V-22 Osprey pro Japonsko

Foto: V-22 Osprey; větší foto / Public Domain
V-22 Osprey; větší foto / Public Domain

Země vycházejícího slunce se stane prvním zahraničním uživatelem konvertoplánů V-22 Osprey. Konvertoplány pomohou Japonsku při přírodních katastrofách a také při kontrole vzdálených ostrovních územích. 

Japonsko zaplatí za prvních pět konvertoplánů V-22 Osprey výrobní šarže Block C 332,5 milionu dolarů. Součástí nákupu je i rozsáhlé logistické, servisní a výcvikové zázemí a podpora od výrobce Bell Boeing a americké vlády. Japonsko přitom poptává celkově až 17 konvertoplánů za 3 miliardy dolarů.

Verze Block C je dostupná od roku 2012. Oproti svým předchůdcům V-22 Osprey Block C disponuje lepším meteorologickým radarem, větším rozsahem provozních teplot (-52°C až 52°C). Posádka i přepravované družstvo (velitel) mají ve verzi Block C bohatší komunikační a informační rozhraní.

Japonsko kromě 17 letadel poptává i bohatou elektronickou výzbroj a vybavení. Poptávka zahrnuje například 40 motorů AE1107C Rolls Royce, 40 infračervených senzorů AN/AAQ-27 FLIR umístěných v kulových pouzdrech, 40 rádií 629F-23 nebo 80 brýlí pro noční vidění.

„Tým Bell Boeing je poctěn, že se Japonsko stane prvním zahraničním uživatelem konvertoplánů V-22 Osprey," řekl Mitch Snyder, výkonný viceprezident pro vojenský obchod ve firmě Bell Helicopter.

 

V-22 Osprey promo

„Jde o významný den pro tým Bell Boeing v Japonsku a pro americko-japonskou alinaci," komentuje prodej Shelley Lavender, prezident divize vojenských letadel společnosti Boeing „V-22 mění pohled na schopnosti, kterými můžou disponovat státy a těšíme se, že tuto schopnost dodáme Japonsku."

„Tento navrhovaný prodej přispěje k zahraniční politice a bezpečnosti Spojených států. Japonsko je jednou z hlavních politických a hospodářských mocností ve východní Asii a západním Pacifiku a je klíčovým partnerem Spojených států při zajišťování míru a stability v tomto regionu. Je velmi důležité, aby bylo v národním zájmu Spojených států pomáhat Japonsku udržovat a rozvíjet silné a připravené schopnosti sebeobrany," dočteme se ve zprávě DSCA (Defense Security Cooperation Agency) z 5. května letošního roku pro americký Kongres.

V-22 Osprey umožní japonským silám sebeobrany provádět dalekonosné obojživelné operace. Přeletová vzdálenost V-22 Osprey je 1627 km (s přidávanými nádržemi 3590 km). Japonské V-22 Osprey tak mohou přeletět z hlavních japonských ostrovů rychlostí 446 km/h až například k Tchaj-wanu.

Se schopností kolmého startu a přistání přitom mohou kdekoliv v tomto prostoru vysadit až 24 vojáků (sedících) nebo přes devět tun nákladu.

Zdroj: DefenseTech

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

Phantom Badger: Vozidlo pro konvertoplány V-22 Osprey

Americká firma Boeing představila finální podobu terénního vozidla Phantom Badger pro americkou ...

V-22 Osprey získal bitevní schopnosti

Firma Boeing úspěšně provedla ostré střelecké testy neřízených i řízených raket umístěných na ...

F-35 Lightning II pro blízkou pozemní podporu

Zavádění nových stíhaček F-35 Lightning II způsobí doslova revoluci v pojetí vedení leteckých ...

HH-60W Whiskey pro záchranáře

Koncem listopadu americké letectvo oznámilo náhradu letitých záchranářských vrtulníků HH-60G Pave ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • KOLT
    09:58 22.07.2015

    Díky, určitě na to kouknu.

  • Shania
    23:22 20.07.2015

    Kolt: tohle tě bude zajímat, dobré přečíst celé, druhá pulka je o F35 a okolo.

    http://foxtrotalpha.jalopnik.c...

    Očividně křižáky už u F35 nahradili, ale asi ne všude:)

    “Next-generation is an understatement when applied to F-35. Keep in mind that this is the perspective of a maintainer, because they never would let me fly the darn thing. There was not a moment when I wasn’t infatuated with some detail of its construction, mission, or engineering. The maintainability factor is absolutely huge in comparison to platforms such as the F/A-18 or the AV-8B. In many cases, the aircraft seems as though it was designed with end-user practicality in mind, as opposed to the Hornet’s “need to replace a hydraulic pump? Great, remove all other things first” and the Harrier’s “engine replacement? That’s two wings coming off, baby!” Gone are the days of awful hi-torque fasteners that strip themselves out every time you look at them wrong. Behold, hex tips!

