V Kopřivnici pracují na prvních prototypech vozidel TITUS pro českou armádu

-
10. 2. 2021
-
61 komentářů
-
Redakce AN
Minulý rok v Tatra Defence Vehicle (TDV) vyvrcholily práce na speciálních velitelsko-štábních a spojovacích verzích vozidel Pandur II CZ pro českou armádu. Poslední kus byl předán v první dekádě prosince 2020. Pro příští léta je jedním z pilířů kapacit TDV další zakázka pro AČR – vývoj a výroba nových vozidel TITUS (Tactical Infantry Transport & Utility System).
Armáda objednala celkem 62 kusy ve třech verzích, celý projekt má hodnotu přibližně 6 miliard korun, přičemž dodávky sériových vozidel jsou naplánovány na roky 2022 a 2023. Jednotky AČR tak budou disponovat 6 kusy KOVVŠ (Kolové Obrněné Vozidlo Velitelsko-Štábní) spolu se šesti pracovišti štábu (PŠ) s kapacitou 10 stanovišť s počítačovými terminály. Dále pak 36 kusy vozidel KOVS (Kolové Obrněné Vozidlo Spojovací) a 20 kusy provedení MKPP (Místo Koordinace Palebné Podpory).
TITUS v těchto speciálních verzích nahradí u brigád pozemních sil AČR zastaralé platformy a systémy potřebné pro velení a řízení, které jsou ve velké většině navíc instalovány na balisticky i protiminově nechráněných vozidlech. Provedení KOVVŠ a KOVS a pracoviště štábu jsou určena pro komunikační a informační podporu a interoperabilitu systému velení a řízení na brigádní, plukovní a praporní úrovni. MKPP pak budou sloužit k zajištění komunikační a informační podpory jednotek dělostřelectva. Všechny verze jsou konstruovány tak, aby mohly být nasazeny i v rámci koaličních operací se zřetelem na mobilitu a modularitu.
TITUS; větší foto / TDV
TITUS jako nosnou platformu využívá podvozek Tatra T 815-7 6×6 s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami se vzduchovým odpružením a pomocným rámem. K pohonu slouží řadový kapalinou chlazený vznětový šestiválec Cummins o zdvihovém objemu 10 824 cm3, jehož výkon činí 373 kW a točivý moment 2102 Nm, na který navazuje plně automatická šestistupňová převodovka a dvoustupňová přídavná převodovka. K výborné manévrovatelnosti přispívá řízení první a poslední nápravy, průchodnost i tím nejtěžším terénem je dána stejným rozvorem mezi jednotlivými nápravami a plně automatickým systémem dohušťování pneumatik rozměru 16.00 R20.
TITUS patří do kategorie vozidel MRAV (Multi-Role Armoured Vehicle), jež se vyznačují silným pancéřováním a vysokým stupněm ochrany posádky, ale zároveň přes svou hmotnost mají velmi dobrou mobilitu a průchodnost těžkým terénem. TITUS se svými jízdními vlastnostmi i ovládáním blíží těžkému nákladnímu automobilu. Oproti obrněným transportérům navíc poskytuje lepší ergonomii, větší vnitřní prostor pro řidiče i osádku a také výhled z kabiny.
TITUS; větší foto / TDV
Základní řešení pancéřované karoserie vozidla TITUS, která je přímo montována k pomocnému rámu podvozku, vyvinula francouzská státní zbrojovka Nexter Systems a ve verzi APC jej nabízí na zahraničních trzích. Pro varianty vozidel určených pro AČR karoserii, jež disponuje balistickou odolností úrovně Level 3 a protiminovou 3a dle STANAG, konstruktéři TDV a Nexter Systems poměrně zásadně upravili. A to zejména kvůli zástavbě potřebných technologií a pro zlepšení ergonomie míst operátorů v zadní části vozidla. Karoserie je rovněž přizpůsobena pro montáž hydraulických stabilizačních opěr, které jsou u variant KOVVŠ a KOVS nezbytné pro bezproblémovou činnost integrovaného anténního stožáru. Důležitým faktorem při návrhu karoserie pak byla její unifikace pro všechny tři verze.
Pro verifikaci smlouvou požadovaných parametrů ochrany osádky v průběhu podzimu roku 2020 v TDV zkompletovali tzv. výbuchové vozidlo, které následně podstoupilo předepsané výbuchové a balistické testy v akreditované zkušebně Vojenského výzkumného ústavu (VVÚ). Nyní probíhá vyhodnocovací a certifikační proces, který není ještě ukončen, nicméně během testů nebyly zaznamenány žádné významné problémy.
TITUS; větší foto / TDV
Vedle zmíněného výbuchového vozidla v režii TDV vznikl ještě další exemplář TITUSu, který je označován jako funkční vzorek. Jedná se de facto o prototyp, na kterém si všechny spolupracující firmy – především TDV jako integrátor, Tatra Trucks, Retia a další – ověřují v první fázi jednotlivé zástavby a konstrukční řešení. Na funkčním vzorku rovněž probíhají testy nově vyvíjených prvků, zejména automatického systému nivelace, pomocné napájecí jednotky a dalších. V neposlední řadě pak vozidlo slouží k provádění jízdních testů, primárně na polygonu v Kopřivnici, kde se na speciálních vozovkách ověřuje mechanická odolnost a životnost jednotlivých konstrukčních skupin. Funkční vzorek také slouží k přípravě detailní průvodní a servisní dokumentace.
