat a nasát atmosféru.

    Jinak máš naprostou pravdu s předchozím příspěvkem. Dát jim zakázku a zafinancovat vývoj např. An-70 nebo čehokoli velkého by Ukrajině pomohlo mnohem víc, než tlachání a vyjadřování podpory, eventuálně poskytování hrozně výhodných půjček.

  • fenri
    10:36 29.08.2018

    Mimochodem mluvil jsem nedávno se dvěma etnickými Ukrajinci. Oba vysokoškoláci, rozumní lidi a rozhodně bych je za nějaké lopaty či banderovce či jakkoli jinak pejorativně neoznačoval. Co bylo zajímavé, jeden byl z Antracitu (nebojaksetopíše - Lugansk) a druhý ze Sudaku (Krym). Krymský Ukrajinec měl celkem jasno, že Krym by pod UA nevracel. Ne snad kvůli nějakým kecům o fašistické a banderovské a kdovíjaké vládě zlých Kyjevanů nebo kvůli vlivu prohnilých imperialistů ze západu. Vůbec ne, tyhle řeči zajímají jen pár lidí. Ale prostě proto, že by na Krymu vypukla občanská válka. Pro velkou většinu obyvatel není jiná varianta, než být sólo, nebo s Ruskem. Za další tvrdil, že Krym prostě už jde nahoru, resp. zhoršení co na Krymu nastalo (přestali jezdit turisti, chybí voda pro zemědělství) se zlepšuje. Na UA vidí ten propad životní horší. Na UA vládě neřeší žádné ideologie, banderovce, fašisty, blablabla...ale že prostě strašně kradou a jsou neschopní. Nicméně z Krymu se odstěhovat chce. Když jsem se ptal, zda na UA (rodiče má někde u Zaporoží), tak se na mně podíval jak na postižené dítě a řekl, že samozřejmě do Německa. Chlapík z Antracitu, když došlo na povstaleckou vládu, tak vypustil neuvěřitelný vodopád "pizděců" a nadávek a jeho závěr byl, ať to skončí. Ukrajinci že prý střílí jak a kam je napadne a dost často někoho zabijou, povstalci kradou jak straky a celé je to jeden bordel, kde bez úplatku neuděláš vůbec nic. Bylo by mu jedno, zda to připadne Ukrajině, nebo Rusku (to má víc peněz a práci), nebo třeba Eskymákům, ale hlavně ať už to skončí a "vlády povstaleckých republik" a jdou do hajzlu. A nejlépe, ať si celý Donbas vezme někdo bohatý. Každopádně tvrdil, že místní jsou apaticky nas*aní na úplně všechny a je celkem jedno, zda jde o etnické Ukrajince nebo Rusy. Že tam mezi nimi spory ani nejsou, že už jsou na to lidi utahaní. Každpádně bych řekl, že mezi normálními lidmi nějaké vzájemné etnické rusko/ukrajinské vášně zas tak nepanují a lidí jsou primárně utahaní a naštvaní na politiky.

  • fenri
    10:16 29.08.2018

    Mimochodem nemohu se zbavit dojmu, že kdyby chtěla Evropa Ukrajině doopravdy pomoci (jinak, než kecama a rozesíráním lidí), tak mohla zavčasu típnou A-400 (jehož vývoj byl IMHO ostuda) a podpořit An-70. To éro by před pár lety propracovanější než A-400, je levnější a výkonnější. Hig-tech zakázky UA průmyslu by Ukrajině daly víc, než všechny kecy, nebo dodávky starých aut. Teď je Antonov rád, že může s arabášema oprašovat starou sovětskou konstrukci malého letadla a přitom před pár lety měli parádně našlápnutý velmi solidní a potentní stroj. Problém je, že jediné, co na Ukrajině západ zajímá je, jak jejich prostřednictví štvát Rusy.

