Unikátní podvozek vozidla BAE Systems CV90

Foto: Nizozemské vozidlo CV9035NL. /  Dutch MoD
Foto: Nizozemské vozidlo CV9035NL; ilustrační foto /  Dutch MoD

Pásové vozidlo pěchoty CV90, jeden z adeptů pro Armádu ČR, se pyšní novým unikátním podvozkem. Před několika měsíci firma BAE Systems oznámila použití technologie aktivního tlumení na vozidlech CV90. Výsledkem jsou unikátní jízdní vlastnosti a pohyblivost v terénu.  

Tlumení pérování u pásových obrněných vozidel, resp. u jakéhokoliv kolového/pásového dopravního prostředku, má dva hlavní důvody použití – zvýšení jízdního komfortu a zlepšení jízdních vlastností.

Většina pásových obrněných vozidel současnosti využívá základní zavěšení kol – pomoci pružin a olejových tlumičů. Nastavení tlumení pérování se děje již při výrobě.

Pro zvýšení jízdního komfortu je třeba tlumič nastavit měkce, aby omezil zrychlení karoserie způsobené nerovnostmi terénu. Pro zlepšení jízdních vlastností musí být nastaven naopak tvrdě. Pasivní tlumení je tedy navrženo jako kompromis mezi ovladatelností vozidla a pohodlím posádky.

Pokud chceme zvýšit pohodlí posádky a ovladatelnost vozu, je třeba měnit charakteristiku tlumení dynamicky podle situace. Právě tento problém řeší aktivní tlumení vozidla.

Aktivní tlumení se objevilo poprvé ve Formuli 1 v roce 1990. Na rozdíl od pasivního tlumení systém aktivního tlumení počítá s rychlosti vozidla a „předvídá" nerovnosti před vozidlem. Na základě několika parametrů pak řídící systém reguluje kompresi a odskok řízeným napouštěním a vypouštěním oleje v jednotlivých tlumičích.

Video: Ukázka pasivního a adaptivního tlumení. / YouTube

Hlavní výzvou bylo upravit aktivní tlumení ze 700 kg vážícího monopostu F1 na 35 tun těžké obrněné vozidlo CV90. Výrobce vozidla, švédská firma Hägglunds spadající pod BAE Systems, před několika měsíci oznámila úspěšné dokončení testování vozidla CV90 s aktivním tlumením.

CV90 s aktivním tlumením je v terénu o 30 až 40 % rychlejší než vozidla s pasivním tlumením. Aktivní tlumení navíc potlačuje zrychlení karoserie, přicházející od nerovností povrchu terénu, až o 40 %. Zvyšuje se tak pohodlí posádky, snižuje opotřebení jednotlivých dílů a usnadňuje použití zbraňových systémů za jízdy.

„Přizpůsobení aktivního systému tlumení z lehkého auta do těžkého pásového vozidla, jako je CV90, bylo pro nás jedinečnou výzvou," říká Dan Lindell, programový manažer platformy CV90 v BAE Systems. „Tyto pokročilé technologie přinesou výsledky pro naše zákazníky z hlediska výkonu, přes snížení nákladů v životním cyklu vozidla, po poskytování skutečných výhod pro vojáky nasazené v přední linii."

Zdroj: BAE Systems

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Polské transportéry Rosomak pro slovenskou armádu?

Slovenský ministr obrany Martin Glváč a jeho polský kolega Tomasz Siemoniak vedou rozhovory o prodeji polských obrněných vozidel Rosomak slovenské armádě. Polské a slovenské firmy dokonce na výstavě ...

REPORTÁŽ: Nejnovější produkce TATRA TRUCKS

Na zkušebním polygonu v Kopřivnicích si vybraní zástupci médií prohlédli a vyzkoušeli nejnovější produkci firem TATRA TRUCKS a EXCALIBUR ARMY. Obě firmy nabízejí české armádě i zahraničním zájemcům ...

Bojová vozidla pro Armádu ČR: ASCOD vs. CV90

Armáda České republiky projevuje zájem o nákup nových pásových bojových vozidel pěchoty. V současné době se nejvíce mediálně profilují dvě vozidla – ASCOD od General Dynamics European Land Systems ...

JLTV klíčovým vozidlem americké armády

Americká armáda již několik let vyvíjí a testuje v rámci programu JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) nová lehká terénní vozidla. Americká armáda plánuje JLTV postupně nahradit ikonická vozidla ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

  • Lukas
    18:07 23.06.2015

    ANDERS to przeszłość...