Dle poznatků jak z výbuchového testu, tak z prací a zkoušek na funkčním vzorku, konstruktéři TDV a Retie v současnosti připravují finální konstrukční dokumentaci pro stavbu celkem šesti prototypů (1 ks KOVVŠ, 1 ks KOVS, 4 ks MKPP), doplněné jedním pracovištěm štábu. Všechny budou dokončeny ve druhé polovině roku 2021 a následně se podrobí veškerým potřebným zkouškám – od podnikových, přes kontrolní, vojskové až po schvalovací.
TITUS; větší foto / TDV
V současné době jsou již první podvozky pro prototypy na výrobních linkách Tatra Trucks, odkud poputují do Francie ke kompletaci s pancéřovanými karoseriemi ve firmě Nexter Systems. Poté se vrátí do Česka a v TDV a Retii provedou kompletaci speciálního vybavení a elektroniky. Stejným způsobem proběhne výroba dalších čtyř již sériových TITUSů. V další fázi výroby budou ve Francii vyrobené pancéřové karoserie na podvozek integrovány přímo v TDV, přičemž posledních dvacet kusů karoserií v TDV i přímo svaří a nalakují.
Situace kolem koronavirové pandemie zasáhla i do časového harmonogramu projektu TITUS, a to zejména na francouzské straně. Díky opatřením francouzské vlády při jarní vlně pandemie musela společnost Nexter Systems zásadním způsobem omezit svou činnost. Díky účinným interním opatřením TDV a další spolupracující společnosti jarní vlna pandemie podobným způsobem nezasáhla, celkové zpoždění se tak snaží eliminovat zvýšeným vývojovým úsilím na funkčním vzorku vozidla, které se v současné době de facto „nezastaví“ a lidově řečeno „jde z ruky do ruky“.
TITUS; větší foto / TDV
Paralelně se zkouškami funkčního vzorku probíhají zkoušky a vývoj dílčích subsystémů vozidla. Úspěšnými testy prošla pomocná napájecí jednotka nově vyvinutá ve spolupráci TDV a německého specialisty Fischer Panda. Ve fázi zkoušek je i klimatizační systém, který musí plnit náročné požadavky dané nejen vnějším prostředím, ale i energií vyzařovanou elektronickou zástavbou uvnitř vozidla. Pro nové TITUSy vznikla ve spolupráci s VVÚ balistická ochrana nádrže kombinující ocel a kompozit, původní verze TITUSu žádnou zvýšenou ochranu nádrže nenabízí.
Pardubická Retia – mimo primární vývoj a integraci komplexních elektronických zástaveb všech variant – nyní vyvíjí a testuje nový diagnostický systém vozidla, přičemž potřebné údaje a informace (včetně obrazu ze všech čtyř kamer) se budou zobrazovat na terminálu řidiče. Firma URC Systems pak dokončuje vývoj a zkoušky nové generace rušiče s kapalinovým chlazením. Projekt vozidel TITUS pro AČR se tak od přelomu let 2020 a 2021 postupně překlápí z fáze vývojové do fáze zkušební a testovací.
Související články
Armáda ČR pořídí šest desítek obrněných vozidel TITUS na podvozku TATRA
Vláda České republiky v pondělí 24. 7. 2017 schválila zakázku na pořízení obrněných vozidel TITUS ...
-
24.07.2017
-
70 komentářů
-
Tisková zpráva
Vojáci na Dni s Armádou ČR předvedli obrněný TITUS
V sobotu 23. září se v parku na pražské Letenské pláni konal Den s Armádou ČR a Ministerstvem obrany ...
-
26.09.2017
-
40 komentářů
-
Tisková zpráva
Bulharský tender hodí rukavicu slovenskej Vydre, súčasťou víťaznej ponuky môže byť Titus
V Bulharsku prebieha program prezbrojenia, na ktorý je v rokoch 2017-2029 vyčlenených zhruba 1,75 ...
-
27.08.2019
-
40 komentářů
-
Marek Kačmár
TITUS – novinka pro českou armádu získává konkrétní podobu
V minulém roce česká vláda schválila pořízení 62 kusů obrněných vozidel TITUS. Armáda České ...
-
20.04.2020
-
95 komentářů
-
Redakce AN
Komentáře
Co snížit Titus o metr, otočit ho zadkem dopředu a přestěhovat řidiče, trochu vyztužit a doopancéřovat a celé to osazenit věží z CV90120? Šlo by to? Fungovalo by to? Bylo by to ...Zobrazit celý příspěvek
Co snížit Titus o metr, otočit ho zadkem dopředu a přestěhovat řidiče, trochu vyztužit a doopancéřovat a celé to osazenit věží z CV90120?
Šlo by to? Fungovalo by to? Bylo by to užitečné?Skrýt celý příspěvekUz se na KOVS a KOVVS tesim az budou doplneny k utvarum a jednotky zabezpecuji spojeni budou mit nove prostredky. Jiste budou moc spokojeny. Co se tyka MKPP tak jsem zvedav jak se ...Zobrazit celý příspěvek
Uz se na KOVS a KOVVS tesim az budou doplneny k utvarum a jednotky zabezpecuji spojeni budou mit nove prostredky. Jiste budou moc spokojeny. Co se tyka MKPP tak jsem zvedav jak se poperou s novym SŘP.
