V-22 Osprey a F-15SE Silent Eagle: Izrael kupuje špičkové zbraně

Foto: F-15SE Silenet Eagle odpaluje střelu AIM-120 AMRAAM z vnitřní zbraňové šachty (2010); větší foto / Boeing
F-15SE Silent Eagle odpaluje střelu AIM-120 AMRAAM z vnitřní zbraňové šachty (2010); větší foto / Boeing

Izrael se Spojenými státy jedná o nákupu konvertoplánů V-22 Osprey a stíhaček F-15 Eagle. Podle magazínu Flightglobal.com Izrael dokonce usiluje o nejpokročilejší verzi F-15SE Silent Eagle. V-22 Osprey a F-15SE Silent Eagle pomůže Izraeli udržet vojenskou nadřazenost na Středním východě i v dalším desetiletí.

Íránská dohoda a izraelské zbraně

V současné době Izrael dostává ze Spojených států ročně 3 miliardy dolarů na obranu. Peníze jsou určeny na nákup vojenské techniky a vybavení. Izrael však musí za americké peníze nakupovat pouze zbraně amerických výrobců, případně součástky amerických firem.

Na konci října odcestoval izraelský ministr obrany Moše Ya'alon do Washingtonu, aby jednal o budoucí vojenské spolupráci mezi Spojenými státy a Izraelem. Jednání silně ovlivňuje “jaderná dohoda”, kterou uzavřely Spojené státy s Íránem.

Izrael vidí Írán jako svou hlavní existenční hrozbu a nepřestává Írán obviňovat ze snah vyrobit jadernou bombu. Očekává se, že na oplátku Spojené státy zvýší svou vojenskou pomoc a zároveň Izraeli poskytnou zbraňové systémy, které umožní Izraeli v případě potřeby provést letecký nebo aeromobilní úder proti íránským cílům - především střediskům jaderného výzkumu.

Současná dohoda o americké vojenské pomoci trvá deset let a vyprší v roce 2018. Od roku 2018 dojde k zahájení nové desetileté americko-izraelské vojenské spolupráce. Izrael již předal Spojeným státům seznam poptávaných zbraní.

Klíčovým zbrojním programem je nákup stíhaček F-35A Lightning II. Izrael podepsal smlouvu na 33 letadel, ale mluví se až o 75 strojích. Kromě F-35 Izrael poptává také konvertoplány V-22 Osprey a stíhačky F-15 Eagle, resp. nejnovější F-15SE Silent Eagle. Mluví se také o nákupu tankerů KC-46A Pegasus.

Konvertoplány V-22 Osprey již Izrael poptával v minulosti, ale nakonec z obchodu sešlo. V-22 je schopen přepravit izraelské jednotky na velké vzdálenosti a vysadit je prakticky kdekoliv. Izrael v V -22 získá schopnost provádět aeromobilní operace na velmi dlouhé vzdálenosti.

V-22 přepraví 24 vojáků nebo 9000 kg nákladu cestovní rychlostí 460 km/h. Při doplnění paliva za letu je bojový dolet prakticky neomezen. V-22 Osprey je však drahým strojem - cena je srovnatelná s moderní stíhačkou.

F-15SE Silent Eagle

Zajímavou zprávou je zájem Izraele o letouny F-15SE Silent Eagle. Hlavními rysy F-15SE, oproti klasické F-15, jsou nižší čelní radarový průřez RCS (Radar Cross Section), nátěr pohlcující radarové signály, konformní přídavné nádrže, vnitřní zbraňové šachy umožňující přepravovat část zbraní uvnitř trupu a “rozevřené” svislé ocasní plochy.

F-15SE je vybaven nejmodernějším radarem ( APG-82 nebo APG-63 ) kategorie AESA, přepracovaným kokpitem s jednou velkou informační obrazovkou a nejmodernějším elektronickým a aviotickým vybavením. Do zbraňových šachet F-15SE se vyjde až čtveřice střel vzduch-vzduch AIM-120 AMRAAM.

V případě F-15SE se Izrael může stát prvním uživatelem. Boeing se snažil F-15SE prodat Japonsku a Jižní Koreji, ale obě země nakonec daly přednost F-35 Lightning II.

F-15SE Silent Eagle

V současné době izraelské letectvo provozuje 58 letadel F-15 “Baz” určených pro vybojování vzdušné nadvlády a 25 útočných letadel F-15I "Ra'am" pro ničení cílů na zemi. Páteř izraelského letectva tvoří 343 letadel F-16 “Netz”, “Barak” a “Sufa”.

F-15SE je víceúčelový letoun určen ke vzdušným soubojům a útokům na pozemní cíle. F-15SE má větší dolet, nosnost a lepší letové výkony než F-35 a umožní tak Izraeli provádět dalekonosné údery, například proti íránským cílům.

V případě potřeby může Izrael F-35 a F-15SE i původní F-15 vhodně kombinovat. Při bojové akci F-35 poslouží jako předsunuté senzory, které předají informace v odstupu se pohybujícím F-15SE (s interními zbraněmi), které zase předají informace útočným F-15 “Ra´am” s podvěšenou výzbroji.

