Nové útočné pušky a kulomety pro americké speciální jednotky
- 19. 5. 2020
- 26 komentářů
- Jan Grohmann
Americké speciální jednotky, jako jsou Rangers (75th Ranger Regiment) nebo Zelené barety (Green Berets), dostanou nové osobní palné zbraně NGSW (Next Generation Squad Weapons). Nové zbraně ráže 6,8 mm (neplést si s 6,8 SPC) nahradí v americké armádě (US Army) karabiny M4 a kulomety M249 střílející municí 5,56×45 mm NATO.
Zastřešující program NGSW řeší zejména náhradu ručních palných zbraní US Army. V první fázi dojde k zavedení nové útočné pušky NGSW-R (NGSW-Rifle), kulometu družstva NGSW-AR (NGSW-Automatic Rifle), nového náboje ráže 6,8 mm a nového systému řízení palby pro ruční palné zbraně NGSW-FC (NGSW-Fire Control).
NGSW je součástí větší iniciativy Ničivost vojáka (Soldier Lethality). V rámci této iniciativy US Army svým vojákům poskytne nejen novou výzbroj, ale také prostředky osobní ochrany, nové pozorovací a zaměřovací systémy a další vybavení.
Přelomové jsou například brýle pro noční vidění ENVG-B (Enhanced Night Vision Goggle - Binocular). Počítá se ale i s minidrony odpalovanými z puškových 40mm granátometů. První vlaštovkou je Drone-40 od firmy DefendTex.
Přehledný vhled do programu NGSW
V příštích pěti letech US Army počítá s nákupem 120 000 nových pušek a kulometů NGSW. Jen v příštím fiskálním roce (od 1. října 2020) armáda do programu NGSW investuje 111 milionů dolarů. NGSW ale v první fázi získají jednotky vedoucí boj na krátkou vzdálenost ‒ americká armáda je označuje jako Close Combat Force (CCF). V celé americké armádě přitom slouží 425 000 vojáků, takže přezbrojovací proces potrvá zřejmě i část 30. let 21. století.
Stejně tak Národní Garda a Rezervisté dostanou první zbraně až v roce 2025. Kromě toho se o nové zbraně NGSW zajímá také americká námořní pěchota (US Marine Corps) a jak bylo uvedeno v úvodu, také speciální síly.
Zvažované zbraně NGSW-R; větší foto / Twitter nicholadrummond
O úspěch v programu soutěží firmy Sig Sauer, General Dynamics-OTS a Textron Systems. Všechny tři firmy musí příští rok doručit k testům 38 prototypů útočných pušek, 28 prototypů kulometů a 600 000 nábojů ráže 6,8 mm. Armáda vybere vítězné řešení někdy v druhé polovině roku 2021 a první zbraně poputují k jednotkám na konci roku 2022.
Všechny tři firmy nabídly technologicky zcela různé zbraně a náboje. Sig Sauer přišel s víceméně konvenční útočnou puškou, kulometem a nábojem. Zbraně od General Dynamics-OTS naopak vychází z jediné konstrukce typu bull-pup. Použitý náboj má polymerovou nábojnici.
Nejrevolučnější jsou zbraně od Textron Systems. Firma vyvinula teleskopickou munici se zapuštěnou střelou v polymerové nábojnici. Teleskopická munice 5,56 mm je o 40 % lehčí a zabírá o 12 % méně místa než běžný náboj. Mechanika zbraně je však mnohem složitější než u předešlých dvou konkurentů.
Zaměřovač Vortex NGSW-FC na zbrani SCAR 17; větší foto / Vortex
Současně firmy L3 Harris Technology a Vortex Optics dodají prototypy systémů řízení palby NGSW-FC. Každá z firem získala 8,7 milionu dolarů na vývoj zaměřovačů nové generace. Začátek sériové výroby NGSW-FC je naplánován na konec roku 2021. Celkově se do konce roku 2025 počítá s nákupem 121 773 zaměřovačů NGSW-FC.
Nové zaměřovače umožní palbu na krátkou i dlouhou vzdálenost, budou mít zabudovaný laserový dálkoměr, atmosférické senzory, balistický počítač a displej s digitálním zaměřovacím křížem. NGSW-FC umožní vojákům zasahovat cíle lidské postavy na vzdálenost 600 metrů. To je na úrovni efektivního dostřelu ruských kulometů PK ráže 7,62 mm, který je 500 metrů u bodových cílů a 800 metrů u plošných cílů. V případě použití lafety ale efektivní dostřel PK roste až na 1000 metrů.