  • KOLT
    10:05 19.07.2015

    Jarda Deml: Velice děkuji! S těmi křížáky mě to překvapilo, protože v segmentu mně bližším, totiž počítačovém HW, naopak dost dominují torxy. Takže jsem žil ve zjevně mylném domnění, že Amíci je využívají i jinde. Zvlášť u letadel by mi to dávalo smysl, protože křížové šrouby mají oproti torxům/imusům prakticky jen nevýhody. Právě utahování momentovým klíčem je mnohem spolehlivější skoro u čehokoliv než u křížáku. Ale faktem je, že u letadel používají drobet jiné rozměry šroubů než se používají v elektronice, takže tam takový problém se strháváním není.

    Jestli se můžu ještě zeptat, co znamená to "pořád mění"? Jak často se tak u stíhaček musí měnit pneumatiky? Kolik stojí takováhle Michelinka, možná radši ani nechci vědět :-)

  • smítko
    22:35 18.07.2015

    Black hole: ano je

  • Jarda Deml
    16:20 18.07.2015

    KOLT: nevím jestli tě má odpověď uspokojí. Je to jen má domněnka, protože znám jen Cessny a Pipery. Ale jak znám "amíky", tak to na jiných mašinách nebude o moc rozdílnější. Ta velká zajišťovací matice je pěkně opotřebená, jen co je pravda. Na zpevněných plochách totiž pneumatiky dost odcházej, takže se v podstatě "pořád" mění. No a tím se opotřebí i ten "spojovák". Matky, šrouby, podložky atd.. K těm "křížákům". Opět jednoduchá odpověď(domněnka). Protože Amíci. Na jejich érech v podstatě nic jiného není, jsou na to zvyklý a mají na to všechno nářadí. No a momenťák proto, protože oni jsou opět všechno zvyklý utahovat daným momentem, který mají popsaný v nějakém údržbovém manuálu. Celkově ty jejich manuály jsou moc hezký a když člověk není blbej a umí číst a chápat obrázky, nemůže udělat chybu(teoreticky :-D ). Ale říkám, jsem jen umaštěnej cessnař..

  • sajmondvorak
    01:27 18.07.2015

    Black hole? Ten z Tartarus Castu?

  • KOLT
    00:53 18.07.2015

    Shania: Jsme OT, ale nedá mi to. U toho videa s kolem F-35 mě zaujalo jednak opotřebení se zajišťovací matice (či jak se to, kýhočerta, jmenuje). Ona možná byla jen odřená barva, ale vypadalo to jako něco z mlýnku po babičce (včetně té slonové kosti ;-) ). Druhá věc byly ty křížové šrouby na pojistné destičce – proč, můj ty světe! Navíc je dotahovali momenťákem. To k nim z IKEA ještě nedorasil imbus? Nemluvě o tom, že torx je "jejich vlastní". Je tu nějaký technik, který mi dokáže vysvětlit použití tohohle výkvětu techniky?

  • black hole
    15:31 17.07.2015

    Je nový japonský helicarrier Izumo projektovaný aj na prevádzku týchto strojov ?, Ja myslím že s tým počítali.

  • Shania
    12:02 17.07.2015

    jarpe: myslím že je to výborný příklad dobrého pilota (i když udělali chybu při kontrole) a odolnosti stroje v takových podmínkách. Napůl pod vodou, včetně motorů a stejně se jim ho povedlo zachránit. V těchto podmínkách, hlavně hned vedle lodi už stačí hodně málo, aby šli ke dnu.

  • RiMr71
    11:31 17.07.2015

    Tady vyjímám z onware, myslím že je to zajímavé a souvisí to s tématem:

    "V roce 2006 bylo zahájeno přezbrojování mariňáckých letek CH-46E na MV-22B. Jednotkám trvá přibližně rok než se stanou operačně schopné,poté zahájí výcvik na mise. První nasazení v Iráku zahájila letka VMM-263 naloděním deseti MV-22B na LHD-1 Wasp 19. září 2007. Na základně al Asád v provincii Anbár přistála 4. října. Během tří rotací jednotek VMM-263,VMM-162 a VMM-266 mezi říjnem 2007 až dubnem 2009 Ospreye nalétaly devět tisíc hodin, přepravily 590 tun nákladu a 36 tisíc osob, včetně, tehdy ještě, senátora Obamy.

