Úspěšná prezentace vozidel MARS se systémem MSHORAD ve Švédsku

Úspěšná prezentace vozidel MARS se systémem MSHORAD ve Švédsku
MARS 4x4 s RBS-70NG / SVOS (Zvětšit)

Na přelomu srpna a září se u švédského města Karlskoga uskutečnila prezentace protiletadlového kompletu krátkého dosahu MSHORAD (Mobile Short Range Air Defence) založeného na protiletadlovém raketovém systému RBS-70NG a víceúčelovém přehledovém radiolokátoru Giraffe 1X firmy SAAB Dynamics, které byly oba umístěny na českých vozidlech MARS 4x4 společnosti SVOS z Přelouče.

Systém MSHORAD reaguje na poslední poznatky z operačního nasazení spojeneckých jednotek, a i ve světle současných konfliktů se ukazuje jako vysoce efektivní ochranný systém umožňující zabezpečení protiletadlové ochrany na zcela nové úrovni. Jeho základem je moderní raketový systém RBS-70NG a radiolokátor Giraffe 1X instalované na vozidlech MARS 4x4. Vozidlová platforma umožňuje vysokou mobilitu celého systému včetně rychlých přesunů v náročném terénu, přičemž unikátní podvozek vozidel z dílny přeloučské firmy SVOS umožňuje samostatné nastavování světlé výšky každého kola individuálně. Vozidlo proto i na nerovném terénu dokáže zaujmout požadovanou pozici, provést detekci cíle a střelbu a poté urychleně změnit pozici, aniž by posádka musela opustit vnitřní prostor chráněný proti střelbě, výbuchům i účinkům zbraní hromadného ničení.  

Ukázky pro 150 pozvaných zástupců z 15 zemí světa zahrnovaly představení celého systému, ale i ostré střelby proti vybraným cílům, které skončily se stoprocentní úspěšností zásahů. Obchodní ředitel a vedoucí projektu integrace za společnosti SVOS spol. s.r.o. Štěpán Černý celý program shrnuje takto: „Naše společnost byla vybrána švédskou firmou SAAB jako jeden z vhodných partnerů pro projekt a nás moc těší, že se platformou pro zkoušky, ukázky i další úpravy nakonec stala právě naše vozidla MARS. Spolupráce obou týmů byla příkladná a naše vozidla plně odpovídají požadavkům na zástavbu podobných systémů. Speciálně pro tyto zkoušky a naši spolupráci obecně jsme připravili nový vůz a kolegové z firmy SAAB měli možnost ovlivňovat jeho finální podobu pro maximální efektivnost celého řešení. Ačkoliv na první pohled zástavba nevypadá nikterak nekonvenčně, vozidlo muselo splnit velmi přísné požadavky v oblasti tuhosti i dalších parametrů, kterých mnohá upravovaná vozidla nikdy nedosáhnou.“

Vozidla řady MARS představují nejmodernější platformu v Evropě, která těží z dlouhodobých zkušeností společnosti SVOS z vývoje, výroby a provozu pancéřovaných vozidel. Jde o modulární vojenské automobily v uspořádání 4x4 a 6x6 s možností integrace různých nástaveb podle požadavků zákazníka. Jak je vidět na příkladu integrace protiletadlového systému MSHORAD, podvozková skupina je dimenzována pro různé typy nástaveb a bez ohledu na ně zajistí vysokou průchodnost terénem i provozní spolehlivost. Vozidla lze konfigurovat v různých úrovních ochrany až po standardy chránící posádku před velkorážovými zbraněmi.


Demonstrace MARS s RBS-70NG ve Švédsku

Galerie

MARS 4x4 s RBS-70NG / SVOS MARS 4x4 s RBS-70NG / SVOS MARS 4x4 s RBS-70NG / SVOS

Nahlásit chybu v článku


Související články

601. skupina speciálních sil má dostat necertifikované a příliš těžké Peruny

Prostějovským speciálům mají do výzbroje přibýt čtyři kusy vozidel Perun od přeloučské společnosti ...

Nové vozidlo MARS pro systém protivzdušné obrany

Česká společnost SVOS, spol. s.r.o. ve spolupráci se švédskou firmou SAAB dokončila testy ...

Společnost SVOS se rozhodla vzít zpět žalobu na poškození dobrého jména podanou na Ministerstvo obrany ČR

Společnost SVOS, spol. s.r.o. se rozhodla vzít zpět jednu ze žalob podaných na Ministerstvo obrany ...

Nová obrněná vozidla MARS 4x4 na Eurosatory

Firma SVOS představuje v těchto dnech na prestižní výstavě vojenské techniky Eurosatory v Paříži ...