Zároveň musí voják s NGSW-R (a zaměřovačem NGSW-FC) zvládnout efektivní boj na krátkou vzdálenost CQB (Close Quarters Battle).
Zaměřovač NGSW-FC obstará automatické korekce podle aktuálních střeleckých podmínek (vzájemná výšková pozice střelce a cíle, vzdálenost, vítr atd.). Díky NGSW-FC vzroste šance zásahu statického i pohyblivého cíle, stejně jako se výrazně zkrátí doba zaměření cíle nebo doba v přenášení záměrného kříže mezi cíli (i různě vzdálenými). Informace z NGSW-FC se navíc mohou přenášet do externích zobrazovacích systémů, jako například do brýlí ENVG-B.
NGSW-R od Sig Sauer
Kromě větší ničivosti, přesnosti, dostřelu a rychlosti zaměření armáda u zbraní NGSW požaduje potlačení záblesků a hlukového projevu při střelbě ‒ zbraně musí mít integrované tlumiče výstřelů.
Hlavní předností zbraní NGSW je nová odlehčená munice ráže 6,8 mm. Podle oficiálních stránek US Army nová munice „podává lepší výkon než nejmodernější munice ráže 5,56 mm či dokonce 7,62 mm“. Nová munice poskytne lepší výkony proti moderní balistické ochraně jednotlivce a při palbě na delší vzdálenosti.
Podle portálu Modern Firearms se u nového náboje ráže 6,8 mm požaduje střela o hmotnosti 8,8 gramu s úsťovou rychlostí 915 m/s. Pro porovnání ‒ běžný náboj 5,56 mm NATO má střelu těžkou čtyři gramy a úsťovou rychlost 975 m/s, náboj 7,62 mm NATO pak zhruba 11 gramů a 850 m/s.
Jak jsme uvedli v úvodu, o novou munici a zbraně NGSW se zajímají americké speciální síly spadající pod velitelství pro speciální operace SOCOM (Special Operations Command).
General Dynamics nabízí jedinou bull-pup konstrukci pro útočnou pušku i kulomet.
„Jsme nadšenými zastánci armádních 6,8mm zbraní Next Generation Squad Weapons,“ uvedl pro portál Military.com plukovník Joel Babbitt, výkonný důstojník vývojové a akviziční kanceláře PEO-SW (Program Executive Officer Special Operations Forces Warrior). „Očekáváme zbraně Next Generation Squad Weapons v našich formacích, jakmile je budeme moci zavést do výzbroje.“
Tentokrát by se také neměla opakovat situace s neúspěšným programem automatického granátometu XM25 Punisher. Známý se stal incident, kdy příslušníci Rangers odmítli vzít XM25 do boje místo osvědčené M4. Granátomet XM25 byl jednoduše příliš těžký, objemný a voják mohl nést jen omezený počet granátů ráže 25 mm.
Tentokrát ale vojáci SOCOM od začátku spolupracovali na vývoji NGSW a jejich připomínky byly zapracovány do technických požadavků. Speciálním silám se nová munice 6,8 mm líbí natolik, že zastavili program nákupu nového kulometu v ráži 6,5 mm Creedmoor.
Celkově si NGSW již vyzkoušelo 567 vojáků, kteří zbraně testovali 7658 hodin.
Zdroj: Task and Purpose, Military.com, 2
Související články
ICSR: Americká armáda přechází k ráži 7,62×51 mm
Podle amerických médií americká armáda (US Army) v rámci programu ICSR (Interim Combat Service ...
- 14.08.2017
- 98 komentářů
- Jan Grohmann
US Army touží po ráži 7,62 mm a vyhlíží pušky NGSW
Americká armáda (US Army) trvá na zavedení nové pušky v NATO ráži 7,62×51 mm, která částečně nahradí ...
- 12.10.2017
- 24 komentářů
- Jan Grohmann
Konec karabin M4 a kulometů M249: Americká armáda přechází k ráži 6,8 mm
Americká armáda (US Army) se bez nadsázky několik desítek let snaží najít náhradu za karabiny M4 ...
- 18.10.2018
- 54 komentářů
- Jan Grohmann
NGSW: Nové útočné pušky a kulomety pro americkou armádu
Program NGSW (Next Generation Squad Weapons) v roce 2023 vojákům americké armády (US Army) poskytne ...
