Ukrajinský raketomet Burevij ráže 220 mm na podvozku Tatra

Ukrajinský raketomet Burevij ráže 220 mm na podvozku Tatra
Raketomet Burevij / YouTube, Defense Express (Zvětšit)

Ukrajinský Šepetivský opravárenský závod, společně s domácím ministerstvem obrany, provedl ostré střelecké testy raketometu ráže 220 mm Burevij (Hurikán). Burevij využívá tatrovácký podvozek T815-7T3RC1 8×8. Raketomet je nástupcem sovětského komplexu Uragan.

Ukrajina ještě z dob Sovětského svazu vlastní velké množství různorodých raketometů. Počet aktivních komplexů, stejně jako stav použitelné raketové munice, není znám. Na východě ukrajinská armáda nepochybně nasadila raketomety Grad ráže 122 mm a Uragan ráže 220 mm. 

V ukrajinské armádě rovněž najdeme sovětské raketomety BM-30 Smerč, OTR-21 Točka nebo dokonce staré Luna-M. Jejich nasazení na východní frontě však bylo nejspíš velmi omezené (pokud k němu vůbec došlo).

Kyjev současně vyvíjí řadu vlastních raketových systémů. Ukrajinská armáda zavedla neurčitý počet modernizovaných raketometů Grad BM-21U Verba na ukrajinském podvozku KrAZ-6322. Ukrajinský průmysl rovněž vyvinul dále vylepšený model BM-21UM Berest. Jako podvozek slouží ukrajinské nákladní vozidlo KrAZ-5401, které nese 50 raket ráže 122 mm. 

Ukrajinská automobilka KrAZ je ale v bankrotu – nemůže se tedy účastnit žádných vojenských tendrů. Za celý rok 2020 dokázal KrAZ navíc prodat pouze 29 automobilů a zaměstnanci automobilky jsou mnoho měsíců bez výplaty. Zdá se tedy, že osud automobiky KrAZ je zpečetěn.


Raketomety Grad a Uragan na východní Ukrajině

Co se týče raketometů ukrajinské konstrukce, nejdále zřejmě pokročil vývoj raketometů Vilcha, což je modernizovaný model Smerč. Jeden raketomet Vilcha nese 12 raket ráže 300 mm. Dostřel přesně naváděných raket je 70 km a střední kruhová odchylka v cíli (CEP) 30 metrů. Podle ukrajinských zdrojů salva raketometu zabije nechráněnou živou sílu na ploše zhruba 67 hektarů (100 fotbalových hřišť). Podle zpráv z konce roku 2018 ukrajinská armáda objednala 100 raket. V současné době jsou raketové systémy Vilcha umsítěny u 107. raketové brigády v Kremenčugu.

Současně je ve vývoji výkonnější verze Vilcha-M s doletem až 130 kilometrů. I v tomto případě je odchylka v cíli 30 metrů. Ukroboronprom hodlá dokončit Vilcha-M testování do konce letošního roku a od příštího zahájit sériovou výrobu. Vývoj výkonnějších ukrajinských raketových systémů Spasan, Hrom (Hrim) a Koršun-M si vyžádá delší čas a peníze. Sapsan a i Hrom (nebo novější Hrom-2) patří mezi takticko-operační raketové systémy s teoretickým doletem až 500 km, Koršun-2 je střela s plochou dráhou letu s dosahem až 350 km.

Tím se dostáváme k testování raketometu Burevij. Konstrukčně jde o přenesení odpalovacího zařízení Uragan pro 16 raket ráže 220 mm na tatrovácký podvozek T815-7T3RC1 8×8. Raketomet může využít všechny standardní rakety kompletů Uragan, včetně nově vyvinutých ukrajinskou konstrukční kanceláři KB Južnoje (Státní konstrukční kancelář „Jih“). Nové střely mají zvýšený dolet z původních 35 kilometrů na 65 kilometrů.

Burevij má moderní systém řízení palby a je napojen do jednotného informačního systému řízení a vedení boje. Raketomet, resp. místo řízení palby baterie, tak může digitálně přijímat informace z moderních průzkumných systémů, včetně on-line obrazu a koordinátů cíle z průzkumných dronů. 


Zkoušky raketometu Burevij

Pro našince je rozhodně zajímavé použití tatrováckého podvozku T815-7T3RC1 8×8, což může vypovídat o mnohém. V tuto chvílí není jasné, zda jde o neoficiální nebo oficiální spolupráci ukrajinského a českého průmyslu. Možná ukrajinská armáda prostě jen zkouší tatrovácký podvozek na vlastní pěst. Je ale také možné, že ukrajinská armáda má s tatrováckými podvozky větší plány.

