Nejnovější ukrajinské zbraně na vojenské přehlídce v Kyjevě

Kolová houfnice Bohdana využívá údajně i české technologie; větší foto / ukrajinská armáda

O víkendu byly uvolněny první informace o nových typech ukrajinské vojenské techniky, která se chystá 24. srpna na vojenskou přehlídku v Kyjevě. Celkově ukrajinská armáda představí 250 kusů techniky. Mezi hlavní hvězdy přehlídky patří nová kolová houfnice Bohdana a operačně-taktický raketový systém Hrom-2.

K údivu odborné veřejnosti se nová ukrajinská houfnice Bohdana představila na kolovém podvozku. V očekávání bylo provedení dělostřelecké věže polské 155mm houfnice Krab na ukrajinském podvozku T-84 Oplot.

 

 

Bylo všeobecně známo, že probíhají jednání s polskou stranou o vzájemné kooperaci výroby pro potřeby ukrajinské armády  28. prosince 2015 ukrajinská tisková agentura Ukrinform přinesla informace o spolupráci charkovské konstrukční kanceláře Alexandra Morozova, která je součástí státního koncernu UkrOboronProm, a polské firmy Huta Stalowa Wola (výrobce houfnice Krab).
 

Oba subjekty v roce 2016 oznámily společný vývoj 120mm samohybného minometu a 155mm samohybné houfnice právě na podvozku tanku T-84.

Kromě pásových houfnic Polsko v rámci programu Kryl plánuje nákup i lehkých houfnic na kolovém podvozku. Ostatně ze začátku byla houfnice Bohdana zaměňována s vyvíjenou polskou houfnicí Kryl. Není ale známo, zda má Bohdana nějakou souvislost s polským programem Kryl a zda vůbec ukrajinsko-polská spolupráce přinesla nějaké výsledky.

 

Jako základ pro novou 28 tun těžkou ukrajinskou houfnici Bohdana byly pravděpodobně využity poznatky z vývoje kolové houfnice 152 mm „Msta-K“ na osmikolovém podvozku  KrAZ-ChR-3130.
 

Bohdana využíví kolový podvozek KrAZ-6322 6×6 s pancéřovou kabinou. Na šasi je umístěna dělostřelecká část ukrajinské výroby. Rozvinutí systému a zaměření má na starosti automatika. Rozvinutí houfnice, zamíření a nabíjení je však možné i v ručním režimu.
 

Nabíjecí a podávací mechanismus poskytuje asistenci při nabíjení houfnice ze zásobníku na šest nábojů. Celkově Bohdana převáží 20 střel a příslušné množství prachových náplní. Ovládací konzole s LCD displeji jsou umístěny jak v kabině, tak v zadní části vozidla.


 

Kolová houfnice Bohdana; větší foto / ukrajinská armáda

 

Dálka střelby je udávána 40 km pro tříštivo-trhavý náboj, při použití (patřičně drahého) náboje s reaktivním pohonem je dálka střelby do 60 km. Rychlost střelby je šest ran za minutu. Přesnost střelby není prozatím zveřejněna, dle ukrajinských médií však systém splňuje požadavky NATO, včetně možností používat alianční dělostřeleckou munici. 

 

Zkoušky houfnice Bohdana údajně skončily před několika dny, což dává předpoklad brzkého zavedení zbraně do vojska. Bohdana je první dělostřelecký systém s ráži NATO zavedený v ukrajinské armádě. Nicméně s opačnou zprávou přišel na webu DS News ukrajinský vojenský expert Michail Žirochov, podle kterého je houfnice Bohdana jen vývojový model, z kterého se zatím nestřílelo. Podle Žirochova v této podobě houfnice nebude přijata do výzbroje (na první pohled není patrný ani systém asistovaného nabíjení) a houfnice byla představena jen proto, aby bylo na přehlídce „co ukázat".