- 07.10.2019
- 27 komentářů
- Jan Grohmann
Je dokonané!
https://polygonjournal.com/202...Je dokonané!
https://polygonjournal.com/202...Sig poslední dobou jede bomby skoro všude. MCX a Virtus je dost populární (značná část policejních i vojenských SOF po Evropě ho používá). A MCX/Virtus a MPX pro specky, pistole ...Zobrazit celý příspěvek
Sig poslední dobou jede bomby skoro všude. MCX a Virtus je dost populární (značná část policejních i vojenských SOF po Evropě ho používá). A MCX/Virtus a MPX pro specky, pistole pro armádu a mariňáky a teď kulomet a Spear v rámci NGSW.Skrýt celý příspěvek
To mi pripomína, že na Slovensku budeme kupovať 47k útočných pušiek a už roky som tej mienky, že by sa pri tej príležitosti malo rovno prejsť na 6,8 mm...
To mi pripomína, že na Slovensku budeme kupovať 47k útočných pušiek a už roky som tej mienky, že by sa pri tej príležitosti malo rovno prejsť na 6,8 mm...
Textron je vraj mimo hru:
https://www-19fortyfive-com.tr...Textron je vraj mimo hru:
https://www-19fortyfive-com.tr...Nejzajímavější mi zatím přijde ona bullpupka od General Dynamics-OTS. SIG očividně cílí na konzervativní kruhy v armádě, což se může vyplatit.
Nejzajímavější mi zatím přijde ona bullpupka od General Dynamics-OTS. SIG očividně cílí na konzervativní kruhy v armádě, což se může vyplatit.
Každopádne GD v propagačnom videu sa zameral viac na kadejaké efektné výbuchy, než názorné predvedenie, prečo by mala byť práve táto konštrukcia výhodnejšia než klasická. Pôsobilo ...Zobrazit celý příspěvek
Každopádne GD v propagačnom videu sa zameral viac na kadejaké efektné výbuchy, než názorné predvedenie, prečo by mala byť práve táto konštrukcia výhodnejšia než klasická. Pôsobilo to na mňa, ako keby si výrobca príliš neveril a takto si to kompenzoval. ;-) Z estetického hľadiska mi trocha na celej zbrani vadí tlmič - vyzerá, ako by tam mali nasadený zemiak (alias bramboru ;-) ).Skrýt celý příspěvek
Přece jen konstrukce SIGu je ergonomicky podobná M4 a i ovládací prvky jsou veskrze stejné. Tedy pro vojáky to bude jednodušší přechod. Celkově mám pocit, že bullpupy jsou na ...Zobrazit celý příspěvek
Přece jen konstrukce SIGu je ergonomicky podobná M4 a i ovládací prvky jsou veskrze stejné. Tedy pro vojáky to bude jednodušší přechod. Celkově mám pocit, že bullpupy jsou na ústupu. Francie, Británie i přes modernizaci l85 na A3 bude chtít část jednotek vyzbrojit l119 (m4 od colt canada), Nový Zéland má nově LMT místo augu. Čína od bullpupu také odchází. Jinak země, které své bullupy kromě UK modernizují jsou Austrálie (i když se zdá, že konstrukce austeyru je povedená tak část místních zbrojních kruhů byla mírně řečeno nespokojená), Singapur a Chorvatsko (určitě se najde i pár dalších). Zajímavé teď bude pozorovat Rakousko kam se pohne, když už i Němci hledají novou zbraň a díky spolupráci Rheinemetallu a Steyru tu máme RS 556Skrýt celý příspěvek
Obdivuji Američany, že vytrvale hledají náhradu ale tohle není dobrý řešení problému zvaného 5,56x45mm. 6,8x43mm (SPC) je dobrým kompromisem z hlediska zpětného rázu a výkonu. ...Zobrazit celý příspěvek
Obdivuji Američany, že vytrvale hledají náhradu ale tohle není dobrý řešení problému zvaného 5,56x45mm.
6,8x43mm (SPC) je dobrým kompromisem z hlediska zpětného rázu a výkonu. Trajektorií střelby je ale blíž 7,62x39mm než ploché křivce 5,56x45mm
6,8x51mm už vypadá podle hodnot jako příliš výkonný. Je to vidět i na videu ze střelby.
Není mě ani jasný přínos plastové nábojnice kromě úspory pár desítek gramů ( výměnou za spoustu problémů ) stejně jako teleskopické munice. Zapuštění projektilu dává smysl resp. je konstrukčně odůvodněným řešením u celospalitelných nábojnic (viz revoluční G-11 ) ale tady nevidím žádný přímý benefit.