    Powstał jako "grant" NCBiR (instytucja która finansuje różne programy badawczo - rozwojowe)
    OBRUM miał zbudować - to zbudował
    Ale wojsko nie było zainteresowane...

    Cała sprawa jest bardzo skomplikowana...
    Wojsko nie chciało Andersa, ale chce "lekki czołg"
    Obecnie prowadzony jest program "Gepard"


    Bardzo prawdopodobne jest to, że to koleiny "program" badawczo-rozwojowy.
    Obrum może zbudować kolejne prototypy tylko po to by mieć "doświadczenia"

    Ale na 100% to nie wiem.

  • Rase
    18:05 23.06.2015

    Deadog: Mám tušení že byl projekt ANDERS zrušen a zůstal jen u prototypů. Jinak by se jednalo o šikovný pásový podvozek pro státy V4 (takové "levnější" CV90, v případě rozdělení větší obědnávky), momentálně asi nemá smysl čekat na další vývoj.

  • Deadog
    17:48 23.06.2015

    Jeste me tak s tim nakupovanim napada. Co Polska platforma ANDERS? Ten ma taky mnozstvi modifikaci , sokonce i LT.
    Co Luky , jak ste na tom ?:)

  • HonzaH
    17:08 23.06.2015

    To je dobrý.Je to článek o švédském CV90 a pod článkem mám reklamu "Výprodej IKEA".

  • KOLT
    11:43 23.06.2015

    fenri: Při počtech techniky, kterými disponují evropské armády, žádná "skutečná" válka nehrozí. V prvních pár měsících (jestli ne týdnech) by po sobě střílely ty hypermoderní krámy... a pak děj se vůle Páně. Ještě rádi bychom sundavali tanky z pomníků a montovali DŠK na teréňáky ;-)

    A teď vážně :-) Máte určitě v jistém smyslu pravdu. Na druhou stranu ony ty dnešní mašiny jsou často dělané poměrně modulárně, což mimo jiné opravy naopak zjednodušuje (vizte výměna motoru v polních podmínkách u Panduru II). Také pohonné systémy jsou často poskládané z "komerčních" komponent. Takže zrovna u BVP a podobných to není tak hrozné. Jiná situace je u letadel, jenže tam to asi jinak moc nejde, možná ještě tak u bitevníků.

  • CerVus
    09:19 23.06.2015

    Souhlasím. Nové Leo je mimo naší cenovou ligu (ostatně stejně jako ostatní moderní MBT).
    Tady šlo o čistě pragmatický pohled - je to nejrozšířenější tank v alianci a navíc je to nejspíše stále i nejlepší tank na světě (ten sotva pojízdný model z Ruska se nepočítá).
    U merkavy by možná byl problém mimo váhy (65t mk4 vs 42t 1A5) i s šířkou (3720 vs 3370). Přeci jen část vlakových mostů (a všechny ženijní) by nemusela mít odpovídající rozměry.

  • fenri
    07:44 23.06.2015

    To CerVus - Leo posledních verzí je dobrý tank, rozšířený v okolních zemí a se snadným servisem. Na druhou stranu volné žádné nejsou (leda by je vyprodávalo Řecko za směšné ceny, jak naznačoval kolega) a Merkava může s Leo sdílet kanon, řada komponent motoru patří mezi obecně rozšířené, částečně i elektronika není úplně "mimozemská". Navíc kdyby byla společně s Namerem (na kterém lze postavit v podstatě cokoliv - je dost velký a robustní pro samohybnou houfnici, raketomet, minomet, mostní tank...) tak bychom měli homogenní řadu pásových vozidel s fantastickou odolností a součástkovou uniformitou. něco jak si to plánují rusáci s Armatou. Myslím, že pro naše podmínky by Merkava možná potřebovala upravit pro provoz v chladnějším a vlhčím podnebí, ale to jde o banality řešitelné v rámci VOZ.
    Ano, vím, že jde o vlhké sny. Ale hezké, ne? :-)

  • fenri
    07:39 23.06.2015

    To KOLT ano, jedna věc je cena systému a druhá jeho dlouhodobé požadavky na údržbu, náhradní díly, jeho opravitelnost v poli. Zda to vyváží jeho šetrnost ke zbytku vozidla.
    Obecně mi stále přijde, že dnešní armády a zbraně se stále více stávají tak trochu exhibicionistickými kousky ve smyslu demonstrování technologií, ale zároveň počítají s provozem v podstatě mírových podmínkách s dokonalým servisem výrobce. Nechci přivolávat mračna, ale aby se v nějaké válce nestalo, že jí budou nakonec vyhrávat postarší, ale stále provozuschopná vozidla, zatímco supermoderní terminátoři budou někde odstaveni pro banální poruchy, které si vojáci v poli neopraví a výrobce bude daleko (jeho jediná linka na výrobu hi-tech komponent rozbombardovaná, sabotovaná...).

