USS America – nová výsadková loď americké námořní pěchoty

USS America
Foto: USS America v docích / U. S. Navy photo courtesy of Ingalls Shipbuilding/Released

20. října byla slavnostně pokřtěna nová obojživelná útočná loď USS America americké námořní pěchoty. Je vůbec prvním plavidlem nové a stejnojmenné třídy America, která má nahradit lodě třídy Tarawa. Oproti ní je více přizpůsobená provozu nejen vrtulníků ale také víceúčelových stíhacích letounů F-35B Lightning II.



Předání námořnictvu již příští rok

Samotný křest se uskutečnil 20. října na základně Pascagoulu v Mississippi. Po dokončení dalších testů má být plavidlo americkému námořnictvu US Navy předáno v příštím roce. USS America (LHA-6) pak má být přiděleno americké námořní pěchotě USMC , u které bude sloužit jako vlajková loď expediční skupiny.

Ve výzbroji konkrétně nahrazuje USS Peleliu (LHA-5) třídy Tarawa. Konstrukčně pak vychází z lodi USS Makin Island (LHD-8). Oproti ní však došlo ke zmenšení využitelných prostorů pro zdravotnické účely a většímu přizpůsobení letecké technice, jak je popsáno dále.

USS Peleliu Foto: USS Peleliu / US Navy



Přizpůsobení provozu letounů

Oproti předchozím třídám mají být lodě třídy America mnohem více přizpůsobeny provozu nejen vrtulníků ale také letounů. Standardní sestavu má tvořit 6 víceúčelových stíhacích letounů F-35B, 12 konvertoplánů MV-22B Osprey, 4 těžké transportní vrtulníky CH-53K, 7 bitevních vrtulníků AH-1Z a nakonec 2 záchranářské vrtulníky MH-60S Knighthawk.

Kapacita byla zvýšená zrušením spojovací paluby a sjednocením do jedné. Proto musela být přidána dvojice výtahů po boku lodi (na ilustračním obrázku jsou viditelné vlevo uprostřed a vpravo vzadu). Zaparkované stroje jsou pak po pravé straně, zatímco po levé je startovací dráha využitelná nejen pro vzlety ale také hromadné starty a přistání vrtulníků. Klasické letouny jsou přitom připraveny standardně kvůli vzletu k použití v zadní části, vrtulníky by pak měly operovat z přední části plavidla.

USS America Foto: USS America navržená v CAD aplikaci / Northrop Grumman Corporation



První ze své třídy America

Přesto nelze označit útočné plavidlo jako je USS America za plnohodnotnou letadlovou loď, protože oproti ní je podstatně menší a zaměřuje se spíše na vrtulníky, které jsou vhodné k uskutečňování a podpoře výsadků – tedy samotné útočné činnosti.

Na délku měří USS America 257,3 m a výtlak čin 45 700 t. O pohon se stará dvojice pohonných jednotek, které dokáží plavidlu udělit rychlost více než 37 km/hod. Na palubu se vejde vedle základní posádky až 1 687 mariňáků.

Provozní způsobilosti nebo jinak řečeno zavedení do výzbroje lodi USS America se má uskutečnit v roce 2014. Následovat mají do budoucna ještě další tři plavidla nové třídy, přičemž loď USS Tripoli (LHA-7) má být do výzbroje zařazena v roce 2018.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

F-35A poprvé vypustil řízenou střelu vzduch-vzduch AIM-120

Pokrok v testování zbraňových systémů oznámil minulý týden na svých webových stránkách přímo výrobce ...

Protiraketový systém THAAD v americké armádě

Americká armáda v současné době provozuje dvě baterie moderního protiraketového systému THAAD. ...

Katastrofa stíhačky F-22A Raptor amerického letectva

15. listopadu došlo na Floridě ke zřícení nadzvukového stíhacího letounu F-22A Raptor. Nikdo nebyl ...

Rotační detonační motory - nový pohon pro americké válečné lodě

Na 129 lodích amerického námořnictva US Navy se nachází celkově 430 plynových turbín, které ročně ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:6h12h24h
  • Enrique
    01:34 26.12.2012

    S tim mustkem je to tak, ze setri palivo. Ale hlavne umoznuje start letounu s vetsi zatezi. Tedy, kolik nese munice a paliva.

    Jen mi neni uplne jasne rozmisteni vytahu. Co vim, tak toto umisteni ma trida Wasp/Makin Island normalne. Jine bylo akorat na lodich trid Tarawa a Iwo Jima.