6,5 creedmoor je dobrý tak leda pro kulomet nebo odstřelovačku, jako náhrada 5,56x45mm stojí za hovno.
Tak nevím budou muset ještě chlapci zamakat.....
Naopak chválím za XM 25. Tady odvedli kus průkopnické práce, kterou se snad podaří zúročitSkrýt celý příspěvekNo, nemyslim si. 6,8 SPC byla specificky navrzena ke zlepseni terminalni balistiky oproti 5,56 mm, to ale na kratsi vzdalenosti. Efektivni dostrel 6,8 SPC je cca 300m, jeho pouziti ...Zobrazit celý příspěvek
No, nemyslim si. 6,8 SPC byla specificky navrzena ke zlepseni terminalni balistiky oproti 5,56 mm, to ale na kratsi vzdalenosti. Efektivni dostrel 6,8 SPC je cca 300m, jeho pouziti by tak bylo mrhanim potencialu novych zbrani a FC zamerovace.
Prinos plastovych nabojnic je jasny. Krome zminene uspory hmotnosti je o i vyroba z dostupneho materialu. Mosaz muze byt v pripade vetsiho konfliktu hure dostupna a s dnesni rozsirenosti plastu...
Mimochodem, XM 25 byl nakonec vyhodnocen jako neuspech. Prilis tezky a poruchovy, v Afganistanu prilis nezazaril.Skrýt celý příspěvekNedává vám to smysl, protože nenásobíte: úspora i nějakých 5g na jedné patroně dává v palebném průměru vojáka minimálně půl kila ušetřené hmotnosti, což je při dnešní přetíženosti ...Zobrazit celý příspěvek
Nedává vám to smysl, protože nenásobíte: úspora i nějakých 5g na jedné patroně dává v palebném průměru vojáka minimálně půl kila ušetřené hmotnosti, což je při dnešní přetíženosti pěchoty dost citelné ulehčení (v praxi buď ponesou ještě víc munice, nebo něco jiného, jako třeba baterie), a zejména v logistice armády to přinese značné úspory (pokud bude na náklaďáku 100 000ks nábojů, je o půl tuny lehčí).Skrýt celý příspěvek
No, část píšeš nepřesně, část jsou vysloveně blbosti. Tak popořadě. Toto: 6,8x43mm (SPC) je trajektorií střelby blíž 7,62x39mm než ploché křivce 5,56x45mm - to je naprostá blbost, ...Zobrazit celý příspěvek
No, část píšeš nepřesně, část jsou vysloveně blbosti. Tak popořadě. Toto: 6,8x43mm (SPC) je trajektorií střelby blíž 7,62x39mm než ploché křivce 5,56x45mm - to je naprostá blbost, ale úplná. Právě debilní tvar střely 7,62 může za její obrovský drop a nízkou přesnost. BC střely SPC je o míle před 7,62 a nejmíň vyrovnává 5,56. viz:
https://www.thehighroad.org/in...
Naopak SPC má všechno dobré ze 7,62 a 5,56, je lepší než oba dohromady (vysoká rychlost, hmotnost střely, tím pádem energii, vynikající BC a tím pádem uchování energie, přesnost)
Ad přesnost: 223 (5,56) je nativně přesnější, ale ne o moc. Jde hlavně o parametry střely - u vojenské produkce může být klidně SPC přesnější (US norma říká něco o 4 MOA, což plní i 7,62x39). SPC umí i subMOA. 7,62x39 subMOA bych rád viděl.
Efektivní dostřel - vzdálenost/energie/přesnost - je u SPC lepší než u 5,56, díky vyšší energii, nižší citlivosti na vítr a BC střely, která umožňuje stejný nebo jen mírně horší drop.
Ráži 6,8x51mm neznám, resp. nevím, že by taková existovala. I kdyby ano, potřebovala by už velký závěr, tím pádem je úplně mimo celá skupina skvělých ráží jako 300 winmag, 6,5x55 SE a pod.
Tvrzení: 6,5 creedmoor je dobrý tak leda pro kulomet nebo odstřelovačku, jako náhrada 5,56x45mm stojí za hovno. ... ach jo. Souhlas s tou ostřelovačkou, jinak blábol.
Pokud nevidíš benefit v plastových nábojnicích, vem si palebný průměr na 4 dny a vyraž na 20 km zrychlený přesun. Pak si povíme.
