Úspěšný let hypersonického letounu X-51A Waverider

X-51A Waverider
Foto: X-51A Waverider pod křídlem B-52H  / Boeing

Firma Boeing má důvod k velké oslavě. Čtvrtá letová zkouška hypersonického stroje X-51A Waverider (Jezdec na vlně) proběhla na výbornou. X-51 během testu úspěšné vyzkoušel svůj motor typu scramjet, dosáhl hypersonické rychlosti a splnil všechny cíle testu. Pro Boeing jde o velké zadostiučinění po nepovedeném loňském testu.

K tesu došlo nad tichomořskou leteckou střelnicí Point Mugu Naval Air Warfare Center u pobřeží Kalifornie. X-51 Waverider byl vynesen do výšky 15 kilometrů pomocí bombardéru B-52H Stratofortress, který startoval z letecké základny Edwards Air Force Base.

Po odhození byl X-51 Waverider pomocí přídavného raketového motoru na tuhé pohonné látky urychlen až na rychlost Mach 4,8. V tom okamžiku se odpojil přídavný raketový motor a zapnul se hypersonický motor scramjet. Letadlo poté letělo 3,5 minuty a dosáhlo hypersonické rychlosti Mach 5,1. Po vyčerpání veškerého leteckého paliva JP-7 byl proveden řízení pád do vod Tichého oceánu.

„Tato demonstrace praktického hypersonického scramjet motoru je historický úspěch, na kterém jsme roky pracovali,“ řekl Darryl Davis, prezident společnosti Boeing Phantom Works. „Test dokázal vyzrálost technologie a otevřel dveře k praktickým aplikacím, jako jsou moderní obranné systémy a nákladově efektivní lety do vesmíru.



Video: Záznám z úspěšného čtvrtého testu / LiveLeak

Scramjet je v podstatě nejednoduší možný proudový motor. Tvoří ho pouze „rafinovaně“ tvarována zúžená trubice. Do nejůžšího místa trubice (spalovací komora) je vstřikováno letecké palivo. Potřebný tlak vzduch ve spalovací komoře je vytvořen právě ohromnou rychlostí stroje (scramjet funguje až kolem Mach 5).  

Teoretická rychlost „scramjet letounu“ byla vypočítaná na Mach 12 až Mach 24. Přitom pro lety na oběžnou dráhu Země potřebujeme dosáhnout minimální rychlosti Mach 25.

Boeing společně s americkým letectvem vyvíjí X-51 Waverider již od roku 2006. První letová zkouška proběhla v roce 2010, kdy stroj pomocí scramjetu letěl 140 sekund při maximální rychlosti Mach 5.

Další dva testy skončily neúspěchem. Při druhém testu se po urychlení raketovým motorem nespustil scramjet a při třetím se X-51 dostal do vývrtky a rozpadl se ve vzduchu.

Palivově efektivní let hypersonickou rychlostí slibuje nejen revoluci v dopravě nebo v letech do vesmíru, ale především ve vojenství. Snem vojenských stratégů ji získat hypersonické střely schopné zasahovat cíle stovky až tisíce kilometrů vzdálené doslova během několika minut.

Zdroj: Boeing, Wikipedia

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Video: B-52H Stratofortress na Dnech NATO 2012

Důvodem, proč většina diváků mířila na letošní Dny NATO do Ostravy, byly dva obří americké bombardéry B-52H Stratofortress. Návštěvníci si nejen mohli do detailu prohlédnout samotný letoun na statické ...

Vojenský raketoplán X-37B opět na cestě do vesmíru

Americké letectvo US Air Force již potřetí pošle do vesmíru svůj malý robotický raketoplán X-37B. Stroj odstartuje v nákladovém prostoru rakety Atlas V, z floridského kosmodromu Cape Canaveral Air ...

Výsledky srpnového testu hypersonického letounu X-51 Waverider

Americké letectvo US Air Force uveřejnilo výsledky testu hypersonického letounu X-51 Waverider (Jezdec na vlně) ze srpna letošního roku.  Připomeňme, že šlo již o třetí pokus hypersonického, tedy ...

Úspěšný test mikrovlnné střely CHAMP

CHAMP je revoluční střela s plochou drahou letu, která uvnitř těla nenese výbušninu, ale silný zdroj mikrovln. Před několika dny střela CHAMP podnikla v utažské poušti svůj ostrý test, když poprvé ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře