V pásových obrněných vozidlech ASCOD 2 jsou již nyní komponenty české výroby

Vozidlo palebné podpory ASCOD 2 na náměstí v Uherském Hradišti; větší foto / DP

Po celý minulý týden vysocí manažeři skupiny General Dynamics European Land Systems (GDELS) cestovali po několika českých krajích, aby se setkali s představiteli různých českých státních i soukromých průmyslových podniků a jednali s nimi o možné budoucí spolupráci.

Mezinárodní tým společnosti GDELS, předního evropského výrobce pozemní vojenské a speciální techniky i systémů, který je součástí americké skupiny General Dynamics Corporation, v druhém červencovém týdnu podnikl pracovní cestu po několika lokalitách České republiky, aby se setkal se zástupci významných českých firem. 

 


Během tohoto průmyslového turné přední manažeři GDELS hledali partnery mezi soukromými i státními průmyslovými podniky pro program výroby, vývoje a dodávek pásových obrněných vozidel ASCOD 2 i pro další projekty v oblasti kolových obrněných vozidel a mostních vozidel. Proto byli v týmu GDELS zastoupeni nákupčí ze všech poboček evropského koncernu. Vozidla ASCOD 2 společnost GDELS plánuje nabídnout české armádě v rámci připravovaného výběrového řízení na nástupce končících vozidel BVP-2 ve výzbroji AČR.


Obrněnec ASCOD 2 už má české komponenty

Soutěž na nové bojové vozidlo pěchoty, nejdražší zakázka v historii Armády ČR s objemem cca 50 miliard Kč, se blíží, a zahraniční společnosti, které se hodlají tenderu účastnit, si předcházejí české průmyslové podniky. Právě zakázky pro české firmy budou jedním z významných kritérií při rozhodování, protože obrovský výdaj na nový zbraňový systém tak může mít pozitivní efekt na českou ekonomiku.

 

Lídrem v průmyslové spolupráci mezi uchazeči je zatím společnost GDELS, která nabízí obrněnec ASCOD 2. Ten už totiž na rozdíl od konkurentů součástky vyrobené českým průmyslem obsahuje. Jedná se například o moderní přední i zadní světla, která vyvinula a vyrobila společnost Ray Service ze St. Města u Uh. Hradiště.

GDELS rozhodně není ve vztahu k českému průmyslu nováčkem. Na rozdíl od konkurentů má již z minulosti zkušenosti se zapojením českých firem do velkých projektů, konkrétně šlo například o výrobu a vývoj několika verzí kolového obrněnce Pandur II 8×8, v rámci kterého musela GDELS splnit offsetový závazek ve výši přes 18 miliard Kč.

 

Právě v této výši dostaly české firmy díky projektu Pandur II 8×8 zakázky. Pro některé z nich se navíc jednalo o cennou referenci, která zvýšila jejich konkurenceschopnost na světových trzích. Proto zástupci GDELS v minulém týdnu během průmyslového turné navštívili například i VOP CZ, kde vedle vedení tohoto státního podniku jednali i s odborníky Vojenského technického ústavu a Vojenského výzkumného ústavu. Právě VOP CZ i státní technické a výzkumné ústavy se ve spolupráci s GDELS v minulosti podílely na programu Pandur II 8×8 pro českou armádu. Pokud by AČR vybrala v tenderu vozidlo ASCOD 2, bylo by v tomto případě na co navazovat.

 

Zástupci GDELS na návštěvě firmy Ray Service; větší foto / DP


U projektu nového bojového vozidla pěchoty pro Armádu ČR se firmy, které plánují účast ve výběrovém řízení, většinou prezentují jednoduchými v současnosti nezávaznými memorandy uzavíranými s různými českými firmami, jež obsahují klausule o případné spolupráci, pokud v soutěži uspějí se svým produktem.

 

Přístup koncernu GDELS je ale jiný. Místo podepisování nezávazných dokumentů objela delegace manažerů GDELS z Německa, Rakouska, Španělska a Švýcarska během tří dnů od 10. do 12. 7. několik krajů a v každém místě vyjednávala hned s několika místními firmami. Po úvodních prezentacích a vzájemném představení manažeři GDELS absolvovali sérii individuálních jednání se zástupci českých firem.

 

Některé podniky jim už byly známy díky spolupráci v minulosti, ovšem uvítali i možnost setkání s pro ně neznámými regionálními firmami, tak říkajíc na slepo. Tímto způsobem hledali nové možnosti spolupráce, seznamovali se schopnostmi českých firem, které projevily zájem o setkání a kooperaci, získali nové kontakty, a tím i základ pro pokračující komunikaci, jež se může stát základem pro nové obchodní vztahy.