A dál bychom mohli rozebírat efektivitu SPC v krátkých hlavních třeba.... Ale to asi nemá smysl.Skrýt celý příspěvekTvoje obhajoba 6,8x43mm(SPC) je až dojemná. Dopustil ses ale hned několika omylů : 1) zbraně NGSW-R nejsou v ráži 6,8x43 mm (SPC) ale buď 6,8x51mm (to je ta s plastovou nábojnicí ...Zobrazit celý příspěvek
Tvoje obhajoba 6,8x43mm(SPC) je až dojemná. Dopustil ses ale hned několika omylů :
1) zbraně NGSW-R nejsou v ráži 6,8x43 mm (SPC) ale buď 6,8x51mm (to je ta s plastovou nábojnicí od GD nebo brass/steel hybrid od SIG) a nebo teleskopická s projektilem ráže 5,56mm!!!! Ani jedna není v tvojí zamilované SPC!!!! To znamená , že náboj SPC nevyhovuje svými vlastnostmi!!!
2) na 200 yd/180m je drop u 6,8x43 mm SPC blíže 7,62x39 mm než 5,56x45 mm. Stejných hodnot dosahuje SPC a 5,56x45 mm až zhruba na 400 mSkrýt celý příspěvekad 2) tady jsi kompletně mimo. Záleží sice na střele a prachu (a délce hlavně), ale typický drop na 200 yd : 5,56 s BC střely 0.362 činí 3,28" 6,8 s BC střely 0.370 činí ...Zobrazit celý příspěvek
ad 2) tady jsi kompletně mimo. Záleží sice na střele a prachu (a délce hlavně), ale typický drop na 200 yd :
5,56 s BC střely 0.362 činí 3,28"
6,8 s BC střely 0.370 činí 3,44"
7,62 s BC střely 0.289 činí 5,86"
snos norm. větrem pak ve stejném pořadí:
3,86"
3,86"
6,20"
Ad 1) citace z textu: O úspěch v programu soutěží firmy Sig Sauer, General Dynamics-OTS a Textron Systems. Všechny tři firmy musí příští rok doručit k testům 38 prototypů útočných pušek, 28 prototypů kulometů a 600 000 nábojů ráže 6,8 mm.
Co firmy představily z předchozího vývoje je buřt. Zadání mají jasné.Skrýt celý příspěvekad2) co je to pro tebe typický drop? Ty hodnoty co tam máš pro 5.56x45 jsou pro G7 ? Protože třeba pro střelu M193 je drop 2,2" což je hodně vzdáleno od tvého "typického ...Zobrazit celý příspěvek
ad2) co je to pro tebe typický drop? Ty hodnoty co tam máš pro 5.56x45 jsou pro G7 ? Protože třeba pro střelu M193 je drop 2,2" což je hodně vzdáleno od tvého "typického dropu"
ad1) 6,8 nerovná se automaticky 6,8x43mm SPC. Nakonec ji ani žádná z uvedených firem nenabízíSkrýt celý příspěvektypický drop je drop pro zhruba průměr v hmotnosti střely a úsťové rychlosti napříč nabídkou laborací výrobců. Prostě průměrný náboj v dané ráži. Sám jsem upozorňoval, že pevná ...Zobrazit celý příspěvek
typický drop je drop pro zhruba průměr v hmotnosti střely a úsťové rychlosti napříč nabídkou laborací výrobců. Prostě průměrný náboj v dané ráži. Sám jsem upozorňoval, že pevná data můžeš vztshovat pouze ke konkrétní střele a laboraci. Ano, 6,8 se může blížit 7,62, ale stejně tak i 5,56. Laborace a střela, kterou preferují USA, se blíží průměru mezi 7,62 5,56. Z toho díky vynikajícímu BC plyne i balistika výrazně lepší než 7,62.
Ano, SPC nemusí být vítězem, může vyhrát jiný náboj. Žádný jiný už etablovaný náboj pro krátký závěr než SPC neznám. Ty ano?
BTW popisuju fakta a to, v čem se mýlíš. Nefandím SPC. Můj kůň je 6,5 Grendel, ten ale kvůli původu z 7,62x39 nemá šanci.Skrýt celý příspěvek
Píši o váhovém benefitu který je zřejmý ale plast se mně nejeví jako dobrá volba pro tělo nábojnice obzvláště když prozatím veškeré informace které jsou dostupné pochází z ...Zobrazit celý příspěvek
Píši o váhovém benefitu který je zřejmý ale plast se mně nejeví jako dobrá volba pro tělo nábojnice obzvláště když prozatím veškeré informace které jsou dostupné pochází z reklamních videí a brožur výrobce.
