V Guinejském zálivu přibývá pirátských útoků

-
8. 2. 2019
-
27 komentářů
-
Radek John
Jeden z nejrozlehlejších zálivů na světě má čím dál tím horší pověst. Roste v něm počet přepadení obchodních lodí. Místní piráti se ve srovnání s kolegy z ostatních částí světa častěji uchylují k násilí. Teror je součást jejich obchodního modelu.
Pirátské řemeslo je jedno z nejstarších a nejzavrženíhodnějších na světě. Ačkoliv si ho mnoho lidí spojuje s dávnou minulostí, kvete i dnes. Jedno z míst, kde se o něm můžete dozvědět skoro v přímém přenosu je mapa pirátských útoků provozovaná Mezinárodní námořní kanceláří (International Maritime Bureau, IMB). Obsahuje útržkovité záznamy o pirátských incidentech z celého světa. Nejsou na ní jména lodí ani kapitánů. Jen souřadnice a stručný popis události. Jeden z posledních útoků se odehrál 25. ledna 2019 v Guinejském zálivu, asi pětasedmdesát námořních mil (139 km) jižně od ropného terminálu Brass.
Posádka nejmenovaného tankeru si všimla rychlého motorového člunu na kolizním kurzu. Sedělo v něm osm ozbrojených mužů. Všichni námořníci, kromě těch momentálně potřebných k řízení lodi, se schovali do speciální opevněné místnosti. Piráti totiž často unáší posádky kvůli výkupnému. Směna na můstku se pustila do úhybných manévrů.
Útočníci na tanker několikrát vystřelili, ale nepodařilo se jim na něj nalodit. Ne každý útok však dopadne tahle dobře. Druhého ledna se jen asi o 270 námořních mil (500 km) dál podařilo pirátům dostat na palubu kontejnerové lodi a unést šest mužů. Nejspíš je čeká dlouhý pobyt v zajetí. Může to být i několik let.
Situační mapa Guinejském zálivu / Google Maps
Pirátský hotspot
Ještě nedávno bylo nejvíc pirátů u somálského pobřeží. Podařilo se je vymýtit (nebo aspoň dočasně potlačit) až společným úsilím válečných lodí několika světových námořnictev. K poslednímu pirátskému incidentu v oblasti došlo v roce 2013. Kontejnerová loď MV Marzooqah odvysílala mayday kvůli přepadení neznámými útočníky. Brzo ale vyšlo najevo, že domnělí piráti byli příslušníci Eritrejských ozbrojených sil. Záměna byla zřejmě snadná. Zatímco na východním pobřeží Afriky je od té doby od pirátů pokoj, na západním jich přibývá.
V roce 2016 přepadli piráti v Guinejském zálivu 191 lodí. V roce 2017 bylo pirátských útoků 180 a vloni 201. Za rok 2019 registrovala IMB zatím šest útoků. Tři z toho byly případy střelby. Jeden případ byl neúspěšný pokus o nalodění. V dalších třech případech se pirátům nalodění podařilo. Guinejský záliv je momentálně nejčastější dějiště pirátských útoků na světě.
V roce 2018 se v něm odehrálo všech šest zaznamenaných únosů lodí, třináct z osmnácti případů střelby a 78 z 83 únosů námořníků. Podstatná část útoků navíc pravděpodobně zůstala nenahlášená. Situace v Guinejském zálivu si všímá i největší rejdařské sdružení na světě BIMCO (Baltic and International Maritime Council, Baltská a mezinárodní námořní rada).