 

Zajímavé je, že podle ukrajinského vojenského komentátora Kirilo Danilčenka, Bohdana využívá také české technologie a navíc jméno Bohdana má přímou souvislost s československým označením houfnic Dana a Zuzana. „Nejdřív jsem si myslel, že je to polský Kryl. Ale lidé říkají, že Bohdana je směsicí technologií z České republiky, Polska, Ukrajiny a Sovětského svazu,“ uvedl na svém facebookovém profilu Danilčenko.

 

Operačně-taktický raketový systém Hrom-2; větší foto / ukrajinská armáda

 

Se zavedením nové dělostřelecké ráže 155 mm v ukrajinské armádě je třeba se také zmínit o zahájení výroby munice ráže nad 100 mm v novém závodě DAXK „Artem“.

 

Tento nejmodernější výrobní muniční závod na Ukrajině je schopen zabezpečit potřeby vojsk municí odpovídající standardům NATO a požadovaných ráží zavedených v ukrajinské armádě.

 

V kamufláži ukrajinské armády veřejnost poprvé spatří i raketový operačně-taktický komplet Hrom-2. Systém prochází závěrečnými testy a do konce roku 2018 Ukrajina zahájí dodávky kompletů do Saudské Arábie, která spolufinancovala jeho vývoj.  

 

Exportní regulace ukládají výrobci omezit dosah vývozních balistických střel krátkého doletu SRBM (Short-Range Ballistic Missile) Hrom-2 na 280 km. U případné verze pro ukrajinskou armádu se může dosah zvýšit na 450 až 500 km. 

 

Ukrajinské ozbrojené síly s ohledem na složitou bezpečnostní situaci na východě země nové SRBM potřebují. V současnosti patří k jejich nejefektivnějším taktickým balistickým střelám sovětské Točky s dosahem 120 km. Hrom-2 s dosahem 450–500 km umí zasáhnout protivníka přesněji a na třikrát větší vzdálenost.  

 

T-84-120 Jatagan / ukrajinská armáda

 

Veřejnost 24. srpna spatří modernizovaný ukrajinský tank T-84-120 Jatagan. Dle označení je Jatagan osazen tankovým kanónem ráže 120 mm umožňující použití všech druhů tankové munice NATO.

 

Prototyp tanku Jatagan byl představen již v roce 2000 a účastnil se například tureckého výběrového řízení. „Oživení“ tanku Jatagan s alianční ráží souvisí s pomalým a postupným přechodem Ukrajiny na alianční tankové a dělostřelecké ráže.

 

V souvislosti s ukrajinskou obrněnou technikou stojí za zmínku ukrajinská firma LimpidArmor, která vyvinula obdobu izraelského systému IronView využívající prvky rozšířené reality. Podobně jako IronView ukrajinské řešení využívá přilbu s průhledovým displejem. Na displej se promítá 360° obraz okolí vozidla, včetně počítačem generovaných taktických informací, které jsou „živě“ zasazeny do skutečného obrazu. Do přilby se dají promítat i informace z externích systémů, jako jsou bezpilotní letadla.

 

Pro širokou veřejnost, jako deklarace podpory Ukrajiny Spojenými státy, bude také prezentován americký protitankový raketový komplet Javelin na lehkých taktických vozidlech Varta 4×4 ukrajinské armády. Pikantní je, že vývoj a nákup vozidel Varta provází podezření z rozsáhlé korupce. Vozidla navíc trápí značné konstrukční problémy. 

 

Zdroj: Censor, Inforesist, Milnavigator

 

Nahlásit chybu v článku


Související články

Ukrajinsko-turecká spolupráce za ruskými zády?

Ukrajina se v posledních několika letech snaží navázat užší vztahy s Tureckem. Vnímá ho totiž jako ...

Vilha: Ukrajinský raketomet zastaví postup mechanizované brigády

Páteří raketového vojska Ukrajiny se stává hluboce modernizovaný raketový komplex 9K58 Smerč ráže ...