Nejde jen o marketing, ale o konkrétní spolupráci

Martin Reischer, výkonný ředitel GDELS-Steyr, při návštěvě podniku Ray Service ve Starém Městě u Uherského Hradiště zdůraznil: „Naše návštěva zde ale i v dalších firmách v ČR není jen marketingovou záležitostí, jde nám o skutečné zakázky a projekty. Například Ray Service a Meopta a jejich zapojení do projektu Pandur II pro AČR, jsou důkazem obrovského přínosu GDELS pro firmy českého obranného průmyslu. A my si jich vážíme jako kvalitních a spolehlivých dodavatelů.“ Pro GDELS je spolupráce s lokálním průmyslem v zemích, kde plní zakázky pro národní armády, naprostou samozřejmostí.

 

„Řídíme se zásadou mysli globálně a jednej lokálně,“ objasnil strategii průmyslové i obchodní spolupráce GDELS Jens Bauer, hlavní ředitel pro mezinárodní průmyslovou a obchodní spolupráci, při návštěvě pardubického kraje před zástupci kraje i místních firem. General Dynamics, do nějž GDELS jako evropská odbočka patří, je globálním hráčem na světovém trhu speciálních technologií, ale zároveň chce spolupracovat s lokálními partnery a přinášet do této spolupráce špičkové světové technologie a know-how.

General Dynamics zaměstnává na několika kontinentech 98 600 lidí. Jedním ze záměrů manažérů v americkém ústředí je právě i rozšiřování dodavatelského řetězce, což je šance pro český průmysl. I proto tým evropské odnože GDELS v minulém týdnu Česko navštívil.

 

Zástupce firmy RETIA předvádí radar ReTWis 5; větší foto / DP

 

„Náš dodavatelský řetězec čítá celosvětově asi 4500 firem, od kterých GDELS nakupuje materiál a služby v řádech stovek milionů dolarů ročně, u General Dynamics jako celku jsou to desítky miliard dolarů. Mezi nimi jsou i významné české společnosti jako Meopta či Ray Service, a mohou mezi nimi být i další,“ vysvětlil Martin Reischer. Právě firma Ray Service je jedním z příkladů, jak GDELS zapojuje české subjekty do projektu ASCOD 2 ještě před vyhlášením tenderu na nová pásová vozidla pro AČR.

Jakub Gabriel, výkonný ředitel společnosti Ray Service, upřesnil: „Pro projekt ASCOD 2 jsme již dodali sofistikovaný systém vnějšího osvětlení, který svou intenzitu i barevnost automaticky přizpůsobuje okolnímu prostředí a bojové či nebojové situaci.“ To ale není jediný příspěvek firmy Ray Service.

 

Tato dynamická firma ze Zlínského kraje vyvinula a dodala pro ASCOD 2 i hasicí systém či strukturovanou kabeláž, která zajišťuje nejen energetické toky, ale i přenos dat, protože moderní bojové vozidlo je v neposlední řadě výkonným superpočítačem, který sbírá a vyhodnocuje data z řady senzorů.

 

Součástí vozidla ASCOD 2 může být například systém Iron Vision, který promítá na displej v helmě řidiče a velitele dokonalý obraz okolí vozidla i taktické situace snímaný soustavou venkovních kamer. Tento u pozemních vozidel revoluční systém poskytuje dokonalý elektrooptický výhled z vozidla, vyžaduje však vysokou průchodnost a naprostou spolehlivost vnitřní datové sítě vozidla, což české komponenty použité ve vozidle ASCOD 2 zaručují.



O průmyslovém turné GDELS po České republice

Šlo o významnou událost nejen pro dotyčné podniky, ale celkově pro český obranný a strojírenský průmysl, neboť se potenciálně jedná o zakázky v řádech desítek miliard Kč. GDELS je první firmou ze všech potenciálních účastníků výběrového řízení na nová pásová vozidla pro AČR, která jedná v takto širokém rozsahu o potenciální spolupráci s českými podniky. GDELS nabízí českým podnikům spolupráci a účast na projektu vozidel ASCOD 2 pro AČR v rozsahu až 80 procent objemu výroby a vývoje i realizace dodávek, přičemž 20 procent tvoří komponenty či služby, které český průmysl v současnosti nemůže nabídnout nebo není schopen vyrobit.

 

Odpovídá to firemní strategii GDELS být globálním hráčem na světovém trhu speciálních technologií, ale zároveň spolupracovat s lokálními partnery. Během uplynulého průmyslového turné se mezinárodní tým GDELS setkal se zástupci celé řady českých firem a subjektů, jako například RETIA, Ray Service, VOP CZ, ELDIS, EXCALIBUR ARMY, AVIA Motors, KARBOX, VTÚ, VVÚ, Meopta, Mesit, Alucast, BD Sensors, MSM Group, VR Group, JHV Engineering, Awos, Drahoš, PLC Services, Performance Solutions a dalších.