Pro další dny války, kdy se očekává zničení vzdušných sil protivníka, lze F-15SE velmi snadno upravit k útokům na pozemní cíle.

Případný prodej dalších F-15 do Izraele je skvělou zprávou pro firmou Boeing. Zakázka z Izraele pomůže zachovat výrobní linku a pracovní místa i po roce 2019, kdy skončí výroba poslední nasmlouváné stíhačky F-15SA Strike Eagle pro Saudskou Arábii.

Zdroj: Foxtroth Alpha

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Izraelský raketový tank Pereh

Izrael po více než 30 letech utajování představil veřejnosti „raketový tank“ Pereh (Divoch). Pásovou ...

Útok před obranou: Izrael zveřejnil novou vojenskou strategii

Izraelské obrané síly IDF (Israel Defense Forces) po více než 60 letech představily veřejnosti ...

Masivní protiletecká výzbroj stíhačky F-15 Eagle

Firma Boeing představí na konferenci Air Force Association koncept stíhačky F-15 Eagle schopné nést ...

Izraelský radar ze systému IRON DOME pro Armádu ČR

Izraelský státní podnik vyrábějící radary ELTA Systems, který je členem skupiny Israel Aerospace ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
Stránka 1 z 2
  • RiMr71
    11:10 12.11.2015

    Děkuji, lépe bych to nenapsal :)

    Navíc, Cejkis, tys psal, že "v Evropě není éro pro vybojování vzdušné nadvlády vyjma F-22", ne že "V Evropě není éro 5. generace pro vybojování atd atd".

    A mimochodem, UK už nějaké F-35 má, Nizozemci taky (jestli se nemýlím?), Italové... (ti mimochodem plánují zařadit takový počet těchto "superdrahých" ér, až mi zaskočilo při snídani)

    Takže, i kdybychom brali F-35 jako letoun 5. generace (a ne jako letoun k vybojování vzdušné nadvlády 5. generace), kdo dokáže této palivem nadité kachně na odstřel (jak tu obrazně řečeno F-35 mnozí prezentují) na úrovni vzdorovat v leteckém boji podle reálných pravidel? T-50? Gripen?

  • KOLT
    23:45 11.11.2015

    pro cejkis: Napsal jste "...zatímco v Číně a Rusku běží vývoj 5.generace, tak v západním společenství pro vybojování vzdušné nadvlády není nic kromě F22...". Máte pravdu v tom, že vývoj 5. generace běží. A v tom je taky ten průšvih – žádné letadlo 5. generace krom F-22 ještě není operačně nasaditelné, výjimkou je F-35, které je ve fázi IOC. Ostatní letadla 5. generace jsou pouze prototypy, nebo teprve na papíře. Z čehož vyplývá, že k vybojování vzdušné nadvlády v tuto chvíli stačí letouny 4. generace (s nějakými těmi plusky za čtyřkou). A těch má Evropa poměrně dost. Nehledě na to, že většina jich už byla konstruována s nízkým RCS (oproti Su-27 a jeho derivátům), jsou průběžně modernizovány včetně AESA radarů atd. Takže jediný, kdo by skutečně byl schopen Evropu nad jejím územím ve vzduchu porazit, jsou USA. Čína a Rusko na to téměř jistě kapacity nemají. Čína pravděpodobně ani nad vlastním územím, Rusko díky možná nejlepší PVO na světě téměř jistě ano.

  • cejkis
    23:18 11.11.2015

    RiMr71 nám tady jistě rád vyjmenuje všechna západní letadla 5. generace pro vybojování vzdušné nadvlády. Teším se na Váš seznam....

  • KOLT
    23:06 10.11.2015

    pro Charlie: Já si také nemyslím, že k němu má blízko. Ale objektivně k němu má blíž než USA. Mmchd, výše dluhu nemá na pravděpodobnost krachu zdaleka takový vliv, jak si většina lidí myslí.

    Ohledně T-50 se také nebojím, že ho nedotáhnou. Spíš mám podezření, že po technologické stránce nebude až tak pokrokové, jak si mnozí přejí. Ale třeba se úplně mýlím. A abych nebyl vnímán jako nějaký rusofob – Su-27 a jeho deriváty jsou podle mě nejhezčí éra 4. generace :-)

  • Charlie
    11:51 10.11.2015

    Kolt: já bych neřekl, že má Rusko blízko ke krachu. Jeho zadlužení je v porovnání s Evropou minimální a pořád ještě mají co a kam vyvážet. Ani vojenský rozpočet už není co býval, aby se stalo to co se přihodilo SSSR, a že by T-50 nedotáhli? Třeba to jen nebude tak ryychle, ale když už nic jiného, tak stavět letadla Rusové uměj. Sice je stavěj trochu jinak než Amíci a Evropani, ale aerodynamiku to mělo vždycky výbornou.