Američané mají zájem o ukrajinské dopravní letouny An-74

Společnost Oriole Capital Group plánuje zakoupit vojenské transportní letouny An-74 a nechat je ...

Ukrajina obdržela české houfnice 2S1 Gvozdika

Podle ukrajinského portálu uprom.info na přelomu června a července Ukrajina získala 33 sovětských ...

Zvýraznit příspěvky za posledních:
  • liberal shark
    07:32 14.08.2018

    to Gibon Ta úvaha o Ukrajině jako budoucí protiváze Polska je velice zajímavá. Z Polska jednou bude regionální velmoc a nesmíme zapomínat, že se k nám v minulosti nechovali nijak ...Zobrazit celý příspěvek

    to Gibon
    Ta úvaha o Ukrajině jako budoucí protiváze Polska je velice zajímavá. Z Polska jednou bude regionální velmoc a nesmíme zapomínat, že se k nám v minulosti nechovali nijak přátelsky (tahanice o Těšínské knížectví, podíl na okupaci v roce 1938, anexe Kladska v roce 1945, chování polských vojsk v roce 1968.
    Polsko a Ukrajina se historicky nijak zvlášť nemusí.
    I proto je nyní potřeba pomáhat Ukrajině ve válce s Ruskem, ale na druhé straně nesmíme si dělat nějaké velké iluze o jejich vděčnosti. Až se z toho jednou vyhrabou a zesílí, budou se chovat podobně jako Rusové nebo Poláci :-(.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    23:46 13.08.2018

    Rase: Tak psal si o státech o kolo, tedy tím si myslel CR, SR, atd. Poláci žádné T-72 modernizovat a nedej bože draze nebudou. Jejich cílem bude maximum L3, ideálně i z linkou. ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase: Tak psal si o státech o kolo, tedy tím si myslel CR, SR, atd.

    Poláci žádné T-72 modernizovat a nedej bože draze nebudou. Jejich cílem bude maximum L3, ideálně i z linkou. Viz masivní přesuny financí, do jiných systémů, nebo plný počet update L2.Skrýt celý příspěvek

  • tryskac
    23:29 13.08.2018

    Tento vytvor je zaujimavy uz len preto, lebo ukazuje o kolko je EVA dalej ako BOHDANA. Je to typicka zlatanina, co mobilizacne sklady dali, ako celkom to posobi nesurodo. Za ...Zobrazit celý příspěvek

    Tento vytvor je zaujimavy uz len preto, lebo ukazuje o kolko je EVA dalej ako BOHDANA. Je to typicka zlatanina, co mobilizacne sklady dali, ako celkom to posobi nesurodo. Za pozornost stoji ten SRP v skrini nalavo, o nejakom automatickom nabijani ani nehovorit. Inak by ma zaujimala rychlost strelby je udavana 6/min, predpokladam, s naplnenym podavacom. Az sa podavac vybije, rychlost razom klesne.Skrýt celý příspěvek

  • Gibon
    23:07 13.08.2018

    Rase: to by znamenalo, ze v CR a SR este existuje technologicka zakladna na kompletnu vyrobu tanku :-) Samozrejme mas pravdu, aj toto je riesenie. Avsak neriesi to zamestnanost na ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase: to by znamenalo, ze v CR a SR este existuje technologicka zakladna na kompletnu vyrobu tanku :-)
    Samozrejme mas pravdu, aj toto je riesenie. Avsak neriesi to zamestnanost na Ukrajine a podstatne to zvysi cenu z dovodu vysky miezd.

