Ukrajinský bitevní vrtulník SM232

Foto: Koncept ukrajinského bitevního vrtulníku SM232; větší foto / Jumik
Koncept ukrajinského bitevního vrtulníku SM232; větší foto / Jumik

Ukrajina v nejbližších měsících a letech hodlá investovat značné prostředky do vybavení své armády. Ukrajinský vojenský průmysl chce přirozeně značnou část investic získat pro sebe a proto v poslední době přichází s novými zbrojními projekty. Příkladem nechť je firma Jumik, která nabízí koncept lehkého bojového vrtulníku SM232 odvozeného od sovětského typu Mil Mi-2.

Sovětský lehký víceúčelový vrtulník Mi-2 se poprvé vznesl do vzduchu již v roce 1961. Do roku 1998, kdy byla výroba ukončena, bylo vyprodukováno celkem 5497 kusů a vrtulník Mi-2 se tak řadí k nejúspěšnějším vrtulníkovým konstrukcím. Dlužno podotknout, že vývoj Mi-2 probíhal v Sovětském svazu, ale výroba v Polsku.

Vrtulník se již nevyrábí, ale ve světě stále léta stovky vrtulníků Mi-2 nejrůznějších verzí, které lze velmi levně pořídit. V ukrajinském letectvu například najdeme sedm modernizovaných vrtulníků Mi-2MSB2 s dvojicí ukrajinských motorů Al-450M o výkonu 2×346 kW (2×456 koní).

Ukrajinská armáda dokonce plánovala (případně stále plánuje) rozsáhle znovuzavedení modernizovaných vrtulníků Mi-2MSB2 zpět do výzbroje. Ukrajinská firma Motor Sič nabízí ukrajinskému letectvu modernizovaný Mi-2MSB2 za 9 milionů dolarů. Avšak současný stav programu či výhledy do budoucna nejsou známe.

Další ukrajinská firma Jumik nyní dokonce pracuje na projektu bitevní verze vrtulníků Mi-2 označovanou jako SM232. Připomeňme, že nejde o první bitevní modifikaci Mi-2. V Polsku například vznikla v roce 1984 modifikace Mi-2URP-G, dosud nejmohutněji vyzbrojený stroj rodiny Mi-2.

Foto: Mi-2URP-G; vÄ›tší foto / Pibwl, CC BY-SA 3.0 Mi-2URP-G; větší foto / Pibwl, CC BY-SA 3.0

Vrtulník Mi-2URP-G byl vybaven 23mm kanónem NS-23, čtyřmi protitankovými řízenými střelami 9M14 Maljutka, čtyřmi raketami protiletadlového raketového kompletu 9M32 Strela-2 a dvěma kulomety PK.

Ukrajinská SM232 však posunuje bitevní schopnosti Mi-2 ještě dále. Srdcem SM232 je dvojice původních, ale modernizovaných motorů GTD350SM o výkonu 2×335 kW (2×450 koní). Případně lze uvažovat o modernizovaných motorech Al-450M ukrajinské značky Motor Sič.

Maximální startovací hmotnost je 3500 kg, z toho 1000 kg připadá na užitečné zatížení. SM232 je kromě pilotů (případně pilota) a výzbroje schopen pojmout také čtyřčlenný výsadek.

Hlavním konstrukčním zásahem jsou boční kompozitní křídla pro zavěšení zbraňových systémů. Na levé straně je vedle kabiny umístěn rychlopalný 30mm kanón Gš-30.

Vrtulník získal nový kompozitní třílistý rotor a vyrovnávací kompozitní dvoulistý rotor. Kritické části vrtulníku, včetně prostoru posádky chrání lehké kompozitní pancéřování.

Foto: Na trhu lze koupit Mi-2 různých verzích. Základní samonosnou konstrukci lze využít ke stavbÄ› prakticky nového vrtulníku. /  Jumik Na trhu lze koupit Mi-2 různých verzí. Základní samonosnou ocelovou konstrukci lze využít ke stavbě prakticky nového vrtulníku. / Jumik

Na čtyři závěsné body pod křídla lze zavěsit řízené střely 9M114 Šturm-W, 9M120 Ataka-M, Hermes-A, neřízené střely nebo klasické pumy od 50 do 200 kg. Pro vlastní obranu slouží střely vzduch-vzduch R-60M nebo Igla-W.

Samozřejmostí je moderní avionika. Hlavními senzory SM232 je elektro-optické pozorovací (denní/infračervená kamera) a zaměřovací (laserový dálkoměr a značkovač) pouzdro a povětrnostní radar umožňující létat ve ztížených meteorologických podmínkách. Vrtulník dostal také moderní „skleněný kokpit".

S plnými nádržemi (1000 litrů) doletí SM232 na vzdálenost 700 km, průměrnou cestovní rychlostí 220 km/h (max 240 km/h). Maximální dostup je 4000 metrů.

Zatím není vůbec jisté, zda SM232 zaujme ukrajinskou armádu. Jedno ale jisté je - na poli bitevních vrtulníků Ukrajině moc možností nezbývá. Na západní stroje Ukrajina nemá peníze a nákup ruských bitevních strojů, případně pořízení náhradních dílů, je v současné době absolutně politicky neprůchodné.

Zdroj: Ukraine Industrial

Nahlásit chybu v článku


Související články

Armáda ČR uvažuje o nákupu bitevních vrtulníků

Během včerejší tiskové konference ministr obrany ČR Martin Stropnický shrnul významné milníky ...

BMP-64: Ukrajina vyvíjí nové bojové vozidlo pěchoty

Ukrajinská firma Ukroboronprom obnovila vývoj těžkého bojového vozidla pěchoty BMP-64 vycházejícího ...

AgustaWestland nabízí Slovensku vrtulníky AW139M

Předminulý týden americká firma Sikorsky nabídla Slovensku vrtulníky UH-60 Black Hawk. Několik dní ...

HH-60W Combat Rescue Helicopter

Americké letectvo (U.S. Air Force) již netrpělivě vyhlíží nový bojový záchranářský vrtulník HH-60W ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • hovorka11
    20:32 05.02.2015

    Mám pocit, že ty vrtulníky nebude pro koho stavět. Vojensky mají minimální význam. Mi 2 nedokáže používat účinné rychlopalné kanóny. které tak malý vrtulník rozhodí. Nevěřím, že ...Zobrazit celý příspěvek

    Mám pocit, že ty vrtulníky nebude pro koho stavět. Vojensky mají minimální význam.
    Mi 2 nedokáže používat účinné rychlopalné kanóny. které tak malý vrtulník rozhodí.
    Nevěřím, že v této situaci to má jakýkoliv smysl.
    Na ruském území je nyní 2,5 milionu Ukrajinců, včetně 1,2 milionu mužů, na něž se vztahuje mobilizace. Za minulý týden jich do Ruska přijelo dalších 20 tisíc.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    11:43 29.01.2015

    Co vím, tak o použití taktických jaderných zbraní na letišti hovořil Heletej. U té Točky se o tom spekulovalo chvíli, ale nejsem si jistý, že ze strany oficiálních UA zdrojů. Fakt ...Zobrazit celý příspěvek

    Co vím, tak o použití taktických jaderných zbraní na letišti hovořil Heletej. U té Točky se o tom spekulovalo chvíli, ale nejsem si jistý, že ze strany oficiálních UA zdrojů. Fakt nevím. Tu UA haluz jsem zaregistroval na letišti. OT.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    11:27 29.01.2015

    fenri

    Nebyla to náhodou ta továrna, při které UA sdělila, že Rusko provedlo jaderný útok? Pak se teda vysvětlilo, že ji Ukrajinci odpálili Točkami...

    fenri

    Nebyla to náhodou ta továrna, při které UA sdělila, že Rusko provedlo jaderný útok? Pak se teda vysvětlilo, že ji Ukrajinci odpálili Točkami...