Již v minulosti společnost GDELS prokázala schopnost najít partnery mezi českými podniky a do praxe uvézt konkrétní formy spolupráce při projektu výroby a dodávek vozidel Pandur II 8×8 pro českou armádu v hodnotě přes 15 miliard Kč. Do realizace projektu se zapojilo přes 10 tisíc zaměstnanců z více než 50 českých firem. Navíc spoluprací s GDELS na projektu Pandur II 8×8 česká ekonomika získala přímé offsety v hodnotě bezmála 4,9 miliardy Kč a celkový objem offsetových projektů dosahoval 18,5 miliardy Kč.

O společnosti General Dynamics
Společnost General Dynamics se sídlem v Falls Church ve Virginii je globální výrobce letecké i pozemní vojenské techniky, který nabízí široké portfolio produktů a služeb v oblasti letectví, bojových vozidel, zbrojních systémů a střeliva; C4ISR a IT řešení; a také stavby a opravy lodí. Obrat společnosti za rok 2017 činil 31 miliard dolarů. Více informací naleznete na www.generaldynamics.com.

O společnosti General Dynamics European Land Systems

General Dynamics European Land Systems (GDELS) je divize společnosti General Dynamics Corporation, která disponuje vývojovými, výrobními i obchodními kapacitami ve Španělsku, Německu, Rakousku, Švýcarsku a Česku, přičemž zaměstnává okolo 1950 vysoce kvalifikovaných a motivovaných pracovníků. GDELS se zaměřuje na výrobu pozemní vojenské techniky a také nejrůznější systémy určené pro pozemní síly. Jednotlivé divize se zabývají vývojem a výrobou obrněných pásových vozidel, dále pancéřovaných kolových vozidel několika váhových kategorií, ale také ženijních mostních systémů, dělostřeleckých systémů a munice. Armádám Rakouska, Španělska, Velké Británie a dalších zemí dodává kolová i pásová vozidla se špičkovými technickými parametry a nejmodernějším elektronickým vybavením, např. pásová bojová vozidla pěchoty Ulan, Pizzaro a Ajax na podvozkové platformě ASCOD 2.

Nahlásit chybu v článku

Doporučte článek svým přátelům na sociálních sítích

Související články

ASCOD 2 – budoucnost českých motostřelců?

Česká armáda hledá nástupce letitého BVP-2 a jeho derivátů, které budou na příští desítky let tvořit ...

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se každé dva roky představují novinky v oblasti obranných ...

Společnosti holdingu CZECHOSLOVAK GROUP a TATRA TRUCKS představily své produkty na veletrhu Eurosatory 2018

Ve dnech 11. – 15. června se v Paříži konal prestižní mezinárodní veletrh obranných technologií a ...

Klíčové modernizační projekty Armády ČR

Náčelník Generální štábu (GŠ) generálporučík Aleš Opata představil ambiciózní program modernizace ...

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

Zvýraznit zeleně příspěvky za posledních:
  • Rase
    08:55 20.07.2018

    Montážní linka na Ústecku je dle mého blbost. Přeci jen výroba jakéhokoliv nového BVP by probíhala ve VOP CZ. Chápu, že pro němce je Ústecko pěkně blízko, ohledně navážení komponentů, ale zkrátka tomu nevěřím. Na druhou stranu výroba Ajaxů bude probíhat ve městě Merthyr Tydfil v hrabství Mid Glamorgan ve Walesu. Přímo ve městě má vzniknout 300 pracovních míst. Celkem v UK to bude 2800 lidí, kteří budou nějak zpojeni do výroby. Sériová vozidla budou z 80% kompletována v Jižním Walesu. Tedy britové cíleně hodlají podpořit sociálně problematickou oblast. U nás by to bylo Ústecko, ale jak říkám, moc tomu nevěřím, zvlášť když všechny firmy jednají s VOP CZ

  • Jirosi
    18:23 19.07.2018

    3RMO: To leda, že by to tam dojížděli montovat Němci. Mít někde továrnu a jednu misnost v kancelářké budově je trošku rozdíl.

    Přitom ta linka bude potřebovat, třeba 1000 kvalitních dělníků. A ty při dnešní situaci na trhu práce opravdu nevycucáš z prstu.

  • 3RMO
    14:29 19.07.2018

    tak montážní linka v případě ůspěchu na Ustecku?

    https://usti.idnes.cz/rheinmet...

  • tektzby
    13:09 19.07.2018

    @Jura99:

    Nechci být ďáblův advokát, ale v brožůře slibovali Stanag úrovně 5.
    viz leták:

    https://docs.wixstatic.com/ugd...

  • KOLT
    09:13 19.07.2018

    Jura, naprostý souhlas. Snad aspoň se z toho výrobci poučí a s kvalitní 4x4 LOT přijdou zavčasu. Teď mají několik let na vývoj, protože jsou jiné priority. Čili mohou vesele makat na odlehčení a vylepšení těch aktuálně na rychlo spíchnutých prototypů ;-)

  • Jura99
    08:34 19.07.2018

    Vlčák je nejspíš u ledu a jeho vývoj přišel o 10let pozdě. Zdejší výrobci techniky se musí naučit předvídat s předstihem. Byl bych pro domácí stroj a s radostí, ale prioritou je bojeschopnost a špičková kvalita. To bohužel Vlčák kromě pěkného obrázku vůbec nesliboval. Takže než ohrozit životy vojáků, koupit špičkový stroj bez ohledu na jeho původ.