Jsem si jisty ze armada ma urcite pripravenou navaznost na:
1) Architekturu STRK ACR
2) Architekturu C4ISTAR ACR
3) Architekturu OTKS
4) Vycvikovy a skolici plan u utvaru a u VaV
zcela jiste jsou pripraveny na kooperaci s novymi PBVP a urcite jsou pripraveny na plnohodnotnou komunikaci s TZT T-72M4CZ.
Snad tedy nove PBVP budou aby 7.mb mohla tyto zarizeni efektivne pouzit.
TakSkrýt celý příspěvekZatiaľ je to také, ako by Česi povedali, humpolácké. Nakoniec z toho možno vycaruju dobre vozidlo priechodnosť to vďaka kolesám bude mať hadam lepšiu ako Pandury. Bolo by zaujímavé ...Zobrazit celý příspěvek
Zatiaľ je to také, ako by Česi povedali, humpolácké. Nakoniec z toho možno vycaruju dobre vozidlo priechodnosť to vďaka kolesám bude mať hadam lepšiu ako Pandury. Bolo by zaujímavé porovnať akýsi fiktívny aktualizovaný Tatrapan a Titusa. Rozdiely v konvepci trambus vs kabína za motorom..Skrýt celý příspěvek
Co chcete porovnávat? Tatrapan je už dávno mrtvý projekt..
Co chcete porovnávat? Tatrapan je už dávno mrtvý projekt..
Iste, 30 rokov vám trvalo kým vyrobíte niečo porovnateľné... Ale uznávam, aj V3S ma svoje benefity..
Iste, 30 rokov vám trvalo kým vyrobíte niečo porovnateľné... Ale uznávam, aj V3S ma svoje benefity..
Porovnatelné ? Který váš stroj, vyrobený před 30lety, je dnes porovnatelný s těmi třemi variantami Titusu ? (MKPP, KOVS, KOVVŠ)
Porovnatelné ? Který váš stroj, vyrobený před 30lety, je dnes porovnatelný s těmi třemi variantami Titusu ? (MKPP, KOVS, KOVVŠ)
Draculos: co chceš porovnávat na koncepci podvozku a budky ? Podvozky jsou oba Tatra, ale u Titusu o generaci modernější s řiditelnou zadní nápravou. Budka je u Titusu ...Zobrazit celý příspěvek
Draculos: co chceš porovnávat na koncepci podvozku a budky ? Podvozky jsou oba Tatra, ale u Titusu o generaci modernější s řiditelnou zadní nápravou. Budka je u Titusu jednoprostorová, Tatrapan má zvlášť kabinu, oddělenou od zadního prostoru.Skrýt celý příspěvek
.... Tatrapan vznikol ešte v Československu.... A je to šrot... navyše čo kus, to originál.... (aby bolo jasné - vlastná skúsenosť). Tie dvere z BVP sú na tom stroji najväčší ...Zobrazit celý příspěvek
.... Tatrapan vznikol ešte v Československu.... A je to šrot... navyše čo kus, to originál.... (aby bolo jasné - vlastná skúsenosť).
Tie dvere z BVP sú na tom stroji najväčší nezmysel....Skrýt celý příspěvekDnesne verzie uz dvere z BVP nemaju, maju sklopnu rampu. Ale inak ano je ich malo a tym padom co kus to original. A rucna vyroba kvalite nepomaha. Navyse vnutri je malo miesta a ...Zobrazit celý příspěvek
Dnesne verzie uz dvere z BVP nemaju, maju sklopnu rampu. Ale inak ano je ich malo a tym padom co kus to original. A rucna vyroba kvalite nepomaha. Navyse vnutri je malo miesta a ani s klimou to v lete nie je ziadna vyhra.Skrýt celý příspěvek
Abych ale Tatrapanu jen nekřivdil, tak si zahrál i scifi filmu od Netflixu. Tatrapan vypadá prostě dobře, bohužel jeho jediné reálné využití je ve filmovém průmyslu. ...Zobrazit celý příspěvek
Abych ale Tatrapanu jen nekřivdil, tak si zahrál i scifi filmu od Netflixu. Tatrapan vypadá prostě dobře, bohužel jeho jediné reálné využití je ve filmovém průmyslu. :)
https://www.youtube.com/watch?... Skrýt celý příspěvek
Draculos
Vývoj Tatrapanu je datován do 80. let, kde v té době byly požadavky na vozidla s vlastnostmi MRAP?Draculos
Vývoj Tatrapanu je datován do 80. let, kde v té době byly požadavky na vozidla s vlastnostmi MRAP?Tatrapan byl vyvíjen jako MRAP? Pokud vím, tak je to obrněný transportér na podvozku nákladního vozu.
Tatrapan byl vyvíjen jako MRAP? Pokud vím, tak je to obrněný transportér na podvozku nákladního vozu.
no právě, protože tehdy se na MRAP vozidla moc nehrálo nikde. Ale i tak po úpravách jistou odolnost od spodku dostal také. Proto to nelze plně srovnávat. Je to jen jiné obrněné ...Zobrazit celý příspěvek
no právě, protože tehdy se na MRAP vozidla moc nehrálo nikde. Ale i tak po úpravách jistou odolnost od spodku dostal také.