Komentáře

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • flanker.jirka
    19:56 15.09.2022

    Umějí se pochválit, ale to všichni obchodníci s deštěm. Těžko to může obstát proti mnohem komplexněji řešeným systémům jako je MSHORAD z USA, kde "M" znamená maneuver. To už ...Zobrazit celý příspěvek

    Umějí se pochválit, ale to všichni obchodníci s deštěm. Těžko to může obstát proti mnohem komplexněji řešeným systémům jako je MSHORAD z USA, kde "M" znamená maneuver.
    To už odpovídá feedbacku z probíhajícíc konfliktů různě po světě za posledních 11 let.
    https://www.armadninoviny.cz/i... Skrýt celý příspěvek

  • Lukas
    19:48 15.09.2022

    Tego typu pojazd miałby sens gdyby moduł zawierał prócz RBS-70 (których nawiasem mówiąc jest mało) także pociski IR (choćby MANPADS - jak Piorun czy Stinger) wówczas pojazd mógłby ...Zobrazit celý příspěvek

    Tego typu pojazd miałby sens gdyby moduł zawierał prócz RBS-70 (których nawiasem mówiąc jest mało) także pociski IR (choćby MANPADS - jak Piorun czy Stinger) wówczas pojazd mógłby wariantowo używać różnych pocisków w zależności od sytuacji taktycznej... (Pociski IR jako fire-and-forget mogą być używane ruchu)Skrýt celý příspěvek

  • starej
    19:24 15.09.2022

    Plne mobilni SHORAD ACR potrebuje. Ale nejak mi unika nutnost instalace na pomerne drahy nosic a je jedno jestli je to MARS nebo TITUS natož Pandur. Hmotnostne to odveze Toyota ...Zobrazit celý příspěvek

    Plne mobilni SHORAD ACR potrebuje.
    Ale nejak mi unika nutnost instalace na pomerne drahy nosic a je jedno jestli je to MARS nebo TITUS natož Pandur.
    Hmotnostne to odveze Toyota HiLux a budu-li chtít vetsi zasobu strel/paliva, tak to posadim na Tatru Force 4x4 s pancerovou kabinou.
    PunktumSkrýt celý příspěvek

    • Scotty
      19:34 15.09.2022

      /Hmotnostne to odveze Toyota Hilux/ S nulovou ochranou posádky. /Tatru Force 4x4 s pancerovou kabinou. / Dnes je nosič RBS-70NG Tatra 6x6. Ovšem to není schopné okamžitě vést ...Zobrazit celý příspěvek

      /Hmotnostne to odveze Toyota Hilux/
      S nulovou ochranou posádky.
      /Tatru Force 4x4 s pancerovou kabinou. /
      Dnes je nosič RBS-70NG Tatra 6x6. Ovšem to není schopné okamžitě vést palbu. Nejdřív se musí rozdělat odpalovací zařízení.
      Tohle řešení je dálkově ovládaná stanice a je úplně jedno na co bude osazená. Ovšem Hilux to být nemůže.Skrýt celý příspěvek

      • starej
        20:44 15.09.2022

        Ano Toyota nechrani osadku, to je fakt. Ale nevidim duvod dalkove ovladanou stanici cpat na TITUS. Tatra6x6 nebo 4x4 s pancerovou kabinou osadku ochrani a ta stanice muze byt na ...Zobrazit celý příspěvek

        Ano Toyota nechrani osadku, to je fakt. Ale nevidim duvod dalkove ovladanou stanici cpat na TITUS.
        Tatra6x6 nebo 4x4 s pancerovou kabinou osadku ochrani a ta stanice muze byt na upravene korbe nebo kontejneru a muze vest palbu okamzite po zastaveni. Tam snad jestli by stacila stabilita podvozku nebo by byly nutne nejake opery.
        Proste mi prijde financne zbytecny to davat na TITUS nebo Pandur natož CV90. O MARSU jako dalsi podvozkove skupine ani nemluvim.Skrýt celý příspěvek

        • Scotty
          21:49 15.09.2022

          Tatra s celopancéřovanou nástavbou bude parně za podobné peníze jako Titus a nikdy nebude mít stejnou protiminovou ochranu.

          Tatra s celopancéřovanou nástavbou bude parně za podobné peníze jako Titus a nikdy nebude mít stejnou protiminovou ochranu.

          • SYN_
            22:31 15.09.2022

            A ještě bude větší a méně obratná...

            A ještě bude větší a méně obratná...

        • Stonkeeper
          06:39 16.09.2022

          Kolik stoji tatra s pancerovou kabinou a kolik stoji titus?

          Kolik stoji tatra s pancerovou kabinou a kolik stoji titus?