Je zde spousta otázek týkající se degradace plastu teplem, zářením, stárnutím.... samozřejmě pak teplotní roztažnost atd..atd . Zkoušky tohoto typu mohou trvat roky....netvrdím, že se to nepodaří vyřešit ale benefit v úspoře několika stovek gramů to bude těžko vyvažovatSkrýt celý příspěvek
Nakoľko veľký zásah by potreboval Bren pre úpravu povezme na ten náboj od Sig Sauer? Skôr či neskôr budú musieť OSSR prezbrojiť na inú muníciu a 6,8mm vyzerá vcelku ideálne (hoci ...Zobrazit celý příspěvek
Nakoľko veľký zásah by potreboval Bren pre úpravu povezme na ten náboj od Sig Sauer? Skôr či neskôr budú musieť OSSR prezbrojiť na inú muníciu a 6,8mm vyzerá vcelku ideálne (hoci tie plastové nábojnice ...), len je otázka, či zobrať rovno komplet víťaza projektu, alebo skúsiť nejakú lokalizovanú variantu.Skrýt celý příspěvek
Pokud nevydrží hlaveň po přerážování, tak pak už je levnější udělat úplně novou celou zbraň. Ale pokud by se to udělalo z Brenu 2, tak jelikož se počítalo, že to bude multirážová ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud nevydrží hlaveň po přerážování, tak pak už je levnější udělat úplně novou celou zbraň. Ale pokud by se to udělalo z Brenu 2, tak jelikož se počítalo, že to bude multirážová platforma a už se vyrábí i v ráži 7,62 mm, tak by to snad šlo s malými úpravami i na ráži 6,8 mm.Skrýt celý příspěvek
Počkal bych si, až bude znám konkrétní náboj a podle toho se rozhodnout. Nutno zmínit, že nejde jen o zbraň, ale i zabudovaný zdroj napájení, systém řízení palby, spešl granátomet, ...Zobrazit celý příspěvek
Počkal bych si, až bude znám konkrétní náboj a podle toho se rozhodnout. Nutno zmínit, že nejde jen o zbraň, ale i zabudovaný zdroj napájení, systém řízení palby, spešl granátomet, zaměřovač atd. tedy ideálně koupit rovnou nějaký počet NGSW. Na druhou stranu BREN 3 v nějaké z těch ráží 6,8 mm by byl prostě nářez .))) poměr cena/výkon asi taky smysluplný, byť NGSW bude úplně jinde.Skrýt celý příspěvek
Pokud si pamatuji správně konstrukční řešení NSGW pušek, tak jsou to (až na textron) po funkční stránce relativně konvenční řešení bez velkého experimentování, hlavní důraz je ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud si pamatuji správně konstrukční řešení NSGW pušek, tak jsou to (až na textron) po funkční stránce relativně konvenční řešení bez velkého experimentování, hlavní důraz je kladen právě na lepší munici (z hlediska balistiky i logistiky) a nové optiky. Velmi zjednodušeně se nechá říct, že pokud bych vzal onu optiku (spíš už by se hodil název SŘP, pokud to bude umět všechno co slibují) a dal jí na jinou flintu, dostanu nemlich to samé.Skrýt celý příspěvek
BREN 3 v Grendelu.... oooooó to bych asi předčasně vrcholil ještě půl roku. Jak mě ta puška vyloženě sr.la v první verzi, tak ta druhá je muf muf. Jednu krátkou hlaveň na takové ...Zobrazit celý příspěvek
BREN 3 v Grendelu.... oooooó to bych asi předčasně vrcholil ještě půl roku. Jak mě ta puška vyloženě sr.la v první verzi, tak ta druhá je muf muf. Jednu krátkou hlaveň na takové to domácí střílení do 300m a jednu dlouhou BR v 7,62x51. K tomu Aliena a umřu šťastný, byť chudší o 300k......Skrýt celý příspěvek
Souhlasim, tohle je hodne snova kombinace :) Pak uz k tomu zbyva jen sada na konverzi (upper receiver haha) na .50BMG a na Carl Gustav a bude to skutecne univerzalni zbran :-D :-D ...Zobrazit celý příspěvek
Souhlasim, tohle je hodne snova kombinace :)
Pak uz k tomu zbyva jen sada na konverzi (upper receiver haha) na .50BMG a na Carl Gustav a bude to skutecne univerzalni zbran :-D :-D :-DSkrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...