USA blokují prodej francouzských stíhaček Rafale do Egypta

Egyptské stíhačky Rafale; větší foto / Public domain 

Francie nemůže prodat Egyptu dalších 12 víceúčelových stíhaček Rafale. Egypt s letouny požaduje i střely s plochou dráhou letu SCALP (Storm Shadow). Střely však obsahují americké součástky a Washington s vývozem svých vojenských technologií do Egypta nesouhlasí. Francie tak přichází o miliardy euro.

V roce 2015 Egypt objednal 24 víceúčelových stíhaček Rafale za 5,2 miliardy euro a firma Dassault Aviation zatím Egyptu dodala 14 letounů.

 


 

Součástí smlouvy byla i opce na nákup dalších 12 stíhaček Rafale a střel s plochou dráhou letu SCALP (Système de Croisière Autonome à Longue Portée) od evropské firmy MBDA. Ve Velké Británii jsou střely SCALP známé jako Storm Shadow. Podle databáze stockholmského institutu SIPRI má Egypt zájem o 50 střel SCALP.
 

SCALP je špičková zbraň vzduch-země s doletem více než 560 km, která je schopna ve velmi nízké výšce kopírovat terén, pronikat silnou protivzdušnou obranou protivníka a pomocí své 450 kg těžké bojové hlavice bodově zasahovat strategické cíle. Stíhačka Rafale unese dvě střely SCALP.

 

Ostatně při dubnovém raketovém útoku na Sýrii francouzské letectvo vypustilo právě střely SCALP.

 

Střela však obsahuje americké technologie a Washington odmítá udělit povolení k vývozu do Egypta. Protože Egypt podmiňuje nákup letounů Rafale i dodávkami střel SCALP, Paříž nemůže Egyptu prodat ani zmíněných 12 stíhaček Rafale.
 

Ve Francii se tak opět mluví o závislosti Evropy na amerických vojenských technologiích a o „libovůli“ Američanů v udělování vývozního povolení. Otázkou je, zda ze strany USA jde o politický krok nebo o prostou byrokracii, protože vývoz amerických vojenských technologií se řídí americkým regulačním režimem U.S. International Traffic in Arms Regulations (ITAR). Režim ITAR omezuje a kontroluje vývoz obranných a vojenských technologií s cílem zajistit národní bezpečnost USA a další cíle americké zahraniční politiky.

 

Nicméně podle únorového článku ve francouzském deníku La Tribune, který jako první o problému informoval, mezi USA a Francií existují rozepře ohledně prodeje francouzských zbraní do zemí Středního východu, včetně Egypta a Spojených arabských emirátů (SAE). Ostatně již dříve Washington blokoval prodej francouzských satelitů Falcon Eye do SAE. Problém se vyřešil až po schůzce prezidenta Francoise Hollanda s tehdejším americkým prezidentem Barackem Obamou. 
 

„Je pravda, že jsme závislí na tomto mechanismu [ITAR - pozn. red. ]: Jsme vydání Američanům na milost nebo nemilost, pokud jde o dodávky našeho vybavení,“ řekla francouzská ministryně obrany Florence Parly parlamentnímu výboru pro národní obranu a ozbrojené síly.
 

Podle Parly ale Francie jednoduše nemá prostředky, aby byla ve vojenských technologiích zcela nezávislá na Spojených státech. Francouzská ministryně uvedla, že Francie se snaží situaci zlepšit, ale v tomto případě nejde přímět Američany k udělení souhlasu.

 

Reportáž egyptské TV o dodávce čtvrté skupiny letounů Rafale do Egypta.

 

O problému mluvil také francouzský prezident Emmanuel Macron s Donaldem Trumpem při své dubnové návštěvě Washingtonu. Podle deníku Defense News Trump doporučil, aby „francouzští odborníci mluvili se svými americkými protějšky o vyřízení povolení.“ Jednání však nepřineslo výsledky.
 