          • Kanaďan
            19:52 17.09.2022

            Mezi šiškomety u Sedmičky se mluví o tom, že ty Tatry 8x8, co vozí 120 mm minomet, stály prý 67 000 000 Kč kus. Titus stojí obdobné peníze.

            Mezi šiškomety u Sedmičky se mluví o tom, že ty Tatry 8x8, co vozí 120 mm minomet, stály prý 67 000 000 Kč kus. Titus stojí obdobné peníze.

          • Scotty
            22:49 17.09.2022

            Kanaďan
            Tak o tom dost pochybuji. Spíš bych řekl že je to totální blbost.

            Kanaďan
            Tak o tom dost pochybuji. Spíš bych řekl že je to totální blbost.

          • tomas.kotnour
            10:06 18.09.2022

            15 088 700,00 včetně DPH

            15 088 700,00 včetně DPH

      • flanker.jirka
        15:07 16.09.2022

        Jestli chce někdo PVO do bojové zóny, tak by se měl zaobírat americkým projektem MSHORAD. Postavit to samé na bázi Panduru nebo i CV 90 nebude žádný velký problém. A armáda získá ...Zobrazit celý příspěvek

        Jestli chce někdo PVO do bojové zóny, tak by se měl zaobírat americkým projektem MSHORAD. Postavit to samé na bázi Panduru nebo i CV 90 nebude žádný velký problém. A armáda získá vozidlo, které může být opravdu všude, kde je potřeba.
        Armáda stále hodlá nějaké Pandury nakupovat, tak neváhat.Skrýt celý příspěvek

  • stirling
    13:53 15.09.2022

    SHORAD plně mobilní určitě moc potřebujeme, ale chce to něco komplexního, tohle nic nového krom mobility nepřináší. Je to určitě šance, pro náš průmysl, radar i odpalovací ...Zobrazit celý příspěvek

    SHORAD plně mobilní určitě moc potřebujeme, ale chce to něco komplexního, tohle nic nového krom mobility nepřináší.
    Je to určitě šance, pro náš průmysl, radar i odpalovací zařízení by šlo určitě integrovat na jeden titus a ještě k tomu doplnit kanón/malé rakety proti menším dronům. Vidíme to teď na UA, střílet takhle drahé rakety na dorn za pár tisíc je sebevražda.Skrýt celý příspěvek

    • Náhodný kolemjdoucí
      14:23 15.09.2022

      Neomezovaly by se navzájem, pokud by byly na stejném vozidle? Jinak krom Bolide asi budou muset zvládat i starší verze, které jsou snad levnější a armáda jich má snad až překvapivě ...Zobrazit celý příspěvek

      Neomezovaly by se navzájem, pokud by byly na stejném vozidle? Jinak krom Bolide asi budou muset zvládat i starší verze, které jsou snad levnější a armáda jich má snad až překvapivě dost.Skrýt celý příspěvek

    • apache
      17:36 15.09.2022

      Budoucnost vidím v datovém propojení radiolokátoru s balistickým počítačem v BVP. Nebo přímo v dálkovém převzetí kontroly s tím, že balistický počítač vozidla s radiolokátorem ...Zobrazit celý příspěvek

      Budoucnost vidím v datovém propojení radiolokátoru s balistickým počítačem v BVP. Nebo přímo v dálkovém převzetí kontroly s tím, že balistický počítač vozidla s radiolokátorem převezme remote ovládání kanonu BVP. Prostě radar zachytí cíl a navede na něj palbu rychlopalného kanonu jednoho či více BVP v okolí.

      Ale to je hudba budoucnosti.Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        19:58 15.09.2022

        Někde hudba budoucnosti, jinde už v operačním používání. Už s tím byli i v Německu a pobaltí. Nástavba s komplet radiolokačnímm kryté celé horní hemisféry, účinné jak proti ...Zobrazit celý příspěvek

        Někde hudba budoucnosti, jinde už v operačním používání. Už s tím byli i v Německu a pobaltí. Nástavba s komplet radiolokačnímm kryté celé horní hemisféry, účinné jak proti letadlům, tak i proti dronům a nebo i použití v rámci sestavy vojsk, které má krýt. Osazené radary umí i detekci RAM munice.
        https://www.armadninoviny.cz/i... Skrýt celý příspěvek

        • apache
          13:39 16.09.2022

          To ale není ani zdaleka to samé. Já měl ale na mysli to, že každé BVP mechanizovaných praporů by mohlo působit jako palebný prostředek PVO. Ten Stryker IM-SHORAD je i přes zapojení ...Zobrazit celý příspěvek

