Úsporné proudové motory s kompozitními lopatkami
- 17. 9. 2014
- 2 komentářů
- Jan Grohmann
Firma General Electric vyvíjí kompozitní lopatky pro novou generaci proudových motorů GE9X. Nové motory jsou určeny pro připravované velké dopravní letadlo Boeing 777X. Své uplatnění však technologie najde u všech velkých dopravních (civilních i vojenských) letadel.
Proudový motor je na první pohled velmi jednoduchý mechanický stroj. Na centrální hřídeli jsou usazeny lopatky stlačující vzduch do spalovací komory, kde je vstřikováno palivo. Spaliny vycházející z motoru pak působí silou opačným směrem na motor, který tím ženou vpřed.
Ve skutečnosti však stojí za konstrukci proudových motorů nesmírně komplikované matematické výpočty. Lopatky proudových motorů musí odolávat obrovským tlakům, teplotám a korozivním plynům. Návrh, výroba a testy lopatek nejsou rozhodně snadnou záležitostí.
Lopatky se například vyrábějí z drahého titanu, jehož strojní opracování je však nesmírně náročné. Například jedná titanová lopatka dvouproudového motoru General Electric CF6 pro dopravní letadla stojí 30 000 dolarů (645 000 Kč).
Firma General Electric nyní zkouší výrobou nové generace lopatek pro proudové motory. Místo titanu nebo jiných kovových slitin testuje kompozitní materiály. Podle prvních testů, při stejné tloušťce, jsou kompozitní lopatky lehčí a pevnější... Celý článek najdete na HYBRID.CZ
Celý článek najdete na HYBRID.CZ
Související články
Historie sestřelených civilních letadel
Katastrofa letu MH17 nad Ukrajinou je šokující událostí plnící přední stránky novin. Historie ...
- 24.07.2014
- 5 komentářů
- Jan Grohmann
MC-130H podporuje výcvik 601. skss
Je středa 20. srpna 2014 a příslušníci 7. letky speciálních operací amerického letectva mě vítají u ...
- 24.08.2014
- 1 komentářů
- kpt. Tomáš Maruščák, 21. zTL
VTOL X-Plane: Phantom Swift vede
Firma Boeing získala od americké výzkumné agentury DARPA dalších 9,4 milionu dolarů na rozpracování ...
- 29.08.2014
- 7 komentářů
- Jan Grohmann
České stíhačky JAS-39 Gripen získají přesné zbraně
Česká republika na summitu NATO podepsala smlouvu na nákup 200 kusů „chytrých bomb“ PGM ...
- 05.09.2014
- 15 komentářů
- Jan Grohmann
kubo: on titan se v těch lopatkách nepoužívá jen kvůli tomu jak je pevnej. Na druhou stranu, má i svoje nevýhody a svého času L-39 dostávaly do motorů ocelové lopatky, protože ...Zobrazit celý příspěvek
kubo: on titan se v těch lopatkách nepoužívá jen kvůli tomu jak je pevnej. Na druhou stranu, má i svoje nevýhody a svého času L-39 dostávaly do motorů ocelové lopatky, protože titanové se třením příliš zahřívaly a hořely.
Kompozitky můžou být mnohem lehčí, nechá se u nich experimentovat s tvarováním a navíc mám takový pocit, že se píše o lopatkách na ventilátoru a né v kompresoru - a tam jde vzduch studenej a točí se relativně málo otáček.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...