„Zkoušky ‚Burevije‘ se provádějí v maximální spolupráci s ministerstvem obrany, které má o tento stroj zájem. Jsou integrovány do nového vysoce výkonného podvozku [Tatra], který bude dále vybaven plně pancéřovanou kabinou,“ uvedl Oleg Turinský, ředitel Šepetivského závodu.

Koncem září generálporučík Michajlo Zabrodskij, bývalý velitel ukrajinských výsadkových vojsk, uvedl, že také ukrajinský mobilní protilodní komplex R-360 Neptun nebude využívat podvozky KrAZ-7634 ale podvozky české automobilky Tatra. 

„Podle zasvěcených informací bylo rozhodnuto nahradit domácí vozidla komplexu ‒ KrAZ-7634 českými vozy Tatra. Používání českých automobilů, které jsou dvakrát dražší než KrAZ, nejen zvýší rozpočtové výdaje, ale zasáhne i rodiny konstruktérů kremenčugských závodů. Nemluvě o kritickém stavu téměř jediného tuzemského závodu na výrobu nákladních vozidel!“ uvedl kriticky koncem záři, jak ho citoval ukrajinský portál Ukrainian Military Pages, Zabrodskij. 


Burevij; větší foto / YouTube, Defense Express

Alexander Mironjuk, náměstek ministra obrany Ukrajiny, ale za volbou tatrováckých podvozků stojí: 

„Jednou z hlavních priorit ministerstva obrany je kvalitativní obnova ozbrojených sil Ukrajiny. Zejména v oblasti dalekonosných zbraňových systémů, které musí mít větší dostřel a také být umístěny na moderních a spolehlivých mobilních platformách. V současné době je velká část těchto systémů v ozbrojených silách Ukrajiny stále nasazena na zastaralých sovětských strojích, které již nelze udržovat.
Vzhledem k tomu, že navzdory velkému počtu objednávek ukrajinské armády je Kremenčugský automobilový závod v současné době v bankrotu, musíme najít alternativu. Pokud Burevij projde všemi nezbytnými zkouškami, bude zvážena otázka přechodu ozbrojených sil na nové kolové platformy, které splňují všechny požadavky členských států NATO, s další lokalizací jejich výroby na Ukrajině.“

Podle dnešní zprávy webu Ukrainian Military Pages hodlá ukrajinská armáda použít tatrovácké podvozky také u raketových systémů Vilcha a Vilcha-M. V každém případě ukrajinská armáda má s tatrováckými podvozky zkušenosti. Od roku 2016 u ukrajinské hraniční stráže v testovacím provozu slouží typ Tatra T815 4×4.

Za Armádní noviny uveďme, že pokud se tatrovácký podvozek osvědčí, je reálná šance větších objednávek z ukrajinské armády či dokonce licenční výroba českých podvozků na Ukrajině. Ukrajinská armáda přitom potřebuje výhledově nakoupit stovky či tisíce nových moderních nákladních automobilů a kolových podvozkových platforem. Tímto krokem i odpadnou ukrajinské obavy z nekompatibility tatrováckých podvozků nakupovaných houfnic DANA M2.

Zdroj: Defence Express

Nahlásit chybu v článku


Související články

Vzestup ukrajinských raketových technologií

Na konci ledna letošního roku Ukrajina provedla první úspěšný odpal nové řízené střely Neptun. ...

Vilha: Ukrajinský raketomet zastaví postup mechanizované brigády

Páteří raketového vojska Ukrajiny se stává hluboce modernizovaný raketový komplex 9K58 Smerč ráže ...

Nejnovější ukrajinské zbraně na vojenské přehlídce v Kyjevě

O víkendu byly uvolněny první informace o nových typech ukrajinské vojenské techniky, která se ...