          To ale není ani zdaleka to samé. Já měl ale na mysli to, že každé BVP mechanizovaných praporů by mohlo působit jako palebný prostředek PVO. Ten Stryker IM-SHORAD je i přes zapojení do systémů velení a řízení stále samostatný stroj se svým primárním určením, organizovaný do praporů M-SHORAD a přidělovaný k jednotlivým mechanizovaným útvarům, aby je chránil. Z tohoto hlediska tedy nic přelomového nepřináší.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            15:14 16.09.2022

            To by musel být hodně dobrý SŘP na vozidlech, datový tok mezi ostatními složkami a ještě by BVP musely mít k dispozici i patřičnou munici. A stejně pak narazíte na to, že BVP je na ...Zobrazit celý příspěvek

            To by musel být hodně dobrý SŘP na vozidlech, datový tok mezi ostatními složkami a ještě by BVP musely mít k dispozici i patřičnou munici.
            A stejně pak narazíte na to, že BVP je na bojišti určené k jiným úkolům, převzetí ovládání hlavní zbraně pro jiný účel jiným uživatelem bude nežádoucí. A i kdyby to měli ovládat místně, tak by to vyžadovalo jiný výcvik obsluh takových kanonů.
            Proto mi přijde logičtější používání hybridních prostředků v kategorii VSHORAD, kde se vlastní vozidlo s PVO může bránit i proti pozemní hrozbě a má shodnou logistiku a úroveň ochrany obsluhy, jako (K)BVP, které má doprovázet v boji. Stále pak zůstává i možnost používat takové vozidla i odděleně k ochraně objektů.Skrýt celý příspěvek

          • apache
            16:29 18.09.2022

            Samozřejmě by to nefungovalo tak, že při plnění bojového úkolu vám najednou někdo "sebere" kontrolu nad zbraní, aniž byste do toho měl co mluvit. Ale fungovalo by to spíše na ...Zobrazit celý příspěvek

            Samozřejmě by to nefungovalo tak, že při plnění bojového úkolu vám najednou někdo "sebere" kontrolu nad zbraní, aniž byste do toho měl co mluvit. Ale fungovalo by to spíše na principu podobném onomu "dělostřeleckému uberu" na Ukrajině. Byl by nalezen a označen cíl a v systému řízení a velení by byly vidět aktuálně dostupné BVP pro vedení palby. Sejmout nepřátelský dron není nežádoucí, naopak. Troufnu si říct, že je to priorita.

            A když už jsem zmínil ten dělostřelecký uber, tak proč do toho nezakomponovat i dělostřeleckou zbraň jako takovou? Drony se divokým manévrováním zrovna nevyznačují. Moderní programovatelná dělostřelecká munice ráže 155 mm není žádná magie, jen nikoho na odpovědných místech ještě nenapadlo, že se dá střílet nejen na zem, ale i na vzdušný cíl. Svět úplně zapomněl, že protiletadlové dělostřelectvo dříve standardně využívalo děla větších ráží, od čehož se ustoupilo, když letouny začaly létat vyššími rychlostmi. Jenže dnes se drony vrátily přesně do toho rybníčku, ve kterém takové protiletadlové dělostřelectvo lovilo. Jen si to nikdo neuvědomuje.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            18:02 18.09.2022

            apache Právě z důvodu priority působení proti prostředkům vzdušného napadení obecně se staví jednotky PVO všech kategorií a nesvěřuje se to ostatní technice. To co provozují u ...Zobrazit celý příspěvek

            apache
            Právě z důvodu priority působení proti prostředkům vzdušného napadení obecně se staví jednotky PVO všech kategorií a nesvěřuje se to ostatní technice.
            To co provozují u dělostřelectva na Ukrajině je super záležitost. Ale v případě PVO jde hodně o čas. Oni se dostávají na reakční dobu dělostřelectva v řádů minut. U PVO na krátkou vzdálenost jde o sekundy.
            Svět možná na něco zapomněl, ale ne všude. Itálie má Draco 76 mm kanony s více druhy munice, určené jako AD a C-RAM.
            https://www.armyrecognition.co...
            Podobně v tom jede Čína
            https://www.reddit.com/r/TankP...
            Rusové stavějí opět kanony v ráži 57 mm. A podobně je na tom Bofors, který pro ně má i laserem naváděnou munici 57 mm Orka, mají to na lodích, ale funkční je to i proti dronům nebo letadlům.Skrýt celý příspěvek

    • SYN_
      22:37 15.09.2022

      To fakt všechno na jednom vozidle? To má být takový víceúčelový kombajn?? Přece lze data z radaru dneska bez problémů přenášet mezi vozidly, a sdílet jeden radar několika ...Zobrazit celý příspěvek