Osvědčená taktika
„Jestli se nedočkáme mezinárodní podpory válečného námořnictva a jeho úzké spolupráce s místními pořádkovými silami, pochybuji, že tato čísla nějak významně klesnou,“ komentoval statistiky ze zálivu šéf bezpečnostního odboru BIMCO Jakob P. Larsen. Protipirátská operace v Guinejském zálivu by byla obtížnější než u somálského pobřeží. Plaví se tam víc malých rybářských člunů, podpůrných plavidel ropných plošin a dalších lodí. Larsen je však optimista. „Nemyslím si, že je to moc těžké nebo riskantní,“ řekl. „V jiných částech světa už se to podařilo.“
Piráti v Guinejském zálivu využívají stejnou taktiku, jako většina jejich předchůdců v dějinách: přepad v pobřežních vodách pomocí malých, rychlých člunů. Spletitá delta řeky Nigeru se skvěle hodí k budování skrytých základen. Místní piráti ji dokonale znají. Většina útoků v zálivu spadá do jednoho ze tří hlavních typů, které se odlišují typem kořisti a organizační náročností.
Piráti v Nigérii
Obchodní model
Nejméně sofistikované je ozbrojené přepadení, při němž piráti ukradnou hotovost z lodního sejfu, okradou posádku a poberou všechnu elektroniku, která se dá vymontovat. Náročnější je únos členů posádky. Věznění rukojmích a předání výkupného probíhá ve spolupráci s organizovaným zločinem. Stejně je to u nejkomplikovanějšího typu útoku, krádeže nákladu. Součástí obchodního modelu pirátů v Guinejském zálivu je agresivní a násilné chování. Je to způsob, jak rychle dostat posádku přepadené lodi pod kontrolu.
Když víte, že vám v případě odporu hrozí smrt, důkladně si ho rozmyslíte. Mezinárodní námořní organizace (International Maritime Organization, IMO) vydala před časem zvláštní směrnice právě kvůli pirátským útokům v Guinejském zálivu.
Píše se v nich že, posádka by se „neměla pouštět do boje s piráty, protože to znamená velké riziko zranění nebo smrti.“ Obranné možnosti posádek jsou beztak omezené. Brát na palubu střelné zbraně je riskantní kvůli nehodám. Místní zákony ztěžují najímání soukromých bezpečnostních služeb.
Pasivní obrana
Co je horší, ani profesionální ozbrojenci na lodi nezaručí bezpečnou plavbu. Piráti z Guinejského zálivu už minimálně v jednom případě dokázali přemoci stráž složenou z příslušníků nigerijského námořnictva. IMO doporučuje pasivní metody obrany. První z nich je utajení. Členové posádek by neměli na břehu mluvit o kurzu lodi a převáženém nákladu. Všechny lodě v nebezpečné oblasti se mají vyhýbat použití VHF, poněvadž se dá odposlouchávat. IMO doporučuje e-mail nebo satelitní telefon. Je také možné vypnout automatický identifikační systém, AIS.
Útok nigerisjkých pirátů
Je to zařízení, které vysílá na VHF základní informace o lodi, jako je poloha, kurz, rychlost atd. Jeho deaktivace ovšem snižuje bezpečnost plavby. Navíc ztěžuje pořádkovým silám hledání lodi, pokud dojde k přepadení. V případě útoku má být proto AIS aktivní. Na každé lodi by měl být schovaný i další tajný GPS lokátor.
Piráti útočí většinou v noci, takže je dobré mít rozsvícených co nejvíc palubních světel, aby posádka mohla útok včas zpozorovat. Jasná světla na palubě ovšem mohou bránit rozpoznání předepsaných pozičních světel, což ohrožuje všechny lodě v okolí a je proti pravidlům k zabránění srážkám na moři. Kapitánům se nedoporučuje ani kotvit mimo přístav. Přepady zakotvených lodí jsou velmi časté.
Noční útoky
Jako ochrana posádky před únosem se hodí už zmíněná opevněná místnost, označovaná jako citadela. Kromě zásob potravin a vody v ní mají být i komunikační prostředky, samozřejmě neodpojitelné zvenku. Všechny dveře, poklopy, přepážky, a tak podobně musí být, pokud to jde, zavřené. Zvlášť důležité je to u přístupů na můstek a do strojovny. Z trupu lodě by neměly zbytečně viset fendery, lana nebo hadice, po kterých se dá vyšplhat na palubu. Na strategická místa se dají umístit sítě nebo ještě lépe ostnatý drát.