  • KOLT
    05:54 23.06.2015

    Rase: Doba vhodná na koupi ojeté techniky skutečně skončila, neplatí to jen o tancích. Ale Leoparda by nám KMW určitě vyrobila, jen ta cena by asi byla vyšší než při koupi z holandského výprodeje....

  • KOLT
    05:36 23.06.2015

    Jinak k vozidlu – tlumení vypadá parádně, zvlášť skok v 60 km/h byl utlumený docela neuvěřitelně. Zajímavá je i informace, že díky tomu méně trpí podvozek, a vlastně i celé vozidlo. Nicméně naskýtají se i otázky, kupříkladu zda cenový přínos menšího opotřebení není zcela znehodnocen cenou systému. Nebo jak je to s opravitelností v bojových podmínkách či jak to dokáže jezdit po defektu tohoto systému a jak je ten defekt pravděpodobný atd.

  • KOLT
    05:30 23.06.2015

    Necháme se překvapit, jak tendr vypíše MO. Podle toho poznáme, jestli je to už předem domluvené nebo ne. A jsem zvědavý, jestli to zas budou jen klasická BVP + nějaká ta zdravotní ap. Nebo jestli si na politici uvědomí, že je potřeba mít také něco s těžší výzbrojí, a podle toho připraví rozpočet...

  • Rase
    22:12 22.06.2015

    CerVus:
    k nim se ale nyní nedostaneme. Možná až je budou nahrazovat Leopard 3 nebo zkrachuje Řecko (ftípek). Všechny volné Leopardy jsou již rozebrané. Alternativní vozidla prakticky nejsou (nebo jsou mimo naše možnosti). Bude tedy vhodné, pokud bude budoucí BVP, alespoň lehce suplovat tank (co se ochrany týče).
    Ty níže napsané ceny mi přijdou hodně vysoké. Většinou narážím na dost nižší (minimálně pro ASCOD). Nechci se ale hádat a samotného mě zajmá jaká bude cenová situace. Ideální by bylo kdyby byla co nejvyrovnanější (aby mělo CV90 víc šancí).

  • CerVus
    20:20 22.06.2015

    Ač se mi merkava líbí, tak pro ČR je jedinou rozumnou volbou leopard.

  • alexa123
    18:29 22.06.2015

    Charlie:
    Problémem Namerů a Merkav nejsou ani tak běžné silniční mosty, ty je unesou (vozí se i těžší náklady), ale nosnosti podvalníků, pontonových a ženijních mostů, nůžkových mostů...

    Ak mám desiatky až stovky miliónov € na ťažkokonažné BVP a tanky, tak musím mať aj pár miliónov € na podvalníky, pontónové, ženijné mosty , nůžkové mosty... ktoré stoja "zlomok" ceny moderných tankov a BVP. Ak to preženiem, tak je to iba kus primítivnej nosnej ocele určenej na presun superdrahej a ťažkej obrnenej techniky (tanky+BVP+OT). Ak na to niekto nemá financie, tak potom nemá financie ani na moderné tanky, BVP, OT, ...

  • Lukas
    16:30 22.06.2015

    Nie wiem czy wiecie ale...

    W Szwecji robiono testy i okazało się, że Strv 122 może bezpiecznie korzystać z BLG-67 (okazało się że nośność jest wyższa niż w instrukcji)

  • Charlie
    14:03 22.06.2015

    Problémem Namerů a Merkav nejsou ani tak běžné silniční mosty, ty je unesou (vozí se i těžší náklady), ale nosnosti podvalníků, pontonových a ženijních mostů, nůžkových mostů...

    Jedna věc je koupit nové tanky a druhá je obměnit vybavení celého ženijního vojska a ty stovky a tisíce tun materiáluý s tím spojené.