      To fakt všechno na jednom vozidle? To má být takový víceúčelový kombajn?? Přece lze data z radaru dneska bez problémů přenášet mezi vozidly, a sdílet jeden radar několika "palebnými" vozidly mi příjde rozumně efektivní (pokud ten radar má za něco stát - "přehledový").
      Nebo máme dostatek kvalitních (citlivých, s dlouhým dosahem) levných radarů? Proč nejsou vidět?Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        15:19 16.09.2022

        V USA jdou touto cestou a moc dobře ví proč. Když chcete krýt bojovou sestavu v terénu, tak radar, který bude stát nebo přejíždět někde bokem pár kilometrů nemusí vidět vše. Dosahy ...Zobrazit celý příspěvek

        V USA jdou touto cestou a moc dobře ví proč. Když chcete krýt bojovou sestavu v terénu, tak radar, který bude stát nebo přejíždět někde bokem pár kilometrů nemusí vidět vše. Dosahy proti malým dronům jsou krátké. Když budete mít vozidlo vybavené radary máte větší jistotu, že infromaci včast dostanete. Nic z toho, samozřejmě, nevylučuje sdílení dat ze spolupracujících nebo nadřízených jednotek.Skrýt celý příspěvek

        • SYN_
          18:28 17.09.2022

          Lepší to určitě je, ale je to nezbytné? Můžeme si to dovolit? Opravdu je lepší snít o tom nejdražším a nemít nic?

          Lepší to určitě je, ale je to nezbytné? Můžeme si to dovolit? Opravdu je lepší snít o tom nejdražším a nemít nic?

          • flanker.jirka
            10:43 18.09.2022

            Stačí se podívat na Ukrajinu, kam vedou polovičatá řešení. Pozemní jednotky potřebuji komplexní ochranu proti prostředkům vzdušného napadení. A vozidlo MSHORAD na Strykeru (u nás ...Zobrazit celý příspěvek

            Stačí se podívat na Ukrajinu, kam vedou polovičatá řešení. Pozemní jednotky potřebuji komplexní ochranu proti prostředkům vzdušného napadení. A vozidlo MSHORAD na Strykeru (u nás může být klidně na Panduru) to splňuje. Máte tam prostředek proti klasickým letadlům a vrtulníkům, díky vlastnímu radaru MHR může každé vozidlo ničit i drony, podzvukové řízené střely, nebo sebevražednou munici. A k tomu je tu i pasivní ochrana, radary MHR umí detekovat i útok RAM municí tak, že i menší jednotky nebo jednotky na přesunu mohou mít informaci o tom, že na ně letí něco z minometu nebo houfnice.
            To vše na vozidle, které máme v armádě zavedené, má obdobnou balistickou ochranu jako vlastní KBVP a může zůstat zachována schopnost působení proti pozemním cílům pomocí kanonu, PTŘS nebo i pomoci RBS 70.
            Když se budete pohybovat v členitém nebo zastavěném terénu tak se radar na každém vozidle hodí. Švédové mají sice výkonný Girafe 1X na jiném vozidle, ale to více ve výsledku odpovídá pro statické řešení než působení za jízdy a doprovodu kolon.
            Amíci moc dobře vědí proč to postavili právě takto.Skrýt celý příspěvek

  • ARES
    13:28 15.09.2022

    Hlavním komponentem kompletu SHORAD (Short Range Air Defence) není v žádném případě platforma, ale vlastní zbraňový systém, palebná jednotka podporovaná radiolokátorem se systémem ...Zobrazit celý příspěvek

    Hlavním komponentem kompletu SHORAD (Short Range Air Defence) není v žádném případě platforma, ale vlastní zbraňový systém, palebná jednotka podporovaná radiolokátorem se systémem řízení palby. Když se přihlédne k současným vzdušným objektům, kterým musí čelit pozemní vojska, tak jak např. probíhá současná bojová činnost na ukrajinském bojišti, prezentovaný systém MSHORAD na vozidle MARS 4x4 pořádně kulhá na jednu nohu, jako všechny obdobné systémy, protože mu chybí integrovaný palebný prostředek na ničení malých dronů. Z hlediska cena/výkon jde buď o velkorážový kulomet 12,7 mm nebo malorážový automatický kanón v ráži 20 až 25 mm, resp. bojový laser.

