U.S. Army řeší nástupce obrněných vozidel
- 19. 10. 2014
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Americká armáda (U.S. Army) stojí před rozsáhlou modernizací své obrněné techniky. V rámci programu Budoucí bojové vozidlo FFV (Future Fighting Vehicle) hledá náhradu za bojová vozidla pěchoty M2/M3 Bradely. Víceúčelová obrněná vozidla AMPV (Armored Multi-Purpose Vehicle) pak nahradí ikonické transportéry M113.
Future Fighting Vehicle
Program FFV je nástupcem zrušeného programu GCV (Ground Combat Vehicle). Ambiciozní GCV pro obrněné brigádní bojové týmy ABCT (Armored Brigade Combat Team) americké armády byl zrušen pro svou finanční náročnost.
Americká armáda se rozhodla ušetřené peníze spíše investovat do modernizace celého ABCT. Některé zprávy hovoří také o tom, že velení U.S. Army dalo jednoduše přednost aktuálnějšímu programu AMPV.
ABCT je nejtěžší formace americké armády pro vedení pozemní manévrující války. Mezi hlavní nosné pásové vozidla ABCT patří hlavní bojový tank M1 Abrams, bojové vozidlo pěchoty M2/M3 Bradely, samohybná houfnice M109 Paladin (na podvozku M2/M3 Bradley), obrněné transportéry M113, těžká odtahová vozidla M88 Hercules a inženýrské vozidlo M9.
„Naším úkolem je obnovit ABCT, protože obrněný transportér M113 se již nepoužívá v boji a samohybné houfnice M109 Paladin stárnou velmi rychle,“ říká brigádní generál David Bassett, výkonný ředitel pro pozemní bojové systémy americké armády PEO Ground Combat Systems.
Future Fighting Vehicle však není programem, na jehož konci se dočkáme konkretního vozidla. Jedná se spíše o vědecko-technickou iniciativu, která zkoumá možnosti náhrady vozidel M2/M3 Bradely. V současné době neexistují žádné konkretní požadavky, jak má FFV vypadat.
Prototyp vozidla GCV od BAE Systems s bezosádkovou věží na proběhlé výstavě AUSA 2014. Program GCV skončil. BAE Systems ale ve vývoji vozidla pokračuje za vlastní náklady a nevzdává se šance na dodávky vozidel do armády. Její šancí může být jak program FFV, tak i nová koncepce americká armády Force 2025. / BAE Systems
„Pokud jste dnes přišli a myslíte si, že budeme popisovat budoucí bojové vozidlo, omlouvám se, ale mohu jen říct, že zachováme devítičlenný výsadek, vozidlo bude mít klasickou nebo bezosádkovou věž a také to, že jsme objevili nějaké nové technologie pancéřové ochrany. Nemohu zatím říct žádné konkrétnější informace,“ řekl před několika dny novinářům generál Basett.
Konečné rozhodnutí padne v roce 2016. Ve hře je několik variant. Program FFV bude pokračovat a na jeho konci vznikne zcela nové bojové vozidlo na pásovém podvozku. Další možností je vyrábět nová vozidla na základě pásového podvozku Bradley.
V současné době se prozatím připravuje hloubková modernizace tanků M1 Abrams i Bradley zavedených ve výzbroji U.S. Army. Počítá se s novým motorem, převodovkou i systémem odpružení. Samozřejmostí je nejnovější elektrická a elektronická výzbroj.
Modernizovaný Bradley získá pravděpodobně i zcela novou výzbroj v podobě 30mm rychlopalného kanonu ATK XM813 usazeného v bezosádkové norské Kongsberg MCT-30. Nová zbraň nahradí současný rychlopalný kanon M242 ráže 25 mm. Bradley již novou zbraň úspěšně testoval.
Armored Multi-Purpose Vehicle
V současné době má v americké armádě nejvyšší prioritu program AMPV. V rámci programu však nevznikne zcela nové vozidlo, ale použijí se technologie dostupné na trhu. Hlavním důvodem je snížit finanční náročnost a především urychlit výměnu vozidel M113.
Konstrukce M113 pochází z 50. let minulého století a do služby americké armády vstoupila v roce 1960. Kromě morální zastaralostí je největší slabinou nedostatečná ochrana, základní hliníkový pancíř chrání posádku pouze před běžnými střelami 7,62×39 mm (STANAG 4569 Level 2).
Program AMPV plánuje nákup 2907 vozidel v ceně 1,8 milionů dolarů za každý kus. Celkové náklady na program byly vyčísleny na 10,23 miliard dolarů. Přitom vozidla GCV by přišla americké daňové poplatníky na 37 miliard dolarů.