  • KOLT
    09:27 10.11.2015

    Jj, fakt dobrej vtip :-) Abychom nakonec nezjistili, že než se T-50 dostane v rozumné míře do služby, budeme mít v Evropě novou "generaci" modernizovaných Typhoonů a Rafale, se sníženým RCS (které nakonec nemusí být od T-50 až tak daleko), s moderními radary atd. Čímž nechci tvrdit, že to budou lepší letadla než T-50. Jen mám prostě podezření, že T-50 nakonec může mít blíže k letounům generace 4++ než 5... A teď od zastánců ruského leteckého průmyslu dostanu kapky :-)

    Té tikající bombě předvídají výbuch už hodně dlouho, zatím ovšem má ke krachu blíže jiná nejmenovaná měna, zásadně závislá na ceně ropy a plynu....

  • RiMr71
    23:39 09.11.2015

    cejkis: "... v západním společenství pro vybojování vzdušné nadvlády není nic kromě F22.."

    ...taky dobrý! :)

  • cejkis
    19:13 09.11.2015

    Ve svých úvahách o exportu F22 často opomíjíte fakt, že zatímco v Číně a Rusku běží vývoj 5.generace, tak v západním společenství pro vybojování vzdušné nadvlády není nic kromě F22. Vzhledem k tikající bombě v podobě US dolaru, bude export F22 nutností a ve Washingtonu budou jednou rádi za export plnohodnotné verze.

  • RiMr71
    18:30 09.11.2015

    "V-22 přepraví 24 vojáků nebo 9000 kg nákladu cestovní rychlostí 460 km/h. Při doplnění paliva za letu je bojový dolet prakticky neomezen."

    Chybí mi tam informace o tom, jaký je tedy ten dolet bez tankování za letu při výše uvedených parametrech.

    Jinak super zajímavý článek!

  • pet.rok
    17:32 09.11.2015

    jj284b: ver mi ze ak budu robit to na co su urcene tak to staci. nemyslim ze operacie proti ISIL je tento pripad. tam operuju len z dovodu testovania v realnom konflikte.
    to ze prechadzaju hromadne modernizaciou je vec ina ale planovaci asi vedeli co si mozu dovolit.

  • jj284b
    16:13 09.11.2015

    pet.rok: Pri F22 je problem hlavne v tom, ze ich pocet je nedostatocny na zabezpecenie ochrany uzemia USA, a zaroven efektivneho nasadenia po svete.. USAF skratka musi vediet operovat v Europe a Azii zaroven, co vyzaduje dislokaciu strojov po celom svete. prave preto 186 strojov nema sancu plnit vsetky roly ktore sa od nich vyzaduju.. hlavne ak stale prebieha modernizacia, co znamena ze cast strojov je mimo prevadzky, cast sa pouziva na vycvik, takze realne ostava cca 100kusov na operacne nasadenie.. co znamena ze realne v pripade potreby budu F22 nasadene v dost malom mnozstve - napr pre operacie nad Syriou bolo vyclenenych 6 kusov F22 ktore boli len nedavno vymenene dalsou letkou s 6 F22 ktora priletela z Hawajskych ostrovov..

  • pet.rok
    12:15 09.11.2015

    este k nosnosti F22: predstava ze 6 x AIM120 a 2 AIM9 v konfiguracii air superiority je nedostatocny pocet vyplyva asi prilisneho hrania na simulatoroch. v realite by dvojica strojov vymazala celu letku a dve letky by zmietli (s mienym nadsadenim) prakticky cele letectvo ktorejkolvek inej krajiny.
    ak si pozrieme posledny vacsi konflikt letectva ktory sa odohral (desert storm) tak letecke boje sa odohravali po jednotkach kusov.
    hromadne nasadenie lietadiel dnes je prakticky nerealne.

  • pet.rok
    12:04 09.11.2015

    celu dobu sa tu operuje s poctam kusov u F22, ktory je povazovany za nedostacujuci.
    dovolim si oponovat tomuto nazoru: ak sa vezme do uvahy kvalitativna prevaha F22 oproti F15 ktoru nahradzuje a celkovym trendom v letectvach po celom svete kde rastie doraz na kvalitu pri klesajucich poctoch tak "vcera" sa mozno zdalo cislo 189 aktivnych strojov ako male ale "dnes a zajtra" to nie je zadaleka take zle.
    presne to iste plati o pozadovanom pocte F-35, ked si uvedomime ze sa pozaduje vymena prakticky 1 ku 1 u vsetkych troch zloziek napriek medializovanej nadradenosti F35 voci starsim suputnikom je jasne ze pozadovane pocty vysoko prevysuju realnu potrebu.
    potencionalni protivnici ako Rusko a Cina sice ugraduju svoje letectvo ale tempo je daleko pomalsie ako zavadzanie novych F-35.
    preto si myslim ze ak nedojde k vyznamnemu zostreniu situacie nedojde ani k naplneniu pozadovanych objemov nakupu F-35.

  • Shania
    12:02 09.11.2015

    CerVus: reálně počet letadel které zvládnou obě letadla sestřelit bude dost stejný, kvůli stejné kapacitě AAM. To že mužeš dvě F22 poslat na ukol kde mají zlikvidovat AWAC neznamená, že dvě F22 ubrání letiště. Ty dvě F-22 taky musí určitou (mnohem delší dobu než F35) strávit v údržbě.

    Navíc celá tahle myšlenka je velmi vtipná, protože kritici F35, hlavně u námořnictva nadávají na to, že se koupí F35 příliš málo. To stejné u USAF.