  • semtam
    11:20 29.01.2015

    Antonov má docela průšvih. Jediný co po rozpadu SSSR vyprodukoval je AN-140 a AN-70, který je vyvinut ve spolupráci s Ruskem. Pokud UA neukončí vojenské embargo proti Rusku má toto ...Zobrazit celý příspěvek

    Antonov má docela průšvih. Jediný co po rozpadu SSSR vyprodukoval je AN-140 a AN-70, který je vyvinut ve spolupráci s Ruskem. Pokud UA neukončí vojenské embargo proti Rusku má toto letadlo pramalou šanci na úspěch. Potencionální zákazník by mohla být Čína (pro kopčení know-how, jak jinak). Otázkou je, zda by to Ukrajině dovolili její věřitelé, aby Čína nebyla zase o krok na před. Vzpomeňme na naši Tamaru...
    Osud AN-70, pokud se vztahy nezlepší bude asi zpečetěn. Navíc pro konkurenci jako je A400M bude lepší, když na trhu bude o významného soupeře méně.
    Antonov přinejlepším bude výrobce regionálních letadel a při troše štěstí a to píšu s velkým optimismem, někdo projeví zájem o jeho náklaďáky typu Ruslan. Spíš se obávám, že tuto firmu pohřbí tupost politiků.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    11:05 29.01.2015

    Ale vždyť já to nijak nezpochybňuji. Jen jsem napsal, že v situaci, kdy se ukrajincům fakt nedaří vyrábět ani jednoduché věci v rozumné kvalitě, měli by se soustředit na základní ...Zobrazit celý příspěvek

    Ale vždyť já to nijak nezpochybňuji. Jen jsem napsal, že v situaci, kdy se ukrajincům fakt nedaří vyrábět ani jednoduché věci v rozumné kvalitě, měli by se soustředit na základní technologie, místo fantasmagorií o strojích, jejichž reálná hodnota je krajně pochybná a u kterých lze pochybovat, že je smysluplně dotáhnou.
    Nenapsal jsem, že Sič je jediný UA vojensko-průmyslový subjekt. Napsal jsem, že je jediný, který je reálně na špici a nebo se těsně kolem ní motá. Ale to jsem sáhl Jurovi na Banderu ;-)
    Mimochodem velikánská munička je mj. v povstaleckém Lugansku. Dělají(li?) tam mj. 5.45x39, což je teď asi hlavní spotřební materiál na UA. Klidně pro dobro UA doplním, že mj. vyrábějí lodní převodovky. Případná absence jejich dodávek bude Rusy taky problém. Nepochybně ho nějak vyřeší a stranou, která prohraje budou pro změnu obyčejní Ukrajinci, ale to my tu nerosekneme.Skrýt celý příspěvek

  • Todomatch
    10:53 29.01.2015

    to fenri: Na Ukrajině je hodně zbrojovek. Třeba Južmaš - vždyť ten vyráběl hlavice do největších ruských jadrných raket. Jeho stránky www.yuzhmash.com... ale nejedou. 200 km odtud je ...Zobrazit celý příspěvek

    to fenri: Na Ukrajině je hodně zbrojovek. Třeba Južmaš - vždyť ten vyráběl hlavice do největších ruských jadrných raket. Jeho stránky www.yuzhmash.com... ale nejedou. 200 km odtud je Kramatorsk a 256 km Doněck, což už jsou oblasti kde operují Moskvou podporovaní separatisté, takže tam třeba nejede web, kdo ví? Zbrojní průmysl na Ukrajině rouhodně je. Koneckonců konstrukční kanceláč Antonov je taky docela známá ne?Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    10:41 29.01.2015

    liberal shark Promiňte, nějak jsem přehlídnul ten off-topic. Jinak souhlas s nasazením bitevních vrtulníků. U tohoto stroje se spíš nabízí univerzálnost, než "pouhá" bitevní ...Zobrazit celý příspěvek