Proto to nelze plně srovnávat. Je to jen jiné obrněné vozidlo na podvozku tatry.Skrýt celý příspěvek
Snad je to pouze prototyp, tohle snad nikdo nemohl dobrovolně chtít. :-) Vezmu to od střechy, protože tam to bije do očí nejvíce. Ventilátor a výměník chlazení na střeše jako ...Zobrazit celý příspěvek
Snad je to pouze prototyp, tohle snad nikdo nemohl dobrovolně chtít. :-)
Vezmu to od střechy, protože tam to bije do očí nejvíce. Ventilátor a výměník chlazení na střeše jako skvělý lapač prachu, nečistot a zralý na první silnější větev stromu. Ventilátor bude trpět a při jízdě se zbytečně otáčet, tak že i když si samotný systém moc nezahrká, ložisko a možná celý motor půjde do kytek (vypadá to, jako ventilátor s motorem s plynulou změnou otáček) jedna jízda v koloně a prašném prostředí a bude vyděláno. Výměník bude od prachu brzy obroušený a pro správnou účinnost chlazení bude třeba často čistit. To znamená ve výbavě dlouhou hadici s nástavcem na čištění, od kompresoru vozidla. Výměník na střeše bude fungovat dobře i jako infračervený terč.
Oranžový maják na střeše, zase žádná ochrana proti větvím.
Co ta kabeláž na levém boku "krabice" na střeše? Nikde žádné kryty a uchycení, opět zralé na větve.
Vážně ta "bedna" nejde dát jinam než na střechu nebo vyrobit rozměrově nižší a tvary krytů provést tak, aby zařízení větve nepoškodily? Co takhle výměník dát dozadu na levou stranu od sklopné rampy a zařízení v bedně na střeše vyrobit širší a nižší, aby se snížil profil a zepředu a zezadu provedly ochrany proti větvím?
Podobně bude překážkou pro větve tvar kšiltu nad čelním sklem.
Levý bok vozidla - čím těžší věc tím výše upoutaná, geniální, nejtěžší vlečná tyč takto vysoko, to bude radost! Chápu, že to chtějí na bocích, aby to neodnesl výbuch od kola, pokud by to bylo u podvozku. (Zkusil už někdo upoutat jednotlivé nářadí vertikálně (těžší částí dolů ukotvit v rámu v jakém je vidět krompáč, stačilo by tak pouze nadzvihnout a vysunout z poutání násad výše)
Na pravém boku žebřík tak vysoko, že možná budou potřebovat ještě jeden, aby se pro tento žebřík dostali :-) (doufám, že na délce a dílcích na armádě nešetřili, aby dostačoval na všechny potřebné práce)
Hydraulika zadní sklopné rampy, opět žádné kryty potrubí, zámků, ventilů a hadic. Jak je to otvíráním a zavíráním rampy, když hydraulika nefunguje? Nouzový průlez jako dvířka u ramp nových OT nebo BVP tam vidět není.
Hydraulické vzpěry vozidla budou potřebovat pro takto těžké vozidlo širší podložky, které bude třeba také někde převážet, v měkkém terénu řešení, které je na fotografiích nebude stačit.
Zadní hydraulické nohy bude třeba po jízdě v terénu neustále čistit, což bude třeba, protože se musí mechanicky sklopit a zajistit čepem, za zadním kolem není ani náznak blatníku (alespoň kousek plachetky by to chtělo)
Co taktický přehled po okolí? Na bocích nejsou vidět žádné okénka, kamery, nějaké rybí oko nebo cokoliv podobného. ...snad dopřejí alespoň řidičům kameru na couvání.
(divím se, když mají vpravo vzadu teleskopický stožár po boku rampy, že něco ze střechy nedají na zadní stranu vlevo od rampy nebo i mezi stožár a zadní stěnu vozidla)Skrýt celý příspěvekVás je tu vyloženě škoda :) Asi by jste jim to měl jít do Kopřivnice vysvětlit. Zrovna u toho výměníku klimatizace a ventilátoru nepředpokládám větší znečištění než jakým bude ...Zobrazit celý příspěvek
Vás je tu vyloženě škoda :) Asi by jste jim to měl jít do Kopřivnice vysvětlit. Zrovna u toho výměníku klimatizace a ventilátoru nepředpokládám větší znečištění než jakým bude trpět samotný chladič motoru. Použití té další krabice bude patrně snaha o unifikaci s velitelskými/spojovacími Pandury. Úplně elegantní to pravda není, ale snad to bude funkční.Skrýt celý příspěvek
Jsou to vojáci, vědí co chtějí, snad to nestaví tatrovka sama bez komunikace s armádou? Unifikací se spojovacími pandury je podle mně zase další pandur :-) Ale to by bylo ...Zobrazit celý příspěvek
Jsou to vojáci, vědí co chtějí, snad to nestaví tatrovka sama bez komunikace s armádou? Unifikací se spojovacími pandury je podle mně zase další pandur :-) Ale to by bylo nepochybně dražší řešení.
Opravdu se divím, že něco takového dávají na střechu tak vysokého vozidla.Skrýt celý příspěvekOproti Panduru to zas o tolik levnější není. Ovšem Titus má primárně nahrazovat V3S tam kde Pandury nemají.
Oproti Panduru to zas o tolik levnější není. Ovšem Titus má primárně nahrazovat V3S tam kde Pandury nemají.
Co je to shodná převodovka a motor? No se toho v Tatrách v AČR používá víc. Rozhodně je alespoň pro mě dobrá správa že je použitá spolehlivá kombinace motoru Cummins a převodovky ...Zobrazit celý příspěvek
Co je to shodná převodovka a motor? No se toho v Tatrách v AČR používá víc. Rozhodně je alespoň pro mě dobrá správa že je použitá spolehlivá kombinace motoru Cummins a převodovky Allison. Ani jedno není pro armádu žádná novinka.