    A ohledne vysadkovych moznosti se to ma tak, ze krom vrtulniku vyuziva i vysadkove cluny a vznasedla LCU a LCAC. Ty jsou uskladneny a nakladany primo v lodi v zaplavitelnem doku a jeho otevreni vyrazi k pobrezi k provedeni samotneho vysadku. A tim je moznost provadet vysadkove operace z poza horizontu. To je vseobecny trend, jelikoz lod na mori je branitelna mnohem lepe, nez kdyz je zakotvena u mola.

  • Ultramarinus
    09:29 03.12.2012

    Viděl jsem poměrně povedený koncept "letadlovky" pro UACVčka - vypadala jak torpédoborec s větší letovou vrtulníkovou palubou s přidanými dvěma ranvejemi roztaženými do "V" dvěma hroty směrem k přídi lodě a jedním k zádi.

    To bylo poměrně zajímavé řešení - střední vrtulníky (takže dost možná i F35ky) by obsloužila taky. Dost možná, že jsou US "výsadkové letounovky" jenom takový mezistupneň mezi klasickou letounovkou a UCAV letounovkou s větším úložným prostorem pro expediční síly, dělaný (v případě větší nouze) pro hromadnější použití námořních UACVček (které potřebují menší letovou palubu), ale zatím si tuhle koncepci před médii trochu šetří, aby byla víc "překvapivá" v případě, že by po ní museli šáhnout.

  • Coffin Corner
    19:28 28.11.2012

    Evidentně dávají mariňáci přednost větší letové palubě, protože ski jump jí zabere skoro třetinu a na přípravu ostatních letadel a vrtulníků je o to méně místa. Ostatně v článku se o tom píše.
    Navíc pro činnost na jakou jsou letadla STOVL na vrtulníkových plavidlech určena, není dolet resp. výdrž, tak kritickým požadavkem, protože působí mnohem blíže "frontové linii", než klasické letadlové lodě.

  • Ultramarinus
    22:44 27.11.2012

    Hmm, podobnou schopnost měly i harriery a ty ho na "kraších lodích" (třeba britských) POTŘEBOVALY. Při vzletu s plným zatížením municí a vším palivem co dokáže pobrat prostě skokaňák při STOVL nemůže být na škodu, už jen kvůli snížení spotřeby paliva letadly.

    Ten "dekl" za kokpitem (a turbína pod ním) zjevně letadlo vhodně přizvednou, ale skokaňák by na to nevypotřebovával palivo z nádrže letounu.

  • Deadog
    22:27 27.11.2012

    nepotrebuji skokanak a tady se muzes podivat proc
    http://www.youtube.com/watch?v...

  • cejkis
    20:48 27.11.2012

    Možná by stálo za to popsat rozdíl mezi LHA, LHD, LPD :-)

  • Karel
    20:31 27.11.2012

    USS America (LHA-6) je označována jako "amphibious assault ship", přičemž ustálený český ekvivalent zní "vrtulníková výsadková loď", přestože se nejedná o doslovný překlad. Ten by v tomto případě byl spíše na škodu.

    Co se týká konstrukce této třídy plavidel, překvapuje mě, že nemají (stejně jako její předchůdci v US Navy) "ski jump" ke vzletu letounů F-35B. Tento prvek využívají např. australská plavidla třídy Canberra či letadlové lodě třídy Queen Elizabeth, které rovněž ponesou tyto letouny. Tzv. skokanský můstek totiž umožňuje starty strojů o vyšší vzletové hmotnosti, tj. s větším nákladem munice, paliva... USS America je přitom dostatečně velká na to, aby tento konstrukční prvek zahrnovala.

  • Radek
    19:51 27.11.2012

    Přesně to jsem si napadlo po přečtení nadpisu,loď má kolečka a vyjede na pevninu..nějak jsem to nepobral :D

  • Jarda P.
    19:09 27.11.2012

    Je to úchvatný pohled když se žene po pevnině :D

  • liberal shark
    18:12 27.11.2012

    to: Cvrcek
    On je to spíš špatný překlad slova Amphibious. Správný překlad by zněl asi výsadková letadlová loď. Slovo obojživelná naznačuje, že má loď kolečka a čas od času vyjíždí na pevninu :-)).

  • Cvrcek
    17:31 27.11.2012

    Já se v tomto odvětví moc nevyznám, ale v čem spočívá ta obojživelnost? Je to díky tomu že je určena přímo k výsadku mariňáků a jejich podpoře? Protože já se domnívám že ke stejnému účelu může sloužit i letadlová loď. Děkuji za vymezení pojmů. :)