Ruská armáda získá další těžké raketomety Tornado-S

Zvláštní konstrukční kancelář ZAO dodá ruské armádě další těžké raketomety Tornado-S. Podle ruského ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • apache
    19:44 20.11.2020

    Hodně mě překvapilo, když se na instagramovém účtu ukrajinských ozbrojených sil objevil tento raketomet na tatrováckém podvozku. Je mi moc líto jak dopadl Kraz, od roku 2014 jsem ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Hodně mě překvapilo, když se na instagramovém účtu ukrajinských ozbrojených sil objevil tento raketomet na tatrováckém podvozku. Je mi moc líto jak dopadl Kraz, od roku 2014 jsem jim fandil, aby tak jako my, měli Ukrajinci armádu založenou na podvozcích které si sami vyrobí a na které by mohli být hrdí. Ale když se situace vyvinula takto, jsem rád, že jejich místo alespoň zastoupí Tatra a ne některá jiná cizí společnost. A pro Strnady a CSG by vstup do Krazu mohla být zajímavá příležitost, řekl bych že obnovení a zhodnocení krachujících firem je jejich specialita, ale to asi nejlépe posoudí oni sami. Tak jako tak, Ukrajina by byla ohromné odbytiště.

    Nicméně tento raketomet na mě působí dojmem, že si koupili podvozek a v Tatře neměli ani tucha co s ním chystají dělat, ostatně proč by je to mělo zajímat. Když se na něj podívám, tak mi tak chybí všelijaké serepetičky a schránky, které obvykle u účelových nástaveb bývají, je to jen holá tatrovka, vzadu plochá jako hruď vietnamské ženy, a na tom přidělaný raketomet, nic víc.
    Skrýt celý příspěvek

    • Eagle
      20:30 20.11.2020

      nemůžu než souhlasit ale se vstupem CSG do Krazu by to byl jeden velký problém. Tatra sama o sobě má problémy, natož tahat kraze z brindy. Ono by to šlo, pokud by měla z Kraze ...
      Zobrazit celý příspěvek

      nemůžu než souhlasit ale se vstupem CSG do Krazu by to byl jeden velký problém. Tatra sama o sobě má problémy, natož tahat kraze z brindy. Ono by to šlo, pokud by měla z Kraze nějaký benefit, ale vzhledem k naprosto odlišným konstrukcím a oboje jsou notně zastaralé tam nevidím cestu. Jinak uvidíme jak se jim tatra osvědčí, osobně vidím problém v tom, že T815-7 už ztrácí tu klasickou blbuvzdornost a opravdu už potřebuje kvalitnější péči než staré T815.
      Co se týká vybavenosti, je to jen odpolovák, má základní schránu na nářadí na levé straně, víc není potřeba.
      Skrýt celý příspěvek

      • Trener
        16:38 21.11.2020

        Jak byl SSSR velký, tak tam bylo taky pár značek výrobců aut pro armádu a ještě to cpali k nám viz. Zil, Ural, Kraz, Maz a já nevím, co ještě. Pokud na autě byla nějaká speciální ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Jak byl SSSR velký, tak tam bylo taky pár značek výrobců aut pro armádu a ještě to cpali k nám viz. Zil, Ural, Kraz, Maz a já nevím, co ještě. Pokud na autě byla nějaká speciální nástavba, ale jinak, nevím. Pak ještě ty žíznivé benzínový motory... V terénu byly asi dobrý.
        Když kouknu na ty kabiny, tak inovují, něco od 2. světové. Říkám si, že se naší designeři vyřádili na T138 a 148 na těch jiných a krásných kabinách. Ale pro armádu ty jejich auta asi nebyly špatný až na ty motory a nějaký vychytávky.
        Skrýt celý příspěvek

        • Ján Paliga
          21:43 21.11.2020

          Tie benzínové motory tam mali z dôvodu zabezpečenia ich činnosti počas nízkych teplôt.

          Tie benzínové motory tam mali z dôvodu zabezpečenia ich činnosti počas nízkych teplôt.

    • dusan
      11:28 21.11.2020

      No to je klasické problém mnohých firiem - byť závislí na málo odberateľoch. Nerobme si ilúzie, žiadna dnešná automobilka nemôže byť malá bez spolupráce s veľkými. Jednoducho vývoj ...
      Zobrazit celý příspěvek

      No to je klasické problém mnohých firiem - byť závislí na málo odberateľoch. Nerobme si ilúzie, žiadna dnešná automobilka nemôže byť malá bez spolupráce s veľkými. Jednoducho vývoj motorov, prevodoviek nie je pre malých - dnes to môžu robiť len veľké firmy, resp. konzorciá. Tí menší musia vždy nejako spolupracovať minimálna na dodávkach kľúčových komponentov, zväčša zabehaných vo svete, kde odpadá problém so servisom, ktorý majú veľký hráči zabezpečený.

      Pre Tatru je ukrajinský trh dôležitý - určite dôležitejší ako ruský, kde má domácu konkurenciu. Na Ukrajine má šancu sa stať dvorným dodávateľom techniky pre armádu, lebo ak už Ukrajina Tatru do výzbroje zavádza, tak by bolo nelogické hľadať iného dodávateľa. A vzhľadom na (ne)kvalitu ukrajinskej infraštruktúry je určite možnosť uplatniť sa na civilnom trhu, lebo na Ukrajine sú často "terén" i akože asfaltové cesty ...
      Skrýt celý příspěvek

      • Miroslav
        12:18 21.11.2020

        Všetko sedí. Kľúčové komponenty ako motor, prevodovky a podvozky celkovo dnes robí len zopár najsilnejších. Ostatní si robia akurát tak plecharinu, niektorí ani to. Preto mnoho ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Všetko sedí. Kľúčové komponenty ako motor, prevodovky a podvozky celkovo dnes robí len zopár najsilnejších. Ostatní si robia akurát tak plecharinu, niektorí ani to. Preto mnoho menších a tradičných automobiliek kľaklo keď nezachytili trend alebo tvrdohlavo odmietali spájanie.

        Len jedno mi nejde do hlavy. Ak ukrajinská vláda chce resp. musí nakupovať veľké množstvo podvozkov tak prečo je ochotná kupovať drahšie podvozky od zahraničnej Tatry ale už nie je ochotná investovať do záchrany domáceho KrAZ-u. Zaujímavé by bolo porovnanie nákladov na nákup podvozkov Tatra a investície do záchrany KrAZ-u
        Skrýt celý příspěvek

        • dusan
          13:56 21.11.2020

          Lebo to nemá zmysel ...

          Kraz by mohol zachrániť len nejaký veľký investor .... ak sa nenašiel, tak jeho záchrana evidentne nemá zmysel.

          To, že Kraz bol možno technicky špička ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Lebo to nemá zmysel ...

          Kraz by mohol zachrániť len nejaký veľký investor .... ak sa nenašiel, tak jeho záchrana evidentne nemá zmysel.

          To, že Kraz bol možno technicky špička akosi akcionárov nezaujíma ... musí generovať zisk ....
          Skrýt celý příspěvek

  • dusan
    15:08 20.11.2020

    Raketomety BM-27 Uragan bol používaný v konflikte dosť často. O tom svedčia i straty - 14 ks. Na porovnanie raketometov BM-21 Grad stratili Ukrajinci 27 ks. Ich protIvníci ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Raketomety BM-27 Uragan bol používaný v konflikte dosť často. O tom svedčia i straty - 14 ks. Na porovnanie raketometov BM-21 Grad stratili Ukrajinci 27 ks. Ich protIvníci stratili 1 ks BM-27 a 5 ks BM-21.
    Skrýt celý příspěvek

  • Jura99
    14:32 20.11.2020

    Ukrajinské raketomety jsou účinná zbraň. Nějaký komplet s už strategickým dosahem v řádech stovek km by klidně AČR slušel.

    Ukrajinské raketomety jsou účinná zbraň. Nějaký komplet s už strategickým dosahem v řádech stovek km by klidně AČR slušel.

    • Miroslav
      18:44 20.11.2020

      1/ Strategický dosah = 1000 km+
      2/ Rakety krátkeho a stredného dosahu v Európe prakticky nie sú lebo to zakázala zmluva o likvidácií týchto rakiet z roku 1987 medzi USA a ZSSR. ...
      Zobrazit celý příspěvek

      1/ Strategický dosah = 1000 km+
      2/ Rakety krátkeho a stredného dosahu v Európe prakticky nie sú lebo to zakázala zmluva o likvidácií týchto rakiet z roku 1987 medzi USA a ZSSR. Posledné boli zničené okolo roku 2000. Myslím, že to bolo práve na Slovensku a jednalo sa o SS-23
      3/ A čo tak odkúpiť od USA Lancera? Vraj ich budú vyradzovať. Ty ako snílek by si to iste ocenil
      Skrýt celý příspěvek

  • Jan Grohmann
    14:19 20.11.2020
    Oblíbený příspěvek

    Vypadá to, že ukrajinská armáda opravdu hodlá přejít na tatrovácké podvozky.
    Tatry mají kromě Burevije a Neptunu nést také raketové systémy ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Vypadá to, že ukrajinská armáda opravdu hodlá přejít na tatrovácké podvozky.
    Tatry mají kromě Burevije a Neptunu nést také raketové systémy Vilcha.

    https://www.ukrmilitary.com/20...
    Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    14:01 20.11.2020
    Oblíbený příspěvek

    Jsem docela zvědavý, kdy na Ukrajinu přivezou houfnici Eva 8x8, případně pokud tedy nemá v plánu CSG postavit něco obdobného a Ukrajincům nabídnou licenční výrobu. CSG prý na ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Jsem docela zvědavý, kdy na Ukrajinu přivezou houfnici Eva 8x8, případně pokud tedy nemá v plánu CSG postavit něco obdobného a Ukrajincům nabídnou licenční výrobu. CSG prý na nějaké lehké kolové houfnici pracuje a Ukrajina má zájem i o lehkou houfnici v ráži 155 mm, tak by to smysl dávalo.