Podle současného plánu se v lednu 2015 vybere jediný výherce, který v rámci 52-měsíční konstrukčního a výrobního vývoje EMD postaví 29 vozidel AMPV pro testování. Předseriová výroba se může rozběhnout v roce 2020.
M113 je ikonou a slouží ve více než 50 zemích světa, včetně polské armády. / U.S. Army
Nové vozidlo se stane platformou pro celou řadu účelových verzí. Kromě víceúčelové základní pro transport vojáků nebo vybavení se počítá s vývojem zdravotnické, minometné nebo velitelské verze.
Jednoznačně největší favorit (a U.S. Army zřejmě i upřednostňován) je BAE Systems s bezvěžovým vozidlem postaveným na nejnovější variantě vozidla Bradley (M3 Bradley). Dalšími hráči je General Dynamics s kolovým vozidlem Stryker a Navistar Defense nabízí vozidlo kategorie MRAP MAXXPRO.
V květnu firma BAE Systems podala pro prgram AMPV oficiální nabídku svého upraveného vozidla M3 Bradley. General Dynamics nabídku odmítl podat, protože dle jeho mínění je soutěž napsána na míru BAE Systems. General Dynamics již podniká právní kroky (včetně lobbingu v Kongresu), aby se mohl na zakázce podílet.
V zadáni programu je například napsáno, že nové „vozidlo musí mít stejnou prodůchodovost terénem jako M1 Abrams nebo M2/M3 Bradley“. Kolový Stryker, natož MAXXPRO, takové schopnosti nemá.
Miliardový obchod si nechce nechat ujít ani General Dynmics. Oficiálně se soutěže nezúčastní, o to více lobbuje v zákulisí. Existuje také možnost, že část vozidel (např. zdravotnická) pro program AMPV budou postaveny na kolové platformně Stryker. / U.S. Army
Nebylo by to naposled, kdy kongresmani „radili“ armádě s nákupem nové techniky, případně v tom, jakou techniku si ještě ponechat. Není třeba zdůrazňovat, že nejaktivnější jsou Kongresmani, kteří mají ve svém obvodě protlačovaného výrobce.
General Dynamics projevuje předevšém zájem dodat pro program AMPV záchranářskou variantu vozidla Stryker, která již byla úspěšně nasazená v Iráku a Afghánistánu. Jedná se asi o čtvrtinu objednávaných vozidel.
Lobbing General Dynmics se soustřeďuje na finanční výhodnost svého řešení. Podle názorů některých kongresmanů je vývoj nového záchranného vozidla postaveného na vozidle Bradley plýtváním financí.
Nečinná samozřejmě nezůstává ani BAE Systems. „Slyšel jsem nějaké řeči, které mě vedli k přesvědčení, že je tam někdo, kdo chce aby se Kongres zapojil do výběrového řízení pro armádu... když vidím věci, které ovlivňují schopnost armády starat se o své vojáky, je to hodně frustrující,“ říká Mark Signorelli, viceprezident a generální manažer pro bojová vozidla v BAE Systems.
Zdroj: Defense News, BAE Systems, IHS Janes, FAS
Související články
Estonská bojová vozidla pěchoty CV9035NL
Nizozemská armáda prodala ze svých přebytků Estonsku 44 bojových vozidel pěchoty IFV (Infantry ...
- 06.10.2014
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
Ruský tank T-14 Armata v roce 2015
Ostře sledovaný projekt nové ruské tankové platformy Armata vstupuje do závěrečné fáze. Nový ruský ...
- 15.10.2014
- 25 komentářů
- Jan Grohmann
Force 2025: Blízká budoucnost U.S. Army
Americká armáda (U.S. Army) zahájila v tomto roce práci na koncepci Force 2025. Koncepce řeší podobu ...
- 15.10.2014
- 13 komentářů
- Jan Grohmann
Výroba vozidel Flyer pro speciální jednotky se rozbíhá
Americké velitelství pro speciální operace SOCOM (Special Operations Command) je připraveno přijmout ...
- 17.10.2014
- 1 komentářů
- Jan Grohmann
Vozítko na prvním obrázku nápadně připomíná první kresby Bradleyho. Žádná velká věž, jenom HMG. Kdo jste viděli Pentagon wars, nebo jenom toto video z filmu ...Zobrazit celý příspěvek
Vozítko na prvním obrázku nápadně připomíná první kresby Bradleyho. Žádná velká věž, jenom HMG. Kdo jste viděli Pentagon wars, nebo jenom toto video z filmu (https://www.youtube.com/watch?... víte jak to dopadlo. Dnes montují i na Strykery 30 mm kanony a odpalovače Javelinů, předpokládám, že tady to dopadne podobně.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...