„Co je řešení? Výrobce těchto střel MBDA musí investovat do výzkumu nových technologií, aby vyvinula podobnou součástku, která obchází ITAR,“ uvedla Parly. „Pro tento případ jsme schopni zákaz obejít, protože součástka může být vyvinuta v rozumném časovém horizontu, i když klient toto období považuje přirozeně za příliš dlouhé.“

 

Podle Parly musí nyní Francie určit klíčové americké vojenské technologie ve francouzských zbraních a začít připravovat evropskou náhradu. Cílem je, aby francouzský export nebyl závislý na amerických právních předpisech a na zahraniční politice USA, která je mimo kontrolu Francie. Ale jak zdůraznila ministryně: „Velmi dobře víme, že se věci tak rychle nemění.“

 

Francouzská ministryně obrany upozornila, že USA jsou dominantním vývozcem vojenské techniky s více než třetinovým podílem na zbrojním trhu. „Je tomu tak již více než 70 let a zdá se, že to bude po určitou dobu pokračovat,“ varovala Parly.

 

Zdroj: Egypt Independent,  Defense News

Nahlásit chybu v článku


Související články

Egypt zvažuje nákup pákistánských stíhaček JF-17

Pákistánská vláda zveřejnila 4. prosince tohoto roku tiskovou zprávu, podle níž Egypt projevil zájem ...

Ruské MiGy-35 pro Egypt

Ruská firma MiG dodala do Egypta první várku nových víceúčelových nadzvukových stíhacích letadel ...

Eurofighter, F-15 a Rafale: Katar si kupuje přízeň Západu

Malá, ale velmi vlivná a bohatá ropná země Blízkého východu, Katar, se rozhodla provozovat hned tři ...

V Izraeli rostou obavy z egyptské armády

Egypt pod vedením prezidenta Abdel Fattah el-Sisiho mohutně investuje do svých ozbrojených sil. ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • KOLT
    22:16 05.08.2018

    Uživatel při výrobě pro sebe je závislý na USA, protože používá součástky z USA ;-) I jejich prodej Francii musí být schválen v USA, protože se schvalují exporty i reexporty. Čili ...Zobrazit celý příspěvek

    Uživatel při výrobě pro sebe je závislý na USA, protože používá součástky z USA ;-) I jejich prodej Francii musí být schválen v USA, protože se schvalují exporty i reexporty. Čili pro Evropu dost bída :-/Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    10:25 04.08.2018

    Kolt:"e) je něco hodně špatně ve chvíli, kdy evropská strategická zbraň, která měla její uživatele zbavit závislosti na USA, potřebuje k vývozu povolení USA..."7 Uživatel ve ...Zobrazit celý příspěvek

    Kolt:"e) je něco hodně špatně ve chvíli, kdy evropská strategická zbraň, která měla její uživatele zbavit závislosti na USA, potřebuje k vývozu povolení USA..."7

    Uživatel ve výrobě pro sebe není závislí na USA, což byl asi ten cíl. Export je úplně jiná kategorie.
    Ale taky přijde divné, že při ceně vývoje... o kolik by to bylo dražší bez součástek z USA. Zase představa jak tyhle střeli dopadají do Izraele mi taky moc není po chuti.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    10:14 04.08.2018

    danny, jenže vy spekulujete, co se může stát. Pravdou je, že a) nevíme, jak jsou nastavené smlouvy mezi USA-Francií-Egyptem, tedy nevíme, jestli Francie nenabízela něco, u čeho ...Zobrazit celý příspěvek

    danny, jenže vy spekulujete, co se může stát. Pravdou je, že
    a) nevíme, jak jsou nastavené smlouvy mezi USA-Francií-Egyptem, tedy nevíme, jestli Francie nenabízela něco, u čeho věděla, že to nemusí za oceánem projít;
    b) Francie velmi aktivně svojí politikou kope za své výrobce zbraní a vesele při tom dělá naschvály (tuším měli prsty i v negativním stanovisku k zařazení izraelských radarů do systémů NATO, ale určitě to nemělo nic společného s tím, že nabízela vlastní Žirafy... ;-) );
    c) Francie zcela jasně pohrozila Belgii, že když teď koupí F-35, nebude jí dovolen přístup do projektu nového evropského stíhače (a dovozování, že nakonec ustoupí, je hodně předčasné; navíc se zdá, že Amíci ustoupili už teď ;-) );
    d) Amíci nejsou žádní svatoušci, stejně jako Frantíci, nemají si navzájem co vyčítat (mmchd, co když tohle byla obstrukce právě proto, aby Francie povolila v otázce Belgie a F-35... čili "oko za oko", a pak "co jsme, si to jsme si, teď jdeme dělat business"...);
    e) je něco hodně špatně ve chvíli, kdy evropská strategická zbraň, která měla její uživatele zbavit závislosti na USA, potřebuje k vývozu povolení USA...Skrýt celý příspěvek

  • logik
    00:09 04.08.2018

    Czertik: podstatné čím se ty dva radary liší není hardware, ale software. A to, že mají oba dva stejné schopnosti je nesmysl, F35 je v možnostech REB a SA o dost dál.....