    Před pár lety se mluvilo o výrobě Tatrovek v Arménii, ale z toho asi sešlo.
    Skrýt celý příspěvek

    • flanker.jirka
      08:59 21.11.2020

      Myslíte, že budou mít zájem o to co se nikomu jinému nepodařilo prodat?

      Myslíte, že budou mít zájem o to co se nikomu jinému nepodařilo prodat?

    • Klimesov
      09:35 21.11.2020

      Jako EVA 8x8 by teoreticky mohla mít na Ukrajině nějaký úspěch. Je to armáda, která by mohla něco takového hledat, ale osobně jsem k tomu hodně skeptický.
      Spíš bych tipl, že pokud ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Jako EVA 8x8 by teoreticky mohla mít na Ukrajině nějaký úspěch. Je to armáda, která by mohla něco takového hledat, ale osobně jsem k tomu hodně skeptický.
      Spíš bych tipl, že pokud se tatrovácký podvozek osvědčí tak by na něj mohli Ukrajinci montovat ten svůj projekt samohybné kolové houfnice BOHDANA.
      Skrýt celý příspěvek

      • Rase
        15:05 21.11.2020

        Případně by mohli domluvit s Turky licenční výrobu jejich houfnice Panter ráže 155 mm. Je to současník Bohdany (jsou i hodně podobné) a pojmenovali ho Yavuz 155mm 6x6 (jméno celé ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Případně by mohli domluvit s Turky licenční výrobu jejich houfnice Panter ráže 155 mm. Je to současník Bohdany (jsou i hodně podobné) a pojmenovali ho Yavuz 155mm 6x6 (jméno celé houfnice i s podvozkem). Na Tatře by vypadala docela dost dobře.

        https://www.armyrecognition.co...
        Skrýt celý příspěvek

        • flanker.jirka
          22:29 21.11.2020

          Tak to už raději tu Evu, jen aby se dal nikde nerozlizali po Evropě Turci.

          Tak to už raději tu Evu, jen aby se dal nikde nerozlizali po Evropě Turci.

          • Rase
            23:06 21.11.2020

            Tak vycházím z toho, že nedávno podepsala Ukrajina a Turecko smlouvu o spolupráci v různých armádních projektech. Různé nákupy a jednání již probíhají.

            Tak vycházím z toho, že nedávno podepsala Ukrajina a Turecko smlouvu o spolupráci v různých armádních projektech. Různé nákupy a jednání již probíhají.

          • flanker.jirka
            09:14 22.11.2020

            Rase
            To chápu, ale je to výsledek tragického nic nedělání EU. Turecko vidí v ukrajinských firmách potenciál, EU pouze zdroj levné pracovní síly.

            Rase
            To chápu, ale je to výsledek tragického nic nedělání EU. Turecko vidí v ukrajinských firmách potenciál, EU pouze zdroj levné pracovní síly.

          • Ján Paliga
            13:12 22.11.2020

            To Flanker:

            Turci skôr potrebujú vyťažiť know-how ukrajinských podnikov, viac ako kupovanie ukrajinských výrobkov....

            To Flanker:

            Turci skôr potrebujú vyťažiť know-how ukrajinských podnikov, viac ako kupovanie ukrajinských výrobkov....

  • stirling
    13:19 20.11.2020
    Oblíbený příspěvek

    No třeba samotná firma KrAZ by mohla být zajímavá investice pro Tatru. Může tam rozjet montážní závod Tater, tím získá body za to, že jde o domácí produkt. Určitě je to trh s ...
    Zobrazit celý příspěvek

    No třeba samotná firma KrAZ by mohla být zajímavá investice pro Tatru. Může tam rozjet montážní závod Tater, tím získá body za to, že jde o domácí produkt. Určitě je to trh s poteciálem několika set ks ročně, tak džím palce.
    Samotný Burevij asi získá kabinu co má Eva a posádka získá částečnou ochranu bez nutnosti při střelbě opustit vozidlo. Možná by se dalo o něm uvažovat i pro AČR, ale to je samozřjmě útopie.
    Skrýt celý příspěvek