  • Czertik
    10:08 29.08.2018

    lidi, lidi, lidi
    ABSOLUTNE neni podstatne to, jak moc rusove zachranili povstalce (jako ze jo), ale to ze ukrajina s tim neni schopna cokoliv udelat. At uz letectvo, nebo jakakoliv jina slozka.
    Jo veskera PVO povstalcu pochazi z ruska, mnohdy obsluhovana primo rusy. A co jako ?
    Hlavni cil, aby ua letectvo je prevalcovalo byl splnen. Stejne tak dodavkamy tanku a jinymy vehikly z ruskych skladu, kde by jen necine sedely a sedal na prach. Takhle si rusove je bojove vyzkousi a zjisti co zlepsit a jak + diyk rotaci lidi tam ziskavaji realne bojove zkusenosti znacna cast armady, takze jde ocekavat vzrust bojeschopnostu ra.

  • astor
    09:47 29.08.2018

    Moc pěkná diskuse..
    Člověk se hodně doví... Co je ovšem zvyšování vojenských schopností banderovské Ukrajiny proti skutečnosti, že v případě tažení vojenských kolon se ta slavná herojská sotňa rozpustí jak kostka ve vodě. Pracuji s Ukrajinci, jsou to slušní pracovití lidé, s různými pohledy na svou vlast ale z nich by proti Rusům bojovat nešel. Západem podporované banderovské vládě bude trvat minimálně jednu generaci, než stihne implantovat nenávist proti Rusům i obyčejnému Ukrajinci. Do té doby ovšem bude Ukropie podobnou montovnou jako náš Havelstán. Jejich vojenský a letecký průmysl je integrací odsouzen k zániku.

  • fenri
    09:41 29.08.2018

    Já v té závislosti na těžbě nevidím zas takovou tragedii. Za prvé nejsou závislí na jedné surovině, jako třeba Arabové (kteří navíc neumí vyvážet VŮBEC NIC dalšího), ale mají toho mraky a k tomu u těch dalších mají i zpracovatelský průmysl. Za druhé propad celého koše surovin by nastal jen v situaci globální krize, kdy půjdou na držku všichni a je jedno, zda klesne poptávka po ropě, nebo činčilových střevíčkách. Pokud se propadne trh s auty, budeme mít ČR sakra problém atd. Kombinaci dokonale strukturovaného produktového portfolia a k tomu nezávislosti na dovozu nemá (snad) nikdo. Samozřejmě ruská závislost na surové ropě a plynu je velká, ale jak se ukázalo, není prostě tak tragická. Když se sešel propad cen ropy z cca 120 dolarů na 40 a k tomu sankce, stejně to ustáli bez nějakých fatálních problémů. A kombinace pádu ceny dominantní komodity na 1/3 a k tomu sankcí je sakra tvrdí zatěžkávací test.

  • stronger.p
    09:02 29.08.2018

    PavolR, dal jsem Vám plus za odpověď Husitovi

  • dusan
    08:22 29.08.2018

    givicz

    "Rusko je si vědomo závislosti na těžbě surovin a proto se s tím snaží něco dělat.."


    Rusko s Putinom malo 15 rokov aby znížili závislosť od vývozu energetických surovín - aj to Putin pri nástupe do funkcie deklaroval. Výsledok s týmto "géniom" bol jasný ..... závislosť sa ZVÝŠILA !!!

    Po tom čo Rusko znovu padlo pre pár rokmi na hubu pre pád ropy zas sa ujo Putin "zobudil" a zas začal tvrdiť, že idú znižovať závislosť od vývozu surovín .... a zas sa len hrá na veľmoc, buduje nové divízie, zbytočné jadrové ponorky ... a ekonomika stále fičí hlavne na rope .... a keďže sa cena pomaly zvyšuje, tak sa môžeme staviť o to, že zas o x-rokov bude stáť Putin (alebo jeho nástupca) s otvorenými ústami šokovaný, že zas cena padla a ruská ekonomika padla s ňou : )


    Jara

    Pre Rusko určite : )

  • Jara
    08:13 29.08.2018

    No jo Ukrajina ... smutný příběh

  • SofF
    01:37 29.08.2018

    - malá faktická - Ukrajina už dáávno nemá 45mil obyvatel. Podle Wiki 44 ale i s Krymem a odděleným Donbasem, plus samozřejmě ty mraky ukrajinců po Evropě, jen u nás, v Polsku a Německu co jich je. Někde se spekuluje že reálný počet může být -10 od oficiálních dat.

    A ke zbraním, nějaký pokrok je hezký, jenže mnohem palčivější otázka je v jakém nákladu a kvalitě jsou schopni vyrábět. Potom co dodali Thajsku za "kvalitní" tanky lze o kvalitách a hlavně výrobě právem pochybovat. Jenže vyspělé rakety jsou jiný level na úroveň tovární práce. A samozřejmě v malých sériích to bude pro neustále dotovaný UA rozpočet ultradrahé. Pokud mohu odhadovat tak to co měli na přehlídce byly jedny z mála funkčních a dodělaných kusů.

  • major
    00:57 29.08.2018

    Nie sú to moje čísla, ale čísla MMF a SB.

    "V podstate" ukazujú, že Ukrajina, ktorá je 4 roky nútená na svojom území permanentne bojovať, sa celkom úspešne z tých sr... dokázala vyhrabať a je na tom už teraz lepšie ako bola s Janukovyčom a veľkým Ruskom za zadkom.

    Peniaze na Ukrajinu sa nesypú "horem spodem", ale Ukrajina ich dostane len za určitých podmienok, ktoré musí splniť.

    Rusko: Putin si túto cestu vybral sám. Sankcie sú ešte veľmi mierne a to isto vie aj sám, ľutovať ho nebudem. Ak nastane kríza, postihne aj Rusko. Nuž a pre Rusko môže byť veľkým problémom rok 2024 - to Putin (asi) skončí.

    Venezuela: Zamieňaš príčiny s následkami (chybne a zrejme plánovito, keďže sa jedná o USA). Určite ti neuniklo ako brutálne znásilňuje vláda vo Venezuele štát - víťaz volieb nemá žiadnu právomoc. Konečne máš to aj v tom komentári (akurát to necituješ). Že orgány mŕtvoly kupuje Čína s Ruskom je smutné, ba nechutné. Za to, aký armagedon vládne vo Venezuele ale skutočne môžu jedine Chávez s Madurom.

  • givicz
    00:17 29.08.2018

    dusan s Venezuelou je to daleko složitější hraje se o to kdo tam to Eldorádo ovládne proto ty sankce USA...

    Bájné Eldorádo, město překypující zlatem a hojností, hledali a nenašli ani nejlepší emisaři koloniální éry. P o pokladu ukrytém na území dnešní Venezuely toužilo britské a španělské království a životy kvůli n ěmu ztráceli i Němci a Francouzi. Nehledali přitom na špatném místě. Venezuela, pomyslné Eldorádo, je kolbištěm mocností i dnes. Tekuté zlato, o které se hraje, je ropa a pod hojností se neskrývá nic jiného než ekonomický a politický vliv v někdejších koloniích Latinské Ameriky. O ten přicházejí USA, pro které byla tato oblast až donedávna zadním dvorkem, kde si mohou dělat, co chtějí. Na scénu se naopak dere Čína a v pozadí číhá i Rusko.
    Krizová situace však vyhovuje Rusku. Státní Rosňeft půjčil venezuelskému ropnému molochu PDVSA minimálně 1,5 miliardy dolarů. Za ně PDVSA ručí svým podílem v americké petrochemické společnosti Citgo. Ta mimo jiné kontroluje klíčovou infrastrukturu asi v polovině amerických států. Hrozí, že Venezuelané půjčku nesplatí a Rusové tak získají podíl v americké strategické firmě. To už by asi bylo moc i na Američany. Možnosti, které mají, jsou však zjevně omezené. Madurův režim totiž asi přímo dotovat nebudou. Pořád zde však ještě je štědrá čínská ruka. Až to vypadá, že po bájném venezuelském Eldorádu mocnosti touží stále stejně jako v minulosti.
    Zdroj: https://ekonomika.idnes.cz/kom...

    Čína půjčí Venezuele přes pět miliard na zvýšení těžby ropy
    https://zpravy.aktualne.cz/eko...

    Co se týče cen ropy v době krize tak tě upozorňuji, že byly vyšší než jsou dnes..
    https://www.kurzy.cz/komodity/...

    Jinak už jsem to zde psal .. Rusko je si vědomo závislosti na těžbě surovin a proto se s tím snaží něco dělat.. viz třeba projekty nových civilních letadel a leteckých motorů.. což je hi - tech...