  • Rase
    06:54 19.07.2018

    Jirosi:
    nechal sem se unest mno. Pokud bude navrh zajimavy a dobre ho odprezentuji, tak se jim sponzori prihlasi sami. Je fakt ze stat podobnych projektu dotoval snad az moc. Tak beru zpet .)

  • Jirosi
    23:29 18.07.2018

    Taky sem pro vlčáky v armádě, pokud počet nepřekročí 0. Naše armáda nepotřebuje další logistický problém. Ale pokud se jedná o zapůjčení lidí a prostor pro testy proč ne.

    Rase: " Ideálnější by asi bylo přispět nějaký ten milion na výrobu prototypu a rychle od něj ruce pryč :-D"

    Tak pokud si fanda "milion" jim můžeš poslat klidně z vlastní kapsy.

  • KOLT
    13:43 18.07.2018

    tomas.kotnour, ale já srovnával vyvinuté a zavedené věže ;-) Izraelci se teď rozhodli, že konečně začnou používat BVP. S jejich zkušenostmi, schopnostmi a penězi si nedělám iluze, že se rychle nedostanou na(d) světovou špičku. Ale v tuhle chvíli nám jsou z izraelských věží nabízeny Samson Mk. II (to je tak na Pandury) a nebo UT-30 Mk.2, která také nedosahuje kvalit věží Lance či věže Pumy, o Lance 2 ani nemluvě (ale ta také není zavedená).

  • tomas.kotnour
    13:14 18.07.2018

    Taky jsem v to doufal, ale řekl bych, že ta věž bude vážně hodně těžká i na oplácaný ASCOD 42, nesondoval MALI nějaké info? :)

  • Rase
    13:10 18.07.2018

    tomas.kotnour:
    tak to pak jo, upřímě jsem doufal, že ji odprezentuje General Dynamics na Ascodu místo té izraelské krabice, Elbit UT-30 Mk.2, co byla nedávno k vidění. Škoda mno, podvozek by to snad zvládl.

    Marcus:
    co by měl kdo závazně potvrzovat. Ještě ani MO závazně nevyhlásilo tendr a pořád jde jen o průzkum trhu... Závazné bude až to, co si dohodne MO s výrobcem ve smlouvě, do té doby jsou to šechno jen marketingové řeči.

    PavolR:
    no právě. Jak už nakousl tektzby, tak osobně bych neměl problém s tím, že by AČR (nebo OSSR) odebrala menší počet Wolfdogů pro podporu tuzemského průmyslu, ale hlavně bysme se na ně neměli vázat. Ideálnější by asi bylo přispět nějaký ten milion na výrobu prototypu a rychle od něj ruce pryč :-D

  • PavolR
    12:37 18.07.2018

    Rase:
    Pozor, keď Zetor niečo ukuchtí, tak hneď bude prezentovať cenu základného prevedenia (zrejme bez veže a tak) a tým hneď posadí laickú verejnosť na zadok.

  • tektzby
    12:32 18.07.2018

    @Rase:

    Ono ten "Vlčák".. já se spíš bojím.
    A to toho, že nakonec to dopadne stejně jako se "Šakalem", tak dlouho se čekalo a přemýšlelo, až se prostě zjistilo že ujel vlak.

    "Vlčáka" klidně zavést v malých počtech do armády Čr, ale jakožto hlavní platformu kolem BVP bych asi opravdu radši tu německou Pumu (kvůli té lince).

    Nevyhýbal bych se ani "Rysovi" a i ten Stridsfordon nevypadá zle (naposledy jim prošel nějaký upgrade - psali tu v novinkách).

  • Marcus
    12:10 18.07.2018

    Dlouho jsem váhal, ale jak tady začalo lítat že Rheinmetall bude vyrábět Lynx u nás a rozšiřujou výrobu v nějaký továrně..... :D :D :D

    Zásadním termínem je "ZÁVAZEK ZPROVOZNIT LINKU PRO VÝROBU DOTYČNÉHO IFV" a ten nikdo ze zájemců ZÁVAZNĚ nepotvrdil!!!