  • fenri
    12:56 22.06.2015

    Táta dělal kdysi okresního mostmistra (srandovní fukce, což?) a z mostů maturoval. Obecně údaje o nosnosti mostů jsou silně pod jejich reálnou nosností (pokud je most v pořádku), protže počítají s dlouhobým, frekventovaným provozem, který nenaruší jejich projektovanou životnost. Rozhodně most s nosností 50t nespadne, když po něm po jednom přejede několik 60t vozidel.
    Na Nameru se mi líbí, že je to jediné (kvazi) BVP, které se směle může postavit tanku. Odolnost má na úrovni špičkových tanků a hodit na to věž se Spike LR, tak představuje pro drtivou většinu tanku problém, se kterým musí vážně počítat. V podstatě Namer s věží z Panduru, nebo jen s chráněnější věží se Spike a půlpalcákem by měl šťávu... Navíc mi 12ti členné pěchotní družstvo přijde jako celkem efektivní a bojeschopný oddíl.

  • HonzaH
    12:49 22.06.2015

    Což o to, Merkava a Namer jsou asi super stroje, Izraelce mám taky rád. Ale hlavní problém bych asi viděl v tom, že hmotnost Nameru je okolo 60t. A to si nejsem jistý, jestli je zrovna to, co AČR požaduje.
    Nehledě na to, na kolik jsou konstruovány mosty v ČR. Kdesi jsem zaslechl něco o tom, že právě mosty snad měly vcelku malou nosnost z toho důvodu, aby ještě unesly tanky VS, ale neunesly těžší tanky NATO. Nevíte, co je na tom pravdy?

  • fenri
    11:35 22.06.2015

    Sice mám také nějaké iracionální sympatie pro CV90 (prostě se mi líbí víc a severská konstrukční škola je mi sympatičtější než španělsko-rakouská), ale ASCOD je potenciálně racionálnější volbou. (asi) o něco levnější, z podstatné části vyráběný u nás a opravdu by mi dávalo velký smysl pak k tomu dokoupit DONAR.
    Nicméně stejně bych u nás nejraději viděl kombinaci Merkav Mk.4 a Námerů. Jsou to mašiny, které hrají hodně vysokou hru (navíc se hodí pro obranné boje početně nevelkého státu) a byla by to podpora pro Izrael, který mám rád. Já vím, naprostá utopie...

  • skelet
    23:06 21.06.2015

    No bude to zajímavý souboj. Jsem zvědav čím, respektive s kým bude BAE vyvažovat fakt kooperace/licence GLDS s Excalibur. S kým se můžou spojit?

  • CerVus
    22:50 21.06.2015

    Ha, našel jsem ceny:
    Ascod LT-105 Light Tank: ~$10 million – (based on Pizarro price)
    ASCOD/Pizarro IFV: $7.5 million (based on Spanish procurement)
    CV90120 Light Tank: ~$8-10 million (cena pro Švédskou armádu)
    CV90 series IFV: $5.5-6 million

    Z toho se zdá, že by cv90 neměl být dražší.

  • Jecchus
    18:26 21.06.2015

    Omlouvám se za matematickou chybku v mém příspěvku. Samozřejmě jsem měl na mysli koupi jednoho ASCODu za cenu 2 CV90. Na svou obhajobu mohu uvést, že jsem při tom psaní ještě vařil oběd. A bylo to i dobrý nakonec. Ale asi jsme si rozuměli, když se za to na mně nikdo nevrhl... :)

  • skelet
    17:43 21.06.2015

    Řekl bych, že po výbuchu BVP-2CZSK u slovenských vojenských zkoušek se u nás přestalo uvažovat o modernizaci BVP. Tak se firmy přizpůsobily.
    CV-90 je mi sympatičtější, ale ani ASCOD není špatná volba.
    Jinak pokud by vyhrála CV-90 (a je to možné, Švédi mají u nás dost silnou lobby), tak by byla hloupost kupovat verzi se 40mm kanónem.

  • juhelak
    17:34 21.06.2015

    Deadog: ale zapomínáš taky na otázku ceny. Jasny ze armada by chtěla jen to nejlepší, kdyby to tak fungovalo tak mame objednanou letku F-35, kupujeme 150 pum a 20 kober.
    Ceny v tech zakázkách má váhu 80%, pokud to nepojedu pres nejakej vladní návrh napřímo.
    Já budu spokojeny i za ascoda, když nakoupi ty težší bezecnejsi verze a uz v té době budou mit vyvinutou tu aktivní ochranu pro bojová vozidla.
    Ted mají celkem dost finančních prostředku aby dokoupili pro všechny pusky a výstroj. Taky doufám ze dopadne nákup KC-390 a budu spokojenej.