    Czertik: podstatné čím se ty dva radary liší není hardware, ale software. A to, že mají oba dva stejné schopnosti je nesmysl, F35 je v možnostech REB a SA o dost dál.....

  • Jirosi
    23:54 03.08.2018

    Czertik: "ktery se v necem lisi, ale schonosti maji oba srovnatelne." Pokud zanedbáváš porovnání všech důležitých parametrů ve kterých se od sebe radary liší. Pak máš pravdu a ...Zobrazit celý příspěvek

    Czertik: "ktery se v necem lisi, ale schonosti maji oba srovnatelne."


    Pokud zanedbáváš porovnání všech důležitých parametrů ve kterých se od sebe radary liší. Pak máš pravdu a jsou stejné.

    Stále si nám nenapsal, kolik těch špičkových F-16V Egypt vlastní, nebo má objednáno.
    Protože jinak srovnáváš špatné stroje. Nejnovější stroje co má Egypt jsou Block 52(AN/APG-68), nikoliv tebou uváděný AN/APG-83. Ale třeba máš lepší informace.Skrýt celý příspěvek

  • Czertik
    23:29 03.08.2018

    jirosi ok, tak sem zamenil apg-83 s apg-81 u f-35, ktery se v necem lisi, ale schonosti maji oba srovnatelne. a to byla mije pointa. a myslim , ze jen ty dokaze myslet v ...Zobrazit celý příspěvek

    jirosi
    ok, tak sem zamenil apg-83 s apg-81 u f-35, ktery se v necem lisi, ale schonosti maji oba srovnatelne. a to byla mije pointa.

    a myslim , ze jen ty dokaze myslet v absolustickych terminech, vsechno nebo nic. ale sou lidi co se zameruji i na to, o cem ne je psano, mimo absolusticke mysleni.

    je to same jako kdybych ja naspal o civilne verzi tatrovyky 815, ktera ma stejny motor a podvozek jako vojensky special, a tudiz sou v pruchodivosti terenem srovnatelne, a tys na me vylit, ze nejsou srovnatelne protoze vojenska verze ma navic pancerovani a montaz pro kulomet, o cemz ja sem vubec nepsal a nesrovnaval.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    16:02 03.08.2018

    Czertik: ", ale ja sem nikdy netvrdil, ze dokaze to same co f-35, jen to ze z elektronicke casti viper , v tom co ma, je srovnatelny s f-35." Buď je srovnatelná, a dokáže to ...Zobrazit celý příspěvek

    Czertik: ", ale ja sem nikdy netvrdil, ze dokaze to same co f-35, jen to ze z elektronicke casti viper , v tom co ma, je srovnatelny s f-35."

    Buď je srovnatelná, a dokáže to samé. Nebo srovnatelná není.

    "The APG-83 provides F-16s with 5th Generation fighter radar capabilities by leveraging hardware and software commonality with F-22 and F-35 AESA radars."

    Mít na radaru stejné funkce jako piloti F-22, F-35 a mít ten samí radar je dost odlišný řečnický obrat.

    Ve skutečnosti to vystihuje to co sem psal já. F-16 ve verzi V, je sice pokročilá. Ale špičkové stroje jsou jinde. A pak by si se měl podívat jaké verze provozuje Egypt a v jakém počtu... :)Skrýt celý příspěvek

  • Czertik
    15:40 03.08.2018

    mili soudruzi, primo ze stranek lockeedu Northrop Grumman’s advanced APG-83 AESA radar delivers greater situational awareness, flexibility and quicker all-weather targeting. The ...Zobrazit celý příspěvek

    mili soudruzi, primo ze stranek lockeedu

    Northrop Grumman’s advanced APG-83 AESA radar delivers greater situational awareness, flexibility and quicker all-weather targeting. The APG-83 provides pilots with unprecedented target area detail and digital map displays that can be tailored with slew and zoom features. The APG-83 provides F-16s with 5th Generation fighter radar capabilities by leveraging hardware and software commonality with F-22 and F-35 AESA radars.

    a z dalsi stranky

    he advanced glass cockpit of the F-16V incorporates upgraded mission computer, and state-of-the-art avionics, including colour multi-function displays, a large high-resolution centre pedestal display (CPD), helmet-mounted cueing system, and a high-volume, high-speed data bus.