Poslední možnost obrany jsou hadice s vodou, které se proti méně odhodlaným útočníkům už mnohokrát osvědčily. Mohou ale vyprovokovat pomstu, takže jejich použití je riskantní. Násilná taktika je velmi riziková i pro samotné piráty. Podle dokumentu Al-Džazíry se muži v deltě Nigeru pouštějí do přepadání lodí, poněvadž nemají možnost sehnat jiné, bezpečné zaměstnání.
Zdroje: IMO, IMO, BIMCO, DefenceWeb, DefenceWeb, Maritime Executive
Související články
Islamisté utrpěli v Somálsku porážku, budoucnost země je ale nejistá
Somálské vládní jednotky společně s keňskými oddíly, působícími v zemi pod praporem Africké unie ...
-
02.10.2012
-
0 komentářů
-
Ctirad Sviták
Podoba válek v 21. století: Ovládnutí klíčových bodů
Jedním z konceptů, které mohou ovlivňovat vývoj válek v budoucnosti, jak bylo zmíněno v předchozím ...
-
26.08.2013
-
0 komentářů
-
Mgr. Ondřej Rajkovič
Africkým silám v Somálsku hrozí kolaps a Evropě příliv dalších uprchlíků
Somálsko se potýká s bezpečnostní krizí již několik desetiletí. Dysfunkční vláda a kmenové spory ...
-
08.07.2016
-
60 komentářů
-
Václav Kopecký
Ruská severní cesta: Nové spojení mezi Evropou a Asii
Tání severní polární čepičky by mohlo zkrátit cestu mezi Evropou a Asií o deset až dvanáct dní. ...
-
21.01.2019
-
66 komentářů
-
Radek John
Komentáře
Možno by sa nebolo od veci zamyslieť nad taktikou konvojov a Q-shipov. Bodnúť by mohlo aj pár dronov a/alebo vzducholodí. ;-)
Možno by sa nebolo od veci zamyslieť nad taktikou konvojov a Q-shipov. Bodnúť by mohlo aj pár dronov a/alebo vzducholodí. ;-)
Přesně - Q-ships vyzbrojené automatickými kanony.
Přesně - Q-ships vyzbrojené automatickými kanony.
Ten popis obrazku je DOKONALY. Amici kontroluji podezrelou piratskou lod. No bud je ta lod podezrela z piratstvi, nebo je to piratska a tudiz u nic nic podezreleho uz neni (je ...Zobrazit celý příspěvek
Ten popis obrazku je DOKONALY.
Amici kontroluji podezrelou piratskou lod.
No bud je ta lod podezrela z piratstvi, nebo je to piratska a tudiz u nic nic podezreleho uz neni (je usvedcena).Skrýt celý příspěvekTraduje sa, ze somalski pirati vzdy "znizovali operacny profil", ked sa blizila ruska lod, lebo vraj ti sa s nimi nes..li a spravili s z nich normalne cvicne terce vzdy, ked sa ...Zobrazit celý příspěvek
Traduje sa, ze somalski pirati vzdy "znizovali operacny profil", ked sa blizila ruska lod, lebo vraj ti sa s nimi nes..li a spravili s z nich normalne cvicne terce vzdy, ked sa sanca naskytla. Mozno by to dopadlo podobne, ak by podobny postup volili aj namorne sily inych mocnosti..
