V-280 Valor a SB-1 Defiant : Armáda tlačí na vývoj nových typů vrtulníků

V-280 Valor bude k dispozici i v útočné variantě. / Bell Helicopters

Americké firmy Bell Helicopter a Boeing-Sikorsky pokračují ve vývoji technologických demonstrátorů “vrtulníků” pro experimentální program JMR-TD (Joint Multi-Role Technology Demonstrator). První vzlet konvertoplánu Bell V-280 Valor se očekává na podzim letošního roku, vrtulníku Boeing-Sikorsky SB-1 Defiant na počátku roku 2018.

Úkolem programu JMR-TD je otestovat nové koncepty vysokorychlostních strojů s kolmým startem a přistáním VTOL (Vertical Take-Off and Landing). V případě V-280 jde o nové pojetí konvertoplánu (překlápí se pouze převodovky a rotory) a u SB-1 o vrtulník s koaxiálními rotory a zadní tlačnou vrtulí.

Pokud testování půjde dobře (z finančního a technického hlediska), americká armáda v roce 2019 spustí navazující program FVL (Future Vertical Lift). FVL si klade za cíl nahradit současné vrtulníky americké armády, zejména víceúčelové UH-60 Black Hawk a bitevní AH-64 Apache.

Na základním konceptu FVL vzniknou i lehké a velmi těžké stroje VTOL, které budou sdílet společné komponenty, avioniku a konstrukční celky. První stroje FVL armáda zavede do výzbroje nejdřív v druhé polovině 20. let 21. století.

Původně měly oba demonstrátory SB-1 a V-280 vzlétnout na podzim letošního roku, ale v případě SB-1 dojde ke zdržení.

“Program se teď nepohybuje tak rychle, jak bychom si přáli. Nyní plánujeme první vzlet na začátku roku 2018. Udělali jsme hodně práce na redukci rizik a dokázali jsme odstranit několik rizikových položek v našem programu. Takže až začneme létat, mám jistotu, že budeme mít úspěšný letový program,” komentuje vývoj SB-1 Patrick Donnelly, ředitel programu FVL ve firmě Boeing.

Podle Donnellyho byl již v montážním závodě smontován podvozek a kompozitní trup a pokračuje se s instalací dalšího vybavení.

Boeing-Sikorsky na základě SB-1 nabízejí i bitevní vrtulník.

Tým Boeing-Sikorsky rovněž před několika dny zveřejnil nové propagační video s bitevní verzi vrtulníku SB-1. Dopravní a bitevní SB-1 využívají stejnou filozofii jako mariňácké vrtulníky UH-1Y Venom a AH-1Z Viper - sdílejí celou řadu konstrukčních celků, od rotorů, pohonného systému, zadních řídicích ploch, systémů pilotní kabiny, palivových nádrží, atd.

Bell Helicopter počítá s prvním vzletem na podzim letošního roku. “Právě jsme úspěšně dokončili pozemní vibrační testy. Toto léto začneme s instalací rotorů, začneme s testy pohonu a počítáme s prvním vzletem letos na podzim,” uvedl Steve Mathias, ředitel pro globální obchodní rozvoj v Bell Helicopter.

Podle Mathiase lze sériové V-280 začít dodávat armádě již v roce 2025. Armáda přitom počítá s dodávkou nových VTOL strojů v roce 2029 nebo 2030.

Vývoj ale poněkud zdržuje nedostatek financí. Původně měla armáda na program JMR slíbeno v letošním fiskálním roce 10 milionů dolarů. Avšak vzhledem k ustavování nové administrativy Donalda Trumpa musí armáda na odsouhlášení peněz ještě nějakou dobu počkat.

Bell počítá u V-280 Valor s revolučním pojetím pilotní kabiny.

Vrtulník SB-1 Defiant s maximální startovací hmotnosti 13 600 kg technologicky navazuje na menší stroj S-97 Raider (5000 kg) a demonstrátor X-2 z roku 2010 (2700 kg). Cestovní rychlost SB-1 je 460 km/h. Dolet není znám, ale v sériové podobě má být údajně o "60 % větší než v případě klasických vrtulníků."

SB-1 využívá koaxiální rotory a zadní tlačnou vrtuli. Velkou výhodou je o 15 % větší tah při jednotkovém výkonu než v případě jediného rotoru. To se projevuje vyšší užitečnou nosností, větším dostupem a rychlejším stoupáním. Zadní tlačná vrtule pak zajišťuje dosažení vyšší cestovní rychlosti oproti klasickým vrtulníkům.

Konvertoplán V-280 Valor navazuje na zkušenosti firmy Bell s vývojem a provozem konvertoplánů V-22 Osprey. Na rozdíl od V-22 se u nového V-280 přetáčejí pouze převodovky s rotory - motory stroje zůstávají ve stejné pozici. Výhodou je nižší složitost a vyšší spolehlivost V-280 oproti V-22, což se mimo jiné odrazí na nižší výrobní ceně.

Cestovní rychlost V-280 je 520 km/h, maximální 560 km/h. Přeletová vzdálenost je 3900 km a efektivní bojový rádius 930 až 1480 km. Max. vzletová hmotnost je 13 000 kg. Kromě čtyřčlenné posádky V-280 pojme ještě 14 mužů výsadků a pod trupem dokáže přepravovat houfnici M777A2 (4500 kg) rychlostí 280 km/h.