    liberal shark

    Promiňte, nějak jsem přehlídnul ten off-topic. Jinak souhlas s nasazením bitevních vrtulníků. U tohoto stroje se spíš nabízí univerzálnost, než "pouhá" bitevní verze.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    10:23 29.01.2015

    liberal shark Popsal jsem jen technickou část věci. Nemusel jste na mne vychrlit neúplnou chronologii konfliktu s nejasným vývojem. Dodržme prosím přání admina. Na tyto anabáze ...Zobrazit celý příspěvek

    liberal shark

    Popsal jsem jen technickou část věci. Nemusel jste na mne vychrlit neúplnou chronologii konfliktu s nejasným vývojem. Dodržme prosím přání admina. Na tyto anabáze bude snad určitě vhodnější článek. A nebojte pokud tu budu přítomen rád se s Vámi informačně podělím.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    10:11 29.01.2015

    To Jura99: mohl byste nějak věcně vyvrátit, co jsem napsal o BTR? Pokud ne, tak si nechte svoje hloupé dojmy a ataky. Ano, k Ukrajinské technice mám despekt, protože kromě motorů ...Zobrazit celý příspěvek

    To Jura99: mohl byste nějak věcně vyvrátit, co jsem napsal o BTR? Pokud ne, tak si nechte svoje hloupé dojmy a ataky.
    Ano, k Ukrajinské technice mám despekt, protože kromě motorů ze Siče jsem ještě neviděl nic zásadního, co by se jim povedlo. Ani to potrubí, co je živilo si nejsou schopni udržovat.
    Díly na Satany Rusové už nepotřebují, resp. čtvrt století stará střela není perspektivou, se kterou počítají. Sič s nimi zatím obchoduje a troufnu si říct, že těch pár lidí co v Siči něco umí Rusové snadno přetáhnou ke Klimovovi. Snad nikdo nevěří, že v momentě, kdy Sič přestane dodávat, že se uzemní ruské vrtulníkové letectvo.
    Za fatálně špatnou kvalitu BTR-4 Rusové jistě nemohou, stejně jako nemohou za to, že Ukrajinci nejsou schopni kvalitně vyrobit ani 40 let starý sovětský transportér. Pokud jste četl v ATM, tak státy, jež odebíraly BTR-3 nebyly nespokojeny s koncepcí (tu jistě znaly, než to koupili), ale s KVALITOU PROVEDENÍ, zejm. svarů a faktu, že ukrajinští odborníci při instalaci výkonějšího motoru použili původní chlazení, které to jaksi nezvládalo. Argumentovat tím, že Ukrajinci dělají dobrou techniku a za vadné svary mohou arabští zákazníci je dost úchylné. BTR-4 se jim hodí, ono se jim hodí dokoliv. Což neznamená, že jsou to nejsou šmejdy, které odmítali i Iráčané tak zoufale, že lodi, jež vezla druhou várku této kvality zabránili přistát. No a kvalitách BTR-4 se lze často přesvědčovat na Donbase. Poté, co se s nimi Pietro vyfotí, končí jako halda šrotu někde před Horlivkou či Avdějevkou.
    Co se týče Antonova - po smrti rusa Antonova už hoši nic do kupy nedali (byť uznávám, že An-70 bylo perspektivní letadlo, pokud by ho dotáhli do konce a pokud by ho kvalitně vyráběli) a naše armáda na Ukrajincích závislá v dopravě není. V AČR už Antonovy nejsou a občasné velké transporty do Afghánistánu tahala převážně ruská Volga-Dněpr. S letadli vyrobenými v SSSR ;-)
    Jestli je lepší T-84 nebo T-90 je krajně diskutabilní. Navíc jedna věc jsou papírové parametry, druhá kvalita provedení. Zase ty ukrajinské svary... Nicméně pokud projedete odborná fora, panuje přesvědčení, že aktuální T-90 stojí nad aktuálními T-84.Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    09:28 29.01.2015

