Úsporné proudové motory s kompozitními lopatkami

Vizualizace GE9X. Motory GE9X získají menší počet kompozitních lopatek.
Vizualizace GE9X. Motory GE9X získají menší počet kompozitních lopatek. / General Electric

Firma General Electric vyvíjí kompozitní lopatky pro novou generaci proudových motorů GE9X. Nové motory jsou určeny pro připravované velké dopravní letadlo Boeing 777X. Své uplatnění však technologie najde u všech velkých dopravních (civilních i vojenských) letadel.

Proudový motor je na první pohled velmi jednoduchý mechanický stroj. Na centrální hřídeli jsou usazeny lopatky stlačující vzduch do spalovací komory, kde je vstřikováno palivo. Spaliny vycházející z motoru pak působí silou opačným směrem na motor, který tím ženou vpřed.

Ve skutečnosti však stojí za konstrukci proudových motorů nesmírně komplikované matematické výpočty. Lopatky proudových motorů musí odolávat obrovským tlakům, teplotám a korozivním plynům. Návrh, výroba a testy lopatek nejsou rozhodně snadnou záležitostí.

Lopatky se například vyrábějí z drahého titanu, jehož strojní opracování je však nesmírně náročné. Například jedná titanová lopatka dvouproudového motoru General Electric CF6 pro dopravní letadla stojí 30 000 dolarů (645 000 Kč).

Firma General Electric nyní zkouší výrobou nové generace lopatek pro proudové motory. Místo titanu nebo jiných kovových slitin testuje kompozitní materiály. Podle prvních testů, při stejné tloušťce, jsou kompozitní lopatky lehčí a pevnější... Celý článek najdete na HYBRID.CZ

 Celý článek najdete na HYBRID.CZ 

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Historie sestřelených civilních letadel

Katastrofa letu MH17 nad Ukrajinou je šokující událostí plnící přední stránky novin. Historie ...

MC-130H podporuje výcvik 601. skss

Je středa 20. srpna 2014 a příslušníci 7. letky speciálních operací amerického letectva mě vítají u ...

VTOL X-Plane: Phantom Swift vede

Firma Boeing získala od americké výzkumné agentury DARPA dalších 9,4 milionu dolarů na rozpracování ...

České stíhačky JAS-39 Gripen získají přesné zbraně

Česká republika na summitu NATO podepsala smlouvu na nákup 200 kusů „chytrých bomb“ PGM ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Charlie
    08:04 19.09.2014

    kubo: on titan se v těch lopatkách nepoužívá jen kvůli tomu jak je pevnej. Na druhou stranu, má i svoje nevýhody a svého času L-39 dostávaly do motorů ocelové lopatky, protože titanové se třením příliš zahřívaly a hořely.

    Kompozitky můžou být mnohem lehčí, nechá se u nich experimentovat s tvarováním a navíc mám takový pocit, že se píše o lopatkách na ventilátoru a né v kompresoru - a tam jde vzduch studenej a točí se relativně málo otáček.

  • 17:02 17.09.2014

    To už existuje aj niečo pevnejšie ako Titán? No, to som ale zvedavý, koľko bude stáť tá jedna lopatka z toho nového materiálu..