  • dusan
    23:52 28.08.2018

    givicz

    Venezuela má totálne neschopnú vládu, ktorá je pre sankcie pre to kam to dotiahla ... dávať vinu Amíkom, že Venezuela hladuje a nemá lieky je smiešne. Stále vyváža ropu ....

    Súvis s Ruskom to však má. Venezuela síce nakupovala veľa ruských zbraní, ale zväčša na úvery ... na ktoré môžu Rusi zabudnúť ...

    A problémy Ruska nie sú primárne o sankciách, ale o páde cien ropy, resp. o zaostalej ruskej ekonomike postavenej na surovinách. Treba dodať, že Rusko malo veľké šťastie, že je vo svete konkjuktúra .... inak by to s nimi dopadlo omnoho horšie ...

    Kríza raz príde, ale pokým problémy Ruska ostatný svet veľmi nezaujímajú .. lebo je to pomerne malá ekonomika, tak naše problémy budú i ruské problémy ... minimálne v cenách surovín, lebo v krízach sú nižšie spotreby.

  • givicz
    23:36 28.08.2018

    major v podstatě tvoje čísla potvrzují co psal cernakus... uvědom si, že Rusko je pod sankcema již 4 roky, kdy ještě to jejich HDP je děleno s indiánama na sibiři a mohamedánama na kavkaze... do Ukrajiny západ sype horem spodem a ty dluhy se budou muset také někdy platit (předpokládám, že to nesplatí nikdy).. navíc může přijít další ekonomická krize, která ty čísla může rapidně změnit viz v Evropě zadlužené Řecko, Itálie , Španělsko to může být pro euro dost velký problém a postihne to i nás co Eurem neplatíme..

    PavolIR ta Venezuela je pod brutálníma sankcema USA, vsadím boty, že kdyby byly podobné sankce uvaleny na ČR tak naše hospodářství končí také...

    Spojené státy uvalily přísné sankce proti diktatuře ve Venezuele
    https://zpravy.idnes.cz/usa-ve...

  • major
    23:13 28.08.2018

    givicz:

    Keď už porovnávaš HDP na hlavu, tak použi rovnaké jednotky. Ak vezmeme paritu kúpnej sily a tzv. medzinárodný dolár, tak pre r. 2017 (zdroj MMF):

    Rusko: 27 834
    Ukrajina: 8 713

    USA: 59 501
    Nemecko: 50 425
    Česko: 35 512
    Slovensko: 33 025

    Áno, Ukrajina je na tom zle (v Európe je na tom horšie len Moldavsko, dokonca aj Kosovo je v tomto ukazovateli lepšie), ale nie je to 10x menej, než má Rusko.

    (Mimochodom podľa MMF sa na úroveň Ruska dotiahne v roku 2022 Rumunsko. Na úroveň Ruska v roku 2022.)

    Ďalšia vec je údajný trvajúci tragický prepad životnej úrovne na Ukrajine:

    Faktom je, že momentálne má Ukrajina HDP na hlavu najvyšší v histórii. Pokles po roku 2014 o 8,5% je zmazaný. (Inak podobným výkyvom po r. 2013 si prešlo aj Rusko - o 5,7%.). Takže kedy sa Ukrajina dostane na úroveň "zlatého" Janukovyča? Už sa tak stalo.

    https://data.worldbank.org/ind...

    Neviem aký vplyv na pokles HDP na hlavu mal Majdan, viem si ale predstaviť, že masívny vplyv mohla mať napr. neplánovaná obrana územia pred ruskou agresiou...

    Dlh verejných financií:

    Podľa Svetovej banky v r. 2017: 72,3% HDP.

    Zrejme si myslel zahraničný dlh - ten je tých 104%. No aj ten od r. 2015 klesol zo 131,5%. Mimochodom, ČR má zahraničný dlh 92% HDP.

  • givicz
    23:11 28.08.2018

    dusan a proto bude zřejmě podle preferencí (ikdyž Zeman říká, že jim zásadně nevěří) tato plynová královna nastávající prezidentkou Ukrajiny no potěš koště .. :)

    Clanek co se týče té Afriky tak to vypadá, že ji budem mít brzo napakovanou v Evropě s výjimkou bílých farmářů ti z JAR utečou do Ruska .... až na 15 000 Jihoafrických bílých farmářů (křesťanů) se chystá emigrovat do Ruska.
    https://www.youtube.com/watch?...