    Nyní si prosfištíme některá slovíčka z manažerské branže :

    pobočka - kancelář o cca třech lidech, né fabrika, né výrobní linka!!!
    výroba - cokoliv od montážní linky, přes svařování korby až po dofouknutí pneumatik
    montáž - to samé co výroba, jen řečeno víc narovinu
    zázemí - cokoliv od telefonistky co volá servisáka z ciziny až po montážní linku

    A nyní si prosfištíme celé věty:

    Výrobce PSM je připraven přesunout veškerou část výroby do ČR, pokud zde nalezne firmy, které jsou schopny dodávat komponenty a agregáty v jasně definované kvalitě
    - nic zavazujícího, prostě vymluvíš se na špatnou kvalitu u dodavatele :D

    Cílem Rheinmetallu je vybudovat si v České republice takové zázemí, aby bylo možno Lynx vyrábět z podstatné části zde
    - nic závazného, cíle se mohou měnit s ohledem na vývoj trhu, cen, eura...cokoliv, pod zázemí a výrobu schováš cokoliv :D

    GDELS nabízí českým podnikům spolupráci a účast na projektu vozidel ASCOD 2 pro AČR v rozsahu až 80 procent objemu výroby a vývoje i realizace dodávek
    - nic závazného, jen nabízí, prostě se nemusí najít dodavatelé a peníze jde krásně přelévat mezi výrobou a vývojem .... na vývoj naůčtuješ cokoliv :D

    V posledních 10 letech BAE Systems poskytli výhody místnímu průmyslu v celkové výši 6 miliard liber / 201 miliard Kč - to nedělali protože nás mají rádi, ale protože vyjednali nejlepší ceny, tyhle obchody tu budou i když CV90 koupíme nebo ne :D

  • tomas.kotnour
    12:02 18.07.2018

    @Rase

    A co ta věž, se kterou se prohání Namer? Jestli je ten velký stropní panel výsuvné OZ pro Spike, jako že asi ano, když je v zadní části malý panel, který by mohl sloužit pro únik výtokových plynů. Díky tomu máme konstrukci věže, která nechá kolem dokola oplácat libovolným množstvím pancíře. Takže bychom získali věž, která by mohla ustát zásahy dávky sabotů z 30mm kanónu pouze s nutnou výměnou pozorovacích přístrojů na rozdíl od nabízených věží, které po uvedené dávce budou moci maximálně plnit úlohu balastní zátěže. Samozřejmě taková věž by vážila více, než je nosnost nabízeních podvozků s maximální balistickou ochranou, ale třeba taková Puma by při sedmi pojezdových kolech vážila cca 43-44 tun při maximální nosnosti podvozku 52,5 tuny, čímž by se elegantně vyřešil i nedostatek vnitřního prostoru.

  • Rase
    11:30 18.07.2018

    KOLT:
    tak některé indície naznačovaly už dřív, že výrobu prototypu Wolfdoga vzdali, bylo to zdůvodněno absencí sponzora, ale... pochybuju, že by si nechali takovouhle reklamu ujít. Předpokládám, že rychle něco ukuchtí, tak jako ukuchtili Gerlacha. Ono už na minulém IDETu představili řez trupem, tak i kdyby tu maketu měli nepohyblivou a vyrobenou z lepenky, byla by to v médiích senzace... Ono vyrobit posvařovano umaketu, aby unesla věž, není až tak problém a podvozek by taky nejak spíchli.
    Je zajímavé, že Zetor nabízí konstrukční řešení korby, o čemž se u nových BVP mluví jako o nejlevnější části. Přeci jen vyrobit svařenec je mnohem levnější, než ona elektronika, pohon, věž, které stejně musí nechat integrovat zvlášť.

    tomas.kotnour:
    viděl ste už věže Lance, švédskou E30, MCT-30 atd. krom APS nenabízí izraelská věž nic zajímavějšího. Jinak tu APS nabízejí i k integhraci na cizí věže.

  • Pla-men
    11:01 18.07.2018

    Hádat se o to, které bvp je technicky lepší je zbytečné. O nákupu rozhodují politici a ti mají ÚPLNĚ jiné kritéria. VŠECHNY dosavadní velké armádní zakázky to ukazují :-$ Souhlas s Rase ze je úplně fuk co se vybere, každý stroj má nějaké plus či mínus.. Puma třeba nabízí jen bvp ostatní verze nemají. Lynx není prověřený bojem atd atd. Prostě požadavky armády stejně nebude splňovat žádná platforma.

  • tomas.kotnour
    10:55 18.07.2018

    @KOLT "Nehledě na to, že co se věže týče, jsou zrovna ty izraelské za švédskými natož německými hodně pozadu."

    Já to vidím přesně naopak, Izrael má jedinou věž, která mi dává smysl na těžce opancéřovaném BVP za á 250 mil. Kč.

  • Jara
    10:51 18.07.2018

    Kolt
    Oni občas takhle útočí na to, že máme BVP a KBVP a to už tak obvyklé opravdu není.

  • KOLT
    10:48 18.07.2018

    Molle, no nevím, ale ten článek prosazující vyzbrojit i lehkou brigádu (4. brn) pásovým vozidlem, mi přijde jako dobrá hovadina... Navíc tvrzení, že jsme použitím kolové a pásové platformy výjimkou (krom USA a Ruska), je nesmysl. Koneckonců i ten BW, u kterého zmiňuje použití jen Pumy, používá Boxery. Čili ten článek prostě kecá. Já nějak nevím, ale mně přijde, že na securitymagazin.cz vůbec vychází spousta blbostí...