    Ale tohle je irelevantní, F35 není v žádném případě náhrada za F22 ani F15, to že nakonec můžou koupit víc strojů, které budou jejich ulohy plnit je uplně jiná věc. To záleží jak dobře půjde vývoj nového letadla.

    Ty udávané počty F35 jsou výhradně pro nahrazení F16, Hornetu, A/V-8 a v podstatě i A-10 až ji přestane kongres branit.

    USN ušetří na čem? Šance, že se letadlo při poškození jednoho motoru nevezme sebou i ten druhý je velmi mála u letadal jako F/A 18, pak s tím přistaň na letadlové lodi, kdy hrozí že havaruje a zabije lidi a zničí stroje.

    Šance že superhornet dostane zásah je mnohonásobně vyšší než u F35, tak fakt nějak nevidím tu úsporu.

  • pet.rok
    11:43 09.11.2015

    shania: "ta váha té bomby je hlavně určená tím co závěsník unese, než rozměry šachty."
    myslim ze rozmery su hlavny konstrukcny limit v tomto pripade ale je mozne ze aj zavesnik je konstruovany na tuto hmotnost prave kvoli tomu ze od zaciatku vedeli ze tam nic vacsieho nevojde.

    "to už ten odhadovaný bilion dolarů za celou životnost programu F35 nevypadá tak špatně co?"

    odhad ze cely program bude stat bilion je rovnako presny ako kazde vestenie na 40 rokov dopredu.

    Ale inak suhlasim ze obnovovat linku F22 asi nema ekonomicky opodstatnenie az na situaciu kedy by sa vyznamne vyostril konflikt s niektorou z mocnosti.

  • CerVus
    11:28 09.11.2015

    Shania: Námořnictvo chce dvoumotorové letadla aby snížili riziko, že při jeho poškození se letoun stále bude moci vrátit na loď. F-35 může mít kdo ví jak kvalitní motor, ale jak dostane zásah, tak jde stíhačka (velmi drahá stíhačka) k zemi. Takže ačkoli může být 22 dražší, stále se je schopná při ztrátě motoru vrátit domů, letoun se opraví a námořnictvo ušetří.
    A s těmi počty. Jasně že potřebují co nejvíce 35 aby zaplnily díry po 22. Co jiného jim zbývá. Vždyť to tvé lpění na 35 finančně nedává smysl. Proč mají nasazovat 16 strojů na něco co zvládnou 4 jejichž pořizovací cena je řekněme 1,5x taková?

  • Shania
    10:48 09.11.2015

    CerVus: kontext: USAF potřebuje víc F35 než F22 na stejný úkol, protože na rozdíl od raptoru, který dokáže letět velmi rychle a vysoko budou potřebovat vzájemné krytí. Taky to taky znamená, že lobují za co nejvíc F35 co můžou dostat. Reálně ale v prostoru bude operovat mnohonásobně víc F35 než F22.

    Raptor je pro mě pořád nejlepší stíhač na světě a ještě dlouho bude, jen se vám tu snažím ukázat, že technologie zase značně pokročila a nezdá se mi výhodné obnovovat výrobu nesmírně složitého stroje, což bude stát značné prostředky s původní (modernizovanou avionikou). I stávající flotila má velké problémy s modernizacemi hlavně díky softwaru a jeho architektuře. Jak píše Pajo, 16 miliard jen do roku 2023 za modernizace 186-187 letadel, to už ten odhadovaný bilion dolarů za celou životnost programu F35 nevypadá tak špatně co?

    A to mluvím o verzi pro USAF, ne pro export, na kterou můžete rovnou zapomenout bez výrazných změn. Kolik pak Japonsko koupí podobných strojů?

    Nejlepší řešení by bylo mít zcela novou konstrukci využívající maximum ze zkušeností, materiálů, technologii a avioniky F35, což je ale v podstatě skoro program 6gen a trvalo by to dlouho.

    Jinak F22 má dvě hlavní šachty, každá pojme buď tři AAM, nebo 1x 1000lb bombu, ta váha té bomby je hlavně určená tím co závěsník unese, než rozměry šachty. A pak dvě malé šachty po jedné AIM-9X (možná tam časem narvou i dvě)

    F35 už teď pojme dvě a v budoucnu tři AAM, pokud dojde k vývoji střely pro stejné závěsníky jako má sbd, tak se počty zdvojnásobí, což platí i pro F22.

    USN dlouhé roky operovalo s jednomotorovými stroji, kdy kvalita motoru nebyla na úrovni, jako je dnes. I F14 s prvními motory padali jak hrušky, očividně to není tak kritický požadavek, jinak by se USN k programu nikdy nepřipojilo.

    BTW právě se dokončili testy dlouhodobé zátěže motoru
    http://www.jsf.mil/news/docs/2...

    Dál USN selhalo hned několik programů které měli podobný stíhač dostat do služby.

  • pajo
    09:56 09.11.2015

    Cervus: F-22 sa neustale modernizuje, vid nedavny clanok http://www.armadninoviny.cz/bo... : "V současné době flotila všech 187 letadel (jeden letoun ztracen v roce 2010) prochází rozsáhlým modernizačním programem. Několika fázový program si do konce roku 2023 vyžádá 16 miliard dolarů." ... "Modernizace se dotkne především elektronického vybavení a software."