    The CPD enhances situational awareness of the crew by supporting real-time processing and imaging of flight safety data. The F-16V is also equipped with an upgraded programmable displays generator, a Link-16 theatre data link, identification friend or foe (IFF) and HF/UHF/VHF radio communications.

    The single, high-performance, modular mission computer (MMC) on the F-16V is a replacement of the three original computers. It provides higher computing power to the avionics and weapon systems, while offering improved situational awareness, air-to-air strike performances, accurate targeting and information capabilities. The gigabit ethernet-based architecture enables the control of electronic warfare displays and avionics systems of the aircraft.

    takze ma uplne stejne zamerovani helmou jako f-35

    jiste, ze f-35 je co se tyka celkove integrace senzoru a ma sposustu senzoru navic, ale ja sem nikdy netvrdil, ze dokaze to same co f-35, jen to ze z elektronicke casti viper , v tom co ma, je srovnatelny s f-35.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    12:44 03.08.2018

    Czertik: Nechceš si svoje nepřesné informace napřed ověřovat sám? Zrovna třeba ten Link16 je komunikační rozhraní. Tedy dvě letadla co si spolu chtějí povídat si musí rozumět. ...Zobrazit celý příspěvek

    Czertik: Nechceš si svoje nepřesné informace napřed ověřovat sám?

    Zrovna třeba ten Link16 je komunikační rozhraní. Tedy dvě letadla co si spolu chtějí povídat si musí rozumět. Ale je sakra rozdíl jestli ti dají USA přístup do své sítě nebo ti jen dají tu technologii a síť si provozuješ sám.

    A je sakra rozdíl prodat někomu tanky a letadla, nebo prodat někomu střelu určenou pro pronikání a ničení páteřní komunikace nepřítele státu. Co má v okolí jediného dostatečně vyspělého protivníka na kterého by se tato zbraň vyplatila. A to je překvapivě tvůj spojenec(Izrael).Skrýt celý příspěvek

  • danny
    10:46 03.08.2018

    palo.satko: už jsem sem dával dříve, jak funguje procedura schvalování ITAR, ale zkusím to stručně. Pokud je technologie nebo komponenta na seznamech položek citlivých pro obranný ...Zobrazit celý příspěvek

    palo.satko: už jsem sem dával dříve, jak funguje procedura schvalování ITAR, ale zkusím to stručně. Pokud je technologie nebo komponenta na seznamech položek citlivých pro obranný průmysl, musí její vývozce, dovozce, integrátor získat speciální licenci. Vzhledem k tomu, že se SKALPy už nějakou dobu vyrábějí, tak ji Francouzi získali. Pokud provádí export, vyplňuje další formulář a platí správní poplatky pro tento účel. Vzhledem k tomu, že SKALPy byly v minulosti exportovány do Británie, Itálie, Řecka, SA, UAE a Kataru, tak tuto proceduru opakovaně bez problémů absolvovali.
    V případě této konkrétní zakázky však Ředitelství pro kontrolu obchodu v obraně (DDTC) rozhodlo v rozporu se svým předchozím postupem. Schvalovací procedura ITAR se týká klasifikace položek, nikoli posuzování cílové země. Ty jsou opět definovány jasně daným seznamem.
    Takže si dovolím tvrdit, že se o obstrukci nepochybně jedná. Ale vzhledem k tomu, že DDTC je vrcholnou autoritou, tak si můžou Francouzi se stížností tapetovat tak akorát zeď na Facebooku a přidat smajlíka, že se dnes cítí smutně.Skrýt celý příspěvek