Zapadoafricke pobrezie vela ruskych obchodnych lodi nenavstevuje a Ruske fregaty tam piratov demotivovat asi nepojdu, preto ak bude problem rast, bude mozne implikovat, ze ine namornictva taky postup z ideologickych dovodov aplikovat nechcu a neporuseny liberalny narativ je pre nich vyznamnejsie mocenske aktivum ako zopar pounasanych a zabitych obcanov zapadu.Skrýt celý příspěvekMusím ťa sklamať ale nerobili kôli strachu z Rusov ale preto ,že jednoducho ruskí námornici im nemali čo dať respektive , ich piráti nemali očo okradnúť , podobne su natom indicke ...Zobrazit celý příspěvek
Musím ťa sklamať ale nerobili kôli strachu z Rusov ale preto ,že jednoducho ruskí námornici im nemali čo dať respektive , ich piráti nemali očo okradnúť , podobne su natom indicke lode a filipínske nákladne lode . Najviac prepadavane su na druhej strane americke a francuzske lode . Lebo posadka ma pri sebe stale drahú elektroniku aj výkupné je vyššie pochopitelne . A vojnové lode je jedno akemu štátu patria pokial nepatria Ghane napriklad budu sa im vyhýbať .Skrýt celý příspěvek
tak tu ma trochu pravdu. Rusi pristupuju k rieseniu piratov neortodoxnejsie ako ine staty uz historicky. Este si spominam ako nie tak davno pirati prepadli Rusku lod (plavala pod ...Zobrazit celý příspěvek
tak tu ma trochu pravdu. Rusi pristupuju k rieseniu piratov neortodoxnejsie ako ine staty uz historicky. Este si spominam ako nie tak davno pirati prepadli Rusku lod (plavala pod inou vlajkou, ale to je jedno) a pobliz hliadkujucim Rusom sa ich podarilo zajat. Ked zistili, ze na vykon trestu by ich mali vratit do SOmalska prepustili ich. V gumenom clne 500 km od najblizsieho pobrezia bez navigacnych prostriedkov.Skrýt celý příspěvek
Jste přesvědčen o tom, že na ruských nákladních lodích se plaví výlučně ruští námořníci a na francouzských, amerických američané?? Tak to se tedy mýlíte. Většina posádek je ...Zobrazit celý příspěvek
Jste přesvědčen o tom, že na ruských nákladních lodích se plaví výlučně ruští námořníci a na francouzských, amerických američané?? Tak to se tedy mýlíte. Většina posádek je mezinárodních a jsou najímány -mnohdy- na jednotlivé plavby. Tvrdíte nesmysl.Skrýt celý příspěvek
Na YT je záznam, jak Rusové s piráty nakládají. Žádné slitování. Palba kanony na člun, pak rychlý výsadek speciálních sil. Prohledat loď, zajistit zbraně, zdokumentovat, naložit a ...Zobrazit celý příspěvek
Na YT je záznam, jak Rusové s piráty nakládají. Žádné slitování. Palba kanony na člun, pak rychlý výsadek speciálních sil. Prohledat loď, zajistit zbraně, zdokumentovat, naložit a odvést na mateřskou loď.... piráty pak ponechali na zničeném a Rusy zaminovaném člunu a loď následně i s nimi vyhodili do povětří.
V mezinárodních vodách dodnes platí právo, kdy o osodu pirátů rozhoduje kapitán záchranné lodě! Jen američtí, francouští a nevím kdo ještě je vozí na pevninu k nějakým soudům ... zhledem ke stavu právní moci v těchto zemích je to UTOPIE!! Ti lidé tam ( piráti ) se chovají pudově a pudově je tedy potřeba s nimi i jednat. Rusové tak činí, proto mají v lokalitě obrovský respekt a i kvůli nim se podařilo značně eliminovat pirátství u břehů Somálska!
Nebudeme si namlouvat, že se to západu takto hodí, oni si zachovají "tvář" ale svým jednáním toho příliš nevyřeší, ale v očích veřejnosti budou "ti hodní", Rusové problémy řeší po svém, funguje to ( logicky když vím že mi už může hrozit smrt ), ale v očích veřejnsoti jsou ti "špatní" ... tak je to na Světě se vším! Myslím, že si už všichni zvykli.Skrýt celý příspěvekHolt je obrovskou tuposti zapadu, ze nejen ze kazdemu piratovi na miste neda kulku (nic jineho si nezaslouzui a neni omluva ze si nemuze najit jine zivobyty, to ja pokud v cesku co ...Zobrazit celý příspěvek
Holt je obrovskou tuposti zapadu, ze nejen ze kazdemu piratovi na miste neda kulku (nic jineho si nezaslouzui a neni omluva ze si nemuze najit jine zivobyty, to ja pokud v cesku co jinde si nenajdu praci, tak mam automaticky pravo krast a unaset lidi? ).