  • CerVus
    08:28 09.11.2015

    Shania: Jenom bych ještě upřesnil. O těch letadlech jsem si přečetl pár článků. I samotný letectvo přiznává (gen. Mike Hostage), že F-35 nebude nikdy relevantní náhrada F-22 protože byl od začátku konstruován na jiné úkoly. Ma uzší a hlubší šachty aby pojmul protizemní munici, takže se mu tam nevlezou 4 protiletadlové rakety dlouhého dosahu jako do F-22. té se zase nevleze do šachty stejné množství bomb, protože nemá odpovídající hloubku. Dále tam poukazovali na to, že při získání převahy ve vzduchu je na stejný úkol třeba mnohem více F-35 (tvrdil 2 F-22 vs 8 F-35) protože nemůžou uplatnit hit and run taktiku. Článek se stočil i na námořnictvo, které pro provoz na letadlovkách potřebuje dvoumotorové stroje zatímco námořní pěchota chce nástupce harieru takže jim stačí 35.
    F-35 své výhody čerpá z toho že je to novější program, ale pokud by došlo k obnovení výroby (a vývoje) F-22 budou tyto výhody zapracovány i do tohoto stroje a zpětně při modernizacích do stávajících F-22.

  • CerVus
    07:59 09.11.2015

    Shania: Protože když se sitace ve světě po***, tak bude mnohem jednodušší udělat softwarový upgrade Raptoru na plnohodnotnou verzi i spojencům než li chtít po jejich F-35 aby zastal úkoly F-22.
    Jionak opravdu nechápu jak jsi dokázal postavit tak vysoký piedestal pro F-35. Vždyť musí při rotaci Země vrážet minimálně do Měsíce. Je možné, že Japonské, Ruské nebo třeba Čínské letadlo 5 generace nebude zpočátku tak dobré, ale letadla nejsou spotřební hračky na 5 let a vývoj jde neustále dopředu.

  • skelet
    06:53 09.11.2015

    Pet.rok: máš pravdu na Block 20/25 jsem úplně zapomněl. I tak to podzbrojení trvalo pět let. Neříkám, že to bylo zásadní. Spíše je to taková perlička.

  • pet.rok
    00:59 09.11.2015

    skelet: "Tuto možnost dostaly F-16 až od verze "ADF", respektive C/D block 30/32.
    Do té doby jely F-16 jen na Sidewindery."

    podla vsetkeho dostali F16 schopnost pouzivat AIM-7 uz v bloku 25 ked bol vymeneny radar za APG-68. Kedze sovietske R27 sa zavadzali niekde od roku 1983 a F16 block 25 sa testoval od 1984 a k jednotkam sa dostal na zaciatku roku 1986 a tak doba kedy bola F16 "podzbrojena" zas netrvala tak dlho.

  • pet.rok
    00:24 09.11.2015

    CerVus: "To že má teď F-35 lepší radar a je jediné které je schopné uplatnit datalink a sdílená data neznamená..."

    Je mylna predstava ze ostatne stroje nevedia zdielat data, link 16 maju vo vybave prakticky vsetky sucastne zapadne lietadla Gripen nevynimajuc.

  • Shania
    00:13 09.11.2015

    skelet: 1) co s tím má Boeing co dělat?
    2) je zajímavé, že exportní verze nikdy nevznikla, znamenalo by to přepsat kompletně software. Proč by pak ale někdo platil vývoj a výrobu letadla, které bude mít avioniku hluboko pod standardem F35? Jen proto, že bude supercruise?

    3) Pěkná spekulace:) a za jak dlouho si myslíš že Japonci zvládnout vyvinout, otestovat a vyrobit letadlo, které se bude blížit schopnostem modernizované F-35?
    4) má jich málo, ale kdo to zaplatí? Čekáš, že USAF zase zvednou rozpočet?

  • skelet
    23:15 08.11.2015

    těžko bude mít podklady, ale tiše se to předokládá, resp. doufá.
    1) Boeing by neudržel kvalifikované lidi ve výrobě (nemá co vyrábět)
    2) navzdory zdejším názorům, že F-35 zničí i Borgskou krychli má F-22 lepší zvuk a dá se downgradeovat na exportní verzi
    3) Amíci se budou snažit potlačit japonský vývoj stíhače 5.generace. Japonci od zákazu exportu zbraní ustupují, takže by to byl solidní konkurent pro F-35. A při dodání F-22 by se jim to mohlo podařit.
    4) navzdory zdejším názorům, že F-35 zničí i Borgskou krychli, má USAF F-22 prostě málo

  • Magister_Peditum
    22:58 08.11.2015

    cejkis:
    Že by USA prodaly F-22 do zahraničí? To se mi moc nechce věřit. Máte k tomu nějaké podklady?

  • cejkis
    22:24 08.11.2015

    K debatě níže na téma YF16/17.