    Jihoafrická vláda začala proces vyvlastňování půdy od bílých farmářů.
    https://www.lidovky.cz/nechtel...

  • fenri
    23:02 28.08.2018

    Ukrajina platila tržní ceny plynu, jako všichni ostatní? Ale no tak. Jak Rusko okrádalo Ukrajinu? Tím, že jí dávalo levně plyn? Tím že kupovalo její dluhopisy, které pak UA odmítla proplatit?
    A že si to rozkradla partička kolem Tymošenkové a spol.? No, to je snad problém UA, ne Ruska.

    Mimochodem k tomu bohatství: všichni tu žijete v představě, že jim to tam leží pod nosem a stačí to sebrat. nebo že jim to cáká z písku pár kilometrů od přístavu, jako v Zálivu. Omyl. Velkou část toho bohatství musí těžit, vyhledávat a zpracovávat v tak drsných podmínkách, že by Čech nebo Slovák nevystrčil ani nos, natož aby v tom denně dělal. Nemají to zadarmo.
    Celý svět nemůže být živý z Facebooků a parfémů.
    Mimochodem trochu se situace v Rusku dramatizuje a "přikrášluje do černa". Mrkněte se na tabulky GDP PPP. Žádná strašná katastrofa se nekoná, a to tu máme propad cen ropy a slavné sankce.

  • dusan
    22:45 28.08.2018

    fenri

    Rusko na Ukrajinu nič "nesypalo" ...

    Naopak spolu s ukrajinskými oligarchami Ukrajinu okrádalo. Napríklad tým, že si dohodli vysoké ceny plynu. Zarobili ruskí i ukrajinskí oligarchovia (mimochodom i Timošenková) a dlhy ostali na krku štátu, lebo Ukrajinci ich cez regulované ceny neplatili.
    Tak ako sa dnes Putin naťahoval s Bieloruskom, tak sa naťahoval s Ukrajinou. Za všetko museli domáci zaplatiť, nie vždy peniazmi - politickým vplyvom, kontrolou vybraných podnikov. Rozprávky, že Rusko niekde niečo "sype" si nechajte pre iných. Nakoniec fakty hovoria jasne - kto sa orientuje na západ - bohatne ... kto nie ... samá žobrota.

    Clanek

    Súhlasím, že Rusko disponuje veľkým bohatstvom ... s našimi krajinami neporovnateľným ... akurát je životnou úrovňou za nami....mimochodom také zdravotníctvo v Rusku funguje zúfalo - myslím samozrejme pre normálnych ľudí.

  • PavolR
    22:31 28.08.2018

    Jara:
    A čo je im, prosím Vás, to nerastné bohatstvo platné? Alebo čo je nerastné bohatstvo platné povedzme Venezuelčanom? Ako jasné, niekto sa aj na tom dokáže nahrabať a ak je štát dostatočne šikovný, ale to zrovna Ruský štát nikdy moc nebol.
    Na dôvažok ležia ohromné množstvá nerastného bohatstva Ruska kdekade v divočine, kde sa k nemu zatiaľ nedá dostať bez veľkých investícií do infraštruktúry, ale hlavne bez dostatku ľudí, ktorí všetko okolo zabezpečia. Už nemajú gulag, ktorý by im zabezpečil dostatok pracovných síl ...

    Husita:
    Dnešný stav je naopak práve dôsledkom toho, že im víťazi dostatočne nepomohli. Keď Gorbačov v Londýne žiadal mocnosti o finančnú pomoc na ozdravenie sovietskeho hospodárstva, nedali mu ich. Povedal by som, že mocnosti rozmýšľali podobne ako vy. Rovnako ako v prípade Nemcov po prvej svetovej. A malo to úplne rovnaký následok - ubiedení, ponížení a nahnevaní Rusi si našli niekoho, kto im nasľuboval, že budú znova mocní, že dôjde k náprave ich krívd, at´d. a už to frčí. Rovnako ako v prípade Nemcov bude stáť víťazstvo v obnovenom konflikte omnoho viac, ako keby sa vtedy Gorbačovovi tie peniaze dali, nuž ale kto sa nie je schopný poučiť zo svojich chýb, je nútený ich zopakovať.