    to semtam On ten konflikt postupně gradoval v čase. Začalo to nepodepsáním smlouvy s EU, pak pokojné demonstrace na Majdanu, pak pouliční násilí, pak ostřelovači (dodnes neznámí), ...Zobrazit celý příspěvek

    to semtam
    On ten konflikt postupně gradoval v čase. Začalo to nepodepsáním smlouvy s EU, pak pokojné demonstrace na Majdanu, pak pouliční násilí, pak ostřelovači (dodnes neznámí), pak vzpoura a vyhnání Janukovyče, pak nepokoje a obsazování ukrajinských úřadů (kým ?), pak okupace Krymu zelenými mužíky a jeho anexe RF, pak zásah pěší ukrajinské národní gardy, pak lehce ozbrojení opolčenci vedení speciálními silami a paramilitárními jednotkami rekreantů, pak nasazení letectva a těžkých zbraní UA, pak vytvoření no-fly zone rekreačními jednotkami PVO, pak zásah moderních rekreačních tankových a dělostřeleckých jednotek. Momentálně mají rekreanti zjevnou kvalitativní převahu nad UA a NG, opolčenci jsou asi jen pěší doplněk. Další vývoj: 1) UA si urychleně pořídí moderní výzbroj ze zahraničí a obnoví hranice, 2) rekreanti udrží status quo, 3) rekreanti dobudou celou Luhanskou a Doněckou oblast a dosáhnou pozemního spojení s Krymem. Vzhledem k probíhající ofenzivě rekreantů na Mariupol to vypadá na č.3. Otázka ovšem je, kdy se rekreantům ekonomicky zhroutí jejich cestovní kancelář. Omlouvám se za off-topic.

    Závěry diskuse ukazují, že použitelnost bitevních a ozbrojených vrtulníků na moderním bojišti je omezená až sporná. V tomto světle je dobré se vrátit i k debatě nad zavedením bojových vrtulníků do AČR. Bitevní vrtulníky jsou pekelně drahé a může je sundat kdejaký jouda s PLŘS, který může číhat v každém křoví. Proto je asi racionálnější zavádět levnější a hlavně univerzálnější ozbrojené vrtulníky. Jak už jsem psal - mohou v případě nutnosti posloužit jako vysoce mobilní záloha k likvidaci průniků nepřítele v hloubce naší sestavy, kde je pravděpodobnost výskytu nepřátel s PLŘS přijatelně nízká.Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    09:01 29.01.2015

    Je to něco jako militarizovaná Agusta na ukrajinský způsob. Ve finále může být schopnost i životnost na bojišti podobná, čili nejspíš nízká. Je to skutečně sázka do loterie, ...Zobrazit celý příspěvek

    Je to něco jako militarizovaná Agusta na ukrajinský způsob. Ve finále může být schopnost i životnost na bojišti podobná, čili nejspíš nízká. Je to skutečně sázka do loterie, nakoupit drahé stroje, která pak nepřítel "levně" sestřelí. Je vůbec otázka, jestli má bojová helikoptéra s lidskou posádkou nějakou perspektivní budoucnost. A držet ve stavu drahý stroj, který lze použít jen v některých typech války a některém typu terénu, je dost luxus. Jinak fenri, Váš despekt ke všemu ukrajinskému a naopak obdiv k ruskému je moc okatý. Na Ukrajině je mnoho podniků s vojenskou výrobou, kterou Rusové nutně potřebují a nemají ve svých podnicích rychlou náhradu. Kromě zmíněných vrtulníkových motorů jsou to např. komponenty mezikontinentálních raket Satan. Mimochodem ukrajinský Antonov, jistě znáte pověstná velkokapacitní letadla, na jejichž přepravních službách je závislá i AČR. Pokud jde např. o tanky, ukrajinský T-84 je nepochybně lehce lepší než ruský T-90. Článek v ATM o BTR jsem také četl, nevím jestli jsou Ukrajinci odpovědní za koncepčně chybnou konstrukci z dob SSSR, je to v neposlední řadě také i věc arabského zákazníka, že si ty stroje objednal, nakonec ale cena nejspíš kvalitě odpovídala a Irákem neodebrané stroje se dnes paradoxně Ukrajincům velmi hodí.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    08:31 29.01.2015

    oprava: měli jen denní zaměřovače.

    oprava: měli jen denní zaměřovače.