  • danny
    10:34 03.08.2018

    KOLT: jeden drobný rozdíl tam je. Zatímco Frantíci mohou na Belgičany dělat ramena a v rámci vzpomínek na koloniální historii vést silné řeči a trochu okopávat kotníky, nakonec ...Zobrazit celý příspěvek

    KOLT: jeden drobný rozdíl tam je. Zatímco Frantíci mohou na Belgičany dělat ramena a v rámci vzpomínek na koloniální historii vést silné řeči a trochu okopávat kotníky, nakonec stejně cuknou a do programu je přiberou.
    USA mají díky schvalovací proceduře ITAR a řadě finančních nástrojů (jako např. v extémním případě SWIFT), dalších tools, jako cla a sankce nástroje pro vynucení vůle. Prostě staré známé o silnějším psovi:-)Skrýt celý příspěvek

  • palo satko
    10:25 03.08.2018

    No priznajte, môj mily François, že ste nečital tie male drobné pismenka v prilohe kupno predajnej zmluvy! Američania to mali iste "ošetrene", takže sa o nejake obštrukcie iste ...Zobrazit celý příspěvek

    No priznajte, môj mily François, že ste nečital tie male drobné pismenka v prilohe kupno predajnej zmluvy!
    Američania to mali iste "ošetrene", takže sa o nejake obštrukcie iste nejedná.Skrýt celý příspěvek

  • Pla-men
    09:57 03.08.2018

    To Kolt: Přesně tak. Zájmem KAŽDÉHO státu má snad být , že si ty svoje" Národní zájmy" hájí. Tak nevím co tady zas řešíte. Dělají to VŠECHNY státy. A je jen chybou zabozroutu, že ...Zobrazit celý příspěvek

    To Kolt: Přesně tak. Zájmem KAŽDÉHO státu má snad být , že si ty svoje" Národní zájmy" hájí. Tak nevím co tady zas řešíte. Dělají to VŠECHNY státy. A je jen chybou zabozroutu, že nemají vlastní technologie... Taky bychom na to měli myslet při přezbrojování ;-)Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    09:55 03.08.2018

    V F-16V rozhodně není stejný radar natož další elektronika, jako v F-35. Nehledě na to, že převaha F-35 je právě v tom, že a) má hromadu dalších senzorů; b) je schopná z nich ...Zobrazit celý příspěvek

    V F-16V rozhodně není stejný radar natož další elektronika, jako v F-35. Nehledě na to, že převaha F-35 je právě v tom, že a) má hromadu dalších senzorů; b) je schopná z nich vytvořit a člověku poskytnout ucelený a přehledný obraz bojiště. Ten rozdíl je skutečně generační. A je to také důvod, proč letka F-16 doplněná dvěma stroji F-35 má o tolik vyšší schopnosti než letka F-16 doplněná dvěma stroji F-16 ;-)Skrýt celý příspěvek

  • Czertik
    09:42 03.08.2018

    jirosi, dobra zeptam se zcela primo, z ceho cerpas presvedceni, ze ona elektronika ve skalpech je daleko citlivejsi a vyspelejsi, nez ta pouzita v abramsech, elektronice (radary, ...Zobrazit celý příspěvek

    jirosi,
    dobra zeptam se zcela primo, z ceho cerpas presvedceni, ze ona elektronika ve skalpech je daleko citlivejsi a vyspelejsi, nez ta pouzita v abramsech, elektronice (radary, ew , cidla apod) letadel atd.

    a skutecbne nechapu, odkud cerpas presvedceni ze spickova elektornika musi byt jen v f-35, pokud se nepletu tak v f-16v a f-35 je treba naprosto totozny radar, datalink a ostatni elektronika. holt v f-16 neni navic spousta ruznych senzoru.Skrýt celý příspěvek

  • KOLT
    09:39 03.08.2018

    Jde prostě o to, že Evropa je i v projektech, které ji měly zbavit závislosti na USA, stále závislá na USA. Hlava XXII... Ale to fakt není problém USA, to si musíme zamést sami na ...Zobrazit celý příspěvek