Pod standardním podvozkem je předpokládám myšleno to co jezdí v armádě jako valník 6x6, ale pochybuji že by se na tom dal beze změn postavit MRAP o váze 27 tun.Skrýt celý příspěvekTomu se říká Vega 6x6 ne?
Jinak nic nebrání tomu, prohodit 2. nápravu se sestupem a mít klasickou konfiguraci 6x6, stejně tak provedení podélníků rámu odpovídá běžné produkci.Tomu se říká Vega 6x6 ne?
Jinak nic nebrání tomu, prohodit 2. nápravu se sestupem a mít klasickou konfiguraci 6x6, stejně tak provedení podélníků rámu odpovídá běžné produkci.Lepší by bylo říci, není problém mít pro účelovou nástavbu klasické podélníky, kdybychom chtěli mít na Titusu nosič kontejnerů pro nějaký SHORAD či speciální antidron.
Lepší by bylo říci, není problém mít pro účelovou nástavbu klasické podélníky, kdybychom chtěli mít na Titusu nosič kontejnerů pro nějaký SHORAD či speciální antidron.
TomasKotnour Pokud něco na SHORAD, AČR pořizuje SPYDER, ten bude určitě na ISO paletách, na tatrovkách, podobně je řešen jinde ve světě. Asi máte na mysli VSHORAD, například RBS ...Zobrazit celý příspěvek
TomasKotnour
Pokud něco na SHORAD, AČR pořizuje SPYDER, ten bude určitě na ISO paletách, na tatrovkách, podobně je řešen jinde ve světě.
Asi máte na mysli VSHORAD, například RBS 70. Na ten je Titus zcela zbytečně velké a drahé vozidlo. Jsou státy, kde trojnožku RBS 70 vozí na Land roverech. A i v případě automatické stanice pro obsluhu uvnitř vozidla postačí Iveco LMV, HMMW nebo cokoliv z takové malé kategorie.
Amíci jsou v případě VSHORAD cestou úpravy bojových vozidel Bradley a Stryker, takto vybavené vozy jsou určeny jako VSHORAD a anti dron, dokážou se díky shodné balistické ochraně pohybovat v první linii (na malé drony budete mít vždy malý dosah) a mají ponechány i 30 mm kanony.
https://www.armadninoviny.cz/i...
...v podstatě by taková nástavba realizovat rychlou přestavbou bojového Panduru, vozidlo má doplněné radarové antény, k PTŘS přibyl kontejner se Stingery, jiný SŘP a munice proti dronům. (také mají mít antény rušící komunikační kanály dronů)Skrýt celý příspěvekTitus je na podvozku Tatry :))
Jediný luxus je zadní řiditelná náprava, kterou si dneska může objednat i lesák nebo zemědělec, u téže firmy :)Titus je na podvozku Tatry :))
Jediný luxus je zadní řiditelná náprava, kterou si dneska může objednat i lesák nebo zemědělec, u téže firmy :)skelet oproti tatrám používaným v armádě je tam jiný motor a převodovka. Ta zadní ředitlná náprava je zbytečnost, jen to prodraží provoz. Objednávají si ji zákazníci pro ...Zobrazit celý příspěvek
skelet
oproti tatrám používaným v armádě je tam jiný motor a převodovka. Ta zadní ředitlná náprava je zbytečnost, jen to prodraží provoz. Objednávají si ji zákazníci pro nadrozměrná vozidla s delším rozvorem, jako je hasičský Titan nebo varianty 10x10. Tam to smysl má. Zbytek techniky používaný u armády ji nepotřebuje tak, že vozidlo, které je součástí toho velkého armádního cirkusu to také potřebovat nebude. A není to jen o mechanických částech, je to elektronicky ovládaný systém, další věc na porouchání.Skrýt celý příspěvekAle prdlajs. Objednávají si to i zemědělci na své "traktory". Objednávají si to Holanďani na své sklápěčky (byť Phoenix). Ta natáčecí náprava znamená, že se Titus protáhne po ...Zobrazit celý příspěvek
Ale prdlajs. Objednávají si to i zemědělci na své "traktory". Objednávají si to Holanďani na své sklápěčky (byť Phoenix). Ta natáčecí náprava znamená, že se Titus protáhne po cestách, kde se protáhne i osobák (samo záleží na únosnosti terénu). Což je u štábního vozu prostě výhodné.
Tatra má maximálně motor o výkonu 300kW (euro 3) nebo 325kW (euro 5). To už je prostě málo a je to dychavičné.
Prostě výkonnější motory budou z ciziny. Cummins je jedna nejrozšířenějších značek.
Prostě tyhle poznámky jsou takové... NijakéSkrýt celý příspěvek
flanker.jirka
V armádě jsou i Tatrovky s Cumminsem, ač jsou tedy ve výrazné menšině. No a řiditelné zadní nápravy mají mít například rušiče STARKOM.flanker.jirka
V armádě jsou i Tatrovky s Cumminsem, ač jsou tedy ve výrazné menšině. No a řiditelné zadní nápravy mají mít například rušiče STARKOM.starkom je na dlouhém podvozku 8x8 kde vytáčení zadních náprav dava smysl, ma to mít podobné rozměry jako Titan pro hasiče, bude cca o 40% delší než Titus.. Titus je o metr a půl ...Zobrazit celý příspěvek
starkom je na dlouhém podvozku 8x8 kde vytáčení zadních náprav dava smysl, ma to mít podobné rozměry jako Titan pro hasiče, bude cca o 40% delší než Titus.. Titus je o metr a půl kratší i než T 815 7 6x6 valník.Skrýt celý příspěvek
a díky té zadní nápravě má o 4metry menší rádius otáčení, než klasická Tatra 815-7 6x6, a je na tom stejně jako menší T810 6x6. délka: Titus: 7,72m T810 6x6 valník (T 810 - 1R3R32 ...Zobrazit celý příspěvek
a díky té zadní nápravě má o 4metry menší rádius otáčení, než klasická Tatra 815-7 6x6, a je na tom stejně jako menší T810 6x6.