  • semtam
    08:26 29.01.2015

    liberal shark Ok, původ může být všelijaký a focené pomalu kdekoliv. Takže je to asi kontraproduktivní. Trochu mě zklamal Visinger, na kterého jste odkazoval. V jiném článku od ...Zobrazit celý příspěvek

    liberal shark

    Ok, původ může být všelijaký a focené pomalu kdekoliv. Takže je to asi kontraproduktivní. Trochu mě zklamal Visinger, na kterého jste odkazoval. V jiném článku od něj jsem četl, že mají i Pancir. To se docela sekl, protože ta fotka byla pořízena u Rostova... Pokud vezmem v potaz pravdivost fotky АРК-1 «Рысь» na UA, tak se s ním musí počítat až nyní. Důvod je prostý, pokud by měli tyto radary, UA by měla velké potíže již dávno. Navíc pozice na které se vede palba jsou půl roku zastřílené a velmi důležitá je i přehradná palba, kde jsou tyto radary již zbytečné. Navíc by UA nebyla schopna permanentního ostřelování pozic nepřátel.

    K bojovým vrtulníkům, válka na UA ukázala, že nízko letící stroje jsou snadným cílem pro hlavně i PLŘS a jejich dostupnost je všude po světě veliká. UA však není jen rovina, má Karpatskou oblast a tam by mohli mít bitevníky o něco větší šance. Ale si vzpomínám, když se v roce 1999 bombardovala ex Jugoslávie, tak se prý plánovala i pozemní operace na Kosovu. Vzhledem k hornatému terénu a početnému zastoupení PLŘS se i objevovali obavy, že by vrtulníky dostali hořkou zkušenost. AH-64 byly zamýšleny pouze pro použití v noci, protože srbské Strely neměli jen denní zaměřovače. Ale vzhledem k horskému terénu a tím pádem menším vzdálenostem by operátor Strely se mohl jen spolehnout na svůj sluch a následně střelu odpálit odhadovaným směrem. Hlavice již zařídí své.

    Někde jsem četl studii, kde nejvíc sestřelů PVO mají na kontě PLŘS. Bitevníky jsou dost dobrá zbraň, kde je velice řídká PVO. Kde jsou již hojně zastoupeny PLŘS a podobné systémy, tam jejich nasazení je hra na kočku a myš. Mi-24 se ukázali naposled třeba u dobití Doněckého letiště na začátku války. Kde opolčenci nepočítali s vzdušným útokem, protože bylo letiště nové a neměli při sobě PLŘS. Poté, když si uvědomili, že to UA myslí vážně si je vzali do bojů a výsledek je, že MI-24 se prakticki neúčastní bojů.Skrýt celý příspěvek

  • fenri
    07:38 29.01.2015

    Mě se zdá, že kromě Siče na Ukrajině snad není jediná schopná firma, která by zvládala elementární technologické úkony. Sič tam vypadá jako zjevení z jiného světa a kupodivu mu ...Zobrazit celý příspěvek