    Boyd přišel s teorií energetické manévrovatelnosti jako výsledek studie konfliktu v Korei a Vietnamu známou pod názvem RedBaron. Od této doby se hodnotí u strojů poměr tahu ku tíze. Proto požadavek na lehký letoun, který měl mít s tehdejšími motory poměr větší než 1. S výkonějšími jednotkami rostla možnost i větší výbavy.
    Debata na téma z čeho vzešel Hornet mi připomněla méně publikovanou soutěž CX-HLS na strategický dopravní letoun v 60.letech. Tehdy Boeing prohrál s Lockheed C-5 Galaxy a svůj neúspěšný koncept přetavil do nejúspěšnějšího komerčního letounu všech dob, slavné 747.

  • cejkis
    22:10 08.11.2015

    Až skončí muslimský prezident Obama, tak celý svět bude revidovat vztahy s USA včetně Izraele. Pokud z nadcházejících voleb vzejde změna, bude jistě obnovena produkce F22 a první kusy budou putovat do Izraele a Japonska.

    F15SE je pouze odpověď na Obamu a doufám, že jen dočasná.

    Z Obamovy promuslimské éry se bude celý svět zotavovat po desetiletí.

  • KOLT
    22:08 08.11.2015

    Myšlenka, že by Arabové vytvořili ekonomiku silnější než Židé mi přijde dosti úsměvná... nebýt ropy, nesahají Izraeli okolní státy ani po kotníky. Navíc mají tendenci se mezi sebou řezat sami, není třeba jim v tom ani moc pomáhat.

  • pks_
    21:33 08.11.2015

    Atlan: 1) dominance v regionu - Izrael má letectvo, ale hlavně má velmi přesné informace a neváhá udeřit na nejslabší místo protivníka - viz "nepotvrzené" údery v Sýrii při podezření z dodávek raket.
    2) Nechci se nějak navážet do obyvatel okolních států a jejich schopnosti budovat silnou ekonomiku - domnívám se ale, že velmi důležitým segmentem je v těchto státech těžba ropy, což vede k potlačení ostatních oborů a stejně tak k méně intenzivnímu úsilí obyvatelstva něco produkovat. Určitě okolní státy nemají problém vyprodukovat dostatek lidí do armády.
    3) Vojenská pomoc USA je vázána na americkou židovskou komunitu, která je stejně početná (6.5 mil), jako v Izraeli (6.1 mil). Dokud budou v USA Židé v tomto počtu, tak pomoc bude trvat. Může se to změnit - z Ruska Židé také během desetiletí odešli (do Izraele) - ale v USA zatím nic takového není v dohledu. Židé disponují dostatkem prostředků a umí je investovat tak, aby se to maximálně projevilo na bezpečnosti Izraele.

  • skelet
    21:09 08.11.2015

    Atlan: Izrael si vzdušnou dominanci drží od roku 1973

  • skelet
    21:07 08.11.2015

    Sgt Murphy: V tomto se Shania skutečně neplete. F-16 opravdu vznikla jako "obdoba" MiG-21. Tedy lehký a levný stíhač, který měl udržet vzdušnou převahu, kterou vybojovaly F-15. Tohoto určení se držely až do Block 15, od něj už jsou F-16 víceúčelové. Ale opět to nebylo kvůli tomu, že by někdo porazil stíhací mafii, ale kvůli tomu, že F-16 byla zkrátka dobře navržený stroj.
    U F/A-18 to bylo naopak.. sice jako základ byl převzat Northrop YF-17, kterého porazil YF-16, ale US Navy od začátku chtělo letoun, který by byl lehkým stíhačem a zároveň nahradil dosluhující A-4. Takže odpočátku byl vyvíjen víceúčelový letoun + F/A-18 měla odpočátku integrovány PLŘS středního dosahu (AIM-7). Tuto možnost dostaly F-16 až od verze "ADF", respektive C/D block 30/32. Do té doby jely F-16 jen na Sidewindery.
    Paradoxně měly sovětské stíhačky silnější výzbroj, než-li americké.
    Porovnáváno MiG-23 vs F-16, resp. MiG-29 vs F-16

  • Atlan
    20:42 08.11.2015

    prý udržet dominanci v regionu... Tu pár letadýlkama neudrží, spíš udržováním a přiživováním konfliktů u sousedů. Sice to zní drasticky ale je to holý fakt. Okolo jsou desitky milionů lidí kteří by v mírových podmínkách vytvořili takovou ekonomiku že aby si Izrael udržel vojenskou dominanci musela by valná většina národa přejít do armády a ještě by bylo málo. Mají málo přirodních zdrojů i málo území, takže moc možností nezbývá - oba národy mají tvrdé hlavy a nechce se jim ustupovat. A vojenská pomoc USA také nebude věčná, takže sázka na chaos se může těžce vymstít.

  • Sgt Murphy
    20:30 08.11.2015

    Shania, primárny vývoj smeroval na doplnenie letky f-14 lacnejším a menším lietdalom (zas píšem veľmi zjednodušene nebudem tu citovať celý priebeh prigramu) teda s air-to-ground kapacitou sa prišlo až počas vývoja tým že do stíhacie lietadlo obohatili o túto možnosť. Pointa je v tom že sa nejedná o bombardér ktorému pridali air-to-air schopnosti ale naopak.