délka:
Titus: 7,72m
T810 6x6 valník (T 810 - 1R3R32 6x6.1R) - 7,73m
T-815-7 6x6 valník ( T 815 - 7M3R31 6x6.1R) - 8,5m
Tedy žadných 1,5metru se nekoná.
při pohledu na konfiguraci podvozku Tita je jasné, že konstruktérům šlo o maximální obratnost v terénu. Zadní řiditelná náprava zmenšuje rádius otáčení, prostřední náprava pak zvětšuje (eliminuje) přejezdový úhel.Skrýt celý příspěvekskelet máte pravdu, trochu jsem to popletl, bral jsem v úvahu délku 6x6, ale nosiče kontejneru. (strana 48 na dokumentu v odkazu, tam je hodnota 9345 ...Zobrazit celý příspěvek
skelet
máte pravdu, trochu jsem to popletl, bral jsem v úvahu délku 6x6, ale nosiče kontejneru. (strana 48 na dokumentu v odkazu, tam je hodnota 9345 mm)
https://www.tatra.cz/underwood...
Přijde mi zkrátka ta zadní náprava vytáčí zbytečná. To vozidlo se bude pohybovat ve stjeném prostoru, jako ostatní bojová a logistická kolová vozidla brigády, která mají poloměry zatáčení výšší než Titus. ...co na to auto nemusím dávat, to později nemusím udržovat a opravovat.Skrýt celý příspěvek
budu oponovat byť jsem k tatře převážně skeptický a kritický - ventilátor vůbec neřeš, předpokládaný proběh vozidla za jeho 30 letou životnost nebude ani náhodou přes 100 tisíc km, ...Zobrazit celý příspěvek
budu oponovat byť jsem k tatře převážně skeptický a kritický
- ventilátor vůbec neřeš, předpokládaný proběh vozidla za jeho 30 letou životnost nebude ani náhodou přes 100 tisíc km, ten ventilátor potažmo jeho ložisko vydrží 5x tolik. To že to je na ráně a proti větvím nekrytý je jasná věc, z podstaty věřím že zakrytování bude provedeno, přece jen jsou to foto z podnikového testování.
- velikost bedny, tepelné stínění, motor KUBOTA, generátor, klimakompresor, v zadní straně stykače a elektrorozvod, využit každý cm. Výměník a umístění souhlas, předpokládám, že vámi citované umístění neudělali z důvodu co nejkratšího vysokotlakého vedení a tím pádem nejmenších výkonových ztrát ale to je pouze odhad.
- upoutání věcí. byl zvolen systém od nejpouživanějšího po nejméně použivané. Tj přihrádky pro základní údržbu a výbavu, koše pro umístění maskovacích pavouků, ženijní nářadí, tažná tyč. Svůj smysl to má, lést do výšky pro každou žárovku či šroubovák by bylo na posrání.
- zadní rampa hydraulika. Souhlas, jistě rozpracováno, určitě bude zakrytováno.
- hydraulické padky. Pokud si všimnete ty jsou sklopné, tj u talířové podpěry se nacházejí madla, po zasunutí pracovní pístnice pomocí madla zasunete celou podpěru a tím schováte vámi jmenované hydraulické komponenty. Velikost talířové podpěry, souhlasím, ale nic neřešitelného. Slouží zejména k vodorovné nivelaci, není potřeba extra velkých talířových podpěr.
- kamery budou jistě dodány, nikdo neví v jakém stádiu rozpracování fotografie vozidla vznikly. Venkovní kamery jsou dnes o velikosti golfového míčku, težko postřehnete montážní otvory kde mají být namontovány.
Mě osobně co na tom nejvíce vadí, je to, že do ačr se dostává další typ tatry, která má odlišný snad každý díl, kromě palubní desky. Již dnes máme zavedené tatry rv. 1985 až do 2021 tj skoro 40 let dělí ty vozidla a co kus to originál.Skrýt celý příspěvekEagle Děkuji za obsáhlou odpověď, pokud chce mít někdo nějaký motor na střeše, budiš mu to přáno. Lézt na střechu udržovat motor, doplňovat palivo bude asi zábava, pokud nejde o ...Zobrazit celý příspěvek
Eagle
Děkuji za obsáhlou odpověď, pokud chce mít někdo nějaký motor na střeše, budiš mu to přáno. Lézt na střechu udržovat motor, doplňovat palivo bude asi zábava, pokud nejde o diesel s palivovou soustavou propojenou s hlavními nádržemi vozidla. Asi nebude vypovídající to, kolik kilometrů to vozido nabéhá, ale v jakých podmínkách se bude jezdit a kolik toho naběhá samotné zařízení v nástavbě. Když už ten výměník na střeše, tak raději bych jej viděl za bednou po směru jízdy otočené o 90° což by nemělo vadit, 99% činnosti povedou při stání vozidla na jednom místě.
Jak je to se zadní rampou v případě nefunkční hydrauliky?