nadherny priklad jsou rehabilate bojovniku isis v evrope, kdy se jim za penize danovych polatniku vysvetluje ze nabozensky fanatismus je spatny a kdo vi co...misto dozivotni basy. Ktera by byla ve vysledku levnesji. A pokud by se nasadily na stavbu silnic/kamenolom, tak dokonce i ziskova :) ).
Ale holt zapad misto toho, aby na piraty poslal komanda a piraty postilel a rukojmi osvobodil...tak plati vykupne a pak se divi ze pocty unosu narustaji. Bodej by ne, kdyz lidi v okoli vidi ze jednim unosem si vydelaji vic nez za cely zivot, navic prakticky bez jakehokoliv rizika.Skrýt celý příspěvek
Treba sa inšpirovať tým ako sa s pirátmi zachádzalo kedysi. Loď potopiť alebo zhabať a pirátov zatknúť alebo zabiť.
Treba sa inšpirovať tým ako sa s pirátmi zachádzalo kedysi. Loď potopiť alebo zhabať a pirátov zatknúť alebo zabiť.
To myslíš vážne alebo si fetoval keď si to písal? Pretože ak sa ti piráti odvolajú na sud v Bruseli, tak im preplatia ich právnikov, ujmu na ich mentálnom zdraví a neviem čo ešte. ...Zobrazit celý příspěvek
To myslíš vážne alebo si fetoval keď si to písal? Pretože ak sa ti piráti odvolajú na sud v Bruseli, tak im preplatia ich právnikov, ujmu na ich mentálnom zdraví a neviem čo ešte. A prepadnutú loď pošlú do pi....e.Skrýt celý příspěvek
A čo ako navrhuješ? Za každú prepadnutú alebo unesenú loď vyplácať milióny aby sa ešte posmelili? Sú to organizované bandy ktoré sú často kvalitne vyzbrojené. Proste sa musia báť, ...Zobrazit celý příspěvek
A čo ako navrhuješ? Za každú prepadnutú alebo unesenú loď vyplácať milióny aby sa ešte posmelili? Sú to organizované bandy ktoré sú často kvalitne vyzbrojené. Proste sa musia báť, že prídu o loď a život.
Určite by však svetové spoločenstvo malo reagovať tak, že do oblastí vyšlú svoje lode námorníctva ktoré na to majú kapacity (USA, VB, Francúzsko, Taliansko, Rusko, Čina, India, Japonsko, Španielsko či Nemecko). Vôbec, toto sa už niekoľko rokov aj deje čo sa týka somálskych pirátovSkrýt celý příspěvekLode aj životy sú nahraditeľné, pretože ide o lacné bárky a zúfalcov je tam dostatok - zameranie sa na to je boj s veternými mlynmi. Hýbateľom celého je zisk, čiže treba zaútočiť ...Zobrazit celý příspěvek
Lode aj životy sú nahraditeľné, pretože ide o lacné bárky a zúfalcov je tam dostatok - zameranie sa na to je boj s veternými mlynmi. Hýbateľom celého je zisk, čiže treba zaútočiť na ten, tj. znížiť počet úspešných útokov na takú mieru, aby vyrazenie na more za lupom nedávalo nádej na korisť.Skrýt celý příspěvek
Ale to ukazuje to, jak je evropslke mysleni deformovane a nechopne resit problemy.
Skutecne, vymiceni piratstvi je mozne jedine tim zpusobem jaky popsal miroslav, zadnym jinym.Ale to ukazuje to, jak je evropslke mysleni deformovane a nechopne resit problemy.