  • Clanek
    22:24 28.08.2018

    palo satko:
    Dusan co bluznis? Kde sme zbohatli? Fabriky, banky patria cudzincom a nase su len dlhy a praca za polovicnu mzdu. A aku to mame armadu? Ved ani jednu rusku diviziu by sme sami neboli schpny porazit. Takze zapadna cesta Ukrajiny dopadne rovnako = nesvojpravnost a dlhy.

    O jakych fabrikach to mluvite? Fabriky patrili malokteremu slovakovi i v historii, treba behem prvni republiky (i na Slovensku stejne jako v CR platilo ze tou eknomicky silnejsi skupinou nebyl etnicky slovak ale slovensky Nemec / Zid atd.). Roky 1948-1989 nema smysl resit, to byla kradez pekne po bolsevicku (a uranove doly, a politicke procesy a jine perlicky te doby), takze znovu nic. No a po revoluci nastal vyprodej nebo vraceni puvodnim majitelum, kteri ale po 40 letech plundrovani a s obrovskym vnitrnim dluhem stejne nemeli na volnem trhu sanci, aspon vetsina ne. Takze privatizace a alespon neco se povedlo zachranit. Tolik k tomu popularnimu "nic neni nase".
    A ted jeste k popularnejsimu "delame za polovic", inu, tak to byva kdyz nic jine nez bouchat auta podle toho jak je Nemec / Korejec nakresli neumime. Furt na tom ale nejsme tak zle jak by se z porovnani mezd mohlo zdat. Nemec sice vydela 3x tolik, ale naklady ma vyssi taky. Nakonec je bohatsi o 0,5 az 1,0 a to po 40 letech stradani neni zas tak spatne cislo. Je to sakra lepsi cislo nez jak to vypadalo pred treba 30 lety.

  • Clanek
    22:17 28.08.2018

    Jara:
    Rusko disponuje jedním z největších bohatství na světě a to myslím to opravdové hmatatelné, ne to naše imaginární podložené bankovními účty a dluhopisy ..... tak to prostě je ;)

    Ano, to ma Rusko spolecne s velkou casti Afriky. A stejne jako v Africe ten dar umi pretavit ve skutecne bohatstvi a prosperitu sveho obyvatelstva. Teda, pockat...
    Ja radeji zustanu soucasti toho celku s imaginarnimi bankovnimi ucty a dluhopisy...
    ... a fungujicim zdravotnictvim, skolstvim, infrastrukturou atd. ;)

  • givicz
    21:51 28.08.2018

    dusan ty si fakt myslíš, že po majdanu co tam byla v Kievě ta sebranka by je nechala dělat nějaké referendum o nezávislosti na Ukrajině ???... to snad ne.. už Janukovič se dohodl s představiteli EU a opozicí o konání předčasných voleb a stejně tu dohodu nedodrželi...

    Stejně tak je nulová ochota bojovat Ukrajiců proti Rusům na východě... mobilizace do Ukrajinské armády to jasně ukázaly...

    pokud vím tak čečenci bojovali na obou stranách akorát na té Ukrajinské straně to byla větší verbež, která se mstila, že byla vypakována z Čečenska..

    Jinak už podle toho nového zákona nějakého oligarchu odsoudili ??? nebo vrátil nějaký ukradený majetek ??? někde jsem četl, že Porošenko už stěhuje majetek do Španělska jelikož očekává, že po nadcházejících volbách se bude pakovat...

  • fenri
    21:47 28.08.2018

    Jejda ty silácké řeči, jak Rusko užuž reje držkou v zemi a Rusáci žerou hlínu, zatímco Ukrajina bude co nevidět druhé Švýcarsko mně fakt baví. Západ do UA sice sype, ale má to stejný efekt, jako když tam sypali Rusové. Vůbec žádný. UA je na tom mizerně a hůř, než před Majdanem.
    Proložte si křivky HDP Ruska a UA za posledních pár let. Pak si k tomu hoďte dluhy. Jejda, co? UA jde dolů navzdory podpoře západu. Rusko celkem nerušeně stagnuje navzdory sankcím, resp. celkem se z nich už zmátořilo a "udělalo se pro sebe" (ach, ta zlá číslíčka...). Je méně provázané a tedy závislé (což je dost drahá sranda), než kdy dříve.
    Východní Evropa a Krym není pro Rusko totéž. Východní Evropa bylo takové, řekněme, léno, asi jako Kraňsko pro Přemysla, zatímco Krym je pro ně prostě součást Ruska a místo, odkud vzešlo do Ruska pravoslaví. Byl tu pokřtěn svatý Vladimír a už v 10. století dobyl krymský Cherson.