    V prezentovaném případě to berme především jako marketingovou prezentaci platformy, českého vozidla MARS 4x4 společnosti SVOS z Přelouče, nikoli systému jako takového. V posledních létech byla předvedena řada kompletů SHORAD, užívajících pouze raketovou palebnou jednotku, ale žádná z nich se prakticky nedočkala zavedení do výzbroje vojsk, zůstala jen ve vývojovém stadiu jako marketingový produkt. Důvodem je jejich všeobecně nízká bojová efektivita v boji s celým spektrem vzdušných cílů, kterému by měla čelit na současném bojišti. Problémem je především neakceptovatelný poměr cena/výkon.Skrýt celý příspěvek

    • SYN_
      22:49 15.09.2022

      S tím že jádrem není nosič samozřejmě souhlasím... nicméně říct "máme efektor, už nám stačí "jen" usadit to na nosič, to už je maličkost a vyřeší to klidně kdejaká Tatrovka valník" ...Zobrazit celý příspěvek

      S tím že jádrem není nosič samozřejmě souhlasím... nicméně říct "máme efektor, už nám stačí "jen" usadit to na nosič, to už je maličkost a vyřeší to klidně kdejaká Tatrovka valník" je pak zase degradování užitečného efektoru nepružným nosičem nepřipraveným k okamžité palbě...

      Aneb, když je to jednoduché, proč to tu už dávno není??

      Jinak laser jistě, vypadá to slibně, ale nedoporučuju to odkládat s tím že na něj raději počkáme... velkorážní kulomet by to vozidlo asi mít mělo, jednak kvůli dronům ale taky pro vlastní obranu. Otázka je jestli by to nepřiměřeně neprodloužilo čekání na dostupnost? Možná by třeba stačilo to ponechat jako příští (nekomplikovaný) upgrade zbraňové stanice tohoto systému, jakmile to ověří a vyladí... Nasadit hned a upgradovat dle dostupnosti později...Skrýt celý příspěvek

  • Charlie
    12:47 15.09.2022

    Dovoluji si poznamenat, že pro původní RBS-70 už něco podobnýhouž existuje, jmenuje se to ASRAD-R, má to radar, větší počet střel přímo k odpálení... Minimálně ty 4 střely by ...Zobrazit celý příspěvek

    Dovoluji si poznamenat, že pro původní RBS-70 už něco podobnýhouž existuje, jmenuje se to ASRAD-R, má to radar, větší počet střel přímo k odpálení...

    Minimálně ty 4 střely by měly být standard a radar jako opce...

    https://en.wikipedia.org/wiki/... Skrýt celý příspěvek

    • SYN_
      22:55 15.09.2022

      No ta obrovská věž vypadá dost divně... a na relativně kvalitní radar jen jeden odpalovač (jedna sada "hlavní") je poměrně nepřiměřené imo... přecejen toto jsou rakety na 9km, ...Zobrazit celý příspěvek

      No ta obrovská věž vypadá dost divně... a na relativně kvalitní radar jen jeden odpalovač (jedna sada "hlavní") je poměrně nepřiměřené imo... přecejen toto jsou rakety na 9km, žádný Buk nebo CAMM (a ani tam nebývá přehledový radar na každém odpalovači)...Skrýt celý příspěvek

      • flanker.jirka
        15:28 16.09.2022

        Plete si systémy, které jsou mobilní, ale nedokáží pálit za jízdy. U takové Tungusky, OSA AKM, Tor, Pantsir je tomu jinak.

        Plete si systémy, které jsou mobilní, ale nedokáží pálit za jízdy. U takové Tungusky, OSA AKM, Tor, Pantsir je tomu jinak.

        • SYN_
          18:37 17.09.2022

          Ne, nemyslím že si je navzájem pletu. A ne, dnes už není z hlediska přenosu dat rozdíl mezi tím zda je radar na vozidle vzdálen jeden metr, nebo na spolujedoucím vozidle vzdálen ...Zobrazit celý příspěvek

          Ne, nemyslím že si je navzájem pletu. A ne, dnes už není z hlediska přenosu dat rozdíl mezi tím zda je radar na vozidle vzdálen jeden metr, nebo na spolujedoucím vozidle vzdálen 100m. MŮŽE být mírný rozdíl mezi tím co tyto dva radary vidí, ale opravdu jen drobný. Ostatně, bavíme se tu o RBS-70 který stejně ten cíl musí vidět v zaměřovači (nemůže pálit naslepo) takže radar potřebuje "jen" aby věděl kterým směrem má cíl hledat, že?
          Všechny systémy které jste uvedl na základě údajů radaru přímo vedou raketu, případně přímo směrují kanony. Ne tak RBS-70...Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            10:56 18.09.2022

            Když se jednotka roztáhne na větší prostor nebo budete v členitém a zastavěném prostoru, tak radar umístněný jinde než na vlastním vozidle nemusí zaručit detekci všeho co se tam ...Zobrazit celý příspěvek