    • Miroslav
      13:32 20.11.2020

      Teraz som pozeral na stránku AvtoKraz a isté prepojenie s Tatrou by tam bolo. Podľa toho čo som videl zrejme odoberajú budky od Renaultu. Možno aj agregáty. ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Teraz som pozeral na stránku AvtoKraz a isté prepojenie s Tatrou by tam bolo. Podľa toho čo som videl zrejme odoberajú budky od Renaultu. Možno aj agregáty.

      http://www.autokraz.com.ua/www...
      Skrýt celý příspěvek

      • skelet
        13:59 20.11.2020
        Oblíbený příspěvek

        Tatra už budky od Renaultu nebere, ani jiné komponenty. Řada T810 skončila a místo ní je řada Tactic s motorem Cummins a kabinou vlastní výroby.

        Tatra už budky od Renaultu nebere, ani jiné komponenty. Řada T810 skončila a místo ní je řada Tactic s motorem Cummins a kabinou vlastní výroby.

        • stirling
          14:26 20.11.2020

          No nevím jestli AČR přejde plynule na tu modernizovanou verzi nebo bude dále trvat na původní specifikaci.

          No nevím jestli AČR přejde plynule na tu modernizovanou verzi nebo bude dále trvat na původní specifikaci.

          • skelet
            14:59 20.11.2020

            Tak pokud si AČR platí udržení výrobní linky T810, tak klidně může.

            Tak pokud si AČR platí udržení výrobní linky T810, tak klidně může.

      • otecko
        15:05 20.11.2020

        Ty kabiny co vidím jsou ale MAN řada 2000, ne Renault.

        Ty kabiny co vidím jsou ale MAN řada 2000, ne Renault.

  • liberal shark
    13:00 20.11.2020

    Pořizovací cena Tatrovek sice může být ve srovnání s KrAZ dvojnásobná, ale celkové náklady na vlastnictví mohou být nižší. Stejně tak celková efektivita tohoto dělostřeleckého ...
    Zobrazit celý příspěvek

    Pořizovací cena Tatrovek sice může být ve srovnání s KrAZ dvojnásobná, ale celkové náklady na vlastnictví mohou být nižší. Stejně tak celková efektivita tohoto dělostřeleckého systému, která přímo souvisí s provozuschopností platformy.
    Skrýt celý příspěvek

    • Eagle
      13:21 20.11.2020

      no KrAZ není žádný šrot, takový podvozek 6322 vyjede opravdu nesmysl, provozní náklady se od tatry moc neliší, problém je, že ve světě nemá žádné zastoupení, HITECH to taky žádný ...
      Zobrazit celý příspěvek

      no KrAZ není žádný šrot, takový podvozek 6322 vyjede opravdu nesmysl, provozní náklady se od tatry moc neliší, problém je, že ve světě nemá žádné zastoupení, HITECH to taky žádný není, tak kromě vojenských vozidel a speciálů nemá na Ukrajině odbyt. To je ale sakra málo pro uživení takového podniku, Tatra o tom ví své. A vlastně s běžnou produkcí nákladních vozidel renomovaných značek nemá šanci na srovnání, ale pokud potřebujete auto na nesmysl terén, Kraz byla vždycky dobrá volba.
      Skrýt celý příspěvek

      • Ján Paliga
        13:41 20.11.2020

        Najlepší model bolo "drevené auto" KrAZ-255, na ktorom sme u KUBov mali výškomer PRV-16.... :-) Chytá ma nostalgia ....

        Najlepší model bolo "drevené auto" KrAZ-255, na ktorom sme u KUBov mali výškomer PRV-16.... :-) Chytá ma nostalgia ....

        • Eagle
          20:39 20.11.2020

          to sakra, znám to auto velmi dobře, tam měnit pneumatiku, to byl zážitek na celý život :-)))

          to sakra, znám to auto velmi dobře, tam měnit pneumatiku, to byl zážitek na celý život :-)))

          • Ján Paliga
            22:01 20.11.2020

            .... alebo pri transporte po železnici si ho musel posadiť na "špalky"... :-D

            .... alebo pri transporte po železnici si ho musel posadiť na "špalky"... :-D

        • flanker.jirka
          22:31 21.11.2020

          Jan paliga
          Není třeba nostalgie
          https://www.litaktak.com/produ...

          Jan paliga
          Není třeba nostalgie
          https://www.litaktak.com/produ...