    Nasazení nebylo bez problémů – nepodařilo se dosáhnout předpokládané provozuschopnosti 82 procent. Pouštní prostředí způsobovalo větší opotřebení materiálu, než se čekalo. Například motor Rolls&Royce AE1107C musel do opravy už po 380 místo plánovaných 600 hodinách. Letka VMM-263 dosáhla provozuschopnosti jen z 68 procent. Zastánci projektu tvrdí, že hlavní problém je přechodný nedostatek náhradních dílů ne letadlo. Logistici podle nich ještě nevědí co je potřeba. Spolehlivost se daří zlepšovat, jinak by těžko deset, později 12 stejných konvertoplánů vydrželo nepřetržité devatenáctiměsíční nasazení. Průměrný nálet měsíčně dosáhl až 62 hodin na letadlo, to je více než u Blackhawku, nebo Chinooku, které mají průměr okolo 40 hodin. Na jednu letovou hodinu je potřeba jen 9,5 hodin údržby, předchůdce CH-46E jich vyžadoval 24."

  • jarpe
    10:24 17.07.2015

    Shania: V tom článku se píše o boji pilotů o život ve stroji, který po startu klesl do vody kvůli tomu, že někdo nechal stroj přepnutý do údržbového režřimu, kdy měly motory o 20% menší tah. Tato chyba je již u ostatních strojů v současnosti opravena. Jeden z posádky nepřežil a jeho tělo se nenašlo. 10 minut piloti vypouštěli palivo než byli schopni se zvednout z vody a sednout zpět na loď. Díky namočení do slané vody musely být vyměněny motory a další části. To stálo 1,5 miliónu dolarů. Podle vyšetřování je na vině to, že piloti přesně nedodrželi startovní postupy, což mohle zabránit smrtelné nehodě, dále že nebyli informováni o problému s motory v údržbovém režimu a také je tu pravděpodobně na vině únava četaře, který to do toho režimu stroj neúmyslně přepnul. Člen posádky co zemřel se utopil, protože ho pod vodu stáhla ochranná vesta a protože mu nezafungovala záchranná nafukovací vesta.

    Nejsem si jist, jestili tohle je dobrý příklad toho, co dokáže stroj přežít.

  • Shania
    20:49 16.07.2015

    Kozlus: vzhledem k tomu, že jiný vrtulník ho eskortovat nemůže, tak už zbývá jen vlastní obrna nebo eskortní Osprey pro mise jako SAR atd.

    Osprey je prý hodně odolný stroj (nemám zdroj, nemusí to být pravda..) ale roli utočeného vrtulníku plnit nebude, ale můžeš si všimnout, že existuje celá řada ozbrojených transportních strojů s daleko nižší odolností, např Mi-8, UH-1 atd.


    Pro zajímavost co dokázal Osprey přežít

    http://foxtrotalpha.jalopnik.c...

  • Kozlus
    20:24 16.07.2015

    Zbrane? Oni z toho vazne chcou udelat gunship? Hodne stesti.
    Nechapejte me spatne. V-22 mam rad a libi se me, stejne jako dalsi snahy o zrychleni vrtulniku. Ale Osprey se me nezda dost pevny na roli bitevniho stroje. Je to i moc velka krava. Jasne, je to vynuceno tim, ze chcou pro vysadek aspon nejakou podporu, dokud nezacnou rychlostne a doletem stihat normalni bitevni stroje. Ale stejne.

  • Shania
    17:19 16.07.2015

    Když už se sem dávají videa, kdo che vidět jak se přezouvá letadlo (F35) zde:

    https://www.youtube.com/watch?...

  • Beld
    16:57 16.07.2015

    Taky jsem se byl na ospreye v mosnove podivat ( jako kazdy rok ) . A je to nadherny "letoun" . Je smutne , ze podobnych "experimentu" je v dnesni dobe stale minimum . Palec nahoru pro japonsko .

  • RiMr71
    16:44 16.07.2015

    TO s tou výzbrojí je zajímavé, bylo na čase. Je fajn, že se takové záležitosti posouvají od konceptů dál k reálnému použití.

    Prsknu sem video - ve V-22 jsem v Ostravě byl a byl to pro mě zážitek, i to, když se "to" při startu, ty dva větrné mlýny, hnaly po dráze:
    https://www.youtube.com/watch?...

  • Shania
    16:36 16.07.2015

    Ospreye konečně dostanou i nějakou tu vyzbroj:

    http://foxtrotalpha.jalopnik.c...

    Jak jsme se tu bavili o zabíjení povstalců drahou municí, tak zrovna APKWS je ideální řešení. Je to v podstatě laserem naváděná Hydra (30k usd kus), je to ale hlavně zbraň pro armadu (vrtulník, pozemní vozidla) a COIN letadla.

    A pak malá AGM 176 Griffin, která už se dá nasadit z větších výšek.