            Když se jednotka roztáhne na větší prostor nebo budete v členitém a zastavěném prostoru, tak radar umístněný jinde než na vlastním vozidle nemusí zaručit detekci všeho co se tam okolo vás bude pohybovat. Také musíte vzít v úvahu to, že proti cílům s malou odraznou plochou jsou dosahy radarů velmi krátké. Podobně to bude se spojením a zajištěním datového toku mezi vozdily, to také v členitém terénu nezajistíte vždy. Proto se na mobilní platformě vydali USA cestou jakou šli rusové u svých prostředků VSHORAD.Skrýt celý příspěvek

          • flanker.jirka
            13:18 18.09.2022

            Stačí se podívat na to co dnes Ukrajinci zveřejnili o ...Zobrazit celý příspěvek

            Stačí se podívat na to co dnes Ukrajinci zveřejnili o Gepardech.
            https://www.seznamzpravy.cz/cl... Skrýt celý příspěvek

  • apache
    11:33 15.09.2022

    Chtělo by to vědět více o tom vozidlu. Nejsem fanouškem zavádění další platformy, a už vůbec nejsem fandou SVOS. Nicméně jestli je ten auťák kvalitní, dalo by se s ním uvažovat do ...Zobrazit celý příspěvek

    Chtělo by to vědět více o tom vozidlu. Nejsem fanouškem zavádění další platformy, a už vůbec nejsem fandou SVOS. Nicméně jestli je ten auťák kvalitní, dalo by se s ním uvažovat do budoucna jako s náhradou za Iveca LMV a Dingo 2. Co jsem četl, tak historie jejich servisování je dost trnitá, mít vozidlo domácí produkce by armádě ušetřilo spoustu starostí. Zrovna Dingo 2 je mu dost podobné, přičemž již vozí na korbě rozložené přenosné RBS-70. Takže z tohoto hlediska by MARS mohl být vhodný pro přezbrojení strakonického útvaru. Stávající přenosné RBS-70 by dostaly nová vozidla pro převoz a další by byly již v samohybném provedení.

    Jen, aby to nebyl stejný krám jako Perun. Třeba zjistit.Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      15:16 15.09.2022

      To vozidlo u 601 zcela propadlo. To je jediné co o něm s jistotou víme.

      To vozidlo u 601 zcela propadlo. To je jediné co o něm s jistotou víme.

      • apache
        17:27 15.09.2022

        Myslíte Perun, Dingo 2, nebo MARS?

        Myslíte Perun, Dingo 2, nebo MARS?

        • Scotty
          19:20 15.09.2022

          Perun a MARS je jeden základ.

          Perun a MARS je jeden základ.

  • Padousek
    10:44 15.09.2022

    Staré RBS-70 začít pomalu vyřazovat (mají už 15 roků) anebo posílit jími jiné jednotky a místo nich pořídit něco podobného klidně na jiném podvozku (pandur, Titus, Iveco...).

    Staré RBS-70 začít pomalu vyřazovat (mají už 15 roků) anebo posílit jími jiné jednotky a místo nich pořídit něco podobného klidně na jiném podvozku (pandur, Titus, Iveco...).

  • The Pale Emperor
    10:16 15.09.2022

    Nevidím jediný důvod, proč by se v případě zavedení MSHORAD do AČR mělo zavádět i nové vozidlo a to od firmy, která vede/vedla s armádou několik soudních řízení. Titus, Iveco, ...Zobrazit celý příspěvek

    Nevidím jediný důvod, proč by se v případě zavedení MSHORAD do AČR mělo zavádět i nové vozidlo a to od firmy, která vede/vedla s armádou několik soudních řízení. Titus, Iveco, Pandur, Patriot by byl mnohem lepší volbou. V zahraničí přeju MSHORAD na MARSu úspěch.Skrýt celý příspěvek

    • Scotty
      15:19 15.09.2022

      Iveco LMV bude v budoucnu nahrazeno novou platformou. Rozhodně stojí za to počkat jaké vozidlo to bude a potom nakupovat nosič RBS.

      Iveco LMV bude v budoucnu nahrazeno novou platformou. Rozhodně stojí za to počkat jaké vozidlo to bude a potom nakupovat nosič RBS.

      • SYN_
        22:59 15.09.2022

        A nebude to dost dlouhé čekání? A ujme se někdo té integrace? Od SVOS to asi těžko očekávat... Jestli raději nestrpět suboptimální nosič s tím že se to v budoucnu dá přemontovat... ...Zobrazit celý příspěvek

        A nebude to dost dlouhé čekání? A ujme se někdo té integrace? Od SVOS to asi těžko očekávat... Jestli raději nestrpět suboptimální nosič s tím že se to v budoucnu dá přemontovat... jádrem je přece čidlo, efektor a SW...Skrýt celý příspěvek

  • JP--
    09:49 15.09.2022

    Hezký, ale dal bych to na Titus.