Skutecne, vymiceni piratstvi je mozne jedine tim zpusobem jaky popsal miroslav, zadnym jinym.V mezinárodních vodách je jim soud v Bruseli platný, jako mrtvému zimník! něco si nastuduj o námořním právu v mezinárodních vodách! Na vojně nás učili že: "mrtví nemluví" ( sloužil ...Zobrazit celý příspěvek
V mezinárodních vodách je jim soud v Bruseli platný, jako mrtvému zimník! něco si nastuduj o námořním právu v mezinárodních vodách!
Na vojně nás učili že: "mrtví nemluví" ( sloužil jsem u strážního útvaru ) tedy Rusové to dělají správně. Naopak, ti "zasluníčkovaný" západ piráty vozí na pevninu, ještě jim dá najíst, obleče je, a staví je před soud ... a přesně zde mohou začít uplatňovat "svá práva" ... ŠPATNĚ!Skrýt celý příspěvek
toto sa aj robi, len co z toho, ked ich potom na zaklade medzinarodneho prava vydas na vykon trestu do domovskej krajiny co v pripade napr. Somalska tak nejak nemalo ucinok to bol ...Zobrazit celý příspěvek
toto sa aj robi, len co z toho, ked ich potom na zaklade medzinarodneho prava vydas na vykon trestu do domovskej krajiny co v pripade napr. Somalska tak nejak nemalo ucinok
to bol aj dovod preco Rusi svojho casu pustili zajatych somalcanov na "slobodu" miesto toho aby ich ako sa povodne planovalo odviezli do Ruska pred sudSkrýt celý příspěvekSouhlas s Mirkem. Jinak to nejde. Vzpomeňte na videa z navratdoreality.cz (a určitě to bylo na mnoha jiných "18+" serverech) kdy došlo k přepadení několika ruských tankerů u břehů ...Zobrazit celý příspěvek
Souhlas s Mirkem. Jinak to nejde. Vzpomeňte na videa z navratdoreality.cz (a určitě to bylo na mnoha jiných "18+" serverech) kdy došlo k přepadení několika ruských tankerů u břehů Afriky. Od jisté doby se na tankerech začaly plavit ruští žoldáci a při dalších přepadeních pirátům rozstříleli malorážovými kanóny plavidla, černoušci naskákali do vody a začali mávat, aby je vytáhli, tak je rusáci všechny dorazili ručníma zbraňema a nechali je v moři jako potravu pro ryby, videa se uploadly na web a od té doby si ruských lodí u afrických břehů nikdo nevšiml. Měli bychom to dělat stejně, nebo nám náš evropský pseudohumanismus srazí vaz. Vlastně už srazil....Skrýt celý příspěvek
co tak sice nebolo, ale mohlo by byt, vsakze ... ako nahle by si tie lode ozbrojil malorazovymi kanonmi, alebo co i len rucnymi zbranami posadky tak s nimi legalne nezakotvis v ...Zobrazit celý příspěvek
co tak sice nebolo, ale mohlo by byt, vsakze ...
ako nahle by si tie lode ozbrojil malorazovymi kanonmi, alebo co i len rucnymi zbranami posadky tak s nimi legalne nezakotvis v pristavoch lebo by si vsade potreboval povolenia, ktore jednoducho nedostanes. Co viem tak sa traduje jedina takato prihoda z cias sovietskeho zvazu kde posadka este nechala piratov vyliezt aj na palubu nech im ziaden neujde a potom pouzila svoje AK cka lenze to bolo hodne davno.