  • dusan
    21:35 28.08.2018

    givicz

    Zbytočné starosti, kde Porošenko dá miliardy. Ukrajina totiž schválila zrejme najlepší zákon na preukazovanie majetku verejných funkcionárov na svete a zoznam majetku vzbudil na Ukrajine veľký poprask. Mimochodom v čom čase Rusko zakázalo zverejňovať majetok papalášov ... asi rozdiel, že ? : )

    Viem celkom presne aká bola ochota bojovať Rusov proti Ukrajincom –- NULOVÁ.

    Preto tam museli ruské špeciálne jednotky nabehnúť obsadiť úrady ... a zasa nič ... až potom čo tam Rusi navozilo stovky kadyrových Čečencov sa im podarilo rozpútať vojnu.

    A ako mali urobiť referendum ?... no tak ako sa robí v civilizovaných krajinách, aby hlasovali len miestni a za dozoru nezávislých pozorovateľov.

  • strikehawk
    21:31 28.08.2018

    Husita

    Primitivove tvého typu s inteligenci v pásmu mírne debility tady fakt chyběli. Doteď jsem považoval za místní stoku tvého ideového souznitele BarryGold ale ty ses sám pasoval na nepřekonatelného blba

    Rusové měli svoje expanzivní období stejně jako jiné národy v euroamerickem civilizačním okruhu.....nynější Rusko má ale výrazně defenzivní doktrínu. Další komentář k tvému příspěvku je ztráta času

    K prehlidce asi tolik : prezentovat 27 let po rozpadu SSSR odhadem 95% techniky pocházející ze sovětských dob z nich drtivá většina se nedočkali žádné výrazne modernizace je tristní......až se divím ze to současné ukrajinské zkorumpovane verchusce není blbé....
    Pikantní je ze drtivá většina té sofistikovanejsi výzbroje pochází ze závodů které sídlí na území Ruska

  • givicz
    21:17 28.08.2018

    Starlight tak jasně jdou z daňového ráje na západě kvůli sankcím do daňového ráje v Rusku, které se tam v současné době vytvářejí a do nich USA nedosáhnou. Moskva vytvořila dva zvláštní administrativní regiony, kde společnosti neplatí žádnou daň ze zisku pocházejícího z dividend...

    dusan a jak to měli udělat jinak ?? na Krymu v tu dobu bylo cca 25000 Ukrajinských vojáků (ikdyž tito potom kromě 6000 přešli dobrovolně do ruských ozbrojených sil) prostě je zablokovali v kasárnách a hotovo.. referendum potom prošlo v klidu ..... jaká myslíš, že je ochota bojovat Ukrajinců proti Rusům ??? samozřejmě v západní části Ukrajiny možná ale u středu a východu silně pochybuji....

    Jinak být tebou tak se starám kam ulívá peníze Porošenko a okolí ... :) já ti dal odkaz jak druhý největší výrobce hliníku stěhuje kvůli sankcím přesunutí firmy do Ruska ...

  • Jara
    21:05 28.08.2018

    Husita
    Rusko disponuje jedním z největších bohatství na světě a to myslím to opravdové hmatatelné, ne to naše imaginární podložené bankovními účty a dluhopisy ..... tak to prostě je ;)

  • Starlight
    21:03 28.08.2018

    @givicz

    S tím Jersey se moc neraduj. Stejně jako autor toho článku propadáš ze znalostí o Evropě. Ostrov Jersey není součást Velké Británie (Spojeného království Velké Británie a Severního Irska) ani EU. Je to taková historická anomálie, které se změnila na daňový ráj mimo VB a EU. Takže žádná škoda.