    Mě se zdá, že kromě Siče na Ukrajině snad není jediná schopná firma, která by zvládala elementární technologické úkony. Sič tam vypadá jako zjevení z jiného světa a kupodivu mu (zatím) prošlo i prohlášení, že si do svých kšeftů s Ruskem kecat nenechá..
    Fiasko s "moderními" BTR-4, které nakonec nechtěl ani Irák jsem bral jako nezvládnutí náběhu výroby nového stroje. Byť technologicky jednoduchého. Jenže ejhle, ony fundamentální problémy měly i ukrajinské kopie starých ruských BTR, nyní prodávaných jako rodina BTR-3. Jedna série dostala větší a silnější motor, ale jaksi k tomu zapomněli udělat adekvátní chlazení. Další série byly (stejně jako BTR-4) špatně svařené, takže seznam zemí, které ty ukrajinské křápy nechtěly, utěšeně rostl. Viz. článek v posledním ATM.
    Takže si říkám, že by se hoši pro začátek mohli naučit svařovat a pak se pouštět do vrtulníků. Mimochodem i na tom demonstrátoru ukrajinského "Achzarito-Námeru" bylo vidět šílené provedení svarů. Obávám se, že to je jejich technologický standard.
    A možná za částí děsivých ztrát UA obrněné techniky nestojí ani tak nadpřirozené schopnosti Sparty, Somálců a dalších opolčeneckých oddílů, ani tajná supermoderní technika a statisíce ruských vojáků propašovaných v kamionech mezi pytlíky se sušeným mlékem, ale obyčejný šlendrián, vohnoutství a bordel, který pak řadový vojáci zaplatí životem.Skrýt celý příspěvek

  • liberal shark
    05:17 29.01.2015

    to semtam 28.1. 21:23 Na serveru valka.cz je velmi kvalitní databáze všech možných zbraňových systémů, ale určit který z nich je "čistě ruský" a který je "kontaminovaný" ...Zobrazit celý příspěvek

    to semtam 28.1. 21:23
    Na serveru valka.cz je velmi kvalitní databáze všech možných zbraňových systémů, ale určit který z nich je "čistě ruský" a který je "kontaminovaný" zahraničními komponenty asi není možné. Přesné složení systémů a původ komponentů vám nikdo neřekne.Skrýt celý příspěvek

  • memo
    01:50 29.01.2015

    Něco podobného chtělo vyvynout rovněž Polsko ze Sokolu, jen s tím rozdílem že polský stroj měl být podobný Mi-24. Škoda že to Poláci nezrealizovali. Pro stroj takové koncepce by se ...Zobrazit celý příspěvek

    Něco podobného chtělo vyvynout rovněž Polsko ze Sokolu, jen s tím rozdílem že polský stroj měl být podobný Mi-24. Škoda že to Poláci nezrealizovali. Pro stroj takové koncepce by se našel velký kooperační potencionál v mezinárodním konsorciu a předpoklady pro licenční výrobu v zemích ASEAN. U Sokolu je jistě potencionál dalšího vývoje a různých modifikacích. Třeba takový KAMAN disponuje technologií, kterou využil na několika typech vlastních helikopter a současně vyrábí typ K-MAX. Něco takového by bylo možné zkusit na modifikovaném Sokolu u kterého by pak odpadla potřeba zadního rotoru. Spolupráce Ukrajiny, Polska a případně KAMANu na takovém stroji má perspektivu.Skrýt celý příspěvek

  • memo
    01:49 29.01.2015

    Něco podobného chtělo vyvynout rovněž Polsko ze Sokolu, jen s tím rozdílem že polský stroj měl být podobný Mi-24. Škoda že to Poláci nezrealizovali. Pro stroj takové koncepce by se ...Zobrazit celý příspěvek

    Něco podobného chtělo vyvynout rovněž Polsko ze Sokolu, jen s tím rozdílem že polský stroj měl být podobný Mi-24. Škoda že to Poláci nezrealizovali. Pro stroj takové koncepce by se našel velký kooperační potencionál v mezinárodním konsorciu a předpoklady pro licenční výrobu v zemích ASEAN. U Sokolu je jistě potencionál dalšího vývoje a různých modifikacích. Třeba takový KAMAN disponuje technologií, kterou využil na několika typech vlastních helikopter a současně vyrábí typ K-MAX. Něco takového by bylo možné zkusit na modifikovaném Sokolu u kterého by pak odpadla potřeba zadního rotoru. Spolupráce Ukrajiny, Polska a případně KAMANu na takovém stroji má perspektivu.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    00:55 29.01.2015