    Jde prostě o to, že Evropa je i v projektech, které ji měly zbavit závislosti na USA, stále závislá na USA. Hlava XXII... Ale to fakt není problém USA, to si musíme zamést sami na vlastním dvorku! Jestli je to nekalá soutěž je otázka, protože nevím, že jak to měla Fr s USA předjednané. Navíc samotní Frantíci by radši měli držet kušnu, protože to, co předvádějí vůči Belgii, je mnohem větší prasárna! Aneb nesmíte si koupit letadlo z USA, i kdybyste nám pak chtěli přispět na vývoj našeho a koupit jich třeba i víc, než těch amerických.... to jen k tomu, kdo že to rozjíždí obchodní válku.Skrýt celý příspěvek

  • Vrata
    09:05 03.08.2018

    Jara: nerozumim vasemu poslednimu prispevku. Samozrejme, ze zbrojeni je otazka mnoztvi statnich prostredku ( v Rusku je to snad jine??). Pokud Rimr pise o volne soutezi tak proste ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara: nerozumim vasemu poslednimu prispevku. Samozrejme, ze zbrojeni je otazka mnoztvi statnich prostredku ( v Rusku je to snad jine??). Pokud Rimr pise o volne soutezi tak proste mysli to, ze Evrope USA nemohou zakazat vyvoj cehokoliv a nemohou ji nadiktovat jim nakup jejich vlastnich (mineno USA) zbrani. Na rozdil od Varsavske smlouvy, kde to tak skutecne chodilo. Jestli Evropa neni v produkci zbrani konkurenceschopna vzhledem k USA, tak proste dava na zbrojeni malo penez. To je ale jeji svobodna vule, nikdo to Evrope nanadiktoval zvenci.Skrýt celý příspěvek

  • Vrata
    08:55 03.08.2018

    Jara: dnes je v Lidovkach clanek o zhorsovani vztahu mezi USA a Tureckem. V zaveru clanku se pise, ze predevcirem US senat zarazil dodavky F35 do Turecka. Takze zadne vase: "Jo ...Zobrazit celý příspěvek

    Jara: dnes je v Lidovkach clanek o zhorsovani vztahu mezi USA a Tureckem. V zaveru clanku se pise, ze predevcirem US senat zarazil dodavky F35 do Turecka.

    Takze zadne vase: "Jo Francouzům nadávají a Turkům klidně pošlou F35, přitom Turecko je pro Evropu daleko větší osina v zadku......."Skrýt celý příspěvek

  • Jara
    07:38 03.08.2018

    Rimr71 U vašeho příspěvku jsem se malém smíchy roztrhl, zmínit americký zbrojní průmysl a vzápětí mluvit o tom, že evropské zbrojovky jsou s americkými ve volné ...Zobrazit celý příspěvek

    Rimr71
    U vašeho příspěvku jsem se malém smíchy roztrhl, zmínit americký zbrojní průmysl a vzápětí mluvit o tom, že evropské zbrojovky jsou s americkými ve volné soutěži?
    Cituji”že by trh neposlouchal navoňené panáčky v Bruselu ?”
    Tak pane rimr71 uvědomte si, že obraný průmysl má náskok, ale diky tomu, že se pravděpodobně jedná o světově nejdotovanější průmyslový obor, volná soutěž a zákony trhu s tím nemají co dělat.
    Naopak obory ve kterých tolik nerozhodují státní podpory jako například automotive, tam je USA technologicky za Evropou a to výrazně.
    Takže máme tady v diskuzích hodně sputnikovců, ale někteří by měli odložit i své “hvězdy a pruhy”.....Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    06:22 03.08.2018

    "a co tyka dodanych abramsu, f-16 a spol, mas nejake info cim bys mohl podporit ze sou min kvalitni, nez ty co dali nemcum, katarum, saudum ci komukoliv jinemu ? a ze sou i min ...Zobrazit celý příspěvek

    "a co tyka dodanych abramsu, f-16 a spol, mas nejake info cim bys mohl podporit ze sou min kvalitni, nez ty co dali nemcum, katarum, saudum ci komukoliv jinemu ?
    a ze sou i min kvalitni nez co maji momentalne ve vyzbroji ?"

    Nepsal sem, že jim dodali horší než Německu, Kataru, Saudům. Ale že jim nedodali špičkové technologie.
    Nikomu z tebou jmenovaných nedodali ani F35 ani M1 s plným pancířem(zatím).Skrýt celý příspěvek

Načítám diskuzi...

Stránka 1 z 4