    Osobne povazujem z hladiska buducnosti Polsko za najvacsiu moznu hrozbu, ako pre SR tak aj ČR. Nasich spolocnych prevadzkovanych 50 tankov k 650 Polskym hovori jasnou recou. ČR potrebuje pridat aspon 100 tankov a SR aspon 50. V skladoch mat dalsich aspon 300.Skrýt celý příspěvek

  • alea206
    22:50 13.08.2018

    Ono vzdycky tady budou staty, ktere si vysperkovane zapedni tanky nebudou moct dovolit. Pro ne by neco jako Jatagan mohla byt dobra volba. O to vic pokud bude umet odpalovat PTRS. ...Zobrazit celý příspěvek

    Ono vzdycky tady budou staty, ktere si vysperkovane zapedni tanky nebudou moct dovolit. Pro ne by neco jako Jatagan mohla byt dobra volba. O to vic pokud bude umet odpalovat PTRS. Preci jenom Leo2 jednou dojdou a nez prijde Leo3, tak je v nabidce K2, Merkava a Altay. Pro vychodoevropske staty nebo staty co maji pifku na rusy i turky by ukrajinsky tank mohl byt zajimavySkrýt celý příspěvek

  • PavolR
    22:21 13.08.2018

    Rase: Nemyslím, že by Poliaci začali len tak zavádzať vo svojej armáde Jatagany - teda už tretí typ tanku. Čelia rovnakému problému, ako každá armáda, čo chce prevádzkovať mraky ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase:
    Nemyslím, že by Poliaci začali len tak zavádzať vo svojej armáde Jatagany - teda už tretí typ tanku. Čelia rovnakému problému, ako každá armáda, čo chce prevádzkovať mraky ťažkej techniky - novovýroba v dostatočnom počte je drahá a pomalá.
    Mimochodom - dokázali ich PT-čka odpaľovať PTRS? Lebo to by pre nich mohol byť dostatočný bonus k modernizácii ...

    Jatagan by som skôr videl ako alternatívu pre štát ako povedzme Rumunsko, ktoré nemá vo výzbroji T-72 a zároveň by pri obmene tankov potrebovalo viac kusov, než koľko umožňujú uloženky L2 a Leclerc.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    21:54 13.08.2018

    Jirosi: myslel jsem to primárně z polského pohledu. Přeci jen byť hodlají modernizovat svoje uložené T-72, tak kdo ví, zda z toho opravdu něco bude. Pokud to budou chtít udělat ...Zobrazit celý příspěvek

    Jirosi:
    myslel jsem to primárně z polského pohledu. Přeci jen byť hodlají modernizovat svoje uložené T-72, tak kdo ví, zda z toho opravdu něco bude. Pokud to budou chtít udělat kvalitně, cena bude vysoká. Pokud jen levně, tak výsledek bude nevalný. Původně chtěli T-72 nahradit novým vozidlem palebné podpory "Gepard", ale projekt zrušili. Následně se mluvilo dokonce i o vývoji nového tanku. To je vlastně i důvod, proč mluvím o polské možnosti vyrábět si Jatagan v licenci - tedy jako náhrada za všechny ty tanky na platformě T-72 co v Polské armádě je. Leopardů už moc neseženou a tak není co brát (v úvahu připadá jen ojetý Abrams).

    Pro malé státy jako ČR, SK, Maďarsko atd. se vždycky najde nějaký ten modernizovaný Leopard 2, Leclerc a podobně, jako provizorní řešení než bude k mání fungl nový tank. Jde nám totiž jen o desítky tanků. V Polsku o stovky, nebo až o víc jak tisíc...

    Gibon:
    hodně komponentů nebo zbraní by se dalo řešit nákupem licence. Tedy Ukrajinci by dostali peníze a my si můžeme vyrábět věc doma sami. Dle našich nároků na kvalitu, svým tempem atd.Skrýt celý příspěvek

  • Gibon
    21:27 13.08.2018

    Miroslav: hlavne si vsetko co narysuju a vyvinu, aj odskusaju v boji. Bolo by vhodne sa casom na nich nakontaktovat a zobrat jeden dva kusky na skusky. Predsalen T72 by sa mali ...Zobrazit celý příspěvek

    Miroslav: hlavne si vsetko co narysuju a vyvinu, aj odskusaju v boji.
    Bolo by vhodne sa casom na nich nakontaktovat a zobrat jeden dva kusky na skusky.
    Predsalen T72 by sa mali modernizovat, preco nepodporit Ukrajinu. Ale tu zmluvu a kvalitativne triedy a dolozky by som nechcel pisat.

