US Navy chce drony pro letadlové lodě

V rámci programu UCLASS americké námořnictvo testovalo drony X-47B (na obrázku). X-47B je žhavým kandidátem na budoucí stroj MQ-25 Stingray; větší foto / Public Domain

Námořnictvo Spojených států (US Navy) se již delší dobu poohlíží po možnostech, jak posílit své schopnosti pomoci bezpilotních prostředků. Cílem je získat bezpilotní letoun schopný operovat z letadlových lodí US Navy. Tímto letounem by měl být MQ-25 Stingray.

MQ-25 je výsledkem několika předešlých vývojových programů, které zkoumaly využitelnost bezpilotních systémů pro letadlové lodě. Samotná podoba budoucího letounu se v průběhu vývojových prací měnila, stejně tak jako jeho účel.

V současné době však US Navy poptává letoun, jehož hlavním úkolem bude tankovat ostatní stroje za letu. Americké námořnictvo tak získá první tanker v historii, který bude schopný startu z letadlových lodí. To značně prodlouží dolet letounů a vrtulníků US Navy. Druhým úkolem by měl být vzdušný průzkum.

Americké námořnictvo se tak vydává v celku skromnou cestou, vzhledem k tomu, že na stole byly i návrhy pro vývoj bezpilotního útočného letounu. Konstrukce dronu doznala také menší „downgrade“, kdy z původního požadavku na stealth konstrukci se podstatně slevilo.

Náčelník námořních operací Adm. J. Richardson se k tomuto vyjádřil následovně: „Prozatím není stealth klíčovým parametrem. Nicméně i přesto hledá námořnictvo design, který učiní letoun obtížně zjistitelným.“

V současné době trápí americké námořnictvo hned několik finančně i technologicky náročných programů. Mezi ně bezesporu patří např. akvizice lodí LCS ( Littoral Combat Ship ), stealth torpédoborců Zumwalt a program letounů F-35. Není tak divu, že se v tomto ohledu nepouští US Navy do revolučního programu víceúčelového stealth dronu.

Cesta je spíše evoluční, neboť se v rámci programu Stingray počítá hlavně s implementací již dostupných technologií. Dle manažéra společnosti Locheed Martin J. Vinsona není obtížné navrhnout stroj, který dokáže plnit tankovací úkoly a průzkumné zároveň. 

Dokonce to podtrhuje slovy: „Nevidím nijak velké výzvy pro schopnosti průzkumu, vzhledem k tomu, že letoun bude mít nosnost pro tankovací operace.“

Celkem čtyři firmy obdržely kontrakt, v rámci kterého postaví svůj prototyp. Konkrétně zmíněný Lockheed Martin, Boeing, General Atomics a Northrop Grumman. První tři firmy obdržely každá 43 milonů dolarů a Northrop Grumman 35 milionů dolarů.

V rámci kontraktu vývojové práce skončí do října roku 2017. Letoun vzešlý z programu obdrží námořnictvo mezi lety 2020-2025.

I přesto, že US Navy se rozhodlo jít při získání dronů cestou "nejmenšího odporu", nevyhne se program MQ-25 Stingray vývoji nových technologií. Uvedené firmy budou muset vyřešit zejména přizpůsobeni dronu pro prostředí provozu na letadlové lodi, neboť na letové palubě panují odlišné podmínky, než na statických letištích.

Námořnictvo navíc požaduje schopnost naprosto autonomních startů a přistání, tak aby tyto činnosti zbytečně nezaměstnávaly piloty. Samotné ovládání dronů má také doznat značných změn.

Oproti současným dronům se chce námořnictvo vyhnout klasickému ovládacímu joysticku a použít ovládání typu “point and click”. Značné automatizaci by také mělo být dosaženo při samotném tankování. 

Zdroj: National Defense Magazine

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Ruské hypersonické střely Zirkon proti americkým lodím

Ruské námořnictvo pracuje na hypersonických střelách Zirkon. Podle Konstantina Sivkova, ruského ...

Cena stíhaček F-35 Lightning II padá dolů

Pentagon objednal u firmy Lockheed Martin devátou výrobní šarži (LRIP 9) 57 stíhaček F-35 Lightning ...

TALOS: Robotizace vrtulníků začíná

Americká společnost Aurora Flight Sciences vyvinula a otestovala robotický navigační systém TALOS ...

MOKV: Americké kladivo na jaderné rakety

Americká agentura pro raketovou obranu MDA (Missile Defense Agency) vyvíjí speciální antihlavice ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • RiMr71
    19:39 13.12.2016

    ...no... budou mít s tím Kuzněcovem ještě co dohánět...

  • jsk1
    09:29 13.12.2016

    LOL! Prý tanker..připadá mi to jako taková ne zcela povedená maskirovka.. al eproč někomu věšet na nos, že to bude stealth utočník že. MQ, jasně OK.

  • Gorn
    22:23 12.12.2016

    ach, ty čárky ve větách. Možnost editovat vlastní příspěvek by byla fajn

  • Gorn
    22:13 12.12.2016

    jj284b: přesně tak, ačkoliv zdůrazňovat že se jedná o první tanker schopný startu z letadlovek je doopravdy nesmysl. Je první protože doteď byl trend odmítat jakýkoliv specializovaný letoun, jehož úkoly může plnit víceúčelový. MQ-25 ten trend poráží tím, že námořnictvo chce dron a úkoly tankeru jsou dostatečně "stupidní", nato aby dron zvládnul samostatně větší část. Skutečně pochybné prvenství.

  • skelet
    21:15 12.12.2016

    předtím tu ještě byl KA-3B, což byla trvalá konverze bombardérů A-3 na tankery.

  • jj284b
    18:39 12.12.2016

    alexa123: mozno je to myslene tak ze to bude prvy specializovany tanker... predsa len S-3 ci F/A-18E to riesili ako dodatocnu funkciu..

  • alexa123
    18:21 12.12.2016

    ... Americké námořnictvo tak získá první tanker v historii, který bude schopný startu z letadlových lodí...

    To bude asi nejaký nezmysel - minimálne Lockheed S-3 Viking slúžil ako tanker. Po jeho vyradení to robí F/A-18 Super Hornet. A pred Vikingom určite mali nejaký tanker

  • alexa123
    18:11 12.12.2016

    Koľko paliva na tankovanie tento zázrak uvezie? Samozrejme to záleží na vytrvalosti a profile letu ale nie je tu o tom žiadna zmienka.