Nohy pro oporu, to jak se skládají ty zadní jsem si všimnul, tam by mi vadilo jen to, že první co bude voják dělat po zastavení v terénu, je čištění od bláta, aby je sklopil do pracovní polohy. Bez širší podložek to nepůjde, bude stačit aby více zapršelo a začne se to bořit a bude nutná opětovná nivelace.
...sdílím Váš názor na to, co má armáda za pestrý vozový park, i když je vše od jednoho výrobce. To se nepovedlo a logistici budou nadšeni. Otázkou je, zda armáda požaduje všechny úrovně údržby, aby byla co nejvíce nezávislá na "odborném servisu." Přitom v případě Titusu by možná bylo lepší mít vozidlo s takovou odolností postavené na klasickém podvozku 6x6 a motory používanými v jiných T 815 7. Zbytek techniky u brigád bude mít větší poloměr zatáčení tak, že v případě této verze pro spojení a velení je zadní vytáčecí náprava jen další systém k porouchání a dražšímu provozu. (snad to má stejné logo a volant :-) )Skrýt celý příspěvekJestli ono to nebude dáno tím, že armáda nakupuje tak pomalu a v tak malých počtech, že než si objedná další kusy, tak už výrobce vyrábí jinou verzi. Poslední velká várka Tater ...Zobrazit celý příspěvek
Jestli ono to nebude dáno tím, že armáda nakupuje tak pomalu a v tak malých počtech, že než si objedná další kusy, tak už výrobce vyrábí jinou verzi. Poslední velká várka Tater byly T810, od té doby se to jen "lepí".Skrýt celý příspěvek
Jakože Tatra vyrábí jen pro AČR, takže může počkat až se obrana probere a objedná dalších deset Tater? :)
Vojenská produkce Tatry fakt nestojí na AČR :)Jakože Tatra vyrábí jen pro AČR, takže může počkat až se obrana probere a objedná dalších deset Tater? :)
Vojenská produkce Tatry fakt nestojí na AČR :)Kdyby AČR odebírala byť i jenom nadpoloviční většinu vojenské produkce, bylo by průměrné stáří vozidel 5 let a nemuseli bychom tu řešit roztříštěnost vozového parku.
Kdyby AČR odebírala byť i jenom nadpoloviční většinu vojenské produkce, bylo by průměrné stáří vozidel 5 let a nemuseli bychom tu řešit roztříštěnost vozového parku.
Tady je v tom Tatra fakt v celku nevinně, kdyby naše slavné ministerstvo přemýšlelo a kupovalo náklaďáky ve smysluplných sériích 1000+ kusů tak to taky vypadá jinak a držet se ...Zobrazit celý příspěvek
Tady je v tom Tatra fakt v celku nevinně, kdyby naše slavné ministerstvo přemýšlelo a kupovalo náklaďáky ve smysluplných sériích 1000+ kusů tak to taky vypadá jinak a držet se kombinace Cummings + alison. Když to vymyslíme tady tak to fakt není problém a situace by byla výrazně lepší, kolik je teď verzí Tater v armádě 11+ ne? Ona standardizace výzbroje a výstroje ministerstvu obecně jde úplně na pikaču, AČR je na tom jak wermacht v 45 pátym každej má něco jinýho... Snad se s novýma BVP proberou a sjednotí logistiku, náklaďáky, vyproˇšťováky, dílny a všechno co je k provozu potřeba, ale mám své obavy že se koupí možná mašiny a zbytek se bude zase lepit kus sem kus tam , neco starýho něco novýho atd... Tady můžeme třeba amíkům jenom závidět u nich je vidět, že na logistiku někdo občas myslí.Skrýt celý příspěvek
Písal som to už dávnejšie, trochu ma prekvapilo umiestnenie vrtule klimatizačnej jednotky nastojato. Hypoteticky, pri ostreľovaní, alebo strete napr. s hrubšími konármi stromov ...Zobrazit celý příspěvek
Písal som to už dávnejšie, trochu ma prekvapilo umiestnenie vrtule klimatizačnej jednotky nastojato. Hypoteticky, pri ostreľovaní, alebo strete napr. s hrubšími konármi stromov môže prísť k vyradeniu tejto súčasti klimatizácie a celý systém tým pádom môže znefunkčniť. Prečo to nedali naležato ako to majú napr. moderné autobusy na streche? Bol by menší účinok, ak vozidlo stojí na pozícii?Skrýt celý příspěvek
Při ostřelování vám to může být jedno, vzhledem ke kinetické energii střely z ručních zbraní prochází zkrz celý aparát, pokud se tedy netrefite do motoru KUBOTA. Předpokládám že ...Zobrazit celý příspěvek
Při ostřelování vám to může být jedno, vzhledem ke kinetické energii střely z ručních zbraní prochází zkrz celý aparát, pokud se tedy netrefite do motoru KUBOTA. Předpokládám že tato skříň je shodná s velitelskostabnimi pandury, to je možná odpověď na vaši otázku. Prostě to mají vyrobeny, tak to tam namontovali.Skrýt celý příspěvek
ak sa pokazi motor klimatizacie, tak este stale mozu chladit aspon za jazdy?
ak sa pokazi motor klimatizacie, tak este stale mozu chladit aspon za jazdy?
