US Army vybírá nástupce AH-64 Apache a UH-60 Blackhawk

Foto: Sikorsky S-97 / Sikorsky
Foto: Sikorsky S-97 Raider / Sikorsky

Již v červnu letošního roku americká armáda US Army načrtne svou vizi vrtulníkového letectva poloviny 21. století. V polovině roku US Army vybere dvojici soutěžících, kteří pro americkou armádu postaví technologické demonstrátory víceúčelového vrtulníku blízké budoucnosti.

Americká armáda plánuje postupně obměnit více než 4000 svých bitevních vrtulníků AH-64 Apache a dopravních UH-60 Blackhawk. Bitevní i dopravní stroje zastoupí jediný víceúčelový typ vzešlý z programu FVL (Future Vertical Lift).

 

Obměna vrtulníků je rozdělená do dvou na sebe navazujících programů. V rámci programu JMR (Joint Multi-Role) dva výrobci postaví mezi roky 2017 až 2019 technologické demonstrátory budoucích víceúčelových vrtulníků. O finalistech programu JMR se rozhodne již v červnu letošního roku.

 

Program JMR slouží především k prozkoumání nejmodernějších technologií a konceptů strojů s kolmým startem a přistáním. Firmy, které neuspějí v programu JMR, samozřejmě mohou dále pracovat na svých konceptech. Nemohou však počítat s penězi od americké armády.

 

Video: Sikorsky S-97 Raider / YouTube

 

V navazujícím programu FVL pak americká armáda zašle žádost o návrh RFP (Request For Proposals) nejen účastníkům programu JMR, ale všem zájemcům.Teprvé vítěz progamu FVL se může těšit na multimilardový kontrakt s americkou armádou.

V programu JMR soutěží:

Pokud půjde vše podle plánu, první stroje FVL US Army obdrž í kolem roku 2030. Cena programu FVL se odhaduje na 100 miliard dolarů. Je však téměř jisté, že výsledná cena bude mnohem vyšší.

Podobno u cestou vývoje pokročilých zbraňových systémů se vydalo i americké námořnictvo US Navy. Americká firma Northrop Grumman postavila technologický demonstrátor bojově-průzkumného dronu X-47B. Samotný operačně použitelný dron vzniká v rámci programu UCLASS a účastní se ho největší američtí letečtí výrobci.

 

Video: Bell V-280 Valor / YouTube

 

Z pět k JMR. Soutěžící zatím mají před sebou nelehký úkol předložit americké armádě svou představu budoucích bojových a dopravních strojů s kolmým startem a přistáním. Je třeba nabídnout nejen současné nejlepší technologie, ale také technologie dosažitelné v blízké budoucnosti.

"Dělají počáteční projektové práce a nyní se dostáváme k posuzování předběžných návrhů jednotlivých komponentů,“ říká Dan Bailey, vedoucí programu JMR/FVL v US Army. Navrhují letadlo, které může být ´technologickým oknem´ toho, co uživatel (US Army – pozn. redakce) může požadovat v budoucnosti.

V ideo: Řešení od firmy AVX Aicraft. / YouTube

 

Baily také komentoval zdánlivě pomalý postup programu a jeho natažení na téměř dvě dekády. Důvodem jsou špatné zkušenosti s ambiciozními programy jako byl zrušený Future Combat Systems (FCS). Náročné a komplexní požadavky FCS nemohly být splněny včas a za vyměřené finance.

 

Program JMR poslouží US Army, aby lépe pochopila schopnosti a možnosti průmyslu v konstrukci budoucích bojových a dopravních vrtulníků. Teprve v roce 2019 pošle americká armáda žádost o podání návrhu pro účast v programu FVL.

 

Zdroj: Defense News

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Virtuální brýle pro posádky norských obrněných vozidel

Norská armáda testuje virtuální brýle pro posádky obrněných vozidel. Brýle spárované se senzory na ...

Ruské bojové vrtulníky cvičí u Pobaltí

Ruská tisková agentura RIA Novosti informovala o začátku výcvikových letů vrtulníkové 15. armádní ...

Ukrajinská armáda přišla o tři vrtulníky

Před několika dny došlo na východě Ukrajiny k vážnému incidentu. Ukrajinská armáda přišla o dva ...

Bitevní vrtulníky T129 pro tureckou armádu

Turecká pozemní armáda (Türk Kara Kuvvetleri) získala prvních devět bitevních vrtulníků T129A EDH ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:6h12h24h
  • Matesaax
    15:36 08.05.2014

    Rusko zavádí sice ve velkém bitevní vrtulníky,ale se zpožděním skoro 20 let.
    Co se týká toho amerického programu,tak si nejsem jistý zda jeden typ dokáže nahradit jak transportní,tak bitevní vrtulník.Uvedené typy si jako náhradu AH-64 neumím moc představit.

  • David
    21:08 07.05.2014

    Já bych řekl, že je docela přirozené, že se již nyní hledá náhrada za AH-64, kterým postupně bude docházet životnost. Ostatně - tento program je teprve na začátku - a než se začne skutečně realizovat, bude to trvat ještě hodně dlouho.
    A samozřejmě - je třeba přitom brát v potaz i to, že Rusko dnes zavádí Mi-28 a Ka-50 doslova ve velkém, o bitevní vrtulníky usiluje (zatím ne příliš zdařile( Čína) atd

  • shal
    20:35 07.05.2014

    No když chcete táhnout technologický vývoj a udržet se před konkurencí, tak to hold něco stojí :)

  • Left
    18:21 07.05.2014

    To liberal shark: Jen pro přirovnání - je to stejné množství penež jako rozpočet MO na půl století :D

  • pepe420
    17:51 07.05.2014

    Jeden projekt se mi zdá zajímavější než druhý, ale jako vždy nebude důležitá kvalita, ale lobby v kongresu :-) Osobně vidím jako favority Valor a Raider, ale podle mě vyhraje Valor.

  • liberal shark
    16:10 07.05.2014

    100 miliard dolarů 8-o. Za ty peníze by šla nově vybavit celá armáda ČR :-).

  • RiMr71
    14:34 07.05.2014

    ..jéžiši ti nadělajó...
    Vytáhnu z binca vzadu v hangáru zaprášeného Comancha (a nemyslím komouše ale RAH-66), dofůkám kola, ometu prach, setřu zaschlé Obamovy (nebo který z nich to byl) flusance. Do zadku temu vrazím tlačný rotor z jednoho ze současných projektů, pilotovi natluču na hlavu ten superdrahý pekáč z JSF, přejmenuju na Iroquis a vymalované...