  • KOLT
    10:26 18.07.2018
    Oblíbený příspěvek

    Zetor Wolfdoga už asi vzdal, minimálně pro nejbližší dobu. Jestli vylepší toho svého Gerlacha (váha dolů) a při reálných testech se ukáže jako dobrá platforma, tak bych jim klidně dal tuhle práci. CSG/Tatra ať má větší auta a KOT. Diversifikace dodavatelů není od věci.

  • KOLT
    10:24 18.07.2018

    ASCOD má modularitu dobrou, toho bych se nebál. Nicméně souhlasím s Race, radši bych to viděl u Němců. S GDELS jsme už jednou obchodovali, a zrovna dobré zkušenosti z toho nejsou :-/ Nehledě na to, že co se věže týče, jsou zrovna ty izraelské za švédskými natož německými hodně pozadu. Ono to není tak překvapivé – IDF teprve nyní testuje a bude zavádět BVP, doteď měli jen OT. A to jsem fanda izraelských zbraní. Puma s věží Lance by se mi prostě líbila :-)

  • Rase
    10:22 18.07.2018

    tektzby:
    když si nakousl tu domácí konstrukci, tak pevně doufám, že nové BVP bude vybrané dřív, než třeba Zetor představí, příští rok na IDET model Wolfdoga (1:1). Akorát by to totiž vneslo zmatek do výběrového řízení a celou záležitost zkomplikovalo (proč se kupuje v zahraničí když máme vlastní atd.). Nemluvě o tom, že by se dodávky vozidel hodně protáhly. Jako držím jim palce, ale ne v ČR. Bylo by fajn, pokud by se Wolfdog uchytil třeba v Maďarsku :-))

  • tektzby
    09:57 18.07.2018

    @youda:

    Díky za zevubnou analýzu s lidském jazyce.

    Koukal jsem na to a ono to opravdu spadá k tomu, že se koupí Lynx a bude klid.
    Za sebe bych chtěl samozřejmě něco domácího (za což, jsem si tu utrhl vlnu nevole), ale pokud by puma a její montáž byla u nás, tak bych pro ní (více pracovních míst + armáda by měla radost).

    Ošemetná je podle mě asi jenom ta cena cena.
    Vzhledem k tomu, že vládní tendry neprobíhali (z mého pohledu) podle nejčistějších úsudků v minulosti a proto očekávám něco podobného i teď.

    Vámi uvedený kompromis k "Rysovi" (Lynx) taky není nepříhodný a popravdě bych mu byl rozhodně nakloněn více, než ASCODU (ten se mi zdá opravdu podivnou volbou).

    Protože pokud vozidlo má limitovanou modularitu a ke všemu i limitovanou obranu samotnou, to už mohli rovnou nadhodit v minulosti zavrhlé "Šakaly".

  • Rase
    09:06 18.07.2018

    Zajímavé je, že v Austrálii, kde koupili 211 Boxerů, má vzniknout 1 400 pracovních míst u zhruba čtyřiceti místních firem. U nás neočekávám nic horšího, přeci jen i tam musí klíčové komponenty dovést ze zahraničí. I u nás každý z uchazečů o tendr nabízí obdobnou místní výrobu velké části dílů, montáž a transfer technologií. Když si vezmeme příklad z Brazílie a jejich nákupu Gripenu E, tak si nechali postavit montážní linku, vyrábějí hromadu dílů a výhledově by si mohli postavit již letoun vlastní konstrukce, vycházející z něj (tedy alespoň to tak tvrdili). U nás bych nepodceňoval ani zkušenosti získané s výrobou Pandurů (vyplavaly schopní dodavatelé). Tedy u těch našich BVP bude hodně záležet právě na získaných technologiích. Možná i víc než na samotných vozidlech. Od GDELS už mám (za Pandury) teď bych dal šanci nekomu jinému. Za mě němcům, zajímavé je i BAE (byť CV90 moc nemusím).

  • Jura99
    08:08 18.07.2018

    Když to bude Puma, tak mi je jedno, které vozidlo vyberou :). Ovšem bylo by dobré mít licenční výrobu ve vlastních rukách, ať už CSG nebo VOP nebo někdo třetí, nikoliv pouze montáž sice u nás ale pod hlavičkou zahraničního výrobce. Jakkoliv je Ray Service skutečně úžasná firma, tak mě poukaz na to, že Ascod má dokonce česká světla náramně pobavil.