Tie videa s rozstrielanych piratskych lodi ruskymi zbranami atd. vznikli prozaickejsie. Ono totiz Miroslav neobjavil nic nove a podla namorneho prava je legalne tieto lode potapat co robia vsetky namornictva proti nim zasahujuce. Vacsinou sa to deje par ranami kanonom pod ciaru ponoru, ale najdes par videi (a jedno ruske bolo zvlast popularne) kde sa posadak vysantila a vytiahala na tu lod vsetko od Makarova, cez RPG az po hlavnovu vyzvroj lode. Zostrihane to je tak, aby laik mal dojem, ze piratska posadka je stale na palube, avsak nebola.
https://www.youtube.com/watch?...
co sposobilo dost poprask medzi somalcami bolo skor prepustenie zajatych piratov ktory prepadli rusky tanker. Ked zistili, ze ich nemozu sudit v moskve prepustili ich v gumenom clne bez zasob a navigacnych pristrojoch 500 km od pobrezia co oficialne potrvdili.Skrýt celý příspěvekSlavo, promiň, ale při shl´dnutí toho tvého odkazu jsem se začal smát. Je vidět, že neznáš "Navratdoreality.cz" (RAW záběry amerických speciálů z bojových akcí, nechutné záběry po ...Zobrazit celý příspěvek
Slavo, promiň, ale při shl´dnutí toho tvého odkazu jsem se začal smát.
Je vidět, že neznáš "Navratdoreality.cz" (RAW záběry amerických speciálů z bojových akcí, nechutné záběry po autonehodách s tragickými následky, kde osoby s půlkou hlavy v agonii lapají po dechu, desítky videí z poprav ISIS, vyvražďování mezi jihoamerickými kartely, kde si řežou hlavy kuchyňským příborovým nožem atd. atd.) a právě i ty mnou zmíněná videa z ruských tankerů, nic nesestříhané! klasický RAW.
Možná by bylo dobré, kdyby ses "vrátil do reality" a přestal koukat na Youtube.
Promiň, nechci hledat konkrétní videa, najdi si je sám, ale předestírám, na hodně věcí neklikej! nebo se pozvracíš. Bylo to tuším někde o kolo roku 2013, takže se budeš muse doklikat na stránku "400-600"Skrýt celý příspěvekDovolím si tvrdit, že tvůj odkaz je EPIC FAIL :-)
Dovolím si tvrdit, že tvůj odkaz je EPIC FAIL :-)
Je mi jasné, že argument nemáš. Proste tak vyzbrojené lode ako ich popisuješ by mali problém v každom jednom prístave kde by sa pokúsili pristáť. Smola ale je to blbosť.
Je mi jasné, že argument nemáš. Proste tak vyzbrojené lode ako ich popisuješ by mali problém v každom jednom prístave kde by sa pokúsili pristáť. Smola ale je to blbosť.
Slavo, prosim tě, čti co píšu. Píšu o malorážových kanonech do 20-30mm, které se v případě potřeby běžně přimontují na dostačně pevné zábradlí na nástavbě lodi. Píšu o ruských ...Zobrazit celý příspěvek
Slavo, prosim tě, čti co píšu. Píšu o malorážových kanonech do 20-30mm, které se v případě potřeby běžně přimontují na dostačně pevné zábradlí na nástavbě lodi. Píšu o ruských žoldácích/soukromé ochrance, která následně roztřílela somálce růčními zbraněmi.
Ty mi sem jako argument postneš sestříhanou pitomost z YT, s hudebním doprovodem a záběry na nějaký 3K89 nebo 3K87 Kortik, které se instalují na Válečné lodi ruské federace. Kdybys byl býval znal "navratdoreality.cz" byl bys býval nepostnul pitomost z YT, kde z logiky věci, nejsou veřejně přístupná "drastická" videa.
Při příjezdu do přístavu se ty prťavé rychlopalné kanony opět svěsí, soukromá ochranka se převleče do civilu a ruční zbraně zapečetí. Co se pro jednou podívat i na jiné zdroje než je YT?Skrýt celý příspěvekno stranka navrat do reality ma celkom slune kontextove vyhladavanie. Je tam jeden utok piratov, pri ktorom sa ukazalo, ze napriek onanii par prispievajucich to bola varovna ...Zobrazit celý příspěvek
no stranka navrat do reality ma celkom slune kontextove vyhladavanie. Je tam jeden utok piratov, pri ktorom sa ukazalo, ze napriek onanii par prispievajucich to bola varovna strelba najatej ochranky ktory nemierili na piratov. Video je aj na YT.