    Z Ukrajiny si treba urobit velmi dobrych priatelov. V dlhodobom horizonte to moze byt jedina protivaha Polsku v regione.Skrýt celý příspěvek

  • Jirosi
    21:11 13.08.2018

    Rase: "ps. licenční výroba "poevropštěného" Jataganu by mohla být zajímavá jak pro Polsko tak i další státy kolem. Jasně, není to MBT, ale pořád lepší než se snažit o hloubkovou ...Zobrazit celý příspěvek

    Rase: "ps. licenční výroba "poevropštěného" Jataganu by mohla být zajímavá jak pro Polsko tak i další státy kolem. Jasně, není to MBT, ale pořád lepší než se snažit o hloubkovou modernizaci T-72M. Tedy vše záleží na ceně."

    Spíše by se jednalo o podobný zabiják dalšího perspektivního fungovaní obrněných jednotek jako T-72M4CZ. Kdyby se tenkráte koupil i malý počet L2(CH2, Lec), bylo by na čem stavět. Takhle se akorát plácáme a vymýšlí se jak z toho.Skrýt celý příspěvek

  • Rase
    20:53 13.08.2018

    PavolR: na tom T-72AMT určitě spolupracovali s Poláky. Přeci jen Ukrajinské a polské zbrojovky nedávno podepsaly dohodu o spolupráci. Ani bych se nedivil, pokud by byl v Polsku ...Zobrazit celý příspěvek

    PavolR:
    na tom T-72AMT určitě spolupracovali s Poláky. Přeci jen Ukrajinské a polské zbrojovky nedávno podepsaly dohodu o spolupráci. Ani bych se nedivil, pokud by byl v Polsku nabízen popolštěný T-84-120 Jatagan (ve stylu PT-17). patrně by ho oplácali přídavným pancířem jako loni představený PT-17. Mimochodem, tento pancíř získali v licenci od Rheinmetallu za modernizaci Leopardů, tak jej budou chtít cpát všude. Ony Ukrajinské 3D brýle vypadají moc dobře. Celkově si myslím, že navázání kontaktů s Polskem by mohlo být to pravé nakopnutí pro ukrajinské zbrojovky (navazují vazby i s Turky).

    ps. licenční výroba "poevropštěného" Jataganu by mohla být zajímavá jak pro Polsko tak i další státy kolem. Jasně, není to MBT, ale pořád lepší než se snažit o hloubkovou modernizaci T-72M. Tedy vše záleží na ceně.Skrýt celý příspěvek

  • Miroslav
    20:20 13.08.2018

    Už neraz som tu tvrdil, že Ukrajina má obrovský potenciál v zbrojnom priemysle ktorý trestuhodne premrhávajú produkčnou nekvalitou a nespoľahlivosťou producentov aj produkcie.

    Už neraz som tu tvrdil, že Ukrajina má obrovský potenciál v zbrojnom priemysle ktorý trestuhodne premrhávajú produkčnou nekvalitou a nespoľahlivosťou producentov aj produkcie.

  • PavolR
    18:20 13.08.2018

    Ďalej sa vŕtajú aj v T-72:
    https://svet.sme.sk/c/20891511...

    Ďalej sa vŕtajú aj v T-72:
    https://svet.sme.sk/c/20891511...

  • Flader
    16:21 13.08.2018

    28 ton???????????????

    To je naozaj správny údaj? Ved to viac jak Eva 6x6 s automatom a 3 člennou posádkou, resp. váha Evy v konfigurácii 8x8 s pancierovou kabínou a automatom.

    28 ton???????????????

    To je naozaj správny údaj? Ved to viac jak Eva 6x6 s automatom a 3 člennou posádkou, resp. váha Evy v konfigurácii 8x8 s pancierovou kabínou a automatom.

Načítám diskuzi...

Stránka 3 z 3