  • Kozlus
    23:02 17.07.2018

    Spis to svedci o tom, ze toho ASCODa museli dost poradne prekopat, aby z nej dostali AJAXe. Oni ani nemaji opravdove BVP, jen pruzkumny stroj s 40mm a bez vysadku. Proste chteli neco a ASCOD jim vysel jako pro ne nejvhodnejsi zaklad. O nicem jinem se z toho usuzovat neda.

  • flanker.jirka
    22:35 17.07.2018

    Jara: v reakci na toto vaše tvrzení: Je celkem jedno co si Brits vybrali, stejně si postavily nový obrněnec podle svých požadavků kvalitativně úplně někde jinde než ASCOD

    ..a nesvědčí to o tom, že se na té platformě dá něco dobrého postavit a nejspíše už to někde i funguje?
    Tím nechci obhajovat ASCOD, favorita vidím jinde, ale asi to opravdu marné nebude.

  • Molle
    22:31 17.07.2018
  • Rase
    21:06 17.07.2018

    faraonamumu:
    akorát BAE u nás nenechá svařit ani korbu, ale udělají si to doma ve Švédsku. V ČR si můžeme svařit akorát tak věž a všechno smontovat.
    Nevím, co všechny vede k tomu, že nějaké vozidlo je výrazně lepší než jiné. Každé má nějaké ty mouchy. Ani jedno není jen tak do počtu. Výroba čehokoliv by probíhala u VOP CZ a zmínění tuzemští subdodavatelé rádi dodají cokoliv budou moct na jakékoliv vozidlo. Vlastně i ty světlomety...

    dante1:
    co mají říkat o průměrné nasaditelnosti Pumy. Teprve ji armáda zavádí do výzbroje a hlavně se drandí s modernizovanými Mardery. Celkově tahle otázka je spíš cílená na Bundeswehr, než na výrobce.

  • petres
    21:05 17.07.2018

    Tady je odkaz o možnostech výroby Lynxe v ČR

    https://www.securitymagazin.cz...

  • faraonamumu
    21:02 17.07.2018

    Jara
    Pravda, mám tam chybu: Navíc má vlastní věž, což ASCOD nemá.

  • Jara
    20:42 17.07.2018

    Faraona.....
    Němci mají také vlastní věže

  • faraonamumu
    20:39 17.07.2018

    youda
    CV90 je jen do počtu? To si nemyslím, je to bojem prověřené vozidlo zavedené ve více armádách, než ASCOD. Navíc má vlastní věž, což konkurence nemá.
    A výroba by probíhala pod VOP, jako CV90 CZ
    Video z IDETU: https://www.youtube.com/watch?...

  • Jara
    20:30 17.07.2018

    No tak z toho odkazu je snad jasné,že se stále všechno točí kolem podfinancovaní bw, to je politický problém ne technický

  • youda
    20:27 17.07.2018

    Je otázka jakou měrou se na tom podílí PSM/Puma a jakou Bundeswehr/ministerstvo
    https://zpravy.idnes.cz/nemect...

  • Jara
    20:18 17.07.2018

    Dante1
    Kostlivci ve skříni BW nemají s pumou co dočinění.....
    Co víme je, že puma více “papká”, na pár litříků navíc však ČR nechcípne;)

  • dante1
    20:11 17.07.2018

    Jara:
    No kdo ví.Když se tady podíváte do jednoho ze starších článků o Pumě.Tak je tam jedna docela zajímává otázka na PSM a to ,jaká je průměrná nasaditelnost vozidel Puma v BW.Odpověď je záměrně hodně vyhýbavá a je jasné proč.Asi to nebude žádná sláva.Na druhou stranu podobné problémy mají nejen němci i s jinou technikou.

  • youda
    19:49 17.07.2018

    Jara:
    to lze jen těžko říct, vzhledem k tomu jak fungují vojenské zakázky se v ceně promítne zároveň výcvik, zázemí se vším všudy, náhradní díly, případně vývoj (a provize)
    hovoří se tom, že puma bude cenou někde mezi 7-10 mil dolarů, ostatní tak 4-6 mil dolarů za kus

  • youda
    19:49 17.07.2018

    Jara:
    to lze jen těžko říct, vzhledem k tomu jak fungují vojenské zakázky se v ceně promítne zároveň výcvik, zázemí se vším všudy, náhradní díly, případně vývoj (a provize)
    hovoří se tom, že puma bude cenou někde mezi 7-10 mil dolarů, ostatní tak 4-6 mil dolarů za kus

  • Jara
    19:13 17.07.2018

    Dante1
    Pořád se mluví o provozní náročnosti Pumy....
    Kdo vlastně ví o kolik je dražší na provoz? Je to taková účelová lež v rámci obchodního boje.

  • dante1
    19:08 17.07.2018

    Zatím je brzy hodnotit ,uvidíme s čím příjdou ostatní.Osobně se mi nejvíce zamlouvá Puma ale záleží jaké podmínky němci nabídnou.Jak moc budou svolní k přenosu technologií, výroby atd .Největší problémy Pumy ale vidím jednak ve vysoké pořizovací i provozní cenně.Je na zvážení zdy by jsme takto provozně náročné stroje dokázali udržovat v bojeschopném stavu ,sami němci s tím mají docela problém.