  • Shania
    18:16 08.11.2015

    Sgt Murphy: v tvrzení že Hornet nebyl odpočátku víceúčelový stroj.

  • Sgt Murphy
    17:19 08.11.2015

    Však si to sám napísal do príspevku. Vysvetli mi teda v čom som mimo.

  • Sgt Murphy
    17:18 08.11.2015

    Shania, takže píšeš že s YF-17 ktorá súťažila v programe Lighweight Fighter proti YF-16 a neskôr ako modifikovaná (F-18) vstúpila do USN, som mimo?

  • Shania
    16:35 08.11.2015

    Sgt Murphy: Lightweight Fighter program, který prosadil Boyd a jeho stíhací mafie (v partě byl i nechvalně známý pierre sprey) měl požadavky na lehký stíhací stoj bez zbytečné avioniky.

    Z toho programu vznesli YF-16 a YF-18, vyhrála to YF-16, ale velmi brzy se do F-16 začala montovat zbytečná avionika, lepší radar, bomby, rakety... Stíhací mafie velmi těžce nesla co jim letectvo z jejich stroje udělalo. Takže ano první verze F-16 nebyli zrovna víceúčelové, ale to rychle změnilo. Dnešní verze F-16 nemají s F-16A společného vůbec nic.

    U F18 jsi uplne mimo.

    Ano pozůstatky yf-18 byli převzaty a výrazně modifikovány pro základ Hornetu, námořnictvo počítal původně s A-18 a F-18, tyto dvě formy se podařilo nacpat do jediného letadla F/A-18. Takže F/A-18 je odpočátku víceúčelový stroj.

  • Sgt Murphy
    15:54 08.11.2015

    Dnes panuje mylná predstava že F-16, F-18 vznikli ako viacúčelové lietadlá zatiaľ čo F-15 bolo primárne určené na vybojovanie vzdušnej nadvlády. Tieto lietadlá sa len ako viacúčelové presadili, tak isto ako aj Eurofighter alebo Rafale.

    Od roku 1965 v USA panovala teória ťažšieho, menej obratného, rýchleho, drahšieho lietadla s výkonným radarom a ťažkou výzbrojov na základe ktorej vzniklo F-15 a lacného, ľahkého, obratného stíhača na základe vznikli lietadlá f-16 a yf-17 (f-18). Zjednodušene povedané v skratke.

  • dusan
    14:42 08.11.2015

    pificek

    To "špecializovanie" je dnes už zabudnuté ... každé lietadlo musí dnes už obrazne zvládnuš všetko .... pri tých cenách sa to ináč ani nedá .... skôr závisí na konkrétnej konfigurácii výzbroje v čom je momentálne daný stroj "špecialista" ....

    Kto si dnes už spomenie na čo boli určené prvé kusy F-15 či F-16 ?

    Dnes sú to oba všestranné stroje .. a to isté sa očakáva od F-35 ....samozrejme, že vždy je to o kompromisoch a vždy bude ten ktorý stroj lepší v tom či onom ... ale zvládnuť musí všetko .....už bude na velení aby skombinovalo stroje a ich výzbroj a vybavenie tak aby splnili každú misiu na 100 % ...

  • dusan
    13:53 08.11.2015

    Pokiaľ sa pamätám tak sú povinné len 3/4 pomoci "otočiť" späť v USA ... nie 100 %.

    Okrem konzervatívnych kruhov USA majú i zbrojné koncerny v USA a ich lobisti asi ťažko záujem na znormalizovanie vsťahov v tomto regióne ... to by išli sami proti sebe ..... väčšina toho balíka sú peniaze pre nich.

    Nechcem to tu rozvíjať, ale videl som už dosť štúdii, že bezhraničná podpora USA pre židovský štát poškodzuje Američanov (a za "odmenu" je schopný izraelský premiér verejne kydať na prezidenta svojho donora), ale i naopak, aby som to neobišiel, že často málo kontrolovaná pomoc pre Palestínčanov tiež mieru v tejto oblasti neprospieva ...

  • pificek
    13:52 08.11.2015

    Já jsem asi úplně mimo
    F15 je primárně pro vzdušnou převahu. Sekundárně některé verse umí trefit něco na zemi.

    F22 je primárně pro vzdušnou převahu. Sekundárně některé verse umí trefit něco na zemi. Má být navíc stealth náhradou za F15 a F117.

    F35 je primárně proti pozemním cílům. Sekundárně se umí bránit i letadlům. Má nahradit A10, Harrier a F18. Tj. být hodně dobrým kompromisem a stealth.

    Proč stále lidi srovnávají F15 a F35 ? Je to jako srovnávat brambory a hrušky.