    Hezký, ale dal bych to na Titus.

  • faraonamumu
    09:43 15.09.2022

    MSHORAD by AČR rozhodně potřebovala. RBS-70 který je teď v AČR je fakt nepraktický pro manévrující jednotky. Proto by bylo fajn doplnit ty současné nemobilní které jsi vhodné k ...Zobrazit celý příspěvek

    MSHORAD by AČR rozhodně potřebovala. RBS-70 který je teď v AČR je fakt nepraktický pro manévrující jednotky. Proto by bylo fajn doplnit ty současné nemobilní které jsi vhodné k ochraně shromaždišť jednotek, infrastruktury atd.. něčím mobilnějším. Navíc unifikace v tom, že se jedná o stejný komplet je příjemný bonus. Jen bych to asi raději vyděl na podvozku Tatry..Skrýt celý příspěvek

    • Padousek
      10:48 15.09.2022

      je nepraktický, ale má i řadu výhod. Je prakticky z dronu neodhalitelný a lze dobře zamaskovat. Ještě by v SAABU mohli udělat variantu ovládanou na dálku z bezpečné vzdálenosti...

      je nepraktický, ale má i řadu výhod. Je prakticky z dronu neodhalitelný a lze dobře zamaskovat. Ještě by v SAABU mohli udělat variantu ovládanou na dálku z bezpečné vzdálenosti...

      • Poly
        14:36 15.09.2022

        V dnešní době maskování pomůže proti malým dronům. Větší drony odhalí tepelnou stopu. Bude to vhodné na roviny, kde nízký profil přijde vhod pro přímou viditelnost. A taky ...Zobrazit celý příspěvek

        V dnešní době maskování pomůže proti malým dronům. Větší drony odhalí tepelnou stopu. Bude to vhodné na roviny, kde nízký profil přijde vhod pro přímou viditelnost. A taky přepravitelnost. Armády, které mají ambice a pro expediční války to užijí, protože letecká přeprava bude zásadně jednodušší.
        Dost možná by radar i odpalovací zařízení vlezlo na Titus. Pantsir má 8 kolový podvozek, ale nacpali tam radar, hromadu raket a ještě kanón navíc.Skrýt celý příspěvek

  • alexa123
    09:39 15.09.2022

    Sorry, ale niečo podobné malo byť už pri "starom" RBS-70. Od zavedenia RBS-70 prešlo X rokov a teraz sú neskutočne HAPPY, že vymysleli "koleso".

    Sorry, ale niečo podobné malo byť už pri "starom" RBS-70. Od zavedenia RBS-70 prešlo X rokov a teraz sú neskutočne HAPPY, že vymysleli "koleso".

    • Matesaax
      11:24 15.09.2022

      Vidím to úplně stejně.Takhle mobilní měl ten RBS být od samého začátku.Navíc opravdu není potřeba zavádět nové nevyzkoušené vozidlo,které má navíc asi základ v neúspěšném ...Zobrazit celý příspěvek

      Vidím to úplně stejně.Takhle mobilní měl ten RBS být od samého začátku.Navíc opravdu není potřeba zavádět nové nevyzkoušené vozidlo,které má navíc asi základ v neúspěšném Perunu,když lze využít osvědčené Iveco.Skrýt celý příspěvek

    • Nesher
      11:52 15.09.2022

      Byl v minulosti o něco takové zájem? Zřejmě nikoliv, proto také samohybná verze vzniká až dnes.

      Byl v minulosti o něco takové zájem? Zřejmě nikoliv, proto také samohybná verze vzniká až dnes.

    • flanker.jirka
      23:01 15.09.2022

      Výrobce staví své výrobky podle požadavků zákazníka. A je-li zákazník spokojený s momentálně nabízenou formou, tak si ji koupí. Nikdo nikomu nebránil dát například trojnožku na ...Zobrazit celý příspěvek

      Výrobce staví své výrobky podle požadavků zákazníka. A je-li zákazník spokojený s momentálně nabízenou formou, tak si ji koupí.
      Nikdo nikomu nebránil dát například trojnožku na korbu Land Roveru a používat ji na něm. Viz odkaz dole ve fotogalerii.
      https://www.armyrecognition.co... Skrýt celý příspěvek

  • otecko
    09:25 15.09.2022

    Vypadá to dobře, přeji SVOS hodně obchodních úspěchů!

    Vypadá to dobře, přeji SVOS hodně obchodních úspěchů!

Načítám diskuzi...