  • youda
    18:59 17.07.2018
    Oblíbený příspěvek

    tektzby:
    Hlavní rozdíl mezi ASCOD a CV90 bych viděl v tom, že CV90 byl vyvinutý s ohledem na podmínky Skandinávie - nízké teploty a podmáčený/horský terén.
    ASCOD má zase výhodu to, že je to "děvka pro všechno" a má verze od transportéru kde čeho přes přímou a nepřímou palebnou podporu až po stíhač tanků.
    Puma má o 5-10 tun pancíře navíc ale zároveň i mnohem silnější motor, takže poměr kW/t je pořád cca 20.
    Silnější pancíř v praxi znamená že zepředu vydrží přímé zásahy 30mm a 14.5mm zboku, zatímco konkurence vydrží pouze zásahy pod úhlem a ze vzdálenosti 1km, respektive 500m. (pro srovnání, BMP-2 nevydrží ani 25mm zepředu a 12,7mm zboku). K tomu má aktivní protiraketovou obranu.
    Puma je modernější a modulárnější konstrukci (rychlejší a snazší oprava a modernizace). Nevýhoda Pumy je především cena koupě a provozu.
    Pak je tu ještě Lynx, což jsou technologie Pumy a Boxera (modularita, řízení palby, aktivní obrana) napasované do vozidla cenové a vahové kategorie bližší ASCODu a CV90.

    Jinak co je možná nejdůležitější:
    ASCOD patří pod GDELS, jehož partner je Česká CSG která má pod palcem Tatry, Titusy a Pandury.
    Puma/Lynx pod Rheinmetall, který slíbil výrobu 50+% komponentů v ČR (zároveň by se tak nejspíš v budoucnu šlapala cesta Leopardům III až doslouží T-72)
    S výrobou CV90 u nás bych asi moc nepočítal.

    Sečteno a podtrženo,CV90 je víceméně jen do počtu, Armáda by nejradši Pumy, politici ASCODy.
    Nakonec možná dojde i ke kompromisu a pořídí se Lynx.

  • faraonamumu
    18:45 17.07.2018

    Takeda
    Můžeš poslat odkaz, kde se mluví o výrobě Lynxe?

  • Jara
    18:32 17.07.2018

    Flanker Jirka
    Je celkem jedno co si Brits vybrali, stejně si postavily nový obrněnec podle svých požadavků kvalitativně úplně někde jinde než ASCOD

  • flanker.jirka
    18:26 17.07.2018

    trochu bídné PR, postavené na "moderních světlech." Ten stroj zase tak špatný být nemůže, když si jej vybrali Britové, kteří jej srovnávali s CV 90.
    Doufám, že si AČR dá záležet na testování a vybere dobře, taková Austrálie testovala Boxer déle než rok.

  • Takeda
    18:24 17.07.2018

    Hmm, teď bylo ve zprávách, že Rheinmetall bude vyrábět Lynx u nás a rozšiřujou výrobu v nějaký továrně.

    V mediálním boji o zakázku přituhuje.

    GDELS vejletí po česku a Rheinmetall už rozjíždí výrobu. V tomhle body pro Lynx.

  • tektzby
    16:40 17.07.2018

    Jaké jsou nevýhodyAscoda v porovnání ke strojům Puma a CV90?
    Jsem naprostý laik, tak kdyby mi to sem někdo dohodil.

    Už jsem četl, že Puma by se dokonce měla montovat v Čechách.
    Takže tam je výhoda jasná.

    Ale čistě technicky, jaké jsou mezi stroji rozdíly?

  • Snownomad
    16:36 17.07.2018

    na obranu proti ručníkářům útočícím ze spojených evropských chalifátů bude dobré cokoliv, hlavně ať je to levné a vyrábí se to u nás, samozřejmě je nutné trvat na časovém harmonogramu a netolerovat žádné zpoždění a navyšování ceny, hlavně ať už konečně přestanou papaláši jenom žvanit a začnou opravdu zbrojit,

  • faraonamumu
    16:05 17.07.2018

    Ze všech 4 kandidátů na nové BVP je ASCOD ten nejhorší, proto chápu, proč mu dělají takovou reklamu, sorry jako ale chlubit se tím, že by mohla být výroba podobná, jako u Pandurů je opravdu trapné, nevím jestli se to vůbec dá brát jako pozitivní věc. Ať už vyhraje kdokoliv, snad to nebude ASCOD :-)

  • Jara
    15:20 17.07.2018

    Nestojí za koment, PR klasika CSG
    Ubohé!

  • marfolodej
    15:19 17.07.2018

    ...světla...???...to jako fakt....tak to je nářez! :DDDDDDDDDDD
    Článek hlavně pobavil, děkuji :D