          • Ján Paliga
            13:13 22.11.2020

            ... ale drevené auto je drevené auto ... :)

            ... ale drevené auto je drevené auto ... :)

    • Miroslav
      13:40 20.11.2020

      Problém je, že svet (a v Automotive to platí násobne) sa globalizuje. Kamarát čo jazdí na Mercedese kamióne mi povedal, že keď dostane defekt tak ani koleso nesmie vymeniť. Zavolá ...
      Zobrazit celý příspěvek

      Problém je, že svet (a v Automotive to platí násobne) sa globalizuje. Kamarát čo jazdí na Mercedese kamióne mi povedal, že keď dostane defekt tak ani koleso nesmie vymeniť. Zavolá a najneskôr do pár hodín kdekoľvek v Európe príde servisný voz. Toto proste Tatra nevie zabezpečiť svojím zákazníkom takýto servis. Preto sa mimo strednú Európu len ťažko dostane ak v danej krajine nie je zastúpenie alebo takýto štandard majú proste na háku (India napríklad)
      Skrýt celý příspěvek

      • StandaBlabol
        13:49 20.11.2020

        Ano, bez kvalitní servisní sítě je to dnes problém. Nejen u aut. Největším problémem při prodeji Suchojů SuperJet 100 bylo totéž. Nebyli schopní zajistit servis v kvalitě obvyklé u ...
        Zobrazit celý příspěvek

        Ano, bez kvalitní servisní sítě je to dnes problém. Nejen u aut. Největším problémem při prodeji Suchojů SuperJet 100 bylo totéž. Nebyli schopní zajistit servis v kvalitě obvyklé u konkurence. Nestačí jen vyrobit auto/letadlo. Zákazníci dnes chtějí, aby dodavatel zajistil i jeho provoz a vysokou míru provozuschopnosti.
        Skrýt celý příspěvek

      • Jura99
        14:31 20.11.2020

        tak zřejmě Tatře postačí, když měnit koleso nezakáže, pak ani nemusí zabezpečovat tento servis. A Ukrajinci jsou zatím stále ještě zdatní, koleso si vyměnit umí.

        tak zřejmě Tatře postačí, když měnit koleso nezakáže, pak ani nemusí zabezpečovat tento servis. A Ukrajinci jsou zatím stále ještě zdatní, koleso si vyměnit umí.

        • Miroslav
          15:01 20.11.2020

          Ako vždy, Jura musí zviesť hrdinský boj so svojím egom...

          Samozrejme, že nejde len o koleso ale servis celkovo. To koleso bol len príklad. Technika ide dopredu tak rýchle, že za ...
          Zobrazit celý příspěvek

          Ako vždy, Jura musí zviesť hrdinský boj so svojím egom...

          Samozrejme, že nejde len o koleso ale servis celkovo. To koleso bol len príklad. Technika ide dopredu tak rýchle, že za chvíľu si ani žiarovky sám nevymeníš (v niektorých autách je to už aj realita). Nikto si nekúpi voz za 200 tisíc € keď k nemu nemá adekvátny servis a náhradné diely dostupné ihneď.

          Si predstav, že máš stavebnú firmu a zákazka ti stojí, penále a lízing naopak idú a tebe stojí mašina lebo vstreky musíš objednávať z internetu
          Skrýt celý příspěvek

          • skelet
            15:10 20.11.2020

            Stavební firma s tím mít problém nebude, protože stavební firma si koupí T158 Phoenix, který pohání motor Paccard, jenž pohání vozidla DAF nebo Kenworth. To samé platí pro ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Stavební firma s tím mít problém nebude, protože stavební firma si koupí T158 Phoenix, který pohání motor Paccard, jenž pohání vozidla DAF nebo Kenworth. To samé platí pro převodovky (ZF a Allison)
            Skrýt celý příspěvek

          • otecko
            15:11 20.11.2020

            V nákladní dopravě mám zkušenost 18 let, nepište, Miroslave, hlouposti, ano! Pokud má řidič zakázané měnit kolo tak jen z toho důvodu, aby si nepřivodil pracovní úraz! I takové ...
            Zobrazit celý příspěvek

            V nákladní dopravě mám zkušenost 18 let, nepište, Miroslave, hlouposti, ano! Pokud má řidič zakázané měnit kolo tak jen z toho důvodu, aby si nepřivodil pracovní úraz! I takové nemehla se totiž dnes mezi řidiči najdou.
            Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            16:09 20.11.2020