  • CerVus
    13:50 08.11.2015

    Shania:
    Silent Eagle nikdo nemá, takže těžko můžou dostat stejnou konfiguraci jako mají Saudi.
    Vyšší nosnost má v konfiguraci pro pozemní údery. Koukni na video. Hlavně na něj nejspíše půjde uplatinit i rozšíření gunshipu. Tim ztratí, maskovací výhody, ale od toho mají Izraelci ty F-35.
    Já třeba jako technologický demnostrátor beru i tu F-35. Spousta těchnologií se bude dát uplatnit na letouny 4+. To že má teď F-35 lepší radar a je jediné které je schopné uplatnit datalink a sdílená data neznamená, že ta techlogie za dva, tři roky nepůjde uplatnit i na tyto stroje.
    Já ty letadla přímo neporovnávám, jen poukazuju na to, že pro takovou Kanadu je 35 horší variantou. Na zajištění vzdušného prostoru potřebujou rychlé letadlo s velkou stoupavostí a doletem. Nepotřebují neviditelného špióna na pozemní útoky.

  • Superme
    13:21 08.11.2015

    kruganec - Smím se zeptat na jaké stávající koncepci vznikl T-50?

    Jsem si sice jistý, že myslíte koncepci Su-27, ale tam je pokud se nepletu nejnovějším modelem Su-35S. Nechápu, jak vůbec někdo něco podobného může říci. Tento blábol jsem poprvé viděl na militaryboxu a evidentně se dost chytl. Vždyť si ty letadla nejsou ani moc podobná po vzhledové stránce. To rovnou můžete napsat, že F-22 je z koncepce právě F-15...

  • Luky
    13:04 08.11.2015

    ..nebo teda jedná..zatím neobjednává

  • Luky
    13:03 08.11.2015

    Četl jsi ten článek? Tam se píše, že Izrael objedná "Silent Eagle" a Saudi dostanou "Strike Eagle".
    A my se bavíme o tom, že Kanadě by se hodil "Silent Eagle".....čili v podstatě takový hodně light Raptor.

  • Shania
    12:57 08.11.2015

    1. to že Izrael má zájem o pár dalších F-15 v nejnovější konfiguraci automaticky neznamená, že US jim zaplatí vývoj těchto technologii, s největší pravděpodobností dostanou to co SA. Navíc jim jde vic o modernizace stávajících letadel.

    Izrael si udělá objednávku a US ponesou všechny náklady s tím spojené...

    2. F-15SE v stealth konfiguraci unese přesně 4 AAM nebo 2 AAM a dve bomby, v čem má tedy vyšší nosnost?

    Tohle ho stojí konformní nádrže, takže dolet nemá ani náhodou vyšší než F35. I s nimi má Strike Eagle nižší dolet na interní palivo než F35.

    A na droptanky v této konfiguraci může také zapomenout.

    CerVus: a on je teď něco víc jak technologický demonstrátor? Asi si moc neumíš představit kolik času a peněz by stalo přejít z demonstrátoru na výrobu sériových strojů.

    Luky: na vzdušnou obranu je určitě i strike eagle lepší jak SH, to co se jim ale líbit nebude je cena.

  • Beny
    12:48 08.11.2015

    Pěkný článek a chtěl bych se zeptat, zda někdy v budoucnu bude nějaký "seriál" o Izraelské armádě (pěchota, mechanizované jednotky, námořnictvo, letectvo aj.).

  • CerVus
    11:41 08.11.2015

    kruganec: To nejde úplně srovnávat. Izrael část těch zbrojních dodávek z USA jednoduše dostává zadarmo v rámci vojenské pomoci. Tuším, že se to týkalo i jejich stíhaček Sufa a Ram'am. Navíc tam mají všeobecnou podporu jak obyvatel, tak politiků. U nás by většina lidí armádu zrušila a většina politiků jen přemýšlí, jak se na ní co nejlépe přiživit v tom horším případě a v tom, jak jí co nejvíce snížit rozpočet v tom lepším. Současná vláda se v tom neliší, ta jen mezi těmito dvěmi směry balancuje.

    Ale musím připustit, že Izrael má pro tyto stroje narozdíl od případné zakázky Kanady ideální využití. F-35 zajistí průzkum a SE se postará o likvidaci protivníků. Izrael navíc může použít klasické letouny jako třetí vlnu, která bud plnit funkci vějičky.

  • kruganec
    11:29 08.11.2015

    F-15SE je přesnou ukázkou toho, jak vznikl ruský Suchoj T-50, je to evoluce stávající osvědčené koncepce. Překapotování a dovybavení prověřené konstrukce letadel 4 generace, která tak získává prvky 5 generace. Ze strany Izraele je to přímo geniální řešení (popravdě s jejich penězma by naše armáda taky dokázala být geniální) - koupí si F-15SE, tedy letoun, který v jiných modifikacích provozují a tedy velmi dobře znají a současně ještě zvýší tlak na dodávky F-35 a navíc možná zvýší jejich objednané množství na dvojnásobek. S F-15SE a s 33 (možná 75!) F-35 se regionálním soupeřům vzdálí de facto do nekonečna! A to nemluvím o fascinujícím počtu 343 ks strojů F-16 a 83 ks F-15 v článku zmíněných modifikací. Sice nevíme kolik F-15SE koupí, ale dejme tomu, že 20 ks, spolu s horním uvažovaným množstvím F-35 a tím co již mají, to dává 521 strojů od těch ověřených po ty nejnovější. Tichá závist, Izrael má stejný počet obyvatel jako my, vlastně o nějakých 2,5 milionu lidí méně.

Stránka 1 z 2