Zdroj: National Defense Magazin

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

TALOS: Robotizace vrtulníků začíná

Americká společnost Aurora Flight Sciences vyvinula a otestovala robotický navigační systém TALOS ...

Státní zkoušky ruského bitevního vrtulníku Mi-28NM

V letošním roce započnou státní zkoušky ruského bitevního vrtulníku Mi-28NM, vylepšené verze Mi-28N ...

Bitevní vrtulníky AH-64E Apache pro USA a Saudskou Arábii

Americká armáda (US Army) podepsala s Boeingem dohodu o přestavbě a nákupu bitevních vrtulníků ...

Armáda ČR míří k nákupu vrtulníků UH-1Y Venom

Podle deníku Právo a zdrojů Armádních novin komise odborníků Armády ČR a Ministerstva obrany ČR (MO ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • royal
    12:14 18.04.2017

    dle mého názoru SB-1 nahradí UH-60 a AH-64; V-280 zase nahradí větší vrtulníky

  • flanker.jirka
    23:12 13.04.2017

    skelet: nejspíše to tak dopadne. Cílem je utratit peníze :-)

  • skelet
    18:29 13.04.2017

    můžeš modernizovat W-3, ale Mi-17 a Mi-8 jsou prostě už moc staré.
    Pokud někdy budeme mít tyhle žihadla, tak budou nahrazovat Mi-171

  • flanker.jirka
    17:49 13.04.2017

    skelet: osobně bych tu raději viděl modernizaci a udržování toho co máme ve spolupráci s Ukrajinou a Izraelem. Větší peníze pak už dat za novou technologií, klidně se může stát, že budeme posledním zákazníkem na venomy.

    Juhelak: ještě předevčírem bych Vám napsal, že Koštoval patří k Dalíkovi a ne do USA, ale oni toho šmejda včera pustili, místo toho, aby k němu dali Ratha. Asi nikdy nepochopím, jak to že někomu projde instalace zkrachovalého filozofa na místo kde má vést akvizice pro obranu. Už jen za to by měl jít někdo sedět.

  • KOLT
    13:31 13.04.2017

    Mohli by nám jich pár dát za nějaké L-159 ;-)

    Každopádně už se na takové stroje těším. Ale než je bude mít někdo mimo USA, uplyne ještě hodně let. V optimistické variantě je USAF začne zavádět kolem roku 2030, tzn. všude jinde minimálně o pět let později, u nás v lepším případě kolem 2040. A to budou Venomy tak akorát zralé na odpis, takže hurá do nich ;-)

  • RiMr71
    12:03 13.04.2017

    ...možná... ale určitě to nedomluví Mimoš a určitě to neuvítají jeho voliči...

  • juhelak
    10:38 13.04.2017

    no jen ho nepodceňujte..sice mu ještě zádny nakup nevysel..ale na nešem se už chytit musí :))
    smůla že nám by bohatě stacilo i to co mají tyhle už nahradit. :) Ted už zbýva aby miloš až bude s Donaldem v dobrém rozmaru nekde v kafe, tak aby mu vysvetlil že pro USA bude výhodnejsi nám levne postoupit jejich techniku nez aby tu drželi techniku i s vojáky. A pak nam priplují abramsy, venomy, mozna nejaka starší ponorka pro Vyškov nebo AZ. Navíc v rámci pomoci za pár korun :)

  • Rase
    09:31 13.04.2017

    juhelak: :DD
    Já právě vidím Valor jako náhradu za Black Hawky a Osprey. Defiant by zas v pohodě zastoupil lehčí stroje jako UH-1, Venomy , Vipery a AH-64. Jen ten stroj vypadá poněkud těžce, ale možná se mi to jen zdá.

  • royal
    08:59 13.04.2017

    to juhelak:
    :D :D

    jinak oba koncepty jsou dost dobrý. doufám že se nakonec budou vyrábět oba dva..

  • juhelak
    06:19 13.04.2017

    Tak proto je teď Koštoval v USAm jel to tam v Bellu popohnat ty Valory.

  • Kozlus
    21:58 12.04.2017

    Rase: zda se, ze je to nejaka zbranova stanice vysunovatelna z vnitrniho prostoru.
    flanker.jirka:Kdyz ted rozhodneme o koupi novych vrtulniku, tak nez by se na nas dostala vyroba neceho z clanku, tak ty nase nove vrtulniky budou zrale na generalku po 20 letech:)

  • skelet
    21:54 12.04.2017

    Flanker.jirka: vzhledem k zivotnosti vseho co neni Mi-171 to neni prakticke a ani mozne

  • flanker.jirka
    21:47 12.04.2017

    Rase: každopádně to je k zamyšlení zda pořizovat v současné době nové vrtáky, nebo zkusit zapojit české firmy do něčeho nového a počkat si na tyto technologie.

  • Rase
    21:40 12.04.2017

    Nevím, jestli jsem to dobře pochopil, ale mají se doufám zavádět oba stroje, nebo si V-280 Valor a SB-1 Defiant mají konkurovat a vybrán bude jen jeden stroj ? Přeci jen oba stroje mají poněkud jiné uplatnění.
    Valor vypadá až neskutečně dobře. To u kořene křídla jsou nějaké řízené střely ?