  • dusan
    20:49 28.08.2018

    palo satko

    SME BOHATÍ. Ja viem, že naša mentalita je taká, že treba stále vyplakávať a sťažovať sa, ale realita nepustí, patríme do tej bohatšej časti svet - čo samozrejme neznamená, že všetci - tak to nie je nikde.
    Armádu máme takú akú sme budovali, nebolo vôla a tak mám čo máme. V peniazoch problém nebol.

    givicz

    Rusi urobili absurdnú chybu, že spackali to referendum. Že domáci budú zväčša za bolo jasné, ale Rusi z toho urobili úplnú frašku. Nie, že by to malo zásadný význam, ale dojem mohol byť lepší. Ja nepripúšťam, ja viem, že domáci chceli ísť do Ruska, ale zas sú naivné predstavy, že kto je proruský na Kryme, automaticky ide bojovať proti Ukrajincom. Prví zajatí domáci skutoční povstalci v Donbase to povedali jasne, "nemali sme z čoho žiť a tu nám dali 200 dolárov" .... keby mi tých chudákov nebolo ľúto tak by sa skôr hodilo označenie žoldák ....ale tí "praví" žoldáci sú platení inak.

    Čo sa týka vývozu kapitálu z Ruska ... nemusíte chodiť ďaleko, "utláčaní" Rusi sú v Karlových Varoch ako doma, samé luxusné obchody, že by matriošky u Vás tak dobre išli na odbyt ? : ) ... dúfam, že nemusím spomínať, že toto je mesto je len slabým odvarom miliardových investícií "nových Rusov" do podnikov a nehnuteľností všade vo svete.

  • Husita
    20:41 28.08.2018

    BarryGold : Neznal jsem nikoho, kdo by si v osmdesátých letech myslel, že Rusové někdy pustí východní Evropu. Když nejsou peníze, jde všechno. A na tom, aby Rusko peníze nemělo, se pracuje. Ale chce to čas.

    Přesně tak. Rusko je třeba nechat ekonomicky padnout na kolena až z toho rusáci budou rejt držkou v bahně a žrát hlínu. To je opravdu jediný způsob, jak ten agresivní xindl civilizovat. Jakmile se rusáci jen trochu postaví na nohy, okamžitě začnou řinčet zbraněmi do okolí, kde koho ohrožovat a samozřejmě přitom neopomenou zdůraznit, že jsou jaderná velmoc.

    Po konci studené války Západ podal rusákům pomocnou ruku, jak ekonomicky, tak i vojensky. Bohužel se to ukázalo jako chyba. Pro větší bezpečnost světa je nejlepší chudé, zaostalé, rozprodané rusko.

  • givicz
    20:08 28.08.2018

    dusan nevím kam na to chodíte nicméně již alespoň připouštíte, že domácí ve velké většině chtěli jít na Krymu do Ruska, kdy tak v podstatě potvrzujete, že to referendum z té doby v podstatě odráželo náladu ve společnosti... Rusko chce z Krymu udělat výstavní skříň proto se tam investuje jako nikdy.. nové silnice, elektrárny, letiště, krymský most .. jen tak mimochodem již na něj začínají pokládat kolejnice tzn. po zprovoznění železniční tratě se zásobování ještě zlepší...
    https://www.youtube.com/watch?...

    Co se týče vaší informace cituji " Ruskí oligarchovia vyvážajú miliardy dolárov z Ruska"

    tak mám pro vás novou zprávu :)
    17. srpna 2018
    Světová dvojka ve výrobě hliníku se chce odstěhovat z Británie, kvůli sankcím USA se vrací do Ruska

    Více na https://www.e15.cz/byznys/prum...

    Představenstvo ruské společnosti Rusal schválilo přesun firemního sídla z britského Jersey do Ruska. Druhý největší výrobce hliníku na světě, na kterého doléhají americké sankce proti Rusku, chce využít nových zvláštních daňových výhod.

    Záměr přestěhovat se do Ruska ve čtvrtek oznámila i ruská energetická firma En+ Group. Hlavním akcionářem obou společností, které jsou na sankčním seznamu Spojených států, je ruský oligarcha Oleg Děripaska.

Stránka 1 z 3