  • Deadog
    17:20 21.06.2015

    Ja si vzdy myslel, ze jde o to koupit co mozna nejlepsi stroj s nejlepsimi moznymi parametry a modularitou, provereny casem a bojovymi schopnostmi . A tim je CV90.
    Tim by se meli pri vyberu ridit. Ne kolik ceskych firem na tom bude participovat.
    Ale ano, jestli Sakal nebo Ascond , tak urcite Ascond:)

  • Rase
    10:53 21.06.2015

    CV90 má patrně lepší podvozek, možná i elektroniku a je snad i trochu víc kompaktnější. Tyto vlastnosti jsou ale vykoupeny vyšší cenou (CV90 cena 5,8 mil.D, ASCOD cena 3,5 mil.D). Samozřejmě že se výsledná cena změní podle požadavků zákazníka (odečíst cenu původní věže, nahradit ji jinou atd.). Patrně i CV90 by šlo vyrábět licenčně, jen by to bylo víc komplikované a né v takové míře jako u ASCODu. Otázkou je taky servis vozidel. Prakticky je jedno jaké vozidlo půjde do výroby. Otázkou je kolik vozidel se podaří ufinancovat a aby se celá zakázka nezhroutila právě kvůli finanční náročnosti.

  • CerVus
    10:41 21.06.2015

    Jecchus: Tak předražené to bude každopádně. Za posledních 20 let snad nebylo nic nakoupené za výhodných podmínek.
    CV90 má širší možnosti použití a je po technické stránce modernější, výkonnější, vyrobený ve větších počtech, vyzkoušený v bojových podmínkách.

  • Jecchus
    10:21 21.06.2015

    Moc nerozumím těm narážkám na předem jasné vítězství ASCODu proti CV90 ve spojení s jakýmsi negativním hodnocením, které k tomu bývá přiřazováno. Nemyslím primárně v této diskuzi, zde jsou to jen takové mnou tušené povzdechy.
    Jsou to kvalitativně zcela srovnatelné stroje.
    Pochopil bych ten pláč v situaci, kdy bychom se rozhodovali dejme tomu mezi CV90 a Šakalem (alias BVP-2+) a díky "české stopě" by se vybral Šakal, to by byla pitomost.

    Pokud Excalibur uzavřel smlouvu o spolupráci s vyrobcem ASCODu, která dá možnost české firmě (resp. firmám) zapojit se výrazně více (oproti CV90) do výroby a hlavně servisování, tak je to přeci jednoznačně pozitivní parametr a pro ČR výhoda tohoto stroje oproti CV90? Proč kvůli tomu plakat a nadávat na české poměry? Důležité je, aby výsledek nebyl předražen a nenakupovali jsme ASCOD za cenu 0,5 CV90, tam je třeba zaměřit pozornost, nikoli zpochybňování tohoto kroku samotného.

    Neví někdo, jestli o obdobnou smlouvu neusiloval Excalibur i ve vztahu k CV90? To by tomu dalo ještě úplně jinou konotaci.
    Také by mne zajímalo jestli ta smlouva znemožňuje Excaliburu uzavřít v budoucnu obdobnou smlouvu s výrobcem CV90 či nikoli.

  • GAVL
    22:17 20.06.2015

    Velmi pěkné chování nového podvozku, klobouk dolů za pěkný kus práce konstruktérů BAE Systems.

    Samozřejmě , že to vyhraje ASCOD na 99%.
    Pokud by ne tak CV90 by naši jen pronajali a tento tlumící systém podvozku by byl doplněn v prodloužené smlouvě až tak možná za 15 let.

  • apache
    14:02 20.06.2015

    A ta stará konfigurace přece není bez tlumení.

  • apache
    14:01 20.06.2015

    Deadog: To přeci vždy záleží na tom, jak si to bude přát zákazník. A zákazník si obvykle volí nějaký kompromis mezi schopnostmi a cenou. Spíše to bude něco jako volitelná výbava u automobilů. Kdo je ochoten si připlatit, ten si připlatí. Kdo nemá moc na rozhazování, ten se spokojí s levnějším řešením.

  • Deadog
    11:21 20.06.2015

    nemel by takovy upgrade byt soucasti kazde nove zákazky? je to zakladni prvek pohybu toho vozidla, nedokazu si predstavit, ze by si nekdo koupil CV ve stare konfiguraci bez tlumeni. podle me se to stane standartem toho vozidla.

  • CerVus
    11:12 20.06.2015

    Ono je stejně jasné, že to u nás vyhraje ASCOD.

  • Kusa
    08:50 20.06.2015

    Otázka je o kolik to zvedne cenu a jestli to půjde aplikovat na již provozované stroje. Myslím že u nás to neuvidíme( pokud by se kupovaly CV90)

  • Deadog
    15:28 19.06.2015

    Jo, chci ho :)