Není třeba. Další kompresor klimatizace se nachází na motoru. Zařízení na střeše je energoblok se samostatným klimakompresorem určený zejména na chlazení nástavby a výrobu energie ...Zobrazit celý příspěvek
Není třeba. Další kompresor klimatizace se nachází na motoru. Zařízení na střeše je energoblok se samostatným klimakompresorem určený zejména na chlazení nástavby a výrobu energie při stání vozidla. Výkonná elektronika a nahřátý pancíř dokážou ve vnitřním prostoru řádně zatopit.Skrýt celý příspěvek
V tej zelenej vyzerá o dosť lepšie ako v pieskovej. Držím palce, aby sa AČR čo najskôr dočkala nielen prototypov ale všetkých sériových kusov.
V tej zelenej vyzerá o dosť lepšie ako v pieskovej. Držím palce, aby sa AČR čo najskôr dočkala nielen prototypov ale všetkých sériových kusov.
Jo to vypadá, jen mě překvapilo, že na rozdíl od Pandurů stejného určení nebudou v klasické AČR kamufláži, ale právě v téhle zelené barvě.
Jo to vypadá, jen mě překvapilo, že na rozdíl od Pandurů stejného určení nebudou v klasické AČR kamufláži, ale právě v téhle zelené barvě.
Pro trochu vyspělejší zbraně se systémy automatic target recognition bude bohatě stačit, že to není ve tvaru Panduru na to, aby věděli na co útočit.
Pro trochu vyspělejší zbraně se systémy automatic target recognition bude bohatě stačit, že to není ve tvaru Panduru na to, aby věděli na co útočit.
Což ovšem není pointa mého příspěvku, navíc Severní Asie (jediný možný protivník) takových systémů nemá zrovna nazbyt. Mě prostě zajímá proč to nemá standardní AČR kamufláž, navíc ...Zobrazit celý příspěvek
Což ovšem není pointa mého příspěvku, navíc Severní Asie (jediný možný protivník) takových systémů nemá zrovna nazbyt. Mě prostě zajímá proč to nemá standardní AČR kamufláž, navíc i ten odstín zelené neodpovídá dosud používané zelené barvě třeba na nákladních autech.Skrýt celý příspěvek
Pokud je potenciálním nepřítelem pouze "severní Asie" tak žijete v minulém století. I v severní Asii se věci hýbou, samozřejmě, trochu jiným tempem. Možná to nemá kamufláž, ...Zobrazit celý příspěvek
Pokud je potenciálním nepřítelem pouze "severní Asie" tak žijete v minulém století. I v severní Asii se věci hýbou, samozřejmě, trochu jiným tempem.
Možná to nemá kamufláž, protože je to prototyp a nebo protože, takovou kamufláž mívají pandury, ale tatrovky ne.Skrýt celý příspěvekflanker
Zatím se hýbou tak, že vztahy se Severní Asií jsou stále horší, jejich vinou.
Ale to tu probírat nechci, jinak přesně v téhle zelené se to má dodávat. Takže se ptám proč.flanker
Zatím se hýbou tak, že vztahy se Severní Asií jsou stále horší, jejich vinou.
Ale to tu probírat nechci, jinak přesně v téhle zelené se to má dodávat. Takže se ptám proč.Nesher Vztahy se zhoršují, na změnu si asi budeme muset počkat, než u nich zavládne více rozumu. Jediné co mně napadá, že zelená jim postačuje, protože, to bude působit někde ...Zobrazit celý příspěvek
Nesher
Vztahy se zhoršují, na změnu si asi budeme muset počkat, než u nich zavládne více rozumu.
Jediné co mně napadá, že zelená jim postačuje, protože, to bude působit někde zaparkované a zapatkované, tak to budou maskovat sítí. Tak že to bude v podobném provedení, jako nákladní vozidla. Stejně si myslím, že v případě nutnosti maskování bude lepší mít možnost připevnit sítě umožňující i použití pro přesuny, jako například Tatry pro minomety PRAM. https://www.valka.cz/CZE-Tatra...
Takovou síť lze jistě obejdnat i v jiném provedení než pro evropskou krajinu.Skrýt celý příspěvek
Zrejme sa počíta s použitím maskovacej siete.
Zrejme sa počíta s použitím maskovacej siete.
To zcela jistě, stejně jako u Pandurů bude používána multispektrální maskovací síť, přesto mají Pandury běžnou kamufláž. Proto je zajímavé, že Titus ne a navíc ten odstín zelené ...Zobrazit celý příspěvek
To zcela jistě, stejně jako u Pandurů bude používána multispektrální maskovací síť, přesto mají Pandury běžnou kamufláž. Proto je zajímavé, že Titus ne a navíc ten odstín zelené neodpovídá tomu co je zatím v AČR zavedeno. Tak mě zajímá zda ta nová zelená nemá být novým standardním nátěrem.Skrýt celý příspěvek
Někde jsem četl, že AČR má takovej koncept (ano, spojení termínů "AČR" a "koncept" v jedné souvislosti je těžko uvěřitelné, ale...), že kamuflážní by měla mít vyloženě bojová ...Zobrazit celý příspěvek
Někde jsem četl, že AČR má takovej koncept (ano, spojení termínů "AČR" a "koncept" v jedné souvislosti je těžko uvěřitelné, ale...), že kamuflážní by měla mít vyloženě bojová technika a zbytek (užitková, podpůrná) by měla mít jednobarevný nátěr.
Což o to, koncept to je pěknej a né nelogickej, ale zdá se mi, že co novej kus techniky, tak jinej odstín tý barvy, viz. pískový nátěry na vozidlech LOV 50 B a Dingo 2 CZ.Skrýt celý příspěvek
Načítám diskuzi...