    peter123x JJ, vzpomínám si, když Ukrajina vyráběla své T-84UD, tak měla problémy s výrobou kanonu. Ten byl pro Charkov vyráběn myslím v Tagilu nebo Omsku. Rusové na žádost ...Zobrazit celý příspěvek

    peter123x

    JJ, vzpomínám si, když Ukrajina vyráběla své T-84UD, tak měla problémy s výrobou kanonu. Ten byl pro Charkov vyráběn myslím v Tagilu nebo Omsku. Rusové na žádost Ukrajiny jim technologii dali pomalu za hubičku a ještě navíc je ochotně zaučili. V té době v tom neviděli problém. Ukrajinská zbrojní výroba možná dopadne jako u nás. Pokud Rusko dosáhne na UA nezávislosti se zbrojní výrobou. Tak výroba na UA poklesne na potřeby vlastní armády a několika málo zahraničních zájemců. Navíc sofistikovanější systémy to odnesou jako první, protože nebudou již zmíněné finance a navíc si spojenci (země NATO) nebudou chtít vytvářet potencionální konkurenci.Skrýt celý příspěvek

  • peter123x
    00:39 29.01.2015

    No jo. Je tam ten priemysel je este stale velmi prepojeny aj po takom case od rozpadu Zssr. Hadam sa este nikdy v historii nestalo, ze by takto bojovali dva staty, kde jeden ...Zobrazit celý příspěvek

    No jo. Je tam ten priemysel je este stale velmi prepojeny aj po takom case od rozpadu Zssr. Hadam sa este nikdy v historii nestalo, ze by takto bojovali dva staty, kde jeden druhemu zaroven vyraba a dodava zbranove komponenty a bol by na nich tak zavysly. A najvacsim paradoxom je, ze i napriek bojom, ako aj vyhraznym vyzvam z jednej ci druhej strany tato spolupraca nadalej trva.Ale mam dojem, ze tato situacia dlho trvat nebude. Lebo Rusko sa podla mna bude snazit znizit do buducnosti tuto zavyslost na minimum, a presunut vyrobu ku sebe a rozbehnut ju tam, s cim uz aj v niektorych pripadoch zacalo, a ak by sa aj nepresunulo vyrobu ku sebe, co vsak je uz samo o sebe dost financne narocne, tak z horsiacou ekonomickym stavom Ruska sa prirodzene bude znizovat aj jeho dopyt. A ani jedno a ani druhe nieje dobra sprava pre ukrajinsky zbrojny priemysel. Kedze Rusko je v tomto jej hlavny obchodny partner. A kedze vyraba velmi specificke vyrobky, ktore su vhodne len pre ruske zbranove systemi, tak by si len velmi tazko hladala alternativne trhy. Podobne je to aj s francuzskymi Mistralmi, ktore su postavene pre ruske podmienky a zbranove systemy. Takze ani v Nato by ich, v pripade neodovzdania nemohli plnohodnotne vyuzivat.Skrýt celý příspěvek

  • semtam
    00:26 29.01.2015

    CerVus Motory Klimov VK2500 jsou ruského původu vyrobené v Rusku. http://www.atmonline.cz/news/2... Jsou uzpůsobeny pro montáž na KA-52, MI-28,17, ...Zobrazit celý příspěvek

    CerVus

    Motory Klimov VK2500 jsou ruského původu vyrobené v Rusku.
    http://www.atmonline.cz/news/2...

    Jsou uzpůsobeny pro montáž na KA-52, MI-28,17, atd.
    Předchůdce byl pravděpodobně výrobek z Motor Sič.

    U lodních motorů je to právě naopak, motory vyrábí Nikolajevský závod (Mykolajiv). Ten se nachází blízko ústí Dněpru do Černého moře a je mnohem blíž k Oděse než ke Krymu. Na Krymu není a nebyla nějaká významnější zbrojní výroba.Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 3