            Otecko: Čo si tým chcel povedať? Hovorím, čo mi povedal. Z nejakého dôvodu to asi robia. Možno len prestíž, možno to berú tak, že prémiový zákazník ktorý ide po takej značke sa ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Otecko: Čo si tým chcel povedať? Hovorím, čo mi povedal. Z nejakého dôvodu to asi robia. Možno len prestíž, možno to berú tak, že prémiový zákazník ktorý ide po takej značke sa nechce zababrať alebo sú tam možno čidla ktoré by sa mohli neodborným zásahom poškodiť. A možno z každého trochu. Neviem... Čo ale viem, že som to uviedol ako príklad ale ty pre stromy nevidíš les. Ide o ten servis konkrétnej značky v danej krajine a nie o to, či je vodič schopný vymeniť koleso

            skelet: To bol príklad. A vôbec, ja som presne o tom istom písal, že žiadna normálna firma si nekúpi niečo, čo nevie kvôli chýbajúcemu servisu a ND udržať v prevádzke.
            Skrýt celý příspěvek

          • Jura99
            17:02 20.11.2020

            Miroslav: žádné ego, pouze reaguju na tvé sdělení mezi řádky, že Tatra s budkou od Renaultu a bez servisu, který podle tebe Tatra také neumí, je úplně marná a je potřeba nad ní ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Miroslav: žádné ego, pouze reaguju na tvé sdělení mezi řádky, že Tatra s budkou od Renaultu a bez servisu, který podle tebe Tatra také neumí, je úplně marná a je potřeba nad ní zlomit hůl (protože je ještě k tomu hlavně česká). Myslím, že bych tyto starosti v klidu nechal na Tatře, pravděpodobně nemají ambice na masovou výrobu standardních náklaďáků, jde jim o speciály.
            Skrýt celý příspěvek

          • Miroslav
            17:08 20.11.2020

            Nie som ženská aby som niekomu niečo chcel naznačiť medzi riadkami. Poviem alebo napíšem všetko tak ako myslím. Keď ty máš tu potrebu hľadať nejaké vo vetách skryté posolstvá tak ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Nie som ženská aby som niekomu niečo chcel naznačiť medzi riadkami. Poviem alebo napíšem všetko tak ako myslím. Keď ty máš tu potrebu hľadať nejaké vo vetách skryté posolstvá tak si buď profesionálny udavač alebo proste hľadáš zámienku na konflikt

            Ak som písal, že Tatra má budku od Renaultu, tým som nemyslel, že Tatra si nevie spraviť budku. Myslel som tým, že s KrAZ-om majú niečo spoločné a teda by tam bol priestor pre partnerstvo. Podľa seba súdim teba... Si myslíš, že je každý tak zakomplexovaný ako ty?!
            Skrýt celý příspěvek

          • Eagle
            20:37 20.11.2020

            ikdyž s tím nesouhlasím, tak to co popisuje Miroslav je naprosto běžný US Army, několkrát jsem byl svědkem, kdy píchlé kolo na HUmmeru přijela vyměnit servisní skupina a řidič tam ...
            Zobrazit celý příspěvek

            ikdyž s tím nesouhlasím, tak to co popisuje Miroslav je naprosto běžný US Army, několkrát jsem byl svědkem, kdy píchlé kolo na HUmmeru přijela vyměnit servisní skupina a řidič tam byl dvě hodiny opřený o auto. Na otázku proč si to nevymění byla odpověd ta, že je řidič, umí točit volantem, šlapat na brzdy, dolít olej do motoru ale tohle je odborná práce a od toho jsou jiní specialisté. Pro mě a věřím že i ostatní naprosto nepochopitelné tvrzení.
            Skrýt celý příspěvek

          • triplane
            18:44 23.11.2020

            Zakaz vymeny kola neni o kvalite servisu te ktere znacky ale primo to souvisi s tim co kryje pojistka kterou firma ma. Prakticky vzdy je pro ne daleko levnejsi si platit asistencni ...
            Zobrazit celý příspěvek

            Zakaz vymeny kola neni o kvalite servisu te ktere znacky ale primo to souvisi s tim co kryje pojistka kterou firma ma. Prakticky vzdy je pro ne daleko levnejsi si platit asistencni sluzbu nez pripojistit ridice i na servisni ukony.
            Bracha jezdi v Kanade s truckem a ma to uplne stejny. Kolo vymenit umi, ale nesmi. Pod pokutou. Kdyby se mu totiz neco stalo firma ma pruser jako hrom.
            Skrýt celý příspěvek