Stale mi to viac vychadza skor, ze trepes ci si sa nechal oklamat ako to, ze majitel poistenej lode ktoremu hovno zalezi na zivote par namornikov bude riskovat jej zhabanie ci rychly cln nalozeny plastikou v ramci odvety za smrt piratov. Ostatne to je aj dovod preco i ochranka zvacsa mieri inde a nie do utociacich lodi.Skrýt celý příspěvekSakra, mrzí mě, že budu mít dokazování svých slov tak složité. Říkal jsem si, že ti to videa najdu sám, ale vzdal jsem to při doskákání někam k roku 2015 - těch videí je tam prostě ...Zobrazit celý příspěvek
Sakra, mrzí mě, že budu mít dokazování svých slov tak složité. Říkal jsem si, že ti to videa najdu sám, ale vzdal jsem to při doskákání někam k roku 2015 - těch videí je tam prostě strašně moc.
Nesouhlasím s tebou, že má Navratdoreality slušné vyhledávání v liště - naopak, lidi si tam roky stěžují na strašně pomalé načítání videí a NEFUNKĆNÍ lištu. Když jsem do lišty zadal pár hesel, vyskočilo na mě jen jedno (bohužel nefunkční) video z 22.4.2018 - to je nejspíš to, které vypadlo na tebe. No, já ale Slávo psal, že ty videa, která mám na mysli byly uploadnuté okolo roku 2013.
Nezbývá ti tedy, než mi buď věřit (nemáš důvod nevěřit, fakt nemám za potřebí si vymýšlet) nebo to pustit z hlavy, nebo se prostě manuálně doklikat k roku 2013 a doufat, že videa budou ještě na serveru. Možná jsou už díky neustálým uploadům nových videí smazaná, servery nejsou nafukovací.
Navratdo reality je vlastně takový Rozlobenimuzi.com, mají to i v nadpisu "Král je RMtev, ať žije král" - odkaz na zrušené RM - rozlobenimuzi.comSkrýt celý příspěvekv tomto Slávo třepeš ty, nezlob se na mě. Už v minulosti jsem v diskuzích viděl, že když ses hádal s Fenrim, nikdy jsi neustoupil, ačkoli tě nakonec ubil objektivními argumenty. ...Zobrazit celý příspěvek
v tomto Slávo třepeš ty, nezlob se na mě. Už v minulosti jsem v diskuzích viděl, že když ses hádal s Fenrim, nikdy jsi neustoupil, ačkoli tě nakonec ubil objektivními argumenty. Tys nikdy nepovolil a dál sis jel svojí, protože......přece se nemůže stát, aby Slávo JEDNOU neměl pravdu. Já chybu klidně uznám a když mě tu někdo nachytá, tak se mu omluvím, i když jsem na pár nicků jinak jako hlídací, kousavý pes. UVědom si, že se dohadujeme o ptákovině. Další věc je, že NDR je mezi mladou generací dobře známý server, i ostatní ti potvrdí, že tento typ videí tam klidně mohl být. V novinách si přečteš o podřezání dvou mladých holek v Maroku, za dva dny máš na NDR samotné video, z kterého si pustíš 10 vteřin a pak to vypneš a jdeš zvracet a to přitom ještě nedojde ani na samotné řezání, zvracíš už jen z toho nelidského řevu mladé holky, která ví, že má poslední minuty života :(Skrýt celý příspěvek
nj, az na to, ze fenri bud pravdu nemal, alebo som ustupil ale to je jedno. Mozem tiez tvrdit, ze existuje neviditelny ruzovy jednorozec a mozes ci nemusis mi verit. Dokazovat by ...Zobrazit celý příspěvek
nj, az na to, ze fenri bud pravdu nemal, alebo som ustupil ale to je jedno.
Mozem tiez tvrdit, ze existuje neviditelny ruzovy jednorozec a mozes ci nemusis mi verit. Dokazovat by som mal ja v takom pripade.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...